Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80q projekti

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Tuossa tuli vähän tutkittua auton kylmyyttä, ja tulin siihen tulokseen että kennon täytyy olla tukossa.
    Aluksi ilmasin kennoa, mutta eihän siellä oikein ilmaakaan ollut.
    Lämmönsäätö namiskalta oli niskat nurin, mutta vaikka käänsin käsin kaikki läpät oikeisiin asentoihin, ei homma muuttunut miksikään. Koitin myös sulkea "turhia" linjoja, kuten öljynsuodatinjalan ja letkulämmittimen letkit, mutta ei toivottua vaikutusta lämpöihin. Tarkistin myös kameralla lämmityslaitteen moottorin reiästä, että kennon edessä ei ole mitään ylimääräistä estämässä ilmaa kulkemasta. Myöskin ilmakanavat on ehjät ja kunnolla paikoillaan.
    Kun puhallin on 2-nopeudella jaksaa hiljakseen lykätä haaleaa lämpimähköä ilmaa, mutta jos laittaa 3-nopeuden, on ilma enemmänkin kylmän haaleaa. 4-nopeudella tuleekin jo sitten kylmää.
    Onko muut samaa mieltä, että kenno olisi tukossa? Noh, vaihtoon tuo menee nyt kuitenkin, sillä päätin katkaista kennon sisäänmenoputken vielä kaiken muun päälle...
    Pesin tuossa jo valmiiksi yhden kotelon, johon ajattelin hankkia uuden Behr merkkisen kennon, JOS tuossa kolaroidussa passatissa on kenno päässyt jo huonoon kuntoon.
    Lisäksi kunnostaa tuon lämmityslaitteen moottorin joka on toimiva, mutta jos sen rasvaisi ja puhdistelisi varmuuden vuoksi. Hiilet tuossa moottorissa oli vielä ihan uuden veroiset, eikä hiilen vastineeseen ollut kulunut uria.

    Comment


      #92
      Kenno vaihtoon vaan suosiolla. Voi olla myös päädyn sisältä erotin rikki niin että neste pyörii vain päädyssä käymättä juuri varsinaisen kennon läpi.

      Jos ei ole paljon jälkiasenteisia hälysähköjä tai radiosähköjä niin kojelauta lähtee reilussa tunnissa. Ei ole siis ihan niin iso jumppa kuin monesti mielikuvissa.

      Comment


      • #93
        Heh.. Kyllä mulla meni kennon vaihtamiseen melkei 5h :) Tosin tosta mun kulkineesta löytyy Hälyt ja humppavehkeitä jne.. Toivottavasti en ihan heti joudu samaa tekeen uudestaan. Mihinkään autoon :)

        Comment


          #94
          Kyllä siihen ekalla kerralla saa melkein sen yhden työpäivän varata. Muutenhan se ei niin mahdottoman hankala homma ole, kunhan vaan löytää puhallinkanavien ruuvit. :) Sanoisin kuitenkin, että kannattaa uusi kenno ostaa suosiolla, taitaa viitisen kymppiä maksaa hella/behr-valmiste.

          Comment


            #95
            Ehdottomasti laadukas kenno, ei mitään Nissensiä. Joku varaosamyyjä taisi sanoa, että voihan sellaisenkin sinne laittaa, jos tykkää niitä vaihdella...

            Comment


            • #96
              No nyt on kenno vaihdettu, ja porkkis oli oikeassa, eli päädystä oli erottajasta kadonnut pala.
              Olin pihi, ja laitoin sinne tuosta kolari passatista Behr kennon, kun oli kaikinpuolin hyvässä kunnossa, eikä siitä saanut letkulähtöjä puristettua rikki.
              Tuossa kennoa vaihtaessa meni vajaa 3 tuntia kaikkineen, eli pesin kaikki ilmakanavat, rasvailin moottorin ja vaijerit. Jos tuo nyt antautuu uudestaan, niin laitetaan sitten uusi kenno. Pitääkin heti huomenna käydä tilaamassa uusi varmuuden vuoksi, kun ei tuo behr merkkisenäkään nyt niin hirveän hintainen kahalla ollut.
              Oli muuten ensimmäinen kerta kun vaihdoin kennon tälläiseen, mutta onneksi näitä typ89 audeja on tullut purettua osiksi 5kpl :D
              Attached Files

