Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A5 Coupé "Ice Silver" 3.0tdi quattro

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A5 Coupé "Ice Silver" 3.0tdi quattro

    Kun koeajoin A5 Coupén ensimmäisen kerran vuonna 2007 se iski heti. Auto kulki kuin kiskoilla ja oli omasta mielestä parhaimman näköinen ja muotoinen Audi mitä linjastolta on ulos tullut.

    Edellinen A4 B6 (http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=87739) oli palvellut mielestäni mua jo tarpeeksi joten vuoden vaihteessa alkoi armoton A5 Coupén metsästys. Ongelmaksi muodostui sopivan auton löytäminen. Koska en halunnut saksassa loppuun luukutettua liisinkiautoa niin Suomi-auto kattavalla varustuksella oli melko neula heinäsuovassa.

    Usko meinasi loppua kuukausien aikana mutta kävi kuin elokuvissa konsanaan ja viikko sitten oma edellinen auto meni yht'äkkiä myydyksi ja seuraavana päivänä siitä Seinäjoen Käyttöautosta tuli vastaus tarjouspyyntöön että tule hakemaan A5nen pois.

    Auto on yksiomisteinen suomi-auto ja ollut pääkaupungiseudulla muuan arkkitehdillä. Tämä yksilö kaattaa vielä melko kivan varustelistan. S-line paketit uupuu, mutta sisäpaketti on niin ankea (lähinnä logoja lisää) että siitä en näe järkeä maksaa mitä myyjät niistä välillä pyytää. Ulkopaketti näissä tuo sentään jotain muutakin kuin logoja osiin, mutta tiedän että aion etupuskurin ja takapuskurin vaihtaa kumminkin jossain vaiheessa, joten sekään ei ollut minulle pakollinen.

    Suomeen myydyt kaikki A5set ovat käsittääkseni varustettu valmiiksi s-line sivuhelmoilla.

    Autoon ei ole tehty mitään muutoksia alkuperäisestä, joten pääsen itse ehostamaan sitä sitten hitusen vaikka omaan silmään tämä on vakionakin jo tarpeeksi tyylikäs. Metallinhohtoinen hopeaväri varsinkin livenä tuo A5sen muodot hyvin esille.

    Aivan ensimmäisenä auto tulee saamaan madalluksen alleensa. Todennäköisesti tämä hoituu H&R -45mm satsilla. Toiseksi päästään kikkailemaan vähän mustalla teipillä ja katotaan mitä saadaan aikaiseksi :) Takahelma tuleneen saamaan korinvärin pintaan alkuhätään.

    Putkisto täytyy kanssa vaihtaa jotta V6sen äänet pääsee valloille. Tuo vakioputkisto on ääniltään melko ankea rävellys.

    Speksit

    Tekniikka:

    • 3.0 TDI V6 quattro 176kw, 240hp / 500nm
    • Manuaalilaatikko
    • Ice Silver Metallic väri


    Vanteet:
    • Kesä: A5 Y-design 19" & BBS CH Black 19"
    • Talvi: A5 18"


    Varusteet:
    • Sport-sisusta
    • Täysin sähkösäätöiset urheiluistuimet Milano-nahkaverhoilulla
    • Nahkainen monitoimiurheiluratti
    • Automaatti-ilmastointi 3-alueinen
    • Sisälistat alumiini 3D kuvioitu
    • Keskikyynärnoja
    • Informaatiojärjestelmä värinäytöllä
    • Vakionopeudensäädin
    • MMI DVD-navigation plus + kuuden levyn CD-vaihtaja
    • Audi Sound System
    • Bi-Xenon -ajovalot LED DRL + kaarrevalo-ominaisuus
    • Valo- ja sadetunnistin
    • Sisävalopaketti
    • Urheilullinen alusta
    • Automaattisesti avautuva takaluukku
    • Matkapuhelinvalmius/handsfree & bluetooth integroituna MMI:hin
    • Automaatisesti tummentuvat ja kylkiin kääntyvät sivupeilit muistilla
    • Automaattisesti tummentuva peruutuspeili
    • Audi Hill Hold Assist
    • Suksipussi
    • Helvetisti mukitelineitä
    • Varashälytin


    Omat muutokset vakiosta:
    • Heitetty ledit joka nurkkaan myös sisätiloihin
    • Oranssit kalvot sumareissa
    • H&R -45mm "low-version" jouset
    • Caracteren etupuskuri

    Kuvat kronologisessa järjestyksessä. Ensimmäiset täysin vakiona.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut sv; 22.4.2013, 08:42.

