Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4:n pikkuveli RS4

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • "Ei se tuossa 364g kohdassa varmaan muutu kun diagnostiikka loppuu siihen, eikä se tuon enempää näytä vaikka tekis mitä."

    No joopa joo. Tarkoitin siis että ei muutu rpm vs 364g paljoakaan. Me7 loggerin diagnostiikka ei lopu kylläkään tohon vaan näyttää myös ylöspäin :) , mutta kuten sanoin kaivoin tämän vanhan vcds login äkkiseltään.Minulla siis on tullut 364g täyteen aina noissa setupeissa 4000rpm:ssä ehkä jopa hieman alle riippumatta setupista/tekijästä.
    Viimeksi muokannut Mikko P; 15.11.2014, 08:58.

    Comment


      Joo sama rs4 maffi tässä monella on vakioarvoilla, tuo 300 gramman rikkoutuminen on Pyrhösellä ollut jo näköjään 3600 kohdilla, kun itsellä 3800 kohdilla ja tosiaan samaa se Pyrhösen logi näytti Rs4 maffillakin. Tuota maffi vajaavuutta tässä haen ja ahtojen nousun vaikeutta 3500-4500, joka lienee samasta syystä.

      Sitten kun Jani laittaa login kokonaan ennakoineen, voin tehdä vertailulogeja.

      Mutta jos tässä salaillaan infoa, niin antaa olla. Tuo Pyrhösen data kertonee hyvin samojen hyrrien kyvyt, vielä kun viinalla tässä mennään, niin paljon puuttuu tuolta pikkuahtojen osuudelta.

      Ja koska auto kulkee noin 4500-4700 rpm jälkeen todella hyvin, on turha tähän ala-alueen asiaan liittää fats aikaa tai 100-200 aikaa tai mitään kierroksilla ajettavaa dataa. Siellä kun tämä Ikosen auto toimii hyvin !
      Viimeksi muokannut vayne; 15.11.2014, 11:05.

      Comment


      • Alkuperäinen "valittamisen aihe" kai tässä tuli kuitenkin jo selväksi, RS6 ahtimet alkavat ohittaa RS4 ahtimia n. 3500rpm kohdalla. Alueella 1000-3500rpm RS4 ahtimilla on aina enemmän vääntöä, ja vielä vähän sen yläpuolellakin nopeassa polkaisussa vääntögradientti on jyrkempi pienemmillä ahtimilla. FATS jne. alueella eli yli 4k rpm isompi on aina parempi. Kutosella kaasu pohjaan painamalla 1800-2000rpm on selvä ero kumpi reagoi paremmin. Ei varmaan ollut kenellekkään edes yllätys? :)

        Comment


          No onpas tosiaan tullu juttua...

          Käytän auton tuolla Oulun AMK:n penkissä. Niillähän on tällainen:

          http://www.rototest.com/dynamometer/...Visitor=4&DN=2

          Saadaan kunnolliset käyrät. Niillä on vain aika kiire tällä hetkellä eli en saanut vielä aikaa varattua kun kyselin. Arto aikoi ilmoitella, kun on hommat sillä mallilla, että penkitys onnistuu.

          Muutetaan hiukan tuota tarjousta minkä aikaisemmin esitin. Tuon saa säädettäväksi ja maksan kulut yms. ja jos tosiaan siitä saa paremman niin maksan sitten täyden hinnan. Muutoin ei taida lompakko riittää jos useampaa softaa aletaan testaamaan =) Auton tosiaan saa ottaa pidemmäksikin aikaa, sillä mullahan tuo seisoo vain tallissa. Säädön jälkeen käppyrät täytyy sitten laittaa esille tännekin logeineen.

          Janille tosiaan esitin muutaman "toiveen" kun softaa alettiin väätämään. Tehdään sellainen "toimiva" setti ja ei välttämättä oteta kaikkea ulos eli jätetään reserviä. Tosin olisihan tuon voinut tehdä niinkin, että mennää kaikki tai ei mitään periaatteella, mutta olisiko tuo ollut sitten kovinkaan kestävä ratkaisu? Eipä noita maximeita koko aikaa olla ottamassa ulos eli rajoittaako nuo mun esittämät reunaehdot nyt sitten liikaa...

