Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4:n pikkuveli RS4

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lueskelin Taivalkosken Moottorikerhon vieraskirjaa ja siellä oli maininta, että tuli uusi ennätys 357,38km/h autolla. Mikähän pirssi oli ja miten ihmeessä se ehti pysähtyä ajoissa? Tuloksia ei vielä löytynyt noilta sivuilta (tyhjä sivu). Oiskohan se Mustangi päässyt viimein vauhtiin tai sitten se oli joku noista Corveteista...

    Samoin oli mainintaa, että siellä oli TV:n kuvausryhmä ja pätkä tulisi TV2:lta 3:n viikon sisään. Pitääpä katsastaa josko olisi päässyt kuviin. Näin kyllä tuon ryhmän, mutta luulin, että on paikallista porukkaa jotain juutuupi videoita tekemässä.

    Comment


    • Musta corvette ajoi nuo lukemat. Ja näkyy ne tulokset: http://www.asic.fi/menossa/Pudas_No_...limit_0913.pdf

      Comment


      • Jari, se taitaa olla mulla tällähetkellä B5 ässien kovin maili nopeus. Speedpartyssa kesällä 298,8km/h.
        Tehoista en tiedä, kaipa sen täytyy olla 650-700 haarukassa. Kuten sanoin, täytys käydä penkissä.

        Et ole tainnut lukea tapahtumat osion speedpaty 2013 ketjua läpi?
        Viimeksi muokannut Marko77; 16.9.2013, 21:25.

        Comment


        • Kertokaa nyt joku se risojen pohjatkin..

          Comment


          • Mitä minä olen käynyt ja seurannut tapahtumia 2006 alkaen, niin taitaa olla sun 275. Ei tule kovempaa lukemaa mieleen.

            Comment


            • No joo.. Onhan sekin ny vissiin ihan jees, mut yli 280 tavoittelin tälle kesälle.
              Speedparty jäi väliin, Lappeenrannassa ei ajettu ku kerran tänä kesänä ja muut mailit on niin hlvetin kaukana..
              Täytyy talven aikana laittaa lisää palikkaa autoon, ettei ensi kesänä ihan jalkoihin jää. ;)

              Comment


              • Ihan hyvä tulos mulla oli näemmä muihinkin autoihin verrattuna. Pitää ensi kesänä harrastaa tuota enemmänkin ja jos tuonne saisi hivenen lisää voimaa niin tuskin se menoa haittaakaan.

                Tosin periaatteena edelleen että käytös normiliikenteessä ei huononisi eli kokeillaan nyt noita modattuja RS6 tekeleitä.

                Comment


                  Ja ilman metanoleja ja ilokaasuja, eikös joo? Ihan vaan viinaa/bensaa ja ahtopainetta.
                  Viimeksi muokannut Vieras; 17.9.2013, 08:35.

                  Comment


                  • Jättäydyn suosiolla pois 300 kmh kisasta...

                    Comment


                    • Ilman noita lisälaitteita tosiaan. Pidän tuon auton teknisesti varmana ja en lähde kaikilla mahdollisilla keinoilla tuota rajaa rikkomaan. Pidetään tällä kertaa joku tolkku päässä =) Mulla on tapana hiukan innostua ja sitten onkin ostohousut jalassa ja tilataan tavaraa ympäri maailmaa miettimättä sen tarkemmin. Sitten ihmetellään, että eihän tämä nyt niin hyvä ajatus ollutkaan tai koko osa ei käy alkuunkaan tähän ympäristöön jne.

                      Kerrataan vielä. Moottorihan mulla on "hyvässä" iskussa. Siihen ei oikeastaan voi tehdä enää mitään suurempaa. Kaikki perusviritykset tuossa jo on. Muutokset onkin lähinnä ulkoisia eli uudet turbot ja ilmeisesti nyt pitää taas vaihtaa bensapumppu. Suuttimet, mahtaakohan ne enää riittää jos tehoja tulee se ~100Hv lisää? Nuohan oli jotain 950cc, ei ole lappua tähän hätään..

