Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 quattro 2.0 16V ehostusta (1.8t swap)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 80 quattro 2.0 16V ehostusta (1.8t swap)

    Tuli siis quattro-kuumetta hoidettua varsin mukavalla lääkkeellä. Audi 80 quattrolla. Vuosimalli on 1990 ja moottorina on 2-litrainen ja 16-venttiilinen kone. Ilmeisesti 6A on moottorin malli. Tämä on siis ensimmäinen quattroni, joten tällä olisi tarkoitus harjoitella q:lla ajamista ja tutustua sen käyttäytymieen. Tämä projekti ei oikein vedä vertoja noille 1.8tq-swapeille, mutta 6A taitaa olla hieman harvinaisempi moottori quattro-malleissa. Kuten Killeri sanoi: "Nämä vanhat autot ovat aina "lieviä projekteja", se on selvä asia."

    Varusteita tuossa ei kummempia ole. Kattoluukku, quattro-sisusta ja lisämittaristo. Taitaa olla jotakin muutakin mutta ei nyt tule mieleen. Penkinlämmittimiä ei ole, mutta niitä en viime talvena käyttänyt kuin pari kertaa vaikka silloisessa autossani oli 1.9TD joka ei tunnetusti lämpene koskaan. Joku edellisistä omistajista on laittanut RS2-look(?) etupuskurin, valoluomet ja amisverkkoa puskurin ja maskin reikiin.

    Audissa ei siis leimaa ollut jäljellä. Leima oli Kesäkuun alussa loppunut. Edellinen omistaja oli käyttänyt tuota konttorilla vasta nyt Heinäkuussa ja hylkyhän sieltä oli tullut. Edellinen omistaja, kuin myös minäkin, olimme siinä luulossa että autossa on kuukausi ajoaikaa jäljellä ja hyvillä mielin ajelin tuon Oulusta Äänekoskelle (~300km). Kävin hakemassa konttorilta vikalistan ja samalla selvisi ettei tuossa ollutkaan ajoaikaa. Onneksi mitään ei sattunut matkalla. Vikalistassa oli siis jarruletkut kaikkiin nurkkiin paitsi takavasempaan (vai olikohan takaoikeaan), vasen etuiskari ja vasen parkkipolttimo eteen. Jarruletkut on hankittu ja etuiskarit on myös tilauksessa. Parkkipolttimonkin vaihdoin, joten ensiviikolla pitää käydä jälkitarkastuksessa.

    Tyhjäkäynti oli välillä hieman epätasaista ja tuntui ettei auto kiihtynyt niin kovaa kuin sen olisi kuulunut. Kulutus tuntui myös melko korkealta En nyt tiedä pystyykö tuohon polttoainemittariin luottamaan, mutta tankkasin tankin täyteen ja nollasin trippimittarin. Kun trippimittarissa oli 300km niin polttoainemittari oli puolessa välissä. Ja kyseessä oli siis pelkkää matka-ajoa 80 ja 100 alueilla. Vaihdoin lambda-anturin ja nyt käynti muuttui tasaisemmaksi, mutta tehoihin tuo ei vaikuttanut. Kulutusta en ole päässyt vielä testaamaan, mutta testailen kunhan leiman saan haettua. Vanha lambda oli erilanen kuin uusi Boschin anturi. Vanha anturi oli vielä abiko-liittimillä kiinni.

    Kuitenkin, tuo tehottomuus jäi vaivaamaan. Papereiden mukaan tuossa on 101kW. Kyllähän tuo quattro nyt osan tehoista vie ja quattron tuoma lisäpaino vaikuttaa kiihtyvyyteen. Olen nyt velipojan ja hänen kaverinsa autojen kanssa kiihdytellyt. Heillä on Vw Bora 1.9TDI (90hp)ja A-mallin Ooppeli Vectra 1.8 bensa (90hp). Molemmat jäi kiihdytyksessä ainoastaan todella vähän. Kierrätin johonkin 5-6krpm. Hieman totuttelua tietenkin uuden auton kytkimen kanssa, mutta vaihteen vaihdot sujui kuitenkin kohtalaisesti. Onko tuo siis normaalia vai kuvittelinko liikoja?

