Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

VW Passat 2.5TDI 4-Motion. Nokkaremppa ja muuta sipistelyä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Kannattaa tarkistaa kaksoisöljypohjasta se ylempitaso, yleensä tuppaa vuotaa noissa. Kampuran stefa on myös hyvä tarkistaa samalla.

    Comment


      #32
      Saat sen tulpan pois takakautta, eli työnnä käsi sieltä laatikon kylkeä pitkin kohti tulppaa. Räikkäavaimella se 10 mm kannalla oleva pultti pois, ja sitten pyörität sitä tulppaa niin että se alkaa liikkumaan, ja vedät pois. Ahdasta on, ja ekalle kerralla voi mennä hermot :)

      Comment


        #33
        Auto ei valitettavasti ole montun päällä eikä talosta löydy tarpeeksi pukki tarpeita, että näin mahakas mies pääsisi auton alle könyämään.

        No ongelma kuitenkin ratkesi kun irroitin kolme 13mm kannalla olevaa pulttia ilmastoinnin kompurasta ja toiselta puolelta yhden letku kiinnikkeen. Täten sai tuota kompuraa väistettyä siten että käsi mahtui tulpalle.

        Tulpan kiinnitys pultin ja itse tulpan sain pois mutta nyt ei tuo lukitsin tappi meinaa oikein lähtetä jengalle.
        Tuolta SR:n projektista löytyvällä kuvalla sen teetätin ja puhuttiin vielä sorvarin kanssa että tuollainen hienokierre kyseessä. Kierre tapissa näyttää olevan OK mutta ei vaan lähde vetämään vaikka kuinka sitä olen tuolla pyöritellyt. Mitä sormella olen tuolta reiästä kokeillut niin vastakierrettä ei seinämillä tunnu.

        Tarjoankohan minä sitä nyt oikeaan reikään sittenkään? Eli eli ekassa kuvassa näkyy kohta johon käden mentävä kolo syntyy ja toisessa se suojatulppa jonka otin irti ja jonka kohdalle tuota lukitsin tappia sovittelen.
        Click image for larger version

Name:	IMG_0451[1].jpg
Views:	1
Size:	200,7 Kt
ID:	1608605
        Click image for larger version

Name:	IMG_0456[1].jpg
Views:	1
Size:	176,1 Kt
ID:	1608604
        Viimeksi muokannut Lipponen; 1.9.2012, 14:05. Perustelu: Lisäsin toisen kuvan

        Comment


          #34
          On se tulpan perusteella oikea paikka. Onkohan kampura oikeassa asennossa?

          Comment


            #35
            Onkos se kampurassa oleva vasta pinta minkä mallinen. Ohuemmalla tapilla tunnustelin tuosta kolosta sisään ja melko kohdallaan tuntuisi olevan sellainen laakeahko pyöreä monttu. Varsinaista reikää ei kuitenkaan tuntunut.

            Pumpun ajoitus tappi (se 6mm pora) meni ainakin tuolla asennolla paikalleen. Eikös molempien lukituskohtien voisi olettaa olevan samassa kohdassa kampuran kierroksella.

            Comment


              #36
              Ihan porattu reikä se on. Ei voi olla erehtymättä kun kohdalle osuu.

              Comment


                #37
                No saatiin lukitsin kierteilleen kun toinen aavistuksen nytkäytti hihnapyörästä. Ei siis ollut aivan kohdillaan. Tosin ei se vieläkään kiertynyt kuin ehkä kolmisen kierrosta sisäänpäin kunnes tuntui ottavan johonkin kiinni.

                Jakohihna on kuitenkin nyt irti, joten vahinko sattui jo jos oli sattuakseen. Apparin puolelta aloittelin tuon akselien irti ottamisen. Melko suoraviivaista pultin aukomista kaiken kaikkiaan. Kun akselit oli nostettu pois kannesta niin viimeinenkin keinu löytyi yhdestä poterosta.

