oisko nousupintaan tehty "öljyurat", eli varastoi öljyä enempi nenän mukaan?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi S4+ B5 Avant -> 3L AZR +TTE 950+
Collapse
X
-
Tämäkin tuomittiin tämän kertaisen päivityksen osalta "valmiiksi"...samalla tuomittiin valmiiksi myös kytkin joka rupesi softauksen yhteydessä luistamaan, aluksi vain kylmänä ja myöhemmin myös lämmänä! Seuraavaksi pääsee siis etsimään kytkinpakettia, hyvät vinkit ja kokemukset erittäin tervetulleita. Itselläni ehkä eniten mielessä tämä paketti mutta sintteri hieman vielä mietityttää:
http://www.loba-motorsport.com/shop/...kit-750nm?c=29
Moottori puolelle tuli vielä lisäksi Dewil's Own DVC-30 vesiruutta, johon tilattiin 2x 5:sen suutin mutta jostain syystä minulle olikin toimitettu 1kpl 5:sen suuttimia ja 1kpl 3:sen suuttimia...toiminee kyllä varmaan noillakin! Pumppu tuli tuohon ABS-yksikön ja ohjaustehostinöljy-säiliön kupeeseen, ahdasta siinä alkaa jo olemaan...oliko tuohon saatavana jotain peitelevyä joka peittää tuon alueen kokonaan, joskus muistelin sellaisen nähneeni?
Auton alapuolellekin tuli vähän uutta osaa mm. H&R:än vakaajasetin muodossa. Samalla vaihdeltiin vuotavat peränstefat, jotka olikin vuotaneet ihan jonkin verran, peräöljytkin olivat jo vedensekaisia ja aikamoista litkua. Katalysaattoreillekkin tehtiin korvausputket V-Bandeillä, niin saa sitten helposti vaihdeltua tarpeen tullen!
Softaksi tuli Viperin Multi-map, bensa ja e85 osuuksilla. Pääasiassa tarkoitus ajella e85:sella mutta varuiksi otettiin tuo bensa sinne mukaan, jos sattuu sellainen tilanne tulemaan ettei e85:sta olekkaan käytettävissä!
Ja normaalia ässän omistaja arkea kun eletään niin seuraavaakin pajitusreissua alustavasti suunniteltu, tarkoituksena vaihtaa tuo luistava kytkin ja laitella imupuolelle RS4:sen palikoita. Harmillisesti täytyy jättää myös dynotuskin väliin tuon kytkimen takia!
Comment
-
Passatista löytyy tuo koko vasemman puolen peittävä muovi, mutta enpäs nyt muista tarkemmin mistä mallista. Googlella varmaan löytyy. Edit, niin löytyikin :)
http://www.audizine.com/forum/showth...over-for-B5-a4
Ei muuten pitäisi apurungon repeillä noilla tukipalikoilla! ;)
Comment
-
Ebaysta ostin v-bandeja paristakin eri paikasta. Ensimmäiset oli todellista kiinapaskaa jotka hajosivat ensimmäisellä avauksella, joten niitä ei voi ainankaan suositella kenellekkään! Toiset tuli saksan ebaystä ja vaikuttaisi olevan parempaa laatua...vielä ei ole kokeiltu kun jouduttiin ottamaan asentamon hyllystä ensi hätään korvaavat!
Comment
-
Hieman on nyt ehtinyt ajamaan "päivityksen" jälkeen ja täytyy kyllä myöntää, että ei se tainnut ihan hukkaan mennä! Moottori tuntuu melko herkältä ja ainankin matka-ajoa sillä on oikein mukava ajaa, vääntöä tuntuu olevan sopivasti tarjolla jo alhaalta asti enkä ole suurta eroa heräämisen kanssa huomannut, liekkö sitten tuon viinan tuomia etuja. Todellinen suorituskykyhän jää vielä arvoitukseksi, kun tuo kytkin luistaa ja lopettaa hauskuuden ennekuin se edes ehtii alkaa!Soundikin jotenkin muuttunut "kireämmäksi" mutta sehän voi johtua jo kattien poistosta!
