No onhan ne työläät. Menee toista tuntia ku nyppii kaikki ylimääräsen. Ja vituttaa sillähetkellä aivan saakelisti. Mutta ku saa viimeset nyppästyä ja vaikka se rajaus ei ole aivan sitä mitä haluaa niin hymy tulee.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A3 8p 2.0FSI
Collapse
X
-
Tuli tehtyä eka jakopääremppa (196700km mittarissa). Skf.n osilla, kaikki rullat, hihna ja vesipumppu. Suotta jännittäny hommaa. Samalla tuli moottorin lämpötila-anturit vaihdettua kun herjas lämmöistä aina kylmällä koneella.
Siinä anturihommia värkätessä katkes egr.n sisään pultti joka pitää egr.n putkea siinä kiinni. Pultti on aivan yhtä puuta egr.n rungon kanssa. Samalla huomasin että egr vuotaa nesteitä. Eli menee vaihtoon.
Eilen lähdin Helsingistä ajelemaan kotipaikkakunnalle ja yhtäkkiä ei ikkuna avaudukkaan. (Onneksi se on kiinni) Tuossa äskön kun avasin ovipahvit ja irrotin ikkunamoottorin niin vaijerit poikki ja solmussa siinä rullalla.
Ja ettei näin helpolla pääsisi niin takarenkaan laakeri alko jollottamaan.
Palkkapäivä oli toissapäivänä mutta kyllä tää on jo vähä liikaa taas. Maalipintaki on huono ja auto pitäs saada läpikäytyä sen osalta. Vielä ei lompakko anna maalaukselle myöten mutta jospa parinvuoden sisään.
Comment
-
Ei mene aina niinku siinä yhdessä ohjelmassa nämä remontit. Kohteena takarenkaan laakeri. :D
Ota rengas pois aamulla totea että jarrut on sama uusia taakse. Pura levy ja palat irti. Lähde motonettiin ostamaan zxn 18mm hylsy ja jarruosat. Hylsyä ei myyjän kanssa löydetty. No riihimäelle Biltemaan josta löysin hylsyn ja samalla ostin kunnon jatkovarren hylsylle. Sitten se tunne kun pultti aukee helposti uudella jatkovarrella ja laakeri lähtee nätisti irti. Kaikki taitaa sittenkin mennä niinku siinä yhdessä ohjelmassa, kunnes avaan laakeri laatikon ja sovitan laakeria paikalleen... Ei se ei mene sinne mitenkään. Onneksi noissa on 30mm ja 32mm reijällä olevia laakereita.
Auto jää nyt pihaan ilman laakeria. Onneksi paikallinen autotarvike saa uuden laakerin maanantaiksi niin saa auton ajoon silloin. Saa nähdä miten spareton kanssa menee palautus.
Comment
-
-
Comment
-
Kyllä sitä voi pientä mieltä harmittaa. Mutta yhtään kirosanaa ei suusta tullu ulos. Vain hirveän pitkiä huokauksia ja otsan painamisia auton penkkiä vasten.
Tälläkertaa vuorossa oli lasinnostimen vaihto kuskin oveen. Homma aloitetaan purkamalla ovi. Toteamalla vertaistukiryhmän watsappi avustuksella vähä mitä työkaluja tarvii ja että... kyllä ne työkalut on kaikki toisen auton takakontissa ja auto jossain hevon... No kerkesi etsiä otsalampun niin oli huomattavasti helpompaa työskennellä kun ei puhelimella tarvi valoa näyttää. (samalla pakkanen teki tuloaan) Auto vihdoin tulee takasi ja on jo pimeää ja homma jatkuu.
Sitten kun puhelinta ei enää tarvi sen voi tiputtaa maahan ja astua pimeässä sen päälle. Onneksi meni näyttö rikki, että oppii pitämään parempaa huolta omista tavaroista(opetus).
Sormet jäässä kasaa ovi paikalleen ja totea, että se kahvan vaijeri helpottaa kovasti autosta poistumista(ehkä muistaa jo seuraavalla kerralla). Ikkuna kyllä toimii, laskeutuu nätisti mutta nousee vaivalloisesti ylös. Mikähän sen auheuttaa? Kokeilin löysätä ja kiriä ruuveja ja kokeilla karmia eri asennoissa. Ei tuntunu mikään auttavan. Voikohan moottori vedellä viimesiä, ainakin se lämpenee paljon kun ikkunaa vekslasi edestakasi.
