Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80q projekti

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Pesin tännään tuon vaihteiston ja perän ulkoa. Vaihteisto oli ihan musta päältä ja kytkinkopasta, ja sen sainkin mielestäni aika puhtaaksi. Perä ei ollut oikeastaan ollenkaan öljyinen, pelkkää hietaa yms.
    Harmi kun en tajunnut ottaa mitään "ennen pesua" kuvia.

    Löytyykö tuohon perän taka kannakkeeseen jotain sopivaa puslaa jostain toisesta autosta? Vai teetänkö siihen holkin, niin saan jonkun pienemmän puslan siihen?

    Laitoon jotaki köppääsiä kuvia osista tuonne -> http://mehtala.kuvat.fi/kuvat/Audi%2080q/
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Mehtala; 12.3.2012, 00:57.

    Comment


      #32
      http://www.powerflex.co.uk/product-d...Mount/613.html

      Comment


        #33
        Olikohan tää vastaava:

        http://www.034motorsport.com/chassis...3-p-18579.html

        Comment


          #34
          Golf1 vaihteiston kannakekumi.

          Kardaanin stefa on ulkomuistista sama kuin nokka-akselissa suunnilleen joka moottorissa käytetty.

          Comment


          • #35
            Kytkinakselin stefan mitat on 25x40x8.

            Tilasin tuon Mk1 golffin moottorin/vaihdelaatikon tukikumin, jonka halkaisija oli 64,4mm. Katsotaan keskiviikkona sopiiko tuo tuon perän tukikummin tilalle.

            Comment


              #36
              Tilasin tuon Mk1 golffin moottorin/vaihdelaatikon tukikumin, jonka halkaisija oli 64,4mm. Katsotaan keskiviikkona sopiiko tuo tuon perän tukikummin tilalle.
              Urkissa pitää ainakin vajaa milli suurentaa tuota kannakkeen reikää. Myöskin tarvikeosana tuo ainakin on hieman liian "veltto" ja perä pääsee aika reilusti liikkumaan.

              Comment


              • #37
                Nyt olis tekniikka hommattu pihaan, eli VW passat AEB koneella.
                Huomenissa alkaa passatin purku, kun keula on kuskinpuolelta hieman kasassa, mutta kone näyttäisi päällisin puolin ehjältä + koneessa on edelleen öljyt kuitenkin sisällä. Ohjaustehostimen pumppu on saanu siipeensä, ja on siirtynyt taaksepäin noin 15cm, eli ainakin tuo apulaitteiden tellinki pitää tuohon lohkon kylkeen jostain hommata.

                Comment


                • #38
                  Kolarissa tuhoutuneet osat purettu pois edestä, ja ostoslistaa tehty jonkinverran.

                  Eli kone on siirtynyt taaksepäin noin 5cm, ja siinä samalla on mennyt kaikki koneen kannakkeet poikki, vaihdelaatikon korvat murtunu ja taipuneet, vasen vetoakseli lähteny irti ulommasta vetonivelestä, visko menny paloiksi, ohjaustehostin paloiksi hihnapyörineen, vesipumpun runko menny rikki ja hihnapyörä kieroon, sekä koko tuo teline missä ohjaustehostin, visko ja laturi on kiinni, on nyt pilalla. Telineestä on siis ohjaustehostimen korvat karsittu pois.

                  Kone siis lepää öljypohjan ja vääntyneiden vaihdelaatikon kannakkeiden varassa, mutta öljypohja on silti ehjä.

                  Enemmän kuvia tuolla -> http://mehtala.kuvat.fi/kuvat/Audi+80q/1.8T+tekniikka
                  Viimeksi muokannut Mehtala; 16.4.2012, 20:20.

                  Comment


                  • #39
                    Tuli tänään nostettua tuo tekniikka pois passatin keulalta, vaikka alkuperäiseen suunnitelmaan kuului, että koitetaan ensin lähteekö tuo edes käyntiin kun kone on vielä passatin keulilla.

