Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 quattro 2.0 16V ehostusta (1.8t swap)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Hieman päivitystä tännekin. Perämurikan kiinnikkeet saapuivat minulle viimeviikolla ja niukan aikatauluni vuoksi varasin samantien ajan korjaamolle kannakkeiden vaihtoon. Maanantaina vein auton pajalle ja tiistaina kävin hakemassa sen sieltä. Nyt on mukavampi ajella kun ei perä kolise. Vielä kun saisi tuon puoltamisen poistettua niin olisi varsin mukava ajaa.

    Takajarrupalat ovat melko lopussa, joten tulevaa inttivuotta ajatellen päätin että vaihdan ne nyt kun vielä on edes vähän aikaa. Jarrulevyt vaihdan samalla. Jarrupalat kävin jo hakemassa motonetistä, mutta levyjä en viitsinyt ostaa, niitä kun oli kahta eri kokoa enkä ollut varma minkä kokoset omassani on. Täytyypä työntömitan kanssa mittailla ja käydä uudestaan kyselemässä levyjä.

    Etujarrut saatan käyttää auki jossakin vaiheessa. Etulevyillä ja -paloilla ajaa todennäköisesti vielä inttiaikojenkin yli, silloin kun tuskin paljoa kilometrejä kertyy. Moottorille täytyy varmaankin tehdä jotakin. Edelleen meinaa tyhjäkäynnillä öljynpaineet laskea ja käynnistyminen on yleensä hieman erikoista. Lähtee kyllä käyntiin aika hyvin, mutta kierrokset seilailee viitisen sekuntia ennenkuin tasoittuu. ISV-venttiili täytynee puhdistaa. Muita huoltotoimenpiteitä en oikeastaan tiedä mitä tuolle voisi tehdä. Öljyt ja suodattimet on edellisen omistajan mukaan melko tuoreet. Mutta äkkiähän tuon ilmanputsarin kunnon vilkasee.

    Comment


    • #32
      Itelläkin oli Audi Coupe 80 2.3l 20v ja tuntu alkuun kanssa aika mopolta. Kyllä se sitten lähti liikkeelle, vaikka ei siinäkään ollu kun 170hp about. Lähtee liikkumaan vasta oikeasti isoilla kierroksilla. Ja coupe kulutti saman verran noin kun nykynen 2.2l 20v turbo quattro.

      Btw. Siisti keula nytten, ekoissa kuvissa näytti kieltämättä aika karulta väkästykseltä. Jos tarviit jotakin 80:sen osaa niin ilmottele. Löytyy vakio ilmanputsarin koteloa jne.

      Comment


      • #33
        Btw. Siisti keula nytten, ekoissa kuvissa näytti kieltämättä aika karulta väkästykseltä. Jos tarviit jotakin 80:sen osaa niin ilmottele. Löytyy vakio ilmanputsarin koteloa jne.
        Eihän sulla keskuslukon pumppua satu oleen? :)

        Comment


        • #34
          Kyllä sitä osaa joskus olla ajattelematon. Melkein kuuluisi tuonne Älykkyyskohtauksia-ketjuun. Edellisen omistajan mukaan öljyä kuluu noin litra/10tkm jos nyt oikein muistan. Öljynvaihdosta mennyt noin 5tkm. Katsoin siis öljytikkua ja yllätys yllätys, öljyä oli just minimin alapuolella. Nyt on öljyä lisäilty koneeseen ja ainakin tuon lyhyen tyhjäkäynnin ajan mitö työpaikan pihassa pidin niin öljynpaine ei laskenut alle 1bar. Täytyypä illemmalla kokeilla vähän pidempää tyhjäkäyntiä ja tarkkailla paineita.

          Nyt kun on pari tuhatta kimometriä takana, niin ei voi olla kuin tyytyväinen tuohon autoon. Auto ei tunnukaan enään niin tehottomalta mitä se aikaisemmin tuntui. Ehkä odotin liikoja enkä uskaltanut/osanut edellisen diisselin jälkeen kierrättää tarpeeksi. Jossakin 4krpm tienoilla vasta vetoja alkaa löytymään tarpeeksi. Aikaisemmin kun vaihdoin vaihteen jo 5krpm kohdilla.

