Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 quattro 2.0 16V ehostusta (1.8t swap)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tänään viety lohko koneistamolle sylintereiden hoonaukseen. Iso kasa pultteja on tulossa Tepolta. Motonetistä haen tuon öljypumpun lauantaina. Huomenna pääsen taas lomille ja illalla varmaan alkaa tuon vanhan moottorin irroittaminen. Tavoitteena viikonlopun aikana saada moottori irti, nesteet siitä sain jo valutettua pois.

    Viikon päästä alkaa viikon mittainen loma ja kaikki kaverit on tietenkin koulussa/töissä, joten koko viikko on aikaa tuota autoa värkkäillä, tietty metsästämässä täytyy myös käydä kun sorsiakin saa silloin jo ampua.

    Tässä hieman uuden moottorin kokoonpanoa mietiskellyt. Suuttimet sovin sitten ohjelmoijan kanssa, välijäähytin tulee olemaan joku suht. edullinen ja sopivan kokoinen. Pakoputkistosta olen sen verran miettinyt, että varmaankin 2,5" putkisto riittää, en halua mitään putkimörköä autostani. Äänien tulisi olla kohtuulliset. Riittääkö 2,5" DP?

    Toinen askarruttava asia on turbo. K04 on vahvasti pyörinyt mielessä, mutta tuo GT28RS kuitenkin kummittelee aina välillä. Pakosarja täytyisi tietenkin uusia, mutta se ei ole ongelma, vaan katsastus. Aion kuitenkin pitää konehuoneen suhteellisen vakion näköisenä, eli semmoisena että mielellään menisi katsastuksesta läpi ilman kummempia remontteja. Eli saako tuohon pakosarjoja joissa olisi T25 laippa ja turbo tulisi samalle kohdalle kuin vakio? Lisäksi tuo GT28RS on fyysisestikin isompi kuin K04, mutta kiinnittääkö se katsurin huomion?
    Viimeksi muokannut Ukkopaha; 15.8.2013, 20:17.

    Comment


    • Viikonloppu urakoitu auton kimpussa ja vanha moottori nousi paikaltaan. Ainoat ongelmat taisivat olla pakoputken ja vaihdelaatikon pulttien kanssa, olivat todella tiukassa ja melko hankalassa paikassa. Pakoputken pultit olivat kaiken lisäksi vielä ruosteessa, yksi niistä napsahtikin poikki.

      Viikon päästä hommat jatkuu sähkösarjojen ihmettelyllä.

      P.S. Tuo 6A moottori joutaisi tuosta jollekin halvalla jos vaan kelpaa ;) Vauhtipyörän meinasin pitää itselläni ja laittaa sen tuohon AEB:n perään.
      Attached Files

      Comment


        Tuostahan rakentaisi vielä B4-korin keulan samaan konkurssiin....?

        Comment


          Sitten tulisi sekasikiö kun takapää on typ89/B3. Ei hyvä!

          Comment


            Tyttären autoon vois tarvitakkin , kun nykyisellä on rullattu 530 tkm . Paljonkohan tuo kustantais .

            Comment


            • Itsellä tällä hetkellä b3 takaosa ja b4 keula.
              Varsin vähätöinen homma ja ainakin omaan silmään miellyttävämpi tuo uuden keula. Tuo kaarien erohan siinä se suurin on, uudessa kun on isommat.

              Pihalla varaosa b4, jos rupeaa ahistamaan niin saahan nuo takakaaretkin laitettua, se tietää tosin aika paljon enempi työtä.



              Auto ei nyt ihan näyttelykuntoinen ole, mutta itse asian siitä näkee :)

              Comment


              • Keula tulee olemaan tuommoinen B3 + RS-look puskuri. Täytyy nyt nää vähäiset sentit laittaa tuohon tekniikkapuoleen ja jos joskus myöhemmin katsoisi ulkonäköäkin hieman fiksummaksi.

