Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4:n pikkuveli RS4

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Paljon tuo visko oikein lisää kulutusta? Ei kai se niin paljoa voi olla, että sitä ei saisi trimmattua tuolla VCDS:llä? Puhutaan siis vain viskon vaikutuksesta, ei noista suuttimista yms.

    Käsittääkseni tuo bi-turbo on hyvin herkkä noille lämmöille. Tahtoo kuumua herkästi ja siksi sinne on noita tuulettimia, kiertovesipumppuja, viskoja yms laitettu jo tehtaalla ja nekään ei tahdo riittää. Siksi noiden riisuminen kuulostaa melko omituiselta...lisäähän noita pitäisi olla =) Yksinkertainen on toki kaunista, mutta eikö tuossa jo menetetä jotain jos aletaan esim. viskoa poistamaan. Moni sanoo, että ihan turha vehje, mutta eilen talliin ajaessa kun avasin konepellin niin kyllä kone oli sen verran lämmin että visko pyöri ihan kunnolla ja hyvin tuo tuntuu ilmaa kierrättävän. Ulkona oli sentään pakkasta, saati sitten kesäkeleillä.

    Comment


      Viskon tilalle on laitettu sähköpuhaltimia. Itse pysyn viskossa ja rataa kun tulee veivattua, niin kaikki jäähdytys on tosiaan tarpeen. Siksi myös jälkijäähypumppu uusittiin ja pysyy käytössä.

      Comment


        Hyvin ne ovat toimineet ilman viskoa ja lisäflektejäkin. Itsekin ajelin monta vuotta ilman sitä, ja vieläpä vähän aikaa kesällä niin ettei mikään sähköflekti toiminut koska ohjainboksi oli rikki. Silloin lämmöt alkoivat hiipimään ylöspäin kun ajelin hiljaista vauhtia pidemään (40-50 km/h).

        Eipä se visko taida lisätä kulutusta niin paljoa että sitä kannattaa alkaa kompensoimaan ajotietokonetta säätämällä.
        Viimeksi muokannut okkim; 9.4.2013, 10:02.

        Comment


          Kysytäänpäs täältä. Missä Oulussa (tai Pudasjärvellä) voisi pesettää moottorin yms. osia? pitäis alkaa purkamaan tuota Risan alkuperäistä konetta ja osat pitäisi saada puhtaaksi.

          Comment


            Osien pesupaikka löytyi, joten no worries...

            Risa kävi puunattavana tuolla Wash&Go mestassa. Ei ole Risa ollut koskaan mun aikana noin kiiltävänä =) Tosin pesetin auton huonoon aikaan sillä, kun auto oli kotona niin yhtä likainen se oli taas kuin normaalistikin. Tai no kai tuo hiukan puhtaampi on.Clubilaisia taisi olla pesijäkin, joten terveisiä vain =)

            Tosin nyt kun tuo on puhdas alkoi häiritsemään nuo lukuisat kiveniskemät puskurissa yms. Maalaushommia tiedossa siis.

            Innostuin laittamaan noita pisteosia paikoilleen. Multahan on takaovet rikkoneet nuo alalistat. Tiedä sitten oisiko jäänyt lunta/jäätä väliin joskus. Ajattelin noiden vaihdon olevan pikkujuttu, mutta nuo vanhat listat oli järkyttävän lujasti kiinni. Osina lähti pois. Lisäksi meni julmetusti aikaa vanhojen teippien/liimojen poistamiseen. Tuntui ettei mikään aine tepsi tuohon. No sinnikkyydellä nuo tuli vaihdettua kummallekin puolelle.

            Samoin vaihdoin tuulilasin alapuoliset muovit. Ne meni rikki kun tuulilasi vaihdettiin ja niitä ei saanut kunnolla paikoilleen. Ne muoviset käännettävät tinksut oli nirhautuneet ettei niitä saanut käännettyä. Homma oli helppo, vanhat pois ja uudet tilalle. Nyt nuo istuu nätisti ilman rakoa lasiin. Samalla vaihdoin uuden sisäilman suodattimen.

