Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 quattro 2.0 16V ehostusta (1.8t swap)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Re: 80 quattro 2.0 16V ehostusta (1.8t swap)

    Laakereissa näkyi pientä kulumaa. Ei mitään vakavaa, varmaan kestäisi ajella noillakin. Ajattelin kuitenkin vaihtaa nekin kun ehdin jo ostaakin ne laakerit. Ja eipä minulla tässä vielä mikään kiire ole tuota kasata. Jos tässä kesän aikana tuon saisi kasattua ja ensivuoden puolella sovittais paikalleen. Täytyy kuitenkin uusi turbo ja välijäähdytin yms. hankkia tuohon ja niitä en varusmiesten päivärahoilla saa homnattua. Ensivuoden puolella kun pääsee töihin niin on vasta mahdollisuus kasata tuo loppuun.

    Comment


    • Lomilla taas ja nyt rupesin hieman tuota 6A:ta vilkuilemaan kun en vielä ole ehtinyt hankkia 12-kulmaista hylsyä tuohon AEB:hen. Oireet vaikuttaa siltä, että kone kävisi liian laihalla. Kone lämpenee todella nopeasti ja lämmöt matka-ajossa mittarin mukaan noin 92-94. Kaupunkiajossa nousee nopeasti lähemmäksi sataa. Ongelmana on nyt se, että en ollenkaan osaa lähteä paikallistamaan vikaa. Otin ilmanputsarilta imusarjalle menevän ison putken irti. Ilmanputsarin päässä on nyt iso pyöreä reikä, jossa on joku läppä joka liikkuu hieman. Läpän päällä on tarra, jossa on ilmeisesti jotakin mittoja (1.9+1.1). Kuva kertokoon enemmän. Mikä tämä laite on ja mitä nuo mitat ovat?

      Kylläpä on vaikea lähteä etsimään tämmöistä vikaa. Ehdin varmaan purkamaan tämänkin moottorin aivan palasiksi ennenkuin vika löytyy jos löytyy ollenkaan.
      Attached Files

      Comment


        Olet paikallistanut autostasi ns. vessanpöntön eli virallisemmin määränjakajan.
        Moottorille menevä ilma tulee tuon lautasen alle ja ilmavirta nostaa lautasta kuormituksen mukaan. Tästä tuo purkki sitten säätää polttoaine suuttimille menevän ruiskutus määrän. Tai näin olen itselleni antanut ymmärtää.

        Comment


        • Ja tuon läpän liikkumisen herkkyyttä eli bensan määrää säädellään siinä määräjakajan kyljessä olevan tulitikkuaskin kokoisella harmaalla purkilla, missä on kaksinapainen liitin. Lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä tuon pistokkeen kautta kulkeva virta pitäisi olla (autodatan mukaan) jotain 0-5mA. Älä vaan mene säätämään määräjakajasta seosruuvia mikäli se pikkuinen punainen peitetulppa on vielä paikallaan. Meikän ex:stä menivät eräällä korjaamolla, ja sitten olikin vähän ohjelmaa saada se tontilleen kun vika oli korjattu.

          Olikos tästä mitattu ilmamäärämittarin ehjyys, eli tuon vessanpytyn kyljessä olevasta kolmenapaisesta liittimestä?

          Comment


          • Re: 80 quattro 2.0 16V ehostusta (1.8t swap)

            En nyt muuta ole tuolle tehnyt kuin ottanut tuon läpän irti ja puhdistanut sen. Sitten tarkastin sen kumitötterön kunnon joka menee tuosta vessanpöntöltä imusarjaan ja tappelin sen takaisin paikoilleen. Silmämääräisesti ja käsikopelolla olen yrittänyt muidenkin letkujen kuntoa katsoa, mutta toistaiseksi ei ole löytynyt mitään rikkinäistä letkua.

            Mitenkäs tuon ilmamassamittarin kunnon pystyy mittaamaan?

