Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4:n pikkuveli RS4

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Eiköhän sillä rahalla ois jo järkevä Jarin ostaa C6 RS6, laittaa siihen hybridiahdinta ja ottaa se 950hp/1100nm. Luulis olevan alavääntöä ja huipputehoa sopivasti ja mahtuu perhe kyytiin. Ei tarvis näitten vanhojen romujen kans saikata. :)

Comment

Itseasiassa olen aina välillä kuikuillutkin Ronsua hiukan sillä silmällä. Tuossa joku aika sitten hiukan puhettakin jos vaihtaisin tuon Riesan Ronsuun, mutta ilmeisesti ei päästy ymmärrykseen hinnasta. Nyt täällä Oulussa oli yksi verovapaa (ilmoitus täälläkin) ja meinasin jo innostua, mutta joku palautti järjen =)

Tuossa Janin kanssa olikin jo juttua toisen koneen tekemisestä, se vaatii sen 25t euroa ja en enää jaksa alkaa saman projektin kanssa moiseen. Pidetään tuo tuollaisena kuin se jo on ja tehdään näitä "pieniä" muutoksia. Koko projektin tarkoituksenahan on koko ajan ollut, että tehdään tuosta ns. omaan makuun sopiva laite. Tehoja saa "helposti" lisää, mutta voisin kuvitella ettei se 1000Hv moottori kauheasti ole se meikäläisen juttu.

Kävin tänään viemässä Riesan säilöön. Tai no emäntä ajoi Risalla kun itse "jouduin" tyytymään Urssin kyytiin. Oli mönkijä kärryssä mukana niin emäntä ei suostu moista yhdistelmää ajamaan. Melkoinen keli ja osa tiestäkin oli kadonnut, kun tuuli tuiskuttanut väylät täyteen. Molemmat pirssit porskutti menemään kuin ei mitään...kunnon quattro kelit.

Emäntä itseasiassa kehui, että Riesa oli mukava ajaa. Nuo perussäädöt teki siitä pehmeän ja helpon ajaa. Luultavasti jotain oli tekemistä tuolla ~10cm lumipatjalla joka tiellä oli niin ei jousituskaan tuntunut niin pahalta kuin normaalisti.

Tosin Janin auton jälkeen mun auto on melkoinen "lulla", se auto ei jousta yhtään...mistä lie rautakangesta ne iskarit/jouset oikein on väännetty ;-)

Comment

Kävin tallilla pääsiäisenä ja tarkoituksena oli ajaa tämäkin ulos nauttimaan auringonpaisteesta. Ei onnistunut, kun en saanut traktoria edestä pois. Oli nostolaitteet jämähtäneet alas ja perässä raskas linko eli eihän se liikkunut mihinkään =( Muistutti taas siitä, että pitäisi ottaa ja vaihtaa tuonkin vehkeen hydrauliöljyt ja puhdistaa sihti (oli vesi jäätynyt ja siksi ei öljyt kiertäneet nostolaitteissa). En jaksanut nyt alkaa sulattelemaan. Seisominen ei tee noillekaan hyvää.

No käytin tuon sitten konehallissa lämpimäksi. Hyvin hörähti käyntiin vaikka seisonut pari kuukautta, kertalaakista tulille. Täytyy nyt alkaa kyselemään milloin tuolle löytyisi aikaa saada softa iskuun. Sehän jäi kesken kun talvi yllätti ja nyt tuossa on ihan perussäädöt bensalle. Latasin akun täyteen ja levitin hupun takaisin päälle. Jos vaikka vappuna saisi oikein ajettuakin autolla =)

Comment

Kävin hakemassa Risan varastosta Ouluun. Tekee näemmä hyvää perstuntumalle seisottaa autoa kuukausia ja aina välillä käydä ajamassa. Melko hauska laite vaikka tällä hetkellä tuo ei mihinkään edes kulje (peruspaineilla). Kyllä tuolla saa aina mielen virkeäksi ja meinaa väkisinkin "lapsettaa".