            Pientä puuhastelua siis. Seuraavaksi hiukan isompaa remppaa eli uusi alusta ja jarrut alle. Nuo saa kuitenkin odottaa hiukan sillä ensin laitan Urssiin vastaavat osat alle.

            Edit. Tuo Risa toimii kummallisena ärsykkeenä aika monelle kanssa-autoilijalle. Nyt kun kävin hakemassa tuon pesusta niin eräskin E-sarjan mersu oli kovasti persuuksissa kiinni ja kun päästiin E4:lle niin urku-auki ohi. Noloa tuossa oli se, että joutui laittamaan liinat kiinni heti rinnalla päästyään, kun toinen auto oli edessä =) Hymyilytti ja terveisiä vain tuolle kuskille. Samoin BMW merkkiset autoilijat on kovasti aina "haastamassa". Tätä ilmiötä en tavannut tuolla etelässä asuessa. Itse en jaksa vaivautua vaan ajan ihan säädösten ja rajoitusten mukaan =)
            Viimeksi muokannut Jari74; 13.4.2013, 21:07.

            Comment


              Tuo kilpahenkisyys ilmiö ei häviä helpolla. Tuntuu
              että pelkästään maitokaupalla käydessä löytyy joku corolla kuski haastajaksi peräpeiliin.

              Ja vaikka ihan pelkällä äSsällä ajaisit.

              Comment


              • Tervetuloa Ouluun ja sopeutumaan paikalliseen liikennekulttuuriin. Omilla vihreillä kannattaa vielä kerran varmistaa risteävä liikenne, sieltä tullaan kirkkaanpunaisilla vielä läpi, pahimmillaan useita autoja. Samaten moottoritien liittymissä on sangen erikoisia ajotapoja sekä kaistanvaihtoja, rampista voidaan ampua suoraan vasemmanpuolimmaiselle kaistalle ja turvavälitkin pääsääntöisesti lähestyvät takapuskuria. Kaikkea PK-seudulla opittua ei voi käyttää suoraan täällä. RS-malleja Oulussa on yhden audistin sormien ja varpaiden lukumäärällä laskettava määrä, joten kaikki erikoinen herättää tunteita näillä korkeuksilla.

                Comment


                  Täällä kehän sisällä en ole yli kolmen vuoden ässällä ajon aikana huomannut tuollaista ilmiötä kertaakaan. Lupo herättää enemmän kiinnostusta.

                  Comment


                    Tosiaan ei pääkaupunkiseudulla moiseen törmännyt. No eipä tuo minua juuri haittaa, pistinpä vain merkille.

                    Muistin, että Jani laittoi läjän ledejäkin. Tovi tuli mietittyä mihin mikäkin kuuluu ja 2kpl meinasi jäädä ylimääräisiksi kunnes hoksasin, että meikkipeileissä on myös valot eli kaikki löysivät paikkansa. Joko löytyy sellaisia ledejä jotka kävisi taakse ajo- ja jarruvalollekin? Nyt jos sinne laittaa moisen niin mittaristoon sytyy se merkkivalo viallisesta polttimosta.

                    Samalla kun vaihdoin rekisterikilven valot, poistin nuo ylimääräiset mustat "pehmusteet" eli nyt kilventaustakin on siisti.

                    Meinasin laittaa tuon vaihteenlyhentimenkin ja purinkin paikkoja valmiiksi, kunnes huomasin, että se paketti oli vielä jäänyt tuonne toiselle tallille. Noita osia purkaessa huomasin jonkun edellisistä omistajista tekemän virityksen "vaihteenlyhentimeksi". Tuo vaihtaja on sahattu lyhyemmäksi niin ettei sille nupille ole kierteitä ollenkaan. Nuppi pysyy paikallaan tiukalla teippisovituksella =) Nupistakin on kierteet kadonnet sisuksista eli uusiksi menee. Ensimmäinen purkkaviritys tuossa autossa, tai ainakin eka minun huomaama.

