Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 quattro 2.0 16V ehostusta (1.8t swap)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Re: 80 quattro 2.0 16V ehostusta

    Onkos tuon hall-anturin osanumero sitten 034998065? Heikosti näyttäis Saksastakin niitä löytyvän ja neki vähät mitä löytyy, niin eivät toimita Suomeen. Täytyy jatkaa etsintöjä.

    Comment


      #92
      Näyttää siltä että olisi, onko se uusi numero 053 905 205 D? jos näin on se hall-anturi kävisi, mutta oman ETKA:n mukaan se ei kävisi siihen C-päätyiseen, mene ja tiedä!

      Comment


        #93
        034998065 hallia löytyy bosch numerolla tilaustavarana Finjectoriltakin, edullisesti 129€. Tosin ainakaan google-kuvien perusteella se ei käy 6A:n jakajaan mitenkään päin. Kävin purkamassa yhden ACE/6A:n 205D päätteisen varaosajakajan ja kuvankin otin hallista, kun vielä jaksais siirtää sen johonkin näkyville. Jakaja sinänsä purkautuu oikeilla työkaluilla helposti, nokan puoleisesta päästä lyödään vaan tappi akselilta pois ja osat putoaa lattialle.

        Comment


        • #94
          Re: 80 quattro 2.0 16V ehostusta

          Skruvat myy myös kyseistä hall anturia vajaalla satasella. Olisin todella kiitollinen jos saisin 6A koneiseen sopivan anturin osanumeron tai jotakin. Meinaa hieman keinot olemaan vähissä nyt tämän kanssa. Auto on korjaamolla, joten en itse pääse enään virranjakajaan käsiksi ja itse olen armeijan vihreissä niin täältä on hieman vaikeaa etänä hoitaa asioita.

          Comment


            #95
            BOSCH numerolla 1 237 031 292 oleva halli näyttäisi olevan kuvan perusteella oikean muotoinen ja muutama varaosahaku jopa sen yhdistää 6A-moottoriin. Kannattaa ehkä kysäistä asiaa Finjectorin mestarilta, sieltä löytyy melko hyvin tietoa boschin osista ja niiden sopivuuksista.

            Comment


              #96
              Onko täysin varmaa, että hall-anturi jakajassa on rikki? Mikäli todettu vikakoodien lukemisella tämä toimimattomuus, niin pitäisin sitä melko epäluotettavana tietona. Muistaakseni joku mainitsi joskus, että hall-anturin toimivuuden voi "mitata" virtakynällä samalla startaten (mikäli konetta pyörittää).

              Kesällä nimim. wellon 80 ABT koneen kanssa sama ongelma ja tilattiin Saksasta käytetty jakaja.
              Viime kesänä tosiaan oireena totaalinen mykistyminen, kipinän katoaminen yms outo häröily... Tuli kokeiltua eri tulppia, tulpanjohtoja, virranjakajan kansia ja pyörijöitä yms...eikä ottanut toimiakseen. Vikakoodit lukuun ja sepä osoittikin juurikin hall-anturia, kuten sullakin mikäli oikein ehdin lukaista aikaisemmista viesteistä. Iloisena sitten tilattiin Saksasta uusi käytetty jakaja, sillä ABT:n jakajaan ei voi vaihtaa hallia erikseen. Karu totuus vain oli se, että ei se silläkään suostunut toimimaan. Uudella puolalla ja sytytsyksiköllä auto lähti toimimaan loppujen lopuksi normaalisti. Näin siis ABT:n tarinassa omalla kohdallani, tiedä sitten millaisia kaikkia erillaisia oireita puolan tai sytkän toimimattomuus voi aiheuttaa...?

              Comment


              • #97
                Re: 80 quattro 2.0 16V ehostusta

                Eihän tuo varmaa ole, juurikin vikakoodit ovat tuota anturia herjanneet. Täytyy varmaan korjaamolle soitella, että testaavat tuon hallin tarkemmin tai sitten käyn itse korjaamon pihassa testaamassa joskus. En nyt kovinkaan kallista remonttia tuohon viitsisi ruveta tekemään joten kokeilemalla en haluaisi osia ruveta vaihtamaan.