    Mitä siis autolle aion tehdä? Aluksi ainakin vaihdan etuiskarit ja nuo jarruletkut ja käyn hakemassa leiman. Seuraavaksi teen jotakin tuolle keulan amis-lookille. Samalla katson saanko tulle tehottomuudelle tehtyä jotakin. Sitten pientä ulkonäköfiksauksia sieltä sun täältä (mm. konepellin etuvasen nurkka on saanut pienen kolhun). Kardaanin tukilaakerin suojakumi pitäisi myös vaihtaa. Hellan Rallye 3000FF:t tulee loppukesästä/alkusyksystä keulalle. Aluksi kuitenkin yritän saada leiman paperiin, sitten rupean tarkemmin miettimään että rupeanko isompia muutoksia tekemään.

    Kommentteja/ideoita kuuntelen/luen mielelläni!
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Ukkopaha; 21.4.2013, 13:10.

    #2
    Käy penkissä sen kanssa niin siitähän ne tehot selviää. Jos jarruletkuja noin massiivisesti pitää lähteä vaihtamaan, niin laita samaan konkurssiin teräspunosletkut. Jarrutuntuma paranee ihan oleellisesti. Lisäksi ne kestää eri malliin kuin kumiletkut.

    Comment


      #3
      Ei nää 80q:t mitään taloudellisuuden riemuvoittoja ole varmaan täydessä tikissäkään.
      Matka-ajossa 100km/h vauhdissa moottori huutaa itsellä n. 3000rpm, joten kyllähän sitä soppaa menee. Pitäis oikein ohjekirjasesta tarkistaa mitä oli tehtaan ilmoittamat kulutuslukemat quattrolle. Omien laskujen mukaan karkeesti 9L/100km matkassa ja kaupungissa 11.

      Kuten Terho sanoi niin tehot saat varmimmin selville dynossa. Noi kiihdyttely testit, etenkin suomen lain sallimissa rajoissa (ja hieman ylikin), ei oikeastaan kerro mitään koska niissä vaikuttaa autojen paino, vetotapa, välitykset yms... Emännän ex 2.3 10vent. cq ei mikään raketti ollut sekään. Tehohan on about sama kuin tuossa sinun autossa.

      Kuten jo aikaisemmin ollaan puheltu niin talvella kannattaa hyödyntää noita kerhon ratapäiviä. Samaten jos isoja suljettuja alueita löytyy niin kannattaa käydä ottamassa tuntumaa ensi liukkaiden tultua. Q:n käytös on kuitenkin erillainen kuin jommasta kummasta päästä raapivalla 2-vetoisella. Perus ohjeeksi voi antaa kerholaistenkin paljon viljelemän " Ei saa nostaa. Sitten kun olet lumipenkan päällä 10min paukuttanut rajoitinta vasten niin saat nostaa"

      Laitahan ihmeessä kuvia näkyville niin pääsen sanomaan että multa olisit saanut paremmalla värillä olevan.

      Comment


      • #4
        Lisäilin tuossa eilen illalla kuvia niin pääsette arvostelemaan. Tosiaan keulan ilme tulee muuttumaan hieman tässä kesän aikana. En vain oikein keksi että mitä tuohon amisverkon tilalle laittaisi. Mustaa amisverkkoa ehkä? Saattaisi näyttää hieman fiksummalta. Alkuperäisen maskin tuohon melkeinpä voisi laittaa. Jos jollakin sattuu olemaan niin voi tyrkyttää.

        Tuota dynottamista voisin kyllä harkita. Tuossahan taitaa Jyväskylässä olla nelivetodyno MoTestilla.

        Jäähdytysveden lämpömittari näyttää joko nollaa tai yhdeksääkymmentä. Se nousee yhdeksään kymmeneen yhtäkkiä silloin kun kone on lämmin. Matka-ajossa ei tainnut lämmöt nousta aivan yhdeksäänkymmeneen koska mittari näytti nollaa kokoajan. Voisiko tuossa olla vikana mittariston juotokset vai voisiko vika olla lämpötila-anturissa?

        Comment


          #5
          Tuo lämpömittarin sekoilu taitaa olla tuon aikakauden Audeissa tyyppivika. Varmaan haulla löytyy lisää, mutta muistelisin, että kyseessä on anturivika.

          Menisikö tuohon B4-look-yritelmään B4 maski? Multa saattaisi löytyä alkuperäinen. :)
          Siistimmän ilmeen varmaan saisi alkuperäisellä (mustalla) typ89-maskilla ja mustilla puskurin ritilöillä.

          Comment


            #6
            Mittariston juotokset kannattaa tarkistaa joka tapauksessa, mutta jos ei auta niin anturin vaihtoon. En tiedä miten noissa neloskoneissa anturointi, mutta vitosissahan on kyseessä silloin se ns. "multivika"-anturi.

