Tuossa vajaa pari viikkoa sitten isäni bongasi netistä myynti-ilmoituksen, jossa kerrottiin myynnissä olevan kytkinvikainen Audi Quattro vm. 89 ja vieläpä naurettavan lähellä. Isäni kävi heti töiden jälkeen autoa korjaamon pihassa katsomassa, urkkia odottaen mutta tavallinen lötköhän sieltä paljastui. Näinhän minä epäilinkin, mutta hetken tuumittuamme tulimme kuitenkin siihen tulokseen että käydään autoa yhdessä katsomassa, ikää kun tuli vasta 18 täyteen ja ensimmäistä autoa on jo jonkin aikaa etsitty. Kuvia korjaamon pihasta
Seuraavana päivänä kävimme sitten omistajan kanssa autoa tutkimassa. Kohtuu siistiltä ja kilometreihin nähden kohtalaisen vähän ruostunut yksilö oli kyseessä. Kytkin piti ääntä ja painelaakerivikaa isä arvaili. Osia oli kuitenkin vaihdettu aikaisemmin melko paljon ja jätimme tarjouksen. Vajaan viikon päästä pääsimme hinnasta sopuun ja ostin ensimmäisen autoni.
Auto ekaa päivää pihassa ja lähtöasetelmia projektille
Varusteina autossa mm. ABS, jälkiasennettu boschin varashälytin (josta muuten kytkentäkaavio ja käyttöohje oli jemmattu takapenkin alle), blaupunktin kasettisoitin ja kattoluukku. Ilmastointia ei ole mutta onhan tuo melko kylmä kesä vielä tälläkin hetkellä... Lähes uudet kitkarenkaat tulivat mukaan rumilla vanteilla ja kesärenkailla kuvissakin näkyvät 14" BBS vanteet.
Siinähän se ensimmäinen ilta vierähti autoa katsellessa ja enimmät ylimääräiset roinat ulos nakellessa (mustekyniä löytyi joka lähtöön ja saksankielisiä parkkikiekkoja). Seuraavana päivänä lähdimme ilmeisesti edellisen omistajan isän (joka oli auton uutenakin ostanut) jäljiltä olevia patentteja poistamaan: rumat penkinpäälliset, kiinalainen halpahalli-mallia oleva lämpömittari joka oli ratin viereen laitettu sekä itseleikellyt roiskeläpät ja takakumimatot (taisipa jäähdytysnesteletkukin olla ihan tavallista puutarhaletkua). Maalipinta oli myös lievästi sanottuna aurinkoa ottanut. Takapenkin vakioverhoilu oli silputtu keskikyynärnojan takaa itsetehdyn suksipussin tieltä ja penkin takana oli vihreä pahvinpalanen tukemassa koko komeutta... Ensimmäinen kuva tässä kansiossa kertoo etupenkkien tamppauksesta irronneen pölyn määrän. Vakioverhoilu kuitenkin täysin ehjä lukuunottamatta kankaan lähes huomaamatonta kulumista kuskin penkin sivusta.
Kolmantena päivänä aloitettiin maalipinnan hiominen ja vahaus edellisen päivän takakonttiin testauksen jälkeen. Yleistä siistimistä ja puhdistelua oli myös tänään luvassa (ja kaverin laitoin tekemään paskinta hommaa eli vanteiden puhdistusta, heh heh). Isäni rupesi moottoria irrottelemaan kehdostaan kytkinremonttia varten. Päivän piristykseksi jäätelöauton kuski pysähtyi kohdalle ja kysyi että "paljon pyynti?". Vastasin että en ole heti myymässä kun itse auton toissapäivänä ostin. Luuli että olen myyntikuntoon laittamassa. Kerroin maksaneeni autosta 400€ ja jäätelöauton kuski vastasi: "olisi kyllä mullekin siihen hintaan kelvannut"
Neljäntenä päivänä moottori irrotettiin ja nostettiin. Kytkimen laakerihan siellä oli silppuna. Levy ihan ok mutta vaihtoon koko paketti kumminkin menee. Lisää hiomista ja takakulma todettiin huonosti jälkeenpäin maalatuksi. Maalia oli siellä ja täällä (takavalossa ja ikkunan listassa) sekä sivussa ruma raita joka ei ainakaan käsin hiomalla kadonnut. Vasemassa takavalossa ei ollut myöskään minkäänlaista tiivistettä maalauksen jäljiltä. Ovien saranat ja tuulihaat rasvailtiin sekä ovien palkit puhdistettiin.
Viides päivä kului toisen puolen ovia puhdistellessa ja auton sisustaa pestessä. Matot oli pesty jo aikaisemmin. Katon hiomista, etukaarien puhdistusta piestä ja kameralla leikkimistä.