                    Lykittiin passatti öljymontun päälle ja todettiin ettei kannata alkaa rikkomaan paikkoja, kun vaihdetta ei saanut pois päältä, toinen vetari on irti ulommasta nivelestä, molemmat laatikon kannakkeet oli poikki, ja kone lepäsi apurungon päällä vielä toistaiseksi ehjän öljypohjan varassa.

                    Koneen irrotuksessa ei ollut mitään erikoista ja se oli muutenkin helppo, kun laturi ja ohjaustehostin oli otettu irti jo aiemmin, ja kaikki kannakkeet oli jo poikki. Vetarit, vaihdekepin vivut ja sähköjohdot irti paketista ja kone ylös konehuoneesta. Laatikko irrotettiin vasta kun paketti oli saatu lattialle.

                    Lisäilin noita kuvia tuonne taas vähä lisää -> http://mehtala.kuvat.fi/kuvat/Audi%2...T%20tekniikka/
                    Attached Files

                    Comment


                    • #40
                      On tuossa tullut tuo johtosarja purkailtua siihen pisteeseen, että vain elintärkeät johdot on jäljellä, siis kojelaudan johtosarjasta. Nyt olisi sitte kysymys sellainen, että saako tuosta ECUsta (8D0 907 558 E) ajoneston poistettua kuinka helposti? Onnistuuko ihan perus VCDS:llä? YV:llä voi laittaa ohjeita / lisätietoja tuosta ajonesto hommasta jos ei tähän kehtaa laittaa. Jos ei tuota saa, niin pitää koittaa survoa tuo mittaristo avaimen ja lukupuolan kera tuonne kojelaudan sisään.

                      Tänään tuli haettua nuo tuhoutuneet osat koneeseen, kiitos osista Lipponen ja angra. Eli tuli tuo alumiininen teline apulaitteille, ohjaustehostimen pumppu hihnapyörineen, vesipumppu ja näiden lisäksi myyntimies Lipponen sai myytyä nuo vaparin nokatkin mulle. Ikävä kyllä, se rikkinäinen jakopään ylempi suojamuovi jäi ottamatta, mutta sillä ei onneksi ole niin hirveä kiire.

                      Nokat menee paikalleen nyt samalla kun kone on tuossa pukissa, ja ihan tehtaan ajoitusmerkeillä ajattelin laittaa. Ei noista varmaan ole kovinkaan paljoa iloa näin vakio turbolla, mutta koitetaan nyt kuitenkin.
                      Attached Files

                      Comment


                        #41
                        Kiitokset itsellesi kaupoista.

                        Niin joo se suojakoppa jäi mutta eiköhän kusti polje sen sinun tykö. Piti muuten vielä mainita että sulla on kohtuu pornot vanteet alla :-) Tarttiskohan itsekin laittaa jotain vastaavaa.

                        Comment


                        • #42
                          Tuli vaihdettua nuo nokat tuossa äskettäin, ja hommahan meni suurinpiirtein seuraavasti.

                          1. Puolat irti
                          2. Venttiilikoppa irti, molemmilla sivuilla 3kpl m6 muttereita ja keskellä on myös 3kpl m6 muttereita. Hieman ruuvitaltalla kammeten venttiilikoppa ylös.
                          3. Moottori pyöritellään alapäästä merkkeihin, ei väliä onko vauhtipyörän vai hihnapyörän merkkien mukaan.
                          4. Seuraavaksi tarkastetaan että nokat on oikeassa asennossa, eli nokan takapäässä (vaihdelaatikon pää) olevat hahlot osoittavat ylöspäin, tai viimeisissä nokkapukeissa olevat nuolet osoittavat hahloihin. Hahlojen väliin tulisi jäädä nyt 16 lenkkiä ketjua, yläpuolelta katsottuna.
                          5. Seuraavaksi poistetaan nokka-akselin asentotunnistin joka on imunokan päässä kiinni kahdella m6 pultilla. Asentotunnistimen alta löytyvä alumiininen "kuppi" on kiinni keskeltä m8 pultilla, aukeaa vasemmalle.
                          6. Alapäästä hihnapyörä irti, 4kpl m8 kuusiokolo pultteja, keskipulttia ei tarvitse avata.
                          7. Jakopään suojamuovit loput irti ja jakohihna pois. Kannatta merkitä pyörien paikat ennen jakohihnan irrotusta varmuuden vuoksi.
                          8. Pakonokan päästä hihnapyörä irti, aukeaa vasemmalle. Kiila on kiinteästi nokkapyörässä.
                          9. Nokkapukit ensin lyösäksi, ja sitten irti.
                          10. Nokat pois välistä, kiristintä ei ole pakko irrottaa, mutta se tulisi lukita pohjaan, tässä tyyli on vapaa. Itse käytin liimaus puristinta.
                          11. Uudet nokat paikalleen ja merkit kohdilleen, eli pakonokan hahlo osoittamaan ylös, ja siitä lasketaan sitten 16 lenkkiä imunokan hahloon.
                          12. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä

                          Kiristysmomentteja Korjausoppaasta:
                          Nokkapyörä pakonokkaan: 65Nm
                          Nokkapukit: 20Nm
                          Venttiilikoppa: 10Nm

                          Remonttiin varattavat osat:
                          2x nokka-akselin stefa
                          Venttiilikopan tiiviste
                          Ketjunkiristimen tiiviste, jos kiristimen irrottaa.

                          Toivottavasti tuosta on jollekkin iloa.
                          Tuli myös irrotettua tuo öljypohja, ja siellä kaikki vaikuttaisi olevan ihan ok, mitä nyt vähä tuota karstaa tuola on... Öljypumpun imusihti ei ole vielä tukossa, mutta putsaan sen silti samalla kun tuon öljypohjankin putsailen.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #43
                            Tuos justiin nostin kannen irti koneesta. Kannattaa tarkistaa neljään kertaan ne pultit, ja käyttää sitä kierrelukitetta nokkapyörän pultissa. Meni nokkapyörän kiila poikki ja lakkas nokat pyörimästä -> ainaki 4 imuvenaa solmus ja männis jäljet kaikista kahdeksasta pakovenasta.
                            Hyvää synttäripäivää vaan ittelle... ja nyt vituttaa.

                            Rahaa ei olis alakaa laittamaa kovinkaan isosti tuohon koneesee nyt, eli pitääs saada halvalla äkkiä kasaan, niin saa sitte keräällä osia ajan kans myöhemmin tuohon. Kone pitäis kuitenkin saada äkkiä kasikympin keulalle, kun tuo kasikymppi on alakanu pitää öljystä, 3litraa/2000km. Ai nii, ja starttiki vetelee viimesiään tuos.

                            Comment


                              #44
                              Auts auts ja vielä kerran auts. Otan osaa suruun ja murheeseen.

                              Kannattaisko nyt ottaa yksi tai useampi projektiolut ja miettiä seuraavaa siirtoa. Esim jos koettaisit vuoden selvitä vanhalla mosalla niin olis aikaa hiljalleen keräillä palikat. Rauhassa tehden uusis kantta ja vaihtais kellariin vahvempaa kiertokankea jne... Sitten vois kiusata isompaa voimaa ulos kunhan saa säätöihin.


                              Toki tuo ölpän kulutus alkaa kuullostaa siltä että paikallaan olevassa moottorissakin on jotain pientä murhetta. Merkkaileeko alleen? Viime talvena ollut satku vuoti nokka-akselin tiivisteestä jonkin verran. Pieni merkintä oli aina keulan alla kun töihin lähti ja tyhjäkäynnillä tuli pisara/5sek. Ölppää kului kuitenkin kutakuinkin samoja määriä kuin sinulla. Jos taas sylintereihin vuotaa öljyn niin luulisi hieman pölläyttelevän sinistä. Omakin tupsauttaa jonkin verran startissa mutta litran pullolla pärjää silti vaihtovälin.

                              Ei muuta kuin jaksamista.

