Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80q projekti

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Torstaina tuli hieman väännettyä auton kytkimen parissa ja samalla siinä tuli vaihdettua kaksi vuotta hyllyssä olleen alumiinipuslat etuapurunkoon. Kytkimen vaihdossa nyt ei mitään ihmeellistä ollut, vanha pois ja uusi tilalle. Olin tosin pihi ja vaihdoin vain uuden vakiolevyn. Kytkinpoljin on nyt huomattavasti kevyempi, eikä jalka ala krampata jos pitää pidempään poljinta painaa.
    Apurungon puslien kanssa taas meinasi palaa järki. Paineilmataltalla ja kaikella muulla mahdollisella niitä sieltä melkein tunnin irroittelin. Prässiin en mitenkään järkevästi tuota saanut, kun ei ole oikea tasaisia pintoja mitä vasten laittaa erinäisiä holkkeja tms. Puslat kuitenkin loppuviimein sain vaihdettua, mitä nyt puslien reiät piti porata isommaksi 10mm -> 12mm, sillä puslat oli aikoinaan teetetty B3 koriin.
    Samalla tuli tehtyä reikä apurunkoon kuskin puolelle vetoakselin alitukseen, eli sai alkaa hitsailemaan sitä vielä kaiken muun lisäksi. Vanha ruoteinen osa pois ja uusi tilalle 4mm levystä. Lopuksi vielä mustaa hammeriteä niskaan, ja saa kelvata.
    Myös corsan ohjaustehostin saapui tällä viikolla ja se on kyllä livenä aika kookas. Saa nähdä mahtuuko paikalleen sitten ollenkaan, sillä odotin että esimerkiksi moottori olisi ollut jotain lasinpyyhkijän moottorin kokoluokkaa halkaisijaltaan noin 5cm, niin tuo onkin 10cm ja joka suhteessa paljon isompi. Pitää vähän kuvata sitä kun ehtii ihmetellä enemmän.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Mehtala; 5.3.2016, 14:20.

    Comment


      Alkuperäinen kirjoittaja holkeri Näytä viesti
      Eikös muutoskatsastus onnistu 174hv+20% penkkilapulla nykysäännön mukaan?
      Ei onnistu. Jos teho nousee yli vakion on aina verrattava sellaiseen vertailumalliin jossa on vähintään yhtäpaljon tehoa kuin uusi mitattu teho. Tai Maksimissaan tehokkain vertailumalli +20%. Tässä tapauksessa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin verrata s2.

      Comment


        Kumman Corsa tehostaja tuli B vai C. Tuo C:n on liian pitkä tai ainakin kolariturvallisuus palaa <50 -luvulle. Sulakerasian kanssa tuo istui kivasi. B corsan moottori taas hieman erimallinen ettei oikein istu orkkis reletaulun kanssa. Vaatii muutenkin jonkinlaisia adapetereita. Akseliksi sopii Opel Merivan akseli. Siinä on toinen pää tupla-D (Corsa B Ohjaustehostin) ja toinen ZF:ään (audi) sopivalla boorituksella. Pikku viilausta tartti mutta OK! Minulla on kaikki suunnilleen tarvittavan myynnissä: Automaattinen ohjain sun muut. Itse laitan sähkötoimisen hydraulipumpun A sarjan mersusta saxo:sta tai 106 pösöstä. Onhan noita moni laittanut mutta henkilökohtainen kompetenssi ei riittänyt :D Pari kuvaa omasta https://www.dropbox.com/sh/aq6dnrpxf...StXSTj0Wa?dl=0
        Viimeksi muokannut hiloran; 6.3.2016, 21:17.

        Comment


        • Tää tehostin jonka ostin taitaa olla juurikin tuo C corsan tehostin.