Ajettavuushan parani muutenkin noitten paksumpien vakaajien myötä, suuntavakautta tuli rutkasti lisää ja jämäkämpi tuntuma muutenkin. Ei voi kuin suositella noita vakaajia sellaisia miettiville!
Konttoripuoltakin päiviteltiin hitusen enemmän omaa silmää miellyttävään suuntaan, vaihtamalla teipatut listat aitoihin hiilikuitulistoihin ja samalla "kauppareissulla" mukaan tarttui myös mustat ovenkahvat. Ainut pieni kömmähdys tässä hommassa sattui kun hommasin listasarjan joka on tarkoitettu 2dinin keskikonsolilla varustettuun autoon, niin eihän siitä sitten vaihdekepin ympärys ja tuhkakupinkansi käy tuohon 1dinin konsoliin. No tähänhän on montakin ratkaisua olemassa...
Optio a: Hommaa 2dinin keskikonsolin ja siihen kuuluvat kolskeet jolloin yhdenmukaisuus on taattu mutta hintaa tulee.
Optio b: Kuiduttaa hiilikuitumatolla nuo olemassa olevat osat jolloin kädet likaantuu ja saattaa mennä ketuiksi ja tulla ulkonäkö eroja.
Optio c: Tekee jonkinmoisen peitelevyn tuohon tuhkakupin tilalle jolloin ulkonäkö ei juurikaan miellytä.
Elämä on valinta kysymyksiä!
Tehtiimpä sitä pieni ulkonäkö päivityskin keulaan kun sinne lisättiin cupran-lippa ja poistettiin sumuvalot.
Loppuun kuvia todistusaineistoksi. Täytyisi tuo aloitusviestin specsilistakin päivitellä ajantasalle.
Comment
-
Jatketaan yksikseen puhelua ja jatketaan vähän tavallaan edellisen viestin sisustan osien tiimoilla. Tuossa kun mietin parasta vaihtoehtoa noitten keskikonsolin osien osalta, niin päädyin optio b:hen eli kuiduttamaan nuo alkuperäiset osat hiilikuidulla. Kirjoitetaampa siitä nyt huvin ja urheilun vuoksi mini-projekti kertomus. En kuitenkaan kirjoita mitään kovin seikkaperäistä kuvausta enkä mitään tieteellistä faktaa, niistä kun en tiedä mitään...mutta näin tälläkertaa toimittiin.
Vaihe 1: Osat irti sisustasta, tässä ei mittään kummallista, tuhkakuppi hieman meinasi nikotella irti lähtemistään. Kun osat oli irti purettiin ylimääräiset tilpehöörit pois...tuhkiksen kansi oli hieman hankalahko ja kaiken lisäksi kaksipuoleisella teipillä kiinni, lähti kuitenkin pienellä kikkailulla.
Vaihe 2: Vanhojen teippausten poisto, hyvän teipin tunnistaa 3M Dinoc istui aika tiukassa ja sitä sai repiä irti ihan tosissaan. Lieneekö liiman aktivaattorilla osansa asiassa. Ei tullut edes kokeiltua, että auttaisiko lämmittäminen mutta teipit kuitenkin lähti ihan nätisti isoissa palasissa eikä kynnen kokoisissa suikaleissa. Alta paljastui kaunis jalopuu kuviointi.
Vaihe 3: Putsailua ja hieman hiontaa, liimathan oli hyvä putsailla pinnoilta pois että olisi edes jonkinnäköiset edellytykset kuidun tarttua tuohon pintaan. Varmuudeksi osat hiottiin vielä mataksi, välihuomautuksena mainittakoon alkuperäisen pinnan olevan ilmeisesti epoksihartsia. Ja hionnan jälkeen taas muistettiin hieman putsailla pintoja.
Vaihe 4: Ohut kerros hartsia osiin ja hiilikuitumatto paikoilleen, tässä vaiheessa tuli tehtyä moka kun yritin sävyttää hartsin mustaksi maalilla ettei vaan pohja paistaisi, ei tainnut kannattaa! Vaikutti hartsin kuivumiseen aika epäedullisesti ja luultavasti siitä johtuen jäi matto muutamasta kohdasta hieman irti. Tämän jälkeen annettiin kuivua jonkin aikaa.
