Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jälleen yksi A4 B5 1.8tq

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jälleen yksi A4 B5 1.8tq

    Vajaa vuosi sitten tuli hankittua virosta kyseinen menopeli, eli A4 B5 -97 1.8tq AEB 160tkm mittarissa. Tiedossa oli, että autossa olisi operoitavaa varsinkin alustan osalta, mutta nyt n. 15tkm aikana nippeleitä on vaihtunut jonkinverran enemmänkin. Suuremmista peruskorjauksina mainittakoon alustan kaikki tukivarret ja puslat, (paitsi apurunkojen), kolmeen nurkkaan pyöränlaakerit, (neljättä odotellessa), muutama vetonivel, sekä jakopäänsetti.

    Muuta päivitettyä osaa:
    -Vems moottorinohjaus
    -Garrett T28
    -Bosch 370-400cc suuttimet (riippuen lähteestä?)
    -Walbro 255lph bensapumppu
    -Isompi välijäähy
    -Spec kytkin
    -60mm -> 55mm putkisto
    -Handmade pakosarja
    -Breather oil catch can
    -Manual boost controller
    -Dumppi

    Auto säädettiin Motestilla lähes ostokuntoisena, jolloin lukemat kertoivat 275hp/350Nm. Tarkoituksena olisi kolkutella 300 rajapyykkiä jossain vaiheessa.

    Tulevaisuudessa olisi tarkoitus ainakin putkisto päivittää isompaan, ja mahdollisesti suuttimet, kun on alkanut tuo etanolilla lotrailu kiinnostamaan. Samalla putkiston kanssa häädön saa halkeileva pakosarja, ja ehkä myös ahdin päivittyy nykyaikaisempaan.

    Kuvia auton ostokunnosta ja tämänhetkisestä tilanteesta löytyy alta. Ulkonäön suhteen ainakin takapuskuri on vaihtunut orkkikseen, sekä sivuhelmat saaneet kyytiä. Nyt otetaankin ideoita vastaan, mitä noille helmoille tekisi? Alkuperäiset helmat kumilistojen kanssa vai ilman? S4 helmat tulisi muuten kysymykseen, mutta opiskelijabudjetti on melko rajallinen. Helmapelleistä löytyi myös hieman alkavaa kukintaa, joten ne menevät varmaankin maalaukseen samalla takapuskurin kanssa.

    Alustasarjaksi on myös tulossa Fk-highsport heti kun lompakko kestää, joten ajokorkeudesta lienee turhaa huomautella. ;)

    Vemsin moottorinohjaus osottautui erittäin mielenkiintoseksi ja sen opiskeluun onkin saanut useamman yön jo hukattua. Pienenä sivunoottina paras korjaus softapuolelle oli flyback diodin asennus suuttimille, jolla auton sai käymään kunnolla tyhjäkäyntiä lambda 1.00 ja täten varmasti päästöt, joiden kanssa aiemmin on ollut ongelmia, huomattavasti paremmiksi.

    Ideoita, kehitysehdotuksia ja kommentteja otetaan vastaan.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut ilyx; 9.3.2013, 20:08. Perustelu: korjausta

    #2
    Onpa hieno väri! :)

    Comment


    • #3
      Näyttää Opel Omegan ja Peugeot 406:n sekoitukselta.

      Comment


      • #4
        Tuota korisarjaa kun karsit niin menee parempaan suuntaan koko ajan.

        Comment


        • #5
          Totesin saman itsekin, mutta etupuskuri saapi kyllä jäädä. Konepelti on myös harkinnan alla, ja jakaa varmasti mielipiteet, mutta saa ainakin toistaiseksi pysyä vielä tuollaisena, kunhan tekniikkapuolta saisi ensin päiviteltyä. Sopuhintaisa harrastelijamaalari pitäisi myöskin löytää.

          Myöskin Annelinsilmät ovat saaneet keulalta kyytiä, kuten viimisestä kuvasta huomaa. Jos jollain on tarjota ehjillä kiinnikkeillä vakioumpioita, niin yv:llä tavoittaa.

          Comment


            #6
            Konepeltihän voisi olla melko siedettävän näköinen kun tuosta maskista rälläköisi pois tuon keskellä olevan pötkylän joka saa auton näyttämään Opel Astralta.