                Seuraavaksi pitäisi aloittaa tuon puolen kasailu. Otin osia Autoteilemann:in laatikosta ja iski pienoinen ihmestys. Eli keinuja ja nostajia löytyi kaikki 24kpl kumpaakin mutta venttiilin päähän tulevia pikkunappuloita ei ollutkaan uusia. Katsoin tuon sarjan tilaustiedot ja totesin ettei siihen noita kuulunutkaan. Muissa tuonne kimppatilaustopikkiin laittamissani sarjoissa olisi nuo nastatkin tulleet mukana.

                Kysymys kuuluukin voiko nuo pienet nastat uusio käyttää? Kulumahan tapahtuu siinä keinuvivussa ja nokka-akselissa. Äkkiseltään nuo nastat ei kovin kulahtaneilta näytä. Alla selventävä kuva ja tarkoitan uusio käytöllä oikeanpuolimmaista osaa.

                Click image for larger version

Name:	IMG_0501[1].jpg
Views:	1
Size:	109,9 Kt
ID:	1608606

                Ps. Pihan toisella laidallakin tapahtuu jotain. Tuosta saattaa tulla tarinointia joskus erääseen toiseen projektikertomukseen.
                Click image for larger version

Name:	angra ja ässä.jpg
Views:	1
Size:	349,7 Kt
ID:	1608607
                Viimeksi muokannut Lipponen; 3.9.2012, 23:11. Perustelu: Vaimokkeen tuohut lisätty.

                Comment


                  #38
                  Siis tuo kampiakselin lukitus-reikä näkyy lohkon kyljessä aika hyvin tosta tukivarsien välistä tihrustamalla. Samalla siit näkee sit taskulampun kanssa et koska kampura on oikeassa asennossa. Kampuras on tollainen porattu reikä siis tosiaan, johon toi kärki uppoaa.

                  Comment


                    #39
                    Katselin mitä nuo "nastat" olisi maksaneet irrallaan ja totesin tilille vilkaistua että kasaan vanhoilla. Yhtä lukuun ottamatta nuo eivät olleet juurikaan kuluneet.

                    Kuten aikaisemmin sanottu aloitin kasaamisen apumiehen puoleisesta kannesta. Uudet nostajat reikiin, "nastat" venttiilien päihin ja vaseliinilla liimaten keinut paikalleen. Sitten pääsikin jo asettelemaan nokka-akseleita. Ensi alkuun tuotti vaikeutta saada jako akseleiden kesken kohdilleen. Vaikka irrallaan passasi akselien takana olleet raot linjaan, niin nokkapukit kiristettyä jako heitti ainakin hampaalla. No hetken kun ähersi niin tajusi että paljonko akseliin piti ottaa "ennakkoa" jotta kiristyksen jälkeen kaikki olisi kohdillaan.
                    Toisen kannen kanssa homma menikin sitten paljon joutuisammin.

                    Tulevana viikonloppuna pitäisi sitten alkaa kasamaan purkamaansa. Tuossa joutessani käpistelin eri osia ja parin kiinnike raudan kanssa ei ollut hajuakaan mistä ne olen irrottanut. No jospa se oikea paikka tulisi vastaan tai selviäisi kun selaa noita kuvia mitä olen ottanut.

                    Polttoainelinjoja katsellessa huomasin että ilmaa oli ilmestynyt kirkkaaseen letkuun. Tämä siis lukkopihdeistä huolimatta. Tiedossa siis ilmausta pidemmän kaavan mukaan mutta koetetaan selvitä.

                    Comment


                      #40
                      Tänään piti alkaa kasailee konetta mutta iskikin taas pieni ongelma.
                      Nokka-akselien pukeille annetaan ohje kiristysarvoksi 10nm. Talosta löytyvällä momentti avaimella saa minimissään 20nm kireyden.
                      Onko toi miten tarkkaan vaadittu arvo jos nuo vetää vain ranteella? Melko hengetönhän tuo 10nm kireys on.