          Comment


            Alkuperäinen kirjoittaja jcarlson Näytä viesti
            Alkuperäinen "valittamisen aihe" kai tässä tuli kuitenkin jo selväksi, RS6 ahtimet alkavat ohittaa RS4 ahtimia n. 3500rpm kohdalla. Alueella 1000-3500rpm RS4 ahtimilla on aina enemmän vääntöä, ja vielä vähän sen yläpuolellakin nopeassa polkaisussa vääntögradientti on jyrkempi pienemmillä ahtimilla. FATS jne. alueella eli yli 4k rpm isompi on aina parempi. Kutosella kaasu pohjaan painamalla 1800-2000rpm on selvä ero kumpi reagoi paremmin. Ei varmaan ollut kenellekkään edes yllätys? :)
            Juu tuo on selkeä asia, tätä 3500-4500 asiaa tässä väännän ;) Se kun sakkaa niin tuntuu melko laimealta. Omakohtaista kokemusta on, kun säätövaiheessa jätti nokat nolla asentoon eli ei aikaistusta, niin tuo alue oli melko laimea. Btw jos kutosella aletaan ajamaan, niin kyllä ahdot silloin piikkaa 1.55 bar jo 3000 jälkeen mullakin mutta yleensä näitä 3-vaihteen vetoja nauhoitellaan.

            Ja Jarille, tuskin sitä yläkierroksilla paremmaksi saa, tuohon mainitsemaani väliin saa varmasti jotain parannusta. Janilla on kyllä kaikki logit jo siitäkin mutta noita ennakoita tuntuu pihtaavan :)

            Comment


              Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viesti
              Tuo Pyrhösen data kertonee hyvin samojen hyrrien kyvyt, vielä kun viinalla tässä mennään, niin paljon puuttuu tuolta pikkuahtojen osuudelta.
              Edelleenkin, ei se viina tuo niitä ilmagrammoja yhtään enempää mikäli pidetään ahdot samoissa bensa vs viina. Vai mitä tällä tarkotit? Mulla viinalla joutui nostaan hieman WGDC:tä että saatiin ahdot samaan kuin bensalla.

              Omat kokemukset bensa vs viina, jos pidetään ennakot heräämisvaiheessa samat ja AFR bensa-asteikolla samat, niin viinalla herää hiukan myöhemmin. Ja herää vielä myöhemmin mikäli käytetään hyväksi viinan tuomia etuja alakiekoilla että lisätään vielä ennakkoa alarekisteriin vrt bensa. Tähän olisikin kiva kuulla gurujen (jcarlson, porkkis, Repo..) kokemukset ja tietämykset viinan vaikutuksista heräämiseen vrt bensa.

              Comment


                Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viesti
                Ja koska auto kulkee noin 4500-4700 rpm jälkeen todella hyvin, on turha tähän ala-alueen asiaan liittää fats aikaa tai 100-200 aikaa tai mitään kierroksilla ajettavaa dataa. Siellä kun tämä Ikosen auto toimii hyvin !
                Sekava lause.. Eli turha liittää ala-alueen suorituskykyä mittavaa dataa tai ylärekisterin suorituskykyä mittaavaa dataa?:) Ja mistäs tiedät miten hyvin Jarin auto toimii yläkiekoilla kun ei meillä ole mitään todellista suorituskykyä mittaavaa dataa.

                Comment


                • Jeps, ei tuo viina lisää grammoja, se vaan antaa enemmän tehoa ja vääntöä samoilla grammoilla koska hyötysuhde on parempi. Lämpöbalanssi moottorissa muuttuu siten, että enemmän polttoaineen energiasta menee kampiakselille ja jäähdytysveteen, ja vähemmän pakokaasuihin. Tästä syystä WGDC:tä pitää nostaa että viinalla saa saman ahtopaineen ja ilmamäärän. Edelleen samasta syystä ahdin herää viinalla hieman hitaammin. Mutta se mikä kuljettajaa kiinnostaa (tai pitäisi kiinnostaa) ei ole ahtopaine vaan vääntömomentti. Se on vähän tapauskohtaista että saako paremman väännön sillä että moottorin hyötysuhde on hieman matalampi ja pakokaasut kuumemmat -> ahdin herää nopeammin, vai sillä että maksimoidaan moottorin akselihyötysuhde.

                  Oma säätötyyli on säätää heräämisvaiheessa ennakko viinalla melko hyväksi, mutta "myöhäisen reunalle", eli kun ns. optimiennakkohan on aika laakea tasanne jossa muutaman asteen muutos sinne tai tänne ei vaikuta hyötysuhteeseen paljoakaan niin se vaikuttaa kyllä pakokaasun lämpötilaan (lämpöbalanssissa on mukana myös kannen ja sylinteriseinien kautta jäähdytysveteen ja öljyyn siirtyvä lämpö). Samoin seos kannattaa säätää viinalla heräämisvaiheessa lähelle lambda 1 jotta pakokaasun lämpötila olisi mahdollisimman korkea. Tehoa tällä ei häviä, eikä nakutusta tarvitse pelätä. Mutta herääminen ja polttoainetalous paranee.

