Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4:n pikkuveli RS4

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ei kai nyt kukaan mun projektikertomusta unohda =) Onhan tuolla jo oma topic 2.7 koneesta, sinne kai osa näistä jutuista kuuluisi.

    Katselin noita 034:n bensakisko hilppeitä. Tarvitsisin siis nämä:

    http://www.034motorsport.com/engine-...s-p-19793.html
    ja
    http://www.034motorsport.com/fuel-in...l-p-20019.html

    Noiden lisäksi jonkun säätimen. Noita löytyy myös 034:lta, mutta oisko vinkkiä jossa olisi painemittari samassa tai muista hyväksi havaituista malleista?

    Comment


    • Kun nykyinen auto toimii ja on kunnossa, niin eikö tuo viritysprojekti kannattaisi aloittaa ostamalla toinen RS4, kun siihen kuitenkin joutuu laittamaan lähes kaikki uusiksi, kuten tähänkin, jos tehoja haluaa enemmän? Kyllähän joka talliin aina kaksi nelosrisaa mahtuu. =)

      Comment


      • Kannattaa nyt ekaksi päättää minkä kokoiset ahtimet sinne laitat ja sitten kysy suoraan 034 pojilta mitä ovat mieltä sun tarpeista. Ei tule turhia ostoksia internetnäpyttelijöiden takia :)

        Ei nuo osat loppujen lopuksi kalliita ole viinapäivitykseen paitsi kytkin mutta pienistä puroista syntyy iso joki.

        Comment


        • Itseasiassa harmittelin eilen, että ei tullut tarjottua siitä AVK:lla olleesta Risasta mitään. Siitä olisi voinut tehdä ns. ratavehkeen. Tosin edelleen on tilat tiukassa ja näistä harrastevehkeistä pitäisi joistain luopua. Tästäkin autosta on ollut pientä kiinnostusta, mutta ei ainakaan vielä ole kenellekään kelvannut. Ostakaa pois niin ei mene kokonaan hyvä auto pilalle näiden viritysten takia =)

          Laitoin Fin-Turbolle jo kyselyä ja katsotaan mitä sieltä ehdottelevat. Hankitaan sitten osia sen mukaan. Nyt lähinnä kartoitan mitä tuohon voi laittaa ja mihin hintaan. Tuota vesiruiskua on tuohon autoon ehdoteltu jo useampaan kertaan eri tahoilta eli sen nyt tilailen tuossa ja asentelen jossain vaiheessa.

          Comment


          • On se hyvä että ainoa ongelma on tilanahtaus :)

            Comment


            • Sellanen kutina, että kyllä tästä vielä jotain rajua poikii. Antaa mennä vaan! Mites STK asennukset, noitahan alkaa olemaan jenkkipojilla käytössä?

              Comment


              • Tee ratavehje jostain kevyemmästä. :)

                Comment


                • No ei tuosta oikeaa ratavehjettä tule. Tehdään nuo kevyet muutokset eli turbot vaihtoon, vesiruisku yms. pientä ja katsotaan miten tuo kulkee. En edelleenkään halua "pilata" hyvää autoa =) Jollakulla täällä oli jo Risan muutos ratavehkeeksi (sisusta riisuttu, kuppipenkit ja oliko jo kaaretkin tulossa?) menossa...

                  Comment


                  • Nakkaat toisen turbon tallin nurkkaan ja yhdellä isolla ahtimella. Siihenkin löytyy valmiita sarjoja.

                    Comment


                    • Taisi olla mun projekti.. Ei ole vielä kaaria ja muutenkin keskeneräinen, mutta oli kyllä todella makea ajettava radalla.. Iteltä vaan loppui kantti kesken, kun ekaa kertaa olin radalla..
                      Jos vesi/metaruiskua kaavailet, niin voin suositella kyllä tuota Aquamistin HFS-3.. Ehkä hieman monimutkaisempi asennettava ja säädettävä, kuin muut (ainakin uskoisin).. Mutta, on hyvinkin tarkasti säädettävissä ja on fail-safe tila laskee ahtopaineita, jos aine loppuu tankista.

                      Comment


                      • 3.0

                        Onko jollain täälä ajossa risas tai ässäs 3.0 akseli ja muut hilppeet? Kiinnostais vaan onko siinä rahoille vastinetta, jos sellasen muutoksen tekisi.

                        Comment


                        • Tuo Aquamist on tosiaan monipuolisempi, mutta onkohan jo liian hienoksi tehty? Lisäksi tuossa on tuo näyttö jonka piilottaisin kuitenkin jonnekin. Jos käyttää tuota Audin pesunestesäiliön omaa varoitusta niin ehtii hyvin nostamaan jalan kaasulta ennen kuin aine loppuu tankista. Omaa tyhmyyttä jos jatkaa matkaa kaasu pohjassa.

                          Comment


                          • Onko jollain täälä ajossa risas tai ässäs 3.0 akseli ja muut hilppeet?
                            No se riippuu ihan siitä että mikä €/kW suhde kenellekin on riittävä. Ei se ihan halvaksi tule. Ei taida vielä kolmelitraisia olla.