                      Muita muutoksia ajattelin, että jos käyttäis vaihdelaatikon pois ja heittäisi sinne nuo JHM Carbon synkka rojut. Vaihdelaatikossa ei ole mitään vikaa tälläkään hetkellä, mutta kun koneen joutuu ottamaan pois kuitenkin niin samahan tuota olisi päivittää myös.

                      Torsen modin vois tehdä samalla rähinällä. Se ei taida kauheasti vaikuttaa tuohon, mutta toisi peruskäyttäytymiseen parannusta.

                      Renkaiden kokoa pienennän. Nuo 255 kumit on liian uraherkät/epämukavat. Hiukan kavennusta niin saa sen viimeisenkin kilometrin tauluun lisää. Noiden ilmanvastus on muuten aika huomattava. Niin ja jos laittaisi sen pohjapanssarin takaisin =)

                      Onhan tuossakin jo muutosta kaudelle 2014. Normi tuurilla rikon jotain ja saa aloittaa alusta. Eikö tuo ole sitä Motorsporttia =)

                      Comment


                      • Suuttimet riittää ja polttoainepumppu ei.
                        Laatikon kanssa vois ottaa riskin että tekis vain sen torsen modin siihen.
                        Tietty lukot olis poikaa laittaa samalla.

                        Ilmansuodattimen joudut hommaamaan uuden. 034M on hyvä kitti.
                        Pakosarjat ostolistalle. Eipä tuossa muuta oikein kuin turbojen koolla vain tehoa lisää.

                        Hifistelynä vois sit tehdä: kannet, imusarja, imuputkisto, ahtoputken.

                        No sitten ei oliskaan mitään vanhaa edes :D

                        Vesi/ meta ruisku kannattaa laittaa sillä tuo nykyinen moottoris pelaa bensalla huonosti. Johtuen puristuksista.

                        Comment


                        • Jahas, ei päässytkään niin helpolla =) Muutama kommentti:

                          Pakosarjat ostolistalle.
                          Eikö nuo Wagnerin pakosarjat todellakaan riitä? Mitä tuonne voi laittaa parempaa? Voisin toki siirtää nuo Wagnerit tuohon toiseen moottoriin (siinä ei ole pakosarjoja ollenkaan)

                          Vesi/ meta ruisku kannattaa laittaa sillä tuo nykyinen moottoris pelaa bensalla huonosti.
                          Tuo on ongelma, mutta jos köröttelisi bensalla vain ne pakolliset ajot, kun viinaa ei saa ja nämä vedot sitten viinalla? Voisihan tuota harkita, mutta systeemin tulisi olla täysin automaattinen sillä noita mittareita yms. en haluaisi tuohon lisäillä yhtään tai sitten se pitäisi piilottaa jonnekin.

                          Comment


                          • Pakosarjat eikös sulla ole ihan orkkikset? Downpipet on ainakin Wagnerit.
                            Pakosarjaa KKD:ltä tai jotain muuta kalliimpaa.

                            Vesi/meta ruisku on mulla automaattinen. Imee pissapojansäiliöstä ja orkkis varoitusvalo ilmoittaa kun aine loppuu. Ohjainboksikin on mulla piilossa konehuoneessa.
                            Tuo ruisku toisi siihen bensasoftaankin sitä varmuutta vaikka ei softaa edes enää muuttas. Vaikka vesiruutalla sitä on varaa tiukentaakkin.

                            Comment


                            • No ei nyt sentään =) Pakosarjat on Wagnerin, kuten DB:t. Loppuputkisto on Miltekin tekele.

