Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 2.2E quattro -89

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 2.2E quattro -89

    Tuossa vajaa pari viikkoa sitten isäni bongasi netistä myynti-ilmoituksen, jossa kerrottiin myynnissä olevan kytkinvikainen Audi Quattro vm. 89 ja vieläpä naurettavan lähellä. Isäni kävi heti töiden jälkeen autoa korjaamon pihassa katsomassa, urkkia odottaen mutta tavallinen lötköhän sieltä paljastui. Näinhän minä epäilinkin, mutta hetken tuumittuamme tulimme kuitenkin siihen tulokseen että käydään autoa yhdessä katsomassa, ikää kun tuli vasta 18 täyteen ja ensimmäistä autoa on jo jonkin aikaa etsitty. Kuvia korjaamon pihasta

    Seuraavana päivänä kävimme sitten omistajan kanssa autoa tutkimassa. Kohtuu siistiltä ja kilometreihin nähden kohtalaisen vähän ruostunut yksilö oli kyseessä. Kytkin piti ääntä ja painelaakerivikaa isä arvaili. Osia oli kuitenkin vaihdettu aikaisemmin melko paljon ja jätimme tarjouksen. Vajaan viikon päästä pääsimme hinnasta sopuun ja ostin ensimmäisen autoni.
    Auto ekaa päivää pihassa ja lähtöasetelmia projektille

    Varusteina autossa mm. ABS, jälkiasennettu boschin varashälytin (josta muuten kytkentäkaavio ja käyttöohje oli jemmattu takapenkin alle), blaupunktin kasettisoitin ja kattoluukku. Ilmastointia ei ole mutta onhan tuo melko kylmä kesä vielä tälläkin hetkellä... Lähes uudet kitkarenkaat tulivat mukaan rumilla vanteilla ja kesärenkailla kuvissakin näkyvät 14" BBS vanteet.

    Siinähän se ensimmäinen ilta vierähti autoa katsellessa ja enimmät ylimääräiset roinat ulos nakellessa (mustekyniä löytyi joka lähtöön ja saksankielisiä parkkikiekkoja). Seuraavana päivänä lähdimme ilmeisesti edellisen omistajan isän (joka oli auton uutenakin ostanut) jäljiltä olevia patentteja poistamaan: rumat penkinpäälliset, kiinalainen halpahalli-mallia oleva lämpömittari joka oli ratin viereen laitettu sekä itseleikellyt roiskeläpät ja takakumimatot (taisipa jäähdytysnesteletkukin olla ihan tavallista puutarhaletkua). Maalipinta oli myös lievästi sanottuna aurinkoa ottanut. Takapenkin vakioverhoilu oli silputtu keskikyynärnojan takaa itsetehdyn suksipussin tieltä ja penkin takana oli vihreä pahvinpalanen tukemassa koko komeutta... Ensimmäinen kuva tässä kansiossa kertoo etupenkkien tamppauksesta irronneen pölyn määrän. Vakioverhoilu kuitenkin täysin ehjä lukuunottamatta kankaan lähes huomaamatonta kulumista kuskin penkin sivusta.

    Kolmantena päivänä
    aloitettiin maalipinnan hiominen ja vahaus edellisen päivän takakonttiin testauksen jälkeen. Yleistä siistimistä ja puhdistelua oli myös tänään luvassa (ja kaverin laitoin tekemään paskinta hommaa eli vanteiden puhdistusta, heh heh). Isäni rupesi moottoria irrottelemaan kehdostaan kytkinremonttia varten. Päivän piristykseksi jäätelöauton kuski pysähtyi kohdalle ja kysyi että "paljon pyynti?". Vastasin että en ole heti myymässä kun itse auton toissapäivänä ostin. Luuli että olen myyntikuntoon laittamassa. Kerroin maksaneeni autosta 400€ ja jäätelöauton kuski vastasi: "olisi kyllä mullekin siihen hintaan kelvannut"

    Neljäntenä päivänä moottori irrotettiin ja nostettiin. Kytkimen laakerihan siellä oli silppuna. Levy ihan ok mutta vaihtoon koko paketti kumminkin menee. Lisää hiomista ja takakulma todettiin huonosti jälkeenpäin maalatuksi. Maalia oli siellä ja täällä (takavalossa ja ikkunan listassa) sekä sivussa ruma raita joka ei ainakaan käsin hiomalla kadonnut. Vasemassa takavalossa ei ollut myöskään minkäänlaista tiivistettä maalauksen jäljiltä. Ovien saranat ja tuulihaat rasvailtiin sekä ovien palkit puhdistettiin.