                E: Ulkonäöstä nyt vielä sen verran, että kunhan tekniikkapuoli on kasassa, niin haaveissa on ollut laittaa Audi 90 etuvalot ja maski. Sumuvalot ja vilkut tulee sitten tuohon puskuriin. Vilkut minulla on jo jemmassa, mutta asennan ne sitten myöhemmin samalla kuin sumuvalot kunhan saan ne ensin hommattua. Ja sumuvalot eivät tule olemaan sumuvaloja, pidän niitä melko turhina. Ehkä jotkut DRL:t vois yrittää väkertää niistä, kattoo nyt mitä tuleman pitää.
                Viimeksi muokannut Ukkopaha; 20.8.2013, 17:16.

                Comment


                • Enhän minä malttanut pitää näppejäni erossa tuosta moottorista, vaikka piti tuo vanhan koneen sähkösarja ottaa irti autosta. Nyt on palikoita putsailtu ja puunailtu. Kampiakselin sain myös asennettua koneeseen ja hyvin tuntuu pyörivän. Vauhtipyörän irroitin tuosta vanhasta moottorista ja otin itselleni jemmaan. Nyt pitäisi saada tuo moottori myytyä niin saatan saada projektikassan pohjankin peitettyä, ainakin jos katsoo oikeasta kulmasta.

                  Ihmettelin tuota akselia, joka pyörittää öljypumppua. Se tuntui olevan aavistuksen kiero tai epäkesko. Eli kun sen laittoi paikalleen ja pyöritti, niin akselin puolivälin tienoota katselemalla huomasi, että se ei pyörinyt täysin suoraan. Kuuluuko tuon olla tuommoinen vai onko mulla mennyt kieroksi jotenkin?

                  Kuvia ei valitettavasti ole tarjolla, koska puhelimeni ei tykännyt tuosta sorapihasta ja näyttöhän siitä meni säpäleiksi.

                  E: Tuli tuossa mieleen, että kun vauhtipyörä vaihtuu AEB vakiosta -> 6A vakioon, niin pitääkö vauhtipyörä tasapainottaa kampiakselin kanssa? Menin tuon kampuran jo laittamaan paikalleen ja nyt sit mietiskelin että täytyykö tuo vielä irrottaa. Entä jos vielä keventää tuota vauhtipyörää, pitääkö silloin tasapainottaa kampuran kanssa?
                  Viimeksi muokannut Ukkopaha; 29.8.2013, 12:08.

                  Comment


                  • Vanha sähkösarja melkein irroitettu autosta. Apparin jalkotilaan menevä johtonippu pitää vielä irroitella.

                    Lohkoon meni männät ja kampurat paikalleen. Hioin niistä enimmät karstat pois, aivan kiiltäviksi niitä en viitsinyt kiillotella, mutta eiköhän tuo riitä. Kuvia ei valitettavasti ole, koska puhelin on jossakin Suomen ja Saksan välillä tulossa. Seuraavan kerran kun auton kimppuun pääsen niin puhelin on mukana ja saatan joitakin kuviakin muistaa näpätä.

                    Öljypumpun soviteholkki oli näköjään haljennut. Kuvan siitä laitan viikon päästä. Tympeää vain lähteä nyt tilailemaan jostakin tuommoista yksittäistä alle 5e osaa. Varastossakaan tuommoisia tuskin kenelläkään on.

                    Comment


                    • Tässä ei nyt kummempia ole tapahtunut, puolustusvoimat ovat taas vieneet aikaani myös viikonloppuisin. Pari viikkoa sitten siirsin auton talvisäilytyspaikkaan. Tässä projektissahan ongelmana on se, että työt tehdään autokatoksessa, johon mahtuu rojujen lisäksi kaksi autoa, eli vanhempieni autot. Nyt kun ilmat ovat alkaneet viiletä ja aamuisin lasit ovat jäässä, niin piti nuo käytössä olevat autot saada katokseen. Pienen pähkäilyn ja siivoamisen jälkeen katokseen mahtui kolmaskin auto. Ohessa pari kuvaa.