                              Laitetaanpa vielä auton nykyistä confista:

                              - Wagnerin pakosarjat
                              - Wagnerin DB:t
                              - Wagnerin Coolerit
                              - 2.8 vaparin imunokat
                              - Auto Verdin veivit, L19 pultit
                              - 81.5 mm JE männät, keraaminen pinnoitus mäntien päissä, helmoissa Tuff Skirt® pinnoite. Total seal männänrenkaat.
                              - R-seetit venttiilinistukoissa
                              - Miltekin loppuputkisto
                              - Sachs SRE RS4 kytkin
                              - ~950cc suuttimet
                              - modatut RS4 K04 turbot
                              - H&R coiloverit
                              - H&R vakaajat
                              - ICM delete, 2.0T puolat
                              - Bosch 044 bensapumppu

                              Tuossa kai suurimmat, menohaluihin liittyvät muutokset. Pitäisi tehdä esittely autosta jossa olisi kaikki lueteltuna

                              Comment


                              • No niin, hyvällä mallillaanhan tuo on.

                                Keskittyisin perushommiin eli hengityksen parantamiseen.
                                - catit pois
                                - cat-back 3.5 single tai 2x2.5"
                                - vakio ilmanputsari veke
                                - bensalla ajettaessa meturuisku must hankinta
                                - ahtimien modi
                                - varmuuden vuoksi "veyron" bensapumppu

                                Risan kannet ei ole virtaavuudeltaan ykköskannet, pakopuoli on pienempi. Sen kun sais portattua, niin ois paketti aika valmis. Maailmalla ottavat kovia lukemia penkissä vakioillakin, mutta mailituloksia on harvasta saatavilla. Yhden komponentin hyvyyttä/huonoutta on aina vaikea havainnoida. Ja sitten on pyrhösen luonnonoikku:) niin ja vakiojousilla kai voi kierrätellä 7500rpm? Sen pidemmälle en ole itse ainakaan tarvinnut mennä (ahtimet ei jaksa tuottaa enempää).
                                Viimeksi muokannut Marko77; 17.9.2013, 10:57.

                                Comment


                                • Sellainen pikku huomautus jos lähdetään ahtimia isontamaan 300kmh mielessä ja viinalle siirtyminen niin kaikki mitä jää bensatankin-imusarjan väliin menee uusiksi.
                                  - Bensalinjat, meno/paluu
                                  - välisäiliö ja 1kpl veyron pumppuja ei välttämättä riitä,
                                  - bensakiskot, bensapaineensäädin.
                                  - AN-liittimiä kassillinen
                                  Kytkin menee uusiksi väännön takia, hinnat alkaen +1000€. Eli isojen ahtimien kanssa pelkkään viinapäivityseen kannattaa varata muutama touhutonni.

                                  Comment


                                    Pakko kysyä, että eikö tuota konetta saa pelaamaan bensalla ilman lisäruiskuja?
                                    Itse olen aina ajatellut, että nuo ruiskut ovat vain hetken huumaa, enkä uskaltaisi konetta niiden mukaan säätää ( jätetään pois varttimailerit). Joten siltä pohjalta ovat turhia ja yksi vikakohde pois listalta.
                                    Kun suuttimet tulee kuitenkin olemaan todella isot, niin en ymmärrä miksi ei soppaa riittäisi bensalla ihan "tappiin" asti?
                                    Onko syynä lämpö vai mikä?

                                    Comment


                                    • Suurin syy taitaa olla ennakot tai niiden puute. Ruttua on sen verran, että noita ei voi säätää normaaliin tapaan (alkaa nakuttamaan). Ruisku auttaisi tuohon vaivaan. Ongelma ei ole mielestäni kovinkaan iso. Auto kulkee nätisti bensallakin (Jyrkin (Repo) tekemällä softalla kokemusta). Tuota Unicornin softaa en ole päässyt vielä kokeilemaan. Miinuksena tuossa on, että tehoja ei saada ulos niin kuin viinalla. Repo sai irti sen ~450 Hv ja varmasti aikalailla samoissa se menee tuolla yksisarvisellakin (luulisin). Lapun laitan esille kuhan saan softan autoon ja penkkiin.

                                      Kuten on jo edellä todettu. Tuo on tehty viinalle (siis moottori). Bensalla voi ajaa, mutta tehoissa menetetään jonkin verran eli suurimmat siirtymät voi tuolla tehdä hyvinkin joustavasti. Ei sillä jää jalkoihin bensallakaan...

