Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi S4+ B5 Avant -> 3L AZR +TTE 950+

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ei kai tästä nyt kuitenkaan mattamustaa tule, eikä keltaista vaikka pääsiäinen onkin lähellä. Kunhan rölläilin pohjamaali kuvilla ja toisaalta ei minun luonne antaisi periksi omistaa matta pintaista autoa, kun mitäs minä sitten kiillottelisin? Tarkoitus on jatkaa ihan samalla tylsän vihreällä sävyllä. Ensinnäkin sen takia ettei tarvitse jokaista oven väliä maalailla. Ja toisaalta sen takia, kun rupesin tutkimaan tuota nykyistä värisävyä kävi ilmi että tämä auto on erikoistilattu juuri tuolla sävyllä, saattanee siis olla melko harvinainen väri näissä. Värikoodia ei löydy varustetarrasta, tyyppikilvestä eikä sen puoleen tehtaan tietokannastakaan.

    Tuo muovikorjaus on kyllä omista maalari ajoista kehittynyt huimasti. Tuo katkennut palkki tai mikä lie onkaan, sidottiin yhteen kuumaniittaamalla jonka jälkeen takapuolelle laitettiin liimaa. Liiman kuivuttua ajettiin etupuolelle hieman lovea joka sitten täytettiin samaisella liimalla. Ennen kun noita piti sitoa jos jonkinlaisilla konsteilla liimauksen ajaksi.

    Laitetaan loppuun vielä pari tilanne kuvaa, huomenissa ruvetaan ehkä näkemään sitä lopullista sävyäkin.
    Attached Files

    Comment


      Spämmäillään nyt näitä maalausprojekti kuvia, kun kerran jotain näkyvää on saatu aikaiseksi.

      Huomenna saa sitten itse koppa väriä niskaan.
      Attached Files

      Comment


        Vastamaalattu pinta lämmittää aina mieltä :) Kunnes tulee se ensimmäinen naarmu/lommo/kivenisku ;)

        Comment


          Sehän vasta lämmittääkin. Kyllä se on vaan hyvän näköstä tuo uusi lipakkapinta.

          Comment


            Miten tuo väri eroaa cactus greenistä? Ihme jos ei takakontin tarrasta löydy värikoodia. Ettei ois Goodwood Green?

            Comment


              Cactus green on hieman vaaleampi ja ehkä keltaisempi, näin maalarikielellä puhuttuna. Tämä on Racing green. Kyselin Audi SRS:llä tuosta koodin puuttumisesta ja siellä joku tiesi sanoa että on merkki erikoistilauksesta. Laitoin kyselyä myös VV-autolle ja sieltäkin tuli vastaus että värikoodi kentässä lukee vain special order without idenfication ja tämä siis käsittääkseni on se tehtaantietokannan tieto.

              Koppakin on nyt maalissa mutta en ole vielä itsekkään sitä nähnyt. Pari pientä virhettä oli kuulemma tullut mutta nämä ovat helposti korjattavissa.

              Comment


                Viimein tämäkin on taas nipussa, työt meinaa haitata harrastamista ja lisäksi kaiken maailman pikku näprääminen ottaa tuhottomasti aikaa.

                Ja mitä ylempänä puhuttuihin naarmuihin tulee, niin niitä kyllä tuli jo kasailu vaiheessa. Niin varovasti en ainankaan minä osannut niputtaa etteikö olisi tullut, suurinosa kuitenkin mikronaarmua joka lähtisi jo ihan viimeistely aineella pois. Ja jossain vaiheessa tämä kyllä sitten myllytetäänkin, en vain vielä ole päättänyt että tehdäänkö ihan vesihiontakin.

                Laitetaan muutama huono kuvakin, likainen ja pölyinenhän se jo on mutta en viitsinyt ruveta pesemään kun hyötyprosentti olisi ollut lähellä nollaa. Viimeinen kuva vähän kevennyksenä, itseä ainankin hieman hymyilytti kun purin takalasin teippailuja pois, kirjain yhdistelmä syntyi ihan puhtaasta sattumasta. Liekkö joku uusi moottoripyöräkerho käynyt laittamassa mainoksensa.
                Attached Files

                Comment


                  Joo kyllä olikin pitkä projekti :)

                  Uusi pinta (onnistuessaan) aina ilo silmälle.