  • #2
    Onnittelut hyvästä mallivalinnasta! Nuo muutokset kuullostaa hyvältä - varsinkin putkiston päivitys, kun sattuneesta syystä kiinnostaisi tehdä sama päivitys omaankin femmaan. ;)

    Hieman ihmetystä herättää tuo sopivan auton löytämisen vaikeus Saksasta. Itsekään en halunnut loppuun luukutettua liisinkiä, joten mobile.de:stä rajasi kilometrit sopivasti niin vaihtoehtoja kyllä löytyi siltikin vaikka kuinka. Hinta tietysti vähän pompsahtaa, mutta se onpi ihan luonnollista.

    Viime kesänä tilanne nettiauto.com:ssa oli todella surkea eikä tarjolla oikein ollut käytettyjä yksilöitä, joissa olisi ollut varusteita kattavasti.

    Comment


      #3
      Ois sieltä saksan maaltakin kyllä helmiä löytynyt ja todennäköisesti ois joutunu lähtemään reissuun jos ei olisi kohta sopivaa suomesta löytynyt. Pari mitä kysäsin niin kummatkin oli liisinkiautoja. Ompahan ne huoltosopimuksella huollettu merkkiliikkeessä, mutta ulkoisessa ja sisäisessä kunnossa oli vähän moittimista.

      Sattu vaan huono mäihä noiden kanssa mitä kyselin niin meni usko koko saksan tarjontaan :)

      Tällä on nyt kelattu tasan 100tkm eli jonnin verran saa ite rullailla vielä ennen tämänkin auton eläkepäiviä.

      Tuon putkiston kanssa pitäisi vielä miettiä että onko vaihdos miten turha ilman DPFän poistoa vai joutuuko investoimaan DPFän poistoon putkiston vaihdon lisäksi.

      On sen verran vähemmän käytetty harrasteajoneuvo että tietoa kaikesta saa kyllä etsimällä etsiä. Ei mene tiedonhaku ihan samalla tavalla kuin B6sen hommia googlettamalla :)

      Comment


      • #4
        Putkiston vaihdon ja DPF:n poiston lisäksi sitten myös uutta ohjelmaa sisään moottorille.

        Tosin DPF ei pitäisi olla vielä noilla kilsoilla kovinkaan täysi. Paremmin saisi perusteltua poiston itselleen, jos olisi täysi ja (kallista) vaihtoa vailla tai edes melkein täysi :)

        Comment


          #5
          Koita Aleksi etsiä vähän tuhdimmat (leveämmät) vanteet kesäksi. Näyttää nuo CHt kapeilta kottikärryn pyöriltä todella leveän A5n alla. Jos kuitenkin päädyt pitämään CHt, joudut hankkimaan 30-40mm spacerit. A5 kaipaa kuitenkin leveämpiä renkaita kun 8,5" vanteelle on järkevä asentaa.
          Kaverilla on talvivanteinta 8,5x19" CHt muistaakseni 30mm spacereilla ja jää silti aivan helvetin syvälle kaareen.

          Paremmat kuvat olisi kyllä plussaa het kättelyssä, ei pelkästään keulakuvia.

          Comment


            #6
            Nuo CHt on myynnissä myyntiosastollakin jo. Ei varmaan uppoo tähän autoon kyllä mitenkään. Lämpimikseni hakkasin tohon listaan :D

            Mukana tulleet y-design kesäkiekot ovat jo 255/35/19 kumilla. CHt jää auttamatta liian kapeeksi.

