Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80q projekti

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • C4 S4 takajarrulevyt lähti tänään tilaukseen, ja oletettavasti tulee huomenna tai viimeistään perjantaina.
    Jarrusatulatkin pesin jo sitruunahapoista, huomenna tarkoitus näyttää niille töissä vähän teräsharjaa ja ottaa muutama kuva mitä 3 päivää 10% sitruunahapossa on saanut aikaan.

    Millä porukka on maalaillut näitä jarrusatuloita?

    edit. Kuva lisätty. Kevyesti teräsharjalla harjailin läpi, mutta pitää vielä hakea pari teräsharja "tupsua" että saa kaikko kolot puhdisteltua.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Mehtala; 10.1.2013, 19:11. Perustelu: kuva lisätty

    Comment


      Viimeksi vetelin satulat muistaakseni Motipin kuumaa kestavällä sprayllä. On vielä kokeilematta, miten kestää.

      Comment


        Samaa polyuretaaniepoksia oon ruutannu satuloihin mitä kaikkiin muihinkin alustan osiin.

        Comment


        • Käsillehän tämä nyt sitten meni. Jostain katsoin että 80 audin takajarrulevyn korkeus on 59mm, mutta tuo olikin ilmeisesti etuvetoisen, sillä tässä autossa on takana alla 40mm korkeat jarrulevyt.

          Täytyisi siis löytää jotkin sopivat levyt, jotka olisi edes lähelle samaa kokoa, 269x22, korkeus 40mm. Koko voi olla suurempi, sillä tunnen hyvän sorvarin. Korkeus tulisi olla jotain väliltä 36-40mm, ettei kovasti tulisi satulat ulos vaikeuttaen vanteiden valintaa.

          Nyt multa löytyy siis ylimääräiset C4 S4 jarrulevyt, kokoa 269x22, korkeus 59,5mm ja keskireikä 68mm, tuplajako 5x100/5x112. Nämä tulee myyntiin, kunhan saan lopullisen hinnan selville jos eivät ota enää näitä takaisin liikkeeseen.
          Attached Files

          Comment


            http://www.bremboaftermarket.com/En/...earchMode=Size

            Comment


              Itse maalasin VHT:n Engine Enamelilla. Tulee uunituksen jälkeen tosi kova pinta, kestää liuottimia ja lämpöä. Mutta niin kova, että kolauksesta irtoaa palanen. Eikös noita urssin satuloita urssin levyllä ole asennettu, pitikö siinä vaihtaa ankkurit vai mitä?

              Comment


                Vanhan takajarrureseptin levy on jonkun 5x100 jakoisen A3:n jne etulevy.

                Comment


                  Joo, mulla taitaa olla juurikin a3 etulevyt omassa. Ikävänä puolena levyyn piti sorvata ulkohalkaisija pienemmäksi, keskireikä isommaksi ja tehdä vielä pulttijako uusiksi. Olen aina silloin tällöin miettinyt josko pitäisi haeskella joku vähän helpommalla sopiva levy tuohon, mutta tuntuvat kuluvan näillä kilsoilla onneksi sen verran hitaasti takalevyt että välitöntä tarvetta ei vielä ole ollut.

                  Comment


                  • Hommasin Citroen Berlingon/joku vastaava ranskis etujarrulevyt tähän. Koko olisi 266x22, korkeus 34,6mm.
                    Onhan tuo pari milliä pienempi kuin se näille jarruille tarkoitett jarrulevy, mutta tuskin vaikuttaa mitenkään tässä tapauksessa. Satulat vedin mustiksi vasaralakalla, katsotaan miten pysyy.
                    Huomenna pitää koittaa ehtiä kasata nuo satulat, ja viedä noi citikan jarrulevyt sorviin, sillä keskireikä on vähän liian pieni, jako on kuitenkin jo valmiiksi sen 4x108.
                    Turbon öljynpaluu pitää parsia kasaan, sillä vuotaa jo melkoisesti. Ilmeisesti tullut marssimurtuma jostain syystä turbon päähän laipan juureen -> putkessa hiusmurtuma laipan "alla", tai ainakin se siltä kovasti vaikuttaa, kun ei tiivisteen vaihto auttanutkaan toivotusti. Kellään jäänyt ylimääräiseksi tuota putkea jostain ahdinpäivityksestä?
                    Ajattelin tällä lähteä käymään tahkolla, jos vain ehdin lähteä, ja nuo jarrut ja öljyvuoto on saatu korjattua.

