Tuola ainakin oli tuollainen 5-5 sarja kiinni, eli 5 urallista 5 uratonta. Lisäksi koivusen luettelosta näkyy löytyvän maininta että paketti sisältää 5 urallista ja 5 uratonta liuskaa, mutta mene ja tiedä sitten. Tuliko sulle se välilaakerisetti? Oliko siinä 4 osaa, vai 2 osaa? Tuola oli paikallaan tuollainen 2 osainen välilaakerisetti ja tuo jonka ostin sisältää 4 osaa. Etka tarjoaa tähän kyllä tuollaista 4 osaista sarjaa, joten saattaa olla joku parannettu versio.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi 80q projekti
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
En tuota välilaakerisettiä tajunnut ostaa silloin kun laakereita katselin ja konetta kasatessa iski malttamattomuus ja laitoin vanhat paikoilleen. Muistaakseni siinä oli yhteensä neljä osaa mitä siihen laitoin. Kaitpa nuo pitäisi irroittaa ja käydä vaihtamassa 5-5 sarjaan ja samalla ostaa uudet välilaakeritkin. Täytyypä tuossa lauantaina tarkastella tuota kun pääsee taas auton kimppuun.
Comment
-
Epäilenpä, että laakerisarjoissa ei ole mitään vikaa vaan yhteen paikkaan on tarkoitettu laitettavaksi ympäri urallinen malli. Varmaankin keskelle.
Neloskoneen laakereita on tuhoton määrä erilaisia. EA827-konstruktio on ollut tuotannossa vuodesta 72 tms...
Olen kuullut juttua, että aikoinaan Rosten on suositellut laitettavaksi ympäriuralliset joka kaulalle eli ostamaan 2 sarjaa. Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta jollain saattaa suht vikkelässä aebissa olla :)
Comment
-
Pumppua lähin kanava näyttää menevän neljänteen pukkiin. Siihen kun sen laittaa niin luulisi ainakin että on oikea paikka. Eikös lohkon sisällä kulje kuitenkin jokaiselle kaulalle reikä? Kuten myös kampuran sisällä liikkuu öljy? Yritin äsken käydä kurkistelemassa mutta sen verran on jo konetta niputettu etten alkanut purkamaan.
Tarkoituksella ne on semmoiset että on 6 urallista ja 4 tasaista.
Comment
-
Joo selvis vähän tänään, eli nuo oli Passatin laakerit ja niissä on ilmeisesti tuollainen 6-4 satsi. Audin satsi on sitten 5-5. Tässä autossa on kyllä passatin kone, eli se tässä vähän ihmetyttääkin kun tuola oli 5-5 satsi kiinni.
Kyllä, lohkon sisällä menee jokaiselle kaulalle oma öljykanava.
Nuo kaksi "ylimääräistä" välilaakeria tulee ilmeisesti siihen 3 runkopukkiin lohkon puolelle, tai näin ainakin ELSAsta tulkitsin.
Tähän nyt tilattiin tuo Audin sarja, missä tulee se 5 urallista ja 5 sileää liuskaa.
Comment
-
Noh, niinhän se kyllä on, mutta puuttuu tässä vielä paljon kuitakin osia, niin laitettiin tilaus vetämään noista laakereista siinä samalla.
Huomenna tulee myös tuo alaratas, tarvikkeena febin paketissa, hintaa jäi 22€ tuolle rattaalle. Pulttia ei tarvikkeena saa, joten se tulee marmorilta hintaan 8.50€.
Comment
-
Eipä tässä aivan hirveitä ole tapahtunut, sillä noita pultteja on saanut metsästää oikein urakalla. Halvalla kun yrittää päästä, niin meinaa olla vähän hankalaa. Nyt pultteja odotetaan saapuvaksi to-pe akselilla, mutta saa nähdä miten käy.
Moottoria on tullut vähän meikkailtua, kun on ollut tuota ylimääräistä aikaa toteuttaa itseään. Black on black on black tuli niinkuin eräässä tv-sarjassa discovery kanavalla yksi partaheppu usein tuumaa.
Vaihdelaatikkoon tuli vaihdettua 3-vaihteen syncro, ja pihi kun olin, purkasin yhden etuvetoisen laatikon ja otin sieltä tarvittavat osat. Laatikkorempasta meinasin aluksi ottaa enemmänkin kuvia ja selostaa kaikenlaista, mutta totesin että taitaa olla parempi jättää selostukset tekemättä. Eikä tuo nyt mitään rakettitiedettä ollut vaihtaa oita syncroja.
