Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lötköilyä (Audi nro.10): Audi 200 20v

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Lötköilyä (Audi nro.10): Audi 200 20v

    Etsiskelin ja kyselin aikani koria, johon voisi istuttaa tekniikan tuosta varaosav8:sta.
    Ajatuksena tehdä jonkin sortin härski jääratalaitos. Sopivaa(lue:hintaista) aihioita ei löytynyt, niin homma meni vähän jäihin...

    ...Tässä lähipaikkakunnalla oli muutaman vuoden ajan seissut kolarin kärsinyt alkuperäinen Audi 200 20v.
    Jostain kimposi ajatus siitä mieleeni ja kohta olinkin käytännön asioita selvittelemässä.
    Ja niinhän siinä kävi, taas on yksi 200:n Audi taloudessa.

    Autoahan ei ole rekisteröity uudelleen kolarikorjauksen jälkeen. Nyt onkin ohjelmassa paikkojen herkistelyä ajamalla ja tutkailemalla, seisonnasta johtuvien vikojen ja ominaisuuksien korjailua ja entisöintiä. Ajatuksena rakentaa hyvään ja oem+ tyyliin; samalla reseptilla, mitä tuo minun -94 V8 on tehty.
    Aikatauluna meinasin pitää kesä/heinäkuun vaihdetta ja ihan miten motivaatiota löytyy.

    Auto on ajokuntoinen, joskin maf on oletettavasti paskana. Ei toimi juurikaan sen kanssa. Luetun perusteella kulutustavaraa?

    Varusteita ei autossa ole liikaa. Tehtaalta valittu varustenumeronkin mukaan tuollainen sininen plyyshisisusta ja manuaalinen aurinkoverho takalasille :)
    Mittarin mukaan autolla ajettu reilu 220tkm. Sisusta on autossa ehjä, siistimistä vailla. Korikin suht järkevä; käytön jälkiä siellä täällä, mutta korroosio pysytellyt poissa. Vuosimalli autolla on 1990.

    Kunhan auton saa liikkumaan kunnolla omin voimin, paikkoja on herkistelty/läpikäyty ja rekisteröintikatsastus suoritettu, niin tuo 10v-mallinen etupuskuri lähtee pois ja 20v:tä tulee tilalle. Kolarikorjauksen yhteydessä tuollaisilla samanvärisillä ja ehjillä 10v-osilla kasattu.

    Tarinaa kirjoittelen tänne, kun edistystä tapahtuu johonkin suuntaan.
    Kuvia isompana http://hartikainen.fans.fi/kuvat/Aud...12%20tullessa/
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Härski; 24.3.2012, 22:57.

    #2
    No NYT.
    Taas sullon Ville yks auto lisää mitei voi ku kadehtia. :)
    Komia peli. Samalla värilläkin kun oma entinen typ44 satku.

    Comment


      #3
      Sai ainakin arvoisensa ja asiantuntevan kodin. =)

      Jäätävät nuo vanteet tuon alla! Sulla tosin taitaa olla siihen jo ratkaisu..?

      Millaisella taka-akselilla tuo on, löytyykö siitä vakaaja? Omasta löysin, mutta perhealbumi ei tunnusta moista, tai ainakaan en itse löydä..

      Comment


        #4
        Joo noi tusinatinkelitankeli-vanteet menee mahdollisesti tuohon käyttis C4:n alle kelien lämmettyä. Siihen passaa tuollaiset (hieman) paremmin. Jemmassa on yhdet borbet a-mallin vanteet 16x7,5" koossa. Niissä on häijy et20, joten saas nähdä miten käy. Tuossa autossa on ufot paikoillaan ja niillä mennään jatkossakin.

        3kpl V8:n 16" bbs:iäkin olisi, mutta pitäisi vielä yksi +keskilätkät niihin etsiä...

        Auton alle en ole vielä katsellutkaan, eli takavakaajasta en osaa sanoa.
        Attached Files

        Comment


          #5
          Varustelista on kyllä melko Suomi-automainen.. =)

          Raportoi toki, miten nuo pallot mahtuu alle. Omaan on vanteet hakusessa. Ei ole toki lähellekkään aika niille vielä, mutta olisi hyvä tietää, mitä pitää etsiä.

