Unicorn edelleen. Ruttua on tosiaan sen verran, että bensalla ei oikein kunnon tuloksia saa. Tämä oli tiedossa tosin ennenkin, mutta taisi tuo säätäjä unohtaa sen hetkeksi ja ihmetteli miksei tuo oikein toimi. Vaihdetaan nyt etanolille ja katsotaan miltä se oikein näyttää.
Porkkiksen kanssa on oltu jo yhteydessä, mutta ei vielä ole ehtinyt tuota katsomaan. Viimeksi oli kiireitä teidän muiden autojen kanssa (piti saada Lappeenrannan ajoihin valmiiksi =)
Tarkoituksena on saada softa Porkkikseltakin. Tuota on nyt säädetty 2v aika tarkalleen. Tuolla kokoonpanolla se ei ole vielä ollut koskaan ns. valmis. Paras setuppi edelleen oli se modatuilla RS4 hyrrillä oleva. Kyllähän tuo olisi aika saada iskuun vihdoin ja viimein. Kiirettä tuon kanssa ei ole pidetty, sillä silloin kun tuo mulla on (aika harvoin) niin se seisoo vain tallissa/varastossa. Tuon tuunaajat on ajaneet sillä paljon enemmän kuin minä koskaan =)
Talvi on nyt kovaa vauhtia tulossa ja kuhan tuohon saadaan se etanolisofta niin koetan saada sen tuonne Oulun AMK:lle penkkiin ja sen jälkeen voisikin kysellä miten Lappeenrannan suunnalla olisi aikaa katsella tuota. Petri tekee softat penkissä eli ilmeisesti onnistuisi talvellakin säätöjen teko.
Mainitaan ihan erikseen, että nuo viivästyksen softassa ei ole johtuneet Unicornin tai muiden toiminnasta. Itsellä nämä aikataulut on ns. hankalia töiden suhteen eli autoa on hankala saada aina oikeaan aikaan oikeaan paikkaan. Tehty siis silloin kun kaikilla on aikataulut kohdanneet.
Kyllä ne softat tien päällä tehdään tai pitää tehdä. Toki penkissäkin saa tehtyä mutta toimii kadulla sitten miten toimii.
Taisi itsellä mennä noilla sanoilla suuttimilla sekä bensa, että viinasoftat noin kymmenellä versiolla valmiiksi muutamassa viikossa, joten suosittelen ;)
Siinä hävisi ulkomaan säätäjän ongelmat ekalla filellä, mitä oltiin aikoinaan veivattu reilu 60 versiota tuloksetta :) Kaikki meni alkuun ulkomaan kautta ok perus seteillä mutta kun alkoi tulemaan oikeasti erikoista palikkaa koneeseen, niin loppui siellä osaaminen.
Kiitos kauniista sanoista. Yritän parhaani mukaan panostaa myös siihen normaaliajon toimintaan eikä vain lapa lattiassa ajeluun. Saatan panostaa jopa selvästi jotain muita säätäjiä enemmän. Tästä syystä joskus vähän kavahdan noita järjettömän kokoisia suuttimiakin :)
Niiden kanssa duunin määrä kasvaa huomattavasti, jos autosta tahdotaan hyvin toimiva myös nurkka-ajossa. 1200cc max käyttöaste viinalla 700hv 6syl-autossa on vain ~60%
Jos auton jättää minulle hoitoon, on sen kanssa melkein dynoon mentävä. Olen huomannut, että ajoittain koeajotarve ja nopeusrajoitukset eivät ole aivan linjassa. Asia toki muuttuu, jos tehdään etänä tai asiakas voi koeajaa.
No juu tuota normaaliajoa ei kukaan ole tähän mennessä ollut säätänytkään ja Porkkis käytti siihen aikaa reilusti. Tämähän kannattaa ja on suotavaa, hiukkasen erilailla toimii normaalissa ajossa, kuin ennen.
Itse tein kanssa tuon suuttimien laskennan väärin perustein, onneksi sentään nuo 1200 kuitenkin toimii vaikka säätäjälle varmaan yhtä tuskaa :)
Nuo kun taitaa riittää kilohevoseen asti viinalla... eli hiukkasen yli omien tavoitteiden.
Hyvin se toimii. Ei mitään ongelmia normaalin ajon kanssa. Ainoa ongelma on ettei tuo kulje mihinkään bensalla ja kun vedättää niin se menee tajuttoman rikkaalle. Nyt ihmetyttää miksei tuo saa ilmaa tarpeeksi, täytyy ihmetellä onko sama ongelma viinallakin
Itse tein kanssa tuon suuttimien laskennan väärin perustein, onneksi sentään nuo 1200 kuitenkin toimii vaikka säätäjälle varmaan yhtä tuskaa :)
Nuo kun taitaa riittää kilohevoseen asti viinalla... eli hiukkasen yli omien tavoitteiden.
