Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 Avant -99 Imolagelb

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Viikonloppuna otin auton käyttöön kun saatiin lauantaina laiteltua nuo uudet sytkäosat kiinni. Suuret kiitokset johtojen kolvailuista juutasqsa:lle.

    Nyt auto toimii paljon pirteämmin ja herkemmin kuin ikinä minun omistuksen aikana. Vastaa kaasuun aika eritavalla ja tuntuu vetoja olevan jonnin verran enemmän. Epäilin ekana että johtuu suurimmaksi osaksi oman persdynon nollautumisesta talven aikana, mutta kyllä sen nyt on pari muutakin henkilöä todenneet jotka ovat autoa aiemminkin käskyttäneet tai kyydissä olleet. Huonompaan suuntaan ei siis ainakaan menty.

    Yritin tuossa eilen vähän logitella FATS:ia yms suorituskyky arvoja, mutta vcds näytetaajuus on jotain uskomattoman hidasta ja esim 80-120 logituksesta ei tule sillä mitään. ME7loggerin asentelu on vielä vähän kesken kun en sitä saanut tänään vielä millään ilveellä keskustelemaan auton kanssa, vaatis varmaan vähän enemmän nörtin taitoja :/

    Arteceistakin otettiin kuvat ja niitä löytyy tuolta -> jebzu.kuvat.fi/artec

    Comment


      Kerroppas mitä se Me7logger herjaa ni koitetaan auttaa.

      Comment


        Onko se K-linja vedetty ECUlta pistokkeelle suoraan?

        Comment


          Niin tosiaan sekin. Avasin ecu kotelon ja ei sieltä näyttänyt ainakaan että olisi vedetty mitään alkuperäisestä poikkeavaa johtoa. Pistokkeen ympäristöä tutkin myös ja huomasin että sieltähän on musta-sininen piuha irti. Pikaisella googletuksella se olisi juurikin k-linja? Mutta eikai vcds voisi sitten toimia täysin normaalisti?

          Print screen vielä tuosta mitä se ME7 valittaa. Yritän siis avata sitä GUI:n kautta kun vaikuttaa vähän helpommalta vaihtoehdolta.. tuossakin on varmaan aika monta asiaa pielessä kun en esimerkiksi ekana tiennyt mistä saa .bin tiedoston niin se on otettu tuolta nefmoto sivuilta.
          Attached Files

          Comment


            Laitas tuonne ketjuun noista Me7logger ongelmista:
            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ight=me7logger

            K-linja on vihreä-musta.

            Comment


              Juu no eipä tuossa sen kummempaa kuin että pitänee joskus vetää se k-linja ja katsella noiden ohjeiden kanssa alusta loppuun se loggerin käyttö. Mennään nyt siihen asti pelkällä vcds:llä. En kuitenkaan niin paljo logittele ja saa sieltäkin fatsin about selville laskurin avulla.

              Oli näköjään se sini-musta johto katkennut pistokkeen 1 pinnistä niin kolvailinpa sen kuntoon. En tiedä vaikuttaako mihinkään, mutta tuskin sen on irtikään tarkoitus olla.

              Comment


                Mie voin tulla tarvikkeiden kanssa kolvailemaan K-linjan joku kerta :)

                Comment


                  Timolla kolvi punottaa koko ajan :)

                  Comment


                    Kirjoitellaas välillä tännekkin :)

                    Tässä kesällä nyt on lähinnä auton suhteen agendana ollut kulkupuolen parannus ja osaksi myös siksi ulkokuoreen ei ole suuria muutoksia tullutkaan. Vanhat Artecit matkasivat eteenpäin seuraavalle omistajalleen ja aika monet vanne vaihtoehdot tuli pyöriteltyä läpi (esim, Work Meister S1 kuumotti tooodella pitkään), mutta hinta jo karkasikin sen verran ja esimerkiksi omakotitalon kanssa ei ole ongelmaa keksiä muitakin rahareikiä :D Mitään järkevän hintaista vannettakaan ei sitten saanut mieleiseksi ja tämä nyt jäi pitkälti voiman etsintä kesäksi.

