Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4:n pikkuveli RS4

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jari, muistelen nähneeni joskus nissanin puolen tyypeillä jonkunlaisen jarrusorvin, saattavat audipuolellakin tietää siitä. Kysäise vaikka tiskin ukoilta muistaako ne sellaisen olemassaoloa. Katoinkin muuten että olit taas käväissy tilaamassa jotain just ennen kun tilailin itsekin osia.

    Comment


    • Tuohon sorvaamiseen. Ihan metallisorviin ja 3 tai 4 pakka väärinpäin kasattuna niin saa otteen levystä.

      Comment


        Kävin hakemassa noita osia ja niistä tärkein on tämä. Saan puhaltimet taas hönkäämään raitista ilmaa koneelle. Unohdin kokonaan sen alemman lämpötilan anturin. Jos joku haluaa myös moisen laittaa niin tässä osanumerot:

        021919369 -Kytkin (93 astetta)
        N90316802 - O-rengas

        Tuo vakiona oleva kytkee tosiaan pumpun päälle vasta 112:ssa asteessa!!

        Edit. Tuon anturin saa esim. Motonetistä kun kysyy Transportterin (Caravelle) sinistä lämpötilan anturia. Osanumero 37-3101. Hintakaan ei päätä huimaa 12,90,-
        Viimeksi muokannut Jari74; 25.9.2013, 15:29.

        Comment


          Nyt toimii kaikki puhaltimet/pumput yms. Tosin meni melkoisesti aikaa tuota purnukkaa ihmetellessä. En saanut sitä mitenkään toimimaan, kun suoraan kylmiltään sitä yritin trikkailla. Testasin joka ikisen anturin ja kaikki toimi ja kytkin ne kaikki vieläpä maihin eli olisi pitänyt kaikkien vekottimien pyöriä täysillä. Tätä ihmettelin pitkään kunnes tajusin, että tuo purnukka menee "valmiustilaan" vasta kun auto on ollut käynnissä. Siinä on ajastin joka noita pumppuja/tuulettimia pyörittää ja jos sitä yrittää suoraan auton ollessa kylmä ym. käynnistää niin se ei tee mitään.

          Auto en tietenkään voinut tuossa vaiheessa käynnistää, kun öljyt oli pois. Tuo J293 on suoraan öljynsuodattimen yläpuolella, joten purin suosiolla keulaa auki (puskuri pois yms) helpotti kummasti noiden liitäntöjen kanssa ihmettelyä.

          No kuhan olin pähkäillyt pääni puhki tuon purkin kanssa ja tarpeeksi manuaaleja tutkittuani tajusin, että purkkia en saa päälle ennen kuin auto on ollut käynnissä (että saa generaattorilta ja AC boxilta oikeat signaalit) ja että se ajastin aktivoituu, aloin purkaamaan tuota turbon ympäristöä.

          Kaikki kunnia Samin autopajalle niin ne saakutin pultit siinä öljyn paluu putkessa oli järjettömän tiukalla. Mulla meni 4h niiden 3:n pultin aukaisuun. Tosin yhden pultin jouduin poraamaan pois, koska joku kiinalainen avain katkesi juuri niin, että pultin kannasta tuli täysin sileä. Tuossa vaiheessa tuijottelin tuota öljyputkea, että otanko sitä pois vai en, ainakin sen 10min. Kun otsaan tippui öljytippa niin tulin siihen tulokseen, että jotain on tehtävä ja ei auttanut muu kuin hakea Dremeli (ja sekin oli hivenen liian iso värkki tuohon hommaan)ja alkaa poraamaan reikää tuon pultin keskelle(jossa nyt oli se 6 kulma avaimen pää)

          No sain putken vaihdettua plus uuden tiivisteen ja O-renkaan, mutta noinkin "pikku" juttu vaati koko päivän. Öljyt sisään ja pulkka käyntiin ja heti lähti kaikki tuulettimet pyörimään. Se ihan keulassa oleva ei ole tainnut pyöriä vuosiin, sillä melkoista rahinaa piti ja meinasin jo, että joudun tilaamaan uuden. Hetken pyörittyään se kai oli karistanut kaikki pölyt/hiekat pois ja pyöri ihan nätisti (äänettömästi). Testasin nyt sen 2:s nopeuden manuaalisesti ja hyvin pöhiseen ja jälkijäähypumppukin toimii. Tuon jouduin testaamaan myös sen anturin piuhan oikosulkemalla, kun ei tuota muutoin niin kuumaksi saanut.