    Viides päivä kului toisen puolen ovia puhdistellessa ja auton sisustaa pestessä. Matot oli pesty jo aikaisemmin. Katon hiomista, etukaarien puhdistusta piestä ja kameralla leikkimistä.

    Kuudennesta päivästä eli eilisestä laittelen parit kuvat huomenna, kun tänään ei tullut otettua. Myöhemmin tänään lähtee kytkimen osat tilaukseen kuin myös erinäisiä suodattimia ja tiivisteitä. Tietääkö kukaan mistä saisi oikean mallin roiskeläppiä? Tänään maanantaina luvassa loppuauton värivahaus ja konehuoneen puhdistuksen aloittaminen. Tarkoitus on siistiä autoa alkuperäiskuntoa kohti ja karsia patentteja pois. Peräkoukku tulee irtoamaan piakkoin ja keskuslukitus pitää korjata kuskin ovesta.

    #2
    Orggis votex-merkkisiä roiskeläppiä ei ole tainnut muutamaan vuoteen saada. Suosittelen sen vetokoukun jättämään. Jos eka talvi nelikon kanssa tiedossa, niin sinut on helppo vetää siitä tielle ja myös sinun on helppo auttaa muita tielle. Nuo lötköjen etu-ja takavetolenkin ovat aivan paskat, näin suoraan sanottuna. Pistehitseillä vaan kiinni runkoaisan päässä. Vetokoukku ainoo paikka, josta kestää oikeasti vetää.

    Asiaa, kun muutkin hankkivat lötköjä :)

    Comment


    • #3
      Ainakin hiekkapuhalluksen ja uuden maalin se koukku tulee saamaan pintaan että irtoaa joka tapauksessa :)

      Comment


        #4
        Etuovien johtosarjat syyniin rohkeasti, niin voipi keskuslukitus rueta tottelemaan komentoja.

        Comment


          #5
          Hienoa, hienoa. Uusia lötköharrastajia tarvitaan aina. Itse ensimmäiset ratin vääntelyt 5 vuotiaasta eteenpäin profiilin 100:lla suorittaneena lämmittää kyllä mieltä tälläinen :)

          Mikäs moottori tässä on? Moottorityyppi löytyy stanssattuna lohkon/kannen liitoksen tuntumasta tulpparivistin alta keskeltä tähän tyyliin: http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1193839958.

          Comment


            #6
            Lottoisin KU-moottori.

            Comment


            • #7
              KU-mottihan se.
              Tänään tuli sassin kytkin ja samalla osteltiin parit fillterit, venakopan tiiviste ja kampuran stefa. Moottoritilan ja itse motin putsailu aloitettu. Vetokoukku irroitettu, oli muuten työn takana. Takapelti meinas olla vähän tiellä, ei mahtunut oikein ylöspäin kolostaan, ilmeisesti koukku on jokin aftermarket-viritys (taas). Vetokoukun sähkörasian pohjaan myös tehty johtojen pujotusta varten viilto josta kosteus on tehnyt tuhojaan (oikea asennusreikäkin oli olemassa...). Myös muoviseen takapuskuriin leikelty rumasti vetokoukun mentävä reikä. Auto vahattu kokonaisuudessaan eilen. Pakoputken tiiviste piti marmoritiskiltä tilata viikon toimitusajalla... Raitisilmansuodatinta ei saa mistään (=oulusta kivijalkaliikkeistä/marmorilta), joten vanhaan runkoon pitää uus suodatin vaihtaa. Kuvia
              Onko takapuskurin merkeille (eli Audi 100, rinkulat ja quattro) jotain kiillotus/puhdistusohjeita muuta kuin uusiin vaihto? Entäs miten saisi etukajarien (tuulilasin alla) ritilän pois? Myös tieto vakiokajarien koosta (ja blaupunktin soitin tosiaan, vaikuttaakohan asiaan?) ja syvyydestä riittää hyvin. Takana oli 5.25" paikat.
              Viimeksi muokannut Squbbe; 24.7.2012, 22:41.