                      Tilaa ei tosiaankaan ole liikaa, mutta nyt voin talveksi irrottaa apurungot ja vaihtaa puslat niihin ja tarpeen vaatiessa hiekkapuhaltaa ja maalata. Vaihdelaatikon kannakkeet vaihdan samalla. Säästää huomattavasti aikaa sitten keväällä kun pystyn talven aikana nuo tekemään. Pitää siis yrittää nyt plussakeleillä irrottaa alustan osat kun tuolla vielä tarkenee.

                      Ja nyt kun nuo alustan osat käytetään irti, niin alkanut hieman houkutella pulttijaon muutos. Helpottaisi huomattavasti vanteiden etsimistä. En vain ole löytänyt mitään tietoa että miten tuo onnistuu helposti typ89 koppaan, hakua on ruksuteltu toista tuntia mutta tietoa ei ole löytynyt. B4 koppaseen löytyy juttua ihan hyvin, mutta siinä taitaa olla muutenkin erilaiset alustan osat. Ja mites, onko ysikympissä samat alustan osat kuin tässä? Sopivasti meni tietokonekin hajalle niin ei pääse etkasta ihmettelemään. Ensin menee puhelin ja sitten tietokone... Auto taas mennyt jo ajat sitten :)
                      Attached Files
                      Viimeksi muokannut Ukkopaha; 30.10.2013, 11:01. Perustelu: Niin, ne kuvat...

                      Comment


                        Ei siinä pulttijaon muutoksessa mitään varsin ihmeellistä ole, S2 coupesta navat, etuvetarit ja tarvittaessa aski. Mun projektista voit luntata.

                        Comment


                        • Aika hiljaista nyt ollu tämän projektin kanssa. Tuli hommattua toinen tollanen 80q "käyttöautoksi". Lievä projektihan tuokin on, halvalla kun sain. Katsastukseen pitää vaihtaa etualatukivarret, ne kun meinaa kolista kuopissa, käsijarrua täytyy hieman herkistellä ja rekisterikilven valot pitäisi fiksata. Eli pikkujuttuja :) heti Tammikuussa lähtee myös jakopää työn alle, se olisi hyvä saada ennen Joutsaa tai ainakin ennen Tahkoa vaihdettua, nyt kun joutuu hieman pelko persiissä ajelemaan tuon takia. Ei mitään hajuakaan milloin se remmi on viimeksi vaihdettu. Starttimoottori lyö välillä tyhjää joten se täytyy vaihtaa jossakin vaiheessa. Varmaan samaan aikaan kun tuon jakopäänkin teen.

                          Nuo on aivan pikkujuttuja mutta pientä päänvaivaa meinaa tuo moottori aiheuttaa. Täytyy nyt yrittää tutustua tuohon hieman tarkemmin ja käyttää hakua. Eli vesiputkessa on 2-napainen sininen anturi, jonka liitin on otettu irti. Näin auto toimii lämpimänä hyvin, mutta kylmänä ei meinaa pysyä käynnissä. En ole kokeillut vielä kylmäkäynnistystä anturin liitin paikallaan, mutta muistaakseni edellinen omistaja sanoi sen toimivan kylmänä hyvin liitin paikallaan mutta lämmetessään toimii todella huonosti. Hain marmorilta uuden anturin, ei vaikutusta. Siellä on nyt siis uusi anturi paikallaan ja johto on irti, koska näin sillä pystyy ajamaan.