                    Comment


                      No niin, eiköhän näillä ala lämmötkin pysymään aisoissa. On nuo melkoisen järeät. Mullahan oli käsissä ne S4:een tarkoitetut ja vaikka ne ei pienet olleet nekään niin nuo on kyllä melko massiiviset. En vielä oikein käsitä miten nuo voi mahtua sinne orkkis paikoilleen, mutta sinne ne vain pätkähtää (mitä olen maailmalta noita projekteja katsonut).

                      Comment


                        Tällainenkin saapui. Perusversio ilman mitään lisukkeita kuten vaihtovaloa, N75 ohjausta ym.

                        Pitää huomenna purkaa autoa sen verran, että saa asennettua tuon paikoilleen. Vielä en tiedä mistä saan painetiedon helpoiten ja laajakaistakin puuttuu. Pitää asentaa kaikki piuhat valmiiksi tuolle Innovatellekin ja kuhan tilat ja aika sallii teen nuo hitsaushommat (anturin kiinnitykset). Wagnerilla olisi pieni tuotekehityksen paikka ja laittaa valmis paikka noille laajakaista-antureillekin.

                        Ensivaikutelmat boxista on, että tämähän on proto vielä. Siis hyvällä tavalla. Asiallisesti kyhätty, mutta kaikesta huomaa että pieni paja on kyseessä. Liittimetkin (oikean väriset) on loppuneet kesken ja yksi noista vihreistä kaapeleista on harmaa =)

                        Ei ole koiraa karvoihin katsomista, vai miten se meni. Laitan tuon asennuksesta yms. lisää tarinaa kuhan pääsen sitä autoon virittämään.

                        Comment


                          2 päivää tuli tapeltua tuon Getsten kanssa. Ei toimi mun setupilla =( Ongelmana on RNS-E ja CanGate. Pitkä tarina lyhyesti:

                          RNS-E juttelee tuon mittariston kanssa väylää pitkin eli FIS näyttöön tulee radiokanavat, Navin infot yms. Siellä kulkee myös paljon "näkymätöntä" infoa, kuten VIN koodit yms. Getste ei läpäise tuota infoa vaan korvaa osan omalla tavarallaan. No tuosta ei RNS-E tykkää ja lopettaa kokonaan toimintansa. Samoin Getste käyttäytyy omituisesti eli se näyttö vilkkuu koko ajan. Tässä video:

                          http://youtu.be/406gpxnajl8

                          RNS-E temppuilee normaalistikin, kun mittariston ottaa irti tai virrat käy pois. Se nimittäin odottaa varmistusta VIN koodista mittaristolta. Jos se ei täsmää niin se alkaa kysyä PIN koodia ja se ei hyväksy sitä ennen kuin se on saanut sen luettua oikein. Getsten ollessa kiinni, tuota VIN koodia ei tule koskaan. Navin saa toimimaan irroittamalla sen kokonaan väylästä ja silloin toimii Getstekin normaalisti, mutta huonona puolena on se, että Navista tulee käyttökelvoton ja kello näyttää mitä sattuu.

                          Otin Getsten pois ja Navi ei alkanut siitä huolimatta toimimaan. Aki vinkkasi, että virrat pitää olla päälla noin 30min ja vasta sitten Navi saa VIN koodin luettua. Mulla oli virrat päällä tuntikausia ja silti Navi mykkänä. Vaihdoin CanGaten varmuuden vuoksi, mutta sama homma. Sitten Aki mainitsi vielä toistamiseen, että autolla pitää ajaa se 30min ja totta tosiaan noin 10min ajon jälkeen Navi hyväksyi VIN koodin ja PIN:n pystyi syöttämään =)

                          Modasin vielä varmuuden vuoksi CanGaten lähettämään tuon auton VIN numeron. Samoin yritin saada tuon monitoimiratin toimimaan. Ei onnistunut sekään sillä tuossa autossa on erilainen purkki mitä CanGate tukee eli 399 (Nokia). No nyt on hyvä syy vaihtaa ratti 3-puolaiseen =) Laitoin Bjarnelle mailia ja kysäisin josko saisin muutaman vinkin miten saisin koodattua tuota purkkia niin, että se ymmärtäisi tuotakin.

