Kyllähän tämänkin voi sitten valmiina myydä hyvään ja arvostavaan kotiin, jos vaan euromäärä on järkevä :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Lötköilyä (Audi nro.10): Audi 200 20v
Collapse
X
-
Kesärenkaat 195/65r15-koossa laitatin noille ostetuille orggisvanteille. Rupesi näyttämään enemmän Audiltä, verraten tuollaisiin tinkelitankeli-vanteisiin.
Rekisterikilvetkin tilasin tiistaina. Samat tulee, mitkä oli vuonna 2007 Ja kilvet ilman eur-merkkiä ;)
Orggispuskuriahan huutaa levityksien kaveriksi, mutta sekin asia pikkuhiljaa hoidossa... Sähkälasit ja -kattoluukku meinaavat temppuilla. Välistä toimii ja välistä ei. Vikaa meinasin lähtä hakemaan siitä releestä, jonka kautta nuo lasien ja luukun sähköt kulkevat. Samalla pitäisi peretyä, miksi takaikkunat eivät aukea.
Ruumisautossa temppuli sähkölasit samalla tavalla aina välillä. Siinäkin oli kuskinoven johtosarja korjattu, niin eipähän montaa vikapaikkaa enää ole. Relevika siinäkin.
Comment
-
Tänään sain loppuun tuon jarrujen herkistelyprojektin. Nyt on molemissa etunurkissa paremmat jarrupalat ja ufot siistitty turhista pintaruosteista. Jarrupalojen merkkivalonkin hävitin autocheckistä, kun niputin sisälokasuojan sisällä kulumisenvaroittimen johdot yhteen.
En tiedä muista 200:sta, mutta ainakin tässä 20v:ssä on runkoaisojen lähellä, sisälokarin takana piilossa valmis avattava liitin tuolle kulumisenvaroittimen piuhoille. Kasista en moista huomannut etsiä, kun samaa piuhojen oikosulkua siihen tein. Pääasia, että symboli hävisi autocheckistä.
Alkuperäinen 20v:n etupuskuri saapui myös tänä päivänä tontille (artos:lle kiitokset). Lähiaikoina pääsee sitäkin sovittelemaan paikoilleen ennen maalausta. Kaikkea pientä laitettavaa autossa on, tai sitä keksii vaan, kun pyörii auton ympärillä... mutta liikenteeseen tämä taitaa tulla suunniteltua nopeammin.
Comment
-
Noin kuukausi mennyt auton ostosta ja ensi viikolla on ajatus viedä auto rekisteröintikatsastukseen ihmeteltäväksi. Aikataulut kusi siinä mielessä, ettei ole mitään ajamiseen tai katsastukseen vaikuttavaa isoa juttua korjattavana. Mitä nyt töötti ei oikein toimi ja sähkölasit menevät välillä mykäksi... Eli ajossa suunniteltua nopeammin, jos hyvin käy.
Keulankin kasaus onnistui orggis 20v osilla ilman soveltamista. Maski ja etupuskurin kromilistat puuttuvat enää. Jos ei niitä mistään löydy sopivasti, niin joutunee miettimään kertaalleen, että kasaako 10v keulan takasin. Siitä kun ei puutu mitään ja osat istuvat keskenään hyvin. Toisaalta, sittempähän ei ole orggis 20v.
Keulat kasattu erilailla 20v ja 10v:ssä, joten vaihtohommassa olisi oltava osa-auto vieressä, josta saisi aina käsille tarvittavat osat. Muuten menee hieman arpapeliksi ja mietittävä, että "millainen osa tuohon nyt tulikaan?" Samanlaiset runkoaisojen päät ovat, eli siinä mielessä vaihtotyö ei ole hankalaa. Myöskin 10v lokasuojista puuttuu 20v puskurin listojen kiinnikkeet.
Oma välijäähy vuoti jostain kulmalta, niin tilalle laitettu samankokoinen kotimaantekele. Jää maskin taakse sopivasti piiloon ja 20v poikkituki meni suht nätisti paikoilleen.