                      Tuossa kun ihmettelin noiden nokka-akselihihnapyörien momentteja ja jakohihnan asennusta niin törmäsin Gatesin ohjeeseen ko toimenpiteelle. Tämän kun olisi yhyttänyt ennen remonttia. No tässäpä linkki tuleville polville. Melkein voisi laittaa tuonne FAQ osioon talteen.
                      Viimeksi muokannut Lipponen; 8.9.2012, 17:23.

                      Comment


                        #41
                        Ja rojekti etenee.

                        Kone alkaa hiljalleen olla kasassa. Matkan varrella napsituista kuvista on hyvä tarkastella minne mikäkin palikka kuuluu.
                        Kun jakopään ja ruiskupumpun oli saanut hihnojensa perään pyörittelin konetta muutaman kierroksen. Pienehkö vittuperkele meinasi päästä kun muutaman asteen kääntämisen jälkeen tuntui että jokin alkaa jänkäämään vastaan. Ajattelin kumminkin että liekö puristustahti vaan jossain sylinterissä joka jänkää ja käänsin konetta edelleen.
                        No eturenkaasta kuului *skraap* ja silloin hoksasin että vaihteen voisi ottaa pois päältä.
                        Vapaalla kone pyörikin sitten notkeammin joten jotain ainakin meni oikein.

                        Huomenna pitäisi sitten jossain vaiheessa koettaa käynnistää.
                        Jonkin verran ilmausta lienee tiedossa mutta siihen koetan henkisesti varautua. Menikös ne ilmauksen ohjeet jotenkin näin:

                        Tankki vähintään 3/4 täyteen.
                        Akku täyteen. Mielellään lisävirtaa saataville.
                        Suutinputket irti ja startataan.
                        Kun ainetta lentää kaikista niin kulmat kiinni eli keskeltä auki ja starttia.
                        Kun kone käy niin loput kiinni.
                        Kovaa ajoa.

                        Pitääkös/saakos starttauksen keskeyttää tuossa suuttimia kiinnittäessa. Vai pitääkö kaverin olla kokoajan avaimen varressa vääntämässä ja itse touhuta keskellä diesel roiskeita?

                        Comment


                        • #42
                          Ite laitoin keskimmäiset putket ilmatessa käydessä kiinni ja sitten antaa pyöriä jonkun hetken. Suojalasit (uimalasit?) kannattaa olla. :)

                          Comment


                            #43
                            It´s alive.

                            Aamuyöstä noin kello kolmen aikaan heräsin ja muistin että se kampuran lukitustapin suojatulppa ei ole paikallaan. Autoa kasattu muuten ilmausprosessia odottelemaan. Maltoin jatkaa unia vielä muutaman tunnin ja ensi töikseni aamulla nyppäisin ilmastoinnin kompuran uudelleen irti, jotta pääsin laittamaan tulpan paikalleen.

                            Tuon jälkeen alettiinkin valmistautua starttiin. Tankki oli valmiiksi noin puolillaan, joten hain kanistereilla dieseliä reilun parikymmentä litraa. Akku oli ollut latautumassa edellisen yön, mutta varmuuden vuoksi laitoin käynnissä olevan 80:n kaapeleilla syöttämään lisä puhtia akkuun.
                            Kauniinpi puolisko suostui olemaan avaimen kääntäjänä kun itse ruuvasin suutinputkia.

                            Ens alkuun kaikki putket olivat suuttimilta irti. Kun hetken starttailun (n.20sek) jälkeen niistä alkoi valua ainetta, väänsin ne hätäpäissäni kiinni. Arvata saattaa että vielä ei kone heräillyt.
                            Hetken annoimme startin jäähtyä ja uudelleen pyörittämään konetta suutinputket auki. Nyt odotin niin kauan, että jokaisesta rupesi paineella roiskumaan ainetta ulos ja sitten vääntelin putket kiinni. Kolmannen suuttimen kohdalla kone alkoi köhiä ja kun neljännen sai kiinni, moottori kävikin jo ilman startin apua. Hetken aikaa käynti oli hieman karkeaa, mutta tasaantui lopulta. Vallan hienostunut V6 dieselin rolina siis.

