Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi S4+ B5 Avant -> 3L AZR +TTE 950+

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jatketaampas tätä yksinpuhelua. Projekti etenee pikku hiljaa ja osakasat alkavat pikku hiljaa muistuttaa moottoria.

    Alakerta on nyt kokonaan kasattu ja kannetkin on saatu paikoilleen. Kansien imupuolet snurrailtiin vielä sopivaksi The Tunerin imusarjan kanssa, niin ei ole suotta siellä kynnystä.

    Pakosarjatkin laiteltiin paikalleen, että saadaan aloittaa sovittelemaan pakolämpö antureita. Halusin tähän sylinteri kohtaisen mittauksen kun tuo nykyinen ecu sen sallii. Antureiden paikalleen saanti oli vain helpommin sanottu kuin tehty, tilaa ei juurikaan ole. Pakosarjoihin tehtiin reiät kierresovitetta varten mutta sovite ei vain tahtonut lähteä kierteelle. Lopulta voimasanojen saattelemana ne sinne kuitenkin saatiin. Paikallaan pysyminen varmistettiin vielä hitsaamalla sovitteet kiinni sisäpuolelta.

    Tässä projektin varrella eteen on tullut aika paljon puuttuvia osia ja niitä on pitänyt tilailla yhdestä jos toisesta paikasta. Vähän ajan päästä päästään jo sovittelemaan ahtimia ja imuputkia paikalleen ja tässä alkaa varmaankin koko homman suurimmat haasteet. Vielä kun tuli otettua The Tunerin isoimmat imuputket, niin sehän on vähän kuin soittaisi suutaan grilli jonossa.

    Comment


      Päivitetään tätä lisää ihan päivittämisen ilosta.

      Ahtimia, imuputkia ja muita roippeita on nyt hiukan koesoviteltu. Imuputkien kanssa kävi vähän juuri niinkuin odottaa osattiin, ei ne ihan helpolla sinne tule menemään mutta toistaiseksi ei ihan toivottomalta näytä. Moottorinkannakkeita pitää vähän työstää vaikka kuskinpuolelle on hommattuna The Tunerin tilavampi versiokin. Ja ehkä pahimmassa tapauksessa myös imuputkille pitää jotain tehdä mutta se on oikeastaan sitten se viimeinen keino.

      Gatesin Racing jakohihnaakin soviteltiin paikalleen ja vähän tiukalta näyttää sielläkin osastolla.

      Comment


        No joo, siinä on kiristäjien parempi olla tehtäviensä tasalla.

        Comment


          Tuosta tulee kyllä hieno paketti.

          Jospa tuo Gatesin hihna olisi vahvempi kuin vakio, kerran se on paksumpikin.

          Comment


            Unohtuipa laittaa kuvat tuosta jakohihnasta kun tilaa ei vielä ole tehty. Toivottavasti tosiaan olisi vahvempi kuin vakio vaikka ei näistä varmaan hirveän paljon hihnoja ole paukkunut.

            Comment


              Jatketaan postailua vaikka se vähän turhalta tuntuu mutta kai näitä nyt sentään joku lukee. Taitaa suurinosa olla nykyään facebookissa tai instassa.

              Viime "episodissa" kirjoittelin että imuputkia ym. on koesoviteltu ja näytti siltä että työmäärä niitten mahtumiseksi oikeille paikoilleen on vähintäänkin isohko. Sovittelua jatkettiin toiveikkaalla asenteella ja lopputulokset oli hyvä istuvuus kummallekkin puolelle. Liikaa siellä ei ole tilaa missään mutta kyllä nuo 70mm imuputketkin saa mahtumaan, tiedä sitten onko niistä isommista putkista mitään muuta iloa kuin että voi sanoa että on isot imuputket.

