Tuli siis quattro-kuumetta hoidettua varsin mukavalla lääkkeellä. Audi 80 quattrolla. Vuosimalli on 1990 ja moottorina on 2-litrainen ja 16-venttiilinen kone. Ilmeisesti 6A on moottorin malli. Tämä on siis ensimmäinen quattroni, joten tällä olisi tarkoitus harjoitella q:lla ajamista ja tutustua sen käyttäytymieen. Tämä projekti ei oikein vedä vertoja noille 1.8tq-swapeille, mutta 6A taitaa olla hieman harvinaisempi moottori quattro-malleissa. Kuten Killeri sanoi: "Nämä vanhat autot ovat aina "lieviä projekteja", se on selvä asia."
Varusteita tuossa ei kummempia ole. Kattoluukku, quattro-sisusta ja lisämittaristo. Taitaa olla jotakin muutakin mutta ei nyt tule mieleen. Penkinlämmittimiä ei ole, mutta niitä en viime talvena käyttänyt kuin pari kertaa vaikka silloisessa autossani oli 1.9TD joka ei tunnetusti lämpene koskaan. Joku edellisistä omistajista on laittanut RS2-look(?) etupuskurin, valoluomet ja amisverkkoa puskurin ja maskin reikiin.
Audissa ei siis leimaa ollut jäljellä. Leima oli Kesäkuun alussa loppunut. Edellinen omistaja oli käyttänyt tuota konttorilla vasta nyt Heinäkuussa ja hylkyhän sieltä oli tullut. Edellinen omistaja, kuin myös minäkin, olimme siinä luulossa että autossa on kuukausi ajoaikaa jäljellä ja hyvillä mielin ajelin tuon Oulusta Äänekoskelle (~300km). Kävin hakemassa konttorilta vikalistan ja samalla selvisi ettei tuossa ollutkaan ajoaikaa. Onneksi mitään ei sattunut matkalla. Vikalistassa oli siis jarruletkut kaikkiin nurkkiin paitsi takavasempaan (vai olikohan takaoikeaan), vasen etuiskari ja vasen parkkipolttimo eteen. Jarruletkut on hankittu ja etuiskarit on myös tilauksessa. Parkkipolttimonkin vaihdoin, joten ensiviikolla pitää käydä jälkitarkastuksessa.
Tyhjäkäynti oli välillä hieman epätasaista ja tuntui ettei auto kiihtynyt niin kovaa kuin sen olisi kuulunut. Kulutus tuntui myös melko korkealta En nyt tiedä pystyykö tuohon polttoainemittariin luottamaan, mutta tankkasin tankin täyteen ja nollasin trippimittarin. Kun trippimittarissa oli 300km niin polttoainemittari oli puolessa välissä. Ja kyseessä oli siis pelkkää matka-ajoa 80 ja 100 alueilla. Vaihdoin lambda-anturin ja nyt käynti muuttui tasaisemmaksi, mutta tehoihin tuo ei vaikuttanut. Kulutusta en ole päässyt vielä testaamaan, mutta testailen kunhan leiman saan haettua. Vanha lambda oli erilanen kuin uusi Boschin anturi. Vanha anturi oli vielä abiko-liittimillä kiinni.
Kuitenkin, tuo tehottomuus jäi vaivaamaan. Papereiden mukaan tuossa on 101kW. Kyllähän tuo quattro nyt osan tehoista vie ja quattron tuoma lisäpaino vaikuttaa kiihtyvyyteen. Olen nyt velipojan ja hänen kaverinsa autojen kanssa kiihdytellyt. Heillä on Vw Bora 1.9TDI (90hp)ja A-mallin Ooppeli Vectra 1.8 bensa (90hp). Molemmat jäi kiihdytyksessä ainoastaan todella vähän. Kierrätin johonkin 5-6krpm. Hieman totuttelua tietenkin uuden auton kytkimen kanssa, mutta vaihteen vaihdot sujui kuitenkin kohtalaisesti. Onko tuo siis normaalia vai kuvittelinko liikoja?
Mitä siis autolle aion tehdä? Aluksi ainakin vaihdan etuiskarit ja nuo jarruletkut ja käyn hakemassa leiman. Seuraavaksi teen jotakin tuolle keulan amis-lookille. Samalla katson saanko tulle tehottomuudelle tehtyä jotakin. Sitten pientä ulkonäköfiksauksia sieltä sun täältä (mm. konepellin etuvasen nurkka on saanut pienen kolhun). Kardaanin tukilaakerin suojakumi pitäisi myös vaihtaa. Hellan Rallye 3000FF:t tulee loppukesästä/alkusyksystä keulalle. Aluksi kuitenkin yritän saada leiman paperiin, sitten rupean tarkemmin miettimään että rupeanko isompia muutoksia tekemään.