          Pesin auton pohjan taas ja nyt se on seurannassa vuotaako enää. Menee hankalaksi jos tuo ei auttanut sillä tuota purettiin nyt niin paljon kuin mahdollista oli ja mitään muuta syytä vuodolle ei löytynyt.

          Muutama kuva:

          Keula auki

          Mittailua

          Uusi J293 paikoillaan

          Paluuputki vihdoinkin irti

          En saanut autoa varsinaiselle nosturille joten jouduin käyttämään tuota ns. fixausnostinta. Oikeastaan aika sopiva värkki tuolle hommalle korkeuden puolesta. Tosin auton saaminen sille oli melkoine homma, koska tuo nousee maasta turhan ylös ja tuo Riesa on kohtuullisen matalalla liikkuva peli.

          Jätin tuon nyt tallille keula auki ja seurataan nyt tuota öljyvuotoa. Otin Urssin alle ja sillä oli kyllä taas mukava ajella, tosin melko tehoton se on tuohon verrattuna =)
          Viimeksi muokannut Jari74; 10.8.2013, 15:45.

          Comment


            Johan ovat pultit olleet tiukassa! Olis ne ehkä vähemmälläkin pysyneet...

            Siinä ylikiristyksessä saattaa olla syykin vuotoon, jos laippa pääsee taittumaan pulttien alta ja menee kuperaksi. Ehkä.

            Comment


              Mikä tuo fixausnostin on?

              Comment


                Se on tuollainen 2t saksinosturi. Tuolla saa auton hiukan yli metrin korkeuteen. Kätevä renkaiden vaihdossa ja esim. Jarruhommissa. Huono puoli tuossa on, että auton keskellä (alusta) on kohta jossa ei pysty mitään tekemään. Nosturin rakenteet edessä eli esim. Putken vaihto on hankalaa...

                Comment


                  Piti ihan muutamaan kertaan varmistaa oonko erehtynyt projektikertomuksesta... Näyttää Jarilla olevan niin monta projektia et päivitykset menee väärään projektiin :)

                  Comment


                    No perskules, niinpä meni =)

                    Piti tänne puolelle vain mainita, että kävin tuota pikaisesti tallilla katsomassa. Oli tarkoitus laitella puskuri paikoilleen, mutta jätin vielä pois. Ainakaan vielä ei ole öljyä tuolta tippunut, mutta ei tuolla ole edes ajettu nyt pariin viikkoon. Ensi viikonloppuna puolukoita poimimaan ja samalla olisi tarkoitus liikutella tuotakin hiukan enemmän.

                    Janikin ilmoitteli, että alkais olla se lopullinen softa valmis. Saa siis vaihdettua etanolista bensaan ja päinvastoin helposti. Nyt mulla on pelkästään etanolille tuo...

                    Edit. Tarkoitus on tosiaan käyttää taas tuo penkissä kuhan saadaan bensaohjelma sisään, ihan mielenkiinnon vuoksi.
                    Viimeksi muokannut Jari74; 26.8.2013, 11:23.

                    Comment


                      Palataanpa tuohon J293. Kun mittailit niitä jännitteitä, satuitko mittaamaan jälkijäähdytyksen puhaltimelle tulevan liittimen jännitettä? Eli kuinka paljon siellä on jännitettä kun jälkijäähdytys lähtee päälle?

                      Comment


                        Itseasiassa en. Kun mittailin noita niin nuohan oli täysin mykät. Kun vaihdoin tuon mokkulan niin kaikki alkoi toimimaan eli ei ollut enää tarvetta mittailla paljonko siellä on jännitettä missäkin vaiheessa.