                  Comment


                    Nyt kun kerran projekti puolella ollaan, niin kirjoitetaampa pieni projekti kertomus kesävanteiden kunnostamisesta. Tämähän olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten ja nyt olikin jo yksi vanne päässyt aika huonoon happeen.
                    Samalla yritettiin saada pieni piristys vanteiden ulkonäköön. Asiaan siis.


                    Aloitustoimet: Ihan ensi alkuunhan vanteet pestiin kunnolla liuotinpesuaineella, tämä tosin tapahtui jo ennen talvivarastointia. Pääasiallinen työstäminenhän alkoi tuossa alkuvuodesta ja ensimmäinen homma oli saada vanhat "feikkipultit" irti. Olin etukäteen varautunut että niiden kanssa joutuisi taistelemaan ja ennakkotietoja netin syövereistä etsiessäni huomasin että ne jotka näitä on irroittaneet ovat hoitaneet homman poraamalla. No rohkeasti vaan poraamaan ja hyvinhän ne lähti, kunnes kävi pikku kämmi ja onnistuin katkaisemaan poranterän yhteen pulttiin. Ja tietysti oli niin että tämä oli talouden ainoa sopiva terä muut oli joko liian isoja tai pieniä, asiasta lannistumatta ajattelin huvikseni kokeilla mitä tapahtuisi jos ottaisi napakan otteen pihdeillä ja pikkuisen kääntäisi. Ja kappas niinhän ne lähti irti ja vieläpä helposti, loput olikin sitten jo nopea irroittaa kun ei tuhlaillut aikaa turhaan poraamiseen.


                    Lakan poisto: Seuraavaksi piti päästä eroon ylimääräisistä lakoista. Lakka piti saada irtoamaan siis vain noista "kehistä", koska vanteiden keskiosille ei tällä kertaa tehty mitään.Vaikka pienenä taka-ajatuksena olikin maalata keskiöt yhdellä tietyllä värillä mutta se sai hallitustasolla yksimielisen tyrmäävän päätöksen, niille ei siis saanut tehdä mitään. Ennen lakan poistoa oli hyvä suojata sellaisia alueita joita ei haluttu nyt suuremmin vaurioittaa. Kolmeen vanteeseen joissa siis lakka oli vielä jäljellä, rajasin alueen aluksi maalarinteipillä jonka päälle teippasin vielä gorillateipin. Maalarinteippi alle osoittautui loppuvaiheessa oikein hyväksi ratkaisuksi, koska tuo gorillateippi tuntuu ottavan suhteellisen napakkaan kiinni ja yhdestä vanteessa jossa oli pelkästään gorillateippi lähti kiveniskusta maalia lohkeamaan. Rajauksen päälle teippaisin vielä paperit suojaamaan mahdollisilta roiskeilta. Lakkaa lähdettiin poistamaan ensi alkuun CRC Gasket Removerilla, joka tietyissä tapauksissa on toiminut melko hyvin, näihin ei tehnyt yhtikäs mitään vaikka vetäisin hiomapaperilla "kynnet" pohjalle. Ja taas raavittiin otsalohkoa että mitäkäs nyt, kaapin perukoilta löysin sitten purkillisen RK Maalinpoistajaa ja ajattelin sillä kokeilla. Takaraivossa joku kaukainen ääni muistutti että nykyiset maalinpoistoaineet on lähinnä vain nimi purkin kyljessä, mitään niillä ei tee. Laitoin siis ainetta peliin ihan reilulla kädellä ja ajattelin vielä pelata varmanpäälle laittamalla päälle tiiviisti elmukelmua ja jättää yön yli mmuhimaan. Tämä konsti tepsi aika hyvin ja seuraavana päivänä sai rätillä
                    pyyhkiä lakkoja pois. Käsittely piti vielä uusia ennenkuin kaikki lakat saatiin lähtemään ja täytyy kyllä todeta että ainankin näissä kiinantina vanteissa oli lakka tiukassa.