                  Nämä asiat tulevat sitä oleellisemmaksi mitä "lagisempi" ahdin on. Pienillä vakioahtimilla ei ole niin väliä kun heräävät sen verran nopeasti muutenkin.

                  Comment


                    Alkuperäinen kirjoittaja jcarlson Näytä viesti
                    Mutta se mikä kuljettajaa kiinnostaa (tai pitäisi kiinnostaa) ei ole ahtopaine vaan vääntömomentti. Se on vähän tapauskohtaista että saako paremman väännön sillä että moottorin hyötysuhde on hieman matalampi ja pakokaasut kuumemmat -> ahdin herää nopeammin, vai sillä että maksimoidaan moottorin akselihyötysuhde.
                    Juurikin näin. Eli g-voimakäyriä tuijottelemaan kummalla tyylillä saadaan enemmän g-voimia, lisää ennakkoa myöhäisemmän heräämisen kustannuksella, vaiko vähemmän ennakkoa nopeamman heräämisen aikaansaamiseksi.

                    Eli toisin sanoen johtuisiko Jarin hieman normaalia myöhäisempi herääminen noille ahtimille (vrt esim vayne tai mikko p bensalla) siitä syystä että polttoaine on E85 + että puristusta on nostettu lisäksi paljon?
                    Viimeksi muokannut Lupe-81; 15.11.2014, 14:26.

                    Comment


                    • Kyllä se korkeampi puristussuhde ja etanoli varmasti ahtojen nousuun vaikuttaa. Mutta grammat ei sikäli kerro koko totuutta, Jarin autossa on parempi hyötysuhde kuin vakiopuristuksilla olevissa bensavehkeissä, samoilla grammoilla tehoa/vääntöä on 5-10% enemmän..
                      Toki myös se hukkaportin ohjaus on omassa roolissaan, etenkin siellä 3500-4500 alueella josta tässä myös puhuttiin.

                      Comment


                        Lämpöä siirtyy ... vähemmän pakokaasuihin. Tästä syystä WGDC:tä pitää nostaa että viinalla saa saman ahtopaineen ja ilmamäärän. Edelleen samasta syystä ahdin herää viinalla hieman hitaammin.
                        Mutta viinaa syötetään koneeseen määrällisesti enemmän kuin bensaa, tällöinhän kaasua pitäisi mennä hyrrän läpi enemmän kuin bensalla. Vaikuttaako tämä sitten mitenkään positiivisesti heräämiseen? Vai johtaako se liika polttoaine vain koneen "tukkeutumiseen"?

                        Comment


                        • Polttoainemassan osuus pakokaasumassasta on niin pieni (7-12%) ettei sillä ole kovin suurta merkitystä. Lisäksi kaikki polttoainemassa joka syötetään yli lambda 1 ei osallistu palotapahtumaan vaan ainoastaan sitoo lämpöä. Eli vaikka massavirta kasvaa niin vastaavasti lämpötila laskee. Turbiinin kannalta oleellista on pakokaasun sisältämä energia.

                          Comment


                            Tämähän on yksi väärin ymmärtäjien aihe ja sitten ennakkoa ei uskalla kukaan kertoa :(

                            Lupe kyllä, jos tässä on sanottu 3500-4500 alueella olevan jotain mätää ja sen jälken kulkevan hyvin, niin eipä ne yläkierroksien tulokset kerro tuosta ongelmasta.

                            Jani laittoi tuon login, mistä jokainen voi laskea G-voimat ja niiden mukaan ylhäällä kulkee, kuten tehokäyräkin sanoo.

                            Olettaisi että viina auto jaksaa nakutusta varten paremmin tuolla ongelma alueellakin ja siten paremmin kuin bensalla. Nythän ollaan kaukana bensan menosta. Ainakin minulle on viinalla kerrottu tulevan raikas alarekisteri vs bensa, joten eikö sitten viinaa kannatakkaan laittaa :)

                            Voin laittaa jopa tuosta logista lasketut G-voimat näkyville, jos ensin näytetään se huippusalainen ennakkokäyrä ;)

                            Ohessa yksi tavallista suorituskykyä mittaava logi itseltä Carlsonille, yleensä ei noita alakierroksia tule logiteltua. Mulla vaparin nokat vie herkkyyttä lisää pois 2000-3000 rpm. Ahtimet siis rs6 isommalla kompurasiivellä, vakio rs6 heräs paremmin.
                            Attached Files
                            Viimeksi muokannut vayne; 15.11.2014, 15:22.

