Alkuperäinen kirjoittaja porkkis
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi 80 1.8TQ
Collapse
X
-
Noniin tuossa kun koitin autoa starttailla niin ei halunnut lähtä startti pyörittämään, Mikähän lie mahtaa olla. Virtaa kyllä tulee tuolle startille mutta onko tuo kytkentä oikein? Tuossahan ei pitäisi mitään eroavaisuuksia olla startin hammaskehällä aeb vs tuo kasikympin vauhtis. Eikä tuo starttikaan nyt varmaan väärään kohtaa mene kiinni ku kiinnittää vaihdelaatikon kehään.
ylempi +
alempi runko
punainen heräte
Toinen mikä kummittelee on tuo b-pumppu, releelle tulee virta ja se naksahtaa mutta tuo pumppu ei lähde pyörimään. Miten tuo pumppu saa tarkalleen ottaen virran?
Comment
-
Noniin startti löysi paikkansa, kokeiltiin triggerille antaa suoraan + navalta virta. Sehän pyörähti ja nyt pyörii virtalukostakin. Joku siellä oli startissa vinksallaan, kun sai tarpeeksi virtaa nii rupes pyörimään.
Hyppyjohto p-pumpulle ja savutkin saatiin otettua, kyllähän se tästä hymyksi muuttuu ;)
Comment
-
Okei, eli nyt otin kuvia, kun vaikuttais etten osaa ilman niitäkään selittää mitään.
Startin toiminnasta sen verran, että solenoidin ylempään nastaan (M8 pultti) tulee jatkuva virta akulta, vasempaan (abiko) liittimeen tulee tosiaan tuo herätevirta virtalukolta. Solenoidin alempi nasta (M8 mutteri) kytketään päälle tuolla herätevirralla jollon virta akulta kulkee solenoidin läpi tuosta ylemmästä M8 nastasta alempaan M8 nastaan. Samalla kun virta kulkee M8 -> M8 solenoidi työntää Bendix rattaan startin hammaskehälle, joka taasen pyörittää moottoria. Tuon oikean puoleisen abiko liittimen merkitys on minulle vähän hämärä, enkä ole varma mihin sitä käytetään.
Startin toiminnan testaus onnistuu syöttämällä virtaa akulta startin herätevirta abikoon. Muista vain laittaa auto vapaalle jos testaat startin sen ollessa autossa kiinni. Jos ei noin vielä toimi, niin syötä virtaa myös siihen alempaan M8 pulttiin. Kerro sitten mitä tapahtui, niin jatketaan siitä. Ja iltalehden uutinen siitä, kuinka joku jäi autonsa alle ei riitä ;)
Kuvista 1-3 näkyy kuinka omassa projektissani nuo johdot menee. Ylempään M8 nastaan tulee laturilta virta (niinkuin AEBssa on tehtaalla laitettu) ja tuo toinen joka tulee siltä ylemmältä M8 nastalta kuvaajaa kohti menee akulle.
Starttimoottoria ei erikseen tarvitse maadoittaa, sillä se maadoittaa moottorin, ja moottori maadoitetaan sitten erikseen koriin. Kuvissa 4-5 näkyy kuinka omassa projektissani toteutun moottorin maadoituksen.
Kuva 6 taas on kuva jonka aiemmin lupasin tuosta 2.5" DPn mataluudesta.Viimeksi muokannut Mehtala; 11.11.2012, 14:05.
Comment
-
Pitääkö tuo kaasuläppä jotenkin sopeuttaa vagcomilla, vai onko normaalia että joka kerta kun laittaa virrat päälle se ääntää n.10s ja lakkaa?
Tosiaan tuon bensareleen kanssa ollut vähän ongelmia, ja tuntuupi siltä että ne ovat lähtöisin eculta. Kun releen painaa sormella päälle niin pumppu pyörii, taas kun laittaa virrat päälle niin rele naksahtaa muttei jää ollenkaan päälle. Tekeekö jokin vikakoodi tälläista?