Kesärenkaita en vielä alle laittanut, kun ensi viikonloppuna on tarkoitus lähteä Syötteelle ja siellä on vielä täysi talvi. Kitkat alla eli ei mikään hoppu noiden kanssa.

Seuraavaksi tosiaan säädöt kohdalleen niin saa alkaa varailemaan penkitysaikaa.

Comment

Aloin kuuntelemaan miksi kuuluu sellainen pieni naputtava ääni kun kääntyy vasemmalle. Jani jo vaihtoi tuonne ulkopuolen nivelet ja laakerit tammikuussa eli ne ei nyt voi ääntää. Purin renkaat pois ja koetin katsella, mutta mitään syytä naputukselle ei löytynyt. No ajattelin sitten vaihtaa sisemmätkin nivelet. Melko "edukkaat", alennuksineen 250€/kpl...jööses. Oli sentään hyllyssä. Halvat on harrasteet. Samalla rytinällä aloin vaihtamaan sitten noita tukivarsiakin. Vanhoissa en havainnut pienintäkään kulumaa/välystä, mutta tuleepahan nuo uudet laitettua, kun hyllyyn olen hommannut.

Kysymys, en saanut tuota sisempää niveltä vetarista irti. Sokan otin pois, mutta se ei liiku yhtikäs mihinkään. Koetin hiukan vasaralla koputella, mutta kiinni on kuin tauti. Ei satu olemaan ulosvetäjää tallissa, mutta käyn huomenna moisen hakemassa. Voiko tuo tosiaan olla noin tiukka sovitus?

Tuo sisempi nivel tuntui ainakin kädessä hyvin tiukalta. Ei välyksiä yms. mihinkään suuntaan. No täytyy kasata tuo nyt kaikilla uusilla osilla ja ihmetellä jos naputus edelleen jatkuu. Tosin menee sitten mysteerin puolelle. Ääni on täsmälleen samanlainen kuin vetarin napse ja kuuluu vain ja ainoastaan, kun kääntyy vasemmalle. Jarrutus/kaasutus, kääntyminen oikealle ei aiheuta mitään ylimääräisiä ääniä.
            Attached Files

Comment

• Kyllä voi olla niin tiukassa, että vaatii ulosvetäjän.

Comment

• Osaselta olis saanu n. satasen laaki GKN niveltä = OE-valmistaja

Comment

Ei sitä kannata naputella. 5kg moska ja lyömällä lyöpi.

Comment

Jeps, luin tuon täällä olevan topicin (S4:n vetarit). Siellä oli mainittu nuo varaosanumerot, mutta Risan numerolla ei enää saa ja mistään ei löytynyt infoa onko noissa nyt mitään eroa vai ei (luultavasti ei). Onpahan nyt ainakin "oikeat".

Edit. No mä kerran "naputtelin" lekalla jonkun auton vetarin päätä ja se meni niin lyttyyn ettei sokkaa enää saanut paikoilleen =(

Comment

• Ulosvetäjällä lähtee kivuttomasti. Itse jouduin kardaanin nivelen vetäjällä ottamaan, kun taas vetarin sisempi nivel putosi "syliin".

Comment

Lähti tosiaan ulosvetäjällä "kohtuu" helposti, meinasi usko mennä, mutta kun kerran nytkähti niin lähti tulemaan ulos. Lujassa oli. Tosin sai sen uudenkin puskea kohtuu voimalla sisään. Tiukka on sovitus.

Eka puoli valmis, meni paljon aikaa, kun on kaikenlaista muutakin puuhaa joka suuntaan. Naputukset on nyt pois. Tiedä sitten mikä sen aiheutti. Pitää tänään aloittaa kuskinpuoli. Tuossa ei pitäisi nyt mennä kovin kauaa, kun on yksi puoli "harjoiteltu". Renkaat pitää vielä suunnata uudestaan. Koetin mitata raidetangon säädön tarkasti, mutta pientä heittoa varmasti tulee.