                    Hionta: Kuvissa 1 ja 2 näkyy huonoimman vanteen lähtökohta. Tämä on siis se vanne josta lähti jo pari kesää sitten lakka ihan levyinä irti, viisas olisi päässyt vähemmällä ja tehnyt asialle jotain jo silloin. Mutta empä minä itseäni tässä viisaaksi rupea väittämään ja siksi vanne oli aika karun näköinen. Hapettuma oli päässyt puremaan jo todella syvälle ja hionta pitikin tämän vanteen kohdalla aloittaa 60:sellä hiomapaperilla. Ja senhän tietää että noinkin karkea paperi tekee pehmeään alumiiniin aika julmaa jälkeä joten urakka tämän vanteen kohdalla oli erittäinkin suuri, yksistään tämän vanteen hionta hienoimpaan karkeuteen otti aikaa n. 15 tuntia. Loput kolme vannetta olikin hieman helpompia työstettäviä koska niissä ei pahempia hapettumia ollut, muutamat kanttari osumat poistettiin karkeammilla hiomapapereilla mutta mitään suurempia alueita ei tarvinnnut karkealla hioa. Hionta eteni normaalia kaavaa 320-400-600-800-1000-1500-2000, kaikki mentiin vesissä. Myöhemmässä vaiheessa huomasin että 1000-2000:set hionnat oli melkoisen turhia vaiheita ja ne olisi voinut huoletta jättää pois. Kuvassa 3 näkyy pinta hionnan jäljiltä, kuvat ovat otettu tuosta hapettuneimmasta vanteesta.


                    Kiilloitus: Hiontojen jälkeen lähdettiin yrittämään josko saataisiin pinta jälleen kiiltämään edes jollainlailla. Ensimmäisenä työvuorossa oli sisal-laikka ja Schmidts alkukiilloitusvaha ja tässä vaiheessa sain huomata että noilla hienoilla hiomapapereilla hiominen oli melko turhaa touhua. Jälki oli melko karkeaa kuten olettaa saattoi (Kuva 4) mutta kiiltoa alkoi pikkaisen löytymään. Seuraavana työvuoroon tuli rättilaikka ja experin alkukiilloitusvaha, tämä vaihe poisti jo jonkun verran sisal-laikan tekemiä naarmuja ja ei kiilto ainankaan kovin paljon huonontunut (Kuva 5).Tämän jälkeen vaihdettiin jälleen uuteen laikkaan ja aineeseen, vuorossa oli rättilaikka ja experin loppukiilloitusvaha. Tämä vaihe ei omasta mielestä juurikaan kiiltoon vaikuttanut mutta edellisen työvaiheen naarmuja hävisi jälleen (Kuva 6) mutta vielä sinne naarmua jäi. Näitä naarmuja lähdettiin sitten pienentämään jälleen uudella rättilaikalla ja aineena tällä kertaa Autosol. Ja vähänhän tämä on edellisen toistoa mutta jälleen naarmut pienenivät, kiilto tosin omasta mielestä jopa huononi ja pinta jäi jollain tapaa "sumuiseksi"(Kuva 7), epäilisin tämän johtuvan tuosta Autosolista, se ei välttämättä taida oikein soveltua rättilaikan kanssa yhteen, mene ja tiedä? Tässä vaiheessa sain idean ottaa kaapin perältä vanhan motonetin rotskun jälleen tosi toimiin, samaisen kaapin perältä löytyi myös muutama käyttökelpoinen laikkakin, toinen vaahtomuovinen joka osottautui olevan liian kova tähän käyttöön ja se lenteli palasina ympäri tallia mutta oli siellä myös jonkin halpisrotskun paketissa tullut karvalaikka, tai mikä lie synteettinen tekele. Tämä laikka kuitenkin olikin ihan kohtuullisen hyvä valinta tässä tapauksessa, ajelin rotskulla ja karvalaikalla kierroksen AutoGlymin Metal Polishia, jälleen pieni sivu huomio tuosta aineesta, ennenhän tämä tökötti oli 55 gramman tuubissa, nykyään tulee 325ml pullossa ja on omasta mielestä paljon miedompaa nykyisin...käynyt siis perinteiset AutoGlymit sillekkin aineelle. Siltikkin Autosolin jättämä "sumuisuus" tuntui häviävän ja kiiltoakin tuli ihan hitusen lisää (Kuva8). Viimeiset hankaukset mentiin sitten jälleen ihan käsipelillä, aineina AG Metal Polish, Britemaxin Easy Cut ja viimeisenä silauksena Britemaxin Final Shine (Kuva 9).