              Apukuskin puoleinen imuputki jouduttiin rakentamaan lähes uudelleen ja moottorin korvaketta piti hieman snurrailla sopivammaksi. Kuskin puoleinen imuputki vaati ainoastaan kannakkeen kiinnityksen muokkaamisen mutta The Tunerin moottorinkorvaketta piti muokata vähän kovemmalla kädellä. Harmi sinäällään kun se oli niin komia mutta valitsin ennemin sen vaihtoehdon kuin että olisi imuputkia alettu lyömään ruttuun.

              Seuraavaksi työnalle taitaa joutua nuo ahtimet. Nämähän ei ole bolt-on ja näistä joutuu kompurakotelot muokkaamaan vähän samaan tyyliin kuin RS6-ahtimissakin. Kun nuo ahtimet on modattu niin ne on tarkoitus vielä käyttää tarkistettavana kun kuulin eräistä vastaavanlaisista löytyneen sellaisia ratkaisuja sisuskaluista joita ei tämän hintaluokan ahtimista toivoisi löytävänsä.

              Comment


              • Alkuperäinen kirjoittaja ViLe Näytä viesti
                Jatketaan postailua vaikka se vähän turhalta tuntuu mutta kai näitä nyt sentään joku lukee. Taitaa suurinosa olla nykyään facebookissa tai instassa.
                Kyllä näitä uskoakseni moni täällä mielenkiinnolla vuodesta toiseen seurailee. Allekirjoittanut ainakin. Harmillisen hiljaiseksi tämä palsta on vuosien saatossa käynyt aiempaan verrattuna. Toisaalta laatu korvaa määrän. Tämä on kuitenkin mielestäni selkeästi niitä paremman pään keskustelupalstoja. Merkkifoorumina ja ylipäätään.

                Itse projektiin: ei voi kun kateellisena katsella kun ne piirtää joilla on liitua. Mielestäni hienoa kun näitä "vanhoja" (oudolta tuntuu kyllä tästä korista käyttää tuota käsitettä, mutta niin se aika kuluu) viritellään ja vielä jollain muulla kuin sillä "perus" RS4 tai RS6 -reseptillä.

                Comment


                  Tahtoo vaan nykyään kaikki kysellä somessa (facessa, whatsapissa yms) teknistkin asiat vaikka täällä forumilla ne suurimmalta osin ainakin jo onkin. Mutta ihmisistä on tullut laiskoja ja tieto pitää saada heti eikä täältä jakseta etsiä. Todella harmi.

                  Tämä on kyllä hieno projekti, ja osissa ei ole todellakaan menty siellä missä aita on matalin. Moottorin osat pelkästään taitaa maksaa enemmän kuin melkein mikä tahansa ässä. Toivottavasti se näkyy toimivuudessa ja tehoissa sekä kestävyydessä.

                  Comment


                    Tuleeko imuputket turboihin silikonipätkällä vai joku o-rengas liitos? Mulla oli isot imuputket silikoniliitoksilla ja niiden klemmarit on katottava tarkaan mihin suuntaan laittaa sen kiristysmutterin että siihen pääsee kone paikallaan käsiksi (tarvittaessa)

                    Comment


                      Imuputket menee tuonne turbon imukaulan sisäpuolelle ja tiivistyy sinne o-renkailla, näkyykin miten menee tuolla aiemmissa kuvissa. Veikkaan että on erittäin mielenkiintoiset jos kone paikallaan tarttee irroitella.

                      Comment


                        Kyllä täälä seuraajia on. Hienoa tekemistä ja tulee kyllä vimpan päälle mosa. Samalla kun muokkailet ahtimia niin mittaisitko minkä kokoiset propellit näistä ahtimista löytyy? Kiinnostaisi

                        Comment


                          Lupaako ne kuinka paljon vuosia Gatesin hihnalle? Kipaisi mieleeni, kun omalle harrasteelle tulee kilsoja vähän, mutta ne nautitaan ns. täysillä, voisi pitkäikäinen hihna olla kova juttu.

                          Comment


                            En minä taida ruveta availemaan turboja siipien mittausta varten, tuolla tarkistuksessahan nuo tosin joudutaan availemaan mutta en sitten tiedä viitsinkö ruveta pyytämään siipien mittausta. Jollain ehkä saattaisi olla jo tieto noiden siipien koosta.