Minä ahnehdin myös ja otin nuo 1200 suuttimet, säätäminen oli haasteellista olemassa olevalla setupilla. No, onpahan valmiiksi isot isoille tavoitteille :)
Hyvin se toimii. Ei mitään ongelmia normaalin ajon kanssa.
Suuttimien "skaalaus" on ainakin sitten kunnossa. Itse olen havainnut, että se mikä toimii E85:lla moitteetta, ei toimi 98:lla läheskään yhtä hyvin suurempien suutinten takia.
Tuostahan on nyt juteltu jo jonkin aikaa, että nuo linjat ja pumput saattaa olla se seuraava heikko lenkki. Onko tuohon olemassa jotain siistiä ratkaisua? Mua ei kauheasti kiinnostaisi asennella sinne kontin pohjalle säiliöitä/pumppuja yms. surisemaan. Toki jos se sen vaatii niin pakkohan se on. Mietin vain jos markkinoilla olisi jo valmiina joku siisti ratkaisu?
Jos jollakulla on laitettu kerääjäsäiliö siististi (pumppuineen) tuohon ympäristöön niin laittakaa kuvia niin voisin ihmetellä. Ratkaisut joita itse olin nähnyt on ns. "race" henkisiä eli tungettu sinne mihin mahtuu. Tosin nuo autot on muutoinkin tehty radalle eli niissä sen ymmärtääkin ja kuuluu asiaan.
Kuinka paljon tuo kahdella pumpulla kierrättäminen lämmittää viinaa? Maatsihan on tehnyt joitain kokeita pöydällä, mutta onkohan kukaan mittaillut polttoaineen lämpötiloja ajossa olevasta paketista? Fuelabilla on sähköinen regu joka ohjaa niiden Prodigy pumppua, ei pätkimällä sähköä vaan jännitettä muuttamalla, yhdellä pumpulla riittäisi AN8 meno-paluu linjoilla?
Kellään ei taida olla kokemusta vielä tuosta, jollain sellanen setti on ollut tiettävästi hyllyssä jo jonkin aikaa...
Jep, ei taida nyt pumpulla tai suuttimilla olla vaikutusta siihen ettei ilma kulje.
Omat kokemukset pumppukeskusteluun. Pienet oem RS6 turbot, Pierburg, vakiolinjat+raili, 957cc, laajakaista lambda kuskin puolella. Sillä suorasähköistämisellä on iso vaikutus tuottoon, näkeehän sen pumpun spekseistäkin (12V tai 14V pumpulla). Lisäksi iso vaikutus oli seoksilla, sillä että onko seos esim 11.5 vai 12.0. Eli esim 11.5 polttoaineen paineet saattoi kyykätä rajusti mutta 12.0 paineet pysyi missä pitääkin. Lisäksi orkkis bensansuodin vaihtamalla "high flow" filtteriin oli iso vaikutus kun mennään riittävyyden rajoilla, tämä tuli todettua kanssa. Siellä on terävät käännökset orkkis suodattimen banjoissa joissa pienet reijät.
Toinen sanoo ettei ilmaa mene nimeksikään ja samaan hengenvetoon sanotaan että sitä menee 492g/s.
Mietintää. Onko maffi likaantunu ku vetää rikkaalle? Vai tuleeko ilmavirtaus nyt maffille erilailla kun on laitettu kartiotötterö, jolloin maffi näyttää että ilmaa menisi enemmän?
Eilen löytyi syy miksi nuo ilmamäärät oli ihan liian pienet. Logituksen pohjissa yms. jotain. Kyllä siellä siis ilma kulkee ihan ok. Kyllä tuo viimeisten lukujen valossa kulkee nyt bensallakin ihan "kohtuu" reippaasti. Mainitaan, että autossa on edelleen kitkarenkaat alla eli ne taitaa olla kohta ns. entiset renkaat. Loppuu pito ja haittaa hiukan säätöjen tekoa myöskin. Kuhan Jani vaihtaa etanolille niin saapa nähdä onnistuuko ollenkaan noilla renkailla säätäminen.
Jostain ihmeen kumman syystä ME7loggeri oli halunnut alkaa loggaileen laskennallista ilmaa vaikka en myönnä pohjaa muuttaneeni.
Tänään kävin vetää toivottavasti viimeiset vedot bensalla ja se menee nyt erilailla.
Monesti sen keskeneräisen kommentointi ei paljoa kannata.
Se että se oli ennen rikkaalla johtui ihan siistä että moottorissa oli vaikka minkälaista ilmavuotoa ja pakovuotoa turbolla. Seoksia ei saanut millään kohdilleen niin silloin se vedetään rikkaalle varmuudeksi kunnes on rauta pistetty kuntoon.
Nyt se näyttäs olevan kohtuudella kunnossa.
Onnistuu se säätäminen kun vaihdetaan vaihde vaikka 5:lle loggauksien ajaksi. Tietty en mielelläni jaksaisi polkupyörällä ajella :D
Comment