                    Pinnoitus ja Viimeistely: Kun vanteisiin oli saatu jotain kiillon tapaista oli pintaan laitettava jotain joka mahdollisesti suojaisi pinnan ja edesauttaisi kiillon kestämistä. Ja jälleen käytiin siellä kaapilla tonkimassa, että mitähän sieltä löytäisi, no oli siellä ruiskullinen Opti-Coatia. Sitä pintaan siis. Ennen Optin laittoa pinnat kannattaa yrittää puhdistaa kunnolla, jotta olisi edes pienet mahdollisuudet saada tuo pinnoite kestämään. En tiedä oliko nyt hätävarjelun liioittelua vai liian vähän puhdistettu mutta puhdistin pinnat ensin kolme eri kertaa tinnerillä ja vielä kaksi kertaa IPAlla, ennen pinnoitusta annoin "höyryjen" haihtua n. tunnin verran. Optin laiton kanssa sai olla melko tarkkana, tuntuu käyttäytyvän aivan eritavalla kuin maalatulla pinnalla ns. flashääminen oli paljon hitaampaa ja maitomaista jäämää saattoi tulla näkyviin vielä yli kymmenen minuutti pinnoitteen laiton jälkeen. Parhaiten tämän pystyi huomaamaan tehokkaalla Led-taskulampulla. Optia laitoin lopulta kaksi kerrosta, ensimmäisen kerroksen annoin kuivua n. 15 tuntia ja toisen kerroksen reilut kaksi vuorokautta. Kun vanteet oli taas käsittely kunnossa päästiin lyömään uudet "feikkipultit" paikoilleen. Uudet pultit löysin sieltä mistä vanteetkin eli BM Autosportilta. Ja kun pientä piristystä lähdettiin hakemaan valikoitui uusiksi pulteiksi kultaisen väriset pultit. Parhaaksi työkaluksi voisi soveltua ehkä jokin nylon tappi tms. ja kumivasara, itseltä kun ei tuollaisia nyt löytynyt niin käytin jotain vanhaa puista listan pätkää ja perinteistä vasaraa. Listan pätkiä tarvittiin useampia koska tahtoi haljeta ja painua kuopalleen, vasaroita en tällä kertaa tarvinnut kuin yhden. Piristystä ulkonäköön haettiin myös aidoilla kiinalaisilla punaisilla bbs-lätkillä, kultaisella 3D-teksillä luonnollisesti. Venttiileiksi tuli alumiiniversiot ja venttiilinhatut löytyi myös tuolta kiinan ihmemaasta.



                    Siinäpä se pikku projekti, lopputulokset sitten laitetaan toiseen viestiin koska kaikki kuvat ei mahdu samaan, itse antaisin näille tyydyttävän arvosanan. Aikaa tähän hommaan meni kaiken kaikkiaan yli 60 tuntia mutta työnantajan puolesta on ollut hyvin aikaa harrastaa. Jokuhan voi miettiä, että onko halpis vanteisiin järkeä käyttää tuollaista määrää aikaa ja tarmoa mutta lainatakseni Bili klintonin sanoja I did it...Because I could, tosin se Bili taisi tehdä jotain muuta kuin kiilloitella vanteita.