Comment
-
Rekisteröintikatsastus suoritettu onnistuneesti ja kilvet autossa kiinni. Nyt pääsee hieman paremissa paikoissa laittelemaan ja ehostamaan, kun saa ajella ihan luvan kanssa :)
Sähkölasit ja kattoluukku rupesiva toimimaan niiden ohjainreleen vaihtamalla. Takalasit tosin mykät edelleen, mutta ei niin paha ongelma ole. Lämpötilan säätö ei toimi juurikaan ja ilmastoinnin vikadiagnostiikka heittää sille läppämoottorille vikakoodia. Osakasista pitäisi löytyä samanlainen osa toivottavasti.
Nahkasisusta tulee näillä näkymin autoon, kun on tuo kuskinpenkki todella epämukava ajaa selkä vinossa. Osakasista otettu sisusta on käsitelty hoitoaineella muutaman kerran ja ihan siedettävä siitä tuli.Viimeksi muokannut Härski; 18.4.2012, 15:49.
Comment
-
Porkkanamalliset valot ja punaiset takavalot pääsivät huilimaan varastoon ja tilalle tuli tummaa. Savunharmaata vilkkua eteen ja sivuille ja taakse hellan orggis-tumma takavalopaneli.
Motonetistä kakkoskoppasen golfin vilkuista soveltamalla tuli oikein passelit. Kiinnityskorvallisia joutui pilkkomaan sivuleikkureilla, mutta soveltamistahan se on aina toisen auton osista tehdessä :) Kirkas lasinen poltinkin käy, kun mukana tuli oranssi linssi laitettavaksi kuvun alle.
Takavalojen vaihdon yhteydessä tuli puhdistettu ja voideltua takakontin lukkopesä liikuvine osineen. Ei sormilla pystynyt kääntämään keskuslukon liikkuvaa nippaa, niin jumissa oli. Ja jos ei sormin sitä jaksa liikuttaa, niin ei se pieni alipainepumppukaan sitä jaksa kääntää auki ja kiinni. Vieläkin meinaa jumittaa, mutta onhan tuota crc:tä kaupassa (ja joskus intoa voidella). Onneksi lukko itsessään toimii avaimella normaalisti.
Osakasi luovutti nuo sporttimallin nahkapulkat tänän autoon. Enään en tarvitse selkä vinossa ajella. Kuluneethan nuo penkit ovat, mutta ryhdissä pysyneet niin kelpaa istua. Puurattikin lähti uudelle omistajalle ja tilalle tuli musta lötkön nahkaratti. Ovipahvit vielä vaihtamatta nahkaisiin ja kasin lattiamattoja voisi ajatella kanssa. Ovipahveja vaihtaessa joutunee ovessaan muuta pientä tekemään, mutta siitä myöhemmin yksinpuhelua :)Viimeksi muokannut Härski; 2.5.2012, 22:07.
Comment
-
V8:n nahkasisusta tuli vaihdettua kokonaisuudessaan. Manuaalisäätöiset penkit ovat nopea vaihtaa, mutta noiden ovipahvien kanssa menee sitä aikaa... Ovipahveihin vaihdoin nuo puujäljilmät auton omista pahveista, niin ei kojelaudan puuta tarvinnut rueta vaihtamaan. Varovasti laskettuna noin 20kpl ovipahvien kiinnitykseen käytettäviä muovitappeja joutui uusimaan samalla. Sisäpuolen avauskahvat tulivat v8:sta kanssa, kun ovat siniset väriltään. Myöskin näiden kiinnitys menee nyt tehtaan tyyliin, ei läpiruuveila kahvan särkien :P
Molemmissa takaovissa on nostimen moottorit jumissa tai hajalla kokonaan. Kaveri oli käymässä, niin sai hyvin porukalla mittailtua kuskinoven napit ja takaoven napit. Moottorille menee oikein jännite, mutta tässä vaiheessa ei huvittanut rueta irroittamaan lasia kehikkoineen irti, jota moottorin saisi vaihdettua.