                Comment


                  #98
                  Toivotaan, että syy selviää eikä korjaamo laskuta vianhausta ihan mielettömästi. Äkkiähän sitä laskua kertyy auton ollessa työn alla ja tutkittava.. Myönnettäköön, että on helppoa vaihtaa toisesta autosta käypäsiä osia kokeilua varten mikäli vain mitenkään mahdollista. Tai mikäli hyllyyn on jäänyt lojumaan jotain vanhoja hapertuneita, mutta toimivia osia.

                  Saksastakin niitä löytyvän ja neki vähät mitä löytyy, niin eivät toimita Suomeen.
                  Mulla olisi myös osoite ja yhteyshenkilö, jonka kautta postittaa osa Suomeen. Jos siis polttavaa tarvetta!

                  Comment


                  • #99
                    Re: 80 quattro 2.0 16V ehostusta

                    Mietiskelin nyt vaihtoehtoja ja tulin siihen tulokseen, että en nyt jaksa ruveta etsimään tuota vikaa tai osia siihen. Haen siis auton korjaamolta ja laitan seisontaan. Rupean pikkuhiljaa kasailemaan tuota AEB moottoria. Listaa osista joita tuohon meinasin vaihtaa:

                    -Männänrenkaat
                    -Sylinterien hoonautus (samaan hintaan kuuluu alakerran pesu)
                    -Kiertokankien laakerit
                    -Kampiakselin laakerit
                    -Jakopää täytyy tarkistaa ja vaihtaa tarvittaessa
                    -Kannen varmaan käytän koneistamolla tarkistettavana, jatkotoimenpiteet kannen osalta selviää sitten myöhemmin

                    Jääkö tuosta nyt jotakin pois?

                    Comment


                      Alkuperäinen kirjoittaja Ukkopaha Näytä viesti
                      -Jakopää täytyy tarkistaa ja vaihtaa tarvittaessa
                      Jos kone irti, tarkistuksella et tee mitään, koko jakopää uusiksi. AEB:ssa vesipumppu pyörii apuhihnalla, mutta vaihtaisin samalla se ja termari.

                      Huohotus kuntoon ja lämpötilän anturi/laippa vaihtoon.

                      Comment


                      • Osia olen nyt katselemassa, että mitäs kaikkea tuohon tarviikaan. Saksasta meinasin tilata edullisemman hinnan toivossa, mutta tuo kieli ei taivu sitten millään, joten translaten avulla yritän jotakin selkoa saada että mitä osia olen tilaamassa. Vai onko osia kannattavaa tilata Saksasta asti, onko hintaero Suomen osiin verrattuna tarpeeksi suuri? Toimitusajat ei minua haittaa kun muutenkin on vain viikonloput aikaa kasata konetta. Eli nyt mielipiteitä/kommentteja näistä osista:

                        Kierokangen laakerit
                        Kampiakselin laakerit
                        Männänrenkaat, tässä sarjassa on ilmeisesti renkaat vain yhdelle männälle, joten näitä pitää tilata 4 sarjaa?
                        Vesipumppu
                        Jakopääsarja

                        Jos jollakin on mielessä jotakin parempaa paikkaa/parempia osia joita tilata, niin ehdottakaa. Koskaan en ole auton moottoria kasannut ja näin ollen osien tilaaminenkin on melko haasteellista, kun on tarvikeosia ja alkuperäisosia ja halpoja kiinanosia niin valinta on vaikeaa. Eri varaosaliikkeitäkin on satoja.

                        Öljypohjassa on kaksi pikkusormen mentävää reikää. Tuttavani lupasi katsoa öljypohjaa ja mahdollisesti jopa paikata sen hitsaamalla, joten sekin asia on edennyt. Kunhan osat saan tilattua, niin täytyy tuota kantta ruveta ihmettelemään.

                        Semmoinen homma tuli tuossa mieleen kun johtosarjaa katselin, että mistäs pinneistä/johdoista tuossa pääsee käsiksi ECUun? Tuossa kun ei diagnostiikkapistoketta näkynyt missään. Täytyykö tuohon siis itse semmoinen viritellä?

