Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 quattro 2.0 16V ehostusta (1.8t swap)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Re: 80 quattro 2.0 16V ehostusta

    Nyt tuo 1.8t swappi poltellut mielessä vähän liikaa jo. Kolaroituja tai muutenvaan halpoja Passatteja/A4:sia ei meinaa löytyä mistään AEB-koneella, joten joudun luultavasti ostamaan moottorin + muut hilppeet erikseen jostakin. Ongelmana vain on, etten tiedä mitä osia tarvitsen moottorinluovuttajasta. Pystyisikö joku laittamaan listaa osista jotka minun pitää moottorinluovuttajasta hankkia tuohon projektiin?

    Tarkoitus on siis aluksi laittaa tekniikka vakiona kiinni ja muutoskatsastaa auto tuolle turbotekniikalle. Myöhemmin sitten mahdollisesti pientä viripalikkaa kiinni, mutta siitä ei välttämättä vielä tarvitse välittää.

    Comment


    • #62
      Moottorin, ohjainlaitteen, ja moottorin johtosarjan. Ei kait siihen paljoa muuta tarvita.

      Comment


      • #63
        Re: 80 quattro 2.0 16V ehostusta

        Mites polttoaineen syöttö ja ilmanotto? Miten paljon erilaiset osat Passatissa on vai pystynkö hyödyntämään vanhoja osia?

        Comment


          #64
          Polttoaineen syötössä ei liene ihmeellisyysksiä, muistat ottaa vaan suutin kiskon mukaan, kun konetta ostat. Loput onkin lähinnä letkutusta ja putkea, jotka pitää naittaa keskenään.

          Ilmanotto periaatteessa sama juttu, alkuperäinen air-box tuskin on vielä vakiotehoiselle ainakaan pullonkaula. Siitä vaan letkulla yhdistämään air-box, kuuleri, ja imusarja.. On siellä kai joku solmukin välissä.

          Comment


            #65
            Lue läpi foorumin projektitarinat aiheesta niin pitäisi selvitä ihan kaikki, joka ei ole selvillä.

            Comment


            • #66
              Nyt on oikea pyörijä paikallaan. Uudella virranjakajan kannella en saanut toimimaan, mutta vanhalla lähti käymään. Käynti oli samanlaista epätasaista 400rpm kuin aikaisemminkin. Annoin koneen olla käynnissä ja yksitellen nypin tulpanjohtoja irti. Ensimmäinen sylinteri oli pimeänä ja sain jopa pienet sähköiskut siitä tulpanhatusta. Sitten otin tulpanjohdot irti ja mittasin ne yleismittarilla. Muut antoivat 5,86kOhm, mutta juurikin tuon ensimmäisen sylinterin johto antoi 1kOhm. Tulpanhattukin irtosi johdosta pienellä nyppäisyllä.

              Seuraava ongelma onkin nuo 6A-moottorin ihanan kalliit tulpanjohdot. Marmorilta 60e/kpl ja Tepolta 43e/kpl. Onko kenelläkään tiedossa mistä saisi vaikkapa tarvikepiuhoja halvemmalla, vai meneekö briteistä tilaamiseksi?

              Ja loppuun voisin vielä paljastaa että huomenissa saattaapi AEB-moottori olla kotipihassa odottelemassa myöhempiä toimenpiteitä.

              Comment


              • #67
                Re: 80 quattro 2.0 16V ehostusta

                Nonniin, AEB löytyy nyt autotallista. Kuvia en siitä nyt ehtinyt räpsimään kun aikataulu oli melko tiukka jotta ehdin takaisin varuskuntaan asevelvollisuutta suorittamaan, mutta eipä siinä kummoista kuvattavaa olisikaan.

                Moottorilla on siis ajettu 340tkm. Öljypohjaan on tullut reikä ja öljyt on sieltä valunut pihalle. Hieman arveluttava lähtökohta lähteä liikkeelle, mutta eiköhän tuosta vielä käyvä peli tule. Tämän vuoden aikana tarkoitus olisi hoonauttaa sylinterit, sekä vaihtaa männänrenkaat ja kiertokangen laakerit. Ilmeisesti muuta ei tarvitse vaihtaa että tulevat kilometrit olisivat moottorin osalta huolettomia? Kansi oli hyvässä kunnossa.

                Turbo tulee vaihtumaan, siitä löytyy välystä. Tässähän olisi sopiva tilaisuus hieman päivitetympää ahdinta laittaa, mutta täytyy nyt katsoa mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Motti on siis vakiona menossa keulalle, jonka jälkeen suoritan muutoskatsastuksen. Siitä eteenpäin on vielä suunnittelematta, mutta vakiona tuo tuskin pysyy.

                Kytkin olisi hyvä vaihtaa ennenkuin moottoria rupeaa tuonne sovittelemaan. Kyllähän tuo nykyinen kytkin ihan pelittää, mutta onhan sillä hieman yli 300tkm jo ajettu, joten saattaapi ruveta luistamaan varsinkin kun tehoja alkaa enemmän ottamaan irti.