                    Toivottavasti joku jaksoi edes puolet lukea, en tiedä onko tuo toiminta tapa aivan oikea vai totaalisen väärä. Tekstikin vaikuttaa jostain syystä hieman raskaalta vaikka sitä yritin jaksottaakin. Kuvatkin hieman luokattomia mutta niin on tekijä/kuvaajakin.
                    Attached Files

                    Comment


                      Ja lopputulokset sitten tähän toiseen viestiin, kun ensimmäiseen ei kaikki kuvat mahdu. Vertailun vuoksi laitoin yhden kuvan vanteesta sellaisena kuin ne olivat minulle saapuessaan.

                      Vanteet pyöräytin tänään auton alle. Ajokorkeutta voi joutua vielä säätämään, olin säätävinäni täysin samoihin mittoihin kuin viime kesänä mutta jostain syystä keula jäi korkeammalle ja perä matalemmalle. No pitää hetki ajella ja katsoa mihin asettuu ja jos ei muu auta niin sitten säädetään keulaa alemmas ja perää hieman ylemmäs.
                      Attached Files

                      Comment


                        Kirjoitellaampas taas kuulumisia, kun jotain on tehty ja touhuttukkin. Perinteinen tukivarsijumppa tuli taas ajankohtaiseksi, kun narinat ja kolinat rupesivat kuulumaan häiritsevän kovalla äänellä. Edellinen sarja oli mallia slamit ja se kesti alla noin 6 vuotta ja 70tkm. Nyt tilalle laitettiin ihan Lemförderin sarja ja narinat yms. kolinat hävisivät. Kiitokset tätäkin kautta Rantakylän Vag-huoltoon Tommi[FIN]:lle sekä asennustiloista että itse asentamisesta, itse olin enemmän työnjohtotehtävissä ja vähän apukäsinä.

                        Tänään käytiin sitten Lappeenrannassa maililla hakemassa jälleen pieni pettymys, tosin ei ihan niin suurta kuin viime keväänä. Loppunopeutta saatiin 276km/h. Kootut selitykset lähestulkoon samat kuin viime vuonna eli pakolämmöt korkealla vedon lopussa, sitä kautta rikastusta ja totaalinen puutuminen...niin ja olihan meillä kyydissä myös 3 kiloa kissanhiekkaa. Nelosen loppuun mentiin vielä ihan hyvin mutta siitä eteenpäin oli vaikeaa. Lieneekö nyt sitten nokat suurinsyypää? Jos johonkin pitää tyytyväinen olla niin vartti mentiin kohtuu hyvään kyytiin, noin niinkuin ylipainoiseksi autoksi, se mentiin aikaan 13.058 joka on yli sekunnin paremmin kuin viime vuonna, lähtö ja vaihdotkaan ei mitään parhaita olleet. Loppuun vielä videon pätkä, älkää välittäkö rumasta naamasta:

                        https://m.youtube.com/watch?v=uURCJXLAsfc

                        Comment


                          Kierrätit sitten ihan reippaasti :) tuntuisi olevan potentiaalia kunhan saatte oikut kuriin.

                          Comment


                            Melko mielenkiintoinen ote ratista tuohon nopeuteen esim. rengasrikon varalta...

                            Comment


                              No kädet oli missä oli.

                              Kyllä tuo tuli tosiaan kierrätettyä vähän turhankin reippaasti, nappasi pari kertaa rajoittimeen. Näkisin itsekkin että potentiaalia olisi parempiinkin tuloksiin jos vain saataisiin nuo pakolämpö-ongelmat selätettyä. Yhden/kahden vaihteen vedot kestää kyllä kurissa hyvinkin mutta ei näköjään pitempiä. Lisäksi tänään havaittiin myös logituksen kanssa ongelmia, pätkii jälleen ja jättää välistä dataa pois, yhden vaihteen vedoissa pätkäisi aina 5500rpm kohdalla.

                              Comment


                                No on kyllä ihme kun osalistan puolesta ei enää pistä silmiin mikä niitä pakolämpöjä aiheuttaa. Jos hoonais ahtimien pakopuolet isommiksi sisäpuolisestikkin?
                                Vähän tuohon tyyliin:
                                http://www.audizine.com/forum/showth...-build!/page12

                                Comment


                                  Eihän tossa ihmetystä herätä kuin tuo pakonokka, jonka speksit on mielenkiintoiset. Milliaset ne pakosarjat olikaan ?
                                  Viimeksi muokannut vayne; 29.5.2016, 11:52.