            Tämä on kyllä sellainen kori, että vanteet ei saa missään nimessä jäädä liian syvälle kaareen.

            Ei jääny lusikoiden jaossa tuo kamerapuoli voitoksi mulle niin joudun odottamaan pari päivää että saan lainattua kunnon kameran. :)

            Comment


            • #7
              Hienoja on nämä A5:t jo vakiona.

              Äkkiäkös Jap3 hyvät kuvat tuosta nappaa...

              Comment


                #8
                Todii.

                Päivitimpäs kuvat vähä järkevämmiks :D

                Comment


                • #9
                  Hienot on kuvat! :)

                  Comment


                  • #10
                    Hieno on peli ja muutokset kuulostaa varsin hyviltä. Edellisen auton muutosten perusteella uskon, että tämäkin tulee ehostumaan varsin hyvällä maulla. :) Tai siis mikä nyt sitten on kenenkin mielestä hyvän maun mukaista, sehän se on pääasia kun ite tykkää.

                    Jape tuossa juttelikin noista vanteista asiaa ja noista mun vanteiden leveyksistä ja spacereista voit jo jotain päätellä mihin suuntaan rengastusta viedä. 19" huulivannetta jos meinaat, niin veikkaan, et näyttää helposti isossa kaaressa vähän pienenlaiselta vaikka olis kuinka tontissa. En oo tosin ite kokeillut tai livenä nähnyt. Sitten nuo 20":set alkaa taas syödä menohaluja, mutta elämä on kompromisseja. ;) Ja saahan tietysti rahalla myös kevyitä kakskymppisiäkin, mutta hinta lähtee kyllä pahasti rukkasesta...

                    Comment


                    • #11
                      Mitä menohaluja ne 20" syö? Vai meinaatko että tuo 3.0tdi ei enää liiku mihinkään? :) Itsellä takana 10.5 x 20" LM ja kyllä sinne olis voinut 0.5" leveemmänkin laittaa...

                      Comment


                        #12
                        20 tuumasta tämä alle vaatinee. Vois joku ostaa jollain järkevällä hinnalla nuo BBS CHt pois niin ostaisi sitten tilalle uudet.

                        Tällä hetkellä mietinnän alla nuo jouset. Eibachin -35mm prokitti (sportlineä ei saa) tiputtaisi tätä 25mm ja H&Rän -45mm setti tiputtaisi 35mm. Liekkö tuo H&R tiputtaa sitten liikaa ja joutuu goatsevenytys hommiin kumien kanssa.

                        Comment


                          #13
                          Hieno auto ja komean värinen, hopea sopii hyvin A5:een!

                          Itse meinasin laittaa nyt keväällä alle juurikin ton Eibachin -35mm Pro Kitin. Kuluvan talven oon rullannut orkkis 19 x9 y-spokeilla. Nyt kesäksi alle tulee 20x9 audin RS6 "tri-spoke" malli.

                          Comment


                          • #14
                            Hyvä jos tippuu noilla H&R jousillakaan tarpeeksi. Siihen mitään goatsevenyjä tarvita.
                            Nuo jousisarjojen millit on aina vaan suuntaa antavia. Yleensä jää siltikin liian korkeaksi.

                            Toinen asia mihin kiinnittäisin huomiota, on se tuleeko millainen ajettavuus, jos on normaalitolppa ja madallusjousi. S-line tolpissakin on jo eroa normaaliin ja niiden kanssa jouset saattaisi toimia hitusen paremmin. Miten ois nyt kuitenkin ne coilit? ;)

                            Comment


                            • #15
                              Ehdottomasti coilit, mikään ei oo niin tyhmän näköstä kun isot vanteet ja hirvee gäppi renkaan ja kaaren välissä.

                              Comment


                                #16
                                H&R tiputtaa tuota autoa vielä sentin enemmän kun Victorilla kuvissa niin eipä tuonne näyttäs hirveen isoa gappia jäävän. Toki tästä pääsee taas siihen mikä on paljon kenenkin mielestä.

