Alkuperäinen kirjoittaja Marko77
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
UrS4:n pikkuveli RS4
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja Lupe-81 Näytä viestiMikäs on Markolla puristussuhde koneessa kun on noin korkeat ennakot? Mitkä männät/kannentiivisteet?
Comment
-
Juuh, katselin noita nippusiteitä kun ihmettelin tuon mittarin asennusta. Taisi tuolla keulassakin olla jotain kun puskurin poistin :-) Ei nippusiteissä mitään vikaa ole kun niitä käytetään oikein, mutta kyllä mä tuohon suodattimeen pultin laittaisin =) mielenkiintoinen tuo linkki missä on hyvin tuumailtu miten suodatin ahdistaa ja olihan tuolla juttua noista bensakiskoistakin.
Edit. Lueskelin tuota juttua N249 deletoimisesta (sama linkki). Kaverilla on vinha pointti tuossa. Onko kukaan sattunut huomaamaan samaa ilmiötä?Viimeksi muokannut Jari74; 18.9.2013, 15:06.
Comment
-
Soittelivat Fin-Turbolta. Paras ratkaisu on tosiaan täälläkin monesti esitetty hybridi malli eli RS4:n ja RS6:n osista kokoamalla ja hiukan isompaa siipeä sisään jne. Nyt täytyy sitten alkaa metsästämään noita osia. En raaski noita olemassa olevia pilkkoa eli joudun ostamaan molemmat setit. Saa tarjota korjauskelpoisia turboja...
Comment
-
-
Sinähän tarviit RS6 turbot ja RS4 kompurakotelot, jos teette mitä ajattelen:). Etsin aikoinaan koteloita ja jäänyt tälläinen linkki talteen.
http://baeturbosystems.com/compresso...-101-5038.aspx
En selvitellyt linkin koteloita enempää. Ei nyt ainakaan kauhean kallis. Paljonkohan esim fin-turbon kautta maksaa.
Toistelen varmaan samoja juttuja, mitkä on jo tiedossa. RS6 kompurakoteloon saa isommillaan 2283 siiven, sitten siitä loppuu materiaali varat.
RS4 kompurakotelossa on kuulemma enemmän matskua ja siitä voi sorvata kauluksen pois, laittaa vielä isompaa siipeä ja saada vielä ruuvattua isomman kauluksen. Inducerin koko siivessä ratkaisee kompurakotelon valinnan. Piti ensikertaa tälläinen Fin-Turbolla kokeilla, mutta ei onnistunut tutkimisen jälkeen RS6 koteloon. En tiedä ovatko kokeilleen tehdä sitä sen jälkeen RS4 koteloon. Mielenkiintoa silloin löytyi Fin-Turbolla kokeilla R&D mielessä, koska näistä varmasti kyselyitä tulee.Viimeksi muokannut Marko77; 19.9.2013, 08:17.
Comment
-
Fin-Turbo ehdotti juuri tuota Markon ratkaisua. Ronsun kotelo on tosiaan liian "ohut".
En ole kauhean sujut noiden turbojen kanssa joten olen nyt kuikuillut netistä tuohon liittyvää. Löysin yhden hyvän sivun, jossa ei tosin ole pääosassa RS mallit:
[COLOR=#0066cc]http://www.audi-sport.net/vb/a3-s3-forum-8l-chassis/139858-hybrid-turbocharger-k04-build.html[/COLOR]
Tuossa ketjussa viesti #29 on myös mielenkiintoinen (Turbo surge). Tuon N249:n poistaminen taitaa olla melko suosittu modi, mutta onko se järkevää autoissa joilla ajetaan tosiaan äärirajoilla? Tuo venttiilihän on tehty estämään tuota. Mulla on poistettu tuo myöskin, johtuen tosin siitä että se on rikki (yksi letkujen liittimistä on halki). Tosin en ole huomannut, että kukaan täälläkään olisi turbojen surgesta (mikä lie suomenkielinen vastine) valittanut tuon deleten jälkeen.
Taidan kuitenkin hommata uuden ja kokeilla miten auton käyttäytyminen muuttuu jos tuo on paikoillaan.
Comment
-
No huoli tuosta surgesta johtuu itseasiassa noista Pudasjärven vedoista. Mainitsin jo, että vedin kaasu pohjassa aina rajoittajalle asti ja kun tuo alkoi naputtamaan rajoitinta vastaan niin olin kuulevinani juuri tuon kuuloista ääntä mitä noissa surge videoissa on. Itseasiassa taisit itsekin (Jani) mainita, että kun kävit vetoja ottamassa, että olit kuullut jotain ylimääräistä ääntä noista turboista, johon taisin ylpeänä vastailla, että ei niistä voi mitään kuulua, koska ne on ihan uudet =) Kyllä niistä näköjään voi...
Asia kiinnostaa niin, että käyn huomenna hakemassa Riesan Ouluun ja logitan tuota turbojen käytöstä (pyydetty vs. todellinen) ja näkyykö siellä noita piikkejä. Tuo PLX mittarikin pystyy logittamaan ahtoja eli epämääräinen käytös pitäisi näkyä siinäkin.
Saattaa olla, että kaikki on ihan kunnossa, mutta samahan tuota on nyt seurailla ja tarkistella.
