Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi S4+ B5 Avant -> 3L AZR +TTE 950+

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ei ihan ehtinyt projekti uuden moottorin parissa täyttämään viittä vuotta mutta ei monesta kuukaudesta kiinni jäänyt. Eli suomeksi sanottuna uusi moottori on viimein valmis, ainankin raudan puolesta. Matkan varrella hieman suunnitelmat elivät ja se mopo karkasi pahasti lapasista.

    Viimeisenä päiviteltiin bensapuoli tankin päästä kuosiin tai ainankin toivoisin että se tuli kuosiin, vähän erilainen nuori ajateltiin tässäkin olla ja tehtiin hieman massasta poikkeava ratkaisu. Tankin kansi sorvattiin POM-muovista, kanteen tuli 2kpl AN6-kokoisia lähtöjä ja 2kpl AN6-kokoisia paluu liittimiä. Tankin sisälle asennettiin Fuelabin Prodigy 42401 pumppu joka on siis harjaton ja nopeusohjattavissa kuorman mukaan. Säädön hoitaa jo ennestään olemassa ollut Fuelab 529 paineensäädin vaikka pystyisi tuon ohjauksen kai toteuttamaan Maxxecullakin. Fuelabin pumput tulevat tehtaalla virtauspenkittettyinä ja minulle tullut pumppu tuottaa vielä 7bar vastapaineella n. 640lph eli uskoisin kyllä omiin tarpeisiin piisaavan. Pumpun päähän tehtiin haaroituskappale joka haaroittaa AN10 lähdön kahteen n. 9mm letkulähtöön joista lähtee haitariletkut AN6 liittimiin. Haaroituskappale käytettiin toveri Lipponen kautta anodisoinnissa ettei hapettuminen iskisi. Paluupuolella käytettiin normaalia etanolin kestävää letkua, toinen paluuliitin ruokkii alkuperäistä ejektori-systeemiä ja toinen menee kehdon läheisyyteen. Oma ongelmansa meinasi olla tankin sisäinen johdotus, koska normaalit sähköjohdot tuppaa olemaan pehmenettyä PVC kuorellista tavaraa joka ei kestä viinaa. Onneksi TTSpeedin kautta löytyi Raychemin johtoa joka kestää viinaakin. Itse alkuperäiseen kehdon muokkaukseen käytettiin jälleen okkim CADin käyttötaitoja ja uudet sovitteet 3D-tulosteltiin jälleen Weerg.comilla. Auton alla AN6 letkut liittyvät y-haaroilla AN10 koviin putkiin.

    Siinäpä sitä taas tarinaa kivan kesäperjantain ratoksi. Aloitusviestiin ajattelin muokata tiedot uudesta moottorista. Seuraavat päivityksetkin jo tiedossa mutta niistä sitten lisää myöhemmin.
    Attached Files

    Comment


      Jos noilla vehkeillä ei virtaa riittävästi, niin on kyllä ihme :) Minua vähän harmittaa kun jäin pumpun tehossa toiseksi :) Ja tuo saakelin kallis bensanpaineensäädin (joka minullakin on) olisi voinut jäädä ostamatta kun silloin olisi ollut hajua Maxxecusta. Mutta onpahan hieno säädin. Tuo pumpun kehto oli hauska pieni projekti, eipä ole toista ihan samanlaista tullut koskaan vastaan. Muutama hieman oiottu versio on (034 ja THE-Tuner).

      Kiinnostaa kyllä kovasti miten hyvin tuo kone hengittää. Veikkaan että oikein hyvin.

      Comment


        Sen verran on tartuttava tuohon The Tunerin näkemykseen Fuelab pumppusetistä että kysyin sen hinnan ja se oli posketon 1800€, sisälti siis pumpun, kannen ja kehdon sovitteineen. Lisäksi olisin siinä ymmärryksessä että The Tunerin setissä tuleva pumppu on Fuelabin malli mikä on enemmänkin tarkoitettu vapareihin, siinä kun tuotto tippui kovemmilla vastapaineilla.

        Tuo minulle räätälöity prototyyppi setti tuli maksamaan liittimineen vähän yli puolet tuosta The Tunerin setistä. Lisäksi The Tunerin kehdossa olisi joutunut luopumaan tärinän vaimennuksesta joka on mielestäni ihan hyvä olla.

        Comment


          Simppeli, mutta hienon oloinen systeemi. Onko tuo sovite sopiva S4 vakiokehtoon?