                            No kun auto kerran kävi, niin ajattelin että kokeilisiko saada leiman samalle päivälle. Kello kävi noin 11.00 kun soittelin lähikonttorille, että varattaisiinko aika. Aikaisemmin viime keväällä auto oli ilmeisesti pompannut vain päästöistä, joten oletin että tällä kertaa homma olisi läpihuutojuttu. Sovin katsastuskonttorin kanssa myös että samaan syssyyn Passatista tehtäisiin pakettiauto.
                            Katsastus sovittiin ko 16.00. Itse aloin puhelun jälkeen kasaamaan keulaan puskuria yms. vielä irrallaan olevaa hilpettä. Tällä aikaa emännyys alkoi tehdä takapenkille pakettiautomuutosprosessia. Konttori, jolle olin menossa, ohjeisti homman siten, ettei takapenkki saa olla asennettavissa normaalein työkaluin. Ruuvein ja reikänauhalla alas lukittu selkänoja ei kuulemma riitä. Ratkaisuna keksittiin, että irrotetun takaistuinosan kiinnikkeet voi tulpata pop-niiteillä. Ilman porailua takaistuinta ei siis saa paikalleen, mutta muutos takaisin päin on kuitenkin helposti tehtävissä. Joskus tulevaisuudessa täytynee tehdä tuonne koko tavaratilan kokoinen tasainen alusta.
                            Matkalla leimakonttorille olin hieman lainsuojaton ja tein välistopin paikallisella korjaamolla, jolla on päästömittauslaitteet. Pienellä polkemisella saatiin hyväksyttyihin rajoihin menevät lukemat paperiin ja matka katsastukseen jatkui.
                            Konttorilla katsuri vilkaisi takapenkkimuutoksen ja antoi sille hyväksyntänsä. Muutenkin katsastus sujui melko mallikkaasti siihen asti, kunnes setä insinööri käväisi auton alla. Toiselta puolelta löytyi rikkinäinen vetarin ulompi suojakumi ja toiselta puolelta väljä raidetangon pää. Noista vioista johtuen leimaa ei vielä hellinnyt. Onpahan askarreltavaa vielä yhdelle viikonlopulle.

                            No ihan niin kuin eräässä FST:n askarteluohjelmassa ei loppupäiväkään mennyt. Paluumatkalla ajelin paikoittain ehkä hieman raskaalla tohvelilla. Noin 10km ennen kotihallia alkoi ajossa tuntua kevyttä tärinää vedätyksessä. Tämä siis vaihteesta riippumatta. No kun pihaan päästiin, niin auto kävi kyllä tasaisesti mutta moottoritilasta kantautui kummallinen sutkutus. Ääni oli mielestäni samassa tahdissa nokka-akselin kanssa ja kuului jostain kuskinpuoleisen lohkon sivulta.
                            Itse epäilin ensin alipainepumppua, mutta muut kuuntelijat sanoivat että ääni tulee hieman edempää konetta.

                            Ohessa linkki ääni näytteeseen, jonka koetin kameralla kuvata. Kameraan oli jäänyt jonkin savukiehkura, joka näyttäisi nousevan keskimmäiseltä suuttimelta. Olenko saanut tuon suuttimen vuotamaan jotenkin? Eli pitääkö suutin vuotaessaan tuollaista ääntä?

                            http://www.youtube.com/watch?v=rH6bV...ature=youtu.be

                            Comment


                              #44
                              Joku venttiiliha siinä jumii auki luultavasti. Varmaan mennyt mutkalle, jos siel on joku laahari tippunu välistä ja kiilannu nokan ja venan väliin sopivasti.

                              Comment


                                #45
                                Vai noin dramaattinen tuomio.
                                No täytyy ensi viikonloppuna aukaista tuo VK uudelleen ja katsoa tilanne. Mikäköhän kasauksessa on mennyt väärin jos uusikin laahari on pudonnut? Kuitenkin kesti ajella ainakin 60km ennen kuin tuo sutkutus on alkanut. Tuo on siis matka katsastuskonttorin pihaan jossa kävi vielä normaalisti.

