Ilmansuodattimen, suuttimien ja y-putken vaihdon jälkeen ilmaa menee rapia 40g/s enemmän läpi kuin ennen. Max määrä siis.
3000-4000rpm kohdalla menee noin 20g/s enemmän ilmaa kuin ennen.
FATS on nyt bensalla 0,2sek huonompi kuin ennen E85:lla.
Oliko tässä vielä orkkis ilmansuodatin ja nyt vaihdettu kartiomalliin? Jos ilmaa menee noin paljon enemmän (ihan oikeastikin eikä ole maf sekoilua kuten Lupe mainitsi) niin varmasti näkyy myös muissa logeissa ja kulkupuolessa. Y-putkella et saa yhtään grammoja logeihin.
Kartiosuodatin on vaihdettu tosiaan. Samalla vaihdoin tuon y-putken (Loba hiilari). Kulkupuolihan alkaa bensallakin olla "kohtuullinen". Tosiaan tätä on säädetty nyt viimeiset pari vuotta ja tehty muutoksia suuntaan jos toiseen. Syyt viivästyksiin yms. mainitsinkin aikaisemminkin. Katsotaan nyt josko tämän saisi vihdoinkin ns. valmiiksi syksyn/talven aikana. Noita polttoainepuolen tarpeita saattaa joutua vielä päivittämään, mutta talvi tulossa niin on hyvää aikaa puuhastella noidenkin kanssa. Ilmeisesti pumppu tulisi releyttää, linjastoa hiukan avartaa ja ei kai tuollainen tuplapumppuhässäkkä ainakaan haitoiksi olisi. Katsotaan nyt mitä tuo sanoo kuhan vaihdetaan viinalle.
Ei kai tämä kuitenkaan ainoa auto ole jossa on ollut hankaluuksia säätöjen kanssa, tuntuu olevan ihan normi juttu näiden 2.7t koneiden kanssa, että säätöjen hakeminen kestää ja kestää =)
Ei kai tämä kuitenkaan ainoa auto ole jossa on ollut hankaluuksia säätöjen kanssa, tuntuu olevan ihan normi juttu näiden 2.7t koneiden kanssa, että säätöjen hakeminen kestää ja kestää =)
Tuntuu että etänä tehdyissä kestää ja kestää. Paikanpäällä tehdyt alkaa toimimaan kohtuu ajassa. Harva on toista vuotta hakenut säätöjä kun on säätäjä ollut autossa itse
Kyllähän näissä ne koodaushaasteet alkaa tulemaan kun mennään sinne 600 hepan yli ja palikat on jo spesiaalia ja ollaan etänä. Joko fatsit on kuitenkin siellä 2.5 sekan tietämissä vaikka ei noin isoilla hyrrillä olekaan tarkoituksenmukaista käyttää noin alarekisterimittausta. Toisin menihän pyrtsillä aika rivakkaan sekin alue.
Hmm viimeeksi ainakin sanoivat käyttävänsä Fragola 2000 sarjaa (jota valmistaja ei suosittele E85 käyttöön) mutta 6000 on E85 kestävää PTFE:tä. Kun olet jo asiakas niin jos viitsit niin kysypäs mitä ne on sulle myynyt ja millä perusteella on E85 kestävää jos on tosiaan 2000 sarjan letkua.
Totuuden hetket käsillä tuon aineen riittävyyden kannalla. Bensalle softa on jo valmis. Etanolille matalapainesofta myös, mutta korkeammilla antoi jo merkkejä laihalle menemisestä. Katsotaan nyt saako ruotuun säädöillä vai pitääkö alkaa hommaamaan uutta palikkaa taas vaihteeksi.
Pahalta näyttää ja Jani jo selvittää mitä tuo nykyään maksaa (SillyRabit täyskitti) suomeen toimitettuna. Täytyy laittaa ne kiskot samalla jos tuohon nyt jotain joudutaan tekemään. Oiskohan tuo jo vika isompi modi vähään aikaan...
No nyt, kaiken järjen mukaan, siellä ei pitäisi olla mitään joka ahdistaa. Kaikki laitettu ja vaihdettu noiden polttoainelinjojen jälkeen. Sitten alkaa kierros taas uudestaan jos lähdetään sinne 1K luokkaan, mutta mun puolesta auto jää nyt tuolle tehotasolle. Jos olisin tiennyt paremmin niin olisi kannattanut jättää auto jo "rauhaan" silloin kun se oli vain modatuilla RS4 hyrrillä.