Comment
-
Ei kyllä mennyt nyt ihan putkeen :) Sä ilmeisesti vaihdoit tuon ikkunaa liikuttavan mekanismin, jos oikein ymmärsin? Jotenkin tuntuisi, että joku kinnaa ikkunan liikeradassa. Toki moottorikin voi olla kaput, mut yleensähän noi lämpenee, kun vastusta on liialti. Oot varmastikin tsekannut, että ikkuna pääsee liikkumaan vaimennuksien ja piuhojen seassa kunnolla ja johtosarja (ovien läpiviennissä) on ehjänä?
Omassa kulkineessa ikkuna on välillä mykkä. Ei reagoi mitenkään mihinkään, jonka kuvittelen johtuvan ovikytkimestä tai piuhoista.
Comment
-
Juu mitään ei ole välissä ja tunninverran jaksoin karmia kokeilla eri asentoon josko siinä vika olis. Ei mikään auta. Pitää kokeilla liukastaa pääty tiivisteitä jos vika olisi siinä. Kun ei jaksa muistaa miten lasi toimi ennen vaijereiden poikkimenoa. Muistaakseni silloinkin oli parantamisen varaa.
Comment
-
Dippiä yhdestä vanteesta sormenpäät kipeänä irti nyppineenä ajattelin että on oltava jokin helpompi keino. Google laulamaan ja sieltä youtubevideo josta tuli bongattua että wd 40 irrottaa dippiä. Ja jumankauta että lähtee helposti. Eli wd 40 suihkii dipin päälle ja odottelee 5-10min ni saa vaikka painepesurilla suihkia dipit pois.
Tuli tuossa jokupäivä sitten kokeiltua tähänki uusia vanneksia jotka on nyt nelosen alla. Ihan hyvin menis tähänki.
Comment
-
Nyt on pakko turvautua taas viisaampien apuun. Auto alko sytytellä abs ja esp valoa palamaan. vikakoodiksi antaa seuraavaa;
00290 - abs wheel speed sensor rear left (g46) 003 - mechanical failure- intermittent
Viittaako tuo nyt enemmän laakeripuolen ongelmaan, johdot on päällisin puolin ehyet ja uusi tunnistin antaa samaa koodia.
Eteen piti vaihtaa molemmat tunnistimet noin vuosi sitten kun hajosivat melkeen peräkkäisinä päivinä, siksi ajattelin kokeilla uutta tunnistinta mutta sillä asia ei korjaantunut.
Näissähän ei ole muistaakseni varsinaista ABS hammaskehää, hämärät muistikuvat kun oikealle puolelle taakse vaihdoin laakerin aikaa sitten. Joten voiko lika tehdä ongelmaa tähän?
Kyllä auto tietää kun katsastus on lähellä, liekkö nuo antaa ajoaikaa vai meneekö ajokieltoon kun abs ja esp valot palaa?
Comment
-
Jatketaan tätä yksinkeskustelua jos joku vaikka saisi apua tästä. Eli ekaksi vikakoodi oli;
00290 - ABS Wheel Speed Sensor Rear Left (G46): Electrical Fault in Circuit
Jonka jälkeen uusi tunnistin. Tämän jälkeen tuli koodi:
00290 - abs wheel speed sensor rear left (g46) 003 - mechanical failure- intermittent
Sain nummelasta uuden laakerin ja sen kun tyrkkäsi paikalleen koodi hävisi. Eli luultavasti laakerista on irronnut ruostetta ja palasia siitä muovi/kumi kehästä joka on hajoittanut sen tunnistimen. Uusi tunnistin ei sitten varmaan ollut enää kohdillaan vanhan laakerin suhteen joka oli kulunut. Laakerin ei voinu päätellä olevan rikki rengasta pyörittämällä ja ajamalla, sillä mitään ääntä taikka rutinoita ei kuulunut. Sen sijaan irtonaisena huomasi että laakeri on tiensä päässä.
Comment
-
Hylkyhän se napsahti. Molemmilla puolilla jarruletkut halki. Onneksi on tarkkanäköisiä inssejä kun itse en irroitetusta pestystä letkusta halkeamaa löydä. Joskus tuli korjauskehoitus samasta asiasta enkä silloinkaan pesun jälkeen letkusta mitään löytänyt. Ostin kuitenkin uudet letkut kun motonetissä sattu kaksi olemaan hyllyssä olihan vanhat jo molemmat irti.
Samalla tuli jarrunesteet vaihdettua ja "korjattua" seisontajarru. Korjaus tapahtui siten että kokeilin asfalttitiellä nykästä käkkäriä että toimiiko ja molemmat renkaat lukkoon :D
Takajarrun laahauksesta oli myös hylkymerkintä, tuossa alkuviikosta oli molemmat jarrut purettuna ja herkistelin kaikki. Tallissa kun auton eilen illalla nostin ilmaan rengasta pysty pyörittämään normaalisti ja jää pyörimään hetkeksi.