                                Comment


                                  #46
                                  En tällä koneella pääse tuota ääninäytettä tutkimaan mutta kyllä vuotava suuttimen pohjatiivistekin oireilee juuri tuolla tavalla. Kopan siinäkin joutuu avaamaan joten osta tiivisteet valmiiksi, ei paljoa maksa.

                                  Comment


                                    #47
                                    Juu tai sit voi olla vaan suuttimen kiinnitysrauta löysällä. Toki se olis sit edukkaampi vaihtoehto. jos selvii pelkillä kuparitivareilla. :)

                                    Comment


                                      #48
                                      Optimistina en tahdo uskoa että keinu olisi taas pudonnut ja paskonut venttiilin. Tämä ihan siitäkin syystä että auto käy kyllä ihan tasaisesti ja kaikilla. Eihän dieselissä pitäisi pytyn syttyä jos venttiili fuskaa sylinterissä, eikös? No kohta on varmaan raidepää/vetari jumppa valmis joten pääsee perehtymään tuonne pellin alle.

                                      Comment


                                        #49
                                        Kyllä se syttyy ja käy ihan nätisti, mäntähä sen venttiilin kiinni painaa aina. Nimim. kokemusta on. :)

                                        Comment


                                          #50
                                          Huoh!

                                          Ehkä selvisin vähällä. Lyötiin auto vielä käyntiin ennen kuin aloin konetta purkaa.

                                          Olin näkevinäni kuinka yksi suutin hieman pomppaa aina suhahuksen kohdalla ylös. No avasin VK:n ja keskimmäisen suuttimen kiinnitysrauta oli jäänyt kiristämättä. Ihan sormin pystyi heiluttelemaan. Peilillä katselin että ainakin kaikki keinut olivat pysyneet paikoillaan. Eli taisin selvitä säikähdyksellä tuon suhteen.

                                          Täytyy kasailla Vk takaisin tässä illan päälle ja rysäytttää tuo uudelleen tulille tarkistaakseen hävisikö sutkutus.

                                          Huomenna jos löytyisi vaneria tai muuta levyä, voisi tehdä välipohjan tuonne poistettujen takapenkkien tilalle.
                                          Viimeksi muokannut Lipponen; 15.9.2012, 16:12. Perustelu: Vika saattoi selvitä

                                          Comment


                                            #51
                                            Hiphei. Taas käy ja kukkuu.

                                            Sutkutus oli näemmä johtunut tuosta löyselle jääneestä suuttimen kiinnitys raudasta. Ääni hävisi kun tuon kiristi. Ilmauskin oli paljon nopeampi tehdä tällä kertaa tosin hieman lisä hommaa aiheutti se että suuttimien paluut alkoivat vuotamaan letkuista. No joka letkusta kärsi napsaista 1cm pätkän pois ja sillä tuo tuntui tokenevan.

                                            Käynti on vielä hieman "karkea" muistaakseni se oli sitä esimmäiselläkin kerralla. Silloin tuo tosin tasaantui muutaman minuutin käyttämisen jälkeen. Kummitteleeko vielä hieman ilmaa polttoaine linjoissa vai joutuuko tässä vielä pumpun ajoituksen teetättää?

                                            Huomenna pitäisi käydä hakemassa leima. Vikalistaan tuli siis ekalla näytöllä raidepää ja vetarin suoja. Nuo sain siis tehtyä lauantaina valmiiksi.

                                            Loppu päivän tänään tein taakse kuljetuskapasiteettia. Viime leimausnäytölle takapenkit oli poistettu mutta muuten takaosa oli vielä sipistelemättä. Rengas äänetkin kantautuivat melko kovina tuosta paljaan pellin läpi. Viime talvisesta purkupassatista oli jäänyt myymättä vaalea kattoverhous jossa oli paljon rasvaisia käden jälkiä. Tuosta suikaloin hieman vaimennusmateriaalia pellin päälle. Tämän lisäksi käsiiin on haaliutunut eräänlainen kumimatto koossa 2mx4m. Tuosta tein takapaksiin koko tavaratilan kokoisen pohjan. Hieman pitäisi vielä vaneria asetella tuohon entisten penkkien kohdalle jotta saisi aivan tasaisen tuosta pohjasta.
                                            Viimeksi muokannut Lipponen; 16.9.2012, 19:42.