                                      Viisaammat korjatkoon, jos satuilin ihan omiani =)

                                      Comment


                                      • Kyllähän sen bensalla saa pelaamaan, mutta metukkaruutalla saa pelaamaan vielä paremmmin.
                                        Ehdottomasti täytyy olla joku "häly", jos vesi/metanolisysteemiin tulee toimintahäiriö. Se on muuten pidemmässä vedossa hetkessä kone vainaa. Itsellä se on pakolämpömittari, joka hälyttää.
                                        Siinä mielessä saa olla varovainen ruutan kanssa.

                                        Itsellä ainakin ruutalla saa pidettyä ennakot huomattavasti korkeammalla (vaikka 30, jos haluaa) ja sitä myötä pakolämmöt matalina.
                                        Ilman ruuttaa joutuisi pudottamaan ahtoja jonkun verran.

                                        Comment


                                        • Huomasin tuon Miksen viestin nyt, muutama kommentti:

                                          Bensalinjat, meno/paluu
                                          On tuosta oikein mitattua tietoa eli minne asti nuo RS:n putket riittää?

                                          välisäiliö ja 1kpl veyron pumppuja ei välttämättä riitä
                                          Mihin tämä perustuu? Veyronissa on sentään muutama sata hevosta enemmän, isompi kone (imaisee 100l tankin muutamassa minuutissa tyhjäksi täydellä teholla) luulisi pumpussa olevan ytyä ettei vahingossakaan mene laihalle. Säiliön tarpeellisuuteen en osaa ottaa kantaa.

                                          bensakiskot, bensapaineensäädin.
                                          Mihin asti noiden kapasiteetti riittää, siis orkkisten?

                                          Kytkin oli jo tiedossa, että se käy pieneksi, mutta tarkoitus ei olekaan ajaa 100% ajasta max vääntö päällä.

                                          Alkaa kohta tuntua, ettei tuota 300km/h rajaa rikota sitten millään =)

                                          Comment


                                          • Kun suuttimet tulee kuitenkin olemaan todella isot, niin en ymmärrä miksi ei soppaa riittäisi bensalla ihan "tappiin" asti?
                                            Tästä saa sellaisen käsityksen että luulet noilla metanoliruiskuilla korvattavan bensaa, tai että se olisi niinkuin lisäbensaa? Se on vaan vesiruisku, jolla siis lasketaan palotilan lämpöjä ja saadaan lisää ennakkoa käyttöön. Monilla on metanolia puolet mukana, mutta se ei toimi polttoaineena.

                                            Tuo Veyronin pumppu ei käsittääkseni ole se tuhatheppaisen pumppu vaikka niin moni luuleekin, tai sitten oli niin että niitä oli enemmän kuin yksi. Jossain törmäsin siihen juttuun, en muista tarkasti mutta kannattaa googlata ettei mene metsään pumpun riittävyydessä.

                                            Comment


                                              Ei Mikko, en luule että metanolia käytetään polttoaineena. Ymmärrän kyllä vaikutuksen ennakoihin. Mutta ajatteluna vain se, että maailman sivu on täynnä autoja, joissa ko.järjestelmää ei tarvita, vaikka tehoja on /litra samaa luokkaa tai enemmän. Ihan vaikka oman konsernin 5syl. koneet.

                                              Eli mikä tuossa moottorissa on se rajoittava tekijä, miksi lisäruisku tarvitaan jotta ennakoita voidaan lisätä?
                                              Mistä ahdistaa?

                                              Ja kuten Marko77 mainitsi, varmaankin on syytä paneutua myös ihan perusasioihin eli kanteen ja nokkiin. Tässä koneessa kun ei voi "huonoa" kantta korvata aina isommalla ahtimella ja ahtopaineella, kun ei sille ole tilaa. :)

                                              Comment


                                              • Siis "veyronin" pumppu on saanut vahingossa lempinimen netin maailmassa. Tarkoitetaan siis E3L pumppua, mikä on oikean veyronin E5LM "pikkuveli". E5LM on harjaton pumppu ja ei toimi ilman controlleria, käytetään esim. Veyron/ZR1. Oliko veyronissa 4kpl noita.