                          Tuossa siis meni 2 päivää. Testasin Getsten ilman Navia myös ja hieno systeemi se on. Näyttöön saa paljon dataa ja mukava sitä oli seurata. Tuo siis toimii täydellisesti autoissa joissa ei ole noita väylähökötyksiä yms. Voin suositella. Itselleni en tuota laita sillä nuo muut hässäkät ei toimi tuon kanssa =( Uudempiin malleihin on kuulemma tulossa omat laitteensa, mutta epäilen ettei nekään toimi tässä setupissa.

                          Comment


                            Viimeiset säädöt CanGatelle ja nyt toimii rattikin =) Samalla laitoin ihan huvikseni nopeuden näkymään tuohon Radion näytön toiselle riville. Periaatteessa CanGate:lla pystyy laittamaan minkä tahansa tiedon joka liikkuu väylällä tuolle riville. Mulla vain ei ole lähdekoodia tuolle. Bjarne kyllä myisi koko kehitysympäristön, mutta hinta on melko suolainen ja ei mulla aika riittäisi tuon jatkojalostamiseen.

                            Säädin tuon kulutuksen, valitettavasti se on nyt melko tarkka eli ainetta kuluu...

                            Comment


                              Innostuin eilen vaihtamaan noihin autoihin kesärenkaat. Tänään kävin heittämässä muksut kouluihinsa Risalla ja hyvin palasi muistiin nuo renkaiden ominaisuudet. Jessut kun nuo urat heitteli autoa kuin märkää rättiä. Ei voisi enää yhtään huonompi olla. Renkaina siis Pilot Sport koossa 255/35/19. Pitää alkaa etsimään vaihtoehtoisia kokoja.

                              Varsinaisesta muksujen kuljettimesta tuli taas oikein hiljainen ja mukava ajaa =)

                              Comment


                                Alkuperäinen kirjoittaja Jari74 Näytä viesti
                                Innostuin eilen vaihtamaan noihin autoihin kesärenkaat. Tänään kävin heittämässä muksut kouluihinsa Risalla ja hyvin palasi muistiin nuo renkaiden ominaisuudet. Jessut kun nuo urat heitteli autoa kuin märkää rättiä. Ei voisi enää yhtään huonompi olla. Renkaina siis Pilot Sport koossa 255/35/19. Pitää alkaa etsimään vaihtoehtoisia kokoja.

                                Varsinaisesta muksujen kuljettimesta tuli taas oikein hiljainen ja mukava ajaa =)
                                Tai vaihda Nokiat, ei vetele kyllä mihinkään ainakaan minulla. Minulla on kyllä 18", mut muuten sama koko.

                                Comment


                                  Mitens vanteen ET per leveys (raideleveys), onko samat? Olen omissa vehkeissä havainnut, että sillä on vaikutusta vähintään yhtä paljon kuin itse renkaalla.

                                  Comment


                                    Heitin tuossa joutessani JHM:n vaihteenlyhentimen kiinni. On kyllä todella pätevä laite. Asennuksessa meni kaikkineen vajaa 30min ja muutos on melkoinen. Ei tuo vanhakaan huono ollut, mutta nyt tuo on todellä jämäkkä (ei välyksiä mihinkään suuntaan) ja ei tosiaan tarvitse keppiä kauheasti liikutella =) Vaihteet toimii silti jouhevasti. Tuon setin mukana tuli muutama erilainen jousikin (eri jäykkyyksiä) eli tuota saisi vielä hienosäädettyä, mutta vielä on tuo "vakio" jousi paikoillaan joka oli keppiin jo asennettuna.

                                    Vanteista, piti tarkastaa tuo ET ja se on 29. Orkkis Audin vanteet...

                                    Comment


                                      Jousilla säädetään vain pakin kytkemiseen tarvittavaa voimaa.

                                      Comment


                                        Juurikin niin. Eipä tuota tarvitse juurikaan mihinkään muuttaa. Sopiva jo noin...