Comment
-
Täyskaauvedoissa jos alkaa sakkaamaan niin muistan tapauksen SRS:llä, jossa RS4 turboon oli laitettu liian iso kompurasiipi suhteessa orkkis pakopuoleen. Muistelisin olleen 2283 siipi. Ko auton ongelma poistui kun vaihdettiin RS6 pakopuoli. Toinen mikä voisi aiheuttaa sakkaamista niin toinen ahdin ahtaa enemmän kuin toinen, syystä tai toisesta.
Tuo n249 ei vaikuta täyskaasuvedoissa mutta eron huomaa osakaasuvedoissa kun alkaa ahtamaan niin helposti lähtee "kirraamaan" tai muuten vaan vetää epätasaisesti. n249 tasoittaa näitä päästämällä osan ahdoista takaisin kiertoon. Tästä syystä monet haluaa venttiilin pois kun kaasuvaste on paljon racempi.
Nykypäivän trendi maailmalla alkaa kuitenkin olemaan, että monet laittavat sen takaisin etenkin isoturboukot vaikka ei täällä kuitenkaan isoturboukoilla taida ongelmia olla ilman venttiiliä.
N249 delete: Why you should not do it.
Comment
-
No ei se noin raju se ääni ollut, mutta vastaavanlainen juu. Mä en ole saanut noita ääntämään koskaan muutoin (kuten Jani sai)...
Täydella kaasulla (lämä pohjassa) ja rajoitinta vastaan. Aloin toki vaihtamaan heti kun noin kävi joten ei tuo kauaa kuulunut. Tuo tilanne taitaa olla melkolailla täydellinen surgelle. Max ahtopaineista äkkiä miinukselle ja N249 deletoituna. Eihän nuo hyrrät saa ilmaa mistään.
Tilaan uuden N249:n samoilla tohinoilla. Saattaahan tuo vaikuttaa negatiivisesti tehoihin jossain tilanteissa, mutta on tuon olemassa olo niin vakuuttavasti perusteltu tuolla, että hullulta tuntuu sen poistaminen.
Comment
-
Ilmankos en tuota saanut aikaisemmin ääntämään. Kävin itsekin kaikki liitokset läpi kun oli puskuri yms. pois edestä. Laitan tuon N249:n kiinni ja katsotaan miten se vaikuttaa auton käytökseen. Pitää nyt viikonlopun aikana ottaa muutama logi ja katsoa tuleeko tuonne noita painepiikkejä.
Comment
-
By-passeja vois testata laittamalla painetta "paine" puoleen sekä ohjauspuolelle. Sitten ohjauspiolelta vain vähentää painetta ja katsoo kuinka herkästi venttiili aukiaa. Tietty jousen jäykkyyttä muuttamalla saa aukaisemista muutettua jonkin verran. Tarpeeksi tiukka jousi niin ei ainakaan aukia :D
Nuo jenkkien "valopää" ideat kannattaa monesti lukee useammin. Tuossa Julexin eka kommentissakin on mainittu heti että turbo lakaa välittömästi pyörimästä kun tulee se painepiikki kaasun löysättyä.
Vois miettii miten sille turbolle käy kun se vetää täydestä laukasta pyörimisen seis.
Comment
-
By-passit, N75 yms. on mulla luonnollisestikin uudet (vanhat on tuolla tallissa). Ihmettelin kovasti miksi tuonne oli jätetty se rikkinäinen N249, oisko ollut syynä se, että sitä "ei tarvita".
Totta tuokin, foorumeita pitää osata lukea kriittisesti. Jos tuon N249:n deletoiminen olisi noin vaarallista mitä annetaan ymmärtää niin olisi täälläkin melko paljon rikkinäisiä turboja liikenteessä. Tosin on tuossa perääkin, ei ne tehtaallakaan noita huvikseen ole laittaneet.
Edit:
Wössnerin setti
Comment
-
Sillä N249 saa myös muutakin ominaisuutta aikaan :)
Esim APR R1 By-bassiin joutuu joskus vaihtamaan jäykemmän jousen jotta se pysyy kiinni. Syy on mnimäälinen paine-ero ahtopuolella ja ohjauspuolella. Ohjauspuolelle ei jostain syystä vain ole saatu ahtopuolen painetta jolloin venttiili on vuotanut ja viheltänyt. Eli sekin viheltää.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jsahlman Näytä viestiMites olis se tämä setti:
http://jhmotorsports.com/shop/catalo...1_56_60_100_30
Comment
-
Kävin hakemassa pojan talliin. Muutaman kerran kokeilin "kovilla" ahdoilla ja länttäsin kesken parhaan vedon kytkimen pohjaan. Kyllä tuo PLX mittari pienen piikin näytti. Pitää logittaa tuo tarkemmin Vagcomilla kuhan ehtii. Nyt ensimmäinen homma on nostaa perä ylös ja vaihtaa tuo bensansuodatin. Kuhan tuo N249 saapuu niin pitää heittää sekin paikoilleen. Mielenkiinnosta pitää heittää joku sopiva pätkä ennen ja jälkeen tuon asennuksen ja ottaa muutama logi.
Comment
Comment