                                esim. NPSän foorumilla auto on vasta tarpeeksi matala kun puskurit lentää takana olevan tuulilasista sisälle montuissa. Täällä taidetaan useimmiten liputtaa käytettävyyden kannalta. Ite olen puolivälissä kun haluaisin talvella ajaa myös niin että ei tartte pelätä kohtuu arvokkaan auton hajoavan esim. rekan lokareista tippuviin jääkimpaleisiin.

                                Autossa on tuliterät etuiskarit edellisen omistajan toimesta niin jotennii tuntuu hölmöltä vaihtaa koko alustaa tässä vaiheessa... Tosin coileilla sais päättää sitten korkeuden mieleisekseen pikkasen helpommin.

                                Näitä asioita kannattaa välillä miettiä eikä aina mennä perse eellä puuhun ja kuluttaa turhaan rahaa epäolennaiseen.

                                Comment


                                  #17
                                  Tai sit säästät ja laitat pussit suoraan nii saat säädeltyä korkeutta sillon ku siltä tuntuu eikä tartte peljätä ;)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mitä menohaluja ne 20" syö? Vai meinaatko että tuo 3.0tdi ei enää liiku mihinkään? :) Itsellä takana 10.5 x 20" LM ja kyllä sinne olis voinut 0.5" leveemmänkin laittaa...
                                    No auton menohaluja nyt lähinnä tarkoitin, en kuskin. :) Ja ei, en meinaa ettei liiku _mihinkään_ mutta onhan se selvä, että paitsi renkaan+vanteen leveys ja paino, niin myös vierintäkehän kasvu heikentää suorituskykyä jonka todellakin huomaa. Esim. omassa talvirengastus 225-40/18 Hakka nastoilla vs. tuo mun kesärengastus, niin persdynossa ero arviolta 20-30hv ja 50-100nm talvirengastuksen hyväksi. Toki pelkissä painoissa on isoin vaikutus ja ero, mutta kuitenkin. Ja nuo sun LM:thän on tunnetusti kevyitä vanteita jotka sitten maksaa n.2,5x enemmän kuin useimmat yleisimmät vannemerkit. Sitten kun löytää kevyet ja omaa silmää miellyttävät valssit, niin joko niitä ei saa millään ilveellä Suomeen tai maksaa niin maan v*sti! Tai mikä nyt taas kenellekin on paljon rahaa vanteista&renkaista, mutta toi oma satsikin kustantaa uutena n.3000e.

                                    Eibachin -35mm prokitti (sportlineä ei saa) tiputtaisi tätä 25mm ja H&Rän -45mm setti tiputtaisi 35mm. Liekkö tuo H&R tiputtaa sitten liikaa ja joutuu goatsevenytys hommiin kumien kanssa.
                                    Sorry, prokittihan se olikin ja pudotus tosiaan itsellä s-linen vietereihin verrattuna n.20mm. Ei varmaan mee liian matalaksi tuon H&R:n kanssa, mutta miten lienee vakiotolpan toimivuus noin matalalla jousella ja meneekö se edes vakiotolppaan? Säädettävä ois kyllä pop, mutta itellä oli sama, etten viittinyt alle 60tkm ajettuja tolppia vielä vaihtaa. Sen verran voin todeta omasta kokemuksesta tällä madalluksella, että mun talvirengastuksella auto on pohjasta erittäin matala eikä tartte olla kovinkaan isot urat/jääpaakki tiellä niin pohjamuovit raapii kyllä herkästi kiinni. Samoin työpaikan parkkihallissa ja vähänkin isompien katukivien ylityksissä. Kesällä ei oo ongelmia, kun auto valitettavasti nousee vähän kesätassuilla. Eli kyllä omalla kohdallakin olis tuo säädettävä tosi jees, mutta mistäpä tuotakaa etukäteen tiesi. Keulasta/perästä tuo aafemma ei näytä niin matalalta, mitä se lopulta pohjasta on. Ja sitten on vielä pitkähkö akseliväli jolloin helposti raapasee noissa katukivien yms. ylityksissä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Sorry, prokittihan se olikin ja pudotus tosiaan itsellä s-linen vietereihin verrattuna n.20mm.
                                      Eli siis nämä? Selitättekö tyhmälle miksi kitin nimi on -30 mm, jos todellisuudessa kuitenkin madaltaa edestä 25 mm ja takaa 20 mm? Vai onko tuossa Slamitin sivuilla virhe?