                        Comment


                        • Re: 80 quattro 2.0 16V ehostusta (1.8t swap)

                          Otin pienoisen riskin ja pyysin korjaamoa vaihtamaan sytytysyksikön ja -puolan kunhan osien hinta ei ylitä satasta. Eilen soittelivat että sytytysyksikön vaihto oli auttanut. Itse olin viikonlopun metsässä, joten isäni haki Audin korjaamolta samalla kun vei Volvonsa sinne huoltoon. Eli vielä en tiedä paljonko laskua tuli enkä tiedä miten Audi nyt käyttäytyy, enkä tiedä edes että vaihtoivatko sytytyspuolaa ollenkaan, mutta kuulemma käy tasaisesti ja kiertää ja kiihtyy hyvin. Viikonloppuun mennessä selviää sitten enemmän.

                          AEB:n osia en ole vielä tilannut.

                          Comment


                            Hienoa, että tuli kuntoon - oletettavasti. Omalla kohdallani kyseistä pakettia ei löytynyt erikseen, mutta tässä suuntaa antavaa hintatasoa 6A-koneeseen Fixusnetin luettelosta:

                            Sytysohjainyksikkö:
                            http://www.fixusnet.fi/~zJZHx0000001...Y219=122&Y223=

                            Sytytysohjainyksikkö+puola:
                            http://www.fixusnet.fi/~zJZHx0000001...Y219=122&Y223=

                            Comment


                            • Re: 80 quattro 2.0 16V ehostusta (1.8t swap)

                              Kuntoon se taisi tulla, isä sillä on 50km ajanut eikä ongelmia. Korjaamolla vaihtoivat pelkän sytytysyksikön. Hintaa osalla oli 54e. Töistä velottivat noin kahden tunnin verran. Yhteensä lasku oli hieman alle 140e. Olen tyytyväinen tuohon, ei tunnu pahalta maksaa laskua kun tuolla summalla sain autolle taas lisää ajoaikaa eikä tuon 1.8t koneen kanssa tarvitse pitää niin kiirettä.

                              Katsastus olisi kesäkuun alussa viimeistään suoritettava. ABS valo palaa edelleen satunnaisesti mittaristossa ja tällöin myös ABSitkaan eivät toimi. Vika ilmeni siis viime kesänä takajarrulevyjen vaihdon jälkeen, joten sillä saattaa olla jotakin tekemistä asian kanssa. Täytyypä nuo jarrut nyt ottaa työn alle viikonloppuna samalla kun sovitan uusia kesärenkaita alle.

                              Comment


                              • Re: 80 quattro 2.0 16V ehostusta (1.8t swap)

                                Eipä tullutkaan kuntoon. Pätkii ja nykii edelleen. Virranjakajan kantta kun katsoo, niin näkyy siitä jostakin raosta kun kipinä iskee siellä virranjakajan sisällä ja samalla kuuluu kipinän napsuminen. En nyt tiedä että mistä lähtisin vikaa selvittelemään. Onko virranjakajan kansi paskana vai onko pelkästään ajoitus pielessä. En oikein tuota ajoituslamppuakaan osaa käyttää. Saan sen kyllä välkkymään, mutta en tiedä mitä merkkejä sillä lampulla kuuluisi nähdä.

                                Comment


                                • Oon eläny siinä käsityksessä, että diagnostiikkapistokkeeseen hyppypiuha vikakoodien lukemisen tyyliin, ja sitten lampulla tiirailemaan vauhtipyörältä viivaa. Ilman tuota hyppypiuhaa seilaa ajoitus kai nakuantureiden perässä.

                                  Comment


                                  • Re: 80 quattro 2.0 16V ehostusta (1.8t swap)

                                    Oon nyt hieman tutkaillut auton käyttäytymistä. Tyhjäkäynnillä käy hieman huonosti, ISV:n liittimen irrottamisella ei oo mitään vaikutusta tyhjäkäyntiin. Kiihdyttäessä auto nykii paljon, mutta tasakaasulla ja todella hitaasti kiihdyttämällä nykimistä ei ole. Vapaalla kierrätettäessä moottori kiertää hienosti. Vikakoodeja en ole onnistunut lukemaan. Täytyypä yrittää tuolla hyppypiuhalla ja ledillä uudestaan.