Comment
-
Kaveri kävi tänään aamusta heittämässä vauhtipyörän ja asetelman ohjeiden kera koneistamolle. Hintatiedusteluihin oli kaverill tuumannu että soitelevat mulle myöhemmin päivällä ja kertovat tarkemmin mitä tulee maksamaan. Kello alkoi lähestyä klo 16, eikä soittoa kuulunut, niin päätin itse soittaa koneistamolle. Puhelun jälkeen tuli kyllä sellainen fiilis että huh huh. Tuntui jotenkin siltä, että olisin jotain pahaa tehnyt kun hintaa kyselin. Hirveää raivoamista kuului puhelimesta taustalta ja joku sielä selitti että ei oo vielä ehtiny mittailla eikä mitään, niin ei voi hintaa sanoa. Miten ne mitat vaikuttaa hintaan tässä tapauksessa? Siinäpä päivän kysymys...
Comment
-
VHT wrinkle. US-parts myy noin 18€ hintaan/spraypurkki.
Vauhtipyörän koneistus ei tule onnistumaan tuossa koneistamolla jonne se torstaina meni, niin haen sen huomenna takaisin ja lähetän vähän kauemmas sellaiseen paikkaan joka osaa homman. Moottori kuitenkin on jo keulilla ja sisäänajossa, tosin vanhalla turbolla (joka vuotaa öljyä) ja vanhalla kytkin&vauhtipyörä combolla.
Apurunkoihin tulossa alumiiniset "puslat", niin vaihdetaan kytkin sitten siinä samalla kun puslat saapuu. Turbo tulee koneeseen kiinni vasta seuraavan katsastuksen jälkeen, ja siihen mennessä toivottavasti on saatu hankittua uusi polttoainepumppu ja suuttimet.
Lisätään nyt vielä todiste siitä että savut on otettu. Oli turbon pakopesä öljyä täynnä käynnistäes... Haisi hyvälle.Viimeksi muokannut Mehtala; 27.10.2013, 22:52.
Comment
-
Empä ollu tätä topiccia pitkään aikaan selannutkaan. Mutta mitä tulee tuohon runkolinjan laakerointiin, niin ne uraliuskat on kakkos pukissa. Näkyy hyvin kampuran pinnalla raita :)
Tuo kampuran kiilan murtuminen on ihan yleistä. Se murtuu jopa liian teräväks säädetystä rajottimesta. Ite teetin omaan hihnapyörään teräksisen kiilan.
Hyvä, että sait pultit ja vielä kohtuulliseen hintaan. En tosiaan tiiä, mikä katkos on Koivusella ollu koko vuoden, mutta pultteja ei varastoon saada. Ja marmorillahan nuo oli suolaiset 20e/kpl...
Comment
-
Kyllä tässä nyt niin kävi, että savuuttaa vieläkin ihan älyttömästi. Ei tämä tosin ihan yllätyksenä tullut, mutta toivoin että oltaisiin tuolla ahtimella päästy talven yli, että lumien sulattua olisi saanut lyödä tuon MHI ahtimen kiinni ja auto säädettäväksi.
Nyt olisi sitten vaihtoehtoja muutama. Ebaystä korjaussarja tuohon ahtimeen halvalla, sillä tuo on nyt väljänä jokasuuntaan, mutta siivet ei kuitenkaan vielä osu seiniin.
MHI ahdin kiinni, ja ajellaan väärällä softalla talven yli (tämä ei oiken heti innostaisi, sillä seokset olisi vähän mitä sattuu ja saattaisi jotain mennä rikki?) MHI ahdin kiinni, ja jäädään odottelemaan lumien sulamista kunnes auto saadaan säädettyä.
Jos tuollaisen ahtimen korjaussarjan itse ahtimeen asentaa, niin onko tasapainotus välttämätön? Kuitenkin vain sen 5-6kk pitäisi ahtimen ikää saada lisättyä.
Suuttimet on vieläkin hakusessa, kun ei ole mitään hajua minkälaiset tuonne pitäisi laittaa, opiskellaan kuitenkin tästä lisää jatkuvasti.
