Ei se minusta suoraan mene, vaan jälkijäähyn rele rajoittaa syötön x min ajalle virtojen katkaisun jälkeen. Konehuoneen lämpöanturi toki löytyy venttiilikopan peräpäädystä. Anturin kaksi johtoa yhteen ja ainakin virrat päällä pitäisi flekti lähteä huutamaan hurikkaaniasennolla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Lötköilyä (Audi nro.10): Audi 200 20v
Collapse
X
-
Peruskorjausta ja parantelua tähänkin...
Ohjaustehostimen pumppu rupesi vuotamaan aika paljon noiden tulppien o-renkaiden välistä. Ehjä ja kuiva pumppu jäi romutetusta 100:sta, joka kuuleman mukaan menee tuohon 20v:hen, kunhan ottaa 20v:n pumpun kannakkeen. Kyllähän se meni, mutta piti alumiiniselle kannakkeesta ottaa tavaraa reunasta pois, jotta banjon pultti lähtisi oikealle kiertelleen menemään. Muuten ihan bolt-on tuo pumpun vaihto.
Jäähdytinnesteetkin rupesivat katoamaan paisarista. Lähempi tutkiminen paljasti yhden vanhan vesiletkun hajonneen putken(termarikotelon takaa lähtevä) huulloksen kohdalta. Uusi letku olikin aika työläs saada paikoilleen, mutta voitelurasva putkien päällä ja letkun pätkän lämmittäminen auttoi kummasti. Letkua vaihtaessa tuli irroitettua tuo 2-napainen lämpöanturi vesiharavasta ja multivika-anturin johto anturista pois.
Kasatessa tuota vesianturia huomasin, että jälkijäähy lähtee päälle, kun "vahingossa" nuo 2 johtoa osuivat yhteen. Ja sulakerasiaa tutkiessa huomasin, että sulake nro. 21 oli palanut. Vaihdoin uuden, mutten sen tarkemmin enää sitä jälkijäähyä kokeillut. Flekti edelleen toimii normaalisti, kun lämmöt nousevat jne.
Comment
-
Kilometrejä tulee autoon pikkuhiljaa lisää ja kuluvia osia vaihdellen menee likenevä vapaa-aika. Vanhassa ja vuosia seisoneessa autossa löytyy laitettavia paikkoja lisää, kun vain päänsä kääntää. Vähitellen kun laittelee, niin tietää, että ainakin joku paikka on kunnossa :>
Vänkärin ja kuskinoven lukosta piti korjata yksi vipu, kun ei avainta kääntäessä tapahtunut mitään. Vänkärin lukosta oli (kuvassa punaisella ympyröity) vipu poikki ja kuskinovessa puolestaan samasta vivusta lähtenyt tanko irti. Ei ollut kestänyt paikoillaan, kun tuo muovinen tangonpidike oli murtunut kappaleiksi. Ovesta joutuu purkamaan rautoja jonkin verran pois, että tuonne väliin pääsee käsiksi. Lasin "kehystä" ei kuitenkaan joudu irroittamana, jotta ulkokahvan saa irti. Pienet kiinalaisen kädet olisivat poikaa kylläkin noin ahtaassa välissä.
Käsijarrukin jumitti, yllätys yllätys. Jumittelua tutkittiin kaverin kanssa ja jaa syyksi paljastui vaijerit. Rupesin löysäämään noita vaijereita, niin eiköhän se kierretangossa oleva mutteri ole jumissa ja samalla avatessa sitten käännä kierretangon poikki. Tein sitten vanhaan kierretankoon lisää kierrettä ja jatkoin tankoa jatkomutterilla ja uudella kierretangolla. Jatkomutterin kun laittoi lähelle käsijarrukahvaa, niin tarvittaessa vaijereita saa kiristeltyä tarpeeksi. Uusia käsijarruvaijereita etsiessä tarvikemallisena löytyi c4 ja v8:iin käypäset, jotka myös 200 20v:hen sopivat. Kiinnikkeet yms menevät oikeille paikoilleen, joskin kuori ja vaijeri ovat liian pitkät, mutta auton alle sai sopivasti lenkkiä. Vanhat vaijerit olivat aika jumissa uusiin verrattuna. Jokapaikkaan pitää tuota aseöljyä laittaa, niin hyvin tuli luistoa lisää uusiin vaijereihin aseöljyn lisäämisen myötä.
Takajarrusatuloita tutkiessa paljastui positiivinen yllätys. Joku edellinen omistaja oli laittanu rasvanipat satuloihin. Rasvaprässillä hieman lisää rasvaa nipoista, niin josko sillä talven pääsisi.
Takatukivarsiin tuli cac:ltä läjä uusia puslia. Ovat nyt tallin pöydällä odottamassa motivaatiota ja sitä, kun saa toiset tukivarret kunnostettua puslia varten. Samaisessa tilauksessa tuli myös etuapurunkoon uudet puslat ja uudet raidetangon päät. Vielä jossain vaihessa uudet etutukivarret ja muutama pienempi pusla noiden lisäksi, niin saa oikeata kuvaa siitä, miten hyvä tälläinen on ajaa vakioalustalla.