            Orkkismaski paikalleen ehdottomasti ja puskurin verkot paukkupullolla mustaksi. Paranee jo ihan oleellisesti.

            Comment


            • #7
              Jostain purkuautosta tuohon orggis keulanosat niin näyttäis paljon paremmalta. Muuten on kyllä oikeen ryhdikäs pirssi.

              Comment


                #8
                Elä turhaan ota tuota puskuria pois, käläkälällä verkot mustaksi vaan ja se valorauta kans mäjelle sieltä kilven alta. Maski vaihtoon ja ota etupenkit irti ja pese painepesurilla ja kunnon myrkyllä puhtaaksi.

                Comment


                • #9
                  Puskuria en nyt rupea vaihtamaan. Tuossa on pari pientä halkeamaa mitkä näkyy kuvissakin, niin ei haittaa vaikka jäällä ottaa vähän osumaa :) orkkismaski on tulossa heti kun sellaisen saan käsiini ja nuo verkot maalaan aivan piakkoin mustaksi.

                  Rekisterikilpi repsottaa kuvissa hieman. Johtuu siitä että se on vain yhdellä pultilla kiinni. En löytänyt mistään sopivan kokoista pulttia tuohon. Täytyy käydä hakemassa niitä tässä kohtapuoliin. Valorauta tulee pysymään tuossa. Tarkoitus olisi asentaa Hellan 3000FF niihin, sellaiset kun sattuu ylimääräisenä olemaan 100w polttimoilla.

                  Onko noista motonetin iskarin yläpään laakereista mihinkään? Unohdin sellaiset hankkia kun siellä kävin, mutta ehdinpähän vielä ostaa jostakin kunnolliset jos nuo motonetin sellaiset on heikkolaatuisia.

                  Comment


                    #10
                    Laita ysikympin/coupen umpiot ja vilkut+sumarit puskuriin sekä maskihirvitys roskiin korvaten tehdaskamppeella ja verkot mustaksi niin on jo hyvän matkaa vähemmän epähieno tuo naama.

                    Ysikympin umpioiden + releytyksen kanssa valotkin ovat erittäin hyvät ja ne sisältää lisäpitkät itsessään joten sellaisiakaan rumennuskamppeita ei tarvitse ruuvata kiinni.

                    Jos tuntuu kulkua olevan hukassa niin tarkastapa jako ja myös sytkä, jos siinä oli jotain tarkastamista. Taisi tuo olla KE-motronic eli jakajan asento ei välttämättä vaikuta varsinaisesti sytkäennakkoon, mutta ota selvää miten asia on.

                    Neloskoneellisten vaihteistot ovat lyhyitä, joten bensa maistuu. Toisaalta taas esimerkiksi jääradalle vaihteisto on paljon parempi kuin joku aavikkomalli.

                    Comment


                      #11
                      Motonetin iskarin yläpään laakereiden laatu riippuu siitä kuka ne on valmistanut. :) Mutta ainakin taannoin marmoritiskiltä sai Urkin yläpäänlaakereita 10e/kpl, että saattaisin ostaa ne sieltä mieluummin. Osanumeronkin oli joku postannut tänne foorumille, löytynee haulla.

                      Comment


                      • #12
                        Rupesinpa iskareita vaihtamaan. Raidetangonpään(?) mutterin sain melkein avattua, kunnes rupesi pyörimään tyhjää. Muut mutterit/pultit ei minun työkaluilla liikahtanutkaan. Edes jarruletkut ei auennut. En jaksanut enään yrittää ja leimakin kun pitäisi nopeasti saada, niin varasin korjaamolta ajan. Äsken kävin auton viemässä korjaamon pihaan ja ilmeisesti huomenna rupeavat vaihtelemaan osia.

                        Akku mokoma oli tyhjentynyt tuossa viikon aikana. Akku on 2-vuotta vanha Vartan akku, joten luulisi että akku on kunnossa. Ilmeisesti tuossa joku sähköranetus jää päälle virtaa syömään. Täytyypä tuotakin jossakin vaiheessa tutkia tarkemmin.