                                    Comment


                                      Vaihda kansi ja pyörijä.

                                      Comment


                                      • Re: 80 quattro 2.0 16V ehostusta (1.8t swap)

                                        Pyörijä on vaihdettu aikaisemmin. Nyt on virranjakajan kansikin vaihdettu ja sehän lähti toimimaan aivan normaalisti. Hieman epäilytti tuon kannen sopivuus, kun ennen sytytysyksikön vaihtamista auto ei lähtenyt käyntiin ollenkaan uudella kannella. Nyt yksikön vaihtamisen jälkeen tuo uusi kansi toimii todella hyvin.

                                        Seuraavaksi onkin vuorossa katsastuskonttorilla käyttäminen ja toivoa ettei tuosta löydy mitään vikaa.

                                        Comment


                                        • Re: 80 quattro 2.0 16V ehostusta (1.8t swap)

                                          Sovitin nyt kesärenkaita alle. 205/50 R17 ja hieman raapasee töyssyissä ja vasemnalle käännyttäessä. Puskurin reunaa hieman viilasin kun siihen tuntui ottavan eniten. Nyt ei raapase käännyttäessä ollenkaan eikä töyssyissäkään niin herkästi mutta kaariin taitaa raapasta vieläkin etuoikealla ja takavasemmalla.

                                          Hyllyssä olisi odottamassa tuo Tatechnicsin alustasarja, sen jos saisi ensin laitettua paikalleen niin sitten voisi ruveta tuota kaarien mankelointia harkitsemaan tarkemmin. Tuo nykyinen alusta on todella löysä.
                                          Attached Files

                                          Comment


                                          • Vähän on turhan korkea profiili kasikymppiin. 205/40-17 olis sopivampi.

                                            Comment


                                            • Vanhat 205/50 R16 laitettu takaisin alle. Nuo 17" vanteet on myynnissä.

                                              Moottori toimi hyvin noin 250km, kunnes eräänä päivänä käynnistin auton ja tutut oireet alkoivat taas. Hädintuskin pysyi käynnissä, kaasuun ei vastannut juuri ollenkaan. Hetken päästä auto sammui. Käynnistin uudestaan ja sain kierrokset nostettua yli 2krpm, jonka jälkeen auto toimi hyvin. Pääsin kotiin asti vaikka alavääntöä ei taaskaan ollut juurikaan. Nyt auto lähtee käyntiin, mutta kaasua kun hipaiseekin, niin meinaa sammua. Kun odottelee että kone lämpenee niin kierrokset saa varovasti nostettua yli 2krpm jonka jälkeen kiertää taas normaalisti. Eli noin 2krpm menee joku maaginen raja jonka alapuolella moottori vastaa kaasuun todella huonosti.

                                              Kaiken kukkuraksi vielä konepellin avausvaijeri meni poikki ja konepelti on kiinni. Laitoin Audin seisontaan niin eipähän ole kiire kaivaa jostakin aikaa tuon roplaamiseen. AEB:nkin osat pitäisi saada tilattua, mutta en ole vieläkään varma noista Saksan tarvikeosista, että uskaltaako niitä moottorin sisälle laittaa.

                                              Comment


                                              • Kylläpäs tuo jaksaa vastustaa :O

                                                Comment


                                                • Re: 80 quattro 2.0 16V ehostusta (1.8t swap)

                                                  Noniin, hieman edistystä täälläkin. Pelasin varman päälle ja tilasin AEB:n osat AD:lta. En tiedä miten laadukasta tavaraa tulee, mutta tuskin nyt ihan sekundaakaan.

                                                  Alkaa siis tämä auto siirtymään käyttöautosta enemmänkin harrasteauton puolelle. Kilvissä tämä tulee kuitenkin aina pysymään, mutta ajomukavuudesta pystyn nyt hieman paremmalla mielellä tinkimään jos ajettavuus vain paranee.