Päivittelin sitten samalla jarrupalat ja lyhensin sitä pohjaanlyöntikumia (~20mm) mistä on ollut aikoinaan juttua.
                        Attached Files

Comment

Molemmat puolet nyt tehty. Kävi käsittämätön lukkopultin avaimen katoaminen. Laitoin pultit kiinni toisella puolella ja irroitin toisenpuolen ja nyt sitä pirun avainta ei löydy mistään. Siivosin/tutkin koko tallin läpi =(

Pitäisi saada tuo toinen puoli auki. Täytyy marmorilla käydä kysymässä oisko niillä...

Comment

Jäikö pulttiin kiinni..?

Comment

Tuli sama mieleen mutta ei ollu paikoillaan. En ole ihan sata varma missä järjestyksessä kiinnitin/avasin nuo. Saattoi olla niin että kävin koeajolla (testasin vasenta puolta) välissä ja se pultti jäi kiinni ja tipahti jonnekin. Kävin fillarilla reitin läpi mutta ei näkynyt.

Comment

No nyt kuulostaa ihan mun omilta hommilta. :)

Comment

Tämä viikko on ollut melko painajainen remontin suhteen. Emäntä pääsi töihin eli joutuu osallistumaan enemmän normaalin arjen pyörittämiseen ja pahimmassa tapauksessa olen juuri saanut kamppeet päälle ja aloitettua hommat niin on joutunut lopettamaan ja lähtemään jonnekin kissanristiäisiin (jonka olin autuaasti unohtanut). Pienissä pätkissä siis joutui tuon tekemään eli meni monta päivää. En ole siis ihan varma missä vaiheessa se avain katosi =(

No tänään käyn kyselemässä marmorilta, jos niiltä ei saa niin rengasliikkeeseen. On varmaan turha kuvitella, että saisi mistään aikaa kulmien säätämiseen, hiukan meni ratti vinoon. Täytyy itse koettaa hienosäätää, näyttäisi siltä että kuskinpuolella on liikaa haritusta.

Comment

Itse olen viime vuoden aikana kaksi kertaa unohtanut lukkopulttien avaimen pultinpäähän. Ensimmäisellä kerralla löytyi noin 100 metrin päästä tienpenkalta. Toisella kerralla ei sitten enää löytynytkään, onneksi oli McGardien mukana tullut sarjanumerolappu vielä tallessa ja sai rengasliikkeeseen tilattua uuden.

Tuon jälkeen olen pyrkinyt tekemään niin että laitan auton avaimet rengastöiden ajaksi sinne missä lukkojen avaimen paikka on. Eipä tule ihan niin herkästi lähdettyä epähuomiossa. Vanhuus ei tule yksin...

Comment

Tai sitten ei käytä lukkopultteja. Nimim. ässään oli entinen omistaja laittanut kaikki pultit sellaisiksi. Ja sitten kun avain kerran pyörähtikin sileäksi...

Comment

Kävin hakemassa marmorilta uuden avaimen ja kohta suuntaan takaisin renkaiden suuntaukseen, sopivasti menee ruokis samalla. Mä jo ihmettelin miksei auto herjaa ratin väärästä asennosta, mutta tulihan se kotimatkalla =) Ensin meinasin, että jäikö mulla joku anturi irti yms. mutta lukaisin koodin niin ratin kulmasta se nyt valittaa. Pelästyin kuin alkoi piipitys ja kojelautaan syttyi liuta valoja.

Kyllä tuo keula jämäköityi melko paljon. Ilmeisesti vaikka noissa vanhoissa ei mitään näkynyt niin oli jo väsymää. Tein loppukiristyksen nivelille vasta kun kaikki oli paikoillaan ja nostin toisella tunkilla akseliston ns. normikorkeudelle. Nyt kun auto seisoo niin puslille ei tule sitä "kiertorasitusta". Jos nuo olisi kiristänyt ala-asennossa niin aika paljon noihin olisi kohdistunut vääntöä vaikka auto vain seisoo paikoillaan. Sen verran nuo näköjään liikkuu.