Vaihe 5: Ylimääräisen maton pois leikkely ja hartsia pintaan, tässä vaiheessa leikkelin ylimääräiset matot pois ja taittelin niitä kulmien päälle ja teippailin tausta puolelle kiinni. Muutaamiin kohtiin jätettiin vielä hieman ylimääräistä mattoa. Maton päälle leviteltiin sopiva kerros hartsia, ei liikaa eikä liian vähän vaan sopivasti märäksi. Tämän kerroksen annettiin kuivua likipitäen läpikuivaksi, ylimääräisiä mattoja oli hyvä leikellä pois silloin kun matto oli hieman pehmeähköä, onnistui ihan mattoveitsellä.
Vaihe 6: Lisää hartsia, kun tuo ensimmäinen kerros hartsia oli kunnolla kuivunut laitettiin lisää hartsia kolmesta neljään kerrokseen jotta riittäisi hionta varaa. Kerrosten välillä annettiin kuivua hieman tahmeaksi. Hartsina käytettiin tässä hommassa ihan perinteistä polyesterihartsia, joka pelasi ihan hyvin vaikkakin hiilikuidun kanssa kannattaisi ilmeisesti käyttää epoksihartsia.
Vaihe 7: Hiontaa, tämä homma jätettiin seuraavaan päivään jolloin hartsi oli ehtinyt kuivua "kovaksi". Hionta aloitettiin ihan raakasti karkeudella 80 ja siitä jatkettiin rataa 180-240, nämä meni ihan kuivana. Seuraavaksi siirryttiin hiomaan vesissä karkeudet 320-400-600. Tässä vaiheessa tehtiin seuraava moka, kun tuli hiottua muutamasta kohdasta hieman puhki jotka sitten näkyy lopputuloksessa.
Vaihe 8: Lakkaus, loppusilaukseksi osiin heitettiin "muutamia" kerroksia 2K-lakkaa. Ja tämän jälkeen päästiin voivottelemaan lopputulosta, täytyisi nuo vielä vesihioa ja kiilloittaa.
Todennäköisesti toimintatavat ihan vääriä ja eihän hiilikuitu-osia tehdä ilman alipainetta, eihän? Tosin nythän vain pinnoitettiin hiilikuidulla ja ei haettu äärimmäistä keveyttä ja kestävyyttä. Loppu tulemana sanottakoon että kyllä ne mokomille auttaa ja pesee ainankin teipatun pinnan ihan täysin...ja kovasti jos pienet virheet masentaa niin ainahan nuo voi tehdä joskus uusiksi, seuraavat osat todenäköisesti onnistuu jo paremmin. Sopii ainankin paremmin yhteen listojen kanssa vaikka orginaaleissa osissa tuo hiilikuitu on hieman pienempää kudosta.
Loppuun Kiitokset Tommi[FIN]:lle toimitilojen lainasta, vi***ilusta ja kokeiluun tarjotuista tuotteista.
Comment
-
Kyllä nuo jonkinverran eroaa alkuperäisistä RS:än palikoista. Alkuperäisissä on tuo kuitu pienempää joten se näyttää tiuhemmalta. Ja lisäksi alkuperäisissä näyttäisi kuitu olevan "pyöreämpää" kun noissa oma kuidutteisissa se näyttää enemmän tasaiselta. Vaikea kuvata eroa ja vielä vaikeampaa saada erosta kuvaa, yritetään kuitenkin.
Comment
-
Uudet kytkimen osatkin saatiin pienten vaikeuksien kautta kotiutettua.