Polttoainepumpun kanssa on vähän kahden vaiheilla, walbro vai 044? 044 kestäisi ilmeisesti myös tuota re85 tavaraa, mutta walbron perus inline pumppu ei kestä. 044 vs. walbron peruspumpun hintaero on kuitenkin todella pieni, sillä 044 pumpun saisin tuosta työpaikan kautta melko halvalla (185€), kun walbro maksaisi noin 150€+tk. Itse alan varmaan kallistua tuon 044 pumpun suuntaan, sillä melu ei tässä autossa haittaa kun sitä jo muutenkin riittää.
Comment
-
Voihan sen mitsunkin siihen ruuvata, mutta portti vain niin löysälle, ettei ahda montaa kymppiä.
Toisaalta käytetyn vakioturbon katukauppahinta on jossain vähän toisella satasella, että vakion remontoimisessa ei ole kyllä mitään järkeä.
Walbroista ei oo ku harmia. 044 vaan niin toimii.
Comment
-
Eikä se pumpun melu edes sisätiloihin juuri kuulu, jos on orkkiskannakkeessa orkkiskumitötteröiden varassa. Sitten kun alkaa bensa loppua, niin että repii ilmaa sekaan niin kuuluu kabiiniinkin.
Comment
-
Eipä tuon vakioahtimen kunnostuskaan nyt niin mahdottoman kalliiksi tule, kun korjaussarjaa saa ebaystä noin 45€ hintaan. Tietysti siihen vielä tuo tasapainotus päälle jonka hinta ei ole vielä tiedossa, niin ollaan varmaan aikalailla samoissa hinnoissa tuon käytetyn "ehjän" kanssa. Tuossa vaan ei ole tuo pakopesä vielä halki, niinkuin näissä tapaa(?) yleensä olla.
Mitsun ahtimen kun tuohon nyt ruuvais, niin tietysti säästäis vähän noissa ns. turhissa kuluissa eli orkkis ahtimen kunnostu. Mitsun ahtimesta kun puuttuu nuo öljy- ja vesiputket ja DP:n laippaan pitäisi löytää jostain CAD kuvat, tai sitten ostaa tuo laippa jostain sopivaan hintaan.
Boschin pumpun äänet ei tosiaan haittaa, mutta kyllähän tuola auton alla se alkuperäinen kannake on niiden kumitötteröiden varassa. K-jetin vaatima paineen tasaaja tms. mikä nyt ikinä onkaan, on linjasta jo poistettu.
Kävin tuossa juuri vähän putsailemassa autoa sisältä, kun on kahden vuoden pölyt ja roskat autossa sisällä. Ei oikein ole kiinnostanut tuo sisustan pesu, kun tässähän ei ole ollut raitisilmansuodatinta ollenkaan. Viimeksi kun kesällä tilailin Tepolta osia, otin mukaan foorumeilta löytyvällä osanumerolla B4 korisen raitisilmasuodatinkotelon, jonka asennin autoon. Huomenna pitää käydä hakemassa vielä suodatin siihen, niin jos alkaisi pölyt pysymään auton ulkopuolella.
Samalla tuli myös soviteltua keulalle 90 audin H4+H1 ajovalot, coupen sumuvalot ja vilkut toimintaan ja 90 audin maskin. Ajovaloja koitin jo aiemmin viikolla laittaa, mutta totesin että välijäähdytin ei enää mahdu paikalleen -> välijäähdytin muokattavaksi. Välijäähdyttimestä otettiin noin 10cm korkeudesta pois että ajovaloille saatiin tilaa. Keulalla oli siis tuo motonetistäkin löytyvä 600x300x75 välijäähdytin, joka on nyt kokoa 600x200x75. Hieman ylisuuri noille vakiotehoille, mutta halvalla kun sai ja tilaa löytyi, niin sellainen tuli.Viimeksi muokannut Mehtala; 3.11.2013, 23:14. Perustelu: DN -> DP... kerpeleen näppäimistövirheet...
Comment
-
Öljysyöttö kannattaa tehdä etukautta. Hydraulifirmat auttaa. Muistaakseni M12x1.5 molemmissa päissä. Jos laitat punosteflonin, kannattaa suojata hyvin laturin seudulla.......
Paluu syntyy vakiosta noin 10cm jatkoputkella ja hitsikoneella. Ahtimen pään laippa on sopiva.
DP-laipassa auttaa esim KKD.