                                            Comment


                                              #52
                                              Eilen kävin uusintanäytölla hakemassa autolle muutaman kuukauden ajoaikaa. Seuraava leima tuleekin vastaan jo kevät puolella ensi vuonna mutta jospa tuo sinne asti kestäisi. Leimaus reissun jälkeen pysähdyttiin isäni työpaikalle (vihje löytyy kuvasta) pesemään auto.
                                              Click image for larger version

Name:	IMG_0658[1].jpg
Views:	1
Size:	261,9 Kt
ID:	1608764

                                              Ensi alkuun perus roskan poisto fairyllä. Sen jälkeen koneellinen käsittely vedellä ja hiovalla tahnalla. Tämän jälkeen vahaus ja kiillotus koneella. Sisätiloille näytettiin imuria ja pölyrättiä.
                                              Tuo hiirenharmaa väri on aloittelevalle kiillotuskoneen käyttäjälle melko anteeksi antava.

                                              Päivän pääteeksi ajeltiin reipas sadan kilometrin matka kotiin ja auto jopa kesti pihaan saakka. Koko ajan on pieni pelko persiissä että jotain on tullut kasattua väärin ja kone kilahtaa jonnekin keskelle korpea.


                                              Aikaisemmissa vikakoodin tutkimisissa on tullut ilmoitusta viallisesta MAF:sta. Välillä kiihdytyksissä ESP:n valo välkyttää ja en oikein usko että noilla tehoilla vielä pyörät kuopisi. Näin ollen melko selvää on että joutuu anturikaupoille.
                                              Tuossa Etkasta olin katsovinani että AKN-koneelle tarjotaan kahdella eriosanumerolla olevaa MAF-anturia 059906461E ja 059906461B. Onkohan noilla mitä eroa? Jälkimmäinen on ainakin jonkin verran kalliimpi. Lisäksi tuo osanumero taitaa olla koko MAF härpäkkeelle eli sille anturi puikolle ja rungolle. Osaisiko joku kertoa mikä mahtaa olla AKN-moottorille sopivan pelkän anturin numero?

                                              Kun kuitenkin tuo tekniikka puoli alkaa tavallaan olla nipussa niin voisi alkaa miettiä jotain kohennusta auton ulkomuodolle. Ainakin noista kromimaalilla maalatuista peltivanteista pitäisi päästä eroon. Mielessä on käynyt esim. kattokaiteiden maalaus korinväriin tai jopa kokonaan poistaminen. Ulkopintaan voisi tuon harmaan kaveriksi keksiä jotain jännää, mutta mitä?

                                              Comment


                                                #53
                                                Onnittelut tuoreelle leimalle ja nipussa olevalle autolle. Paljonko tällaisessa on dieselvero (luultavasti jotain 70€luokkaa)? Millaista kulutusta olet mitannut näillä testilenkeillä, eli nostaako viallinen MAF miten kulutusta?

                                                Sinuna säilyttäisin nuo kattokaiteet, muuten siitä tulee tämän näköinen http://image.nettiauto.com/extra/car...166388145f.jpg :>
                                                Ja umpiot purkuun ja pesuun ja ehkä jotain muuta hifistelyä umpion osille (maalausta), jos et meinannut uusia facelift-umpioita hommata? Jättäisi kattokaiteet mustiksi ja umpioihin jotain tummaa sävyä tuon keltaisen tilalle.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Jos jotain kohennusta ajattelet niin ajovalot ovat aika väsyneen oloiset. Noihin taisi olla tarjolla jotain laadukkaitakin (lue: ei kiinatingel-tangel) linssiumpioita jälkiasennettavaksi ihan sopuhintaan.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    En vielä ole laskennallisia kulutus lukemia tehnyt. Ajotietsikka näyttää matkassa 6.6-6.9 lukemia ja kaupungissa n. 8.jotain. En tosin tiedä voiko tuohon luottaa kun paikoillaan on tuo PSI-tehoboksi.
                                                    Mihinkäs arvoihin tuo PSI-laatikko vaikuttaa. Jossain vaiheessa katseltiin ajossa VCDS litellä eri kanavien arvoja ja jotkin ruiskutus arvot olivat ainakin melkoisesti yli suositustensa. Tosin viallinen MAF:kin saattaa noihin varmaan vaikuttaa.