                    Comment


                      Minulla on yks aeb/ajl öljypaluuputki ylimääräisenä. Jos semmoista tarvitset.

                      Comment


                      • Nyt olisi takajarrut laitettu kasaan, ja satulat paikalleen, että saatiin takajarrut taas käyttöön. Tiivisteiden laitto oli aikalailla vanha pois, uusi tilalle ja vaseliiniä muutamaan paikkaan. Käytin Budweg merkkisiä tiivistesarjoja, jotka sisälsivät kaikki tiivisteet mitä tuossa satulassa on, myös männän stefan. Vaseliiniä laitoin käsijarruvivun "kammioon" niin, ettei kyllä enempää olisi mahtunut. Nippaa en laittanut, sillä olettaisin että tuo herkistely kestää muutaman vuoden.

                        Jarrulevyjä mallailin kyllä paikalleen, mutta pitäisi sorvata keskireikä ensin 2mm suuremmaksi, 66mm -> 68mm. Tilaa tuntuisi olevan vanteiden sisällä, vaikka satulaa tuodaankin noin sentin verran kauemmaksi ja ulommaksi, siis ainakin nuo peltivanteet käy.

                        Öljyvuoto johtui tosiaan tuosta marssimurtumasta laipan juuressa, parempaa selitystä murtuman kohdasta kuvissa. Nuukana miehenä hitsasin tuon "ehjäksi", vaikka mika_.s tarjosikin ehjää putkea, vaikuttaisi ainakin vielä pitävän, mutta seurataan tilannetta. Ostetaan sitten jostain uusi, jos tuo nyt ei kestä.
                        Attached Files

                        Comment


                          Hitsaamallahan noita on rakennettu projekteihin muutenkin. :) Noissa on useasti putki juotettuna laippaan, joten hitsaaminen saattaa vähän räkiä.

                          Comment


                          • No niin, nyt on takajarrut nipussa ja alla.

                            Öljypaluu ei ensimmäisellä yrityksellä korjaantunut, joten otin sen uudestaa pois ja hitsasin vähän isommilla virroilla, ja nyt tuntuisi pitävän. Ei ainakaan merkkaa enää.

                            Jääkausikin tuli avattua tänään, ja kyllä olikin kivaa. Sama paikka, kuin viimevuonna, mutta tehoa oli vähän toiseen tahtiin. Ahtoputki irtosi 5 kertaa kesken ajon, joten pitää noille suunnitella jotain ennen tahkoa, sillä on varsin pirullinen tunne kun letku paukahtaa irti kesken mutkan ja auto sammuu.
                            Attached Files

                            Comment


                            • Käytiin taas ajelemassa jäällä ja tälläkertaa pääsi köyden nokkaan molempiin päihin. Kaveri sukelsi kylki edellä penkan päälle, ja itse päätin ajaa pitkittäin penkan päälle. Olihan se hienoa kun 3 pyörää sutii tyhjää, eikä liiku mihinkään.

                              Kerran lähti ahtoputki irti, ja siinä sitten MAFfin johtoa irroittaessa totesin, että saahan sen ahtimen oikein mukavasti punahehkuun kun vaan antaa happea riittävästi. Tämän jälkeen tulin kyllä siihen tulokseen että pakko käydä hitsailemassa vähän saumaa ahtoputkiin, tai ahdin alkaa olla entinen peli ennen kesää. Ei varmaan ole kovin tervettä jos auto sammuu kesken lennon ahdin punaisena :S
                              Attached Files

                              Comment


                              • Löytyi täältä foorumien kautta sopivasti ABY:n ilmansuodatinkotelo, joten ostin sen pois kuljeksimasta. Tänään hain paketin matkahuollosta ja laitoin paikalleen töiden jälkeen.

                                Hieman meinasi olla ongelmia, kun ensin MAF putki oli liian pieni tuohon suodatinkotelon reikään. Tämä ratkaisin tuon "vaparin" mukana tulleella muovisella/kumisella sovite holkilla, joka meni tuohon reikään sopivasti tiivistäen reiän. MAF putkessa olevat 2 kiinnitysreikää piti surentaa ja tehdä pitkiksi, että se saatiin pultattua tuohon kotelon kanteen kiinni.

