En ole ajatellut 2 maffia ja ilman y-putkea. Jotain muuta mielessä mutta kerrotaan sitten kun on lisää kerrottavaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi S4+ B5 Avant -> 3L AZR +TTE 950+
Collapse
X
-
Auto on ollut nyt viime aikoina melko vähällä ajolla ja ei ole oikeastaan hirveästi "kirnuutettu" sinne yläkierroksille, niin en pysty ihan tarkkaan sanomaan noista paineitten käyttäytymisestä. Kuullut olen että TDi:n pumpulla saattaa olla liikaa paineita ylhäällä mutta en sitten tiedä onko se vika/ominaisuus kaikissa. Pitäisi kai jossain välissä käydä testailemassa.
Comment
-
Palataampa vähän tuohon tulevaan moottori-projektiin kun on taas pitkästä aikaa jotain konkreettista esitettävää. Homma on hieman pitkittynyt johtuen suurehkoista muutoksista työrintamalla, toukokuussa jäin toistaiseksi lomautetuksi joka viimeiseltä johti sitten työnantajan konkurssin kautta pysyvään työttömyyteen heinäkuun alussa. No minä kun en ole tottunut jäämään liikaa asioita surkuttelemaan niin laitoin muutaman työhakemuksen ja niin vain oli tähtien asennot oikeat ja pääsin töihin. Ja mikä parasta suoraan toistaiseksi voimassa olevalle sopimukselle, lisäksi jo lähtötason palkka on parempi kuin edellisessä työssä. Tähän sopisikin se meemi hymyilevästä tikku-ukosta varustettuna tekstillä everything went better than expected!
No jaarittelut sikseen ketä ne kiinnostaa ja asiaan. Moottoriprojekti etenee luonnollista kaavaa siinä mielessä että osia tässä edelleen haalitaan ja nyt kun edellisestä työstä saatiin pikavauhtia "kipurahat" niin tokihan ne uhrattiin harrastuksiin sen suuremmin miettimättä. Tässä välillä on vielä suunnitelmatkin hieman eläneet ja voisi sanoa että niin se vaan taisi mopo karata lapasista jälleen kerran. Heräsi ajatus että jospa tällä kertaa olisi vähän viisaampi ja yrittäisi tehdä homman kerralla kunnolla, ja ehkä vähän on taka-ajatuksena saada nykyinen moottori mahdollisimman kokonaisena irti jolloin se olisi helpompi kaupata eteenpäin, en ajatellut sitä jättää varapäreeksi eikä ole edes ruohonleikkuria johon sen voisi asentaa. Jotain osia joudutaan varmastikkin ottamaan nykyisestä moottorista.
Tästä suunnitelmasta johtuen alkuvuodesta hommailin käyttäjänimeltä ola, uudet käytetyt 2.4 vaparinkannet, sillä idealla että myös kannet laitettaisiin uusiksi. Tällä hetkellä suunnitelmana olisi laitattaa kansiin joko Ferrean tai Supertechin ylikoon venttiilit, pronssiohjurit ja luonnollisesti myös kaikki ohjurinkumit ja nostajat laitetaan uutta. Ja tuleehan sinne myös ne Supertechin jäykemmät jousetki. Porttaustakin on mietitty mutta vähän kaksijakoisia mielipiteitä saanut. Retainereita vielä mietin että laitetaanko OEM-laatua vai nuo jousisetin mukana tulevat titaaniset, niissä on ilmeisesti ollut jotain murtuma juttuja joskus?
Tuolla aiemmin mietiskelin että menisin jatkossakin tuolla nykyisella RS4-imusarjalla ja Y-putkella mutta niin vain se mieli muuttui niittenkin osalta ja tilailtiin The Tunerin korvaavat tuotteet, Y-putki on mielestäni vähän tylsän näköinen kun on tottunut nykyiseen kiiloitettuun RS4-putkeen, siihen pitää siis keksiä joku kiva juttu. Samassa höskässä tuli myös RS6-kaasuläppä ja Y-osa imusarjaan. Myös uudet bi-pipet tuleevat olemaan kyseisen lafkan tuotteita ja tulihan sieltä vaikka mitä muutakin. Kytkinkin tilailtiin The Tunerilta mutta se on vielä jälkitoimituksessa, on malliltaan Sachsin RCS200 ja väännönkestoa 1600nm ilman turvamarginaaleja eli onko se nyt 1100nm turvarajojen kera tai jotain...en ole varma?