Vapun seutuun ajellessa tuli ilmi, että puhaltimen tehohengitys on aika huonoa. Resonointia ei ole, mutta laakerivika vaivaa. Useamman tunnin ajon jälkeen rupeaa siritys kuulumaan. Yhteen edelliseen lötkööni laitoin motonetin puhaltimen, joka sitten ei toiminutkaan kuin vuoden päivät. Toisen merkkinen puhallinen otettava tähän "kokeiluun" jostain varaosapuljusta.
Helmoista lähti irtonaiset massanpalat ja pieni määrä pintaruostetta pois ja normaali musta alustamassa tuli tilalle. Jossain vaiheessa massattava vielä uudelleen, niin luulisi kesän hiekkapuhallukset kestävän :)
http://hartikainen.fans.fi/kuvat/Aud...sisustavalmis/
Comment
-
Pikkuhiljaa muotoutuu. Tuossa on vieläkin 10v listat, joskin kunnolla kiinnitettynä ruuvilla puskuriin. 20v ja 10v listat eivät juurikaan käy limittäin, niin piti tuollatavalla soveltaa. Tuossa leveässä listassa on kattoluukuntiivisteestä tehty tuollainen "nauha", joka pienentää kromilistan ja maskin rakoa.
Eihän nuo alkuperäistä vastaa mitenkään, mutta ihan siedettävä on nyt kuitenkin.
Comment
-
Lämmityslaitteen lämmönsäätöläpän moottorin vaihdoin tänään, kun viimeinkin rupesi sapettamaan sen toimimattomuus. Purkukasissa oli samanlainen bosch-osa, joka paljastui toimivaksi testatessa. Kaivelin tuon moottorin 5-napaisen liittimen esille puhallinkaukalosta ja lämpötiloja muuttamaan sisältä käsin. Auton alkuperäinen läppämoottori jostain syystä takerteli omiaan lämpimästä kylmäänpäin säädössä. Liekkö pieni moottori tulossa tiensä päähän? En sen tarkemmin tutkinut, muutakun rattaat liikkuivat kevyesti.
Purkaessa pitää ottaa pyyhkijöiden moottori/vivustopaketti edestä pois, jotta on tilaa avata tuon läppämoottorin sisältävä muovinen koppa.
Aikaisemmin lämmitys oli mallia on/off. "LO-asennossa" tuli viileätä, kun lämmityslaitteen kennon kierto oli suljettu. Ja sitten lämpötila säädetty 18'c tai yli, tuli normaalisti lämmintä. Oikeata lämmönsäätöä ei siis ollut autossa, vaan aina sekalaista lämmintä ilmaa riippuen läppämoottorin pysähtymisasennosta.
Pikkuvikojahan nämä tämmöiset, mutta mukavuus kyseessä.
Viikonloppuna sisätilan puhaltimen vaihto edessä, jos vaan huomenna sen saan. Puhaltimen kotelohan on jo kertaalleen minun jäljiltä pilkottu, niin uuden vaihdon pitäisi käydä helposti. Tai sitten saa taas kertaaleen lukkosokan kanssa taistella suurimman osan ajasta :)
Comment
-
Rekisteröintikatsastuksen jälkeen tullut mittariin n. 2500km, ilman suurempia ongelmia. Ohjaustehostimen pumppu pitäisi remontoida ja takapään kolinan lähteitä paikallistaa...
Etupuskurin puuttuvat 20v:n listat sain tuossa muinoin ja nekin löysivät paikkansa ihan passelisti. Vielä pientä hienosäätöä vailla :) Maskin rosterilistan ja tuon leveän kromilistan välistä puuttuu vielä ohut musta "nauha", joskin senkin teko on työn alla. Voi olla, että siihen tulee 10v listojen kanssa olleesta kattoluukuntiivisteestä "nauha". Alkuperäinen on näin parinkymmenen vuoden jälkeen aika hajoavaa sorttia + kiinnikkeet poikki.
Jousien vaihto ollut mielessä tovin ja tehtiinkin kaverin avustuksella tikusta asia näin juhannuksen aikana.
Eteen tuli hr:n -40mm (olevinaan) jouset ja sillä nyt keuliminen jäi pois. Taakse jos olisi vaihtanut sarjan jouset, niin olisi auto keulinut alkutilannetta enemmän. Ei tässäkään tapauksessa voinut luottaa ilmoitettuihin lukemiin.