          Comment


            #6
            Puhaltimen moottori resonoi ilkeästi täydellä vauhdilla, niin siitähän auton korjaaminen onkin hyvä aloittaa. Tuossa tovi sitten vaihdoin tuohon käyttikseen lämppärin puhaltimen, joten samoilla opeilla pärjäsi nytkin. Jokseen nopempaa, kun edellinen vaihtotyö tuoreessa muistissa.

            Siipiä puuttui ja askeli oli jokseenkin kierona, niin pääsi kotelon reunoilla hakkaamaan. Yhdestä aikaisemmasta lötkössä vaihdoin puhaltimen lämppärinkennon vaihdon ohessa ja nyt siitä jäänyt ehjä käytetty sai uuden elämän tässä 20v:ssä. Suihkuttelin rankalla kädellä monitoimiöljyä puhaltimen laakereihin ja noihin pyöriviin osiin ennen paikoilleen laittoa.

            Puhallin menee uusiksi jossain välissä, mutta nyt on pääasia, että resonointi hävisi kokonaan. Alla kuvat sahauskohdasta ja puhallinkotelon palasta.
            Attached Files
            Viimeksi muokannut Härski; 19.3.2012, 23:15.

            Comment


              #7
              Tuohon varaosakasiin kokeilin noita borbet a-vanteita, mutta eipähän sekään ufojena kanssa toimi. Paksua spaceria väliin, niin voisi mennäkin. Nyt sitten keksittävä jotain muuta vanteiksi... V8:n alkuperäiset bbs rg:t menisi todella hyvin tuohonkin 15" tai 16" koossa.

              Tulevalla viikolla saan aan:n maffin kokeiltavaksi ja loppuviikosta pääsee testaamaan, josko vagcon osaisi jutella auton kanssa.

              Kuskinpenkkiä ihmetellyt kanssa, mitenkä se on saatu niin vinoon selkänojastaan. Iso kaveri istunut vinossa rönöttäen? Onkos kukaan noita sohvamallin penkkejä purkanut ja vaihtanut verhoiluja toiseen ehjärunkoiseen?
              Viimeksi muokannut Härski; 18.3.2012, 18:51.

              Comment


                #8
                Coupessa oli istunut sama iso kaveri: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3056876.jpg
                Ainakin tuo jakkara lähti purkautumaan kun penkin takaa otti sen muovisen levyn pois jossa on tasku, sitten aukoi semmoisia teräviä peltejä joilla verhoilu oli kiinni. Homman kyllä hoksaa jos tuostakin saa takaa jonkun verhouksen ensin eestä pois. Jos siis yhtään saman tyyppinen.

                Comment


                  #9
                  Samalla lailla varmasti tuossakin penkissä vääntynyt tuo runko-osa.
                  Tuosta kuvasta näkyy ehket, miten tuo penkki on vääntynyt.

                  Tänään purin tuosta osav8:sta penkit ja ovipahvit pois. Katsoo, josko ne laittaisi tuohon, jos omaa penkkiä ei saa ehjättyä.

                  Edit: Tollaset nahkat ois siinä osa-autossa. Kertaalleen käsittelin penkit turtlen hoitoaineella. Katsoo nyt miltä rupeaa näyttämään, kun käsittelyn toistaa. Takapenkeistä ainakin lähti tuo keskikyynärnojan kosteusjälkiä pois. Ja etupenkkienkin sininen väri hieman parani. Joskin noita kulumajälkiähän se hoitoaine ei korjaa.
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut Härski; 18.3.2012, 20:43.

                  Comment


                    #10
                    Niin mullahan oli poikki tuo runko 3 kohtaa ja toinen pysty runko ihan mutkalla. Jääratakäytössä kuulemma yhden talven olleet.

                    Comment


                    • #11
                      Aika yleistä tuntuu olevan. Myös NoNella oli ~400tkm penkeissä kuskin penkki retkahtanut vinoon. Oli hyvä syy vaihtaa nahkajakkarat tilalle.

                      Comment


                      • #12
                        Mitenkäs tuo takapenkin selkänoja lähtikään irti? ensin istuin osa, mutta selkänoja?. ja kuinka niskatuet lähtee irti?