              Comment


              • #97
                Kylläpäs tämä onkin mahtava auto, varsinkin nyt kun tuolla hytin puolella tarkenee. Kaikinpuolin aivan mahtava talviauto, varsinkin jos on verrokkina tuo profiilin s3 -00, joka ei tunnu pysähtyvän sitten ollenkaan kun pitää alkaa jarruttelemaan.
                Sunnuntaina kävin ajelemassa radalla, mutta eihän siitä meinannut tulla yhtikäs mitään, kun nuo lämmöt meinaa aivan jatkuvasti karata yli 100 asteen. Tänään sitten kävin kyselemässä isompaa jäähdytintä tuohon, eli A4/passat jäähdytin pitäisi seuraavaksi sovittaa tuonne keulalle. Samalla laitetaan toinen tuuletin kiinni jäähdyttimelle ja tehdään noille ohjaus niin, että ne saadaan pyörimään jatkuvasti tarvittaessa.
                Nissens kennoa tarjottiin, mutta Behr kennon ilmoitin haluavani. Huomenna soittelevat tukkureille ja selvittelevät paljonko jää hintaa tuolle jäähdyttäjälle.

                Löytyisikö jollain hyviä ehdotuksia tuon moottorin etutuen osalta? Tuo nykyinen on kyllä parempi, kuin se 80/90 original, mutta ei kuitenkaan täydellinen. Moottori pääsee heilumaan edelleen mielestäni liikaa. Tämänhetkinen ratkaisu on siis orggis osa moottorissa ja jäähdyttäjän alapalkkiin on hitsattu pyöreä putki joka on samaa kokoluokkaa sen kumin kanssa joka tuossa moottorin osassa on.
                Viimeksi muokannut Mehtala; 11.12.2012, 00:44.

                Comment


                  #98
                  100 astetta ei vielä ole mahdottoman huono, mutta jos alkaa olla 110 ja yli niin on syytä ryhtyä toimenpiteisiin. Toisaalta näin talvikelissä ei kyllä pitäisi tuon 100 astettakaan ihan helpolla mennä rikki. Onko tuo vanha jäähdytin kenties alkuperäinen? Voi olla ajan saatossa tukkeutunut niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. Moottorin tuennoista sen verran, että onko moottorin sivutukityynyt millaiset? Jos orkkikset niin kannattaa nekin vaihtaa vähän jäykempiin, vaikuttaa oleellisesti koneen heiluntaan jo nekin.

                  Comment


                  • #99
                    Itselläkin vähän samanlaisia tuntemuksia talvella ettei oikein lämmintä tule hyvin, voi toki olla ilmaakin aina tuolla putkistossa johtuen vuotavasta kannentiivisteestä (joka korjautuu tässä remontin yhteydessä tietty).

                    Saako noita uusia kennoja ihan tarvikeliikkeistä ja jos saa niin mitä pyysivät?

                    Comment


                    • http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=30-8514

                      Tollanen vaihtus omaan ysikymppiin porsineen tilalle toissa kesänä, oliskohan sama osa kyseessä?

                      Comment


                        Loppujen lopuksi tuosta jatkuvasta pyörinnästä ei ole hirveästi hyötyä, jos lämmöt kerta nousee kuitenkin noin ylös. Silloin se puhallin pyörii koko ajan joka tapauksessa lämpökytkimen ohjaamana. Ei muuta kuin kovaa ajoa, jos ei paljon yli 100 asteen nouse. Varmista, että puhallin varmasti pyörii täydellä nopeudella.

                        Comment


                        • Tuo jäähdytin joka autossa on tällähetkellä kiinni on tosiaan alkuperäinen, mutta on ainakin ulospäin puhdas, tiedä sitten kuinka puhdas sisältä on. Ja kyllä se 100astetta paukahtaa helposti puhki, kun normaali matka-ajossakin lämmöt pyörii siinä 95asteessa.
                          Moottorin tukikumit on vanhasta moottorista peräisin, eli varmaan saisi nekin vaihtaa jämäkämpiin, mutta mihin? Lasiliimalla vahvistetut alkuperäiset?

                          Kyllähän tuo on vähän turha tehdä puhaltimille katkaisijaa sisälle, jos sen ajattelee noin kuin pasi_ mainitsi, eli taidan jättää sen tekemättä.

                          Kahalta saa lämmityslaitteen kennoa Behr merkkisenä osanumerolla 8FH 351 311-421, ja hintaakin taisi olla tinkimättä about 83€. Sama kenno Audi 80/90/coupe/S2 menee oli sitten ilmastoinnilla tai ilman.