Etujousissa on pituuseroa selvästi, joten keulan putoamista olisi voinut olla enemmän. Jouset olleet lötkössä kiinni, jossa oli 3b-moottori keulalla...
Tolppien irroitus olisi mennyt ihan kivasti, jos jarrusatulan kannake olisi lähtenyt nätisti irti tolpasta. Mutta voi arvata, kun 3 kpl 12mm pulttia on umpiruosteessa ja päät hakattu paskaksi, niin mikä on tulos. Nyt on pulttien kierteet ja kannat siistitty ja laitettu liukasteiden kanssa kiinni, eli pitäisi ensikerralla aueta ilman kirosanoja. Abs:n anturit lähtivat nätisti papukaijapihdeillä irti ehjänä, joskin voima sai käyttää, kun välissä oli monen vuoden liat. Paikoilleenlaitto voiteluaineen kera, niin ei jumita ensi kerralla.
Comment
-
Kommee on tämä tappaus, kyllä nuo lötköt aiheuttaa silti kauhistusta nais-immeisissä ja muissa "tavantallaajissa". Onneksi meitä on vähän, jotka arvostaa ko. automallin muotoilua ja filosofiaa, niin ollaan jo siinä mielessä autoharrastajia :D
Ei kaimalla sattus olemaan yljmääräisiä ajokuntosia kesäkiekkoja mun "aerojen" ympärille? 700e autoon ei viiti ostaa uusia misukoita alle :)
Eli siis vaihdoit vain eteen matalammet jouset alle, nyt jussina, niin keuliminen loppu?
Comment
-
Juu, pelkät etujouset. Ei niin kauheasti tippunut loppuenlopuksi...
Taidan tämän kesän mennä nyt tuolla korkeudella ja miettiä talvella jotain muuta ratkaisua. Kävi mielessä ajatus, että nuo varaosakasin etutolpat voisi kunnostella tähän autoon talven aikana ja niihin sitten oikeasti pudottavaa pakettia tilalle.
Renkaita ei ole valitettavasti jäänyt. Kaikki on mennyt :P
Comment
-
Vähän kerrallaan osia vaihdellen mennään tämänkin kanssa.
Takapään kolinoita paikallistaessa vaihdoin takaylätukivarret molemmille puolille, mutta eihän ne kolinat hävinneet sillä. Vanhoissa oli kylläkin navan puolen puslat aika väljät, että siinä mielessä vaihtotyö ei mennyt hukkaan. Paikallisen varaosaputiikin kautta löytyi (Örum tukkuna) ihan saksalaiset osat. Ajatuksia kolinanlähteille? Seuraavaksi menee takaiskareiden yläpään tutkimisen alle, kun tuskin nuo takaripustuksen isot puslat terävää kolinaa tekevät. Ja toisaalta, tuo kolina oli jo rekisteröintikatsastuksessa havaittavissa.
Öljyt ja suodinkin meni uusiksi samoilla vauhdeilla. Mobil1 5w-50 meni moottoriin kokeiluun. Entisissä 10v turboissa tuo mobil toimi hyvin ja pysyi sisällä. Saa nähdä nyt miten kestää sisällä tuossa 3b:ssa, kun sen aikaisemmista huolloista ei niin tietoa ole. Mitä nyt jakopäänrempan ja edellisen öljynvaihdon ajankohdan ja km suurinpiirtein tietää.