                                Imuputki jäi heti kättelyssä lyhyeksi, mutta sen katkaisemalla ja 10cm pätkä rautaputkea ratkaisi asian kivasti.

                                Tuolle Sytytyksen esivasteelle (vai mikä nyt onkaan) tei reiän tuohon kannen taakse, joten tuon reiän pystyy tarvittaessa tukkimaan ilman että näkyy päälle.

                                On muuten aika korkea tuo kotelo...
                                Attached Files

                                Comment


                                • Kävin tänään hakemassa marmorilta kalliin rautalangan pätkän alavesiletkuun, että saan sen lukittua paikoilleen ilman rautalanka patenttia.

                                  Lisäksi asensin aiemmin viikolla tämän keskuslukituksen takapenkin alle, tosin en laittanut mitään vilkuttelevia ledejä yms. hämppää mitä tuossa tuli mukana. Vain keskuslukituksen ohjaus ja vilkku kuittaus. Kytkentäkaavion voisin vaikka huomisen aikana värkätä, jos joku vaikka tahtoo tuollaisen omaansa laittaa.

                                  Kapulat tuossa sarjassa oli yllättävän laadukkaan tuntuiset, toisinkuin nuo stiletti malliset jotka oli täys leluja. Kantama on vähintään riittävä, ja ainakin pidempi kuin vm. -00 S3:sessa on orggis avaimessa juuri vaihdetulla paristolla. Antenni tuossa ei ole kuin joku 15cm pitkä, ja sekin on autossa keskellä takapenkin alla, eikä ole suunnattu mitenkään erikoisemmin.

                                  Tahkoa varten autoon on nyt asennettu katalysaattori (yleismallinen käytetty ääntä hiljentämään matka-ajoa varten), mutta vielä pitäisi vaihtaa vetonivel vasemmalle eteen (pitää meteliä) ja korjata vasen ajovalo josta meni viimeksi penkassa vieraillessa yläkiinnikkeet poikki.

                                  Comment


                                  • Tätä kun lukee niin tuntuu kuin lukisi oman auton kertomusta :D Melkein kaikki on tehty samalla tavalla kuin itsellänikin. Jopa lastukin taitaa olla sama. Mihin laitoit nuo öljynpaine/lämpö/varoitus anturit. Ng:ssä oli ainakin 3 erillistä anturia ja lämpöanturille pitäisi löytää paikka AEB:stä.

                                    Comment


                                    • Otin alkuperäisestä koneesta tuohon AEB koneeseen vain sen 0.3bar(?) anturin ja toisen jätin pois. Samalla johtosarjasta karsittiin se rele öljynpaineanturien välistä pois. En tajua mitä virkaa tuolla kahden anturin viritelmällä siellä alkuperäisissä sähköissä on.
                                      Lisäksi autosta löytyy nuo alkuperäiset lisämittarit, joten öljynpaineen näkee niistä tarvittaessa.

                                      Comment


                                      • Joko muutoskatsastettu?

                                        Comment


                                        • Keskiviikkona olisi aamusta tarkoitus käydä näyttämässä jos paperit kelpaisi inssille.

                                          Comment


                                            Otin alkuperäisestä koneesta tuohon AEB koneeseen vain sen 0.3bar(?) anturin ja toisen jätin pois. Samalla johtosarjasta karsittiin se rele öljynpaineanturien välistä pois. En tajua mitä virkaa tuolla kahden anturin viritelmällä siellä alkuperäisissä sähköissä on.
                                            Toinen anturi on 1.8 bar:n anturi, joka maadoittaa, kun tuo paine ylitetään. Rele huutaa, jos kierroksia on yli 3000 rpm tjsp. ja paine alle tuon. Joten hyvinkin tarpeellisena anturina tuota itse pidän, koska vaikka 0.5 bar täydellä kuormalla ei sytytä valoa, mutta moottorin voi rikkoa.

                                            Comment


                                            • Tuliko leima?

                                              Comment


                                              • Audi leimattu ongelmitta ja moottori muutoskatsastettu. Prosentteja tuli 16,5. Moottori, jäähdyttimet ja takaperän laipat ja sisemmät nivele. Otteeseen merkintä että pääjarrusylinteri vaihdettu 22mm -> 25mm.