          Comment


            Varoituksen sana, joka nyt tämän homman suhteen tulee myöhässä, tuota hammeritea koskien. Se ei nimittäin yksinään pidä ruostetta kovinkaan tehokkaasti loitolla ainakaan tuolla alustan komponenteissa. Olen itse sen virheen tehnyt että pelkällä hammeritella maalannut ja en tee toiste. Varmaan ihan ok jos vetää jonkun epoksipohjan tms. alle.

            Noista t89 apurungon puslista. Ne vakiopuslathan on semmoiset, että siellä on puslan ulomman metalliholkin ja apurungon reiän välissä vielä kumia. Eli sen takia kaikki iskevät työkalut toimii huonosti kun se kumikerros syö iskun voiman pois. Reilunkokoinen normaali 2-jalkainen ulosvetäjä on aika hyvä keksintö tuossa, siihen askartelee jonkun sopivan holkin tai painaa suoraan puslan keskireiästä että saa jatkuvalle puristukselle. Toki myös hylsyistä ja kierretangosta saa työkalun väkästeltyä tms.

            Comment


            • Joo tuon kummihomman huomasin siinä itsekin kun ensimmäisen puslan sain irti, mutta periksi ei anneta (ei löytynyt niitä sopivia hylsyjä) :D
              Kyllä tuonne hammeriten alle meni kerros jotain "ruosteenesto" pohjamaalia, mutta katsotaan miten tuo tuosta edistyy. Jos oikein hurjaksi jossain vaiheessa alkaisi ja veisi kaikki alustan osat hiekkapuhallettavaksi ja pulveriin. Saattaisi sitten kyllä tulla vähän liian hyvä muuhun autoon verrattuna...

              Comment


                Itse maalasin Jotunin satamalaiturimaalilla ässän alustanosat. Tuo Hammerrite ei tosiaan ole yksinään hyvä ruostetta vastaan. Joku venekäyttöön tarkoitettu epoksi vois toimia tuolla alustassa. Ja nimenomaan metallipinnoille tarkoitettu epoksi.

                Comment


                  Tuohon muutoskatsastukseen vielä.
                  Nykyisten sääntöjen mukaan kansi määrää minimi tehot.
                  Eli AAN koneen tehot voisi kuvitella pystyvän kuristamaan 160hv NM kantta käyttäen sopivalle 174hv tehoille.
                  Kumpi sitten on helpompaa kuristaminen taikka alustan muutos S2 tasolle.

                  Comment


                  • Eli paperilla AAN ja lohkon päällä NM. Ei varmaan joka inssi ole perillä miltä eri kannet näyttää.

                    Comment


                      Ja vaikka olis perilläkin, niin ihan samalle ne näyttää. :) Sillä oletuksella tietysti että vesireiät on tehty siihen "NM" kanteen.

                      Comment


                        Eikö se nyt ole ihan se ja sama, mistä kannesta se on tehty, jos leimalle viedään omavalmistemoottoria ja sille toimitetaan tehomittaustodistus? Ei se kansi virtaa samalla tavalla, jos sinne on vaihdettu nokkia tms., saati sitten puukotettu moottorinohjaimen säätöjä. Nokkien ajoitus, ahtopaine jne vaikuttaa myös. Eihän se aina ole edes tiedossa, mistä se kansi on kotoisin. Vai pitääkö sille katsurille viedä kannesta virtauspaperit eri venttiilien nostoilla ja ahtopaineilla?
                        Viimeksi muokannut arto s; 8.3.2016, 11:17.

                        Comment


                          Kun ei ole sama. Nykyään ovat konttorilla tarkempia tuon osalta, omavalmiste ei kelpaa selitykseksi. Tehonmittaustodistus pitää olla kyllä joo, mutta pitää myös pystyä selventämään mistä se kansi on kotoisin. Kannattaa vierailla konttorilla ennen muutosleimaa ja keskustella syvällisesti asiat halki. Nimim. helmikuussa pariin kertaan muutosleimalla käynyt.