Vielä tässä saa hetken osia keräillä ennenkuin voi ruveta edes uneksimaan paketin kasaan laittoa. Isoimmat hankinnat mitä nyt tulee mieleen on ainankin suuttimet jotka taitaa tulla olemaan kokoluokkaa 1500-2000cc, en ole vielä sen suuremmin niitäkään miettinyt, mitä nyt pikaisesti yritin jotain laskureita käyttää. Myös moottorinohjaus laitetaan uusiksi. Niin ja laakereita ym. puuttuu pirusti...huoh!
Näin lopuksi voisi vielä tarttua tuohon öljynpaine kysymyksiin, sain aikaiseksi käydä ajamassa vähän joutavaa ja pääsin "kirnuttamaan" sinne yläkierroksille, tosin vain pienillä vaihteilla. 6-tonnista sinne rajoittajaan on mulla paineita n. 4,9-5,3 baria, näin siis pienillä vaihteilla mutta tilanne ei liene poikkea isoista vaihteista, niitä ei oikein hirveän hyvin pysty edes testailemaan.
Ja laitetaan vielä kuvia uusista puhtaista osista. Otsikkoakin muokkasin niin että siitä saa osviittaa mihin suuntaan tämä projekti on etenemässä, jos sillä konstilla vaikka löytyisi joku uusikin lukija, tälläisellä osalistalla rakennettuja moottoreita ei lienee ihan liikaa ole. Mitään deadlinea ei vieläkään aseteta mutta toivottavasti ensi vuonna tähän aikaan olisi jo uusi moottori käytössä.Viimeksi muokannut ViLe; 22.8.2018, 15:35.
Comment
-
Hullu mies, mutta erittäin hyvällä tavalla ;)
Minä ainakin olen lukenut että nuo titaaniset retainerit saattaa murtua ajan myötä. Vakiot tuskinpa ikinä. Luulen että kolmelitraista ei kannata kierrättää niin ylös että titaanisista olisi ratkaisevaa hyötyä.
Comment
-
Selvittelin aikani kuluksi tuota retaineri hommaa ja löysin muutamia kokemuksia murtuneista titaanisista, ilmeisesti pitemmällä aika välillä ei niin varma ratkaisu, liekkö sitten materiaali liian kovaa tms. Samalla sitten selvittelin OEM-kaman hinnat ja ne pyörii n. 150€ tietämillä per sarja. Lienee väärä paikka tässä säästää enää tässä vaiheessa.
Kyllä minä pyrin jatkossakin tätä päivittelemään, lukijoita kuitenkin lienee on mutta olisi tosi hienoa jos myös viitsittäisiin kommentoida ja keskustellakin, sitä kautta kun toisinaan saattaa löytyä vastauksia itseäni askarruttaviin asioihin. Tässäkin niitä riittää vielä paljon, esim. tuossa pyörähti mielessä noita kansien juttuja selvitellessä että mitä tehdä nokkien kanssa, nykyisethän ajattelin kyllä käyttää mutta mitä roolia näyttelee tuo suht pienillä nostoilla oleva pakonokka ja pystyykö sille tekemään mitään?
Nykyään vain tuntuu hiukan siltä että kun auto ei ole ihan tontissa, eikä siinä ole kalliita merkkivanteita ja kaiken lisäksi on vielä väärän värinen, niin silloin se ei kiinnosta ketään olkoonkin tekniikka minkälainen tahansa. Liekkö se johtuu nykyaikasesta ulkonäkökeskeisyydestä...sama mitä shittiä se on sisältä kunhan näyttää hyvältä.
Comment
-
Eiköhän tältä foorumilta löydy jonkin verran väkeä, joka arvostaa sisältöä enemmän kuin kuorta. Tämänkaltaisia projekteja minä ainakin seuraan mieluummin kuin tuuninkijuttuja, vaikka en itse autoja harrasta (ja sikäli ei ole kompetenssia kommentoida). Jatka vain postailua, olen varma että kiinnostuneita riittää vaikka ei pilvin pimein kommentteja tulisikaan.
Comment
-
Se on kyllä tämän foorumin surkeus, että yleensä nämä projektit tuppaa olemaan monologeja, jopa tämän luokan prokkikset vaikka lukijoita on.
Mitä kansiin ja venttiileihin tulee niin omasta puolesta en voi sanoa kuin mitä itseäni neuvottiin kairaajan toimesta. 900hv tavoitteisiin ei suositellut ylikokoventtiileitä. Osittain syystä, että ei ole tarve ja siitä, että halusin kansien osalta panostaa heräämiseen enemmän kuin maksimaaliseen teholukuun. Ja osin siitä syystä valitsin RS4 kannet lähtökohdaksi.