                                                Comment


                                                  Hieno homma, sitten vaan kovaa ajoa, että pääsee virittämään! :)

                                                  Comment


                                                  • Otin alkuperäisestä koneesta tuohon AEB koneeseen vain sen 0.3bar(?) anturin ja toisen jätin pois. Samalla johtosarjasta karsittiin se rele öljynpaineanturien välistä pois. En tajua mitä virkaa tuolla kahden anturin viritelmällä siellä alkuperäisissä sähköissä on.
                                                    Lisäksi autosta löytyy nuo alkuperäiset lisämittarit, joten öljynpaineen näkee niistä tarvittaessa.
                                                    Itselläni on samat lisämittarit ja tosiaan öljynlämpömittarin anturille pitäisi keksiä paikka. Minkä kokoisella kierteellä se sun anturi oli? Otitko sen vanhasta moottorista?

                                                    edit: Olisko se anturi 049919563B? Laitoit vissiin kaikki 3 anturia öljynsuodattimen jalkaan?
                                                    Viimeksi muokannut Krisu; 28.3.2013, 07:53.

                                                    Comment


                                                    • Hiljaiseloa ollut tämän osalta melkein koko kesän, mutta jotain pientä on tehty kuitenkin.

                                                      Tuli hankittua 90 audin ajovalot, jotka olen suunnitellut tuohon laittavani. Etupäähän vaihdoin jo b4 etulokarit ja coupen etupuskurin (sen leuattoman version). Nyt välijijäähdytintä saisi pudottaa yhden 5cm alaspäin ja olisi taas mahdollisuus saada hinauslenkki takaisin etupäähän kiinni tämän johdosta. Nykyisellä setupilla hinauslenkki piti laikata irti ahtoputken tieltä.

                                                      Tuli myös ostettua Tanehau:lta vakkarin osat S8:sta. Toimimaton värkki oli jo tuolla edellisessä kopassa, mutta ajattelin vian löytyvän viiksipaketin johdoista, vaan ei ollutkaan. Vakkarin ohjainlaitteessa oli juotokset värisseet irti, ja netistä löytyvien ohjeiden mukaan kolvailin nuo komponentin uudelleen kiinni. Vakkarin johtosarjan tein itse kokonaan, ainoastaan ohjainlaitteen liitin tuli mukaan helpottamaan elämää. Kytkin- ja jarrupolkimien kytkimet meni suoraan S8:sta tuonne paikalleen, sillä molemmissa on samat kytkimet. Viiksipaketit joutui yhdistelemään että sai kasikymppiin sopivan liittimen, piti pelkkä vakkarin viiksi purkaa tuosta S8 viiksipaketista irti.

                                                      Tuli myös hankittua tuollainen MHI TD04-16G6HL-10.5T Ahdin täältä foorumeilta kun halvalla sain. Olinkin jo lähellä myydä pois, kun alkoit tuo pakosarjan teko vaikuttamaan ylivoimaisen vaikealta, mutta porkkis tuli ja pelasti.

                                                      Nyt enää tarvitsisi ilmeisesti ostaa ainakin suuttimet (kuinka suuret?) ja varmuudeksi laakeroida alakerta uusiksi. Tavoite olisi noin 300-320hp, joten ilmamassamittarikin jäänee pieneksi? Mitä laakereita tuonne alakertaan kannattaa laittaa ja minkä merkkisenä? OEM, ACL vai käykö ihan tarvikkeena saatavat Glycot?

                                                      Koneeseenhan tehtiin kansiremontti viimekesänä, joten ei nyt ainakaan tälle talvea viitsisi nostaa kantta irti että vaihtaisi männänrenkaat. Koneessa oli kuitenkin tasaiset puristuspaineet kun ne viimeviikolla varmuudeksi tarkistin, eikä muutenkaan mitään vikaa ole ollut. Ahdin vain vuotaa öljyä aika raakasti ulospäin.
                                                      Viimeksi muokannut Mehtala; 15.9.2013, 15:48.

                                                      Comment


                                                      • Homma on hieman taas edennyt viikonlopun aikana, kun lauantaina illasta tuli idea että voisihan sen moottorin nostaa jo pois konehuoneesta. Tuumasta toimeen, ja 2tuntia 15min myöhemmin kone olikin lattialla vaihdelaatikon kera.