          Nyt syksyn aikana siis yritän tuon puoltamisen saasa kuriin. Sen tosin saavat korjaamolla katsoa, hehän ne etuiskarit siihen vaihtoivat ja niiden vaihdon jälkeen vasta puoltaminen alkoi. Takajarrulevyt ja -palat vaihtuu mahdollisimman pian. Osat on jo haalittu, vielä kun löytäisi aikaa niiden vaihtamiseen. Meinaa työkiireet ja metsästyskausi viedä melkein kaiken ajan.

          Pienoinen kysymys koskien keskikonsolin namiskoita. Sumarin ja abs namiskasta on palanut polttimot. Marmotritiskillä sanoivat, että heiltä ei saa polttimoita erikseen vaan pitää ostaa koko katkaisija. Motonetistä löysin jotkut, jotka sopivat kantaan mutta ne toimi vaan jos polttimoa ei työntänyt ihan pohjaan asti. Mistä löydän oikeanlaiset polttimot niihin vai meneekö kikkailuksi? Sitten lisämittareista öljynpainemittarista on myös polttimo kärähtänyt. En ole keksinyt vielä että miten polttimon pystyy vaihtamaan. Osaisiko joku neuvoa tuossa? Ja millainen polttimo siihen tulee?

          Comment


            #35
            Jotta saisit lisämittariston polttimot vaihdettu pitää keskikonsoli ottaa pois.

            Keskikonsolin purku menee siis seuraavasti:
            Takatuhkiksen kansi pystyasentoon, jolloin tuhkis nousee pois. Alta paljastuva 13-millinen auki.
            Käppärin edestä muovilätkä pois, jolloin paljastuu kaks ruuvia. Alempi irroittaa keskikonsolin takaosan ja ylempi irroittaa vaihdekepin pussin. Eli alempi auki ja takakonsoli nousee paikaltaan.
            Tupakansytkän ja kaikki ikkunat tipauttavan katkaisijan (Cabrio) piuhat irti ja konsoli nousee temppuillen käppärikahvan yli. Vaihdekepin nuppi irti ja kepin pussi pois em. ylemmän pultin irroittamisen jälkeen. Sitten rätti-pihdit -yhdistelmällä lämppärin nupit irti ja alta paljastuvat kaks ruuvia auki, jolloin lämppärin nuppien kehyspaneeli putoaa. Sitten alla oleva pieni muovikäikäle väännetään irti. Käännetään konsolia hieman, jotta saadaan lisämittariston piuhat irti. Tämän jälkeen lisämittariston takaa kaks ruuvia irti ja koko paketti nousee pois. Sen jälkeen irtoaa tuhkiksen kansi oikein kätsysti. Tässä yhteydessä pääsee vaihtamaan koko kourallisen polttimoita, joita kannattaa varata, jos vain tuntee vaihdon tarvetta.

            Lisämittariston polttimo on 893919040C hinta 3 euroa marmorilta, mullakin oli yksi pimeä joten ostin marmorilta ja vaihdoin kaikki kolme, jotta kestäisi seuraavat 17 vuotta :) !

            Tupakansytkän ja tuhkarin polttimot ostin nämä:
            OSRAM 12V 2W
            W2x4.6d
            2722-02B
            924
            Vaikka normaali on 1,2w.

            Lue myös tämä:
            http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=92800

            Silloin kun minulla oli B3 avasin katkaisijan ja vein radio-tvhuoltoon, missä polttimot vaihdettiin.
            Viimeksi muokannut Killeri; 14.9.2012, 17:49. Perustelu: lisäys

            Comment


            • #36
              Kiitokset ohjeista! Edellisestä kasikympistäni purin koko kojetaulun kun vaihdoin lämppärin kennon. Siitä osin tuo on melko tuttu minulle. Täytyypä käydä hakemassa polttimoita kunhan tulee taas käyntiä tuonne Jyväskylään päin.

              Sain viikonlopun aikana vihdoinkin otettua itseäni niskasta kiinni ja tunkkasin auton perän ilmaan, laitoin pukit alle ja rupesin tekemään jarruremonttia. Kuskinpuoleinen jarrusatula aukesi ja irtosi helposti. Sylinterin työntäminen sisään tuotti pieniä ongelmia. Loppujenlopuksi sylinteri työntyi sisään kärjistä lyhennetyillä kärkipihdeillä painamalla ja pyörittämällä. Täytyy se jarrumäntätyökalu hankkia ennen seuraavaa jarruremonttia. Pelkääjän puolen jarrusatulan pultit oli jämähtäny tiukemmin kiinni. Reilu WD-40 kylpy ja yön yli liotus auttoi. Sain kuitenkin omilla siimoillani pultit ehjänä irti normaalilla kuusiokoloavaimella jonka päähän olin laittanut lenkkiavaimen lisäämään vääntövartta.