Kuudennesta päivästä eli eilisestä laittelen parit kuvat huomenna, kun tänään ei tullut otettua. Myöhemmin tänään lähtee kytkimen osat tilaukseen kuin myös erinäisiä suodattimia ja tiivisteitä. Tietääkö kukaan mistä saisi oikean mallin roiskeläppiä? Tänään maanantaina luvassa loppuauton värivahaus ja konehuoneen puhdistuksen aloittaminen. Tarkoitus on siistiä autoa alkuperäiskuntoa kohti ja karsia patentteja pois. Peräkoukku tulee irtoamaan piakkoin ja keskuslukitus pitää korjata kuskin ovesta.
Seuraavana päivänä kävimme sitten omistajan kanssa autoa tutkimassa. Kohtuu siistiltä ja kilometreihin nähden kohtalaisen vähän ruostunut yksilö oli kyseessä. Kytkin piti ääntä ja painelaakerivikaa isä arvaili. Osia oli kuitenkin vaihdettu aikaisemmin melko paljon ja jätimme tarjouksen. Vajaan viikon päästä pääsimme hinnasta sopuun ja ostin ensimmäisen autoni.
Auto ekaa päivää pihassa ja lähtöasetelmia projektille
Varusteina autossa mm. ABS, jälkiasennettu boschin varashälytin (josta muuten kytkentäkaavio ja käyttöohje oli jemmattu takapenkin alle), blaupunktin kasettisoitin ja kattoluukku. Ilmastointia ei ole mutta onhan tuo melko kylmä kesä vielä tälläkin hetkellä... Lähes uudet kitkarenkaat tulivat mukaan rumilla vanteilla ja kesärenkailla kuvissakin näkyvät 14" BBS vanteet.
Siinähän se ensimmäinen ilta vierähti autoa katsellessa ja enimmät ylimääräiset roinat ulos nakellessa (mustekyniä löytyi joka lähtöön ja saksankielisiä parkkikiekkoja). Seuraavana päivänä lähdimme ilmeisesti edellisen omistajan isän (joka oli auton uutenakin ostanut) jäljiltä olevia patentteja poistamaan: rumat penkinpäälliset, kiinalainen halpahalli-mallia oleva lämpömittari joka oli ratin viereen laitettu sekä itseleikellyt roiskeläpät ja takakumimatot (taisipa jäähdytysnesteletkukin olla ihan tavallista puutarhaletkua). Maalipinta oli myös lievästi sanottuna aurinkoa ottanut. Takapenkin vakioverhoilu oli silputtu keskikyynärnojan takaa itsetehdyn suksipussin tieltä ja penkin takana oli vihreä pahvinpalanen tukemassa koko komeutta... Ensimmäinen kuva tässä kansiossa kertoo etupenkkien tamppauksesta irronneen pölyn määrän. Vakioverhoilu kuitenkin täysin ehjä lukuunottamatta kankaan lähes huomaamatonta kulumista kuskin penkin sivusta.
Kolmantena päivänä aloitettiin maalipinnan hiominen ja vahaus edellisen päivän takakonttiin testauksen jälkeen. Yleistä siistimistä ja puhdistelua oli myös tänään luvassa (ja kaverin laitoin tekemään paskinta hommaa eli vanteiden puhdistusta, heh heh). Isäni rupesi moottoria irrottelemaan kehdostaan kytkinremonttia varten. Päivän piristykseksi jäätelöauton kuski pysähtyi kohdalle ja kysyi että "paljon pyynti?". Vastasin että en ole heti myymässä kun itse auton toissapäivänä ostin. Luuli että olen myyntikuntoon laittamassa. Kerroin maksaneeni autosta 400€ ja jäätelöauton kuski vastasi: "olisi kyllä mullekin siihen hintaan kelvannut"
Neljäntenä päivänä moottori irrotettiin ja nostettiin. Kytkimen laakerihan siellä oli silppuna. Levy ihan ok mutta vaihtoon koko paketti kumminkin menee. Lisää hiomista ja takakulma todettiin huonosti jälkeenpäin maalatuksi. Maalia oli siellä ja täällä (takavalossa ja ikkunan listassa) sekä sivussa ruma raita joka ei ainakaan käsin hiomalla kadonnut. Vasemassa takavalossa ei ollut myöskään minkäänlaista tiivistettä maalauksen jäljiltä. Ovien saranat ja tuulihaat rasvailtiin sekä ovien palkit puhdistettiin.
Viides päivä kului toisen puolen ovia puhdistellessa ja auton sisustaa pestessä. Matot oli pesty jo aikaisemmin. Katon hiomista, etukaarien puhdistusta piestä ja kameralla leikkimistä.
Kuudennesta päivästä eli eilisestä laittelen parit kuvat huomenna, kun tänään ei tullut otettua. Myöhemmin tänään lähtee kytkimen osat tilaukseen kuin myös erinäisiä suodattimia ja tiivisteitä. Tietääkö kukaan mistä saisi oikean mallin roiskeläppiä? Tänään maanantaina luvassa loppuauton värivahaus ja konehuoneen puhdistuksen aloittaminen. Tarkoitus on siistiä autoa alkuperäiskuntoa kohti ja karsia patentteja pois. Peräkoukku tulee irtoamaan piakkoin ja keskuslukitus pitää korjata kuskin ovesta.
Comment