            Comment


            • Ei muista tarkkoja vastusarvoja, mutta ideana se että vessanpytyn läppää liikutellessa sen kolminapaisen liittimen nastojen välillä vastus muuttuisi ilman katkoksia. Yleismittarin kanssa nopeasti selviää idea. Muistaakseni kaikki navat eivät ole keskenään yhteydessä. Kannattaa päästää määräjakajasta bensanpaineet pois ennen läpän liikuttelua, niin ei suotta mene bensaa pyttyihin.

              Starttipilotin kanssa vois katella suuttimien O-renkaiden tiiveyden myös. Eivät JAS:lla ainakaan kauheita maksa, vaikka testiksi vaihtaisikin. Ja eiköhän noita muualtakin löydy, jos ei 6A:lla niin tod.näk. volkkarin KR/PL/9A -moottorit on samoilla hiluilla noilta osin.

              Comment


                Mites bensapumppu pitääkö kovaa ääntä vai oliko jo vaihdettu ?

                Tulolinjan banjossa saattaa olla sihti. Kannattaa tarkista ja putsata.

                Mitat määränjakajan läpässä kertovat sen oikeasta lepoasennossta.

                Comment


                • Bensapumppu pitää kyllä ääntä. Mutta korkeammilla kierroksilla ja lämpimällä koneella tuntuu kiertävän ihan hyvin, joten luulisin että polttoainetta tulee kyllä tarpeeksi, mutta sitä ei syötetä moottoriin tarvittavaa määrää.

                  Tutkiskelin tuossa pakoputkea kun se on hieman ruvennut pitämään pörisevää ääntä. Tyhjäkäynnillä auton vieressä kyykkiessäni hoksasin, että ajoin Tahkon reissulla hieman pahemmin lumihankeen. Tahkon reissun jälkeen ongelmat alkoivat. Vuotokohdaksi luulisin katalysaattorin liitosta ja vieläpä juuri ennen katalysaattoria, jostakin sieltä paikkeilta pörinä kuuluu. Lambda on tuossa katalysaattorissa kiinni. Voisiko siis olla, että jos pakoputki vuotaa ennen lambdaa, niin seokset ovat pielessä? Itse ainakin olen käsittänyt, että tässä lambda-anturin arvot vaikuttavat seoksiin.

                  Pakoputki oli hieman kolhiintunen näkönen ja mennyt vähän lyttyyn tuosta kohdalta missä se kaartuu konehuoneesta auton alle (downpipe?). Luulisin, että kun lumipenkka on siihen osunut niin se on heilauttanut pakoputkea niin että pakoputken heikon lenkki, eli katalysaattorin kiinnityslaippa, on pettänyt.

                  Seuraavaksi täytyykin varmaan ruveta miettimään, että miten tuon korjaa.

                  Comment


                    Ei sais vuotaa yhtään ennen lambdaa. Kokeile sen johto irroitettuna, että onko vaikutusta mihinkään.

                    Comment


                    • Lambdan liittimen irrotuksen jälkeen kannattaa käyttää akunkenkää vähän aikaa irti. Pikkuinen vuoto ennen lambdaa aiheutti itellä aikamoisia ongelmia aikoinaan, eli se ensin ainakin kuntoon.

                      Siinä katalysaattorin liitoksessa on jostain tiiviin teräsvillan tapaisesta matskusta tehty tiiviste. Voi olla hankala löytää tarvikkeena just saman kokoista, ja pidä penkistä kiinni jos marmorilta menet hintaa kysymään.

                      Comment


                        En tiedä onko autosi jo liian "uusi" mutta omasta kasikympistä korjasin puhkiruostuneen katalysaattorin iskemällä pätkän putkea tilalle. Ääniin tuli pieni terävyys tuon jälkeen mutta ei vielä häiritsevä. Kannattaa ensin varmistaa onko autosi vähäpäästöinen vai ei.

                        Comment


                          https://encrypted-tbn1.gstatic.com/i...Nn2WKxbZrsTXpZ

                          Tommonen sinne "downpipen" ja katin väliin tulee. Ei saa marmorilta enää ja tuskin saa tarvikkeenakaan. Mulla vuotaa kans toi 16v samasta liitoksesta ja leimalla ei menny päästöt ollenkaan kohdilleen. Ajattelin vaihtaa sinne V-bandin.