Talvirenkaatkin löytyi tutulta harrastajalta. Sopivasti V8:n orggis 16*8" Bbs Rg:t. Hyvin säilyy orggispappatyyli tuollaisilla vanteilla :)
Biltemasta tuli hankittua saksinostin harrastekäyttöön. 20v menee sen päälle heittämällä, mutta V8:n kanssa saa olla tarkempana keulan kanssa ja nyt jo alla oleva poikkutuki raapii nostimen ajosiltoihin...Viimeksi muokannut Härski; 21.11.2012, 22:29.
Comment
-
Puslajumppa takatukivarsiin otti tuulta allensa. Viime lauantaina päästeltiin tukivarret osakasista irti ja sunnuntaina puolestaan puristeltiin prässillä vanhat puslat pois ja uudet tilalle. Cac:n tavara oli yllätten taas juuri käypästä :)
Tukivarsin etupään puslat lähtivät ihan nätisti pois paikoiltaan vasaralla ja isolla ruuvimeisselillä. Aika kappaleina oli kaikki puslat noissa tukivarsissa...
Puslien laiton jälkeen otin teräsharjalla irtoruosteet yms pois osien pinnasta ja pintaa heitin punaisen ferrexin. Tänään maalasin osat kolmannen kerran. Ihan mielenkiinnosta näkee, miten tuo maali kestää osissa. Valmiista osista kuvaa myöhemmin.
Comment
-
Kansa vaatii talvikuvia! Kyllä kelpais tuommosella 20v:llä ajella! Väritys yksi parhaista (ellei paras) ja hyvin sopii nuo nahkajakkarat sisustaan. Saa mullekin tarjota samanlaisia jakkaroita jos on jollakin ylimääräsenä :D Mistäs tuon tummennetun takavalopaneelin hommasit? Tuohon väriin ainakin sopii kuin nyrkki silmään mutta jotenkin pervolla tavalla kiehtos itteäki laittaa omaan tuommonen :D
Comment
-
V8:ssa on minulla kirkasta valoa + orggiskokopunaista, niin ajattelin sillon tähän mustaa laittaa. Ja kyllähän nuo mustat vilkut + takavalot toimivat tuon tumman sinisen värin kanssa.
Auto on nipussa ollut koko ajan :) irtaalleen olevia osia on kiva kunnostella(eli ei ole vaihdettu vielä).Tuossa 20v:ssä on nuo etumaiset puslat ihan paskana, vähän kuten tuossa #64 viestin ekassa kuvassa (kuvissahan on sen osav8:n tukivarret). Tuossa on 2 puslaa vastakkain ja kummallakin puolella isot rikat. Nyt kun on tuo toinen puslan reuna antautunut, niin molemmat puslat pääseet valumaan kiinnityksestään kohti auton keula ja nyt sitten ulompi iso rikka pääsee hakkaamaan koriin montuissa yms ajossa. Pitää kuvat laittaa noista rikkonaisista puslista sitten nähtäväksi.
Onko kwalden nuo takaylätukivarret uusittu sinulla? Nekin osaa ääntä antaa, jos väljäksi menneet.
Comment
-
Puslitetut ja maalatut tukivarret löysivät paikkansa autosta joulunpyhien aikaan. Vanhoista tukivarsista oli nuo kuvissa olevat etumaiset ja sisemmät isot puslat aivan hajalla.
Vasenta takatukivartta vaihtaessa huomattiin, että iskari on antanut mehut pihalle. Tapaninpäivänä on turha mistään iskareita lähtä etsimään, joten osakasi sai toimia luovuttajana ja nyt kummallakin puolella on kasista otetut tolpat sellaisenaan. Ryhtiä tuli autoon kummasti, kun ehjemmät iskarit ja (tukevammat??) jouset tolpissa. Muutaman sentin nousi peräpää, tosin sillä ei ole merkitystä, kun ajo-ominaisuudet vaan parani. Tuo punainen ferrex toimii ihan hyvin tuolla alustassa. Jotain muuta kun ainaista mustaa :)
Kummasti suomen olot ruostuttaa osat. Heinäkuussa vaihdetut takaylätukivarrat olivat molemmilla puolilla tuollaisen pienen pintaruosteen peitossa. Ei taida niissä olla kunnon maalikerrosta...
Osien vaihdon jälkeen reilu 70km ajoa ilman kolinoita. Huvittavaa jokseenkin; kun yhden paikan saa autosta kuntoon, niin toinen särkyy. Koeajolla isolle tielle kiihdyttäessä kävi ahdoilla sopivasti ja eikö pamahtanut joku ahtoputki/letku hajalle. Nyt kun ajellee ja nostaa kaasun sopivasti, niin vihellys vaan käy. Ei viitsi stressata, varsinkin kun kolinat on poissa :)
Tähän väliin yksi kuva Lötköistä.
Comment
-
Löytyi virranjakajan ja pyörijän vaihdon yhteudessä yksi hajonnut letku. Moottorin takana huohottimessa on sellainen 3-tie haara. Selvä repeytymä öljypohjaan lähtevässä letkussa. Purkaessa sitten hajosi toinen puoli haarasta(venttiilikopalle menevä):P
Sopivasta kupariputkesta pätkä haaran sisälle, jolloin sai huohotinletkuille hyvät tartunnat.
Comment
-
Yleinen vikakohde, ajansaatossa muuttuu mössöksi tuo huohotusletku. Hanki ehjä, uusi ja auton arvolle sopiva vaikka 034motorsportista.
Comment
-
Comment