Toki +1mm venoilla saa lisää virtausta mutta miten paljon tuo tehoa ja millä hinnalla, tuskin monikaan osaa sanoa.
Comment
-
Minä kyllä veikkaan että jollakin saattaisi olla näkemystä ja ehkä jopa konkreettista vertailupohjaa noista isommista venttiileistä, ei välttämättä juuri tässä moottorityypistä mutta luulisi vaikutusten olevan suht samat muissakin. Se on vaan sitten tuleeko sitä mielipidettä/tietoa koskaan esiin. Ja tietty sekin nyt jos menisikin vakioventtiili koolla niin tarvitseeko sitä sitten joskus jossitella?
Comment
-
Mä voin antaa vertailupohjaa RS6 ahtimilla varustetusta moottorista. 2.4 portatut vaparin kannet, 2.8 nokat sekä +1mm venat. 640/780 lukemat 1.5-1.6bar paineilla, kun kansia lukuunottamatta vastaavilla kokoonpanoilla näyttäisi tulleen ~20hv pienempiä tehoja melkein puoli kiloa isommilla paineilla.
Ehdottomasti kannattaa päivitellä tänne näitä rakenteluja. Pääsen sitten poimimaan toimivat jutut omaan projektiin :)
Comment
-
Pitkäänhän täällä hiljaista oli. Mulla on 2.4 kansissa +1mm venttiilit, titaaniset retainerit yhellä lukkouralla ja tupla jouset. Yks uraset pitäs ilmeisesti olla kestävämmät. Tiedä sitten. Vertailupohjaa kyllä nyt tuskin mihinkään saa kun ei taida yhtään samanlaista setuppia kellään olla ja eipä tuo ohjelmakaan ole vielä lähelläkään valmis.
Comment
-
Hyvä tietää tuo öljynpaine asia. Alan kallistua siihen että oma käytettynä saksasta purkaamolta hommattu pumppu oli sen verta väljä ettei ohikiertomäntä auennut kunnolla.
Ilmesesti näillä isommilla ahtimilla ja avarammilla kansilla aletaan menettää vääntöhuippua, ymmärrettävistä syistä. Itselläni kun rs4 pohjaisilla hyrrillä tuli 565hv/760nm lukemat n.1,8bar max paineilla. Herääminen on kyllä aika instant, mutta menee "tukkoon" ylhäällä.
Comment
-
Osakasat kasvoi taas hiukan kun kytkin saapui seikailuiltaan. Myynti puheiden mukaan väännönkestoa pitäisi olla se 1600nm mutta hieman skeptisesti suhtaudun asiaan. Paketti tuli vauhtipyörineen päivineen, paineasetelmaa myyjän mukaan vahvistettu mutta tiedä sitten. Kytkinlevyjen olisin odottanut olevan 4-lapaisia mutta ovatkin 6-lapaisia. Painelaakerikin tuli mukana, mutta ilmeisesti kytkinpolkimelle pitää rakennella jonkinlainen liikerajoitin.
Seuraavaksi sitten voisi ajatella hommaavansa alakerran laakerit niin voisi laittaa lohkon koneistettavaksi ja tasapainoitukseen. Orkkislaakereita on eniten suositeltu niin taidan sellaiset pistää jostain tilaukseen kunhan saan taas aikaiseksi.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja ViLe Näytä viesti...niin voisi laittaa lohkon koneistettavaksi ja tasapainoitukseen.
Comment
-
En ole vielä hirveästi selvitellyt että missä koneistus teetetään, eiköhän tuohon hommaan joku nyrkkipaja löydy. Tasapainotus ei liene edes monessa paikassa onnistu.
Selvittelin vähän lisää tuota kytkintä ja vaikuttaisi siltä että isommalla luvatulla väännönkestolla olevat paketit on juurikin 6-lapaisilla levyillä, ainankin Don Octanella kalliimpi ja ehkä pitävämpi mainitaan 6-lapaiseksi. 4-lapaisilla levyllä ilmeisesti luvataan 1200nm, olisin kuvitellut asian olevan toisinpäin. Myös noissa asetelmissa on mahdollisesti jotain eroa tai ainankin tuo lyhyempi numerokoodi? näyttäisi olevan eroava, merkkaako se mitään kukapa tietää, mulla se numero on 24w18.
Comment
-
Noita on kahdelle eri levy paksuudelle. Tuo 24w18 on 7,8mm levylle ja sit on sitä ohuempaakin 2,6mm levyille. Vielä erikseen sit 1-, 2- ja 3-levyille. Nuo välilevyt on vissiin vauhtiksen tekijän omat kun Sachsin paketissa tuli aika erinäköiset.