              Aikaisemmin kun katsoin satuloita purkamatta jarrulevyjen ja -palojen kuntoa, niin aattelin että eipä noita nyt niin kiire ole vaihtaa, mutta vaihdanpahan varmuuden vuoksi. Kun levyt ja palat oli irti, niin en pystynyt kuin toteamaan että onneksi tein tämän remontin. Sisemmät palat oli melko surkeassa kunnossa ja levyt oli sisäpuolelta urilla. Jospa tässä jossakin vaiheessa jaksaisi eteenkin tehdä saman remontin niin pystyisi huoletta ajelemaan seuraavat pari vuotta.

              Vielä pitäisi käydä tuolle ohjauksen puoltamiselle ja lievälle vikuroinnille tekemässä jotakin. On aika karsea ajettava vähänkin tuulisella kelillä ja uraisella tiellä. Eihän tuota uskalla vaimoehdokkaalle antaa ajoon ollenkaan.

              E: Lisätäänpäs nyt pari kuvaakin kun niitä tuli otettua. Toisessa kuvassa on vasemmalla puolella vasemman puoleiset levyt ja palat ja oikealla puolella oikean puoleiset. Toisesta kuvasta taas selviää, että työskentelyasento ei ollut kovinkaan mukava ja illalla selkäkin muistutteli olemassaolostaan. Noh, jospa sitä joskus olisi mahdollisuus rakentaa talli johon tulisi ehdottomasta autonosturi.
              Attached Files
              Viimeksi muokannut Ukkopaha; 25.9.2012, 10:58. Perustelu: Kuvien lisäys ja typojen korjailua

              Comment


              • #37
                Liekköhän tuo Audi nyt aistinut lievän autokuumeeni, kun se vähän vihoittelee sytyttelemällä ABS-valoa mittaristoon. On se kumma kun mikään ei tunnu riittävän, nyt kun quattrokuumeen on saanut lääkkeen, niin alkaa urssikuume vaivaamaan. Mielessä on monesti käynyt myös 1.8t swappi, mutta se täytynee unohtaa koska ei ole osaamista eikä tiloja missä rakentaa.

                Asiaan. Takajarrurempan jälkeen auto on satunnaisesti polttanut ABS-valoa mittaristossa. ABS-nappia painamalla valo joko välkähtää, mutta jää palamaan tai sitten sammuu ja syttyy vähän ajan päästä uudestaan. Kerran se on jopa sammunut kokonaan ja pysyi hiljaa koko 15km matkan kotiin. Silloin kun valo palaa, niin absitkaan ei toimi. Onko kenelläkään ollut vastaavaa vikaa tai osaisiko joku sanoa mistä johtuu? Meinasin maanantaina alotella purkamaan takajarruja ja katsella antureita.

                Mitäs kaikkia tyyppivikoja tuossa 6A koneessa on? Nyt pitäisi tämän vuoden aikana yrittää minimoida kaikki mahdolliset ongelmat, että pystyisi koko ensivuoden inttiajan ajamaan huoletta. ISV:n meinasin jossakin vaiheessa käyttää irti ja puhdistaa. Onko muita huoltokohteita joita kannattaa katsoa/vaihtaa?

                Comment


                  #38
                  Itellä 80:ssä sytytteli ABS:n valoa kun johto oli toiselta taka-anturilta viittävaille poikki. Oli just tuollainen "välillä toimii suurimman osan aikaa ei" tyyppinen oire. Toisaalta kun sinulla on jarrut olleet auki niin on anturi saattanut liikahtaa pois hammaskehältä hieman.

                  Comment


                  • #39
                    Eilen asensin keskuslukitukseen kaukosäädön. Kaukosäädin on merkkiä Rime. Mukana tuli kytkentäohjeet suoraan tuohon malliin, kun tilauksen yhteydessä mainitsin autoni merkin ja mallin. Keskuslukituksen ohjainyksikkö meni takakonttiin pumpun viereen. Siitä oli helppo laittaa kytkennätkin.