                          Comment


                            Yksi vaihtoehto on ostaa helvetin kalliilla purkaamosta NM kansi ja pyytää kuittiin merkinnän mistä on peräisin numeroineen. Tähän asti tälläinen asiakirja on kelvannut.
                            Yksityiseltä ostetun irtokannen alkuperä voi olla hankalampi perustella. Tiedä sitten miten valunumeroiden perusteella saa papereita maahantuojalta/varaosatiskiltä/jostain.
                            Mutta tosiaan jos pelkästään sanoo, että kansi on siitä ja siitä peräisin niin ei riitä.
                            Viimeksi muokannut Hermann; 8.3.2016, 11:27.

                            Comment


                            • Tehtaalta on tullut varaosakansia joissa ei ole ollenkaan numeroa, miten ne näihin suhtautuvat? Minun harrasteista ei ole koskaan tarkemmin katsottu kansia ym., kerran sanoi, että aika kova ääninen auto. Siinä oli kyllä Marteliuksen putki eikä se siitä sen kummemmin muuta virkannut.

                              Comment


                                Ennen oli ennen. Niin se meni omakin tekniikanvaihto läpi saatesanoin "hyvinhän se sinne istuu". Tänä päivänä inssien omaa harkintavaltaa on käsittääkseni rajoitettu, tai ainakin tietoa muutostöistä ja osien alkuperästä vaaditaan entistä enemmän. Kuten aiemminkin, parasta on mennä käymään asia läpi inssin kanssa ennen muutoskatsastusta. Jos henkilökemiat ei kohtaa, kannattaa harkita inssin vaihtamista.

                                Comment


                                  Missä ja miten tuo pykälä on ilmaistu että kansi määrää tehot? En muista semmoseen törmänneeni... Eipä muutenkaan taida paljoa tehot kuristua 20v kannen vaihtamisella toiseen samanlaiseen. :)

                                  Comment


                                    Kannen vaihdolla voidaan perustella kuristuminen inssille. Todellinen kuristaminen tapahtuu ihan jollain muulla tavalla.
                                    Sieltä se uudesta rakentelusäädös bumaskasta löytyy.

                                    Comment


                                      Ite en kyllä tommosta mainintaa sieltä löydä, mutta ehkä en vaan tajua..? Ite ymmärrän ettei omavalmistemoottorin kohdalla tosiaan kiinnosta ku tehot ja niistä esitetty dynomittaus dokumentti. Ei pitäis kyllä olla lopputulokseen mitään väliä mikä kansi siellä on ku tehot on mitä on, niin tuskin kannattaa ihan hirveää vaivaa nähä jonku vaparikannen todisteluun.

                                      Comment


                                        Kohta 2.2 lopussa.

                                        http://www.trafi.fi/filebank/a/14436...nen_versio.pdf

                                        Mikäli vaihdettava moottori ei ole valmistajan toimittama kokonaisuus, tehomittaustodistusta arvioitaessa katsotaan moottorin tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa (mikäli kyseessä on tuotantomoottorissa käytetty sylinterikansi).

                                        Selkeämmin en osaa asiaa enää esittää.

                                        Comment


                                          Näköjään mulla oli 28.9.15 päivätty pdf ladattuna jossa tota kohtaa ei ole. Hmm... Eli koko dynolappu on näin ollen sit turha, eli vaikka siinä lukis 50hv/70Nm niin pelkän kannen peusteella kone on inssin mielestä jotain muuta?

                                          Comment


                                            Kansi määrää minimitehot eli jos NM kanteen laitetaan AAN lohko ja turbo saa sen rekisteröityä jonkunverran 160hv tehokkaammaksi moottoriksi, koska turbon ja/tai iskutilavuuden merkittävä lisääminen katsotaan aina kasvattavan merkittävästi tehoa. Se on sitten varmaan inssikohtainen voiko 2.2L 20V turbokoneesta uskottavasti penkittää 174hv.
                                            Toki dynolappu aina tarvitaan.

