Elikä lähtökohta oli mustat kaiteet mustassa Avantissa. Aiemmin oli keskustelua ko. hommaan ryhtymisestä, mutta ei tuntunut saavan kovin suurta osanottajajoukkoa, joten päätin uhrata omat kaiteet.
Aiempaa kiillotusharrastusta on muutama vuosi sitten GSX-R:n vanteiden kiillottamisesta, jolloin päätin, että en enää ikinä kiillota mitään alumiinia. Siinä oli ensinnäkin valtava työmäärä, eikä työ suinkaan lopu siihen kun ne saa kiiltämään. Kiillotettu (ja lakkaamaton) alumiini vaatii alituista huolenpitoa, jos haluaa ne pitää siisteinä.
Kuvia en vielä tähän hätään saa valitettavasti nettin.
Pitkä ja pitkästyttävä tarina muistinpohjalta seuraavassa.
1. Kaiteiden irroitus
Kaiteet ovat puoleltaan jokaisen jalan kohdalta 8mm pultilla kiinni. Pultin kanta 5mm kuusiokolo. Etummaiseen pultiin käsiksi pääsemiseksi täytyy irroittaa etummainen kauhukahva ja hiukan raottaa oven tiivistettä yläreunasta. Pultiin pääsee käsiksi sirolla (1/4") 6mm kuusiokolohylsyllä ja vähän jatkovartta. Huom! Pultit ovat melko napakasti kiinni lukkoliimallla.
Keskimmäisen jalan pulttia varten joutuu purkamaan C-pilarin verhoilun pois ja sisävalon irroitus lisää näköyhteyttä.
Takimmainen pultti löytyy purettaessa takimmaisen D-pilarin verhoilumuovi pois. Tämän irroittamiseksi tarvitsee ottaa myös katossa takana oleva muovi irti. Pultti bitumimaton alla D-pilarimuovin ja kattoverhoilun sauman kohdilla.
2. Kaiteet irti
Kaiteet lähtee irti katosta melko vähällä voimalla vaikkakin virheellisesti voi tuntua, että ne ovat kiinnitetty jollakin liimalla. Tiivisteet ovat paikkapaikoin liimattu kaiteisiin kiinni. Kaiteiden jalkakappaleet ovat umpi alumiinista työstettyjä ja pitkittäis osa onttoa alumiiniprofiilia. Päätykappaleet ovat kiinni putkessa epoksilla tms vastaavalla liimalla. Päädyt kannattaa irroittaa irti putkesta, niin saa siistimmän tuloksen saumakohdista. Itsellä yksi pääty irtosi ihan vetämällä ja toisetkin hiukan lämmittämällä liimakohtaa.
3. Maalin poisto
Kaiteet näyttää olleen maalattu ihan ruiskulla silkinhimmeällä mustalla. Maali vaikutti akryylipohjaiselta. Aluksi yritin irroittaa maalia Nitromors'illa, mutta nähtävästi aloitin juuri siitä paksuimmiten maalatusta osasta, eikä maalia meinannut saada irti kuin raapimalla. Mittasin muuten yhden päätykappaleen maalinvahvuudeksi 1,2mm ylteistään. Nähtävästi tehtaalla maalattu kyseinen kikale erityisen huolella, koska muut kappaleet eivät olleet yhtä tuhdissa maalissa.
Nitromors'illa siis enimmät maalit pois ja huuhtelua välillä painepesurilla.
4. Hionta
Maalin alta paljastui joiltain kohdin melko karkea työstöjälki, joten pinnat oli pakko hioa. Pitihän ne loput maalitkin saada jotenkin pois. Aluksi hion P320:llä, mutta jotkut työstöjäljet olivat niin karkeita, että niiden tasoittelemiseen olisi mennyt ikuisuus. Siirryin vähän karkeampaan P240:llä kuiviltaan karkeimmat jäljet ja loput maalijämät pois. Tämän jälkeen P320 veden kanssa ylteistään ja yritin saada kaksnelikynppisen jäljetkin häipymään. Osittain vielä jälkiä näkyy rumastikin. Seuraavaksi P800 veden kanssa ja hiomista ja hiomista. Nyt pinta näytti lähinnä harjatulta alumiinilta. Huvikseni kokeilin vielä P1500:lla veden kanssa mutta koin sen lopulta tarpeettomaksi.
5.Kiillotus
Hionnan jälkeen pinta oli matta ja käsiin tarttui erittäin vahvasti alumiinia pinnasta. Kokeilin kiillottamiseen AutoWenolia ja AG:n MetalPolishia. Rätillä ja kiillokkeella tarpeeksi hankaamalla pinta alkoi kiiltää ja tummua, saaden samalla syvyyttä paremmin. Kiillotusta ja kiillotusta.
Riittävän kiillotuksen jälkeen pinta kannattaa hetimmiten vahata hyvin ja moneen kertaan, sillä pinnasta irtoaa muuten tummaa alumiinin väriä. Itse meinasin vahailla AG:n punaisella ja kultaisella.
Tähän mennessä en ole ihan loppuun asti kiillottanut kuin yhden päätykappaleen, mutta sekään ei vielä tyydytä, vaan vielä olisi saatava enemmän kiiltävämmäksi ja naarmuja pois. Homma jatkuu joku toinen ilta ja tokittelen aiheesta lisää. Kuvia en tällä hetkellä saa mitenkään nettiin, joten ne tulee myöhemmin.