                                                E3L pumpun raja? En tiedä, ovat ottaneet 700-800whp jenkeissä. Itse ajattelin tämän laittaa suoraan tankkiin. Ainakin bensalle tulee mulle riittämään.

                                                Comment


                                                • Ei Mikko, en luule että metanolia käytetään polttoaineena. Ymmärrän kyllä vaikutuksen ennakoihin.
                                                  Tuosta sinun kysymyksestä "...miksei soppaa riittäisi bensalla..." vaan saa sellaisen käsityksen että olisi jotain bensanriittävyysongelmia. Ehkä ymmärrän kysymyksen väärin..?

                                                  Vaikea sanoa tarkemmin mikä siellä loppupeleissä rajoittaa, ja missä vaiheessa. Vesiruisku vaan on hyvä konsti antaa "lisää tilaa". Ehkäpä imulämmöt voi olla yksi ongelma jota tuolla ruiskulla paikataan koska tuohon ei saa mitään mahdottomia coolereita.

                                                  Markohan se muisti tuon pumppujutun paremmin. Eli ei se ole ollenkaan Veyronin pumppu :)

                                                  Comment


                                                  • Miten isot ne suuttimet sit pitää oikein olla jos ei noilla melkein tonnisilla pärjää? Saako niillä isoilla suuttimilla sit toimimaan bensalla ja pienemmillä tehoilla enää yhtään?

                                                    P.S. Minä voin lunastaa sit nuo tämänhetkiset suuttimet minulle :)

                                                    Comment


                                                    • Vesiruiskulla saa imulämpöjä, pakolämpöjä alemmas sekä ennakoita lisää.
                                                      Siis miksi ei käyttäisi.

                                                      Kuitenkin parasta on että sitä onetta ei säädetä silleen että vesiruutta on aina mukana. Pitää olla mahdollisuus käyttää ohjelma jolla voi ajaa ilman ruuttaa. Jos ruuttaa ei ole niin ennakoita myöhästetään enemmän.
                                                      Logeista näkee selvästi on vesiruuttaa vai ei.

                                                      Polttoainepumpuksi tuo "Veyron" eli Pierburg 3EL versio. Testaa mihin se riittää. Polttoainelinjaa en näe tarpeelliseksi uusia kunnes sen raja testataan. Tietty voishan sen virtauksen laskia.

                                                      Jos sulla Jari oli jo Wagnern pakosarjat niin siinä sen tonnin nyt sästi kuitenkin :)

                                                      Jarin suuttimet on 957cc 3 barin paineelle. Ja autossa on 4barin säädin. Voi loggailla ja katsoa mikä on duty cycle nyt niin näkee osviittaa mihin ne riittää.

                                                      Comment


                                                      • Alkuperäinen kirjoittaja Jari74 Näytä viesti
                                                        Huomasin tuon Miksen viestin nyt, muutama kommentti:


                                                        On tuosta oikein mitattua tietoa eli minne asti nuo RS:n putket riittää?


                                                        Mihin tämä perustuu? Veyronissa on sentään muutama sata hevosta enemmän, isompi kone (imaisee 100l tankin muutamassa minuutissa tyhjäksi täydellä teholla) luulisi pumpussa olevan ytyä ettei vahingossakaan mene laihalle. Säiliön tarpeellisuuteen en osaa ottaa kantaa.


                                                        Mihin asti noiden kapasiteetti riittää, siis orkkisten?

                                                        Kytkin oli jo tiedossa, että se käy pieneksi, mutta tarkoitus ei olekaan ajaa 100% ajasta max vääntö päällä.