                          Comment


                            Motonetistä saa tuollaisia. Riippuen tietenkin putken halkaisijasta, mutta on siellä ainakin muutamaa eri kokoa. Ranskalaisista löytyy tuollaisia, voi olla kyllä tosin liian pieniä halkaisijaltaan?

                            Comment


                              Eikös siellä ole ihan umpirautainen rinkilä tiivisteenä katin laipalla? Nuo rautalankahässäkät on jotain jälkiasennusviritelmiä. Alkuperäistä tiivistettä ei saa rikki, putki ympäriltä hajoaa ennemmin.

                              Comment


                              • Tuossa vessanpönttökuvan oikeassa alakulmassa näkyy b-paineen säädin, koitappa ottaa siitä johto irti, ja ei kun testilenkille.

                                Comment


                                • Re: 80 quattro 2.0 16V ehostusta (1.8t swap)

                                  Otin lambdan piuhan irti, ei minusta muuttanut auton käyttäytymistä. Annoin auton olla käynnissä ja nyppäsin myös bensanpaineen liittimen irti. Tämän jälkeen vastasi paremmin kaasuun, muttei kuitenkaan toiminut vieläkään tarpeeksi hyvin.

                                  Mitä tästä voi päätellä? Onko lambda rikki kun johdon irroittaminen ei vaikuttanut? Entä onko bensan paineet kohdillaan jos tuon liittimen irroittaminen parantaa kiertämistä?

                                  Melkein voisin videon ottaa tuosta jossakin vaiheessa, jos se vähäm edes helpottaisi arvailuja.

                                  Tulpat olivat myös melko ruman näköiset. Niistä en hoksannut kuvaa ottaa, mutta voisin niistäkin yrittää kuvan napata kunhan taas pääsen auton kimppuun.

                                  Ainiin, auto on vähäpäästöinen, eli katin korvaaminen putkella ei onnistu. Tuo selvisi kun kävin konttorilta kyselemässä tarvittavia muutoksia tuohon 1.8t swappiin.

                                  Comment


                                  • "Nollasitko" ECUn eli akunkenkää irti tuon lambdan johdon irrotuksen jälkeen? Huomasin, että jostain syystä ei muuten tehoa.

                                    Mites jos ottaa lämpöanturin liittimen irti? Löytyy siitä samasta kannakkeesta lambdan pistokkeiden kanssa. Volkkarin 9A- koneessa (suunnilleen kai samanlaiset systeemit) menee tuolla tavalla muistaakseni käynnistyksessä 0-asteisen ja käynnissä 60-asteisen koneen seoksille. Tuon irroitus korjasi itellä myös lambdavian oireet. Bensaa nyt tietysti paloi reilusti ylimääräistä.

                                    Olikos tulpat mustat vai valkoiset?

                                    Tuosta katin tiivisteestä: Jos on rikki, niin kannattaa ottaa se mukaan tarvikekauppaan jotta voi ettiä lähimmäksi sopivan.

                                    Comment


                                    • Paineen säätimen johdon irrotus vakauttaa käyntiä jos ongelma on b-paineessa. Johdon irroittamisen jälkeen pätkiminen loppuu mutta auto on laiska, ota se säädin irti ja kiristä sitä pohjassa suojaruuvin alla olevaa kuuskoloruuvia vaikkapa varttikierros.

                                      En lupaa että auto alkaa toimia mutta omassa kasikympissä se auttoi kun oli samat oireet.

                                      Comment


                                      • Re: 80 quattro 2.0 16V ehostusta (1.8t swap)

                                        Joo irroitin akun kengän testien päätteeksi ja taisinpa nyt unohtaakin sen irti. No, eipä tuolla väliä kun auto seisoo katoksessa. Tulppien kärjet olivat valkoiset ja se tulpan posliiniosa oli kierteen juurelta palanut ruskeaksi.

                                        Seuraavat kokeilut meneekin sitten viikonlopulle, tai ehkä jopa seuraavalle viikonlopulle.

                                        Leimakin taitaa loppua 5.6. ja laitettavaa sitä varten olisi muutakin kuin tuo moottorin käynti. ABS valo palaa satunnaisesti ja tällöin ei myöskään absit toimi. Peruutusvalot ei toimi, luultavasti vaan sulake palanut, en ole nyt jaksanut tuota tutkia.