Comment
-
Noniin olis tämäkin rakkine käyntikunnossa vakio kokoonpanolla, seuraavaksi pitää ruveta keräämään dokumentteja katsastusta varten. Tosiaan hiukan lisähommaa tuottaa se että auto on vähäpäästöinen. Nyt olen siis kasannut moottorin (AEB) täysin alkuperäistä vastaavaksi, jolloin maahantuojalta saamani päästötodistus vastaa todellisuutta. Lukuunottamatta sitä seikkaa että päästöt mitataan g/km niin lyhyempi välityssuhde vaikuttaa niihin myös. On tuossa luovuttaja A4:ssa vielä 4.11 perä ja laatikon saa kaverilta jos inssi rupeaa nokkavaksi tuon suhteen.
Mitä kaikkea pitää 80:iin muuttaa kun laittaa tuon AEB moottorin? Käytän siis verrokkina NM 90:iä ja tulostelin ETKA:sta dokumentteja jo jarruista, iskareista ja jousista.
Sitten vielä kysymys pakosarjaan liittyen, oisko kellään mittoja 1.8t kanteen tulevalle laipalle? Pitäisi cad piirrokset saada jostain. Ainakin tuon T25 laipan mitat löysin jo googlesta, mutta tuon toisen kans ei oo lykästäny.
Comment
-
-
Kerro sitten toki mitä kaikkia papereita tulostelit sieltä etkasta. Oman projektin kanssa nyt ei mikään hirveä kiire ole, kun leimaa on huhtikuuhun asti, mutta jos alkaisi keräilemään noita dokumenttejä tuohon muutoskatsastukseen.
Miten loppuviimein ratkaisit tuo polttoainepumpun releen ohjauksen?Viimeksi muokannut Mehtala; 1.12.2012, 17:10.
Comment
-
Noita perävälitysjuttuja ei ainakaan kannata asioikseen esille ottaa konttorilla. Itse tulostelin oman projektini muutoskatsastusta varten kaikki sivut etkasta, missä oli alkuperäisiä ja/tai tilalle vaihdettavia komponentteja. Aika nippu tuli, mutta eipähän ollut inssillä kysyttävää.
Comment
-
Mehtala, pumpun kans ei loppuviimein mitään vikaa ollu. Jostain syystä kuvittelin että sen ois pitänyt kerätä painetta hetken kun virrat laittaa päälle niinkuin tuo 80 oma systeemikin tekee. Toisekseen kun autoa koitti käynnistää se vähän lupas ja sammui, tämän taas ajattelin johtuvan juuri pumpusta. Mutta tulipa huomattua etta pumppu toimii niinkuin pitää ja sammuminen johtuu jostain muusta, sitä pitää vielä tutkia.
Soitin konttorille jo aiemmin ja ei onneksi ottanut puheeksi tuota välityshommaa kun kyselin mitä muutoksia tulis tehdä läpipääsyyn. Vähän funtsin ettei kannata kyllä ite ottaa puheeksi koko asiaa. Tosin ihan rento inssi vaikutti muuten olevan että toivottavasti ei tuu harmeja. Kun kysyin tuosta välijäähystä niin sano vaan että laita edes siksi aikaa alkuperäinen paikalleen ku tuut autoa katsastaan. ;)
Tulostelin nyt vain ne osalistat missä oli molemmat sekä 3A että NM merkitty, eli nuo aiemmin mainitut.
Comment
-
Tulipahan päätettyä pitää AEB vakiona toistaiseksi ainakin talven yli, mahdollisesti joku lastu hommata ja ajella ensimmäiset himot pois. Siinä kun kesä tulee laittelis uuden kitin paikalleen. Onhan tuossa jo listaa hommatuista viriosista, eikä paljon enää puuttuis valmiiseen pakettiin mutta kun kelit on mitä mainioimmat ja auto ajokunnossa niin ei sitä malttais laittaa talliin työn alle. :/ Sitäpaitsi kulkeehan tuo tuollaisenaankin jo ihan välttävästi näin alkuun.
Itse projektiin.
Lambda ei jostain syystä toimi ja ainakin tyhjäkäynti seilaa sen takia. Maf saa virran samasta johdosta kuin lambda ja se ainakin toimii. Ja ennen swappia toimi myös lambda. Vikakoodeja yritin kans lukea ja vag-com sanoo "interface found"mutta ecuun ei saa minkäänlaista yhteyttä.