                                            Comment


                                              Ei voi pitää jokaisen kohdalla tuo paikkaansa. Mitä jos pudotat iskutilavuutta vaikka 2l-1.4l niin edelleenkö kansi määrää minimi tehon? Tai jos laitan esim ADR moottoriin AEB kannen, ilman ahdinta niin onko ADR välittömästi 150hp kone. Tai ehkä humoristisin otan V8 kannen ja laitan 4syl koneeseen ;) Ehkä tässä on jotain tulkinnan varaa?

                                              Comment


                                                Alkuperäinen kirjoittaja Hermann Näytä viesti
                                                Ei onnistu. Jos teho nousee yli vakion on aina verrattava sellaiseen vertailumalliin jossa on vähintään yhtäpaljon tehoa kuin uusi mitattu teho. Tai Maksimissaan tehokkain vertailumalli +20%. Tässä tapauksessa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin verrata s2.
                                                Kävin tänään konttorilla kyselemässä oman auton tulevia muutoskatsastus asiota ja kysyin samalla tätäkin asiaa ja juu väärässä olin eli 174 hv ylitys vaatii alustamuutoksen.
                                                Mutta siihen ei ottanut kantaa onnistuuko se jos turbolliseen vaihdetaan vaparinkansi moottorista jonka teho on alle 174hv vaan sitä asiaa olisi pitänyt kysyä trafista. Kyseisellä konttorilla olisi riittänyt oma raapustus kannen vaihdosta eikä olisi tarvinnut mitään ostokuitteja.
                                                Sullahan lukee lohkossa NG, eikös tuon luulis jo helpottavan asiaa?

                                                Comment


                                                • Sain tänään askarreltua paikalleen tuon D3 A8 jarrutehostimen ja laitoin kokeeksi tuon pääjarrusylinterinkin paikalleen. Olisi näköjään käynyt olla jostain muustakin autosta tuo tehostin, sillä tuo jalka jota kauan etsin ei kuitenkaan sopinut paikalleen.
                                                  V6 moottorisen auton lyhyellä jarrutehostimen kiinnikkeellä kasattiin paikalleen (kuvassa oleva korkeampi on R4 moottorisen). Lyhyt jalka kompensoi tuon pidemmän jarrutehostimen aika kivasti joten pääjarrusylinteri on aikalailla samassa kohtaa edelleen. Ainut muutos joka tarvittiin tehostimen kiinnittämiseen oli purkaa takakuori tehostimesta irti ja kaksi reikää lisää, että sai tehostimen kaikista neljästä kohdasta kiinni jalkaan.
                                                  Pieni epäkohta tässä vielä on, sillä jarrunestesäiliössä ei ollut lähtöä kytkimen nestelinjalle, mutta onneksi kytkin toimii normaalisti tuolla nesteellä joka letkussa on. Pitää siis jostain hankkia toisenlainen säiliö. Lisäksi haarukka joka tulee polkimeen kiinni on noin 2cm liian lyhyt, joten vielä ei oikein kunnolla pysty fiilistellä minkälainen tästä tuli. Poljin on siis syvemmällä kuin kaasu ja kytkin.
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                    Alkuperäinen kirjoittaja ^^BeBe Näytä viesti
                                                    Ei voi pitää jokaisen kohdalla tuo paikkaansa. Mitä jos pudotat iskutilavuutta vaikka 2l-1.4l niin edelleenkö kansi määrää minimi tehon? Tai jos laitan esim ADR moottoriin AEB kannen, ilman ahdinta niin onko ADR välittömästi 150hp kone. Tai ehkä humoristisin otan V8 kannen ja laitan 4syl koneeseen ;) Ehkä tässä on jotain tulkinnan varaa?
                                                    Kansi määrää minimitehon iskutilavuudesta riippumatta.
                                                    AEB kansi on 150hv kansi turbolla. Ilman turboa se voidaan perustella reilusti alle 150hv kanneksi.
                                                    Voi olla ettei trafin järjestelmä tunne V8 kannen siirtoa 4pyttyiseen.