              Comment


              • #8
                Ryhdikkään näköinen lötkö sinulla, kyllä tuolla kelpaa aloitella :)

                Comment


                  #9
                  4" kaiuttimet menee kojelaudan paikkoihin piiloon. Joskus niitä kaiuttimen peltejä voi leikellä, ettei tarvitse kojelautaa pilkkoa sisäpuolelta. http://www.audiclub.fi/audifinns/att...7&d=1303070255 Kuvassa V8:n kaiutinpaikka kojelaudan sisältä. Satkuun ja 200:een saat laitettua samanlaisen kaiuttimen päältäpäin.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja Squbbe Näytä viesti
                    --Tänään tuli sassin kytkin ja samalla osteltiin parit fillterit, venakopan tiiviste ja kampuran stefa.
                    Jos on tarvike se venakopan tiiviste, niin kannattaa varautua siihen, että se ei sovi. Alkuperäisissä pinnapulteissa on paksunnokset ja tarviketiiviste voi jäädä kantamaan niistä (minulla on jokainen jäänyt). Niin harvakseltaan joutunut tiivistettä vaihtamaan, että olen vissiin kolmasti käynyt viemässä tarviketiivisteen takaisin ja hakenut merkkiliikkeestä oikeanlaisen, kun kerennyt unohtamaan, ettei tarvike sovi. Ja kyseessä siis ollut kuminen tarvike, korkkiin en sotkeudu.

                    Comment


                      #11
                      Nyt on oikean näköistä meininkiä! Täytyy nostaa hattua korkealle noin huolelliselle puunaukselle. Tornadorot on hyvä väri, ja sopii hieman sporttisesti juuri quattroon.

                      Aihio taitaa olla kaikin puolin hyvä, ruostetta ei ainakaan näy. Ei muuta kun lisää juttua ja kuvia :)

                      Jos joskus suunnittelet vanteiden vaihtoa, niin nämä orkkis-Ronalit sopii kuin nyrkki silmään.
                      Attached Files
                      Viimeksi muokannut Heksi; 25.7.2012, 09:47.

                      Comment


                        #12
                        Tästähän tulee vielä nätti noillakin vanteilla. Aina tullut mietittyä tuota lötkön raitisilmasuodatinta, että minkä näköinen se on, kun ei ole aiemmin tullu nähtyä. Jollain sovittimella saa ilmeisesti myös levymallisen suodattimen paikoilleen. Suodatinta ei vissiin ole lötköissä ilmastoinnin yhteydessä ollutkaan vaan ainoastaan noissa kompurattomissa? Vai kö?

                        Koukku on kuvien perusteella aitoa suomalaista lattarautadesignia á la Kovil. Rapeaa kuin paahtoleipä verrattuna nahkahousujen tekemään ns. orkkiskoukkuun.


                        Saat uuden lötkön omistajan tervetuliaslahjaksi listan kyseisen auton lisävarusteista (tarran valokuvasta lukien) :)

                        139 = lämmitetty apumiehen penkki
                        288 = ajovalon pesuri
                        340 = lämmitetty kuskinpenkki
                        341 = keskuslukitus
                        408 = peltivanteet koossa 5,5" x 14"
                        417 = hydraulinen ohjaustehostin
                        432 = ABS
                        476 = täysimittainen vararengas
                        597 = 63Ah akku
                        621 = 90A laturi
                        656 = kuskinpenkin korkeudensäätö
                        675 = kierroslukumittari
                        827 = kangassisusta tekstuurilla/värityksellä 'crayon'

                        597:ää en löytänyt 100/200 listojen alta, mutta typ81:sten listoista löytyi tuollainen.
                        Viimeksi muokannut jasso; 25.7.2012, 18:08.

                        Comment


                        • #13
                          Miulla olis muuten tallissa ylimääräisenä tuollaiset vanteet. Joutuu kyllä puunaamaan, mut lähtis varmaan halvalla uudelle harrastajalle;)

                          Comment


                            #14
                            Ronalit talveksi ja nuo nykyiset kesäksi.