                          Comment


                            Mulla on ihan kasikympin syyläri omassa. Taitaa ehkä olla joku dieselin tms, mutta korin ikäisen joka tapauksessa. Nykyinen on hitusen vanhaa leveämpi, mutta suht matala kuitenkin. Ei ole mitään lämpöongelmia edes kesäradoilla ja piiskaa sai kyllä varmasti huolella. Ei siis viisari noussut motoparkissa yli 90:n.

                            Joku Coupe/B4 V6 tai esim B4 TD AAZ syyläri vois olla korkeampi ja helposti keulalle sopiva, jos kaipaat tosiaan isompaa. Omiin kokemuksiin perustuen et kyllä kaipaa. Uutta hyväkuntoista ehkä.
                            Jonkun eri korin syylärin sovittaminen ei oo ehkä lähtökohtaisesti ainakaan helppo reitti.

                            Comment


                            • Sain tuon A4:sen jäähdyttimen, mutta toimitus vasta välipäivinä, sillä meni tehdastilaukseen. Behr jäähdytin siis tulossa kokoa 632x385x32, lähdöt vasemmassa päädyssä kuten myös flektin anturin 22x1.5 paikka. Samalla saa pois tuon jäähdyttimeltä paisuntasäiliölle menevän paluuputken, kun nyt menee paluu moottorin päältä ja tuolta jäähdyttimeltä.

                              1+1, uusi 80 oma olisi ollut samanhintainen kuin tämä a4:senkin, ja mitoin, että tarvitsee vain laskea alapalkkia sen 5-6cm niin menee melkeinpä heittämällä paikalleen.

                              Tuossa päätin että pitää "ruuvata" tämänkin talvikorkeudelle, kun tuntuu olevan joku trendi näin talven edellä, niin onko kellään kokemusta käykö etujouset taakse? Olisi tuossa vain muutama sarja jousia jäänyt etuvetoisista purkuautoista, niin ajattelin laittaa niista etujouset eteen ja taakse, kun akselimassat näissä on käsittääkseni suurinpiirtein samat?
                              Viimeksi muokannut Mehtala; 11.12.2012, 23:24.

                              Comment


                                Kyllähän ne jouset sinne menee.

                                Comment


                                • Joo, kyllähän ne jouset meni sinne heittämällä.
                                  Tänään tuli tuossa töiden päätteeksi laitettua "vakio" jouset auton alle, kun meinaa tuolla radalla vähän raapia kaariin näillä vanteilla. Tässä autossa on siis tehtaan sport alusta, joka on aikapaljon matalampi, kuin tuo normaali alusta.
                                  Liitteinä muutama kuva joista kuva1 on lähtötilanne, kuvat 2-3 mitat navan keskeltä kaaren reunaan ja kuvat 4-5 sport jousien ero vs. "vakio".
                                  Attached Files

                                  Comment


                                  • Sattui sopivasti löytymään intoa ja aikaa viime viikolla tuohon jäähdyttäjän vaihtoon, ja niinhän se sinne saatiin survottua.
                                    Click image for larger version

Name:	20121220_203209.jpg
Views:	1
Size:	251,2 Kt
ID:	1609486
                                    Tilaa ei ollut kyllä yhtään liikaa, sillä tuo a4:sen jäähdyttäjä on aikalailla tuon "reiän" kokoinen joka ajovalojen väliin jää.
                                    Alapalkki meni uusiksi jälleen, mutta nyt saattaa saada laitettua tuon hinauslenkin takaisin, sillä tuo palkki näkyy nyt tuosta puskurin alaritilästä läpi.
                                    Samalla jäi pois tuo "keulinta" tuki ja moottorin kumityynyt sivuille vaihtui volvo 240 mallisiksi. Oikeaa moottorin korvakkoa joutu lyhentämään pari senttiä, sillä moottori tuli vähän huonoon asentoon ja imusarjan päässä oleva nippa osui pääjarrusylinteriin. Vanha orggis kumityyny oli jo vähän ehtinyt 20 vuoden aikana lässähtää, eikä enää ollut oikein mitoissaan. Päivitys oli kerrassaan onnistunut, sillä eipä nuo lämmöt enää karanneet, vaikka umpihangessa koitin huudattaa.