                                                    Paikallisen katsurin kanssa olen näitä pyöritellyt, ettei nämä nyt ihan tuulesta temmattuja tulkintoja ole. Toki katsureita on moneen lähtöön.

                                                    Comment


                                                      Elikkä v6 bitit kannattaa siis vieraskoriseen katsastaa aina 2.4 kansilla ;)

                                                      Comment


                                                        Ja näin aukeaa paljon uusia käyttökohteita kyseiselle koneelle.
                                                        Esim. A4 B5 2,8 30V koneen tilalle 2,7 V6 bit 2,4 V6 kansilla ja penkität alle 193hv niin tällöin tilalle vaihtuu pienempi tehoinen ja pienempi litratilavuuden moottori, eikä alusta muutoksia tarvita.

                                                        Ja jos oikein helpolla haluaa päästä niin vaihtaa vakio koneeseen 2,4 kannet ja turbot kylkeen alle 193hv penkkilapuilla.

                                                        Sikälimikäli kyseessä on euro 2 luokan auto.

                                                        Comment


                                                          Nyt vedetään sen verran tunteella osin disinformaatiota maailmalle, että kannattaa jokaisen selvitellä ihan itse nämä asiat.

                                                          Perinteinen kansihomma menee niin, että vaihdetaan 2v-kansi 4v-kanneksi -> oletetaan 4v-moottorin teho, jos tilavuus on sama. Jos tilavuus muuttuu, oletetaan teho tilavuuksien suhteessa. Ei se sen kummoisempi juttu ole. Muistelen, ettei tämä muuttunut asetuksen syksyllä uudistuessa.

                                                          Comment


                                                            Tässä on kaksi juttua, yhtäältä asetus on muuttunut mutta toisaalta trafin ohjeistus insseille on myös muuttunut. Muutoslippulappusten täyttö on inssille tällä hetkellä astetta kovempi rupeama, kun järjestelmä ei kuulemma hyväksy tyhjiä ruutuja jne. Ts. tilanne ei ole kovin selkeä konttorienkaan päässä tällä hetkellä.

                                                            Comment


                                                              Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
                                                              Nyt vedetään sen verran tunteella osin disinformaatiota maailmalle, että kannattaa jokaisen selvitellä ihan itse nämä asiat.

                                                              Perinteinen kansihomma menee niin, että vaihdetaan 2v-kansi 4v-kanneksi -> oletetaan 4v-moottorin teho, jos tilavuus on sama. Jos tilavuus muuttuu, oletetaan teho tilavuuksien suhteessa. Ei se sen kummoisempi juttu ole. Muistelen, ettei tämä muuttunut asetuksen syksyllä uudistuessa.
                                                              Mikäli vaihdettava moottori ei ole valmistajan toimittama kokonaisuus, tehomittaustodistusta arvioitaessa katsotaan moottorin tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa (mikäli kyseessä on tuotantomoottorissa käytetty sylinterikansi).

                                                              Tuossa sanotaan aika selvästi miten toimitaan omavalmiste moottorin suhteen.

                                                              Se on sitten ilmeisesti tulkinnan varaista kuinka vähän jälkiasennettu turbo voi tehoa nostaa. Toki jos laittaa sen 2,8 30V koneen tilalle koko 2,4 30V ja turbot niin voi mennä helpommin läpi kun pelkkien kansien vaihdolla, koska siihen jää se iskutilavuus nostamaan tehoa verrattaen kansien lähtökohta moottoria.

                                                              Mainitsemasi kansihomma on jo vanhentunutta tietoa.

                                                              Ja tosiaan kyllä nämä kaikki asiat on syytä tarkistaa ennen töihin ryhtymistä.
                                                              Viimeksi muokannut Hermann; 14.3.2016, 14:17.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X