                                                        Tänään otin öljypohjan irti ja irrotin samalla KK-laakerit, joista 3 ja 4 pytyn laakerit oli jo melkoisen harmaat ja kulahtaneen oloiset, mutta niistäkin vain toiset. En nyt tähän hätään muista oliko kuluneempi laakeri ylä- vai alapuolella, mutta koitetaan tarkistaa huomenna.

                                                        Tuli jo hommattua nuo KK-laakerit, RK-laakerit ja RK välilaakerit. Samalla otin kiertokangen mutterit ja tilaukseen meni runkopukkien pultit, kun bosch esitronic väitti että ne tulisi uusia. Samalla lievää ihmetystä aihetti, kun esitronicin mukaan noita kiertokammen pultteja ei tarvitse muka uusia? Siis häh? Ja kestääkö nuo vakio pultit nyt sen mitä tuolta haetaan, eli sen 300hp? Vai pitääkö tuonne alkaa etsimään jostain ARP pultteja?
                                                        Attached Files
                                                        Viimeksi muokannut Mehtala; 7.10.2013, 17:50.

                                                        Comment


                                                        • Pieni uppi tähän väliin, eli Runkopukkien pultit tulee huomenna, mutta suomesta ei löydy mistään noita kiertokangen pulttia. Marmorilta saisi 3 päivän toimitusajalla pultit huokeaan 22€/kpl hintaan, ja ei muuten ihan heti tee mieli ostaa niitä siis marmorilta. Koivunen myy eioo:ta, mutta tänään töistä soiteltiin sinne ja väittivät että varastoon olisi tulossa täydennyksiä viikolla 43.
                                                          Dona:n kanssa käytiin YV:llä keskustelua aiheesta, ja kuulemman koivuselta on luvattu tuota täydennystä varastoon tammikuusta lähtien. Saa nähdä miten käy.
                                                          Laitoin kuitenkin tänään kokeeksi nuo pultit tilaukseen tuolta topautoosat.fi sivulta, joten katsotaan mitä sieltä tulee, jos yleensä tulee mitään.

                                                          Comment


                                                          • Lämpimikseni tässä taas päivitän, mutta tänään homma taas vähän eteni, eli kampiakselin irroitus.
                                                            Click image for larger version

Name:	20131009_164233[1].jpg
Views:	1
Size:	246,2 Kt
ID:	1615266Click image for larger version

Name:	20131009_164241[1].jpg
Views:	1
Size:	187,7 Kt
ID:	1615267Click image for larger version

Name:	20131009_164249[1].jpg
Views:	1
Size:	259,1 Kt
ID:	1615268

                                                            Oli muuten outo fiilis, kun avasin alapyörän pultin ja otin alapyörän irti. Oli kiila mennyt poikki ja siirtynyt hieman sivuun.
                                                            Click image for larger version

Name:	20131009_164309[1].jpg
Views:	1
Size:	183,7 Kt
ID:	1615265

                                                            Mitään vikakoodeja aiheeseen liittyen ei auto ole missään välissä antanut, enkä tuota alapyörää koskaan ole vielä aiemmin tästä koneesta avannut. Hieman ehkä hulluntuuria ollut tässä remontissa mukana?

                                                            Homma jäi vähän kesken, kun huomasin että RK-laakeripaketti on virheellisesti pakattu. Pakkauksessa oli 6 yläpuolen laakeria (liuska jossa ura keskellä) ja 4 alapuolen laakeria (ilman tuota uraa). Huomenna mennään katsomaan josko löytyisi sellainen paketti jossa on oikeat määrät osia.

                                                            Lopuksi vielä kuva noista KK-laakereista
                                                            Click image for larger version

Name:	20131009_155141[1].jpg
Views:	1
Size:	100,4 Kt
ID:	1615269

                                                            Comment


                                                            • Jaahas, taitaapi sitten myös minun moottorista lähteä kampiakseli irti. Minun paketissa saattoi myös olla 6 yläpuolen laakeria ja 4 alapuolen laakeria. Täysin varmaksi en tuota muista ja nyt sitten taitaa yöunet mennä jos en tuota pura ja tarkista asiaa. Taisin jotenkin kuvitella, että kolmospukkiin kuuluu molemmille puolille tuollaiset laakerit joissa on ura, koska siihen tulee ne välilaakerit vai mitä ne nyt onkaan nimeltään. Tuo minun setti oli myös Glyco-merkkinen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X