                              Comment


                              • #45
                                Merkkaiski, muttakun piruvie on ihan kuiva ulospäin. Kaunis sininen pilvi aina pöllähtää kun käynnistää...

                                Ja noi projektioluet on huonoja näin viikolla, varsinkin kun nyt saattais homma karaata käsistä, ja huomenna pitää töihi aamusta.

                                Comment


                                  #46
                                  Eikö siihen uudet naulat ja ohjurit, muutama tiiviste ja kasaan uudella jakopäällä? Menee joku satanen, mutta tulisi valmiiksi..

                                  Oliko kuin vakavat jäljet männissä? Veivit ei varmaan kuolleet? Samalla toki katsoisi laakeritkin..

                                  Comment


                                  • #47
                                    Ei nuo jäljet vakavat oo ollenkaa nois männis, startilla veivasin venat vinoo.

                                    Jonku 200€ suurinpiirtein tuli maksamaan tämä kokeilu + hihnapyörä pitää hommata uus.
                                    Kenelläkään tietoa mitä eroa on tuolla 027109111H rattaalla, joka tästä AEBstä on, ja sitte KV:n rattaalla? Osanumero on eri, ja KV:n ratas on erillisllä kiilalla, mutta onko muuta eroa? Tuo KV:n ratas on vielä kiinni toisessa autossa, eikä viitsisi turhaan sitä sieltä purkaa jos joku tietää kertoa jotain mittoja siitä.

                                    Comment


                                      #48
                                      AEB leveemmällä hihnalla.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Joo, niinhän tuo taisiki olla, saa tarjota ratasta tuolla osanumerolla jos on...

                                        Comment


                                        • #50
                                          Mulla on joutilaita AEB:n Nokkahihnapyöriä. Osanumeroa en osaa tähän hätään sanoa.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Tullu muutama tarjous jo, ja Lipponen lupaili että hältä saattaisi löytyä ADR:n nokkapyörä. Ilmoittelen viikonloppuna jos on vielä tarvetta eikä Lipposelta löydy.

                                            Nypiin eilen kannesta nuo venttiilit pois, ja tarkastin venttiilit läpi ja lopputulos oli, että kaikki 8 pakovenaa oli menny kieroon ja kaikki keskimmäiset imuvenat oli menny kieroo. 12 Venaa siis menee vaihtoon.
                                            Homman tekee melkovarmasti pomon poika, jolla on oma kansipaja. Eli 12 venttiiliä vaihtoon, ja pakovenojen ohjurit menee uusiksi kun oli ottanu itteensä. Imuvenojen ohjurit oli vielä niin hyvin mitoissa, että ei kuulemman kannata uusia niitä turhanpäitte.

                                            Kuvia kannesta
                                            Viimeksi muokannut Mehtala; 17.5.2012, 19:37.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Tuossa viimeviikonloppuna tuli suoritettua tuo etujarrujen ja jarrupääsylinterin vaihto. Eli Etujarruiksi vaihtui 2.3 20V coupesta peräisi olevat G60 jarrut Fedoron paloilla, ja koska mukana tulleet jarrulevyt eivät passanneet sitten ollenkaan, hankiin 2.3 20V 90:sen jarrulevyt.

                                              No eiväthän nekään nyt ihan heittämällä menneet, vaan vanhat jarrukilvet piti poistaa.
                                              kuva1

                                              Myöskään jarrukelkat eivät suoraan sopineet tuohon napaan, vaan väliin piti lisätä 5mm tavaraa, ja tässä tapauksessa sinne tuli 2kpl prikkoja kummankin pultin alle
                                              Kuva2

                                              Kun jarrut oli saatu nippuun vaihdoin seuraavaksi tuon 2.3 20V coupesta otetun jarrupääsylinterin, joka meni heittämällä vanhan tilalle.
                                              Näin saatiin jarrupolkimen tuntuma pidettyä suurinpiirtein samana kuin ennen jarrujen päivitystä.
                                              Kuva3

                                              Takajarruille tehtiin vain huolto, sillä jarrupalat olivat peräisin kivikaudelta ja murenivat käsiin. Myös molemmin puolin olivat alemmat liukutapit jumittuneet ruosteesta, niin ne kerkisteltiin ja laitettiin kuparivaseliiniä etteivät jumita uusiksi, ainakaan heti.