                        Comment


                          Ruostesuojaus

                          Tuli tuossa Finikor:n mainos ruostesuojauksesta. Samassa läpyskässä mainostettiin tuota Finikorin äänieristystä joka kiinnostaa eritoten, sillä tunnetusti tämä B5 korimalli on äänekäs, puhumattakaan sitten Riesasta. Kysyin sitten tarjousta ja melkoiset hinnat täällä Oulussa. Täysi suojaus 810 Euroa ja jos tuohon päälle tehdään lisäeristys äänelle niin 350 euroa vaativat lisää. Voisin sanoa, että melko kallista? Olen suojannut kaikki autoni ja edellinen suojaus joka tehtiin Espoossa maksoi kaikkineen 450 euroa ja tulosta ei voinut moittia mitenkään.

                          Oisiko infoa mistä kannattaisi noita suojauksia kysellä Oulun seudulla. Jos pääkaupunkiseudulta saa vielä suojauksia tuohon vanhaan hintaan niin ajan sinne =) Urssin suojasin muutama vuosi sitten ite ja se oli sen verran työläs homma (pohjan puhdistus kunnolla), että en jaksaisi enää tehdä tuota uudelleen...

                          Comment


                          • Uudessa TMssä oli artikkeli ruostesuojauksen vaikutuksesta äänieristykseen. Loppu tulos oli, että ei vaikuta mitenkään auton sisä meluun. Toki täyttää hyvin alkuperäisen tarkoituksen - ruostesuojauksen. :)

                            Comment


                              Tuli taas viikonloppuna ihmeltyä autoa. Laitoin puskurin paikoilleen ja tuota ruostesuojausta silmällä pitäen katselin pohjankin läpi. Tuo näyttää niin "puhtaalta", että taidan vetäistä aineet sittenkin sinne itse. Urssin tapauksessa vuodet oli tehneet tehtävänsä ja joutui raaputtelemaan melkoisesti, että sai tyydyttävän pinnan mihin ruiskuttaa.

                              Niin, auto vuotaa öljyä edelleen. Tosin viime kertaisen puhdistuksen jälkeen oli nyt helpompi seurata mistä se vuotaa eli yhtenä paikkana on tämä. Tuo kuva on tuosta irtomoottorista kun kävin tutkimassa tuon öljynjäähdyttimen rakennetta.

                              Liitteenä kuva rakenteesta. Ilmeisesti jompikumpi tiivisteistä 2 tai 5 vuotaa. Vagcat ei näytä osanumeroa tuolle tiivisteella 2 ollenkaan vaan sen kohdalla lukee tyynesti:

                              discontinued / replacement: 028 117 021 D /

                              Itseasiassa tuossa irtomoottorissakaan ei ollut tuota tiivistettä numero 2. Onko tuo tiiviste itsessään tuossa coolerissa? Mulla ei tuossa ole kuin ruskea muovinen kehikko joka ei kyllä tiivisteen tehtävää kovin hyvin aja.

                              Öljypohja on juuri tuon suodattimen kohdalta märkä noin kämmenen kokoiselta alueelta, samoin tuo coolerin pohja oli märkä. Ensin kun katselin tuonne niin tuolla kohdalla olevien öljynpohjan pulttien päissä nökötti öljytipat, ensin mietinkin, että onko mahdollista, että öljy pääsee niiden pultinreikien kautta vuotamaan, mutta kyllä tuossa näyttäisi melko hyvin tuota tiivistemassaa olevan ja kun tuota rakennetta tarkastelin niin tuskin se öljy pohjasta vuotaa.

                              Pitää tilailla tuonne tiivisteet mitä sinne saa ja vaihtaa ne.
                              Attached Files

                              Comment


                                Katohan ettei itse jäähy vuoda. Otin oman pois kun vuosi kennosta, eikä sitä ihan heti keksinyt.

                                Comment


                                  Oliskohan se tämä osa joka vuotaa?