                                      Jos ei ole niin Victorin tapauksessa siis olisi todellisuudessa edessä -15 mm ja takana -10 mm verrattuna s-linen jousiin.

                                      Koetin vielä vertailla Victorin auton kuvia omaan autoon, jossa siis pelkät s-linen jouset. Aika snadisti eroa, mutta paha mennä varmaksi sanomaan, kun on vielä eri levyiset vanteet ja renkaat.
                                      Viimeksi muokannut mage; 27.3.2012, 10:08. Perustelu: typofix

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja mage Näytä viesti
                                        Selitättekö tyhmälle miksi kitin nimi on -30 mm, jos todellisuudessa kuitenkin madaltaa edestä 25 mm ja takaa 20 mm? Vai onko tuossa Slamitin sivuilla virhe?
                                        Jotenkin on käsitettävissä että puhutaan B8-alustaisesta autosta vaikka onkin 2 eri autoa, eli A4 ja A5, tuo -30 mm on pudotus normi B8-alustan korkeudesta mutta kuten tiedämme on A5.n standardi jo vakionakin -10 mm.

                                        Näin mä olen tämän 'anekdootin' sisäistänyt, toivottavasti tästä oli apua.

                                        Eli taitaapi sama sarja mennä siis myös A4:sen alle mutta silloin tuo reaalipudotus on mainittu 30 mm.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jotenkin on käsitettävissä että puhutaan B8-alustaisesta autosta vaikka onkin 2 eri autoa, eli A4 ja A5
                                          Tuotenumeroiden perusteella eivät käy ristiin tai ainakin omat osat löytyy. A4 avant ja sedan, joissa molemmissa kitin nimi vastaa sitä mitä todelliseksi madallukseksi on ilmoitettu.

                                          Comment


                                            #22
                                            Ero johtuu tosiaan siitä, että A5 on valmiiksi jo 10mm matalampi tehtaalta tullessa kun vertaa A4.

                                            Tuotenumeroista viis osa A5sen ja A4sen jousista käy kumpaankin. Esim. H&Rän 45mm kitti käy A4 sedan etuvetoon mutta menee myös A5 etuvetoon sekä quattroon.

                                            Lisäkivan antaa s-line alusta jossa oikea tiputus on vielä vähemmän.

                                            Comment


                                            • #23
                                              No nyt alkaa ymmärrys riittää minullakin.

                                              Eli tuolla H&R:n 45 mm kitillä madaltuisi s-line alustainen A5 sen 25 mm. Erittäin hyvältä näyttäisi omaan silmään tuo madallus. Hirvittää vaan aika paljonkin miten tuolla talvella pärjää..

                                              H&R:n miedompi versio toisi itselle s-lineen aika miedosti vain 15 mm madalluksen. Talvella varmasti toimivampi, mutta yllätys yllätys tuo matalampi versio houkuttaisi enemmän :)

                                              Ja nuo molemmat siis voi laittaa vakio ja s-linen tolppille suoraan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                A5 on kyllä hieno korimalli. Harmi vain, että ei minun tarpeisiin tilat sovellu.