                    Aluksihan lähdettiin vanhasta ainakin perimätiedon ja softassakin lukeneen tiedon mukaan MRC:n etänä tekemästä softasta, jossa nyt oli omat varsin ihmeelliset oikkunsa ja temppuilunsa joita voi lukea esimerkiksi täältä. Noista ihmeellisyyksistä ja tulppien kasteluista vaan oli yksinkertaisesti päästävä eroon ja ei se pieni tehon lisäyskään ollut pahitteeksi.

                    Porkkis sitten aloitti vääntämään softaa ihan puhtaalta pöydältä ja päästiinkin jo ihan hyviin tuloksiin, kunnes autossa kuitenkin wagnereiden sijaan kiinni olleet RS4 coolerit alkoivat yksinkertaisesti jäämään auttamatta surkeiksi ja imulämmöistä tuli suuri ongelma. No tilasin sitten autoon Porkkiksen vinkistä ja netistä lukemieni kommenttien perusteella SRM coolerit ilmanohjaimilla. Niissähän tietysti meni oma aikansa ennenkuin saapuivat ja sain ne lopulta heinäkuun lopulla asenneltua. Jäähyjen päivityksen jälkeen auton kulku piristyi jo huomattavasti ja esimerkiksi FATS tippui samoilla ahdoilla ~0,2 sekkaa.

                    No sitten kun viinaahan tähän autoon ei alunperin ollu tarkoitus edes sotkea, kun täällä kaakonkulmalla sattuu tuo raja olemaan niin lähellä ja oli tullut jo varsin onnistuneesti ajettua venäjän 98:lla pari vuotta. Se tuntui myös olevan softaajankin näkökulmasta mainettaan parempaa ainetta. No kuitenkin Porkkis ja muutamat muutkin harrastajat niistä viinan eduista puhuivat ja puhuivat niin se pää sitten kääntyi ja laitettiin eilen E85 tankkiin. Nyt täytyy sanoa että ainoastaan harmittaa se että ei tullut heti siirryttyä käyttämään E85:sta, sen verran muuttui auton käytös ja kulku parani huomattavasti. Ei ole kyllä enää bensaan paluuta tämän auton kanssa! :)

                    Ässä ja RiSa miehet varmaan ymmärtää enemmän tuosta FATS:ista ja sen kehityksestä kirjoittelinkin pienen tarinan tuonne asiaan kuuluvaan topikkiin -> S4 B5 FATS aikoja

                    Nyt ollaan siis kulkupuolessa jo ihan kohtuullisella tasolla omasta mielestäni ja lauantaina onkin tarkoitus lähteä kokeilemaan että paljonko se maililla kulkee. Sitten 20.9 on kerhon penkkipäivä AMW:llä, niin toivottavasti sieltä nyt jonkun verran paremmat lukemat irtoaisi kuin aiemmin sillä vanhalla softalla (445/598). ps. sillä samaisella aiemmalla softalla kulkenut joskus joensussa 262@1mile, niin jos nyt edes seuraavalle kymmenluvulle pääsisi :)


                    Ja jottei olisi pelkkää tasapaksua tekstiä, niin muutama kuva noista jäähyistäkin.
                    Attached Files

                    Comment


                      Lappeenrannassa on tunnetusti ylämäki joten älä ylläty jos ei parane :)

                      Comment


                        Tuollahan se jonottaa konepelti ylhäällä :)

                        Comment


                          Timo oli hyvinkin oikeassa :) 266 meni. Tästä on suunta ylöspäin ja käytävä ens kesänä sit speedpartyilla.

                          Comment


                            Mites viinalla meni ennakot maililla ? Entäs imulämmöt ?

                            Paljon oli ahtoa, ilmamassaa jne. ?

                            Kyselyikä :)

                            Comment


                              Noh.. sanotaan näin, että ei siellä ihan kaikki nappiin mennyt ja meno hyytyi ~230 kohdalla.