                                  http://jhmotorsports.com/shop/catalo...r_Seal_27t.jpg

                                  Onneksi on helpossa paikassa vaihtaa, kerrankin :)

                                  Comment


                                    mulla vuoti samainen tiiviste konerempan jälkeen.

                                    Comment


                                      Jeps, tuo on juuri se ruskea muovihärdelli. Mikä tuon osanumero on?

                                      Itse jäähdytin on tiivis, tuli katseltua se läpi.

                                      Tosiaan kerrankin helppo purkaa/vaihtaa =)

                                      Comment


                                        Viikonloppu meni taas tuolla maalla. Harmi oikeastaan, kun jäi nuo Hötsit väliin. No syksy on kiireistä aika ja varsinkin kun marjat pitää metsästä saada pakkaseen =)

                                        Marjanpoiminnan ohella ulkoilutin Riesaakin. Öljynvuoto tuntuu nyt talttuneen ja se ei vuoda kuin tuosta coolerin/suodattimen jalasta. Tilasin Janilta jo tuohon tiivisteet joten saadaan sekin kuntoon. Otin tiivisteen tuohon varamoottoriinkin eli tuleepahan siihenkin sitten vaihdettua.

                                        Mukava tuolla on päristellä, saa hymyn naamalle herkästi =) Urssi on tällä hetkellä tehoton peli sillä siinä on vakioboxi kiinni, joten Riesa tuntuu hyvinkin ärhäkkäältä, kun äkkiseltään sitä käy ajamassa. Auto oli ulkosalla yhden yön ja aamulla oli jopa pakkasta. Mielenkiinnosta kävin starttaamassa auton ja ei se ainakaan 0-lukemissa etanolilla epäröinyt hetkeäkään. Missä lämpötiloissa tuon pitäisi alkaa nikottelemaan? Rikkaalla se kyllä kävi sillä haisi alkoholi melko reippaasti hetken aikaa. Äkkiä tuo kyllä palautui "normi" käynnille. Mullahan on autot lämpimässä tallissa normaalisti, joten talvellakin tuolla kyllä pääsee liikenteeseen. Ei tosin tiedä milloin sen joutuu jättämään pakkasessa parkkiin ja sitten saakin ihmetellä saako sitä enää käyntiin...

                                        Nyt viime aikoina olen miettinyt mitä tekisin kaikkien näiden autojen kanssa. Kyllähän nuo mahtuu talleihin, mutta mielessä on käynyt autokannan vähentäminen. Urssista en luovu, mutta Riesa saattaisi olla auto josta raaskisin luopua. Lähinnä siksi, että en ole itse tuota juurikaan ropaillut. Kaikki teetetty muilla. Pöhköä tuon myyminen olisi sillä siihen on upotettu melko kohtuullisesti rahaa vimeisen vuoden aikana. Mielessä myös käynyt vaihtoehto, että jos tuon saisi vaihdettua uudempaan ns. käyttöautoon. Uudempi S4, S6 tai jopa TTS/RS voisi olla mielenkiintoinen vaihtoehto. Tosin järkipelinä joku uudehko A4 quattrona menisi myös. Tylsiä autoja tuohon verrattuna =) No katsellaan nyt, eipä tuon kanssa kannata hötkyillä varsinkin, kun se alkaa olla vihdoinkin "valmis".

                                        Comment


                                          Saa sen pakkasesta E85:lla käyntiin.
                                          Siksihän sitä koko viime talvi hierottiinkin. Yllättävän pienellä vaivalla se saatiin toimimaan kylmästarteissa.

                                          Comment


                                            Jos nyt suunnitelmiin ei tule mitään mullistavaa muutosta niin tarkoitus olisi ilmestyä tuolla Riesalla Pudasjärvelle lauantai aamulla. Pääsisi kokeilemaan miten tuo oikein liikkuu.

                                            Täytyy ottaa kanisterilla etanolia täältä Oulusta mukaan. Tankissa ei muistaakseni ole kuin puolitankillista eli tuolla ei kauaa pörrätä.