                                                  Lauantaina käyn hakemassa osat ja rupean ihmettelemään moottoria.

                                                  Comment


                                                  • AEB:n osat haettu. Nyt alkaakin sitten moottorin tutkiminen ja osien vaihtaminen. Saa nähdä mitä tästä tulee kun en ole koskaan aikaisemmin auton moottoria tarkemmin tutkinut. Toivon mukaan vuoden päästä auto olisi ajokunnossa ja muutoskatsastettuna 1.8t tekniikalle.

                                                    E: Kiertokankien laakerit näyttäisi olevan helppo homma vaihtaa. Kampiakselin laakerit sensijaan tuottaa hieman ongelmaa. Nuo reunimmaiset pultit on hieman hankala irroittaa. Pultin kanta on niin lähellä lohkon seinämää, ettei hylsy mahdu siihen ja nuo kiintoavaimet mitä minulla on niin ovat niin sekundalaatuisia ettei niillä välttämättä uskalla irroittaa noin tiukassa olevia pultteja, kanta pian nylppääntyy. Milläs nuo saisi parhaiten irti? Onko tässä nyt marssittava kauppaan hakemaan kalliimpi kiintoavainsarja?
                                                    Viimeksi muokannut Ukkopaha; 25.5.2013, 16:29.

                                                    Comment


                                                      Erikoista. Se pitäisi saada jollain keinolla väännettyä momenttiin kasattaessa. Itse en muista törmänneeni kiintoavaimiin, jolla moinen onnistuisi. Ei sillä, etteikö niitä olisi olemassa. Millä lie tehtaalla kiristetty..

                                                      Comment


                                                      • Re: 80 quattro 2.0 16V ehostusta (1.8t swap)

                                                        Nojoo, nyt hieman tarkemmin tutkittuani tuokin selvisi. Mulla on siis jakopää ja muut hihnat ja laitteet vielä koneessa kiinni. Öljypohja on ainut mitä tuolta alakerran puolelta on irroitettu. Pitää siis jakopää purkaa että siitä lohkosta saa pienen palan irti. Sen jälkeen pultit mahtuu aukaisemaan tavallisella hylsyllä. Toiselta puolelta pitää se vauhtipyörä ottaa pois niin mahtuu sieltäkin irrottamaan pultit.

                                                        Seuraavaksi täytyy siis irrottaa nuo pumput yms. tuosta ja sitten lähteä kaupoille etsimään oikeanlaista hylsyä tuohon kampiakselin päähän. Siinä on siis joku monihampainen mutteri. Löytyykö tuommoisia ihan normi työkalukaupoista vai pitääkö lähteä merkkiliikkeen tiskille kyselemään?

                                                        Comment


                                                        • Siihen käy normaali 12-kulmainen hylsy, en vaan nyt muista että minkä kokoinen. Semmosella ainakin ite joskus sain auki ja kiinnikin.

                                                          Edit: Jaa mutta ajattelin 6A:ta, miten lie tossa turbossa, sitä en tiiä.
                                                          Viimeksi muokannut b7567; 25.5.2013, 20:41.

                                                          Comment


                                                            Re: 80 quattro 2.0 16V ehostusta (1.8t swap)

                                                            Alkuperäinen kirjoittaja Ukkopaha Näytä viesti
                                                            Siinä on siis joku monihampainen mutteri. Löytyykö tuommoisia ihan normi työkalukaupoista vai pitääkö lähteä merkkiliikkeen tiskille kyselemään?
                                                            Normaali 12-kulmainen 19mm hylsy.

                                                            Comment


                                                              Avaa vaikka kakkos- tai nelospukki runkopukkien osalta ja tarkastat miltä laakerit näyttää. Tuskin siellä mitään tarvetta on niitä uusia ellei ole voiteluongelmainen pannu. Säästyt samalla etulaipan ja takalaipan purulta.

                                                              Veivinlaakerit on ihan hyvä idea uusia joka tapauksessa. Samalla öljypumpun sihti liotukseen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X