                                                Täällä painiskellaan saman ongelman kans mikä mulla on. Coiloverit vai pelkät jouset päivitys? :) A3 pitäisi alusta päivittää kesäksi. Rahallisesti ajateltuna pelkät jouset on hyvä ratkaisu. Mutta kuka sitä autoa tuunais jos rahallisesti alkaa miettimään. :)

                                                "Tolpissa" se hyvä puoli, että kesäksi saa sen överi madalluksen ja talveksi sitten voi ruuvata ylöspäin. Tosin se ruuvauski monesti on aika työlästä jos kierteet on täynnä hiekkaa. Ainaki edellisessä H&R sarjassa korkeuden ruuvaus tarkoitti melkein aina tolpan irroittamista. Madaltaminen saattoi onnistua ilman purkuoperaatiota.

                                                Piru ku ne pussit on niin kalliita. :)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kävinpä kahtomassa Laakkosella myynnissä olevaa kaverin entistä sportbackia jossa tuo H&Rän low version.

                                                  Jonnin verran menee matalalla kun talvirengastus vielä alla. Pohjamuovit auton keskellä ehkä 4-5 senttiä maanpinnasta. Ei tartte kyllä mökille ajella jos nuo iskee alle :D

                                                  Referenssiä saa kyllä kun ottaa tämän rob-s:än auton joka on Eibachin prokitillä ja miettii että tippuu vielä sentin tuosta alemmaks:
                                                  http://www.vagarena.fi/index.php?top...5178#msg155178
                                                  Viimeksi muokannut sv; 27.3.2012, 17:46.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Laittakaa vakio iskareilla, itsellä oli A4 aluksi vakio iskareilla 45/35 eibach jouse ja sit laitoin bilstein b8 iskarit ja auto meni vain huonompaan suuntaan ajettavuus.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jotenkin on käsitettävissä että puhutaan B8-alustaisesta autosta vaikka onkin 2 eri autoa, eli A4 ja A5, tuo -30 mm on pudotus normi B8-alustan korkeudesta mutta kuten tiedämme on A5.n standardi jo vakionakin -10 mm.
                                                      Hieman ohi aiheen, mutta onko siis A4 sport-alustalla (-20 mm) 10 mm matalampi kuin A5 sport-alustalla (joka ei kai madalla yhtään A5:n vakioalustaan verrattuna)? Ja samoin onko A4 s-line-alustalla (-30 mm) 10 mm matalampi kuin A5 s-line-alustalla?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Nyt kun asiasta on yrittänyt ottaa selvää niin luin jostain että A5set olisivat jopa 20mm A4sta alempana jo vakiona. Joka tapauksessa A5sen urheilullinen alusta raksi vaikuttaa ainoastaan iskarien jäykkyyteen ja S-Line tiputtaa tuota alustaa kait vakiosta 10mm (yhteensä 30mm matalampi vakio A4sta).

                                                        Eli tuon perusteella A5 olisi sportalustalla tai ilman samalla korkeudella kuin A4 sport ja S-linellä samalla korkeudella kuin A4 S-linellä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Nyt kun asiasta on yrittänyt ottaa selvää niin luin jostain että A5set olisivat jopa 20mm A4sta alempana jo vakiona. Joka tapauksessa A5sen urheilullinen alusta raksi vaikuttaa ainoastaan iskarien jäykkyyteen ja S-Line tiputtaa tuota alustaa kait vakiosta 10mm (yhteensä 30mm matalampi vakio A4sta).
                                                          Sittenhän Eibach -35 mm tiputtaa s-linestä enää 5 mm, ja H&R -45 mm tiputtaa s-linestä 15 mm, mikäli nuo jousien nimelliset mitat pitävät paikkansa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Löysin kuvan tuosta mun kiulusta ennen jousien vaihtoa. Kuvassa siis s-linen orkkisalusta. Tuota ekaa kuvaa kun vertaa nykytilaan Eibachin prokitillä mistä siis tuo jälkimmäinen kuva, niin huomaa, että kyllä se melko lähelle sen 20mm vaan putosi eikä 5mm. Tietty nuo kuvat ei oo just samasta kohtaa eikä kuvakulmasta, mutta suuntaa-antava vertailukuva kuitenkin. Ja mikä tärkeintä, loppui tuo Audin orkkisalustoja vaivaava keuliminen.
                                                            Attached Files

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X