Comment
-
Eilen iltapäivällä sain ajatuksen ilmastoinnin täytöstä. Kolarikorjauksen jälkeen järjestelmää ei ollut täytetty kertaakaan. Oli kasattu ehjillä osilla ja jätetty sellaiseksi. Vein auton tänä aamuna täyttöön ja kappas; ei vuotoja alipainetestissä ja 1100grammaa + voiteluaine meni ainetta järjestelmään. Hieman alkuun kompuran männät piti "kolinaa", mutta ainakin tämän päivää ihan kohtuulisen kylmää on työntänyt sisälle. Enää ei nahkoilla selkä hikoa niin kovasti :)
Kaveria näin sitten myöhemmin ja ruettiin tutkimaan mistä takapään kolinat johtuvat. Ajaessa "autonosturille" autoa sattuikin takajarruputki sanomaan sopparin irti. Noh, noista takajarruputkista katsastusinsinööri sanoikin, että vaihda nuo jossain vaiheessa, kun ovat noin haperon näköiset... Teimme sitten perinteisin suomalais-ugrilaisen kenttäremontin vajavaisilla työkaluilla. Varaosaliikkeestä ehti hakea metritavarasta tehdyt jarruputket ja hyvin sellainen alkuperäisiin kiinnikkeisiin taipui. Vaihdettiin tässä vaiheessa vain hajonnut jarruputki, kun tosiaan työkalut olivat hieman vajavaiset. Muuten sitten jarrunestettä meni uusiksi, joka ei ollenkaan ole pahitteeksi monen vuoden seisonnan jälkeen. Ensi viikolla sitten tuo toinen hapero putki uusiksi.
Mikä muuten on tuo 5:ssä kuvassa oleva mötikkä? Se keskipakoisvoiman mukaan säätyvä jarrupaineensäädin takajarrujen välillä?
Takapäänkolinoiden syytä etsiessä tuli huomattua, että takatukivarsien kaikki puslat alkavat olla vaihtokunnossa. Voi ollakin nyt, että varaosav8:sta päästän tuo takatukivarret irti ja ne kunnostan tähän 20v:hen. Sitten nuo 20v:n tukivarret voi kunnostaa myöhemmin tuohon ajossa olevaan v8:iin. Säilyy ehken harrastuksen into, kun ei ajossa olevista vehkeistä tule tallissa seisovia purettuja osakasoja.
Comment
-
Torstaina vaihtui toinen vanha jarruputki taakse ja samoilla vauhdeilla tuli vaihdeltua jarrunesteitä eteenkin. Eikä tehnyt pahaa; ilmausruuvit avattuna rupesi sellaista ruskeaa likaista jarrunestettä tulemaan ulos. Annettiin jonkin aikaa valua, kunnes tuli kirkasta nestettä jatkuvaan. Huomaa kyllä, että nuokin auton nesteet pitiäisi silloin tällöin uusia.
Muuten nyt viikonlopun aikana jotain pientä turailua tullut tehtyä. Ajovalojen sivuille uudet heijastimet, ovien korin puolen lukkotapit ja multivika-anturi. Multivika-anturin vaihtamalla sai mittariston moottorin lämpömittarin taas jotain näyttämään. Käytössä sitten huomaa, miten toimii.
Noihin 15" ronaleihin sain nyt viimein oikeat vannemerkit, joten enemmän pappatyyliä luvassa :P
Kattoluukun verhoilun liimasin etureunasta kiinni, kin oli hieman repsottavaa mallia. Aina kun laittoi luukun kiinni, niin jäi kangas roikkumaan. Jotain perusliimaa laitoin ja puristimet yöksi varmistamaan. Jospa se ei enää roikkuisi.
Motoparkin tiimellyksessä meni vesiharavalta turbolle lähtevä vesiletku hajalle. Repesi parin sentin matkalta melko nopeasti. Kenttäkorjaus tuli suoritettua ja auto ajamalla tuli Motoparkista Varkauteen ja väliaikaisletku on ehyt. Oikeanlainen siihen on laitettava, kunhan pääsee taas kaupoille.
Comment
-
Ihan yleismalliset lötköön ja mahdollisesti muihin vanhempiin Audeihin. Ovat ostettu Custom Auto Craftilta http://sites.internet.lu/folders/cus...100_200_v8.htm "door lock pins"
Naurettavan halpoja ovat, niin tuli otettua myös V8:iin nuo. Helppo vaihtaa, kun se korin vastakappale ei pääse putoamaan pois paikoiltaan :)
Oven säätämisessä voi pieni hetki mennä, jos lukkotappi muuttaa paikaansa.