                              Katellaan sitä mailia sit ens kesänä taas uudestaan :)

                              Comment


                                Mailin veto oli vähän pettymys säätäjällekin. Lyhyen analyysin perusteella tässä kävi niin, että ahtolämpö karkaa pidemmässä vedossa (68). Tuon lopputulemana otetaan sytkäennakkoa pois ja perinteinen biturbojen kierre on valmis. Ennakon vähentämisen kautta nousee pakolämpö ja pakolämmön kautta rikastellaan > kulku hiipuu entisestään.

                                Kadulla vetää mainiosti esim kolmosen tai 3+4 vaihteen vetoja ja sen kautta odotukset olivat jonkin verran korkeammalla. Kentälläkin oli kuulemma nelosen loppuun vetoja sangen mallikkaasti.

                                Viinan kanssa ajaessa sytkäennakon myöhästystä imulämmön mukaan voisi loiventaa rajustikin, mutta sitä faktaa se ei silti korjaa, että kuuma ilma on harvempaa ja sylinteritäytös kärsii sitä kautta.

                                Comment


                                  Mikä tai mitkä asiat pääsääntöisesti biturboissa tuota ahtolämmön nousua sitten oikein aiheuttaa? Eikö näissä yleisesti saatavilla olevissa coolereissa vain riitä kapasiteetti jäähdyttämään suuria ilmamassoja?

                                  Comment


                                  • Vai ei ollutkaan wagnereita... no siinä sitä apinaa taas koijattiin. Ei tullut itsekään ihmeteltyä noita jäähyjä missäänvaiheessa, kun niissä ei nyt tuntunut olevan mitään suurempaa ongelmaa silloin ja muualla taasen oli.

                                    Miksikös sinne ei vieläkään tullut wagnereita? Onko nuo nykyiset paremmat tai merkittävästi halvemmat vai joku muu syy?

                                    Sen verran korjaan tuota maili tulosta, että on tuolla minun tietojen mukaan kerran ajettu 268km/h joensuun kentällä.

                                    Comment


                                      Pitäähän jonkun kokeilla täälläkin noita kovasti kehuttuja SRM kuulereita.

                                      Comment


                                        Wagnereita ei tullut juu niiden hinnan vuoksi ja myöskään siksi että on niistä kuulunut muutakin kuin pelkkää positiivistra kommenttia. SRM coolerit eivät sitäpaitsi vaikuttaneet ainakaan näiden perusteella kovin paskoilta hintaansa nähden, jopa pitkälti paremmalle kuin hintavemmat: kliks & kliks. Itelle tuli vielä noidenkin testien jälkeen päivitetyt V3:set. Palaute kyseisistä kennoista oli muutenkin ulkomaiden foorumeilla positiivista ja vaikuttivat kokeilemisen arvoiselta. Pitäisi nyt ehkä ensin panostaa tuossa omassa autossa ilmavirran kulkemiseen keulasta suoraan ja pelkästään kennojen läpi ja varmistaa että ilma myös poistuu takanta ennenkuin alkaa noita haukkumaan olan takaa..

                                        Ainakin tämän mukaan ajettu tuo aiemmin mainitsemani 262 ja sen itsekkin sanoit autoa myydessä :) Löytyy myös kyseisen vuoden tuloslistasta ja loppu videon, sekä kuvien perusteella voisin sanoa varmaksi että kyseessä on sama auto. http://youtu.be/GwVElPHJOxE?t=31 Ellei sitten ole joku muu vuosi ajettu enemmän, mutta eipä tuloksista löydy vuosien 2008-2012 väliltä yhtään S4 268 tulosta.

                                        Comment


                                          Mullakin on SRM coolerit ja ne on hyvät. Ei lämpöjen nousu taida tässä tapauksessa olla coolereiden huonoudesta johtuvaa. Joensuussa vedossa imulämmöt muistaakseni ~42c 5-6 vaihteilla. Biturbo vehkeet kärsii heti, jos ennakot syystä tai toisesta madaltuu. Siinä ei auta vaikka minkälainen cooleri olis. Porkkis jo asian ilmaisikin.