                    Noh, tutkin kytkentäkaaviota, tutkin johtosarjaa ja selailin vielä Hayne's korjauskäsikirjan sähkökaavioita. Lipponen antoi muutamia vinkkejä kytkentään liittyen. Lisäksi tein lukuisia eri mittauksia ja piirrustuksia kytkennästä. En vain millään ymmärtänyt kytkentää, ennenkuin vasta kolmen tunnin tutkimisen jälkeen ja nyt jälkiviisaana voin sanoa että kaukkarin mukana tullut kytkentäohje oli todella yksinkertainen kun sen ymmärsi :) Kytkemisessä meni sitten puoli tuntia kun tein kytkennät juottamalla. Häpeillen myönnän että pari liitosta tuli tehtyä rosvoliittimillä, mutta ne on vain niitä kuuluisia "väliaikaisia" kytkentöjä.

                    Auto on muuten toiminut kohtalaisesti. Käynnistyminen on ollut välillä hieman hankalaa. Startin pyörähtäessä auto hörähtää, muttei lähde käyntiin ja lyhyellä sahaamisella lähtee käyntiin. Jos hieman antaa kaasua käynnistyksessä niin lähtee nätisti. Ja käyntiin kun lähtee niin tyhjäkäynti on kohtuullisen tasaista.

                    Kylmällä koneella ajellessa tuntuu kuin moottori välillä puutuisi hieman, kilometrin ajon jälkeen puutuminen lakkaa. Esim. tasakaasulla ajettaessa tuntuu siltä kun kone tukehtuis tai jotakin, tämän puutumisen tuntee selvästi.

                    ISV on ollut nyt "työn alla" jo useamman kuukauden. Pitää odotella että vapaapäivinä löytyisi sopivasti inspiraatiota lähteä puhdistamaan tuota.

                    E: 1.8t swappi pyörinyt mielessä jo jonkun aikaa. Varsinkin sen jälkeen kun menin kurkkaamaan Mehtalan kasikympin konepellin alle. Mahdollisuuksia vaihtoon ei kuitenkaan ole vielä vuoteen, mutta jospa intin jälkeen rupeaisi haalimaan osia läjään. Tästä asiasta on keskusteltu hyvin paljon tällä foorumilla, mutta yksi asia on jäänyt hieman hämärän peittoon. Tuossa on nykyisellään 101kW, AEB-koneessa on 110kW. Eli menee reilusti alle tuon 20% mitä pidetään rajana. Jos siis laitan AEB koneen vakiona keulalle, niin tarviiko jarruihin ja alustaan koskea jotta menisi muutoskatsastuksesta läpi? Tietty meinasin jarrujakin päivitellä siinä samalla, jos sitä joskus tulisi radallakin käytyä. Ja myöhempiä piristyssuunnitelmia silmälläpitäen.

                    Tämä on siis vasta mietiskelyä, tuumailua, pähkäilyä ja tiedon keräämistä joten ei nyt vielä innostuta liikaa :) toivon mukaan tämäkin projektitopikki tulisi pitämään sisällään jotakin mielenkiintoisempaakin (kuten 1.8t swappi) kuin perus huoltoja. Kuten aikaisemmin mainitsin niin intin yli olisi tarkoitus selvitä tuolla vakiolla 6A-koneella. Sen jälkeen sitten katsotaan uudestaan mihin rahkeet riittävät.
                    Viimeksi muokannut Ukkopaha; 17.11.2012, 11:27.

                    Comment


                      #40
                      Kokeile vaikuttaako moottorin lämpöanturin piuhan irrottaminen tuohon käynnistymiseen. Anturi on siellä kannen takapäässä virranjakajan vieressä. Sopivasti viallinen anturi näyttää estävän ke-motronikissa käynnistymisen kokonaan. Ennakko-oireina ennen hajoamista oli satunnaisia käynnistysvaikeuksia ja kylmänä/haaleana tukehtumista.

                      Comment


                        #41
                        Hyvä että sait lukon asennettua. Jälkeen kun olin ohjeita YV:llä antanut niin etsin foorumilta aikaisempia kommenttejani aiheesta. Taisi olla ne YV ohjeet olla hieman väärin mutta loppu hyvn kaikki hyvin.