                          Ja sitten otsikon aiheeseen. Tuo AEB odottelee että minulla riittää taas aika sen kasaamiseen. Ensin täytyy tuo käyttis katsastaa ja saada hieman luotettavampaan kuosiin. Toivottavasti pihassa ei nyt ole kaksi projektia :)

                          Comment


                            Kolina johtuu melko varmasti koiranluista, ja Sinuna en lähtisi vaihtamaan alatukivarsia, puslat kyllä, powerflex tilalle vaan. Etuiskarien laakerointikin menee näissä.

                            Comment


                            • Meinasin ottaa tuosta projektista koko alatukivarret ja laittaa käyttikseen. Projektiin jos hommaisi uudet tukivarret sitten vaikkapa powerflex puslilla. En omista prässiä joten tuo puslien vaihto saattaa tulla hieman vaikeaksi, ellei sitten vie pelkkää tukivartta jonnekin autopajalle ja pyydä niitä vaihtamaan pelkät puslat niihin.

                              Comment


                              • Saa ne puslat kotikonstein ilman prässiäkin vaihdettua, mutta aikaa sinä saattaa kulua vähän turhaan ;)

                                Comment


                                • Vai että ei tullut kuntoon uudella anturillakaan? Tuo vikahan oli siis sellainen, että auto kävi kylmänä normaalisti, ja noin 1-2 kilometrin jälkeen meno alkoi nykimään kun moottori hieman lämpeni. Tätä ei välttämättä edes tehnyt ihan aina. Kun tuo rykiminen hetken lämpenemisen jälkeen loppuu, auto toimii ihan normaalisti. Tästä syystä pidin anturia syypäänä vikaan. Tämä vika ilmeni vasta loppusyksystä kun auto oli todella vähällä käytöllä. Sitä ennen ei ollut mitään ongelmia. Toivotaan, että oikea syypää tuohon vikaan löytyy. Eipä tämän ikäinen kasikymppi kuitenkaan mikään monimutkainen laite ole :)

                                  Comment


                                  • Missään ei ole mainintaa mikä kone tässä uudessa tulokkaassa on? Joko oot ehtiny sähköihin perehtyä AEB muutoksessa?

                                    Comment


                                      Peltitukivarsia saa ebaysta niin halvalla, ettei maksa vaivaa alkaa edes prässäilemään jos ei ole kiire.

                                      Comment


                                      • En nyt täysin varman ole kun en ole mistään varmistanut, mutta luulisin kyseessä olevan AAD moottori. AEB:n sähköihinkään en ole kummemmin perehtynyt. Olen nyt noin kuukauden ajan joutunut pysymään liian kaukana projektista armeijan takia, onneks loppusuorakin alkaa olla jo lopuillaan ja Tammikuussa pystyn panostamaan tähän enemmän.

                                        Kaverin Ibizassa oli ollut samantyyppistä ongelmaa ja se oli poistunut ilmamassamittarin/vastaavan kellon säädöllä.

                                        Comment


                                          Lambda voisi olla yksi potentiaalinen vika paikka. Ecu siirtyy lambda säädölle, kun tietty lämpötila saavutetaan. Näin ollen ei oireile vielä kylmänä, tai jos luulee koneen olevan kylmä.

                                          Comment


                                          • Tuota käyttistä katsellaan heti vuodenvaihteen jälkeen kaverin tallissa. Kävin katsastuskonttorilla hakemassa vikalistan ja tuli todettua etten enään koskaan anna inssin katsastaa autoa yksin. Ei ollut saanut konepeltiä auki, eikä täten ollut saanut luettua valmistenumeroa konehuoneesta, tästä siis seurasi kaksi turhaa vikaa listaan. Noh, ei se läpi muutenkaan olisi mennyt joten ei tuolla niin merkitystä ole.

                                            Muita vikoja oli CO-pitoisuus kierroksilla 0,98 (sallittu 0,3), pakoputkiston kiinnitys oikealla takana, kuskin ovi roikkuu, C-pilarista löytyi ruostereikä helman kohdalta, koiranluut kolisee, käsijarru oikealla ei ota kunnolla, rekkarin valot ja pakkivalot ei toimi. Melko pitkä lista siis, mutta eiköhän nuo kaikki muutaman päivän duunilla saa korjattua. Päästöt hieman mietityttää että mikähän siellä mahtaa olla mutta vaihdan lambdan koska vähän ajettu semmoinen löytyy ylimääräisenä.