                            Eiköhän ne suosittele ihan normaalia hihnan vaihtoväliä tuolle Gatesin hihnallekkin, en ainankaan mistään ole muuta tietoa löytänyt.

                            Comment


                              Eräs okkim on joskus aloittanut langan asiasta: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...cing-jakohihna

                              Comment


                                Pikku hiljaa tämäkin edennyt, niin kirjoitetaan taas vähän kuulumisia. Kevään ensimetrit päättyi taas kerran tuttuun ongelmaan kun apukuskin välijäähdyttimen letku irtosi heti ensimmäisessä rivakammassa kiihdytyksessä. Uudessa tuo ongelma ehkä/toivottavasti poistuisi kun letkun malli muuttuu erilaiseksi. Vanha moottori on nyt irroiteltu keulalta.

                                Ahtimen kompurakotelot muokattiin sopivammaksi alumiinimutkia hyödyntäen. Muokkauksen jälkeen ahtimet kävi pienellä tarkistus käynnillä Fin-Turbolla. Syy tähän tarkistukseen oli epäilyt tietynlaisten prikkapatenttien olemassa oloon ja niin epäilykset olivat aiheelliset myös näitten kohdalla. Tässä tapauksessa sisältä löytyi kuitenkin kohtuu hyvin toteutettu patentti eikä sille nähty syytä tehdä mitään, shimmin paksuus oli 0,5mm ja se oli kaikinpuolin paikkaansa sopiva. Noin pientä heittoa olisi vielä ollut kohtuu vaikea koneistaa pois.

                                Seuraavana työmaana taitaisi olla downpipien rakentaminen ja hukkaportinkellojen asemointi. Downpipeja on sen verran jo zoomailtu että 3,5" mahtuu paikalleen ilman vaihteiston kannakkeitten muokkausta vastoin kaikkia odotuksia.

                                Comment


                                  Jatketaan topicin päivittelyä hetken hengen vedon jälkeen.

                                  Ahtimet saatiin tarkistuksesta takaisin, ne saatiin kohtuu hyvään tasapainoon joten siitä ei nyt ainankaan tarvitse huolta kantaa. Ahtimet ehdittiin laittaa jo paikalleen kun huomattiin/muistettiin että niistä puuttuu MAC-venttiilille tuleva paineletkun (vai mikä se nyt oli) paikka joten ahtimet piti vielä purkaa kerran irti.

                                  Seuraava harmaiden hiuksien aiheuttaja oli hukkaportin kellojen sijoitus. Orginaalille paikallehan ne ei mahdu joten jotain muuta piti keksiä. Kelloille tehtiin kohtuu tukevat telineet kannen päihin ja käyttötankoja jouduttiin myös vääntelemään ja kääntelemään jos minkä näköisiin asentoihin. Pakosarjojen lämpösuojaus on aiheuttanut aika paljon ongelmia lähes joka vaiheessa.

                                  Uusi moottori on jo käynyt tutustumassa loppusijoitus paikkaansa lähinnä downpaippien suunnittelun takia. Ja ahdastahan se tulee sielläkin, vetareitten lämpösuojia jouduttiin pikkuisen raiskaamaan mutta halusin ne kuitenkin paikallaan säilyttää. Myös laatikonkannakkeet päädyttiin uusimaan mutta ei tilan puutteen vuoksi vaan sen vuoksi että korviini kantautui tietoa murtuneesta kannakkeesta, niin ajattelin että ne on tässä vaiheessa helppo vaihtaa. Veikkaisin että dp:eet ei jää ainankaan ahdistamaan.
                                  Viimeksi muokannut ViLe; 25.5.2022, 13:44.

                                  Comment


                                    Jatketaan kirjoittelua vaikka se ei nyt sitä toivottua keskustelua aiheutakkaan, toimikoon nyt sitten vaikka projekti-päiväkirjana jos ei muuta tarkoitusta ole.