                        Lisävalot aion laittaa tuohon vaikka ulkonäön pilaavatkin. Etuvaloumpiot pysyy todennäköisesti vakioina, mutta maski vaihtuu orkkikseen niin pian kuin mahdollista. Eli heti kun sellaisen maskin saan käsiini. Puskurin aukkojen ritilät maalaan mustiksi (musti on koira, hehheh), mutta tuosta yhdestä aukosta puuttuu ritilä kokonaan. Syynä on aukossa sijaitseva paikka vetolenkille, edelliset omistajat kun on tuota ritilää räpännyt niin se on lopulta irronnut kokonaan. Tuohon aukkoon siis pitäisi keksiä joku systeemi sille ritilälle, että ritilän saa nopeasti ehjänä irti siitä, että vetolenkin pystyy ottamaan käyttöön nopeasti tarpeen vaatiessa. Ja takaisin laittamisenkin pitäisi olla helppo homma. Saattaa talvella tulla käyttöä tuolle lenkille.

                        Comment


                        • #13
                          Multa löytyy orkkismaski jos vielä on tarvetta

                          Comment


                          • #14
                            Just kerkesin aamulla laittamaan tekstaria yhdelle purkuaton omistajalle :) eli luultavasti loppuviikosta maski tulee ja viinonloppuna laitan paikalleen.

                            Tänään kävin hakemassa auton huollosta ja ajoin suoraan katsastuskonttorille. Läpihän se meni. Siihen vaihdettiin siis etuiskarit ja kaikki muut jarruletkut paitsi takaoikea. Senkin olisin vaihdattanut, mutta motonetissä ei ollut kuin yksi enkä jaksanut korjaamon kautta ruveta tilailemaan.

                            Kuitenkin, tuossa matkalla huomasin, että auto puoltaa oikealle ja on ohjaukseltaan hieman levoton. En tuota ehtinyt sen kummemmin ihmetellä kun oli kiire töihin. Mitään kolinaa ei kuulunut. Täytyypä illalla tutkia että löytyykö tuolta väljää nivelistä.

                            Comment


                              #15
                              Raidetangon päiden kanssa turaaminen muuttuu huimasti helpommaksi, kun ottaa koko tangon irti ohjausvaihteesta. Vaatii tosiaan yhden pultin irrotuksen lisää ja lukkolevyn väännön pois tieltä per tanko. Viime keväänä aikani turasin tuon oman kanssa, kunnes joku keksi ehdottaa tuota. Ei sitä aina siinä työntouhussa tule aatelleeksi.. =)

                              Comment


                              • #16
                                Onkohan tuo puskuri minkä merkkinen, kun näyttää siististi istuvan kuitenkin?
                                Itsellänihän "työn alla" samanmoinen vekotin, mutta ilman takavetoa.

                                Tuo konepellin etukulma on aikalailla samalla lailla rutussa ku itelläki, tyyppivika lienee...

                                Comment


                                  #17
                                  Pikkukorisessa ei ole lukkolevyä, mutta periaatteessa muuten samoin. Ohjauksen jos kääntää lähes tappiin vasemmalle, niin on helpompi irrotella.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Puskurista ei oo mitään tietoa. Se oli siinä kun ostin tuon. Lasikuitua se kuitenkin on.

                                    Huomasin tuossa kotiin ajellessa, että noin 2500rpm auto rupeaa jurisemaan hieman. Jurina kuuluu ainoastaan noilla kierrosalueilla eikä vauhdilla ole vaikutusta. Liekö nuo sitten moottorin tukikumit vai mitkä?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nyt olen mankankin saanut vaihdettua. Mankan vaihdon jälkeen rupesi moottori kiukuttelemaan. Tuolla siitä lisää -> http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=112336

                                      Comment


                                      • #20
                                        Verkot helvettiin, ja alkuperäinen maski tilalle ja konepellin ruostevaurio työn alle. Muuten on ihan siisti vehje. Itellä oli coupe 2.3l 20vt quattro. Ei sekään ihan hirveä tykki ollu mutta jätti kyllä esim 1.8t passatin mennen tullen.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen maski on varmaan jo postissa. Täytyypä käydä hakemassa. Konepellin ruostevaurion otan työn alle kohtapuoliin. En vain ole koskaan ruostevaurioita korjaillut niin olen vielä vähän kysymysmerkkinä tuon kanssa. Puskurin verkot maalaan/vaihdan mustiksi. Alkuperäiset verkot on hieman liian tyyriitä.

                                          Tulpat vaihdoin tuohon ja tyhjäkäynti muuttui hieman tasaisemmaksi. Uudet tulpat olivat yksikärkiset Champion EON1-malliset. Vanhat tulpat olivat 3-kärkiset Bosch Superit. Olisiko tuohon kannattanut hommata monikärkiset vai onko nuo yksikärkiset hyvät? Mitäs mieltä noista EON1-tulpista, oliko huono ostos?