                                              Koitin autoa samantien jarrudynossa, mutta etupään jarruteho oli vain huonontunut entisestään 2.1Kn -> 1.5Kn, mutta takapää oli parantunu uusien palojen johdosta 1.0Kn -> 1.6Kn. Etupään huonontumisen laitan puhtaasti uusien levyjen piikkiin, sillä nyt kun on viikon tuolla jo ajellut, on etupään jarrut parantuneet huomattavasti.

                                              edit. Linkki kannen kuviin laitettu edelliseen viestiin.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                              • #53
                                                Vein Kannen pajalle, Venttiilityöt (8kpl pakovenoja+ohjurit) ja tason oikaasulle hinta-arvioksi sanoo 250€. Ottaa tuon kuulemman työnalle loppuviikosta, tai ensiviikon alussa.
                                                Kuvia kannesta ennen remonttia tuolla -> http://mehtala.kuvat.fi/kuvat/Audi+8...Kansiremontti/

                                                Välijäähdytin odottaa matkahuollossa noutoa, eli tänään sais aloitella sovittamaan tuota jäähdytin pakettia tuohon auton keulalle.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Jokos MR. Mehtala on saanut kaasuläppä ongelmat ratkeemaan?

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Autossahan on siis jo toista viikkoa ollut tuo AEB tekniikka kiinni ja auto päivittäisessä käytössä.
                                                    Eipä tuon koneen asentaminen kovin kummoinen homma ollut, vaikka aluksi vaikutti pirulliselta. Koko homma meni yksinkertaisuudessaan seuraavasti: Keulaa pikkuisen ylös ja samalla etummaiset apurungon pultit auki, tämän jälkeen vanha kone pois ja uusi tilalle, tein jonkinlaiset koneenkorvat sivuille ja etutuki vanhasta koneesta, Sitten vain sähköjohdot koneeseen kiinni, vedet koneeseet ja itsetehdyt ahtoputket kiinni ylisuuren coolerin kanssa, ja eikun kovaa ajoa.

                                                    Muita vikakoodeja ei siis tule, noiden kaasuläpän koodien lisäksi. Kaasuläppää ei saa sopeutettua, kokeiltu kolmella eri läpällä, mutta kaikille antaa samat vikakoodit. Kaikki johdot on jo testattu kaasuläpän ja ECU:n väliltä, mutta eipä sekään auttanut kun johdot oli ehjiä, eivätkä oikosulussa.
                                                    Varsin mukava kone vanhaan verrattuna, mutta kaasuläppää kun ei ole sopeutettu, on kaasun kanssa hieman tekemistä että ei sammuile kylmänä jne.

                                                    Tilasin Ross-Tech:in USB-HEX+CAN kaapelin, mutta toimitus vasta josku ensiviikolla, ke-pe akselilla.
                                                    Pitäisi koittaa saada joku Seinäjoen kerholainen kiinni, jos heiltä voisi saada tuota kaapelia lainaksi, että voisi koittaa tuota kaasuläpän sopeutusta jo ennen juhannusta.

                                                    Tänään siirsin akun peräluukkuun, vaikka aluksi meinasinkin jättää sen alkuperäiselle paikalleen. Akku on nyt peräluukussa, oikeassa laidassa ja sieltä lähtee yksi 25mm² kaapeli starttimoottorille, ja yksi 25mm² sulakerasian pohjaan.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Haarautuuko startin kaapeli jostain kohdasta laturille vai kuinka toteutit?

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Nyt kun näyttää että kesälomalla ois aikaa ollu tehdä asioita - vituttaa vielä enemmän että oma kasikymppi lähti voron matkaan. Tuo B3/B4 + 1.8tq ois vaan niin passeli setti.