Uusiksi palikoiksi valikoitui lopulta JH Motorsportin modattu kevyt vauhtipyörä joka huolii kaveriksi RS4 B7:kan paineasetelman. Kytkinlevynä tuossa paketissa tuli joku LUKin orgaaninen levy jonka ajattelin jossain vaiheessa laittaa myyntiin, koska se ei todennäköisesti tässä kokoonpanossa tulisi pitämään. Levyksi on tarkoitus laittaa ClutchNetin 6-lapainen sintteri, jota on ainankin RS4 B5:sen asetelman kanssa käytetty kohtuu hyvillä kokemuksilla. Samalla vaihtoon menee myös kytkimen työsylinteri. Saa nähdä kuinka tulee toimimaan!
Vähän vastaavaa pakettia kyselin myös AMD:eeltä mutta sieltä ei vaivaannuttu edes vastaamaan sähköposteihin joten pitäköön kytkimensä!!
Samassa remontissa on sitten suunniteltu vaihdettavaksi myös imusarja, kaasuläppä ja muutkin imupuolen kolskeet. Pienessä mielessä pyörii ajatus tehdä jotain pientä myös ahtimillekkin.
Comment
-
Tuo levy näyttää kovasti ässän vakiolta kytkinlevyltä. Onko siinä osanumerot vielä luettavissa?
Aika kovasti näyttää JHM ja 034 tekevän yhteistyötä kun vauhtipyörässä lukee molempien firmojen nimet.
Miten se menikään, nälkä kasvaa syödessä... ;)
Comment
-
Tuossa levyn keskiössä on jotkin numerosarjat mutta en sitten tiedä onko oikeita numeroita.
Itseäkin hieman hymyilytti, kun otin paineasetelman irti että vilkaisen miltä siellä näyttää...niin sieltähän löytyi toisen firman logot.
Juu, kyllähän se nälkä kasvaa, vähän ehkä jopa turhankin nopeasti...mutta no, samaan konkurssiin se kai menisi!
Comment
-
Kyllä nuo ihan kiina-valua on. Ulkonäkö on omasta mielestä enemmänkin K03:sta kuin K04:sta jollaisina nämä myytiin. Imukaulan (vai mikä lienee onkaan) ulkohalkaisia on n.50mm ja sisähalkaisian n.43mm. Vähän tuollainen Markon mainitsema suunnitelma on mielessä mutta ei sinne pienempääkään pyörää viitsi laittaa, varsinkaan jos nykyisiin koteloihin menisi isompi.
Comment
-
Onkohan noilla K03:sen ja K04:sen koteloilla muuta kokoeroa kuin kaulan koko? Kaula on noissa kummassakin saman kokoinen mutta ulkonäöllisesti tuo missä on tuo snorkkeli, muistuttaa enemmän K03:sta ja tuo numero mikä tuossa on johtaa lähinnä allroadin K03:seen mutta koska kiina niin siinähän voisi yhtähyvin lukea että valmistettu Nasan virtaustieteellisessä keskuksessa. Toisessa kotelossa oleva numero johtaa sitten ihan RS4:sen K04:seen.
Laittelen nuo jossain vaiheessa Fin-Turbolle, niin ehkä siellä selviää mitä noilla saa aikaiseksi vai saako mitään.
Comment
-
Tämäkin päätti jälleen sylkäistä mosan keulilta pihalle, tosin ihan tarkoituksen mukaisesti. Huolto/Lentosuhde alkaa olemaan aika kohdillaan, kun edellisestä "perushuollosta" tuli kuluneeksi n. 5tkm...no toisaalta tarkoitus olikin hoitaa tämä asia pois mahdollisemman nopealla aikataululla.
Eli huollon kohteena saada toivottavasti tuo pitävämpi kytkin paikoilleen. Mainittakoon vielä että kyseessä on RS4 B7:kan paineasetelmalla ja JHM:än modaamalla kevyellä vauhtipyörällä oleva paketti, ryyditettynä 6-lapaisella sintterillä. Samalla kun vauhtipyörä oli irti vaihdettiin myös edellisessä huollossa vaihtamatta jäänyt kampi-akselin taaempi stefa. Ja vaihdettiinhan sinne myös uusi työsylinterikin, ihan vaan varmuuden välttämiseksi.