                                        Comment


                                        • Mittaappas joutessas paljon liikkuu keppi 3. ja 4. vaihteen välillä. Itellä liikkuu kepin takalaidasta kolmonen pesässä- kepin takalaidasta nelonen pesässä joku 8-9 cm. Ja ECSltä tilattu fidanzan keppi paikoilla.

                                          Comment


                                            Pitääpä mitata kuhan pääsen kotiin.

                                            Alkaa taas nuo työkeikat painaa päälle. Pitää poiketa Ghanassa tässä pikapuoliin ja 6.5 lähden Nigeriaan pariksi kuukaudeksi eli Risa jää seisomaan talliin. Pitää katsoa jos saisi tuohon sen E85 softan ennen noita reissuja, mutta ehtiihän tuon sitten syksylläkin.

                                            Emäntä tuumasi, että olen pilannut hyvän auton. Joutuu nyt ajamaan Risalla, kun meidän kauppakassi on maalattavana (joku kolhaisi puskuria). Tuo oli kuulemma ennen paljon jouhevampi ajaa. Nyt tuossa on rutkasti potkua, mutta se tulee ylempää eli juuri siinä vaiheessa, kun emäntä jo vaihtaa isommalle. Vakiona (pelkällä chipillä) tuo oli leppoisampi ja tarvittaessa rivakka. Meni siis viritys tuolta osin hiukan pieleen. Tosin tuo ei ole niitä parhaimpia ajaa muutenkaan nyt noilla kesärenkailla. Auto on kivikova ja vaeltaa urissa melkoisesti. Lääkkeet tuohon on jo olemassa ja täytyy toivoa, että E85:lla saisi auton toimimaan emäntääkin tyydyttävällä tavalla.

                                            Turbovehkeet tahtoo olla tuollaisia, pitää miettiä jos alkaisi tylsäksi ja vaihtaisi tuon vapari Risaan/Ässään automaattilaatikolla =)

                                            Comment


                                              Vaikeastihengittävät RS-mallit laskee aika nopeasti :)

                                              Comment


                                                Juu, ja ovat piruvie vielä melko kalliitakin =) Katsotaan nyt mitä teen tuon Risan kanssa, kuhan se on valmis. Uudelle Riesalle ei oikeastana olisi mitään käyttöä. Alkaa ahdistaa noiden autojen lukumäärä ja ainoa auto josta edes hivenen voisin harkita luopuvani on tuo Risa. Tosin tuokin on syönyt harrastepudjettia sen verran, että tuosta luopuminen vaatisi jo melkoisen hyvää tarjousta. Myyntiin en varmaan tuota julkisesti ihan heti (saati koskaan) laita. Jos joku auto pitäisi saada niin se olisi 20V urkki. Kohtuullisen harvinaisia nuokin.

                                                Mittasin tuon vaihdekepin liikkeen. Se on siinä 6-7cm luokkaa. Ei ihan tarkka mittaus, mutta koetin pitää mittanauhaa paikallaan. Huomattavasti lyhyempi kuin ennen ja muutenkin tuo on paljon napakampi. Ei turhia hötkyile, tähän mennessä varmasti yksi parhaimpia modeja autossa.

                                                Comment


                                                  Risa on taas maailmalla. Tällä kertaa Ruotsissa, tosin eipä ole rajalle montaa kilometriä =) JS Tuning eli Janihan tuota nyt rukkailee. Näyttää siltä, että mun osuus tässä projektissa taitaa olla se helpoin osuus eli ajan sen verstaalta toiselle ympäri maata. No pidetään tuo Urssi sellaisena, että keskityn itse siihen.

                                                  Jani laittelee tuohon melko paljon uutta osaa kiinni. Alustaan ei taida jäädä nyt mitään vanhaa. Samoin tuonne nyt tulee se laajakaista vihdoin ja viimein. Vaihdan sen Innovaten tekeleen PLX:n malliin niin saan samaan mittariin ahtopaineen ja AFR:n. Onpahan yksi mittari vähemmän ja tuo PLX logittaa myös eli saa katseltua hiukan statistiikkaa suoraan näytöltä.