                                    Downpaipit saatiin melkein jo valmiiksi, hyvin tuntuisi tuo 3,5" putki tuonne menevän. Tiedä sitten oliko tämä taas niitä ns. turhia ja yliampuvia osia kun ennestään oli jo varmasti hyvin virtaavat DP:eet. Mutta ei tuossa putken hinnassa hirveän suurta eroa ole niin miksikäs sitä ei nyt samalla tekisi isommasta. Noista vielä puuttuu lämpösuojaus joka toteutetaan perforoidulla alumiinilevyllä. Komeat niistä tuli ja melkein taas sääli piiloittaa ne konehuoneeseen.

                                    Maxxecu kun ei tarvitse MAP-anturia niin ajattelin että sen voisi tulpata ettei jää typerästi ylimääräistä anturia siihen. Tulpan piirsi CADillä kaikille tästäkin ketjusta tuttu okkim ja se 3D-printattiin Weerg.com osoitteesta löytyvästä firmassa. Tuostakin osasta tuli mielestäni aika hieno, vielä kun olisi ollut hopean värinen niin mätsäisi just tuohon y-haaraan mutta hyvä se on noinkin.
                                    Attached Files

                                    Comment


                                      Alkuperäinen kirjoittaja ViLe Näytä viesti

                                      Maxxecu kun ei tarvitse MAP-anturia niin ajattelin että sen voisi tulpata ettei jää typerästi ylimääräistä anturia siihen. .
                                      Milläs bensoja ohjaat?

                                      Comment


                                        No Maxxecussahan on sisäinen mappi, lisäksi kaksi laajakaista lambdaa ja sylinterikohtainen EGT-mittaus niin luulisin niillä päästävän jo ihan riittävään tarkkuuteen tuossakin hommassa.

                                        Comment


                                          Täällä lähinnä seurataan, miten se pitäisi tehdä. Että tilausta on, vaikkei väleihin tohdi huudellakaan. *peukku*

                                          Comment


                                            Joo, kyllä täällä silmämunat kovina seurataan tekemistä. Otetaan mallia ja toisaalta opitaan toisten virheistä. Itselläkin hiljaisesti etenemässä S4 G25 projekti, josta ehkä vähän myöhemmin lisää tänne foorumillekin. Hyvältä näyttää!

                                            Comment


                                              Hissukseen edetään kohti vääjäämätöntä loppua eli uuden moottorin paikalleen asennusta. Ensi savut on jo hyvinkin lähellä, toivottavasti tulee oikeasta paikasta.

                                              DP:eet käärittiin perforoituun alumiini kääreeseen ja edelleen ne on ihan kivan näköiset. Samalla tutkittiin vanhoja DP:eitä jotka on ollut käytössä jo yli kymmenen vuotta ja käärittynä parjattuihin lämpökääreisiin. Odotukset oli että kääreitten alta paljastuisi kammottavat näyt mutta odotukset oli väärät, ei juuri pintaruostetta pahempaa, harmi ettei kuvia tullut otettua.

                                              Pakopesätkin käärittiin Thermal Zeron valmistamiin peittoihin. Istuivat paikoilleen nekin ihan nätisti.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                                Alkuperäinen kirjoittaja ViLe Näytä viesti
                                                Downpaipit saatiin melkein jo valmiiksi, hyvin tuntuisi tuo 3,5" putki tuonne menevän. Tiedä sitten oliko tämä taas niitä ns. turhia ja yliampuvia osia kun ennestään oli jo varmasti hyvin virtaavat DP:eet. Mutta ei tuossa putken hinnassa hirveän suurta eroa ole niin miksikäs sitä ei nyt samalla tekisi isommasta. Noista vielä puuttuu lämpösuojaus joka toteutetaan perforoidulla alumiinilevyllä. Komeat niistä tuli ja melkein taas sääli piiloittaa ne konehuoneeseen.
                                                Downpipessä ei voi koskaan mennä liian isoksi. Turbon heräämiseen vaikuttaa erittäin paljon downpipen koko. Paljon näkee autoja joissa on luokkaa 800hv, ja se työnnetään yhden 3in putken kautta sen enempää miettimättä, ja sitten ne ahtimet tukottaa ja herää 4500 rpm..