                            Comment


                            • Laitan nyt tänne, kun en muutakaan keksinyt. Ketjussa on nyt muutakin virikeskustelua, joten kaipa se tänne mahtuu.

                              Onko missään mietitty bensasuodattimen riittoa/virtaavuutta. Aletaan olla jo kaksi-kolminkertaisissa virtausmäärissä. Alkaako jo oikeasti ahdistamaan --> pumppu joutuu tiukemmalle ja tuotto loppuu aiemmin verrattuna tilanteeseen, missä suodatin olisi virtaavampi. OEM suodatin on varmasti suunniteltu pitkää huoltoväliä silmälläpitäen ja siten suodatin sisältää paljon suodatinmateriaalia.

                              Löytyisikö jotain virtaavampaa tilalle, ei ainakaan haittaisi.

                              Comment


                              • Ihan asiallinen pointti tuokin. Eikö tuota voisi ratkaista esim. Laittamalla noita 2 rinnakkain? Pitääpä muuten tarkastaa oman suodattimen kunto, sitä en ole vaihtanut, oisko vielä jopa alkuperäinen. Hyvä kun tuli puheeksi :-)

                                Comment


                                • Tuon aquamistin hienous on siinä, että se tarkkailee virtausmäärää ja heittää vikatilaan (N75) jos ei virtaus ole sitä mitä pitäisi esim. Suutin tukossa, letkuliitos pettää, pumppu hyytyy tms. ja nämä raja-arvot on säädettävissä. Tällä yksinkertaisella failsafella voi ehkäistä motin sulatuksen.
                                  Muita teknisiä hienouksia vs DO on metan ruiskutus samassa suhteessa suuttimien dutyyn nähden vaikka en usko sillä olevan oleellista merkitystä huipputehoon.
                                  Mittarin voi sulloa vaikka hansikaslokeroon ja siitä voi kytkeä koko systeemin pois päältä (N75/hukkiksen paineet) jos tuntuu ettei vaikka hallituksen kyvyt eiitä kaikkien tehojen käsittelemiseen.

                                  Comment


                                    Onhan ME7ssa jo olemassa failsafe ominaisuudet jos alkaa käymään pakosarja kuumina tai nakuttamaan. Huomaako aquamist letkuvuodon jolloin virtaus ei pienene, mutta tavara ei mene koneeseen?

                                    Comment


                                    • Kuinka monela teillä on auton softa tehty vesiruutalle? Eli on kiristetty normaalista ilman ruuttaa olevasta hiukan lisää?
                                      Käsi ylös. Veikkaan että ei kellään.

                                      Eli ei sitä tehdä niin että ajat koko ajan sillä ruutan kanssa. Pitää olla mahdollisuus ajaa ilman vesiruiskua.
                                      ME7 on fail-safe järjestelmä puuttuu peliin kyllä ja rikastaa seosta pakolämpöjen takia vain jos on suuttimissa ja bensapumpussa varaa.

                                      Tuo vesiruisku on vain niin sanotusti lisänä avittamassa autoa toimimaan paremmin ja kestämään ehkäpä pitempään.

                                      Tuo polttoainesuodattimen riittävyys kuten polttoainelinjat yms tulee huomioda kun autoa säädetään. Siksi olisi hyvä katsastella aina seoksia ja polttoaineen paineita vaikkapa paluupuolelta kun autoon ohjelmaa tekee.

                                      Usien polttoainelinjojen veto ja suodattimen asennus ei ole ongelma. Suodatinta saa fyysisesti paljon pienempää ja paremmin virtaavaa ihan pienellä rahalla ja vaivalla.

                                      Tuli vain mieleen että Jari voiskin vaihtaa sen polttoaine suodattimen kun on nyt sillä E85:lla ajellut. Sen on raportoitu irroittavan kakkaa hyvin joten ehkäpä olis aika kurkata suodattimeen.

                                      Comment


                                      • Jari nyt tuli noottia, et oo bensansuodinta vaihtanu vielä. :)

                                        Comment


                                        • Kyllä itse olen säädättänyt auton ruutan kanssa. Jos ilman säädättää, niin sitten saa antaa pikkasen myöhästää sytkää. Muuten hyöty hiukan kärsii mielestäni.

                                          Tämäkin riippuu monesta tekijästä, esim millä paineilla ajetaan ja millaisilla ennakoilla.

                                          Talveks otan ruutan pois ja lasken ahtoja.

                                          Suosittelen vesi/metukka systeemissä käytettävän kunnon teollisuusliittimiä, eikä pneumatiikkapistoliittimiä, mitä seteissä monesti mukana tulee. Itsellä ne alko vuotamaan ajan kanssa, jos niitä irroittaa useasti. Imuvuoto onkin jo kohtalokasta, kun sumu onkin katkonaista.

                                          Kyllä nekin toimii, mutta mielestäni kannattaa laittaa paremmilla. On niin kriittinen komponentti ainakin omassa säädössä. Itsellä on Teknomalta ostetut Serton messinkiliittimet ja käytän mm letkua mukana tulleen tuuma letkunsijaan. Saa helposti esim etralta, kun tarttee.