                Ja aikataulusta mainitsen vielä, että mitään ihmeellistä tuskin tulee vielä vuoteen tapahtumaan. Syynä varusmiespalvelus jota suoritan vielä jouluun asti, se vie turhan paljon aikaa eikä rahaakaan paljoa ole. Tämän vuoden aikana kuitenkin yritän saada tuon AEB:n käyntikuntoiseksi ja noin vuoden päästä yritän laittaa sen tuonne pellin alle.

                Comment


                • #68
                  Vaihda ihmeessä apuakselin laakerit samalla. Kytkin kannattaa laittaa samalla niin ei tartte turhaa nostella konetta pois kun tehonnälkä kasvaa.

                  Comment


                    #69
                    Onko hattu siis jo irti?

                    Kyllähän siinä täysi laakeri- ja tiivisteremontti on paikoillaan, jos kone on auki. Lisäksi varmaan huohotus- ja alipaineletkuja on hyvä uusia samalla, niin välttyy niiltä normaaleilta pikkumurheilta.

                    Comment


                    • #70
                      Re: 80 quattro 2.0 16V ehostusta

                      Siitä on kansi ja öljypohja otettu irti, sen puoleen olisi helppo pientä remonttia tehdä moottorille.

                      Mitenkäs nuo laakereiden vaihdot näihin auton moottoreihin onnistuu? Mitä välineitä siihen tarvitsee?

                      Comment


                        #71
                        Sen verran tuollaisia kansia nähnyt että jopa vähemmin ajetut eivät enää tosiaankaan ole hyviä. Joten 340tkm ajetussa kannessa on kyllä huollettavaa.
                        Runko- ja kiertokankien laakereihin ei oikeastaan tarvii mitään erikoista työkalua. Irroittamiseen räikkä jatkolla ja oikean kokoisella hylsyllä. Kiristys sitten momenttiavaimella. Apuakselin laakerin vaihto onnistuu minun tietääkseni koneistamolla. Tosin ota nyt ekaksi apuakseli irti ja katsele vähän onko ne laakerit nyt ihan rotansyömät.

                        Comment


                          #72
                          Jos hattu on pois, on kone yhtä kuin muttereina. Tai ainakin se kannattaa käyttää muttereina. Kannesta on hyvä purkaa venttiilit pois ja pestä koko laitos. Vasta pesun jälkeen näkee, missä kunnossa se oikeasti on. Oma kansi on ns. hyvässä kunnossa, mutta sieltäkin löytyi sarö pesun jälkeen. Lisäksi ohjureiden kunto olisi hyvä varmistaa.

                          Muuten moottorista ainakin sylinteriputkien halkaisija olisi hyvä tietää. Vakiomäntiä tuskin kannattaa laittaa takaisin, jos kulumaa alkaa olla kolmatta kymppiä. Männät lie myös syytä mitata. Männänrenkailla ei lie niin merkitystä, jos ne vaihtuvat kuitenkin.

                          Männäntapit ja niiden laakeripinnat männistä voi tarkistaa kulumien varalta.

                          Kampuran laakerikauloille myös tsekkaus. Mitat ja tarvittaessa kiillotus/hionta.

                          Muut varmaan tarkentaa ja lisäilee, kun jotain kuitenkin unohtui. Samon saa vapaasti epäillä tuota listaa, jos kokee, että siinä on turhuuksia mukana.

                          Comment


                          • #73
                            Re: 80 quattro 2.0 16V ehostusta

                            Kiitos vastauksista! Täytyypä hieman tutkailla tuota konetta ja ihmetellä lisää.

                            Tilasin tuohon vakiokoneeseen uudet tulpanjohdot Saksasta. Toivottavasti tulevat ennen pääsiäistä. Heräsi kuitenkin kysymys tuossa kun vanhoja tulpanjohtoja irroittelin autosta. Ensimmäisen sylinterin tulpanjohdossa oli joku anturi melko tiukasti kiinni. Mitä tämä anturi tekee ja miten sen siirtäminen onnistuu uusiin johtoihin vai onnistuuko ollenkaan? Anturi on siis kiekon mallinen ja sen keskellä on reikä josta tulpanjohto menee läpi.

                            Comment


                            • #74
                              Se on joku yläkuolokohdan tunnistin tms. Omaani kun joskus piuhat vaihtelin niin tempasin tulpanjohdosta jomman kumman pään irti ja pujotin tuon paikalleen. Se sit tarvii olla oikein päin, eli ennen irrotusta paina mieleen sojottaako ne kiekon lipareet tulppaa vai jakajaa kohti. Väärin asennettu aiheuttaa vikakoodin ainakin.
                              Viimeksi muokannut b7567; 23.3.2013, 19:39. Perustelu: Ajatuskatkos.

                              Comment


                              • #75
                                Uudet johdot saapuivat Saksasta. Laitoin paikalleen ja auto rupesi käymään neljällä, mutta oli tehoton ja pätki paljon. Sytytyksen ajoitus oli pielessä, koska virranjakajaa kääntämällä käynti tasaantui hieman, muttei tarpeeksi. Yritin lampun kanssa säätää ajoitusta, mutta virranjakajasta loppuu säätövara kesken, se ei vain pyöri enempää. Kuinka tämä on mahdollista?