                                                Mulla on 1X 4.5in joka putoaa laatikon kohdilla 3.5 tuumaiseksi.. Vatasen sami Joensuussa oli sitä mieltä että 800HV tehoille ja varsinkin rata-ajoon saisi olla vielä 4IN loppuränni.

                                                Viimeksi muokannut Killeri; 11.6.2022, 12:06. Perustelu: Lainaus.

                                                Comment


                                                  Tuolla on yksi hyvä testi putkien mitoista:

                                                  https://www.motortrend.com/how-to/mo...ust-test-tech/

                                                  Jossain oli testattu Supran eri downpipen paksuuksia, mutta en nyt löydä sitä. Kumminkin se meni niin että mitä isompi, sen parempi.

                                                  Comment


                                                    Noh, uskotaan ja toivotaan ettei downpipet nyt ollut turha päivitys vaan saataisiin edes pieni hyöty niistäkin. Kuitenkin yrittänyt kerätä osat niin että tulisi mahdollisimman vähän niitä kompromisseja, vaikka kyllä niitäkin on joutunut tekemään. Rataa tämä tonnikeiju tuskin hirveästi tulee näkemään mutta kyllä mielessä on pyörähtänyt että rupeaako loppu putki nyt sitten 3,5" ahdistamaan.

                                                    Comment


                                                      Kyllähän tuo 4" putkea huutaisi :)

                                                      Comment


                                                        Älä nyt yhtään hullua yllytä. Vaikka toisaalta olen melko varma että nykyinen putki löytäisi aika nopeasti loppusijoitus paikkansa eikä tarvitsisi edes viedä läheiselle Otavan Metallille. Jätetään toistaiseksi mietintä asteelle, on se kai jotain päivityksiä jätettävä tulevaisuuteenkin ettei nyt ihan heti ole end of the road edessä.

                                                        Comment


                                                          Etenee edelleen vähän niinkuin se kuuluisa mummo siellä lumessa, vähän vaan meinaa kinoksia olla esteenä.

                                                          Tärkeimmät lienee hyvä laittaa ensin, ettei unohdu. Uusi moottori on nyt asennettu paikoilleen ja se on jo koekäynnistettykkin...hyvin pyöri.

                                                          Unohduksista kun nyt tuli puhe, niin olen täysin unohtanut kirjoitella nokka-akseli jutuista vaikka ne hoideltiin pois päiväjärjestyksestä jo joku aika sitten. Minullahan oli tarkoitus käyttää CatCamsin nokista imunokkaa tässä uudessa moottorissa mutta se osoittautui hieman hankalaksi kun CatCamsin nokassa ei ajoitusmerkki ole samalla tavalla kuin normaaleissa nokissa. Tällöin ajoitus olisi ehkä ollut vähän sielläpäin mikä ei välttämättä ole kovin kiva juttu. Onneksi kuitenkin pienellä vaivalla löytyi 2.8 vaparista lähtöisin olevat nokat jotka sitten laitettiin paikalleen. Pakonokaksi tuli minulla jo aiemmin käytössä olleet pakonokat. Kaiken kaikkiaan tuo CatCamsin nokka kokeilu osoittautui hieman huonoksi kokeiluksi mutta eihän sitä voi tietää jos ei kokeile ja kai nuokin saisi toimimaan jos olisi aikaa ja innostusta kokeilla eri säätöjä.