                            Comment


                            • #15
                              Oli muuten manitoun kurottajassa melkein samanlainen suodatin kun siulla kuvassa. Varmasti löytyy jostain tuollainen putsari, ei voi olla niin harvinainen. Johonkin audiin löysin mittojen mukaan filtterin fram: in sivuilta. Piti sentti leikata päästä niin meni paikalleen.

                              Comment


                              • #16
                                http://ktractors.com/images/m_PA4934.jpg

                                Se suodatin on muodoltaan tuollainen. Kokoluokkaa akun pituinen, noin. Peltilätkä tulee toiseen päähän ja pinnapultilla siipimutterikiristys keskeltä suodatinta. Jostain kuulin, että traktoriliikkeistä voisi kysellä suodatinta mittojen mukaan, mutta myös paikallisesta autotarvikeliikkeestä noita olisi saanut. Minullakin ollut vaihtolistalla, mutta ei ole tullut vielä vaihdettua.

                                Ja juu, Kovililla kannattaa heittää vesilintua. Omastanikin vaihdoin sellaisen alkuperäiseen, kun venetraileri-keikan jälkeen alkoi ruostelaattoja tippua puskurin välistä.

                                Comment


                                • #17
                                  Jasson arvailut osuivat oikeaan, paitsi tuo 597. Akku ainakin nyt on 65Ah, oisko aikonaan ollu 63Ah :) Tuo paahtoleipävertaus pisti naurattamaan, oikeaan kyllä osuit :D Löytyykö niitä nahkapöksyjen koukun tekeleitä sitten vielä jostain? Ronalit ei kyllä jostain syystä ole omaan silmään erityisen hienot. Ei pahat, mutta ei kyllä nostata suuria tunteitakaan omistaa. Näyttävät siltä niinkuin keskikupit puuttuisivat kokonaisuudesta. Tämmöiset pizzalautanen-designilla olevat näyttävät jotenkin siistimmiltä, tai sitten tuommoset nykyisen malliset bbs:t isommassa koossa olis hienot kans.

                                  Kytkin asenneltu tänään. Saa nähä miten venakopan tiivisteen kanssa käy, näyttäs ainakin olevan passeli. Entinen jotain korkkia vissiin.

                                  Comment


                                    #18
                                    Miulta löytyis tollaset pizzalautas/kaivonkansi malliset ronalit 14 tuumaisina, mutta omassani ei kovin siistiltä näytä... :D
                                    Viimeksi muokannut Quattro_4; 26.7.2012, 15:52.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kyllä ne Aerotkin ihan nätisti istuvat. Kaikki orkkikset yleensä sopivat näköön.

                                      Comment


                                        #20
                                        Niin makuasioitahan nämäkin ovat, mutta tässä meikän lötköt aeroilla ja r8:lla. R8:ia ei taida tosin saada 4 pulttijakoisena kuin 14", mutta aivan takuuseen en mene.

                                        Aika rumaksihan moni on ainakin noita aeroja miun auton alla haukkunut :D
                                        Niin ja ruskeassa vielä lisäksi vogtlandin mataluussarja.
                                        Attached Files
                                        Viimeksi muokannut Quattro_4; 27.7.2012, 14:34.