                        Tuosta teho vastaavuus hommasta sanoisin näin. Joku korjatkoon jos olen väärässä.

                        Eli jos asennetaan tehokasta moottoria runkoon, niin silloin sovelletaan tuota mallisarjan tehokkain +20% sääntöä. Muunkin tehoisia koneita voi mallisarjasta käyttää verrokkina mutta näihin ei tuota +20% sääntöä sovelleta. 80tq projektien onneksi, verrokkina voi käyttää 90 2.0 20vent konetta (160hp). Jarrut on tuossa samat kuin kasikympeissä. Näin olle vakio AEB:n asennuksessa jarruihin ja alustaan ei tarvitse koskea.
                        Viimeksi muokannut Lipponen; 17.11.2012, 18:13. Perustelu: Lisätty pari pilkku jotta tekstista sais edes jotain tolkkua

                        Comment


                          #42
                          Tarkennus tuohon ylläolevaan lämpöanturikommenttiin, viallinen anturi tai johto irti/poikki voi estää muutamaa lämpöastetta kylmemmän tai puolilämpimän moottorin käynnistymisen. Jos se lähtee anturin johto irti käyntiin, niin motronikki on vikatilassa, joka sietää/peittää monta muuta vikaa. Minulla se vika oli ilmeisesti edellisen omistajan alle vuosi sitten vaihtama halpamallin lambda-anturi. Ellei sitten vielä löydy muita yllätyksiä. Lambdan johto irti lähtee käyntiin ja pyörii ok, ei mene silloin yhtä syvään vikatilaan kuin lämpöanturin irrottamalla.

                          Comment


                          • #43
                            Lambdan tuohon olen vaihtanut, siinä oli joku tarvikeanturi abikoilla kiinni. Nyt on Boschin anturi alkuperäisillä liittimillä. Sen vaihtaminen ei vaikuttanut moottorin käyntiin mitenkään huomattavasti.

                            Eli siis jos otan tuon lämpötila-anturin johdon irti ja starttaan, niin auto käynnistyy motronik vikatilassa? Siis jos käynnistyy. Tuo on hieman hankala testata silloin kun "vika on päällä", kun tuo on tosiaan aika satunnaista enkä ole vielä keksinyt että minkälaisissa olosuhteissa starttaaminen kestää kauemmin.

                            ISV on edelleen ollut useamman kuukauden "työn alla". Nyt on ruvennut lämpimänä kierrokset hyppimään pikkusen. Todella vähän, puhutaan ehkä kymmenistä rpm:stä, mutta muistaakseni kesällä tyhjäkäynti oli tasaisempaa. Täytyy tehsä hieman ennakoivaa huoltoa. Riittääkös yön yli liottaminen bensassa? Kokonaan vapaita päiviä kun meinaa olla melko vähän ja auto on päivittäin ajossa niin meinaa olla hieman hankalaa löytää sopiva väli milloin sen ehtisi puhdistaa.
                            Viimeksi muokannut Ukkopaha; 26.11.2012, 23:11.

                            Comment


                            • #44
                              Noniin, ensimmäisen kerran tämä auto petti. Taustatietona voisin kertoa että moottorista on kuukauden ajan jo kuulunut tosi pieni sivuääni, niinkuin viimeisillään olevasta laakerista. Ääni muuttuu kierrosten mukaan. Ääni on kuulunut vain ykkösvaihteella ajettaessa ja paikallaan kierrätettäessä. Tosi pieni ääni siis ollut.

                              Äsken olin töihin lähdössä ja käynnistin auton. Kerkesin ajaa 20m kun huomasin että ääni oli todella kova ja kasvoi kokoajan vähäsen. Peruutin takaisin pihaan, avasin konepellin ja taskulampun valossa yritin paikallistaa ääntä. En nyt varmaksi pysty sanomaan että mikä siellä ääntää kun kiireellä pikkusen vilkaisin. Luulisin että laturi siellä vinkuu.

                              Mitäs muita vaihtoehtoja tuolla voisi olla mitkä pyörii koneen mukana? Vesipumppu nyt ainakin. Onko tuossa 6A koneessa öljypumppua joka pyörii koneen mukana? Voisiko venttiilikoneisto ääntää tuollalailla?