                                        Comment


                                          Peruutusvalon toimimattomuus saattaa myös johtua huonosta takaluukun maadoituksesta. Luulisi että saranoiden kautta sähkö juoksee runkoon ongelmitta mutta omassa näin ei ollut. Omassa oli vielä niin kenkkumainen tilanne että takaluukku auki valot sai maita mutta luukku kiinni ei.
                                          Pikakokeiluna voi kokeilla laittaa starttikaapelin lisämaadoitukseksi ja katsoa virkoaako valot sillä.

                                          Comment


                                            Takaluukun johtosarja näillä menee, yleensä rekkarivalot/pakkivalot/takasumuvalo eivät toimi tuon takia. Toki katsothan ensin sulake.

                                            Comment


                                            • Ja itellä ainakin abs-rele oli sökö nii sen vaihtamalla tuon abs-valon välkyttely loppui.

                                              Comment


                                                Tuossa on tehtaan KE-Motronic aapinen. Niitä säätöruuveja ei kannata mennä ihan summamutikassa kääntelemään jos ei tiedä mitä tekee vaikka kumminkaiman veljen tytön auto niillä olisi korjautunutkin. Oikeat säädöt tai säädön puutteet saa selville melko pitkälle mittaamalla bensanpaineet ja ampeerit muutamasta kohtaa. Laajakaistalambada helpottaa vielä asiaa.

                                                Comment


                                                • Nojoo ajattelin nuo sulakkeet katsoa ensin, sitten kurkata sitä johtosarjaa. Nyt kuitenkin mietiskelin, että takasumuvalon sulake oli palanut, 15A sulake taisi olla. Eli saattaa hyvinkin olla johtosarja hienan kärsinyt ja sitä kautta lyönyt oikosulkuun ja polttanut sumarin sulakkeen. En kokeillut sumarin toimintaa ollenkaan sulakkeen vaihdon jälkeen.

                                                  ABS-relettä hypistelin käsissäni hetken aikaa, mutta totesin etten nyt ehdi sitä katsomaan, joten pistin sen takaisin paikoilleen odottelemaan parempia aikoja. Sulake siinä näytti ehjältä, en mitannut sitä kuitenkaan.

                                                  Kiitokset tuosta KE-Motronic opuksesta! Minulla joku sakankielinen itseopiskelumateriaali on, mutta enhän minä sitä kieltä osaa ja kuvia katsomalla ei paljoa sen toiminta selkene. Englanti taipuu paremmin, joten eiköhän tuota tutkimalla jotakin selviä.

                                                  Comment


                                                  • Tuota tiivistettä rupesin vaihtamaan katin ja putken väliin. Tunkkasin auton ilmaan, tökkäsin pukit alle ja ryömin itse perässä. Sitten pääsinkin lempihommaani, eli ruostuneiden pulttien aukaisuun. Jonku aikaa yritin väkertää niitä auki, mutta en saanut. Täytyykö tuolle jouselle tehdä jotakin avaamisen yhteydessä? Yhtä pulttia sain jopa hieman löysättyä, mutta todella jäykältä se edelleenkin vaikutti.

                                                    Eipä ole paras mahdollinen tapa tehdä putkiremppaa tunkin ja pukkien avulla.

                                                    Comment


                                                    • Tarkastelin taas tuota 6A konetta. Imuvuotoja rupesin etsimään, mutta huomasinkin että koneen takaa nousee hieman savua. Lampun kanssa yritin vuotokohtaa etsiä mutten löytänyt. Sen sijaan johtoja ronkliessani tunsin kädessäni jonkunlaista pöhinää. Ilmeisesti imusarja siis vuotaa jostakin.

                                                      Vuotokohta oli siinä jarrupainevaraajan tienoilla, hieman alempana kuin itse varaaja. Imusarjan tiivisteen meinasin vaihtaa ja koittaa että jospa se sillä lähtisi toimimaan.

                                                      Kaveri pelotteli että saattaa myös kansi olla haljennut, mutta sitä en usko. Ainakaan en halua uskoa.