                                        Comment


                                          #21
                                          Aika rumat kieltämättä tuossa. Mutta nuo on nelipulttiset ja korina Avant madallettuna. Ei tuohon kyllä istu, mutta sedaniin 15":na minusta ihan ok. Ja noitakin on vähän eri kokoisilla lipoilla.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Viikon reissaamisen jälkeen on taas aika pistää vähän päivitystä projektiin:
                                            Moottori on päässyt takaisin paikoilleen. Venakopan kansi ja jakohihnan kotelo maalattu. Moottoritilaa putsattu lisää. Kytkimen tuntuma hyvä vaihdon jälkeen. Ohjaustehostimen pumppu vuosi, o-renkaat kovia koppuroita. Uudet tilalle eikä ongelmaa. Moottori kuulostaa käynniltään hyvältä, ei säksätä eikä vuoda öljyä mistään. Maalipinnassa havaittavissa paikkoja joista pitää hioa ja vahata uudelleen. Ruosteenkorjausta varten maaleja ym. ostettu ja koukku odottaa edelleen toimenpiteitä. Ekat tyypit ekalla omalla autolla otettu ja loistavastihan se kulkee. Uudet kilvet huomenna konttorilta hakuun ja öljyt vaihtoon mikäli DHL:n kuriiri jaksaa ne tänne asti toimittaa. Myöskin keskuslukitus kuskin ovesta korjattu, kaikki kolme piuhaa poikki ovesta. Varashälytinsysteemiä riisuttu pois samalla, näkyi sekin olevan semmoinen patenttiratkaisu että pahimmassa tapauksessa ajonesto alkaa oikuttelemaan. Piuhat olivat paljaana ja oikosulkuun räpsimässä. Vielä pitäisi kojelauta irroittaa että saisi loputkin siitä pois. Muutamia kuvia

                                            Comment


                                              #23
                                              Jos saan vinkin antaa, niin tilaa kilvet ilman eu-merkkiä. Sopii vanhaan autoon paremmin, mitä tuo merkin kanssa oleva (minun mielestä ja siksipä kaikista nykyisistä puuttuu tuo merkki).

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tarkoitin siis viestissäni että menen jo aiemmin tilattuja kilpiä hakemaan. Tietenkin vanhanmalliset, kukapa niitä eu-kilpiä haluaa :)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Hyvä valinta :) Pitäs lukee ajatuksen kanssa noita viestejä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kolme päivää tässä ruosteita korjailtu, mutta sateen takia joutui hommat siirtämään ulkoa talliin. Toisen puolen kaaret punaista maalia vailla (maalataan 2-komponenttimaalilla). Toinen puoli odottaa hiomista. Takajarrukilvet erittäin rapsakassa kunnossa, toisesta tippui pala pois. Onko tietoa mistä saa edullisesti uusia (tai mittoja että voi itse tehdä)? Sisustan kaikki muoviosat kiillotettu. Vetokoukusta raavittu (lue rälläköity ja hiekkapuhallettu) enimmät vohvelit pois ja hammeriten ruosteenestomaalilla maalattu kahteen kertaan. Ovien mustat kumiset alalistat puhdistettu massasta (mikä lie älynväläys ollut nekin massata?). Uudet kilvet paikoillaan. Huomenna toivottavasti perän ja toisenkin puolen pohjat valmiiksi ja maalaus että pääsee torstaina jo taas ajelemaan. Öljytkin saapuivat ja odottavat maalauksen valmistusta.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Marmorilta hain jarrukilvet quattroon muutama vuosi sitten. Kalliit pellinpalat, mutta ei ne montaa kymppiä silti olleet.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Lötköissä on jotain ihme muovilaatua nuo ovien alalistat. Pääsee lika yms sotkemaan ne, jos niitä puhdistele tarpeeksi usein. Harrastajatuttu suositteli kerran ihan tärpättiä noiden listojen putsaamiseen. Kokeilin ja nykyäänkin sitä käytän tarvittaessa. Varsinkin monenvuoden maantiepölyt lähtee, kunhan jaksaa reilulla kädellä sitä tärpättiä käyttää ja hangata kunnolla. Yhdestä entisestä lötköstä sain vaaleat listat taas mustiksi tuolla keinoin.

                                                        Kun ne ovat mustat jälkeen, niin jokin muovinhoitoaine toimii jatkossa käsittelyssä. Mustan listan kuuluu näyttää mustalta. Ei harmaalta tai vaalealta.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Nyt on yövuoro autotallissa vietetty (pakkohan se oli jotta pääsee tänään ajamaan :P ) ja helmoista massa rapattu pois ruostuneista kohdista. Ruosteet hiottu ja maalattu hammeritilla (kumpikaan ei näy kuvissa). Helmat odottavat toista hammerit-kerrosta jonka jälkeen massailua. Kaaret, takapuskuri ja takalasin vieressä olevat muovikoristeet maalattu. Kuvia

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Täältä iso peukku tälle toiminnalle. Komiaa, sanon.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X