Tuli olo että liekkö nyt kuitenkaan ollu tämän auton katsastuspaperit.
Comment
-
Tarvike umpiossa oli pitkät valot melko huonot. Alkuperäsissä oli taas lasit liian huonossa kunnossa että niitä ei voinu käyttää.
Ajattelin kokeilla vaihtaa tarvikeumpiosta lasit alkuperäsiin ja hyvinhän ne sinne istu.
Puskuria en jaksanu irroittaa, kun maskin yläkulmasta vääntää saa riittävästi tilaa umpion pois ottamiseksi. Vähä joutuu miettimään tetriksen oppeja miten palikkaa pyöritetää ja laitetaan paikalleen. Nyt taas kun tietää miten tekee niin umpion saa käteen minuutissa.
Comment
-
Emäntä sano että takaluukku ei mene kiinni ja jotakin kolisee luukun sisällä. No leuka rintaan ja katsomaan. Luukku on kiinni ja lukossa mutta näytössä vilkkuu että luukku on auki. No luukku auki ja paiskasin sen kiinni, valo vilkkuu edelleen. Ei auta kun purkaa luukun verhoukset ja alkaa tutkimaan. Kun lukon mikrokytkimen johdon ottaa irti valo sammu. Lukko irti ja tutkimaan. Putsasin lukon ja rasvasin uudelleen, piuha kiini ja kas kummaa valo vilkkuu. Piuha taas irti ja huomasin että lukon liittimessä on vielä hapettumaa putsasin liittimen ja vilkkuminen lakkasi.
Tästä innostuneena pistin vielä superloonia luukun sisään että ylimääräset räminät lakkaa. verhoukset paikalleen ja luukku kiinni. Ei kuulu mitään ylimääräistä räminää ja kokeilemaan uudestaan kuinka nätisti se luukku menee kiinni... vinkkinä muille että kannattaa kunnolla pistää se tanko siihen lukon vipuvarteen kiinni niin sen kontin saa helpommin auki seuraavalla kerralla.
Comment
-
Tuossa tuli kesäloman aikana hiukan huollettua maalipintaa. Ruostekupruja ym tuli hävitettyä vähä pitemmänkaavan kautta. Mutta mitäpä muuta sitä keksisi lapsienhoidon lisäksi kesälomalla? Katsastuksesta auto virheettä läpi ja tunti siitä talliin purkuhommiin siitä oli hyvä aloittaa lomanvietto.
Comment
-
Värinvaihto tuli sitten mieleen että samallahan se menee kun kaikki autot on harmaita. Värivalintoja oli kolme joista Ara Blue sitten tuli valittua eikä yhtään harmita. Työmäärä oli jotaki naurettavan ja itkettävän välimaastossa kun homma paisu kokoajan eikä hitsaukseltakaan välttynyt. Youtubesta parit rohkasuvideot, tallia suojaamaan ja rakentamaan kanavapuhaltimesta alipaineistaja. Uudet lokasuojat tilasin ja toinen oli jo rutattu kuljetuksessa. Aikaa ei ollut odotella ja lekalla pellit suoraksi. Kuukausi maalauksen jälkeen terassille ilmesty uusi lokasuoja. :D
Comment
-
Paljon tuli opittua ja seuraavalla kerralla osaa tehdä muutamat asiat paremmin. Tosin lupasin että seuraavaa kertaa ei tule :D Jarruhuoltoa tuli samalla tehtyä ja kunnostettua vanhat satulat. Noihin satuloihin en löytänyt mistään uusia mäntiä, tosin eteen harvemmin tarvii uusiakkaan. Auto ollut niin vähällä ajolla että se tekee tehtävänsä. Olikohan 900km vuodessa. Isompia jaarituksia jaksa kirjoittaa kuvat kertoo enemmän.
Comment
-
Tuli valumia alkuun kun tuli ahnehdittua lakan kanssa. Kun ei ole maalauksesta mitään käryä niin kantapäänkautta tulee otettua kaikki oppi. Viimeiset osat mitkä maalasin onnistu tosi hyvin kun pääsi jyvälle hommasta, eli etulokarit ja puskurit. Ei aplaria eikä juurikaan roskaa. Pohjat meni pieleen ovien osalta, peilaamalla erottaa ne vanhat ruostekohdat. Vaikka katsoin muka että on suorat. Ei anna tuo peilaava pinta yhtään anteeksi. Mutta hyvä se on minun tekemäksi.
Comment
Comment