          Comment


            Kyllä se sopii siihenkin. Minullahan oli tuossa oma koira ojassa, kun itse laitan pumpun samaan tapaan tankiin niin nyt oli hyvä syy piirrellä tuollainen :)

            Comment


              Missä Ville teetätit tuon kannen vai onko omaa käsialaa? Voisin olla kiinnostunut tuommoisesta kannesta vaikka sokeana versiona.

              Comment


                Tuon kannen sorvasi minulle yksi paikallinen kaveri jo viime vuonna. On sittemmin vaihtanut työpaikkaa ja ei ole enää sorvia käytettävissä. Mitatkin on kadonnut jo aijaa sitten. POM oli kuulemma sinäällään hyvää matskua sorvata mutta äärimmäisen sotkuista, sorvin puhdistamiseen meni melkein sama aika kuin itse palikan tekoon.

                Comment


                  Kirjoitetaampas vielä pikku stoori tämän kesän toisesta päivityksestä eli etujarru päivityksestä. Vaikkakin nämä on jo tuttua kauraa niin monesta muustakin projektista mutta tässäkin mentiin hieman eri ratkaisuilla kuin normaalissa tapauksessa.

                  Vanhat jarrut oli siis lähtöisin B6 S4:sesta, ne olivat käytössä jo vuodesta 2013 asti eikä niille tehty koskaan mitään joten yllätys ei liene ole että levyt ja palat olivat aivan lopussa. Ajattelin että kun moottori puolelle saadan vähän lisätehoa niin myös jarruihin olisi kiva saada myös lisätehoa. Satuloiksi tuli ne tuttuakin tutummat Brembon Z18 satulat, jotka löytyi vanhojen jarrujen tapaan Ruotsista 300 eurolla kotia kannettuna.

                  Ainut vaan että jo ennakkotiedot oli sen oloiset että ne ei ihan helpolla tule vanteiden alle mahtumaan kun vanteeni on sisätiloiltaan aivan onnettomat. Tästä kuitenkaan lannistumatta tilailin MTeciltä Porsche Macanin 350mm halkaisialla olevat etulevyt C-hook kuvioisella pinnalla. Levyistä voisi sanoa että ovat normaalissa asennuksessa varmasti hyvä valinta kun ovat 34mm paksut ja keskireikä sama kuin Audissa eli yleensä käytetyissä mersun levyissä keskireikä tarvitsee suurentaa näissä ei sitä tarvitse tehdä. Uskaltaisin myös väittää näissä offset sattuu vähintään yhtä hyvin kuin mersun levyissä.

                  Paikalleen mahduttaminen noitten minun vanteiden taakse vaati hieman jopa radikaaleja ratkaisuja joita jotkin varmasti kauhistelevat. Satuloiden ja kannakkeiden väliin piti laittaa 2mm paksu rikka tuomaan satulaa sisäänpäin ja vielä rankempana ratkaisuna satulan etupintaa täytyi jyrsiä n.2mm. Näillä toimenpiteillä satulaa saatiin sen verran alaspäin että 10mm spacerillä mahtuu mainiosti.

                  Satulat kunnostelin ja maalailin Foliatec jarrusatula maalilla ja viimeisteltiin tarroilla. Jarruletkut tulivat HELiltä, annoin vapaat kädet väri valinnassa niin tuli kivan punaiset. Letkut voisivat mielestäni olla himpun verran lyhyemmät jolloin istuisi ehkä paremmin.

                  Uudella moottorilla on nyt ajettu sisäänajon "ensimmäiset" vaiheet ja vielä pitäisi jonkin verran ajella ennenkuin päästään ns. tosi toimiin. Bensapumpun nopeus säätö joudutaan vielä vaihtamaan Maxxeculla tapahtuvaksi kun tuo Fuelabin säädin tahtoo tehdä omiaan tai siltä se tällä hetkellä vahvasti vaikuttaisi. Toinen Optiman akuistakin oli totaalisen kuollut ja se aiheutti kaikenmoisia ongelmia virtojen kanssa joten päätin uusia molemmat.
                  Attached Files

                  Comment


                    Tuo jarrusatuloiden väri on kyllä niin hyvä, että taidan kopioida sitä ja maalata omatkin jarrusatulat sillä :) Jarrutusteho taisi varmaan kaksinkertaistua?

                    Comment


                      Kyllä tuo jarruteho tosiaan vähintään tuplaantui. Toisaalta ei vanhatkaan ihan huonot olleet mutta näitten kanssa tiukemmissa jarrutuksissa turvavöitten olemassa olon huomaa helpommin.