Comment

Ihan autokorjaamoja myöten näkee tosi usein miten auto on nosturilla ja pyörät roikkuu vapaana kun vedetään tukivarsien pultit kiinni. Saahan siinä tietysti itelleen nopeammin lisää töitä kun osat kestää sen vuoden eikä viittä.

Comment

No hitto, seuraavaksi takapää. Kaikki arvot punaisella, mutta ei alettu nyt muuttamaan kun muut hommat painaa päälle. Täytyy käydä läpi kaikki palikat sieltäkin ja vaihtaa jos tarvetta on. Tosin mitään välyksiä siellä ei ollu. Vain säädöt hiukan hukassa. Saattaa noi coilit aiheuttaa sen.

Edit: Tällänen lappu sitten tuli. Täytyy miettiä mitä palikkaa tuonne pitäisi laittaa, että saa kulmia säädettyä. Nykyisellään on säätömahikset lähellä nollaa. Anyway, ratti suorassa ja kulkee suoraan =)
                                            Attached Files
                                            Viimeksi muokannut Jari74; 24.4.2015, 15:12.

Comment

Saatiin Janin kanssa sovittua säätöaika eli nyt sunnuntaina vien Riesan taas Ruotsinmaalle. Saadaan poika kulkemaan "normaalisti".

Alla on edelleen kitkat. Johtuen siitä, että otin kumit kesärenkailta pois ja nyt vanteet on puhallettavana ja sen jälkeen pitäisi vielä maalatakin ne. Kitkoilla on hyvä ajella =) No ajoa ei tuolle autolle tule juuri yhtään anyway. Tässä olisi jollekin uudelle innokkaalle harrastajalle oiva peli. Ei näistä enää näemmä saa juuri mitään "korvausta" eli hinnassakin olisin valmis tulemaan aika paljon vastaan (käteisostajalle), tosin niin että auto myytäisiin ilman mitään "optioita" joita hyllyt on täynnä. Nyt tajuan oikein hyvin miksi eräs harrastaja myi autonsa osina pois. Vielä en jaksa mitään myynti-ilmoitusta väsätä, mutta jos jotakuta kutittaa saada Risa niin tietää mistä kysellä. Kuhan saan nuo jo suunnitellut projektit tämän auton osalta valmiiksi niin taidan siirtää varastoon naftaliiniin odottamaan parempia ajoaikoja =)

Comment

• Laita naftaliiniin, ei näitä myydä kannata. Hanki sitten näitä kevyempikorisia mitä minullakin on, näiden kanssa tallissa on mukava värkätä .

Comment

Mulla on näitä muita "harrasteita" piha ja lato täynnä. Totta on että hullua myydä tämä peli, mutta aina harmittaa nähdä tämän vain seisovan tallissa. Tehty kulkemaan; -)

Comment

Heh, tuntematta Matin lompakkoa niin kyllä kai minäkin säilyttäsin kaikki autot enkä koskaan myis mitään, jos vaan rahaa olis. Tosin en oo ihan varma harrastaisinko sitte enää Audeja.

Comment

Audi on tosiaan huono harraste. Rahat menee ja vastetta niille ei koskaan saa:-)

Comment

• Eiköhän noilla voimilla vastinetta rahoilla tule, jos vain olisi oikea käyttäjä :) No vitsi, mutta vaatii se auto kunnon kovaa ajoakin, eikä vain naputuksen poistoa tukivarsista.

Comment

Itse kyllä olisin palauttamassa orginaaliksi.

Comment

Originaali vain ei ole hyvä. Älkää käsittää väärin nyt, itsekin olen orkkis sivulistamiehiä, mutta vakio risa on vain äärettömän huono laite. Perustelut tuolle tietää kaikki jotka on omistanut tupla turbon.

Edit. Ja mulla on ollut noita useampia.

Comment

• Kiinnostaa tietää, että paljonko Jarille tulee vuodessa kilometrejä RS4:llä ja paljonko niistä ajetaan oikeasti kovaa?

Comment

Working...
                                                              X