Comment
-
Motoparkissa tehty väliaikainen letkupatentti vaihtui uuteen maanantaina. Etralta otin hyväksi havaittua öljyletkua tuohon vesiletkuksi ja laitoin putken ja banjon päihin varmistukseksi kaksi klemmaria per pääty. Kuitenkin niin ahtaassa välikössä tuo letku, ettei joka päivä viitsi olla kiristelemässä sen klemmareita.
Samalla tuli huomattua, että termarikotelon takaa lähtevä lyhyt vesiletku on öljystä likainen ja aika pehmyt.
Tänään sitten otin Etralta letkua siihen. Vaihtamisen takia pitää vaan laskea jäähdytysnesteet koneesta pois, joten hyvä aika vaihtaa nekin uusiin. On vaan ahdas paikka korjata. Lötkön tapauksessa antaa jotenkin tilaa, kun ottaa syylärin alavesiletkun irti.
Motoparkissa tuli muuten huomattua, miten helppo tuollainen 5-mukinen moottori on ilmata. Ei tarvitse mitään ilmaruuveja aukoa tms.
Antaa moottorin pyöriä lämpimäksi paisarin korkki auki ja lisäilee vaan nestettä tarpeen tullen. Ylävesiletkua puristelin, liekö edes ollut vaikutusta...
Lämpömittarikin rupesi toimimaan tuon multivika-anturin vaihdolla. Tosin jälkijäähy ei vieläkään toimi.
Sen verran kokeilin, että laitoin piuhat yhteen 2-napaiselta liittimeltä, mutta flekti ja pumppu eivät käynnistyneet.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Härski Näytä viestiVähän kerrallaan osia vaihdellen mennään tämänkin kanssa.
Takapään kolinoita paikallistaessa vaihdoin takaylätukivarret molemmille puolille, mutta eihän ne kolinat hävinneet sillä. Vanhoissa oli kylläkin navan puolen puslat aika väljät, että siinä mielessä vaihtotyö ei mennyt hukkaan. Paikallisen varaosaputiikin kautta löytyi (Örum tukkuna) ihan saksalaiset osat. Ajatuksia kolinanlähteille? Seuraavaksi menee takaiskareiden yläpään tutkimisen alle, kun tuskin nuo takaripustuksen isot puslat terävää kolinaa tekevät. Ja toisaalta, tuo kolina oli jo rekisteröintikatsastuksessa havaittavissa.
Öljyt ja suodinkin meni uusiksi samoilla vauhdeilla. Mobil1 5w-50 meni moottoriin kokeiluun. Entisissä 10v turboissa tuo mobil toimi hyvin ja pysyi sisällä. Saa nähdä nyt miten kestää sisällä tuossa 3b:ssa, kun sen aikaisemmista huolloista ei niin tietoa ole. Mitä nyt jakopäänrempan ja edellisen öljynvaihdon ajankohdan ja km suurinpiirtein tietää.
Comment
-
Missäs se ohjainboksi sijaitsee? Ei ollut kuskinpuolen kick-panelin takana. Onko se siinä relerivissä, jossa esim. penkinlämmittimien releet sijaitsevat? Sinäänsä outoa, kun ostaessa tuo jälkijäähy toimi aina välillä. Korjasin yhdessä vaiheessa sen flektin "sulakkeen", niin sen jälkeen tuo jälkijäähy ei ole toiminut. Väittäisin kuitenkin, ettei flektin toimimisella lämpöjen ja ilmastoinnin kanssa ei ole mitään yhteyttä tuohon jälkijäähyyn.
Osakasissa ei tuota ohjainyksikköä löydy, kun veekaseissa ei tuota jälkijäähyä ole.
Paikallistamista auttaisi, jos joku kertoisi varman sijainnin osalle :)
Comment
-
Eikös lötkössä ole kaverina myös pellin alla lämpöantura, joka ohjaa yleisestä lämmöstä flektin päälle ykkösnopeudella "ilman varoitusta"?
Lisäksi ainakin urssissa tuon jälkijäähyanturin johtojen yhteenlyöminen antaa pienen kipinän, antaako tuo? Tuon anturin sähköt pitäisi siis olla terminaalin 30 takana (jatkuva virta)
Comment
Comment