                              Veli sanoi että hänen mielestään ääni kuuluu joko venttiilikoneistosta tai laturista. Jostakin siitä melko yläosasta se ääni tuntui kuuluvan.

                              Muutamia vinkkejä kaipailisin nyt että mistä lähteä tutkimaan tuota, en nyt heti pääse autoa tutkimaan mutta lauantaina olisi tarkoitus kuullostella hieman tarkemmin.

                              Ei oikein tuo keli ole kovinkaan mukava ulkona oleskella. -10C pakkasta ja todella kova tuuli.

                              Comment


                                #45
                                Hihna pois ja uudestaan kuuntelemaan.

                                Comment


                                • #46
                                  Ääni on kuulunut vain ykkösvaihteella ajettaessa ja paikallaan kierrätettäessä. Tosi pieni ääni siis ollut.
                                  Kuuluuko ääni paikallaan ollessa ja kytkinpohjassa? Jos ei niin eikös se vois kuulua yhtähyvin vaihdelaatikosta kuin koneestakin. Vaihteet ei vaikuta minkään koneen mukana pyörivään.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Laturi on käytetty irti ja purettu. Toinen laakeri vaihdettiin ja toinen laakeri rasvattiin kunnon laakerivaseliinilla kun se oli päässyt kuivahtamaan. Ei mitään vaikutusta ääneen. Seuraavaksi siis ohjaustehostimen pumppu ja vesipumppu syyniin. Sitä ennen laitan ohjaustehostimen öljyä lisää, se kun on minimirajalla. Kytkimen polkeminen ei vaikuta ääneen. Siksi ääni kuului ainoastaan ykkösellä ajettaessa, koska niin hitaassa vauhdissa ei ajomelua ole juurikaan. Nyt ääni on voimistunut ja kuuluu muillakin vaihteilla.

                                    Jarrunestettä jouduin tänään lisäämään, kun välkytteli kiihdytyksissä ja jarrutuksissa jarrun merkkivaloa. Jarrunestesäiliössä oli tarra, jossa sanottiin että ainoastaan DOT 4 nestettä saa laittaa. Löysin tallista litran purkin DOT 5.1 ja sitten hieman alle desin verran Motoxin DOT 4-nestettä. Laitoin nuo Motoxin jämät säiliöön, nestettä on nyt minimirajaan asti. Täytyypä hakea jostakin lisää tuota nestettä. Jäähdytysnestettä jouduin litran lisäämään.

                                    Eli täytyypä säilyttää peräkontissa kaikkia nesteitä mitä konehuoneen puolelle pitää kaataa :) öljyä menee noin 1l/1000km, jäähdytysnestettä pitää lisäillä silloin tällöin ja näköjään tuota jarrunestettäkin valuu johonkin.

                                    Olispa nyt se lämmin talli jossa voisi rauhassa roplailla tuota. Laturia pääsin tutkailemaan kaverin luona lämpimässä, mutta sinnekin matkaa 135km niin ei viitsisi sinne asti kovinkaan usein lähteä ja sielläkin meinaa talli olla aina varattuna. Pitää siis odotella hieman lämpimämpiä kelejä ennenkuin lähtee tuota ihmettelemään.

                                    Ainiin, unohdin ihan mainita aikaisemmin. Tein öljynvaihdon noin kuukausi sitten. Mobil New Lifet vaihtuivat Valvolinen 10w-40 Max Lifeksi. Olisi ehkä pitänyt nuo 5w-40 laittaa nyt talveksi mutta sitä ei sattunut olemaan motonetissä enkä jaksanut lähteä kiertelemään ympäri kaupunkia öljyjen perässä. Hieman tuntuu tuotakin öljyä kuluvan, mutta täytyypä hieman seurailla että miten paljon.