Polttoainepuolta ei saada nyt tehtyä, osien saaminen kestää ja Janilla loppuu "ikkuna" autojen säätöön ja sillä on muitakin pulkkia työnalla. Tehdään nyt mitä pystyy. Hommaan osat ja laitetaan kiinni ja jatketaan säätöä sitten taas kun alkaa kelit olla kohdallaan. Tällä välin voisin miettiä Erikoismoottorin palveluja kuhan uudet linjat yms. romut laitettu.
Itse olen reissussa ainakin Helmikuun loppuun asti eli laitetaan tuo varastoon kuhan Jani saa säädöt tehtyä. Tuon ropaaminen ja kuskaaminen on aina hankalaa, kun olen poissa.
Katotaan nyt ees mitä se DC suuttimilla sanoo ku saadaan säädettyä.
Jos soppa loppuu niin täytyy tehdä jotain. Uudelleen säätää pitää sitten kuitenkin.
Hiukan päivitystä. Jani on tuossa säätöjen ohella modannut tuota torsenia jonka lunastin Terholta. Se on vanhaa mallia eli 01E409751. Neulalaakereilla varustettu. Ensin näytti siltä ettei tuosta saa kuin 3:1 suhteella olevan, mutta taipui se kuitenkin 4:1 suhteelle. Ei tuo 3:1 kuulosta kyllä ollenkaan pahalta myöskään.
Säädöt etenee pikkuhiljaa, vielä menee viinalla ylhäällä laihalle. Katsotaan nyt saako tuota ollenkaan kuntoon vai aletaanko vaihtamaan osia. Katselin juuri säätiedotusta eli kohta on tämän vuoden säätöikkuna ohi (lunta tulossa).
Ei se viinalla mene yhdellä pumpulla tolla setupilla, uskokaa jo tai säädätte taas vuoden tota :)
Toki jos laittaa sopivasti matalemmat ahdot niin pääsee yhdellä pumpulla suht pitkälle, jos siis tarkoitus hommata joka tapauksessa lisää bensakapasiteettia.
Sanotaanko 1.3-1.4 Bar max niin pitäisi softa saada tehtyä yhdellä.
Siltähän se vaikuttaa. Epäilen ettei saada kaikkea ulos nyt, mutta katsotaan mitä sieltä uunista tulee. Eipä tuo nyt tässä konkurssissa iso nakki ole vaihtaa isompaa rojua alle.
Hetken mielijohteessa laitoin tuonne markkinapalstalle myynti tai lähinnä vaihtoilmoituksen. Tarvitsisin ison veturin jolla kuskata näitä härpäkkeitä paikasta toiseen. Meinasin ensin, että käyn hakemassa jonkun vanhan Pajeron (joita saa yllättävän edullisesti varsinkin bensavehkeitä), mutta sitten olisi taas yksi purkki muiden joukossa ja nytkin on haastavaa löytää säilytytilaa. Risa on suoraan sanottuna luvattoman vähällä käytöllä, joten joutaisi "parempiin" käsiin.
Onhan siellä bensalle jo 3 ohjelmaa ja E85:llekkin 1 ohjelma.
Täys paineohjelmaa E85:lle tehty muutama veto ja yläpäässä se on vieläkin laihalla eli siitä soppa todennäköisesti loppuu. Se että riittääkö linjojen vaihtoa vai pitääkö pumppuja alkaa vaihtamaan on arvoitus.
Jos sieltä nyt soppa loppuu niin sinne vaihdetaan kaikki. Pumppu, linjat ja kiskot. Ihan turhaa niitä on vaihtaa yksitellen, menee vain aikaa. Sen jo oppinut että ei kannata jättää tuon auton kanssa mitään puolitiehen. SillyRabitin kitti vaikuttaa aika soivalta ja ne lupaa sille kitille sen ~800Hv etanolilla.
No niin, nyt se on varmistettu. Soppa ei riitä korkeammilla paineilla E85:lla. No eipä tuo nyt yllätys ole. Harmittaa vain ettei saa tuota vieläkään 100% kuntoon. Talvi tulee ja osienkin saaminen vie aikaa.
Comment