                            Comment


                            • Millä vaihteella vaynen logi otettu? Näyttää heräävän 3000rpm jälkeen kyllä selvästi paremmin kuin Jarilla, sen alapuolella tietysti hitaammin kuin RS4 ahtimet. Ymmärtääkseni myös Jarilla on 2.8 vaparin nokat. Nokkien aikaistustoiminto on ehdottomasti syytä pitää käytössä.

                              Comment


                                Mikolla on ilmat samat kuin Jarilla 2000rpm kohdalla.
                                Sen jälkeen ne lähtee siitä tasaisesti nousemaan kovemmin.
                                Esim
                                2500: 100 v 81
                                2800: 140 v 101
                                3000: 175 v 117

                                Jos katoin käyrää oikein.
                                Ennakot Jarilla tuolla 23-24.

                                Comment


                                  Tuo oli vaan kutosella käytännön etenemisen logi, ei sitä muuten tähän tarvi sotkea. Kun on tuolla kutosella matalilla kierroksilla ollut puhetta eli kyllähän tuo ihan ok jaksaa mennä kutosellakin.

                                  Ja sitten asiaan, paljon Jarilla on ennakoita tuossa 3500-4500 ja varsinkin 4000 lähellä, missä auto takeltelee selvästi ?

                                  Kyllä varmaan Jari tuon 2000-3500 välin menee melko lähelle joka tapauksessa mutta sitten alkaa tapahtumaan jotain ?

                                  Comment


                                    3500, 17
                                    4000, 12
                                    4500, 13

                                    Comment


                                      Aika epätarkkaa... Miksei voi laittaa koko logia kun se on julkiseksi hyväksytty? Siitä voisi piirtää käyriä kukin niinkuin lystää.

                                      Comment


                                        Tuon 3500-4500 kun vedät käyräksi me7 loggerin tarkkuudella, niin se riittää. Tai vaikka sama logilista minkä aikaisemminkin vedit, rajattuna tuolle haarukalle. Muuta ei tarvi sanoa, kerran on salaisuus.

                                        Comment


                                          Jarihan sanoi ettei ne logit ole salaisuuksia :)

                                          Comment


                                          • Oliko tuossa Jarin autossa Unicorn Motor Developments softat vai Janin tekemät?

                                            Comment


                                              Toki Unin softa siinä on, Jani ajoi vaan softat sisään/logit.

                                              Comment


                                              • No, eihän jälleenmyyjän pidä softaa/tietoja julkaista ilman myyjän/tekijän lupaa vai olenko väärässä?

                                                Comment


                                                  Ei näköjään ja ei taida näköjään auton omistajakaan tietää niitä :)

                                                  Jarihan nuo halusi esille tänne jo.

                                                  Comment


                                                  • Jani on puun ja kuoren välissä, joten tulipa vastaus noihin aiempiin omiin kyselyihin, näistä samoista asioista :)
                                                    Kyllähän auton omistajan pitäisi saada tiedot, kun kysyy, mutta saako niitä kertoa, on eri asia.

                                                    Comment


                                                    • Pistääkö joku salauskannalla olevan softan näytille? On sitten vertailupohjaa eri softaajille.

                                                      Kuka tietää millaisilla säädöillä oma auto on säädetty ja käsi pystyyn. Itse tiedän oman kotteroni säädöt ja olen siihen itse vaikuttanut.
                                                      Viimeksi muokannut Kilu7; 15.11.2014, 21:39.

                                                      Comment


                                                        Onko teillä noissa autoissa vielä nuo alkuperäiset ilmanoton systeemit? Mulla on ihan vakiopalikat kiinni. Noista oli aikoinaan epäilystä, että alkaako nuo jo rajoittamaan. Mistä tuohon kannattaisi katsella paremmin virtaavaa tavaraa...034, JHM vai joku muu?

                                                        Comment


                                                          Eikai sielä ole vakiosuodinkin paikallaan??

                                                          Comment


                                                            034 ja JHM myyvät ristiin toistensa kamojaan, kummallakin on se sama 034 putsarisetti myynnissä. Ei kai noihin montaa hyvää valmista settiä ole olemassa, ainahan voi tehdä itse.

                                                            Comment


                                                              Kyllä tohon tosiaan kannattaa joku ilmasetti laittaa, ainakin ässässä oli selkeä parannus, kun vakiohilut vaihtoi pois.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X