                                  Comment


                                    Viestissä #209 ja siitä eteenpäin näytti olevan pakosarjoista jotain juttua. Mulla olis ylimääräisenä yhdet 2.4/RS4 imunokat jos haluat eri nokkia kokeilla.

                                    Comment


                                      Nehän on sitten ok.

                                      Comment


                                        Jokuhan tässä mättää jatkuvasti, mutta mikä..
                                        Olen säätänyt vuoden sisään vissiin neljä autoa samanlaisilla ahtimilla ja muutenkin suht lähellä olevalla kokoonpanolla ja tämä poikkeaa käytökseltään niistä muista.

                                        Verrokiksi vielä kenttäajosta toinen s4, jossa avaamaton perusmoottori ja käsittääkseni muokkaamattomat rs6-ahtimet eikä siitä ole oletettu edes kaikkea ulos, mitä otettavissa on -> 280kmh.

                                        Comment


                                          Jokuhan tässä tosiaan mättää aina.

                                          Pakosarjat on tosiaan nuo AG-Motorsportin tekeleet pinnattuna sisä että ulkopuolelta, joten ne tuskin tuottaa ongelmia.

                                          Nokat on nyt tosiaan ainut asia joka tässä taitaa muista poiketa. Itse epäilisin enemmän imunokkaa kuin pakonokkaa, pakonokassa on nostoja enemmän kuin vakiossa mutta imunokassa taas nostoja vain hieman enemmän kuin vakiossa ja paljon vähemmän kuin 2.8 vaparin nokassa. Olisihan mulla uudet nokat jo ostettuna mutta en tiedä miten niiden kanssa käy, kun niissä taas pakonokassa on vähemmän nostoja kuin vakiossa ja imunokassa taas reilusti enemmän. Mutta nuo nokkien nostothan tuskin on ainut merkitsevä asia, enkä itse kyllä ymmärrä asiasta muutakuin että hintalappu nokissa oli mukava.

                                          Saa vaan nähdä vieläkö intoa riittää ruveta kokeilemaan mitään, kun aina tuntuu että saa päätä hakata siihen kuuluisaan mäntyyn.

                                          Comment


                                            Laita ilokaasua?

                                            Comment


                                              Kyllä tässä taitaa kohta kuski kaivata enemmän ilokaasua kuin auto, tietty samasta pullostahan sitä voisi kummallekkin syöttää.

                                              Tuossa nokka juttuja miettiessä törmäsin myös tiukempiin venttiilinjousiin ym. hilkkeisiin. Ilmeisesti tulevan nokkapaketin kanssa jos käyttäisi noita tiukempia jousia voisi kierrättää vieläkin korkeammalle. Tuostakaan tuskin mitään hyötyä olisi kun tuskin nuo hyrrät jaksaa tuottaa yhtään enempää. Ja sitten tietysti jos kierrätetään vielä korkeammalle, vaikka jouset ja nokat sen sallisi niin venttiilit tietysti olisi seuraavat jotka täytyisi vaihtaa ja niitähän ei tietystikkään voisi vakiokokoisia laittaa jolloin täytyisi tehdä kansitöitä ja ja ja...tätäkö se oravanpyörän pyöriminen sitten tarkoittaa?

                                              Mitäs muuten muilla biturbon omistajilla jotka on mailia ajanut on pakolämmöt olleet? Itsellä oli siis viime vuonna noin 988 astetta ja tänä vuonna vähän reilut 960, tietäisi vaan kuinka paljon on normaali?

                                              Comment


                                                Viimeksi oli kutosen lopussa 950 astetta ilman ruuttaa ja vesiruutalla kymmeniä asteita vähemmän. Siitä se kolmosella alkaa 8xx lukemista ja napsun verran nousee vaihteittain.

                                                Samoin imuilmat meni ilman ruuttaa +50 ja ruutalla 30, joten tuon jälkeen oli ruutta käytössä viinallakin.