Siis DB niille, jotka jostain ihmeen syystä moista termiä käyttävät :)
Comment
-
Oli leimattuna b3 tuolle koneelle, mutta tahtoo leveämmät kaaret, niin näin on helpompi. B3 kori saattaa tulla myyntiin ilman moottoria, joten jos kiinnostusta löytyy, niin YV:tä saa laittaa näin ennakkoon. Myyntiin tulee "julkisesti" vasta kun olen saanut moottorin irroitettua.
Comment
-
-
Eihän se ongelma sinänsä ole. moottorin on oltava täysin alkuperäinen, mukaanlukien voimansiirto (moottorin mukaan) ym päästöön vaikuttavat osat. päästötodistus maahantuojalta, kaikki paperihommat ja muutoskatsastus konttorilla n.200€. +Kaikki työt siihen päälle.
Jos nyt b4 kaaria haluaa niin mun neuvo olisi b3 naamankohotus.
Comment
-
Tuo mun B3 on vähäpäästöinen, ja muutoskatsastuskin oli todella helppo homma.
Tuli käytettyä tuota B4:sta leimalla, ja hylsyhän sieltä tuli. Etualatukivarsien sisemmät puslat oli kaikki 4kpl väljänä joten auto meni käyttökieltoon.
Katsastajan kanssa etsittiin autosta ajoittain etupäästä kuuluvaa kolahdusta tuloksetta, sillä mitään sellaista kolahdusta aiheuttavaa vikaa ei löytynyt. Kolahdus kuullosti aivankuin olisi jokin nivel ollut väljä, mutta nivelistä ei vikoja siis löytynyt.
Lisäksi rikkinäisestä takavalosta ja jäähdytysnestevuodosta tuli korjauskehotus. Jäähdytysnestettä vuoti alavesiletkusta jäähdyttäjän päästä, jota koitin nyt aluksi saada loppumaan ihan vain "klemmaria" kiristämällä (mikä noiden virallinen nimi nyt onkaan?, sininen ABA).
Samalla katsurin kanssa keskustellessa ja autoa tutkiessa käytiin läpi sellaisia mahdollisia korjauksen kohteita, ja listalle pääsi seuraavanlaisia vikoja.
Etupäässä iskunvaimennintolpat oli aika happamat siitä yläpäästä sen korkin alapuolelta jolla iskaripatruuna kiristetään tolppaan. Takaperä vuotaa öljyä oikealta puolen, onneksi siis se pienempi ja halvempi stefa. Takana kallistuksenvakaajan korikiinnikkeissä pieni välys ja oikealla puolella käsijarrun vipu jumittaa hieman.
Auton mukana tulleista kuiteista löytyy todisteet, että taakse on vaihdettu alatukivarsien sisemmät puslat ja eteen alapallonivelet. Nämä osat olen siis itse asentanut tähän autoon edelliselle omistajalle.
Vaihdoin sitten kotiin päästyäni B3 koriseen varatut alatukivarret autoon alle. Raidetangon päät vaihdoin samalla kun sellaiset hyllystä löytyi, ja samalla näihin ja alapalloihin laitettiin rasvaus nipat. Tämän jälkeen oli jäljellä enään pyörien suuntaus, ja sitähän suoritettiin heti hartaudella. Takapäässä kun oli muutama pultti jumittunut puslan sisälle heti kunnolla, eli molemmin puolin auraksensäätö ja vasemmalta puolelta camber säätö oli jumissa. Camber säätöpultti lähti melko kivasti paineilmavasaran ja pulttipyssyn avustuksella, mutta nuo aurauksensäätöpultit jätin suosista rauhaan, kun ei paineilmavasaralla mahtunut pultteja "lyömään".
Kaikki kulmat tuli sitten 3 tunnin urakan päätteeksi viriteltyä niin lähelle ihannearvoja kuin mahdollista oli tuon autossa olevan madallussarjan myötä.Viimeksi muokannut Mehtala; 10.11.2013, 11:55.
Comment
-
Pari niskan harjoitusliikettä pääsi tuonne kuvien loppuun, kun näköjään foorumi tahtoo oikaista kuvat kyljelleen.
Jos ihmettelet miksi kuva windowsissa näkyy oikein, johtuu siitä että windowsin photo viewer kääntää kuvan lennossa oikein päin. Jos haluat foorumille upata kuvat oikein päin niin käännä ne ensin kuvankäsittelyohjelmalla.
Comment
Comment