                                          Tässä esimerkkinä keväältä 4 vaihteen vedot, kun ruutta toimii ja ei toimi kunnolla (imuvuoto). Jonkun aikaa meni selvitellessä, miksi tekee noin ja mikä pielessä.
                                          Attached Files
                                          Viimeksi muokannut Marko77; 18.9.2013, 09:02.

                                          Comment


                                          • Juuh, miten on moinen vahinko päässyt käymään =)

                                            Katselin juuri keskusteluja tuon suodattimen vaihdosta. Sekään ei näytä olevan kaikkein helpoin homma tuossa vehkeessä. Tankkia alemmas ja sitten pitää tapella ilmeisesti umpiruostuneiden pulttien kanssa. Nooh, mikään tuossa autossa ei tunnu olevan helppoa. Olettaen siis, että tuossa Riesassa se suodatin on samassa paikassa kuin muissakin b5 quattro malleissa.

                                            Edit. Onhan se, juuri tarkastin. Osanumerot tarvittaville osille:

                                            N0138149 2kpl tiiviste
                                            N0138128 2kpl tiiviste
                                            441201511C filtteri
                                            N90440701 pultti
                                            Viimeksi muokannut Jari74; 18.9.2013, 08:52.

                                            Comment


                                              Lyöt sen vanhan sieltä eteenpäin pois kun se pultti on kuitenkin jumittunut paskaksi. Ensin tietenkin letkut irti. Ei tartte mitään tankkeja alkaa liikutteleen.

                                              Comment


                                              • Joo, vanha suodatin tulee alaspäin kun vääntää väkisin. Sen allahan on muovinen korvake joka pitää sitä ylhäällä. Mitään ei mene rikki, ja uuden voi työntää takaisin ylös.

                                                Comment


                                                • Eiköhän tuo vaihto onnistu. Tilasin juuri marmorilta nuo osat, joten saa tehtyä tuon asap. Pitää varmaan raahata tuo pirssi tänne Ouluun niin voisi puuhastella noita pikkujuttuja iltaisin.

                                                  Täytyy samalla kun tuolla alhaalla ryömii niin kartoittaa tarkemmin mikä siellä on tuo korroosio tilanne. Katselin pohjan pikaisesti jo läpi ja se on aika siisti, mutta en katsellut joka luukun/pellin/vipstaakin alle. Ruostesuojaus siis mielessä. Voisi ainakin esim. nyt tuon tankin/suodattimen ympäristön jynssätä puhtaaksi ja sivellä/puhaltaa aineet niskaan.

                                                  Comment


                                                  • Tuota tarkoitin etta Makella on kuitenkin toinen ohjelma jolla voi ajaa kun ruuta ei toimi tai ole käytössä. JOs ainoa ohjelma niin en tekis sitä toimimaan pelkästään ruutan kanssa.

                                                    Tosiaan se suodatin on helppo vaihtaa kun vain rikot orkkis kiinnityspultin :)

                                                    Comment


                                                    • Ei sitä pulttia edes tarvitse rikkoa, anna olla vaan siellä.

                                                      Comment


                                                      • Marmorilla on osat valmiina, tosin sitä pulttia niiltä ei löytynyt. Kysyivät, että tilataanko Ruotsista. Hankala paikka, voiko/kehtaako tuonne laittaa muuta kuin orkkispulttia, meneekö yöunet jos laitan sinne jonkun kinukkipultin Puuilosta. Se saattaa jopa pettää moisen kuorman alla ;-)

                                                        No joo, katsellaan miten hapettuneita osia tuolla on ja miten tuon vaihto käy. Urssista kun irrottelin noita bensalinjoja aikoinaan niin niiden liitosten irroittaminen tuotti enemmän tuskaa, kun olivat sen 20 vuotta kaikessa möhnässä maanneet. En edes saanut kaikkia auki vaan koko putki meni mutkalle ja jouduin tilaamaan uuden.

                                                        Comment


                                                        • Alkuperäinen kirjoittaja ola Näytä viesti
                                                          Onhan ME7ssa jo olemassa failsafe ominaisuudet jos alkaa käymään pakosarja kuumina tai nakuttamaan. Huomaako aquamist letkuvuodon jolloin virtaus ei pienene, mutta tavara ei mene koneeseen?
                                                          Letkuvuodossa tod.näk virtaus nousee ja jos/kun menee yli raja-arvojen niin systeemi huomaa ja menee failsafe tilaan. Ei tämä toki mikään bulletproof systeemi ole eikä korvaa ME7:aa paitsi niillä kellä on EGT:t deletoitu.

                                                          Ja nostan käden ylös Sahlmanille :)

                                                          Comment


                                                          • Bensafiltteristä puheenollen sattui tällänen vastaan
                                                            http://www.audizine.com/forum/showth...450-RS6Rs-Logs)

                                                            Comment


                                                            • Onkos kellekään tullut mieleen että saisiko noiden välijäähyjen ilmanpoistoa parannettua jotenkin? Olisiko mahdollista saada rakennettua sinne 'imua', niin jäähyn kautta virtaisi ilmaa enemmin?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X