                                          Comment


                                            Näin muistelinkin että sinulta ne löytyy ja ei ole siinä autossa ollut kulkupuolessa valittamista tulosten perusteella :)

                                            Mutta sitten se muu rauta taitaakin poiketa jonkun verran. Oman auton speksithän löytyy hyvinkin tarkalleen ensimmäisestä postauksesta ja niitä sinne aina päivittelen. Joten kysymys siis kuulukin että mikä sitten mättää jos ei kennot?

                                            Paljonhan tietysti olisi päivitettävää jos lähtisi hakemaan reilumpia tehoja, mutta alkaako esimerkiksi ässän imusarja, kaasuläppä, y-putki tms ahistamaan ~1,7 bar paineilla. Turbojen nyt ei luulisi olevan se ongelma vaikkei noista varmaan kenelläkään muulla kokemusta olekkaan. Mutta juuri viime kesänä noita huoltoon viedessäni juttelin Fin-turbon Markuksen kanssa ja hänen näkemyksensä mukaan potentiaalia on rutkasti pitemmälle kuin tuo 445hp.. ja kyllähän nuo painetta työntäisivät enemmänkin kuin 1,7 bar.

                                            Comment


                                              Tokihan täytyy muistaa että Markolla on vesiruutta kaverina, joka ei ole todellakaan haitaksi viinankaan kanssa.

                                              Nousiko Mikalla muka pakolämmöt viinalla yli 950C? Niin ja miten hemmetissä sulla voi 630 dekat riittää vielä viinalla??:)
                                              Viimeksi muokannut Lupe-81; 7.9.2014, 22:06.

                                              Comment


                                                Niin siis eikö Porkkis just sanonu, että ennakot kärsii juurikin sen kohonneen sylinteriin menevän ilman lämpötilan johdosta. Vielä jäi ainakin itselle hyvin epäselväksi, että miksi se imuilman lämpötila ylipäätään alkaa nousta. Eihän ne matalat ennakot ole syy, vaan seuraus ja olis erittäin mielenkiintoista tietää mikä se juurisyy ilman lämpötilan nousuun oikein on.

                                                Comment


                                                  Nyt ollaan asian ytimessä. Kattelin softasta niin viitisen astetta on eroa 30C vs 70C. Mainitsin myös jo ylempänä, että tässä ehkä otetaan turhan paljon pois ennakkoa lämmön kohotessa. Perustasokaan ei ole mikään pöllöily vaan sytkän optimointia on keskusteltu tehtävän joskus myöhemmin dynolla. Tämähän meni viinalle 3vrk ennen kenttäajoa.
                                                  Myöskään mihinkään isoon lämpöön ei oltu varauduttu tai sille pahemmin ajatuksia tuhlattu, kun ei kadulla sellaista tee. RS4-kuulereilla teki.

                                                  1.8t:stä on dynottu 630dekat + viina 450hv. Siitä vähän vertailukohtaa suuttimien kokotarpeelle. Kyllähän suuttimien ja muunkin polttoainejärjestelmän riittävyyttä on tuumailtu ja päätettiin kokeilla.

                                                  Pakolämpö nousi motronicin mukaan vähän rikastuksen puolelle ja irtomittarin mukaan selvemmin 950:stä. Se ei tässä nyt ole niin merkittävää, mutta vaikutti osaltaan.

                                                  Comment


                                                    Tietysti nytkun tätä asiaa pyörittelee ja mietiskelee, niin osasyy voi olla myöskin siellä ratin ja penkin välissä kokemattoman mailinkävijän oletuksessa siitä, että sitä parempi mitä pitempään sitä konetta seisottaa ja viilentää ennen vetoa. Autoa kun siirreltiin lähinnä työntämällä toivoen että konehuoneen lämpötila mukamas laskisi sen kylläkin pitkähkön jonotuksen aikana alemmas.