                                    Comment


                                      #48
                                      Tuo että pitää kaikkia tarpeellisia nesteitä varuiksi matkassa on kohtuu hyvä tapa. Parempi katsoa kuin katua. Joskus olen muuten huomannut että jos vaihtaa öljymerkkiä niin saattaa ekat parit vaihtovälit viedä uutta öljyä enemmän. En oikein tiedä mistä tuo johtuu mutta tuollaista ilmiötä parissa vanhemmassa autossani oli.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Onhan mulla tuolla nyt lasinpesunestettä, jarrunestettä ja moottoriöljyä peräkontissa. Eilen tuli huomatrua, että jäähdytysnestettä pitäisi varmaan hankkia semmoinen 4l kanisteri :)

                                        Olin siis pidempää matkaa ajelemassa ja pysähdyin sitten parkkipaikalle kuseksimaan ja jaloittelemaan. Jätin auton käyntiin. Reilun viiden minuutin jälkeen konepellin alta kuului pieni tsup ja pieni pöläys vesisumua tai -höyryä suhahti konepellim alta. Avasin konepellin ja sammutin auton. Jäähdytysnestesäiliön se ylin letku joka tulee säiliön yläosaan oli irronnut ja nestettä pulputti sieltä reiästä. Sen letkun nippa oli siis irronnut siitä säiliöstä. Nippa oli ollut pikaliimalla kiinni. Työnsin nipan takaisin reikään niin syvälle kuin sain, kiristin klemmarin ja tarkistin että nestettä löytyy vielä. Ajoin sitten 10km päähän huoltoasemalle hakemaan jäähdytysnestettä. 80km kotimatka sujui sitten ongelmitta.

                                        Nyt siis pitäisi uutta säiliötä lähteä etsimään. ETKA näyttää tuolle 6A koneisen säiliölle eri osanumeron kuin muille. Mitäs eroa tällä säiliöllä on muihin verrattuna? Romuttamolta kun saattaisi löytyä kasikympin säiliö, mutta tuskin juuri tuota 6A koneen säiliötä. Ja jos jollakin olisi tuommoinen säiliö myytävänä, niin saapi tarjota.

                                        Comment


                                          #50
                                          Elä laita vanhaa,ne kun alkaa kaikki olla jo melko haperoita.Todennäköisesti (ainakin lötköön) uusi ja alkuperäinen ei montaa kymppiä maksa,ja sitten se taas kestää sen parikymmentä vuotta.

                                          Comment


                                            #51
                                            Joo, noi paisarit on uutena jopa merkkituotteena vain muutamia kymppejä. Ei kannata käytettyä laittaa.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Nyt on tuo 1.8t swappi pyörinyt mielessä enemmänkin. Mielessä on käynyt myös 1.9TDi swappi. Tuo diisseli tietenkin koneena kiinnostaisi hieman enemmän, mutta mietityttää että miten paljon lisätyötä tuo muutos tuottaa 1.8t swappiin verrattuna. Perävälitys ainakin on diisselille liian lyhyt, pitääkö koko vaihdelaatikko vaihtaa? Edellinen 1.9TDi C4 kun huudatti satasen vauhdissa kierroksia 2800rpm kohdilla, oli sen verran karmea ajaa etten halua toista samanlaista autoa.

                                              Mitäs muita muutoksia tuo diisselin heittäminen keulalle toisi?

                                              Comment


                                                #53
                                                Polttoaineen otto tankista pitää modifioida, dieselissä ei ole siirtopumppua. Johtosarja, ECU ja kaasupoljin syytä saada moottorin mukana, niiden vaihto vaatii sitten kojelaudan irrotuksen.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Tahkon reissun saldo: Peruutusvalot ei toimi, pieni jälki etupuskurissa ja kotimatkalla ilmeni tehottomuutta etenkin alakierroksilla.

                                                  Viimeisin noista on nyt vaivannut jo hetken aikaa, tosin todella lievänä, mutta oire on pahentunut kokoajan ja nyt Tahkon reissun jälkeen vika paheni niin paljon ettei autolla pysty ajamaan. Lauantai-iltana kotiin ajellessani alakierroksilla ei ollut juurikaan tehoa, vitosella 80km/h jaksoi juuri ja juuri mennä. Pienikin ylämäki kun tuli niin piti jo vaihtaa pienemmälle. Kotiin asti kuitenkin pääsin. Seuraavana päivänä konetta pitikin lämmitellä noin 5min ennenkuin se vastasi kaasuun ollenkaan. Kun kone alkoi reagoida kaasupolkimeen, niin kierrokset nousivat melko hitaasti. Tehoa löytyi vielä vähemmän.

                                                  Otin tulpat irti ja vaihdoin vanhat Boschin kolmikärkitulpat tilalle, ei vaikutusta. Kiinni olleet NGK:n tulppien keskikärjet olivat todella vaaleat, lähes valkoisia. Ilmeisesti kone siis käy liian laihalla?