Kommentteja/ideoita kuuntelen/luen mielelläni!
Varusteita tuossa ei kummempia ole. Kattoluukku, quattro-sisusta ja lisämittaristo. Taitaa olla jotakin muutakin mutta ei nyt tule mieleen. Penkinlämmittimiä ei ole, mutta niitä en viime talvena käyttänyt kuin pari kertaa vaikka silloisessa autossani oli 1.9TD joka ei tunnetusti lämpene koskaan. Joku edellisistä omistajista on laittanut RS2-look(?) etupuskurin, valoluomet ja amisverkkoa puskurin ja maskin reikiin.
Audissa ei siis leimaa ollut jäljellä. Leima oli Kesäkuun alussa loppunut. Edellinen omistaja oli käyttänyt tuota konttorilla vasta nyt Heinäkuussa ja hylkyhän sieltä oli tullut. Edellinen omistaja, kuin myös minäkin, olimme siinä luulossa että autossa on kuukausi ajoaikaa jäljellä ja hyvillä mielin ajelin tuon Oulusta Äänekoskelle (~300km). Kävin hakemassa konttorilta vikalistan ja samalla selvisi ettei tuossa ollutkaan ajoaikaa. Onneksi mitään ei sattunut matkalla. Vikalistassa oli siis jarruletkut kaikkiin nurkkiin paitsi takavasempaan (vai olikohan takaoikeaan), vasen etuiskari ja vasen parkkipolttimo eteen. Jarruletkut on hankittu ja etuiskarit on myös tilauksessa. Parkkipolttimonkin vaihdoin, joten ensiviikolla pitää käydä jälkitarkastuksessa.
Tyhjäkäynti oli välillä hieman epätasaista ja tuntui ettei auto kiihtynyt niin kovaa kuin sen olisi kuulunut. Kulutus tuntui myös melko korkealta En nyt tiedä pystyykö tuohon polttoainemittariin luottamaan, mutta tankkasin tankin täyteen ja nollasin trippimittarin. Kun trippimittarissa oli 300km niin polttoainemittari oli puolessa välissä. Ja kyseessä oli siis pelkkää matka-ajoa 80 ja 100 alueilla. Vaihdoin lambda-anturin ja nyt käynti muuttui tasaisemmaksi, mutta tehoihin tuo ei vaikuttanut. Kulutusta en ole päässyt vielä testaamaan, mutta testailen kunhan leiman saan haettua. Vanha lambda oli erilanen kuin uusi Boschin anturi. Vanha anturi oli vielä abiko-liittimillä kiinni.
Kuitenkin, tuo tehottomuus jäi vaivaamaan. Papereiden mukaan tuossa on 101kW. Kyllähän tuo quattro nyt osan tehoista vie ja quattron tuoma lisäpaino vaikuttaa kiihtyvyyteen. Olen nyt velipojan ja hänen kaverinsa autojen kanssa kiihdytellyt. Heillä on Vw Bora 1.9TDI (90hp)ja A-mallin Ooppeli Vectra 1.8 bensa (90hp). Molemmat jäi kiihdytyksessä ainoastaan todella vähän. Kierrätin johonkin 5-6krpm. Hieman totuttelua tietenkin uuden auton kytkimen kanssa, mutta vaihteen vaihdot sujui kuitenkin kohtalaisesti. Onko tuo siis normaalia vai kuvittelinko liikoja?
Mitä siis autolle aion tehdä? Aluksi ainakin vaihdan etuiskarit ja nuo jarruletkut ja käyn hakemassa leiman. Seuraavaksi teen jotakin tuolle keulan amis-lookille. Samalla katson saanko tulle tehottomuudelle tehtyä jotakin. Sitten pientä ulkonäköfiksauksia sieltä sun täältä (mm. konepellin etuvasen nurkka on saanut pienen kolhun). Kardaanin tukilaakerin suojakumi pitäisi myös vaihtaa. Hellan Rallye 3000FF:t tulee loppukesästä/alkusyksystä keulalle. Aluksi kuitenkin yritän saada leiman paperiin, sitten rupean tarkemmin miettimään että rupeanko isompia muutoksia tekemään.
Kommentteja/ideoita kuuntelen/luen mielelläni!
Comment