                                                        Alkaa kohta tuntua, ettei tuota 300km/h rajaa rikota sitten millään =)
                                                        Hardcore faktaa ei löydy ainakaan julkisesti missä tulee minkäkin komponentin rajat. En puhu omakohtaisesta kokemuksesta mutta vähän on tullut selvitettyä asiaa.

                                                        RS4 bensakiskoilla/E85 en välttämättä uskaltaisi ottaa mailin vetoa jos puhutaan teholuokasta 600whp, Jenkeissä kun eivät uskalla ajaa 4-vaihdetta kovempaa niin hetken rykäisyilla vielä tuotto riittää :D. Syöttö kun tulee vain toiselta puolelta molemmille puolille niin 2 bank on vaarassa mennä laihalle. 034:n kokemuksien mukaan tuo 600whp@E85 on riskirajoilla.

                                                        034:n bensakiskojen kaveriksi joutuu laittaa erillisen paineensäätimen.

                                                        Veyronin pumppu josta täällä on puhuttu on tosiaan "oikean" veyron pikkuveli. Veyronissa on pumppuja muistaakseni peräti 3kpl ja ovat vielä jännitesääteisiä eli täyskaasulla jännite on jotain luokkaa 18-21V jolloin saadaan vielä tuottoa lisää. Meidän veyron pumppu löytyy mm. AMG-sarjan mersuista.
                                                        Tuossa ihan mielenkiintoinen testi pumpuista ja niin tehoresursseista bensa/E85.
                                                        http://radiumauto.com/media/techarti...l-Pump-Test-87
                                                        Tuo Walbro 450 pumppu 4bar bensapaineilla ja E85:lla riittäisi 750hp tienoille mutta ei juuri pelivaraa jäisi. Veyron pumppu muistaakseni tuottaa vielä vähän enemmän. Eli aletaan olla juuri niillä rajoilla, että jos halutaan mennä Varmasti 300kmh niin 1 veyron riittäisi mutta jos pumppu maksaa <250€ niin ei loppukustannuksissa enää ole merkitystä.

                                                        Comment


                                                        • Ahaa, no ilmankos (tuosta non-Veyron pumpusta), täällä oppii aina uutta =)

                                                          Tuli tällainen käppyrä vastaan kun ihmettelin:

                                                          http://www.google.fi/imgres?imgurl=h...Q9QEwBA&dur=41

                                                          Aika kova pumppu tuo 044:n, paineesta riippumatta tuotto on hyvä. "Veyron" pumppu alkaa hyytymään kovissa paineissa ja lukemat on aikalailla samat 044:n kanssa. Kyllähän tuo tuuppuu selkeästi enemmän 4:ssä baarissa, mutta ero tasoittuu selkeästi jos pitäisi paineita alkaa nostamaan.

                                                          Katselin tuossa noita DevilsOwn ruutia mistä Jani vinkkasi. On tuo niin simppeli ja helponnäköinen systeemi eli taidanpa laittaa tilaukseen. Ei ole edes hinnalla pilattu ja jos tuo nyt auttaa säästämään kallista konetta bensalla niin halpa vakuutus.

                                                          Comment


                                                          • 044 on kyllä kova luu myös verrattuna veyroniin. 4bar linjapaineilla ja 2bar ahdoilla eli 6bar kokonaispaineella ollaan lähes samoissa tuotoissa. Bosch lupaa 044:lle E85 kestoa 500h, veyronin pumppu "pitäisi" kestää paremmin mutta eipä juuri ole tullut vastaan tapauksia, joissa 044 olisi antautunut viinaa käytettäessä.

                                                            Tutustuisin myös Aquamistin HFS- sarjaan jos ruuttaa mielii...

                                                            Comment


                                                            • Täällä on todella hyvää keskustelua BiT koneiden vireystämisestä, pitäisikö nämä siirtää johonkin toiseen (uuteen?) topiciin ettei jää tänne Jarin projektikertomukseen unholaan? Samaan syssyyn voisi laittaa sitten hyväksi havaittuja lisämittareita / antureita BiT koneisiin niin virittäjien kaikki tieto olisi samassa ketjussa, vai?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X