                                    Tänään sitten katosi jarrut, tarkemmin ottaen nesteet oli kadonneet. Mitään selvää vikaa en vielä ole löytänyt, sillä aluksi luulin että jarruputket on ruostunu puhki takapäästä. Olihan ne jarruputket huonon näköiset, mutta eivät ne kuitenkaan puhki olleet, tulipahan vaihdettua nekin sitten. Jarruletkut olen vaihtanut jo tuossa kesällä ja samalla on katsottu jarrusatuloiden männätkin, eivätkä ne olleet ruosteessa. Tämä ongelma ei siis vielä ratkennut, mutta seurataan tilannetta.

                                    Jousien vaihto ei tuottanut haluttu lopputulosta, sillä auto on nyt kyllä korkeampi, mutta on myös löysempi. Ongelmakohta ei siis kadonnut tässäkään mihinkään, sillä edelleen joustaa sen verran että pyörä osuu kaaren nurkaan. Niin taidanpa vaihtaa nuo sport jouset takaisin.
                                    Click image for larger version

Name:	20121223_182855.jpg
Views:	1
Size:	187,0 Kt
ID:	1609487Click image for larger version

Name:	20121223_182911.jpg
Views:	1
Size:	164,3 Kt
ID:	1609488Click image for larger version

Name:	20121223_182936.jpg
Views:	1
Size:	207,5 Kt
ID:	1609489

                                    Turbon öljynpaluu vuotaa, ilmeisesti turbon ja öljynpaluuputken laipan välistä. Pitäisi äkkiä ratkaista tämä, sillä sotkee autoa ikävästi, vaikkei paljoa vuodakkaan.

                                    Olisi myös hieno saada tuo auton lämpötilamittari sellaiseksi, että se näyttää oikein, eli onko kellään sanoa 1.8 ADR cabrioletin lämpötila-anturin varaosanumeroa?
                                    Viimeksi muokannut Mehtala; 25.12.2012, 23:33.

                                    Comment


                                    • Tänään taas katosi jarrupolkimesta tunto, ja taas oli nesteet loppu, mutta tälläkertaa oli vuotopaikka näkyvillä. Jarrunesteet pääsee vuotamaan jarrunestesäiliön ja pääjarrusylinterin välistä pihalle, sillä ne kumit joilla säiliö tulee kiinni ovat hapertuneet. Ovat siis "pehmeät" mutta murenevat käsiin. Ensihätään vaihdoin toiset kumit toisesta pääjarrusylinteristä, mutta ne taas oli kovat, eivätkä pidä nestettä sen kummemmin. Tähän on siis vaihdettu eteen nuo G60 jarrut ja pääjarrusylinteri on peräisin 7A Coupesta, jossa ilmeisesti 25,4mm sylinteri?

                                      Jotain neuvoja mistä tuohon saa korjaussarjan?
                                      Olisiko mahdollisesti 357611817 osanumero tuolle kumille?
                                      Viimeksi muokannut Mehtala; 29.12.2012, 00:08.

                                      Comment


                                      • Alkuperäinen kirjoittaja Mehtala Näytä viesti
                                        Tänään taas katosi jarrupolkimesta tunto, ja taas oli nesteet loppu, mutta tälläkertaa oli vuotopaikka näkyvillä. Jarrunesteet pääsee vuotamaan jarrunestesäiliön ja pääjarrusylinterin välistä pihalle, sillä ne kumit joilla säiliö tulee kiinni ovat hapertuneet. Ovat siis "pehmeät" mutta murenevat käsiin. Ensihätään vaihdoin toiset kumit toisesta pääjarrusylinteristä, mutta ne taas oli kovat, eivätkä pidä nestettä sen kummemmin.

                                        Jotain neuvoja mistä tuohon saa korjaussarjan?
                                        Nuo kumitatit on marmorilta kai jotain 5e kappale. Etkan perusteella ATE ja Girling pääsylintereissä erikokoiset nuo kumit. 357611817 sopii kai ATEn sylinteriin ja 4A0611817A Girlingiin. Kannattaa vielä tarkistaa jostain.
                                        Viimeksi muokannut markush; 29.12.2012, 00:09.

                                        Comment


                                        • Tuo on tosiaan alumiininen, ja näköjään ATEn tekele, eli tuo 357611817 pitäisi olla oikea. Huomenna voisi soitella käyttöautolle jos löytyisi jopa hyllystä.

                                          edit. Löytyi kummit käyttöautolta hyllystä, ja peräti 2kpl. Hintaa oli 4.8€/kpl
                                          Viimeksi muokannut Mehtala; 29.12.2012, 11:36.