                        Comment


                          #13
                          Siellä on sokat. Niskatukien tupit nousee pois, kun auttaa paksin puolelta. Sen jälkeen siellä on jotku väkäset vielä pitämässä selkänojaa paikallaan.

                          Comment


                          • #14
                            Aha.. tarvii varmaan poistaa väkäset varmuuden vuoksi... kun kerran en meinannut päästä takapaksiin.. Huono mennä irroittaan väkäsiä.

                            Eikös joku tehnt valmiiksi reijän rekisterikilven taakse valmiiksi jos lukko systeemi tilttaa.
                            Kilpi irti ja ruuvarilla kampesi luukun auki.

                            Comment


                              #15
                              Olisko ollut Rane, jolla on oikeuden määräyksellä lähestymiskielto näihin laitteisiin... :)

                              Jos ei suksiluukusta pääse riittävästi takakonttiin, niin aivan sama onko selkänoja paikollaan vai ei. Ei se reikä siitä isone.

                              Comment


                              • #16
                                Ei ole suksi luukkua..=))

                                Comment


                                  #17
                                  Sitten on umpinainen pelti sillä kohden. Joskin auki hakattava aihio siitä löytynee.

                                  Comment


                                  • #18
                                    no kumminkin tein silain, että vedin aukaisu vivusta paksun johdon aukaisu vipuun.. jos ei aukea avaimesta.. kiskaisen johdosta, joka vetää sitä sivulleppäin..aukeaa kivuttomasti.
                                    johto naamioitu taka spoileriin väliin huomamattomasti.

                                    kokeilin, toimii..=)) ihan varoiksi tein, kun huomasin kuinka vaikea on avata takaluukkua jos lukosta ei aukea.

                                    Comment


                                      #19
                                      Takavalopaneli rikottava, jos ei pääse suksiluukun kautta käsiksi avausvipuun. Varaosakasin konttiin piti murtautua juurikin suksipussin kautta, kun en raaskinut ehjää punaista valopanelia rikkoa. Alkupään V8:issa ei ole sitä luukun sisäpuolen verhoilua peittämässä tankoa, niin oikeaa tankoa vetämällä luukku aukee ilman ongelmia :)

                                      Edit: Sain tänään aan-moottorin maffin kokeiltavaksi (=ostettavaksi). Maf paikoilleen, liitin kiinni ja auto käyntiin kylmänä-> kappas sehän toimii aivan oikein. Kuormittaessa isoilla ja pienellä vaihteella toimi ilman ongelmia :) Pääsee muihin pienempiin juttuihin panostamaan, kun sai tuon vian alta pois.
                                      Viimeksi muokannut Härski; 19.3.2012, 16:48.

                                      Comment


                                        #20
                                        Mittaristo piti omaa elämäänsä;
                                        - nopeusmittari toimi pätkittäin
                                        - kierroslukumittari ei toiminut olleenkaan tai jumittui n.2000rpm
                                        - pitkien merkkivalo paloi koko ajan ja sammui, kun pitkät laittoi päälle
                                        - vilkkujen merkkivalot paloivat himmeästi
                                        - lämpömittari ei toimi juurikaan
                                        - taustavalot välkkyivät mittariston lämnemisen mukaan

                                        Purin mittariston palasiksi pöydälle ja etsiskelin vikaa juotellen lähes kaikki juotoksen uudelleen. Tinaimurilla vanhat pois ja uutta tinaa tilalle.
                                        Käytin mittariston paikoillaan ja testiä. Sama juttu; ei toimi. Toisen kerrran mittaristo palasiksi ja purkumittaristosta kiekkamittari kiinni ja juotoksia tutkimaan uudelleen.

                                        Kuvassa on ympyröity punaisella muutama juotos. Siitä lähtee nopeusmittarille 2 eri pinniä ja samalla kuparifoliot jatkaa matkaa muualle mittaristoon. Tuossa oli toisesta juotoksestaan piirilevyn folio melkein poikki. Piirilevyä heiluttaessa mittaristo toimi ok. Tässä mittaristossa on nopeusmittarin sähköt hoidettu hyppylangoilla, kun nuo omat piikit ovat menneet rikki.