                                            Noh, sitten tähän topikin oikeaan aiheeseen. Sain kaverilta todella halvalla 220tkm ajetun vakioturbon tuohon AEB koneeseen. En tuota muuten olisi ostanut mutta puolet satasesta siitä maksoin joten en usko että rahat nyt täysin hukkaan menivät. Poikittaisvälystä löytyy hieman, mutta pitkittäisvälystä ei sormilla kokeillessa tuntunut. Turbohan oli jäänyt ylimääräiseksi, koska hukkaportin läpästä oli se pieni nystyrä kadonnut johonkin. Tämä aiheutti sen että läppä pääsee pyörimään vapaasti ja aiheuttaa pienen naputuksen aina moottorijarrutukselle siirryttäessä. Kuva kertokoon hieman tarkemmin. Minulta löytyy tuon moottorin mukana tullut 340tkm ajettu turbo jossa löytyy välystä het joka lähtöön, joten sitä en semmoisenaan viitsi laittaa kiinni, mutta siinä olisi tuo hukkaportti ehjä.

                                            Kertokaapa viisaammat, että voiko tuota osaa vaihtaa toisesta turbosta itse tai voiko tuon turbon tuommoisenaan pistää kiinni?
                                            Attached Files

                                            Comment


                                            • Olen nyt irrottanut kasikympin oman sähkösarjan autosta. Pakkasta oli kutakuinkin -16 joten tuli hieman nopeamman kaavan kautta tehtyä tuo, kylmästi vain moottorihuoneen puolelta johdot poikki mahdollisimman läheltä moottorin puoleisia liittimiä. Se musta eriste joka menee koko sähkösarjan päällä, irtosi aika vaivatta, hieman vain taittoi niin napsahti poikki. Sitten vain vedin johdot tulipellin läpi auton sisäpuolelle ja sieltä ulos.

                                              Sähkökaavioita ja muutosohjeita olen nyt ihmetellyt ja pikkuhiljaa nekin alkaa tuntumaan ymmärrettäviltä. Meinasin siis pilkkoa tuon vakiomoottorin johtosarjan ja tehdä siitä adapteri AEB:n johtosarjan ja auton johtosarjan välille. Nyt pitäisi jostakin haalia vastakappaleet noille AEB johtosarjan liittimille. Eli ne mitkä ovat kabiinin puolella ja yhdistää moottorin sähköt mm. mittaristoon. Täytyy varmaan purkaamolta katsella Passat/A4 ja käydä katkomassa ne liittimet itselle. Vai onko muita ehdotuksia?

                                              Jarruja olen nyt liotellut sitruunahapossa. Viime viikolla siellä oli G60 satuloiden kannattimet, takajarrusatuloiden kannattimet ja joitakin pultteja. Tällä hetkellä siellä on G60 satulat likoamassa ja takajarrusatuloiden kannattimet liotan uudestaan kun sinne jäi hieman liikaa ruostetta vielä. Ensiviikolla liottelen vielä takasatulat ja maalaan kaikki jarrusatulat vasaralakalla mustaksi.