Samassa huollossa oli tarkoitus myös vaihdella RS4-osaa tuonne imupuolelle. Ja eipä sekään tarkoitukseksi jäänyt, kun suurinosa osista on jo paikoillaan. Imusarjaa joutui bensakiskon kiinnikkeiden osalta hieman työstämään, koska suuttimet olivat lyhyehköt. Ja luonnollisesti, kun ässässä on erilainen huohotin kuin RS:ässässä niin senkin liitoksia joutui muuttelemaan.
Suuttimien kärkiin oli kertynyt jonkinverran mustaa mujua, joka lienee johtuu tuosta E85:sen käytöstä, liuottelemalla lähti kuitenkin puhtaaksi. Hieman yllättävää oli kuitenkin, että huohotin oli puhdas, siitä kun olen saanut varoituksia että saattaa kerätä "majoneesia".
Jokuhan saattaa tietenkin miettiä, että miksi kytkimen vaihtoa varten koko kone pitää irroittaa, niin kuten ylempää voi lukea jotain muutakin tässä taas tapahtuu...To Be Continued!Viimeksi muokannut ViLe; 18.5.2018, 14:54.
Comment
-
Miten muuten näin ohimennen, monellako pultilla teillä on nuo vaihdelaatikot moottorissa kiinni? Montako "riittää"? Yläpuoliset pultithan lähtee aika "helposti" yläkautta, mikä helpottaa irroitusta, eikä auton alle tarvi juurikaan könytä (ehkä startin pulttien takia korkeintaan), mutta onko teillä ne apurungon yläpuolella olevat alimmat pultit lainkaan kiinni?
Comment
-
-
Pitäisiköhän tuo Tommi päästää jossain vaiheessa piinastaan, se kun on varaillut koeajon jo reilu vuosi sitten. Kertoneeko tuo sitten hitaasta hommien etenemisestä, suunnitelmien muuttumisesta vai ylimääräisistä ongelmista ,tiedä häntä?
Hyrrätkin palasivat seikkailultaan ja löytivät oikean paikkansa. Mutta tulikohan näistä nyt kerta laakista sellaiset kuuluisat "kiina-ahtimet", kun nuo kotelot on taattua kiina-laatua vai onko nämä nyt sitten sellaiset hypriitit!? Sisuskalut on sitten kyllä laadukkaampaa tavaraa ja eikai noissa kompurakoteloissakaan suuremmin valittamista löytynyt, pientä takalevyn sopimattomuutta lukuunottamatta. Sen sijaan akseleista ja laakereista hieman löytyi valittamista, vailla ennakko-odotuksia ne jouduttiin uusimaan vaikka noilla ei paljon kilometrejä takana ollutkaan. Mutta tulipahan kerralla tehtyä hieman laajempi huolto. Toisen ahtimen keskiosa oli vielä laitettava oikeaan asentoon ennen asennusta, ilmeisesti uusi kotelo on ollut hieman hankalampi asemoida oikeaan asentoon. Kiitokset vielä Fin-Turbolle hoidetusta hommasta, vaikka hieman ikäviä yllätyksiä ja viivytyksiä matkan varrella koettiinkin, niin siltikin hommasta jäi kaikinpuolin hyvä maku. Tiedän kyllä missä jatkossa huollatan ahtimet, jos niiden kanssa vielä tulevaisuudessa puljataan.
Tehtiinhän tähän myös ahtimia odotellessa muitakin pieniä parannuksia. Eli tässähän oli tuon logituksen kanssa ongelmaa, se katkesi suurinpiirtein jokakerta n. 5000rpm:ssä ja näin ollen kunnon logeja ei tahtonut saada. Ongelman arveltiin johtuvan TFSI-puolien johdotuksesta, lähinnä maadoituksesta joka oli tässä tehty alkuperäisiin johtoihin tinaamalla. Joten noihin puoliin lisättiin omat maadoitukset. Vielä ei tietoa ole poistuiko ongelma tällä, kun ei vielä ole testattu mutta ilmeisesti useimmat ongelmat on ratkennut juurikin maadoitusta korjaamalla.
Comment
Comment