                                                        Hieno proggis - lisää vaan tarinaa ja kuvia. peukutan.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Kaapeli laturille on toteutettu niinkuin vakio AEB:ssäkin, eli laturilta menee kaapeli startin perään ja vasta startin perästä menee kaapeli akulle.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Ratkaisu kaasuläpän sopeutus ongelmaan löytyi! Vika oli ECU:n pistokkeessa, josta oli yksi liitin taittunut eikä enää vastannut ECU:n pinniin. Olin aiemmin mitannut yhteydet ECU kiinni, ja hyvinhän nuo yhteydet pelasi silloin, olisi vaan pitänyt heti katsoa toiseltapuolen liitintä.

                                                            Voi olla että joku idiootti (minä) on katsonut yhteydet ensimmäisen kaasuläpän kanssa tuolta pistokkeesta ECU irti, ja liitin saattanut taittunut jo silloin. Alkuperäisessä kaasuläpässä oli kuitenkin se moottori ihan oikeasti rikki + kaasuläpän rulla johon vaijeri tulee on halki.

                                                            Nyt auto pelaa niinkuin pitää, ja vikakoodeja löytyy ECU:lta tasan 0. Tyhkäkäynti on siinä 800rpm paikkeilla, eikä kone juurikaan heilu tyhjäkäynnillä. Vetojakin tuntuu löytyvän nyt paremmin, mutta sen voi kuvitellakin.

                                                            Nyt seuraavaksi pitäisi hankkia "viskon" laakeri, sillä se ääntää hieman, ja jakopään voisi samalla uusia vaikkei siellä kovin vanhat osat olekkaan paikallaan. Myös polttoainepumppu pitää uusia pian, sillä tuo nykyinen pitää jo aikasta kovaa meteliä itsensä kanssa, ja ääni kuuluu myös autoon sisälle selvästi.

                                                            Kiitos vielä Fogatalle vikakoodien luvusta ja ideoista niihin liittyen, ja Porkkikselle avuista erinäisten ongelmien kanssa.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Sain tuossa alkuviikosta tuon vakio puskurin sovitettua takaisin paikalleen, vaikka vähän ahdasta meinasikin tulla.

                                                              Jäähdyttimen alapalkin tein kokonaan uuden 40x40x4 raudasta, ja siihen löytyi sopiva putkenpala josta tuli tuon moottorin etutuen "kuppi". Samalla Jäähdytin siirtyi 2cm taaksepäin lähemmäs moottoria, että saatiin lisää tilaa maskin ja jäähdyttimen väliin. Jäähdyttimen ylätuet vain suoristeltiin ja laitettiin yhtä reikää taaemmaksi jotka olivat jo vakiona tuossa tuulihaan pellissä. Tuulihaan pellistä leikeltiin pystytuki pois kokonaan maskin takaa.
                                                              Vakio tuuletin jouduttiin heittämään jo aikaisemmin romukoppaan ja vakion tilalle sovellettiin honda civikistä tuuletin jonka moottori olis sirompi ja näin mahtui paikalleen. Vakio tuuletin olisi ottanut laturiin kiinni ja huolella. Uudeksi tuulettimeksi tuli joku bluepoint tai joku vastaava, näitä saa mm. motonetistä. Sopivan kokoinen, ja tarvittaessa näitä saa kaksi vierekkäin tuon jäähdyttimen taakse.

                                                              Auto pelittää edelleen hyvin, mutta oli sinne yksi vikakoodikin ilmestynyt, ajonopeuden signaali puuttuu eculta. Mistä te muut vastaavan koneenvaihon tehneet olette ajonopeuden ECUlle ottanut? Tuohan tulee a4:ssa ja passatissa mittariston läpi Eculle, eli nopeusmittarin anturi -> mittaristo -> ECU, mutta nyt tuo passatin mittaristo ei ole autossa kiinni.
                                                              En nyt usko että tuo vikakoodi mihinkään vaikuttaa, mutta olisihan se kiva saada kaikki vikakoodit pois.
                                                              Attached Files

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X