                                              Moottoria olen välillä ihmetellyt ja pikkuhiljaa sekin alkaa näyttämään moottorilta. Joitakin osia olen tilaillut ja niitä on joutunut odottelemaan. Foorumilla oli myynti-ilmoitus apuakselin laakereista niin pitihän nekin tilata ja vaihdella kunhan saapuvat postissa. Eli kampiakseli lähtee taas irti. Samaan syssyyn tuli metallisiipinen vesipumppukin ostettua kun sama henkilö sitä sattui myymään. Vesipumpun rungon kiinnitys aiheutti ihmettelyä, ETKA näytti siihen jotakin pinnapulttia M8 22m/22m. Löysin kyseisen pultin mutten mitenkään keksinyt että miten se siihen tulee. Nyt kun päivitettyä ETKAa katson niin se ei ehdota enään tuota 22/22 pulttia. Sain tuon kuitenkin kasattua luultavasti oikein. Kansi lähtee koneistamolle varmaankin Helmi-Maaliskuussa.

                                              Apurunkoihin tuli myös tilattua alumiiniset puslat. Eteen tulee 6/12mm offsetillä olevat ja taakse keskeisellä reiällä varustetut. Noista olisi mukava kuulla kokemuksia ja mielipiteitä. Vaihdelaatikko täytyy irroittaa, se helpottaa sitten moottorin asentamista. On varmaankin helpompaa laittaa moottori+laatikko kokonaisuudessaan takaisin. Samalla voisin vaihtaa laatikon tukikumit ja ehkä myös kardaanin tukilaakerin jos se on huonon näköinen.

                                              Laitetaanpas vielä kuva moottorin kykykuosista ettei nyt pelkäksi tekstiksi mene. Sopivan sekainen tuo huone missä tuota rakentelen ja puntitkin löytyy jos alkaa ketutuskäyrä kasvamaan niin voi repiä niitä ;)
                                              Attached Files

                                              Comment


                                                Tuli mieleen että vaihda samalla se öljyn jäähdyttimen tiiviste, jos et ole vielä vaihtanut. Maksaa 5e marmorilla.

                                                Comment


                                                • Joo tiivisteet on vaihtunut lohko-suodatinjalka väliltä ja suodatinjalka-jäähdytin väliltä.

                                                  Comment


                                                  • Kansi on nyt koneistamolla tarkastettavana, saa nähdä mitä sieltä kertovat sitten kun soittelevat. S2 kytkinpaketti saapunee alkuviikosta. Sitten voi vauhtipyöränkin viedä koneistamolle.

                                                    Nostin auton nyt kunnolla pukeille jotta alla olisi enemmän tilaa. Kardaanin tukilaakeri oli hävyttömän näköinen, harmi kun en kuvaa muistanut ottaa. Siitä siis puuttui se kumiosa kokonaan. Etuapurungon ympäriltä olen irroitellut osia, enään tarvitsisi iskareiden yläpäät ja kardaani irroittaa niin saisi apurungon ja vaihdelaatikon tipautettua alas. Mitenkäs muut ovat lukinneet tuon kardaanin paikalleen pulttien avaamisen ajaksi?

                                                    Moottoriin on nyt apuakselin laakeritkin vaihdettu, melkonen homma ne oli laitella ehjinä paikoilleen, pari tuntia siihen vierähtikin. Nyt kuitenkin mietityttää nuo kampuran ja veivien pultit. Ne on uusia, mutta olen ne kiristänyt momenttiin ja asteisiin ja välillä joutunut taas avaamaan ne kun sieltä on milloin mitäkin pitänyt tarkistella. Eli muutaman kerran ne on kiristetty momenttiin ja asteisiin. Pitääkö nuo nyt sitten vaihtaa uusiin? Pilallahan ne periaatteessa on.

                                                    Comment


                                                      Kardaanin saa kätevästi lukittua laittamalla sorkkaraudan sieltä ristinivelen välistä. Tai tietty jos käsijarru pitää niin sitä voi myös käyttää. Tai kaveri painaa jarrua.

                                                      Comment


                                                      • Nonniin, myynnissä nyt sitten tämäkin projekti, ei vain pysty jatkamaan. Tää siis hautautuu näihin lukuisiin kesken jääneisiin projekteihin. Toivottavasti tämän joku hakee hyvään kotiin ja jatkaa siitä mihin minä jäin.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X