                                          Huomasin tuossa, että perä kolisee pikkuisen hiekkatiellä ajellessa ja liikkeelle lähdettäessä kolahtaa joskus. Kardaanin tukilaakerin suojakumi on revennyt edellisen omistajan mukaan, mutta tukilaakerin kunnosta ei mitään tietoa. Täytyypä jossakin vaiheessa tuotakin vilkaista.

                                          E: Jos tuon tukilaakerin vaihtaa, niin ilmeisesti pitää E34 bemarin tukilaakeria muokata siihen? Eikö tuohon ole keksitty mitään muuta keinoa? Taitaa nimittäin jäädä tuon laakerin vaihtaminen kun ei metallintyöstövälineitä juurikaan ole.
                                          Viimeksi muokannut Ukkopaha; 13.8.2012, 01:47.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Etumaski on vaihdettu orkkikseen ja puskurin ritilät on vaihdettu mustiin. Reunimmaiset palat meni nätisti ruuveilla kiinni edellisiin ruuvinreikiin, mutta keskimmäisen aukon ritilöitä en saanut ruuvattua kiinni, joten jouduin turvautumaan silikoniin. Ja tietenkin sitä pursusi hieman väärään paikkaan ja keskimmäinen ritilä on rumasti kiinni. Täytyypä ottaa ihan puskuri irti niin saa siististi senkin paikoilleen.

                                            Lisävalot nakkasin myös keulalle. Johdotukset tehty 6mm(2) johdolla. Jonkun edellisen omistajan toimesta kabiiniin oli laitettu toinen sumuvalokatkaisija ja johdotukset valmiiksi, joten sain lisävalot kytkettyä sen napin taakse. Kun olin johdot saanut valmiiksi, niin kurkkasin puskurin sumareiden aukoissa olevien mustien lätkien taakse. Hämmästys oli suuri, kun sieltä löytyi jotkut neliskanttiset sumuvalot. Ruuvasin lätkät takaisin paikoilleen, olkoot sumuvalot siellä piilossa siihen asti kunnes ehdin jotakin niille tekemään.

                                            Kuva: http://db.tt/GUFAm1Dj

                                            Parempaa kuvaa ei nyt tähän hätään löytynyt, mutta lisäilen kohtapuoliin paremman.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Eilen sain käytettyä autoa nosturilla ja kurkkasin tuota perää. Onko ihmekään jos perä kolisee kun toinen murikan kannakkeista on porsinut. Eli pelkääjän puolelta murikkaa sai nostettua hieman ylöspäin. Helpotuin suuresti, että kolinan aiheuttaja olo tuo, eikä kardaanin tukilaakeri niinkuin aluksi luulin. Tuo näytti olevan suht helppo vaihtaa kunhan pääsee auton alle.

                                              Tosiaan kävin eilen myös autokortin kakkosvaiheen liukkaalla radalla ajamassa. Hieman yllätti quattron käyttäytyminen, mutta sitä varten olenkin menossa klubin ratapäiville. Tuolla radalla ajellessa rupesi välillä hieman pelottamaan tuon auton puolesta. Ajaminen kun oli sitä, että ensin tyhjäkäyntiä pari minuuttia, kiihdytys, jarrutus, kiihdytys, pari sataa metriä tasaista ajoa, tyhjäkäyntiä taas muutama minuutti jne. Jäähdytysveden lämmöt nousivat reiluun sataan asteeseen ja aina tyhjäkäynnillä öljynpainevalo syttyi. Öljynpainemittari näytti paineeksi 0.5bar. Välillä sammutin auton odottelujen ajaksi ja välillä nostelin hieman kierroksia että saisin öljynpaineet kasvamaan. Onko tuo normaalia, että öljynpaineet laskee tyhjäkäynnillä? Veden lämpöjen nousemisen voinee selittää sillä ettei autossa ole sähköflektiä, liekö joku sitten repinyt irti.