                                            Comment


                                              Ja oma vehje levällään niin ei pääse sitten sinne tietenkään. Voihan ***** että meni kesä taas vesilinnuille. Elä sulata konetta ;)

                                              Comment


                                                No kuhan köröttelen, jos menee yli 200km/h niin oon tyytyväinen :-)

                                                Comment


                                                • Hah, köröttelet.. Hampaat irvessä sinne pitää mennä vetämään. :)

                                                  Comment


                                                    Joko sulla Esa alkaa Urssi olemaan iskussa? Pääsetkö tälle kesäksi/syksyksi vielä testaamaan?

                                                    Comment


                                                    • Joo, oli se puuhakilvillä jo liikenteessä. Reippaat 200 litraa meni bioetanoolia kun koeponnistelin sitä :)

                                                      Mut siinä on vielä pari muuttujaa niin taitaa olla tän suven ajot ajettu. Ens kesäksi jos sais hierottua kaikki kondikseen.

                                                      Comment


                                                        Tuli käytyä kiireellä tuolla Pudasjärvellä No Speed Limit ajoissa. 2 vetoa ehdin tehdä ennen kuin piti palata Ouluun. Tuo on muuten taitolaji tuokin...

                                                        Ensimmäistä kertaa olin ajamassa, joten hyvin oli jännitystä ilmassa. Ekan vedon otin rauhallisesti eli ajelin radan läpi ja neuvot mielessä koetin miten tuo oikein pysähtyy radan lopussa. Ensimmäisen vedon loppunopeus 1300 metrin kohdalla oli 258,37 ja todellakaan en mennyt edes kaasu pohjassa. Tulos oli melkoinen yllätys itsellenikin. Mittaria en uskaltanut katsoa ollenkaan ajaessa =)

                                                        Jarrutus olikin sitten mielenkiintoinen seikka, vedin kaasullla aina sinne 1600m merkille asti ja pitkäksihän se sitten meni eli soralle päädyin. Tuo oli yllätys kuinka nopeasti se asfaltti loppuu vaikka siitä erikseen varoitettiin.

                                                        Toisella vedolla sitten päätin vetää hampaat irvessä. Virhe sinänsä koska vedin aina punarajalle asti jolloin rajoitin iski vastaan ja ahtopaineet hävisi. Vaikka vedin kaasu pohjassa niin tulos oli vain 261,37km/h, johtuen noista huonoista vaihdoista ja siitä että tuli kakka pöksyyn ettei auto kenties taas pysähdykkään ajoissa. Jarrutus toki meni paljon paremmin (hölläsin jo 1300:ssa metrissä)

                                                        Takaisin lähtiessä olin tyytyväinen tulokseen, mutta kotimatkalla iski nälkä uudelleen ja alkoi harmittamaan oma suoritus. Parempaan olisi ollut mahiksia eli auto toimi hyvin, mutta tällä kertaa kuskissa oli vikaa. No pitää harjoitella tuota uudestaan. Tuli myös mieleen, että olisi voinut ottaa ESP:n ja ilmastoinnin pois päältä =) Kivaa oli ja olihan paikalla muitakin klubilaisia ja hyviä tuloksi hekin saivat.
                                                        Viimeksi muokannut Jari74; 14.9.2013, 17:45.

                                                        Comment


                                                          No ainakin ESP pitää pois ottaa :)
                                                          Hiukan ennen rajoitinta vaihdat ja lämä lattiaan aina vain.

                                                          Comment


                                                            NLS päälle, ESP pois ja kuskille muutama veto lisää vyön alle niin saa auton rajat haettua :) On tuo 261 minusta aika kova vai mihin vakio RS4 välitykset edes riittäis jos olisi elämää pidempi suora?

                                                            Comment


                                                              Olis tuo mennyt helposti kovempaa, menohaluja oli kovastikin jäljellä. Eka veto meni tosiaan ihan kylmiltään ja kuhan vain "ajoin" ilman yritystäkään. Siksi ihmettelinkin tulosta ja olin jo varma, että kyllä toi sen 300 rikkoo :-) no nyt tajuan että nuo viimeiset kilometrit saattaa vaatia muutaman hevosvoiman lisää...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X