                                                  Samalla kun se puskuri on irti (Wagnerin coolerit kiinni) niin puskuri käy maalaamossa. Niin ja saa vihdoin ja viimein kokeilla miltä tuo nyt tuntuu sen E85:n kanssa.

                                                  Muutamat logit tuosta on nyt otettu (bensalla). Niistä kävi ilmi, että MAF on sökö ja sekin meni uusiksi. Repo kyllä taisi mainita jossain sivulauseessa, että kone käyttäytyisi hiukan niin kuin ei saisi ilmaa tarpeeksi. FATS ajankin Jani siihen oli saanut, mutta eipä tuolla kehuskella, mutta ottaen huomioon, että siellä oli rikkinäinen MAF ja säädöt pielessä (tai siis kesken) niin ei kai tuota ihan huonoksi voisi sanoa. FATS oli siis 3,37sek. Saattaa tuo mennä sinne alle 3:n sekunnin, kuhan saadaan kuntoon.

                                                  Tuolta tulisi myyntiin jonkin verran rojua mm. RS4:n orkkis coolerit. Jos kiinnostusta löytyy niin ottakaa yhteyttä esim. privalla. Laitan noista myyntilmoituksenkin.

                                                  Comment


                                                    Ja kallistuksen vakaajat, takapään vakaajassa on koiranluut paikoillaan.
                                                    Etujarrutkin on vapaana jos et Jari niitä muualle ole jo varaillut.

                                                    Comment


                                                      Tosiaan nuokin löytyy. Etulevyt ravistaa hiukan kovemmissa jarrutuksissa, mutta muutoin nuo on iskussa...

                                                      Comment


                                                        Auto alkas oleen puskurin kiinnitystä ja ohjelmaa vaille valmiissa kuosissa. Tietty pyöräkulmat suunnataan kun on sopiva ajokorkeus löydetty.

                                                        Suuttimet tuosta on jouten jos Jari haluaa ne myyntilistalle laittaa.

                                                        Comment


                                                          Jani on tuohon tehnyt melkoisen remontin. Koko alusta uusiksi, jarrut vaihdettu, laajakaistan asennus, puskurin maalausta, wagnereiden asennus, öljyt/xenonit uudet ja iso lista muita "pikku" juttuja. Alkaa olla melkolailla läpikäyty koko pulkka..

                                                          Niin tosiaan, mulla on Oulussa Risan orkkis suuttimet hyllyssä ja nyt nuo ~1tkm ajetut 680cc (3bar) ja 800cc (4bar) Janilla. Minkä merkkiset ne oli, ei tule nyt mieleen? Jos kiinnostusta niin yhteyttä vain ottamaan. Laitan noista myynti-ilmon jossain vaiheessa, kuhan kehitän noille jonkun hinnan. Eli kannattaa nyt tarjota niin saattaa mennä halvallakin =)

                                                          Comment


                                                            Tästä tuli pakosti mieleen eräässä topicissa mainittu "jari-ikostelu" kun puhuttiin pilkun tarkasta läpikäynnistä.

                                                            no sitähän tää on mutta ei voi kun hattua nostaa. Tänä päivänä kun ei käydä näitä yli 5 vuotiaita autoja sen enempää korjailemaan/hipistelemään, vaan jätetään se puoli noitten oikeesti vanhojen, 30+ vuotiaitten, autojen pariin.

                                                            Comment


                                                              No ei tässä oikein mitään järkeä ole, hullun hommaa. Laskeskelin juuri joku päivä sitten autoon menneitä kuluja yhteen ja kyllä siinä piti oikeasti miettiä, että herranjumala. Tuosta Risasta tuli varmasti yksi suomen kalleimmista (saattaahan täällä olla joku muukin yhtä mielipuolinen, mutta ei juuri pidä meteliä =) Mietin jo aikaisemmin ihan oikeasti autosta luopumista, mutta nyt se ei ole enää järjellisesti mahdollista ellei sitten löydy joku joka haluaa melko hyvin "peruskorjatun" Risan ja on siitä valmis maksamaan hiukan ylimääräistä markkinahintaan nähden.

                                                              No onpahan auto pitkäksi aikaa =)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X