            Comment


            • #7
              tutun näkönen laite (ps: vieläkö haluat vaihtaa/ostaa multa konepellin):)

              Comment


              • #8
                Hiukan hiljaiseloa ollut projektin suhteen, ja oikeastaan ainoana muutoksena mitä autolle on tullut tehtyä on etanolikonversio. Nyt on kilometrejä noin 3000 takana etanolilla ja ihan positiiviset kokemukset. Lämpimänä toimii täysin normaalisti, mutta kovilla pakkasilla lähtee yleensä vasta toisella yrityksellä käyntiin.

                Osia on sitten tullutkin hankittua tulevaa kesää varten sitäkin enemmän, mm.

                -S4 helmat ja ovilistat
                -FK High Tec jousisarja
                -Facelift umpiot
                -Audi 80 kova vauhtis
                -S2 Sachs kytkinsarja
                -Pakosarja
                -Jarrulevyt
                -Vaihteiston tukikumit

                Ynnä muuta pikkusälää. 3" DP on tarkoitus väsäillä itse ja sen kaveriksi tulee varmaankin S4 cat back. Myöskin suuttimet pitää vielä hankkia ja 630 dekat ovat vahvin ehdokas tällä hetkellä. Lumien sulettua olisi tarkoitus projektia aloitella.

                Pientä takapakkia tuli myös viikonloppuna kun mittailin puristuspaineita koneesta. Ykköspytyssä n. 6 bar ja muissa 11-12 bar. Itse kyhätyllä ohivuotomittarilla kuuntelin suhinoita, ja tuntui puskevan alakertaan paineet. Viittaisi siis männänrenkaisiin.

                Kerran kesken kiihdytyksen tuntui pieni nytkähdys, jonka jälkeen ei ole ahtanut aivan yhtä hyvin kuin ennen. Myöskin alaväännöt hieman kärsivät tuon jälkeen. Saattaisihan tuossa kai joku venttiilikin kantaa, mutta silloin ei paineiden tietääkseni pitäisi päästä karkaamaan huohottimeen tai alakertaan? Mahtaisiko viina olla liottanut karstaa irti koneesta ja kenties tukkinut jonkun öljykanavan.

                Operaatiossa on siis myös koneen aukaisu ja vaurioiden selvittäminen.

                Muutamia kuvia projektista sekä ohivuotomittarista löytyy täältä:
                https://picasaweb.google.com/nazo.cod/Audiprojekti

                Comment


                  #9
                  Mulla löytyy ylimääräisenä s4:n xs-powerin cat-back. Ollut pari tuhatta km paikoillaan. Leikattu vain supisteet päistä poissa joilla sopisi vakio downpipeihin. Paiskaa yv jos kiinnostaa

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja ilyx Näytä viesti

                    Auto säädettiin Motestilla lähes ostokuntoisena, jolloin lukemat kertoivat 275hp/350Nm.
                    Ihan vaan kuriositeettina miten tuommoista peliä ajetaan siviilissä ? Tapahtuuko kenepellin alla mitään alle 2 000 rpm. ?

                    Comment


                    • #11
                      Eikös XS-Powerin catback ole kahdella rännillä loppuun asti? Tarkoituksena olis tehdä budjettiratkaisu ja hommata alkuperäinen yksiosainen S4 catback ja korvata vain haaraputki suoralla.

                      Kuinkas monessa 1.8t:ssä tapahtuu "mitään" alle 2000rpm? Nuo numerot on tuossa vaan lähinnä kartoittamassa lähtötilannetta. Säädettävänä käytin lähinnä katsastuksen takia kun piti saada päästöjä kuriin, ja samalla otettiin myös muutama veto.

                      Comment


                        #12
                        Voin kertoa että neloskoneeseen tulee melkosen rajut äänet tuolla ässään tarkoitetulla xs-power putkella.

                        Comment


                          #13
                          Jep, liian kovat..

                          Comment


                          • #14
                            Ei siellä oikein mitään tapahdu alle 2k, tääläpäin heräillään vasta siinä 2.5k

                            Comment


                              #15
                              Itsellä on beefemma 1.8Tq 330hv, alle 2k ei oikee tapahdu mitää mutta hyvin pärjää jokapäiväisessä ajossa.