                      Tuo väri on Foliatec Neon Yellow, pitkään pohdin tuon ja kultaisen välillä mutta ajattelin että kerran isot satulat laitetaan saa ne myös erottua. Levitin värin ruiskulla ja siitä pari huomiota hyvä tuoda esille. Pakkaus väittää että yksi paketti riittää neljään satulaan mutta itsellä meni koko setti pelkkiin etusatuloihin, joten melkein suosittelen varautumaan kahdella paketilla, riippuu toki paljon satuloiden koosta. Lisäksi ruiskulla levitettäessä pohjasävy (valkoinen) vaatii oman ohenteensa ja päälli kerros omansa, ja ne täytyy ostaa erikseen.

                      Takapäähän odottaisi vielä samanlaiset levyt ja uudet palat, ne on myös melko lopussa, täytyy samalla maalailla myös takasatulat mutta ne aion maalata ihan pensseli meiningillä.

                      Comment


                        Eli siis onko tuolla Macanin laikalla offset kohdallaan ilman prikkivirityksiä ja toi 2mm prikka satulan ja kannakkeen välissä vie offsettiä enemmän pieleen?

                        Comment


                          Kyllä minä näin näkisin että normaali asennuksessa Macanin levyt on ihan hyvä valinta. Olikohan niin että macanin levy on noin 55mm syvä kun yleisemmin käytetty mersun levy taitaa olla 53mm, toki macanin levy on 34mm paksu joka myös vaikuttaa. Itsellä tosiaan levyn ja satulan väli jää etupuolella hiukan ahtaaksi ja takapuoli on väljä mutta en näe tässä muuta ongelmaa kuin että tuoreella palalla ovat alkuun hiukan nihkeät pyörimään. Itselle sopisi siis vielä pari milliä syvemmät levyt, joita löytyy mm. mersun valikoimista, brembon sivuilla on hyvä hakukone jolla voi hakea levyjä mittojen mukaan.

                          Comment


                            Pitäisiköhän se tännekkin kirjoitella tämän "projektin" kuulumisia näin reilun vuoden tauon jälkeen.

                            Kausi 2022 päättyi tavallaan vähän kesken kun uusi moottori oli vielä tavallaan sisäänajossa. Syy tähän kesken jäämiseen löytyi bensatankin sisältä, Fuelabin pumppu kesti tankkiin asennettuna ruhtinaalliset reilut 400km kun sanoi työsopimuksensa irti. Pumppu lakkasi pyörimästä normaalissa kaupunki ajossa. Tämä oli minulle jo toinen Fuelabin pumppu joka särkyy lyhyessä ajassa, en voi siis suositella näitä pumppuja. Ratkaisu tähän ongelmaan oli teetättää jälleen okkimilla cad-piirretty bensapumpun kehto tällä kertaa kahdelle Walbron hellcat pumpulle. Pumpun istuu kehtoon melko tiiviisti mutta mahtuvat kyllä olemaan. Pumppujen asennus rytäkässä alkoi auton alla kovalinja vuotamaan liitoksestaan joka sitten sysäsi loputkin motivaatiosta jonnekkin ja auto laitettiin tallin perukoille odottelemaan seuraavaa kevättä.

                            Kevät talvella teetätin pienen muutoksen mittaristoon joka tavallaan piristi ilmettä paljon mutta aiheutti kyllä jälleen pieniä ketutuksen aiheita. Mittaristoon asennettiin 3D Color MFD:een värinäyttö jossa on mukavasti lisätoimintoja tai siis olisi jos se vain toimisi oikein. Jostain syystä näyttö valittaa jatkuvasti veden, öljyn ja bensan puutteesta vaikka kaikkia aineita on niille kuuluvilla paikoillaan. Mittariston ilmettä parannettiin vaihtamalla mittarinpohjat Venoxyn valmistamiin RS-skaalattuihin pohjiin, samalla myös swapattiin mittariston valaistus päin vastoin.

                            Kesällä 2023 päästiin sitten aloittelemaan softan teko hommiakin. Softan tähän teki vayne kätevästi etähommina, on se kyllä Maxxecun kanssa merkittävästi helpompaa kuin ME7 aikoina. Softan teon yhteydessä eteen tuli muutamia ahtovuotoja mutta niistä selvittiin ja kulkuakin alkoi löytymään melko mukavasti, parhaimillaan 100-150km/h väli taisi mennä 1,7 sekuntiin ja 100-200km/h väli huonolla vaihdolla 4,8 sekuntiin. Softauksen yhteydessä huomattiin että flatshiftit ei kolmos-nelos välillä onnistu ja syynä ilmeisesti ne kuuluisat syncrot. Syksyn päätteeksi käytiin vielä Motestilla penkissä ja tuloksina 1086hv/1276nm, omat tavoitteet siis täyttyi.