                                                      E: AEB:n kunnostaminen ei ole oikeastaan edistynyt. Kampuran pultin avaaminen tuottaa edelleen harmaita hiuksia. Pulttipyssyllä kokeilin avata mutta eihän tuolla muutaman kympin pyssyllä tee mitään. Mitenkäs nuo lukitustyökalut toimii, saako sillä kampuraa lukittua vaikka kone on purettu?
                                                      Viimeksi muokannut Ukkopaha; 15.7.2013, 14:20.

                                                      Comment


                                                      • Oikein hävettää, kun ei ole projektia saanut eteenpäin. Nyt lauantaina kerkesin illasta hieman taas ihmetellä tuota ja rupesin imusarjan tiivisteitä vaihtamaan. Otin imusarjan pultit irti ja sitten pidin pienen tuumaustauon ja ajattelin samantien tipauttaa koko koneen irti. Etupuskuria ihmettelin hetken ja sain sen irrotettua. Sitten loppuikin aika kesken ja seuraavilla lomilla kahden viikon päästä olisi tarkoitus jatkaa.

                                                        Eli seuraavaksi valutan nesteet pois ja irrotan syylärin ja muut hilppeet tuosta edestä pois. Jos olen tarpeeksi nopea, niin kahden viikon päästä irtoaa jopa moottorikin, mutta se saattaa venyä kolmen viikon päähän.

                                                        Varovaista aikataulusuunnitelmaa olen tässä yrittänyt laatia. Eli niin pitkään kuin lämpimiä kelejä riittää, niin irroitan vanhan moottorin ja valmistelen konehuonetta uudelle moottorille. Talven aikana AEB pitäisi saada kasaan ja keväällä sitten kelien taas lämmettyä olisi tarkoitus saada AEB kiinni. Eli ensi kesänä saattaisi auto olla ajossa uudella tekniikalla. Tämä on siis vain suunnitelma ja varovainen sellainen siksi, koska tietotaito ei vain riitä nopeampaan toimintaan ja aina saattaa unohtua jotakin tai tulla jotakin uutta ja yllättävää eteen. Tulen tässä vuoden aikana kokemaan vielä todella monia ahaa-elämyksiä.

                                                        Lisäilläänpäs vielä kuva nykytilanteesta ettei nyt pelkäksi tekstiksi mene koko topikki.
                                                        Attached Files
                                                        Viimeksi muokannut Ukkopaha; 29.7.2013, 17:13.

                                                        Comment


                                                        • Kaveri tuli käymään ja toi mukanaan paremman pulttipyssyn. Itse kävin hakemassa kompressoriin paksumpaa letkua. Saatiinpa kampiakselin pultti ja vauhtipyörän pultit auki. Ruvettiin sitten purkamaan tuota moottoria ja päivän ahertamisen tulos näkyy kuvissa. Lohko on siis aivan irrallaan, siitä ei irtoa enään mitään osia.

                                                          Seuraavaksi olisi tarkoitus viedä lohko koneistamolle hoonattavaksi ja ruveta pikkuhiljaa irrottelemaan 6A:ta pois keulalta. Nesteet sain jo valuteltua pois, joten nyt voisi syylärin irroittaa ja sitten ne keulapalat ottaa pois tieltä. Toivotaan että näitä lämpimiä kelejä riittää vielä muutaman viikon päästäkin. Kahden viikon päästä alkaa viikon loma, jonka aikana pitäisi saada vanha moottori irti.

                                                          Tuota AEB:tä ihmetellessä hoksasin, että multahan puuttuu öljypumppu kokonaan. Eipä ihmekään kun en löytänyt sitä öljysihtiä joka kuulemma pitäisi putsata... Kattelin, että melko tyyris osa on, muttei tota oikein viitsi käytettynäkään välttämättä ostaa.
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                          • Motonetin pumppu n50e, marmorilta joku 350e.

                                                            Comment


                                                            • Multa löytyy toimintakuntoinen öljypumppu, tosin AWT koneesta. Sopivuutta en osaa sanoa mutta Dona osaa varmaan kertoa. Siltä löytyy muutakin osaa 1.8T koneeseen...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X