Aiempaa kiillotusharrastusta on muutama vuosi sitten GSX-R:n vanteiden kiillottamisesta, jolloin päätin, että en enää ikinä kiillota mitään alumiinia. Siinä oli ensinnäkin valtava työmäärä, eikä työ suinkaan lopu siihen kun ne saa kiiltämään. Kiillotettu (ja lakkaamaton) alumiini vaatii alituista huolenpitoa, jos haluaa ne pitää siisteinä.
Kuvia en vielä tähän hätään saa valitettavasti nettin.
Pitkä ja pitkästyttävä tarina muistinpohjalta seuraavassa.
1. Kaiteiden irroitus
Kaiteet ovat puoleltaan jokaisen jalan kohdalta 8mm pultilla kiinni. Pultin kanta 5mm kuusiokolo. Etummaiseen pultiin käsiksi pääsemiseksi täytyy irroittaa etummainen kauhukahva ja hiukan raottaa oven tiivistettä yläreunasta. Pultiin pääsee käsiksi sirolla (1/4") 6mm kuusiokolohylsyllä ja vähän jatkovartta. Huom! Pultit ovat melko napakasti kiinni lukkoliimallla.
Keskimmäisen jalan pulttia varten joutuu purkamaan C-pilarin verhoilun pois ja sisävalon irroitus lisää näköyhteyttä.
Takimmainen pultti löytyy purettaessa takimmaisen D-pilarin verhoilumuovi pois. Tämän irroittamiseksi tarvitsee ottaa myös katossa takana oleva muovi irti. Pultti bitumimaton alla D-pilarimuovin ja kattoverhoilun sauman kohdilla.
2. Kaiteet irti
Kaiteet lähtee irti katosta melko vähällä voimalla vaikkakin virheellisesti voi tuntua, että ne ovat kiinnitetty jollakin liimalla. Tiivisteet ovat paikkapaikoin liimattu kaiteisiin kiinni. Kaiteiden jalkakappaleet ovat umpi alumiinista työstettyjä ja pitkittäis osa onttoa alumiiniprofiilia. Päätykappaleet ovat kiinni putkessa epoksilla tms vastaavalla liimalla. Päädyt kannattaa irroittaa irti putkesta, niin saa siistimmän tuloksen saumakohdista. Itsellä yksi pääty irtosi ihan vetämällä ja toisetkin hiukan lämmittämällä liimakohtaa.
3. Maalin poisto
Kaiteet näyttää olleen maalattu ihan ruiskulla silkinhimmeällä mustalla. Maali vaikutti akryylipohjaiselta. Aluksi yritin irroittaa maalia Nitromors'illa, mutta nähtävästi aloitin juuri siitä paksuimmiten maalatusta osasta, eikä maalia meinannut saada irti kuin raapimalla. Mittasin muuten yhden päätykappaleen maalinvahvuudeksi 1,2mm ylteistään. Nähtävästi tehtaalla maalattu kyseinen kikale erityisen huolella, koska muut kappaleet eivät olleet yhtä tuhdissa maalissa.
Nitromors'illa siis enimmät maalit pois ja huuhtelua välillä painepesurilla.
4. Hionta
Maalin alta paljastui joiltain kohdin melko karkea työstöjälki, joten pinnat oli pakko hioa. Pitihän ne loput maalitkin saada jotenkin pois. Aluksi hion P320:llä, mutta jotkut työstöjäljet olivat niin karkeita, että niiden tasoittelemiseen olisi mennyt ikuisuus. Siirryin vähän karkeampaan P240:llä kuiviltaan karkeimmat jäljet ja loput maalijämät pois. Tämän jälkeen P320 veden kanssa ylteistään ja yritin saada kaksnelikynppisen jäljetkin häipymään. Osittain vielä jälkiä näkyy rumastikin. Seuraavaksi P800 veden kanssa ja hiomista ja hiomista. Nyt pinta näytti lähinnä harjatulta alumiinilta. Huvikseni kokeilin vielä P1500:lla veden kanssa mutta koin sen lopulta tarpeettomaksi.
5.Kiillotus
Hionnan jälkeen pinta oli matta ja käsiin tarttui erittäin vahvasti alumiinia pinnasta. Kokeilin kiillottamiseen AutoWenolia ja AG:n MetalPolishia. Rätillä ja kiillokkeella tarpeeksi hankaamalla pinta alkoi kiiltää ja tummua, saaden samalla syvyyttä paremmin. Kiillotusta ja kiillotusta.
Riittävän kiillotuksen jälkeen pinta kannattaa hetimmiten vahata hyvin ja moneen kertaan, sillä pinnasta irtoaa muuten tummaa alumiinin väriä. Itse meinasin vahailla AG:n punaisella ja kultaisella.
Tähän mennessä en ole ihan loppuun asti kiillottanut kuin yhden päätykappaleen, mutta sekään ei vielä tyydytä, vaan vielä olisi saatava enemmän kiiltävämmäksi ja naarmuja pois. Homma jatkuu joku toinen ilta ja tokittelen aiheesta lisää. Kuvia en tällä hetkellä saa mitenkään nettiin, joten ne tulee myöhemmin.
Comment