                            Ja niin se loppui sitten tekniikka murheisiin tämäkin kausi eräänä aamuna töihin ajellessa, hiljensin työmaan portille ja ihmettelin omituista kopsahdusta. Seuraavaksi ihmettelin ohjaustehostuksen puutetta ja heti sen jälkeen huomasin laturin merkkivalon palavan. Konepellin kun aukaisi niin apulaitehihnahan se oli pois paikaltaan ja syy tähän oli dampperin irtoaminen. Myöhemmin asiaa tutkiessa 5kpl pultteja on lähtenyt jollekkin kiertoradalle ja 3kpl murtunut poikki. Taisi olla tuuria kun kävi kävelyvauhdissa eikä esim. penkissä.

                            Ensi kevääksi olisi suunnitelmissa vaihdelaatikon syncrojen uusiminen ja shifterin vaihto Coolerworxin shifteriin, jos vaikka noilla eväillä saisi flatshiftitkin onnistumaan. Noitten päivityksien jälkeen alkaakin varmaan ideat olemaan lopussa että mitähän sitten.

                            Loppuun vielä muutamat kuvat.
                            Attached Files

                            Comment


                              Hyvä se on päivitellä vaikka harvemmalla välillä, kun asiaakin tulee sitten sopivasti enemmän kerralla.

                              Onnittelut kilohepan ylityksestä. On se hurja luku, saatika perhefarmarissa vieläpä.

                              Itselläni uudet syncrot laatikossa, mutta kannattaa varautua niiden sisäänajoon myös. Kokeillut tuota 3-4 flatshiftiä nyt muutamaan otteeseen ja vielä vähän kankealta tuntuu vaihto. Toki nyt on vasta noin 2000km alla rempan jälkeen ja ekat öljyt vasta menossa laatikossa. Tietty huuhteluöljyt kävi ekan tankillisen ajan pyörimässä.

                              Comment


                                Kirjoitetaampas taas pieni vuosi päivitys tähänkin.

                                Tässä keväällä tuli hoidettua tuo laatikkoremppakin pois alta. Homman teki hieman haastavammaksi valitut laatikonkannakkeet jotka ainankin omassa tapauksessa osoittautuivat siinä mielessä hankaliksi että jouduttiin irroittamaan koko mosa keulilta niinkuin normaalissa vuosihuollossa on tapana. Koneen irroituksen yhteydessä havaittiin coolereissa mukava määrä öljyä joka sitten hiukan pistää miettimään että mikä mättää. Ahtimissa ei väljyyttä ollut mutta jotenkin oma epäilys kohdentuisi vahvasti niihin. Nämä "porsche"-pohjaiset ahtimet ei oikein tässä alustassa vakuuta kestävyytensä suhteen ja olisikin ehkä aikanaan pitänyt päätyä johonkin muihin ahtimiin.

                                Itse laatikko rempassa ei oikeastaan mitään uutta ja yllättävää ollut, muuta kuin se että omasta mielestä avaamattomasta laatikosta löytyi torsenista sellaisia tussi merkintöjä jota siellä ei ehkä pitäisi löytyä. Laatikon sisältä löytyi myös mahdollinen syy 3-4 flättien huonoon onnistumiseen, siirtopakan hampaat olivat jonkun verran nylppääntyneet mutta niille annettiin ensiapua. Syncrot vaihtui JHM tekeleisiin. Vaihteensiirtotangon (vai mikä se hienolta nimeltä onkaan) laatikonpään orkkispallonivel päivitettiin järeämpään uniball niveleen, vähän köyhän miehen JHM Solid Linkage Upgrade tyylinen ratkaisu.

                                Kabiinin puolelle päiviteltiin shifteriksi Coolerworxin hiilikuitu vartinen shifteri jonka pilasin kirkkaan punaisella pyöreällä nupilla. Peitelevyksi vielä jossain vaiheessa tulossa sellainen missä ei nahkapussia ole ollenkaan.

                                Tehtyjen muutosten jäljeen vaihdetuntuma ainankin parani oleellisesti verrattuna JHM:än short shifteriin.

                                Laitetaan lopuksi vielä muutama kuvakin. Tällä hetkellä on tunne että nämä tekstit saattavat jäädä tämän topicin viimeisiksi. Uusia ideoita ei hirveästi ole ja nyt tässä kai vain odotellaan seuraavia teknisiä ongelmia.
                                Attached Files

                                Comment


                                  Ei kai se nyt tähän jää... Tosin hyvää pakettia ei tarvi (toivottavasti) rassata, niin josko kova ajo vaan riittäisi. Nuo turbot on kyllä ihme homma, muissa vastaavussa suomessa on sama homma mutta ulkomailta ei ole kuulunut mitään.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X