Comment
-
Noniin tätäkin on taas tullut rakenneltua, pari kysymysmerkkiä tuli tuon koneen käytökseen liittyen. Eli tuo kaasun jääminen seilaamaan painalluksen jälkeen hieman häirittee, puhistin jo kaasuläpän mutta eipä tuolla juuri ollut vaikutusta. Vaihdon yhteydessä kierrokset jopa lisääntyy kun kaasun nostaa ja kytkintä painaa..
Tuosa yks esimerkki kun tyhjäkäynniltä kerran painasee kaasun:
http://youtu.be/NDNEpig4uXk
Sitten tyhjäkäynnin epätasaisuus kummastuttaa, tulpat vaihdoin ja puolia vaihtelin ristiin, puristuspaineet mittasin, mutta mistäköhän aiheutuu tuommoinen "hyrskytys"? onko jollakin ollut samanlaiset oireet?
http://youtu.be/mqGEwVp9LBM
pohjustuksena sen verran että 4. pytty ei aina lähde mukaan heti, eli käy (joskus) kolmella kylmänä, siellä kuitenkin on paineet ok ja tulppa+puola kunnossa. Noita suuttimia en vielä vaihellu keskenään, voihan se vika olla sieläkin. Mietin tuota sytytyksen vahvistinta, voisiko vika olla siinä ja miten se testataan?
Comment
-
Noniin tänään tuli aurailtua jälleen perinteiseen malliin rata tuohon läheiseen jokeen, pääsi tälläkin autolla vähä kokeileen minkälainen se on ajaa. Renkaina tuossa on huonot kitkat jotka puskee pienimmästäkin nopeudesta ja sivuttain kulkee yhtä hyvin kuin suoraan, toisaalta hyvinhän tuolla nelikolla pääsee penkasta pois :). Ei vaan piikit pitää hommata mahdollisimman nopeasti, vähä se on niin että kun niillä on tottunut ajamaan niin ei ilman pärjää.
Muutenhan tuo kulki ihan kiitettävästi ja vaikutti kierrosherkältä, aikaisemmat oireet ovat vieläkin tallessa ja nyt ajossa uusi huomio oli turbon punastuminen. Tosiaan paljonhan tuolle ei voinut kenkää antaa ja kuitenkin jo pienen ajon jälkeen turbo hehkui punaisena. Käykö tuo sitten liian laihalla vai mitä? Voipi olla että samasta syystä tuo tyhjäkäyntikin pompottaa, pitää ottaa nuo suuttimet syyniin.
Ainiin ja tuo perän lukko, se ei tosiaan toimi. Mikä siellä todennäköisimmin on pielessa?
Comment
-
Kovaa kyllä rangot menemään jos ihan punottamaan saat ahtimen, omassa ei vielä niin ole päässyt käymään, näin verrokkina kerrottuna. Ja kyllä tuokin on kenkää saanut jo radalla ihan riittävästi.
Perän lukkoon, oletko muistanut kytkeä sen vaaleanpunaisen alipaineletkun takaisin järjestelmään joka menee autoon sisälle tulipellin läpi siitä vasemmasta etukulmasta? Se on lukon tarvitsema alipaineputki ;)
Comment
-
Ei tuollaisella pikkuahtimella tarvitse paljoakaan pyörittää rinkulaa lumessa kakkosvaihteella niin jo punottaa. Liitteen kuva on otettu AEB:n ahtimesta ja pakosarjasta sen jälkeen kun 8v tytär oli sylissä pyöritellessä, joten yritystäkään ei ollut.
Voi tosin hyvin olla että tuo kävi laihalla. AEB ja ABT 215ps lastu oli tuossa.
Comment
-
Noniin tuli vaihdettua vuotava öljynhuohotus putki ja fiksailtua alipaine letkut, auto käy kuin singeri. Tuo vaaleanpunainen letku on nyt kiinni ja lukko toimii, parani ajettavuuskin jo lähemmäs siedettävää :).
Mehtälä onko sulla joku venttiili tuossa Vaaleanpunaisessa letkussa vai meneekö ylipainekin letkuun?
Comment
Comment