                                Virranjakajaan olen siis vaihtanut pyörijän. En muuta. Uusi virranjakajan kansi ei toiminut joten vaihdoin vanhan takaisin.

                                Comment


                                  #76
                                  Jakoa tarkistamaan?

                                  Comment


                                    #77
                                    Kannessa on kahdet pultin reiät . Jos väärissä ei riitä säätövara .
                                    Saa ruuvit jopa sillai ,että säätövara on vain muutamia millejä noin sentin sijasta .
                                    Tytön autossa oli jakaja jossain vaiheessa käytetty pois ja ruuvit väärissä reijissä.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Re: 80 quattro 2.0 16V ehostusta

                                      Huomasin nuo kahdet eri reiät, mutta niistä huolimatta säätövara ei riitä. Täytyypä siis lähteä seuraavaksi jakopäätä tarkistamaan. Tuohon on noin 15-20tkm sitten tehty jakopään remontti, joten en heti osannut sitä epäillä, mutta kaitpa se vika siinä on.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Auto hinattu tänään korjaamolle. Oma aika ei yksinkertaisesti riitä ja ajoaikaa vain kaksi kuukautta jäljellä, joten ajokuntoon tuo pitäisi suht nopeasti saada jotta pääsee leimaa yrittämään.

                                        Kesäkiekot tuli hankittua edullisesti. Hieman epäilen, että mahtuuko nuo 205/50R17 pyörimään alla, mutta kokeillaan :) jos jollakulla on kokemuksia kyseisestä rengaskoosta, niin kuuntelen mielelläni.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Helposti mahtuu, toki riippuu vanteesta. Mikä ET?

                                          Comment


                                            #81
                                            Takakaaren takanurkkaa saatat joutua vähän koputtelemaan.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Re: 80 quattro 2.0 16V ehostusta

                                              ET on 35. Täytyy viikonloppuna kokeilla alle niitä jos saan auton korjaamolta siihen mennessä. Ilmeisesti autoa ei olla vielä otettu edes työn alle.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Korjaamolta tuli tuomio. Jakopää on kunnossa, mutta olivat testerissä autoa käyttäneet ja se oli herjannut kampiakselin asentotunnistinta. Tuohon 6A koneeseen meinaa kyseinen osa olla kiven alla (niinkuin melkein kaikki muutkin osat). Vielä ei kuitenkaan aika ja resurssit riittäisi tuohon 1.8t swappiin niin pitäisi tuo 6A saada kuntoon vielä.

                                                Mitä nyt foorumilta lueskelin, niin tuo kampiakselin asentotunnistin tarkottaisi hall-anturia, joka on virranjakajassa? Näin ainakin ACE koneessa taitaa olla, joten luulisin että myös 6A koneessa on.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Jep, näin on.
                                                  Se mennee tilaushommiksi (koko virrajakaja) Saksasta.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Re: 80 quattro 2.0 16V ehostusta

                                                    Eikö pelkkää hall-anturia saa vaihdettua?

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Varmaan tuossakin tulee koodi, jos luettu auto sammuksissa. Melko varmasti onnistuu myös pelkän hallin vaihto.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Aika hankala noita jakajan sisällä olevia Halleja on alkaa vaihtamaan. Golfissakin piti ostaa vaan uusi jakaja kun Hall alkoi temppuilemaan.

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Tarkistin ETKA:sta ja vm 1990 moottorikoodi 6A:

                                                          Virranjakaja versio:053 905 205 C orig. part number 053 905 237 X
                                                          Jos ymmärsin oikein ei olisi saatavilla Hall-sender erikseen.
                                                          Hall sender with mounting parts 034 998 065 olisi eri virranjakaja versiolle :( !

                                                          Kesällä nimim. wellon 80 ABT koneen kanssa sama ongelma ja tilattiin Saksasta käytetty jakaja.

                                                          EDIT: peiponen oli oikeassa, kiitos huomautuksesta, korjattu nyt.
                                                          Viimeksi muokannut Killeri; 17.4.2013, 16:32. Perustelu: korjaus.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Kyllä meikäläisen ex-6A:han oli hall vaihdettu juuri ennen omistajan vaihtumista. Tämä jossain autosähkökorjaamossa Lounais-Suomessa vuonna 2005, jakajan varaosanumerosta ei tosin yllättäen ole enää muistikuvaa.

                                                            Tulee sitten muuten tuo hall-koodi mikäli on ruuvattu määräjakajan/ilmamäärämittarin seosruuvia riittävästi vituralleen. Syytä en osaa sanoa, mutta tuli kerran kokeiltua.

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Tarkistin ETKA:sta ja vm 1990 moottorikoodi 6A:

                                                              Virranjakaja versio:053 905 205 A orig. part number 053 905 237 X
                                                              Tuo A-päätteinen on 3A-moottorin jakaja.

                                                              Oikea on:
                                                              053 905 205 C -> 053 905 205 D -> 053 905 237 X

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X