                              Comment


                              • #16
                                Tuli sitten hommattua vaihtokone kolariautosta kun edullisesti löytyi. Kone on peräisin -96 A4 automaatista ja myöskin AEB. Kilsoja takana myyjän mukaan n. 230t.

                                Perushuoltona ajattelin vaihtaa ainakin
                                -Tiivisteet
                                -Stefat
                                -Venttiilivarrenkumit
                                -Öljypumpun

                                Alla muutama kuva operaatiosta ja ihmetyksen aiheista.


                                Kone pestynä.


                                Kampuran hihnapyörä saanut pikku pusun kolarissa. Silmällä katsottuna ainakaan muita vaurioituneita osia ei löytynyt.


                                Nokkaketjunkiristimen öljysihti oli repeytynyt jostain syystä. Mikähän tuollaisen voisi aiheuttaa? Liian korkeat öljynpaineet?

                                Comment


                                • #17

                                  Nostajat näyttivät lähes uusilta, vain todella pieniä kulumisjälkiä havaittavissa.


                                  Myös öljysihti oli lähes kokonaan puhdas.


                                  Öljynsuodatinjalkaa purkaessa tuo pieni, ilmeisesti jokin venttiili, putosi lattialle. Pienen ihmettelyn jälkeen löytyi sopiva paikka ja kierre tuolle, mutta mitähän tuon irrallaanolo on tuolla vaikuttanut? Estääkö tuo siis öljyn valumisen pois kannesta koneen sammuttamisen jälkeen vai mikä sen tarkoitus on?

                                  Kuvat löytyy suurempana linkistä: https://picasaweb.google.com/nazo.cod/Audiprojekti

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nyt on saanut vanha kone väistyä keulilta ja uusi kone odottelee pikkuhiljaa asennusta. Se sai siis sisäänsä uudet tiivisteet, stefat, venttiilivarren kumit, öljypumpun, sekä venttiilien hionnan.

                                    Ulkoisesti paikkansa löysi uusi pakosarja sekä kytkin. Näyttäisi olevan ulkomitoiltaan täysin vastaavan kokoinen tuo S2 kytkinpaketti ja 80 kiinteä vauhtis. Vanhassa kaksoismassapyörässä oli noin 45 astetta klappia, joten saattaa olla pientä vaikutusta kiusaavaan nykimiseen aina vedon suunnan muuttuessa.

                                    Samalla tuli purettua autosta edellisen sähköinsinöörin jäljiltä hieman ylimääräisiä piuhoja. :)

                                    Seuraavaksi pitäisi suunnitella ja toteuttaa pakopuoli, imupuoli, ahtopuoli, sekä huohotus. Onko suositeltavaa käyttää vakio ilmansuodatinkoteloa, kun tehotavoitteena se 300+? En haluaisi enää yhtäkään p*skaa kartiosuodatinta, mutta mietityttää tuon vakio kotelon virtaavuus?
                                    Attached Files

                                    Comment


                                    • #19
                                      Uusi kone ollut nyt ajossa vajaat 1000km ja tuntuisi toimivan kiitettävästi. Toistaiseksi mennään pienillä paineilla, kun säätöjen hakeminen on vielä hieman kesken. Ei vain poistunut yhtään tuo ärsyttävä nykiminen vedon suunnan muuttuessa, vaikka vaihteiston ja koneen tukikumitkin tuli vaihdettua. Seuraavaksi täytyy lähteä etsimään syytä tuohon kardaanista tai perän puslista. Asennusta odottaa edelleen myös FK:n jousisarja ja S4 helmat.

                                      Tuli myös purettua tuo vanha kone ihan mielenkiinnon vuoksi ja sieltähän löytyikin syy puristusten hävikkiin, eli kolmesta männästä oli alempi männänrengas poikki, ja yhdestä oli jo palaset lähtenyt karkuun. Mikähän tuollaisen on voinut aiheuttaa? Näyttäisi ikään kuin männät olisi lähtenyt murentumaan tuosta kyljestä. Muutaman tuhat km ehdin ajamaan etanolilla ennen tuota vauriota, ja auto on eestin puolella ollut kyllä huonolla voitelulla joskus. Mutta miksi juuri alempi rengas ja melkein joka männästä? Viisaammat voisi valistaa, jos noista kuvista ilmenee jotakin.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                      • #20
                                        Siinä hieman nykykuntoa.