                                                  Vaihdoin multivika-anturinkin, mutta sekään ei vaikuttanut koneen käyntiin millään lailla. Luulisin, että kaikki sylinterit eivät ole täysillä pelissä mukana. Varma en ole, koska en ole koskaan kuullut vajailla käyvää autoa.

                                                  Olen aivan ulapalla nyt tämän kanssa. Osaisiko joku neuvoa, mitä kannattaa seuraavaksi tarkistaa?

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Tarkistitko ettei ole lunta tai jäätä ilmanputsarissa tai putkistossa.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Ilmanputsarissa tuskin on mitään. On todella hankalassa paikassa tuo ilmanputsari, joten en sitä nyt päässyt tarkistamaan. Mutta ilmanotto näyttäisi olevan oikeanpuoleisen etuvaloumpion takaa, joten sieltä tuskin lunta on putsariin joutunut. Ainakin ne putket siitä ilmanottoaukosta ilmanputsarille olivat puhtaan näköiset.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Itse sain tuupattua oman typ89 puskimen niin täyteen lunta ettei auto käynyt kuin 5min kerrallaan. Yön yli sulattelulla tuosta selvisi.
                                                        Loppunsa edellä oleva bensapumppu tuli jostain syystä itselle mieleen mutta ei kyllä ihan täysin natsaa noihin oireisiin.
                                                        Hall tunnistin taisi näissäkin olla virranjakajassa. Sekin on yksi mahdollinen vikakohde.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Virranjakaja irroitettu ja purettu. Pyörijä ja kannen kontaktipinnat oli huonossa kunnossa. Varaosaliikkeen kautta sain tilattua uuden virranjakajan kannen seuraavalle päivälle ja toimitus oli todella nopea. Perjantaina sinne soitin ja tänään eli lauantaina hain kannen liikkeestä. Motonetistä hain ajoituslampun (jota en osaa käyttää) ja pyörijän.

                                                          Virranjakajan kansi oli hieman erimallinen, mutta kontaktipinnat olivat vastaavat kuin vanhassa kannessa. Pyörijä taas ei sopinut vanhan tilalle. Koko oli muuten oikea, mutta uusi pyörijä oli tarkoitettu paksummalle akselille. Minun virranjakajassa on 10mm akseli. Uuden pyörijän reiän halkaisikaa en mitannut, mutta se oli muutaman millin paksumpi. Väsäsin sinne väliin jonkun metalliholkin jolla sain pyörijän paikalleen, mutta ilmeisesti pyörijä jäi huonoon asentoon, koska virta ei päässyt virranjakajan kannen läpi. Laitoin virranjakajan vielä autoon kiinni ja kokeilin että antaako tulppa kipinää. Ja eihän se tietenkään antanut.

                                                          Täytyy siis viikon päästä käydä hakemassa uusi pyörijä ja kokeilla lähtiskö sillä toimimaan. Samalla voisin hieman tutkiskella että miten tuo ajoituksen säätö käytännössä tehdään. Vinkkejä otetaan vastaan :)

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Tuliko minkä merkkiset hilut? Tuli joskus huomattua että iltalialaiset meni 20tkm aikana huonompaan kuntoon kuin _aika_paljon enemmän ajetut boschit. Toki vianhakuun kelpaa aivan täysin.

                                                            Sytkän ajoituksesta: Mie oon siinä käsityksessä että tuossa piti laittaa hyppylanka diagnostiikkapistokkeeseen samaan tyyliin kuin virtakynällä vikakoodeja vilkutellessa. Vastaa vissiin bensapumpun releen päälle sulakkeen laittamista. Tuolleen ainakin sytkän ajoitus tasaantu. Sitten vaan vauhtiksen ennakkomerkkiä tiirailemaan. Siitä ei ole kyllä tietoo, että pitääkö samalla poistaa bensahöyryjen kierrätystä käytöstä tai irrotella huohotusletkuja.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Merkkiä en nyt äkkiseltään muista eikä osat ole nyt käsillä. Sen kyllä muistan, että virranjakajan kannen paketissa luki Made in Italy. Eli laadukasta tavaraa tuo ei taida olla. Mutta sehän oikeastaan riittää että saisin nyt vuoden verran ajella tuolla ja niitä kilsoja ei nyt armeija-aikana paljoa kerry.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X