                                                    Ajovalot täytyy ainakin kiillottaa. Jossain täkäläisessä firmassa näin myynnissä Meguairsin valojen kiillotus settiä. Sarjaan kuului hionta kahva, pari eri karkeutta paperia, hionta tahna ja UV-suoja joka pyyhitään lopuksi kiillotetulle pinnalle. Boldasin tuon UV-suojan siksi että viimekesänä olleessa saman koppaisessa passatissa valot samenivat uudelleen muutamassa päivässä kiillotuksen jälkeen. Josko tuolla suojalla saisi samenemisen ehkäistyä.

                                                    Verolappunen kilahtikin tänään posti lokeroon. Lapussa käyttövoimaveron osuus oli 71 euroa ja muutama sentti päälle. Kokonaismassana laskennassa on ollut 2170kg. Eli pakettiautoilu kannattaa kunhan matkaajia ei ole kuin kaksi.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Hieman päälle tuhannen kilometriä on nyt rullattu Passatilla leimauksen jälkeen.

                                                      Periaatteessa voisi sanoa että on toiminut vallan mainiosti mutta käytännössä pieniä murheita on ollut. Kuten ylempänä luki niin suuttimen kiinnitysrauta oli jäänyt toiselta puolelta löysälle ja suutin alkoi vuotaa ensimmäisellä leimausreissulla. Enpä sitten tullut silloin tarkistaneeksi toisen puolen kiinnityksiä ja tällä viikkoa se kostautui. Alkoi siis sutkuttaa toiselta puolelta. No onneksi pääsin kaverin hallille jossa vika tuli korjattua.

                                                      Mutta mutta. Hallilla tuli kurkistettua miten nokat on ensimmäiset kilometrit jakselleet. Hieman yllättäen huomasin että yksi keinu oli jo tipahtanut pelistä pois. Sain paikallistettua sen kannen koloseen ja ongin magneetilla pois. Hieman ihmetystä herättää kuinka se nyt jo on pudonnut.
                                                      Kasauksen jälkeen tuli pyöriteltyä konetta käsin jolloin öljynpainetta ei tietenkään ollut Mielestäni katsoin että tuon jälkeen kaikki nappulat olivat vielä paikoillaan. Kyseessä on apumiehen puolelta ylemmän akselin takimmainen keinu.
                                                      Voiko tuon keinun venttiili takerrella ja näin aiheuttaa tuon putoamisen? Vai onko kasuussa mennyt jotain poskelleen?
                                                      Viimeksi muokannut Lipponen; 10.12.2012, 20:14.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Nokea siellä varmaan on venttiilin ja ohjurin välissä, tai voihan se olla lyöny venttiilin vääräksi. Tommonen nokka remontti pitäs tehdä niin että nostaa kannet pöydälle ja putsailee ohjurit ja venaalit jne.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Kirjoitellaas tännekin välillä jotain.

                                                          Eli pari kuukautta olen nyt passatilla ajellut ns. koeajoa. Suutinmurheiden jälkeen ei ihmeempiä ongelmia ole esiintynyt.
                                                          Kun 80:n myynnistä tuli muutama euro ylimääräistä, niin ajattelin vaihtaa tuon viallisen MAF:n. Mielestäni melko edukkaasti löytyi paikalliselta Bosch Car Serviceltä uusi anturi hyllystä, joten kävin sellaisen noutamassa. Osaliikkestä suuntasin erään marketin parkkihalliin vaihtopuuhiin. Hallissa oli joka seinällä kissankokoisin kirjaimin "Autojen huolto ja renkaiden vaihto KIELLETTY!" tekstejä, mutta päätin silti suorittaa tuollaisen pikahuollon. Onneksi tuo vaihto on niin nopea suorittaa, ettei kerennyt iss tai securitaksen setät sanomaan pahasti.