Mittaappa piruuttaan tuo koko paketin korkeus. Oma setti kun on alkuperäistä paljon korkeampi ja kytkimen kun laittaa raakasti paikalleen niin saa jo sylinteriä painaa useemman sentin sisäänpäin. Tokkopa paljoa haittaa kun ohjeissa suositeltiin painelaakerille jatkuvaa kevyttä kontaktia asetelman kynsiin kulumiskeston kannalta.
Rajotin pitää tehä juu, ei saa kun 15-20mm painuu kynnet tai menee ympäri.
Comment
-
Noita on kahdelle eri levy paksuudelle. Tuo 24w18 on 7,8mm levylle ja sit on sitä ohuempaakin 2,6mm levyille. Vielä erikseen sit 1-, 2- ja 3-levyille. Nuo välilevyt on vissiin vauhtiksen tekijän omat kun Sachsin paketissa tuli aika erinäköiset.
Mittaappa piruuttaan tuo koko paketin korkeus. Oma setti kun on alkuperäistä paljon korkeampi ja kytkimen kun laittaa raakasti paikalleen niin saa jo sylinteriä painaa useemman sentin sisäänpäin. Tokkopa paljoa haittaa kun ohjeissa suositeltiin painelaakerille jatkuvaa kevyttä kontaktia asetelman kynsiin kulumiskeston kannalta.
Rajotin pitää tehä juu, ei saa kun 15-20mm painuu kynnet tai menee ympäri.
24W18 on todennäköisesti viikko ja vuosi.
Painelaakerin liikkeeksi ilmoitetaan 5,5mm ja jouselle ulospäin kulumisen vaatimaa liikevaraa 6mm (siis mihin painelaakeri voi peruuttaa).
Osanumerolla 00 3072 999 555 olevaa runkoa käytetään 2 x 7,8mm ja 3 x 2,6mm levyillä.
Vastaavasti 00 3072 999 556 > 1 x 7,8mm ja 2 x 2,6mm.
Mittaappa piruuttaan sen painelevyn jouseen koskettavan kohdan halkaisija, että näkee, onko tuota "The Tuner" tuunannut. Vakiossa (yksi malli) halkaisija on n. 175mm.
Paketissa tulleiden paine- ja välilevyn mallista en pysty keksimään mitään hyvää syytä tuollaisia tehdä (ehkä joku idea on, muukin kuin erikoisuus).
Väännönkestoihin en enää viitsi ottaa kantaa.
Comment
-
paine- ja välilevyn mallista en pysty keksimään mitään hyvää syytä tuollaisia tehdä
Paitsi että nyt ku zoomasin kännykän ruudulla enemmän ni taitaa ilma vaihtuu huonommin noiden kans?
Comment
-
Hyvä että herra harrastaja oikaisit väärät tiedot. Osanumero se kertoo toki mille levyille mikäkin asetelma käy. Kytkin sarjan mukana tulleessa paperissa oli ohjeet: ”kun polkimen liike alkaa avata kytkintä, tulisi liikkeen(ilmeisemmin pääsylinterin?) liikkua enää 20mm. Hirveen hankala mittailla laatikon sisältä liikeratojen pituuksiakaan.
Comment
-
En ole ajatellut 2 maffia ja ilman y-putkea. Jotain muuta mielessä mutta kerrotaan sitten kun on lisää kerrottavaa.
Kansiinkin tuli hommailtua tavaraa Ferrean ylikoko venttiilien muodossa. Myös muut osat kansiin on hommattu eli uudet nostimet, pronssiohjurit, tiivisteet ja venttiilien kiinnikeet. Vielä täytyisi kaivella varastoja jos löytyisi käyttökelpoisia orkkis retainereita muuten on tilailtava uudet. Koneistus paikkakin on vähän auki ja hieman ehkä sekin että mitkä kannet nyt koneistetaan ja miten. Jos joltain löytyy vinkkejä mahdollisista paikoista ja hinta-luokasta niin vinkkejä saa antaa.
Ensi viikolla pitäisi tippua postista lisää osia saksan maalta, paketissa on ainankin jälleen yksi kappale TDI-öljypumppuja ja kaikki siihen liittyvät nippelit ja nappelit. Myös veivien laakerit ja kampiakselin laakerit on samassa paketissa, "uusi" kampiakselikin on jo lohkostaan irrallaan ja odottelee tasapainotukseen lähtöä, tuon tasapainoituksen olen ajatellut hoitaa Sporttiautossa Turussa.
Comment
Comment