                                              Comment


                                                #24
                                                Veden lämpö kyllä nousee sinne sadan hujakoille helposti, eikä siitä kannata olla huolissaan. Sitten kun alkaa olla 110 astetta taulussa niin kannattaa alkaa miettiä toimenpiteitä. :) Öljynpaine putoaa kyllä tyhjäkäynnillä, mutta ei pitäisi pudota noin alas.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mitä nyt noita 1.8t topikkeja luin, niin vika voisi olla öljypumpussa tai -sihdissä. Kun öljynpaineet laskee, niin alkaa pientä nakutusta kuulumaan ja käyntiääni muistuttaa muutenkin dieseliä. Täytyypä tutkiskella vielä hieman lisää internetin ihmeellistä maailmaa ja jospa sitä kohta uskaltaisi auton konepellin alle käydä kurkkaamassa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Veden lämpöjen nousemisen voinee selittää sillä ettei autossa ole sähköflektiä, liekö joku sitten repinyt irti.
                                                    Kannattas ny kyllä hommata se sinne vaikka kelit ny on jo viilenny.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Olikos toi 6A vielä niitä myllyjä missä öljynpaineet voi hävitä kuluneiden apuakselin laakereiden kautta?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Laitellaas hieman päivitystä tännekin. Vihdoinkin sain pari jonkunnäköistä kuvaa tuosta keulasta. Eli verkot vaihtui mustiin ja lisävalot hyppäsi keulalle. Lisävaloille pitää tuohon päälle keksiä hieman parempi tuenta, ne meinaa epätasaisella tiellä väpättää hieman. Kauniitahan ne ei ole, mutta nyt paistaa päivä yölläkin.

                                                        Auto on etuiskareiden vaihdon jälkeen puoltanut hieman oikealle. Kävin iskareiden vaihdon suorittaneessa liikkeessä jutustelemassa ja he sanoivat että pyörät pitää suunnata. Noh, parin päivän päästä kävin jättämässä Audin niille pyöriensuuntaukseen. Kun kävin autoa hakemassa, niin se ei ollut valmis vielä joten odottelin siinä pihassa että saavat hommat rauhassa hoidettua loppuun. Viimeinkin korjaaja ajoi auton tallista pihalle ja totesi Audien ja volkkareiden olevan hankalia alustan kanssa ja muutenkin haukkui koko konsernin autot. Samainen kaveri joskus haukkui Audit aivan pystyyn kun vaihtoi edelliseen ceeneloseeni turboa... Puolitoista tuntia oli kuulemma mennyt tuohon suuntaukseen. Noh, tyytyväisenä maksoin sen ja lähdin köröttelemään kotiapäin. Kotimatkalla huomasin kuitenkin, että auto puoltaa edelleen oikealle. Sitten vilkaisin sitä lappua jonka sain mukaan. En itse noista juurikaan ymmärrä, joten viisaammat tuomitkoon viisaammin, mutta itseäni ainakin ihmetyttää taka camber säädöt. Kyllähän ne on ohjearvojen sisäpuolella, mutta niissä on kuitenkin jonkin verran heittoa. Saako nuo sitten olla noin? Hieman huvittaa vielä tuossa lopussa tuo teksti "turvallista matkaa" :)

                                                        Sitten tuosta perästä, se on ruvennut kolisemaan ja ääntämään liikkeellelähdöissä, vaihteen vaihdoissa ja hitaassa vauhdissa epätasaisella tiellä. Sain auton nosturille tutun luona ja syy paljastui heti. Perämurikan kiinnike oli ruostunut rikki pelkääjän puolelta, eli perämurikka heilui ylös-alas suunnassa useamman sentin. Sitten varovaisesti kotiin ja olen yrittänyt olla ajamatta sillä. Muutama pakollinen työmatka on täytynyt ajaa, joskin hyvin varovaisesti. Tilasin Tepolta uudet kiinnikkeet ja niiden pitäisi ensiviikon puolella saapua. Jospa sitä siihen asti pystyisin kärvistelemään jollakin muulla autolla.

                                                        Vaikuttaako muuten tuon perämurikan kiinnitys tuohon puoltamiseen? Se kiinnike on just oikealta puolelta irti, joten jos se jotenkin vetää vinoon sitä niin periaatteessa se voisi aiheutua siitä.
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ota huomioon, että lukemat ovat asteina ja minuutteina, eli 60min = 1 aste. Takacamberit ovat siis hyvinkin lähellä toisiaan. Muutenkin lapun mukaan näyttää olevan asiallisesti suunnattu.

                                                          On totta, että t89-alustainen Audi on varmaan yksi vmäisimpiä säädettäviä noiden kulmien osalta, johtuen eturaidetankojen hankalasta sijoittelusta. Silti mielestäni asiakkaalle on turha tilittää moisia juttuja, saati haukkua asiakkaan autoa. Olkoon sitten tekemättä suuntausta jos harmittaa liikaa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Uskoisin että on yläpään laakeri jumittanut ja jäänyt epäsuotuisaan asentoon sen jälkeen kun auto on ollut nostettuna, jonka takia sitten puoltaa oikealle.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X