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja ViLe Näytä viesti
                                                  Tuossa nokka juttuja miettiessä törmäsin myös tiukempiin venttiilinjousiin ym. hilkkeisiin. Ilmeisesti tulevan nokkapaketin kanssa jos käyttäisi noita tiukempia jousia voisi kierrättää vieläkin korkeammalle. Tuostakaan tuskin mitään hyötyä olisi kun tuskin nuo hyrrät jaksaa tuottaa yhtään enempää.

                                                  Mitäs muuten muilla biturbon omistajilla jotka on mailia ajanut on pakolämmöt olleet? Itsellä oli siis viime vuonna noin 988 astetta ja tänä vuonna vähän reilut 960, tietäisi vaan kuinka paljon on normaali?
                                                  Sanoisin, että sun tulevista nokista hyöty alkaa lähempänä punarajaa ja mitä enemmän kierrättää sitä enemmän hyötyä mutta ahtimista tosiaan loppuu hönkä.

                                                  Mulla pakolämmöt viime kesältä 960C mutta bensalla ajettuna.

                                                  Comment


                                                    Ja on myös vakionokillakin menty maililla pienemmillä pakolämmöillä. Kovia pakolämpöjä etanolilla jos pakolämmöt 950C luokkaa. Itsellä oli ~860C maililla Joensuussa 2014, vakionokat+pakosarjat ja E85 + vesiruutta.

                                                    Ettei vain nuo ahtimet ole se pääsyy koviin pakolämpöihin. Liian iso kompurasiipi suhteessa turbiiniin tms.

                                                    Comment


                                                      Toki seos määrä kanssa jotain, jos huuhtelee kunnolla. Mulla meni samoja lämpöjä vakio kannella/sarjoilla tai pienemmillä ahtimilla, toki joka hyrrästä otettiin kaikki irti.

                                                      Samoja pakosia menee toisessakin kulkineessa viinalla, kun ei seoksilla huuhdella suurempia ja otetaan kaikki irti.

                                                      En pidä pahana, mulla radalla huutaa keskiverto audistia moninkymmenkertaisesti kilometrejä noilla lämmöillä vuodesta toiseen.

                                                      Comment


                                                        Tämähän on aiheuttanut kiitettävästi keskustelua, hyvä niin. Kiitoksia kaikille jotka noita pakolämpöjä on jakanut, ei nuo omat nyt niin kauhean korkeat ole mutta kipuaavat sinne pari vaihdetta liian aikaisin.

                                                        Itse ahtimien en usko olevan syypää noihin lämpöihin vaikka lämpöähän ne tuottaa mutta miksi vastaavat sitten toimii muilla ilman ongelmia?

                                                        Ja nyt kun taas asiaa pohtii ja pyörittelee, tulee väkisinkin mieleen että mikä mahtaa olla tuon ylimääsäisen massan merkitys tässä asiassa. Kun eikös se mene jotenkin niin että massan liikuttaminen vaatii energiaa ja energia tuottaa lämpöä? Pieni pelko on persuuksissa että myös nokkien vaihdon jälkeen samaiset ongelmat on ja pysyy.

                                                        Comment


                                                          Tarkoitat auton massaa? Ei käytännössä mitään merkitystä +100km/h nopeuksissa joissa ilmanvastus on koko ajan suuremmassa määrin ainoa merkittävä vastus.

                                                          Comment


                                                            Kannattaa seurata myös, miten ahdot muuttuu isoilla vaihteilla. Mulla ei jaksa esim. kolmosella ahtaa läheskään kierroksilla sitä, mitä kutosella ns isommalla vastuksella. Tällöin myös varmaan ollaan jo siitä syystä ahtimen mukavuusalueen ulkopuolella samalla :)

                                                            Ja paino toki kiusaa jollain määreellä.

                                                            Comment


                                                              Tällä hetkellä säätö on vielä aika rikas (esim rikkaampi vrt vaynen auto) ja ennakkoa on sangen reippaasti, joten niistä syistä pakopuolen lämpö ei lähde kiipeilemään.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X