                                        Tein kuparisäikeistä hyppylangan tuon folion tilalle ja mittaristo toimii nyt lukuunottamatta lämpömittaria. Multivika-anturia veikkaan sen vian takia...

                                        Vagcomilla pääsi motronickiin kiinni. Ainoa vikakoodi oli 00513 - Engine Speed Sensor (G28). Nollauksen jälkeen tuotakaan ei enää ilmennyt uudelleen.
                                        Attached Files

                                        Comment


                                        • #21
                                          Miten mittariston maadoitus hoituu?.. vai onko erillistä maadoitusta?
                                          Olisiko viat huonon maadoituksen syytä että, hajoavat?

                                          Comment


                                            #22
                                            Vagcomilla pääsi motronickiin kiinni. Ainoa vikakoodi oli 00513 - Engine Speed Sensor
                                            Tuo koodi tulee näissä aina, jos koodit luetaan sammuksissa?

                                            Comment


                                              #23
                                              Maadoitus valoille tulee ainakin yhden liittimen kautta noihin mittaristoihin.
                                              Eippä vaan ollu tuo luku moottori sammuksissa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Alkuperäiset vanteet hommasin tänään autoon. 15x7.5" "aerot", et35 (441 601 025H). Osanumerolla katsottuna ko. vanteita löytänyt uutena V8:sta, 200 20v:stä ja C4-100:sta. Suht hyväkuntoiset vanteet sattui eteen. Kanttari-ihottumaa löytyy, mutta lakkapinnat ova ehjät. Tuossa kunnossa saavat mennä auton alle kesärenkailla ja samalla käyttis-C4 saa kesärenkaat noista 16" vanteista, jotka eivät lötköön sovi (ainakaan tälläsen orggistyyliä suosivan mielestä).

                                                Jarrujen herkistelyä aloittelin tänään. Oikea takajarrusatulan mekanismit liikuivat nätisti, eikä mäntäkään ollut jumissa. Käsijarrunkin käpälä tuntuu liikkuvan suht hyvin, kun ei käsijarru jää päälle. Alkuun sekin arvelutti, kun tiesi miten kauan auto on seissut.
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Muistelenkos väärin, kun tuolla vanne mallila on joku nimikin..?
                                                  Itsellä 200:ssa saman tyyliset.

                                                  (aerothan ne kait sitten on)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Aeroksi noita on haukuttu juu :)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      ja mersun vastaavia: Kaivon kansiksi..=))

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Minulla olis yhdet tuollaiset 15" Aerot/kaivonkannet hukkaamislistalla. Hyväkuntoiset mutta valkoinen uretaanimaali pinnassa. Olleet 2 talvea urkissa talvivanteina.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Vasemman takajarrun sain herkistelyä tänään. Satulan käsijarrukäpälä takertelee jostain syystä hieman, mutta auto pyrkii rullaamaan loivassa mäessä, kun käsijarrun vapauttaa. Pääasia, että käsijarru yleensäkin toimii nyt, eikä jää laahaamaan juurikaan.

                                                          Ufojarrut tässäkin kapistuksessa tallessa ja oikealta puolelta ainakin löytyy paksuutta levystä. Satula näytti toimivalta, joten se ei tarvinnut sen enempää huomiota. Jemmassa oli V8:n pari tkm ajetut jarrupalat, niin ne nakkasin paikoilleen kuluneiden tilalle. Kesällä sitten kaikkien jarrujen satuloiden yms maalaus.

                                                          Nyt kun oikealta puolelta jarrupalat vaihdettu, niin voi hyvissä mielen laittaa jarrupalojen kuluneisuuden varoittimen johdot yhteen. Loppuu sitten autocheckin ylimääräiset herjat. Heti alkuviikosta tuo vasen etujarru auki, herkistely ja palojen vaihto. Myöskin käyn tilaamassa rekisterikilvet jo valmiiksi konttorille, niin sitten on kilpiä odotellessa muutama viikko aikaa tutkia ja ihmetellä autoa ennen rekisteröintikatsastusta.
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ja myyt sen minulle sopivasti kilvityksen jälkeen..

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X