                                          Comment


                                          • Kumit tuli vaihdettua, mutta eihän se sitten ollutkaan se ainoa vika. Nyt oli tuo vuoto ehtinyt jo sen verran kiivaaksi, että löytyi selvä vika. Jarrunesteet tulee takaa jarrusatulasta käsijarruvivun akselin "läpi", ja heti huolella :D

                                            Laitoin sitten letkun tukkoon, ja ajelin auton takaisin kotiin.

                                            Eilen laitoin S4 takajarrusatulat sitruunahappo liuokseen uimaan, joista olisi tarkoitus kasailla satulat tähän. Olkoon tämä nyt levossa siihen asti, että saan nuo satulat valmiiksi, kun on tuo toinen auto jolla ajella. Ässäkin on nyt pelannut hyvin kampiakselin asentoanturin vaihdon jälkeen... kop kop...

                                            Taakse pitäisi keksiä nyt jotkin kivat jarrulevyt, jotka saisi tuonne ns. heittämällä paikalleen. Ehdotuksia?

                                            S4 takajarrusatulat on sillä ns. isommalla männällä, eli 43mm. Etujarrut on jo vaihdettu G60 mallisiksi, ja tuo pääjarrusylinteri on tosiaan 7A coupesta peräisin oleva ATE 25,4mm männällä?

                                            Jos ei tule jarruista hyvät noilla takajarrusatuloilla, niin myydään sitten jollekkin halvalla kunnostetut satulat kelkkoineen.

                                            Comment


                                              Urssin satulat, adapterit ja Phaetonin/D3:n takalevyt koko 310x22. Levyjä saa eBaysta reilusti alle satasella. Tarvittaessa satulan korjaussarja mäntineen 70 e kahteen satulaan.

                                              Adapterimallailua
                                              17" vanne

                                              On muuten noilla palikoilla aika näpäkkä käsijarru. ;)

                                              Comment


                                                Sitten on syytä eteen laittaa vielä selvästi isommat kiekot ja/tai absin oltava hyvässä pelikunnossa, muuten on melkoisen takapainoiset jarrut.

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja pasi_ Näytä viesti
                                                  Urssin satulat, adapterit ja Phaetonin/D3:n takalevyt koko 310x22. Levyjä saa eBaysta reilusti alle satasella. Tarvittaessa satulan korjaussarja mäntineen 70 e kahteen satulaan.

                                                  Adapterimallailua
                                                  17" vanne

                                                  On muuten noilla palikoilla aika näpäkkä käsijarru. ;)
                                                  Urkiin tulossa samanlainen setti kesäksi.

                                                  Comment


                                                    Taitaa vaan joutua kairaamaan uuden pulttijaon levyihin tai vaihtaa navat 5-pulttisiin jos noita edellä mainittuja jarruja meinaa sovittaa. Vai olikos jossain aikaisemmin mainittu että 4x108 jako hävitetään?

                                                    Comment


                                                      Mulla on nelipulttisessa focus1 ST/RS 283x10mm takalevyt ja simppelit spacerikalikat orkkissatuloissa. On jo tuolla koolla Aivan Eri Juttu kuin tehdastakajarrut.

                                                      Comment


                                                        Totta joo, ei G60:n kanssa kyllä oo se paras vaihtoehto. Ehkäpä sitten Urssin orkkislevyt voisi olla ookoo. Jarrulevyyn poraa reiät vaikka käsiporalla vanhan levyn läpi.

                                                        Comment


                                                        • Onko kellään antaa lukuja tuollaisista s4 takajarrulevyistä? En meinaa mistään löytää ET lukua noille levyille.
                                                          edit. Nyt löytyi lukemat 269x20mm, keskireikä 68mm ja ET 59,5. Kuka vahvistaa?
                                                          Viimeksi muokannut Mehtala; 8.1.2013, 16:50.

                                                          Comment


                                                            http://speed-autoteile.fi/index.php?...&path=35_37_81

                                                            Tuossa on jotakin mittoja.

                                                            Comment


                                                              Sitten on syytä eteen laittaa vielä selvästi isommat kiekot ja/tai absin oltava hyvässä pelikunnossa, muuten on melkoisen takapainoiset jarrut.
                                                              Eipä kerkee abs reagoida, kun tarjoaa jo perää edelle jarrutuksissa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X