                                                          Moottori kun saatiin paikalleen voitiin siihen ruveta laittamaan paikalleen oheislaitteita ja muita tarpeellisia romuja. Ja tästäpä ne taas ne ongelmat alkoikin kun lähestulkoon jokapaikassa on ahdasta. Bensakiskoille tulevia AN-letkuja/liittimiä on jouduttu rakentelemaan uusiksi ja bensanpaineen säädintä on jouduttu siirtämään ja lopulta jouduttiin säätimestä poistamaan painemittari tilan saamiseksi. Yksi syy noitten muutos tarpeisiin on ollut huohotin joka tuli rakennettua ehkä jopa turhankin jämäkästä tavarasta. Huohottimeen käytettiin 25mm ja 22mm taipuisaa silikoniletkua, oikea oppisestihan olisi lienee kuulunut käyttää fluorosilikoni letkua joka kestää myös öljyä mutta uskoisin myös nykyisen kestävän kun eihän sitä öljyyn upoteta.Isoin ongelma meinasi olla se että kannen ja lohkon liittimet ovat 22mm ja Proventin liittimet on 25mm mutta tuo 22mm letku venyi vielä hyvin 25mm t-haarojen päälle. Provent asennettiin abs-pumpun viereen. Veikkaisin että huohotin ainankin virtaa hyvin.

                                                          Seuraava ongelma tulikin sitten The Tunerin bi-paippien kanssa. Välijäähyn puoleiset päät ei satu oikein sille seinällekkään. Alkuperäinen putki osoittaa hieman yläviistoon kun taas The Tunerin putket osoittaa alaviistoon, noita jouduttaneen leikkaamaan ja liimaamaan. Muutenkin nämä The Tunerin putket mitä ollaan käytetty on sopivuuden suhteen niin ja näin. Mielestäni myös vänkärinpuoleinen imuputki on liian korkea ja vänkää Y-putkea hiukan ylös ja vinoon.

                                                          Mutta tämmöistähän tämä on, näitten bolt-on osien kanssa. Vaan jos silloin aikanaan kun aloitin osien keräämisen olisin arvannut mikä saatanan työmaa tämä vielä on niin olisin käyttänyt nekin rahat viisaammin vaikka sitten viinaan ja naisiin. No täytyy vaan toivoa että vielä se hymy palaa kasvoille joku päivä tämänkin kanssa.
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                            Joskus osaa pienistä asioista vastustaa. Muistan ite hyvin kun 2021 talven ja kevään taistelin kytkimen sopivuuden kanssa, vaikka samat osat oli aikasemmin edelliseen kokoonpanoon mennyt ilman ongelmia. Söi aika paljon sitä intoa pois.

                                                            Hyvä kyllä oli että kokeilit nokkia. Ihme tosiaan ettei niissä ollut mitään ajoitusmerkkejä. Itelläni tullut toisen merkkiseen moottoriin CatCamssit ja niissä piti ajoittaa vaan 1 pytyn nosto nokkakortin mukaan. Tässä vissiin aika paljon erilainen?

                                                            Ja Tunerin putkissa huomasin itelläni saman. Ei vaan yhtä isolla kulmalla kuin siulla.

                                                            Jatka vaan rakentelua, kyllä se lopussa palkihtee.

                                                            Comment


                                                              Täytyypä verrata omia Tunerin putkia, liekö niissäkin sama ongelma. On kyllä ihmeellistä että ne on tehty noin, koska ulostulot poikkeaa selvästi vakioiden kohdasta. Ja olen joskus nähnyt jossain saksalaisten faceryhmässä juuri tuosta valitusta. Ja siitä on vuosia. Jos virhettä ei vieläkään ole korjattu, niin on kyllä todella kummallista. Ja onhan tuo aika ärsyttävää ostaa hienot ja kalliit putket, ja sitten alkaa leikkailemaan niitä!

                                                              Catin nokissa on tasainen "merkki", mutta se ei ole samanlainen kuin vakioissa. Sen kanssa puljaus on hankalaa jos se säädettävä nokkapyörä puuttuu jos se nokka ei osu kohdilleen. Ja toki myös jos haluaisi kokeilla eri asetuksia, ei ole ihan vartin homma :) Tuli joskus tapeltua noiden kanssa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X