                                                    Varmaan alle 5 minuuttia ennen auton käynnistystä tsekkasin IAT:n olevan ~65 astetta, eli tuhottoman paljon kun se imusarja on tietysti siinä kiukaan päällä ja keskellä eikä varmasti hengitä viileämpää ilmaa sinne. Sitten taas kun kone lyötiin käyntiin noin minuuttia ennen vetoa niin login käyntiin saadessani pari sekuntia ennen auton liikkeellelähtöä sinne tallentui 43 asteen IAT, joka kävi sitten vedossa alimmillaan 32 asteessa kakkosen lopussa. Oisko sitä lämpökuormaa vaan yksinkertaisesti ollut niin paljon jokapaikassa ihan turbon kompurasta ja ahtoputkista yms lähtien että tämä aiheutti imuilman kuumenemisen vaikka kennot kaikkensa olisivat tehneetkin...
                                                    Viimeksi muokannut MRaitoniemi; 8.9.2014, 10:50.

                                                    Comment


                                                      Mulla vastaavat LT:t kun käynnistin auton pari minuuttia ennen starttia. Pelti oli ylhäällä pääsääntöisesti mutta en toki joutunut odottamaan kovin pitkää.

                                                      käynnistettäessä 56C, juuri starttia ennen 51C, alimmillaan 3-4 vaihdon yhteydellä piikkasi 33C. 6:n lopussa 6800rpm:lla 50C.
                                                      Eli ei tuo seisottaminenkaan ihan selitä lämpöongelmia tosin sulla ei vissiin ollut vesiruuttaa.

                                                      Ruutta kiinni vaan ja testaamaan kun nyt on hyvää referenssiä ilman!

                                                      Comment


                                                        Juu samat lämmöt mullakin aina maililla, startissa 50 ja kutosen lopussa 50. Ei auta on sitten pelti ylhäällä työntäen tai jos ajaa siirtymät pelti kiinni. Se on mailin olosuhde tuo aina ja sitä ei moni ota huomioon autoa säätäessä kadulla 1-2 vaihteen vedoilla.

                                                        Itse olen pyrkinyt mailia silmällä pitäen autoa säädättämään, onhan tuota päätä hakattu seinään sen verran monta vuotta, että nyt tajuaa nuo olosuhteet jo :)

                                                        Vesiruisku auttaa tässä tapauksessa imulämmöissä paljon, oli viinaa tai bensaa.

                                                        Comment


                                                          Juu ei tuo 68C ole nyt niiin taivaissa kun kyseessä on biturbo. Tuossa esim Vilen veto max 15C ulkolämpötilassa S4 Wagnereilla vedetty 3-4-5 vaihteen veto. Imulämpö vitosen lopussa 54C. http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...7&postcount=24

                                                          Se vesiruutta on vaan ehdoton kentällä myös viinalla. Ei se viina sitä fysiikan lakia voi muuttaa että se ilma on vaan kuumana ohuempaa. Ei sitä ruuttaa satunnaisissa katuyrmäyttelyissä kolmos tai nelosvaihteella viinalla toki tarvi.

                                                          Comment


                                                          • Voi olla joku oma aivopierukin tuo muistelma, mutta jostain on jäänyt mieleen 267 tai 268. Vaan eipä se tosiaan kyllä noissa jns virallisissa tuloksissa näytä olevan.

                                                            Tulikos ahtimiin mitään muutoksia vai pelkkä huolto vaan? Kylläpähän tuolla varmaan tien päällä kerkiää ihan ok, vaikkei nyt ihan kärkisijoja maililla hätyytelläkään. Siis varsinkin, jos nykyasussaan muuttunut entistä virkeämpään suuntaan. Itse ainakin kovasti tykkäsin juurikin tuon moottorin luonteesta, oli lapussa nyt mitä lukuja tahansa huippuarvojen kohdalla.

                                                            Comment


                                                              2010 löytyy 267 tulos. En nyt satavarmasti muista onko tuo sinä vuonna juuri tuolla Mikan autolla ajettu vaikka kaverin ex-auto onkin. Mutta tuossa linkkaamassasi pätkässä on nimenomaan tuo Mikan auto.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X