                                                          Pitkä startin vieteri on myös kummitellut koko sen ajan, kun auto on ollut ajossa. Ruiskupumpun hihna oli luonnollisesti ollut irti nokka-akselien vaihdossa, joten pienehkö epäilys oli, että pumpun ajoitus saattaisi olla pielessä. Koetin tuolla käytössä olevalla VCDS-litellä katsella ajoituksen kanavia, mutta ei vaan taitoni riittäneet, tai sitten tuo PSI-tehopoksi huijaa arvoja sen verran, että kaikki näytti olevan OK.
                                                          Tänään kuitenkin n. -10°C pakkasisssa startti jäi yritykseksi. Aikani kun olin pitänyt akkua laturin perässä ja välillä käynyt koettamassa käynnistystä moottori hötkähtikin tulille savupilven saattelemana.

                                                          Koska kunnollinen välineistö vikadiaknostiikkaan uupui, vein auton läheiselle korjaamolle. Pyysin tarkistamaan pumpun ajoituksen. Jos se olisi OK, niin lähtisin metsästämään vikaa muualta.
                                                          No hetki sitten kävin noutamassa auton takaisin. Kuulemma ajoitus oli heidän testerin mukaan ollut myöhäisellä ja nyt on säädetty kohdilleen. Huominen näyttää auttoiko tuo käynnistyvyyteen.

                                                          Vaikkakin Passatti alkaa hiljalleen olla siinä pisteessä että sitä voisi "luotettavaksi" käyttöautoksi harkita niin veri vetäisi silti jotain erillaista. Vituttaa suunnattomasti, kun marketin parkkipaikalla on 10+n saman väristä farkkupassattia. Toisekseen dieselin käry käsissä tankkauksen jälkeen ei ole oikein mieleinen. Hieman myös hirvittää kovempien pakkasten lähestyminen. Asunnolla kun ei toiselle autolle tolppapaikkaa ole, joten talvella joutuisi rääpimään auton käyntiin kylmänä. Millekkään moottorille tuo ei hyvää tee, mutta jotenkin tuntuu että tällä vielä vähemmän.

                                                          Seuraava kappale sisältää piilo- ja suoraamainontaa. Jos tälläinen ei ole projektiosiolla sallittua niin asiasta voi modet minulle huomattaa, niin poistan tekstin.
                                                          [Mainos alkaa]
                                                          Nettihautomossa tuota olen roikottanut, mutta kiinnostus on ollut melko vähäistä. Taitaa yleisessä tiedossa olla tämän moottorin ominaisuudet, kun esim 1.9 syncroja menee ja tulee kalliimmallakin hinnalla. No, katsotaanko josko Antti-myrskyn jäljiltä joku tuntisi tarvitsevansa nelivetoa ja tulisi tuotakin ostattelemaan. Hinnan pitäisi kestää vertailu niin diesel-farkku-nelikko -Passatteihin kuin muihinkin autoihin. [Mainos loppuu]

                                                          Hirviästi kiinnostaisi etsiä seuraavaksi autoksi laite jossa yhdistyy 4.2 moottori ja manuaalivaihteisto. C4 sedan ässä olisi melko pop, mutta kuten joku osuvasti sanoi ovat sedanina melko harvinaisia. Nettiä kahlatessa törmäsin tietoon että jopa S6+ olisi tehty sedanina mutta tuollainen alkaa olla jo niin harvinainen/kallis, että maksaisi puolitoista kivestä. Myös S8 manuaali kuullostaisi hyvältä mutta tällä hetkellä ei rahat riitä sellaiseenkaan.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Niin... S6+ sedania on valmistettu 69 kappaletta.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Tuli tää bongattua nettiautosta, kun olit kaverin golffia kyselly vaihdossa ;)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X