                                        S4 helmat ja FK High Tec jousisarja tuli viimeinkin asenneltua. Edestä olisi saanut madaltua hieman enemmänkin, mutta mennään nyt toistaiseksi tällä. Myöskin 630 dekat tuli vaihdettua ja tehtyä bensakartta uusiksi, nyt toimii melkoisen hyvin tällä hetkellä.

                                        Edelleen kaipaisi hieman maalia pintaan ja avarampi catback odottelee jo tallissa, kunhan vain jossain välissä saisi inspiraatiota downpipen tekoa varten.

                                        Vanha kone herättelee jo ajatuksia uudelleenrakentelusta kestävämmillä sisuskaluilla ja isommalla ahtimella, mutta kunhan nyt saisi tämän ensimmäisenkin version ensin valmiiksi...
                                        Attached Files

                                        Comment


                                          #21
                                          Mitkä nuo etulokarit on?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ihan orkkikset mihin on edellinen omistaja askarrellut aukot.

                                            Btw, perä toimii hyvin kun vaihtoi vain stefat uusiin. Välystä on kyllä edelleen voimalinjassa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tuli hieman askarreltua tänään ja Vemsin lcd näyttö löysi tiensä keskikonsoliin. Melko kivuttomasti se siihen istui kun sattui olemaan sopivasti juuri tuon lokeron kokoinen. Nyt on vähän helpompi seurailla ajossa mitä koneessa tapahtuu.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                              • #24
                                                Lopultakin sain käytettyä osat maalarilla. Konepeltikin vaihtui orkkikseen edellisistä kuvista poiketen. Ulkonäkö alkaa pikkuhiljaa miellyttämään omaa silmää.

                                                Äänimaailmaan tuli muutosta S4 catbackin osalta. Nyt on siis koko ränni noin 2,5", S4 keskivaimentimella ja Simonsin takapöntöllä. Mielestäni erittäin kohtuullinen saundi. Kattia ei tällähetkellä ole ollenkaan ja semmoinen pitääkin asennella ennen loppukesän tarkastusta.

                                                Myös kardaanin tukikumi tuli vaihdeltua ja ylimääräinen vatkaaminen väheni kyllä huomattavasti. Täytyy varmaan seuraavaksi vaihdella perän puslia, jos vaikka saisi tuon nytkähtelyn loppumaan.

                                                Keväällä tarkoitus käydä penkissä pyörähtämässä, nyt vain mietinkin että kuinkahan tukkoinen tuo 2,5" dp alkaa olla? Alkaako putki ahdistamaan etanolilla vielä aiemmin mitä bensalla? Kun eikös pakokaasujen tilavuusvirta kuitenkin ole suurempi?
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Muuten todella siistin näköinen mutta omaan silmään pistää tuo takalasinlippa. Hieno on!

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Väri on kaunis! Lippa pois ei noi sovi edes bemariin.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jep, lippa veke.. Ei oikeen iske nuo ''ikkunaspoilerit'' aa-nelkussa.. Muuten on kyllä tullut muutosta todella paljon parempaan lähtökohdasta!!

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kiitoksia. :) Väri on Chryslerin värikartasta Viper GTS Blue, mm. Dodge Vipereista tuttu.

                                                        Takalasin lipan hävitystä oon itsekin miettinyt, mutta pelkäänpä että se on pultattu tuosta c-pilarista läpi. Jäisi rumat pultinreiät ja lisäksi vaarana että irtoaa maalit mukana, kun liimaa on näköjään käytetty aika reilusti.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ei kai kukaan nyt sitä pulttaamaan ole ruvennu? Ota pilarista verhoilu irti niin näkee, Luulisi että vain liimalla on nuo lasikuitu jutut.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Täytyy kyllä itse todeta myös, että on tyylikäs väri. Minulla on vahva epäily, että tuo ikkunalippa on tosiaan vain liimalla laitettu siihen esim. lasiliimalla tai vastaavaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X