Eilen oli hieno päivä, itselle napsahti mittariin 30v. ja autolle 300tkm. :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 B5 1.8T -96 Kesäkaturata-auto
Collapse
X
-
-
Päätin pitää pari viikkoa kesälomaa jotta ehtii tekemään syystöitä ennen pakkasia. Samalla saan tehtyä autoon syyshuollon. Aluksi oli tarkoitus vaihtaa jakopää ja siihen liittyvät hilut sekä etupyörän laakeri ja takajarrupalat. Hiukan lähti mopo keulimaan muttei kuitenkaan kovin pahasti. Vaihdettavien osien lista on nyt tälläkertaa seuraava:
-Jakohihna, kiristinrulla patruunoineen
-Vesipumppu ja termostaatti
-Öljyt ja suodatin
-Etupyörän laakeri
-Etujarrulevyt
-Takajarrupalat
-Taka-akselin puslat
-Kaikki jarruletkut (6kpl)
-Alustasarja
Näiden lisäksi aktiivihiilisäiliön putsaus sekä moottorin ympäriltä jäähdytysnestevuotojen paikannus ja paikkaus.
Tuosta FK:n sarjasta takaa oli yksi kiristysrengas mennyt poikki ja kaksi muuten huonoon kuntoon. Jos jollain on noita varastossa niin voisin lunastaa pois. Tai jos on tiedossa jokin hankintapaikka niin sekin tieto otetaan vastaan. Eikä haittaa vaikka tarjoaisi jotain muuta alustaratkaisua tähän, en mä oikeastaan välttämättä tarvitse korkeussäädettävää alustaa. Ihan vakiokorkuista en tästä haluaisi kuitenkaan. Madallusjouset ja jotkin lyhyemmät iskarit?
Comment
-
Oliko noi vanhat akselin puslat huonona? Minkälainen homma oli vaihtaa, vanhat varmaan piti porata?
Comment
-
Vanhat oli hieman kuluneet, alkavia repeämiä. Tulivat melko kivuttomasti pois, ensin kumi irtosi pienen paukuttelun jälkeen ulkokehästä jonka jälkeen oli helppo meisselissä väännellä ja hakata ulkokehä irti. Toi ulkokehä on tehty tosi pehmeästä alumiinista joten oli helppo työstää. Uudet meni paikalleen sopivalla putkenpätkällä, parilla isolla aluslevyllä ja kierretangolla. Jos joku suunnittelee noiden vaihtoa myös niin ei kannata yrittääkään akseli autossa kiinni, meni niin paljon kivuttomammin irti ollessa. Takapään rakenne on muutenkin tosi yksinkertainen, käsijarruvaijerit, jarruletkut ja ABS-anturit auton sisältä liittimistä irti niin akselin saa tiputettua lattialle.
Comment
-
Alkaa keinot loppumaan pikkuhiljaa. Kaikissa laseissa on pientä kuivuneen pisaran näköistä ja kokoista tahraa joka ei lähde tavallisella autoshampoolla mihinkään. Ajattelin että olisi vaan normaalia kalkkeutumaa mutta kokeilin etikalla hinkata eikä mitään vaikutusta. Lasinpesuun tarkoitetusta aineesta ei ollut apua eikä autoglymin tervan ja liimanpoistoaineesta. Nyt olisi enää kokeilematta E98 ja tinneri.. Senverran pientä tuo kuitenkin on että kuvaa siitä on vaikea saada.
Comment
-
Kuivuneisiin vesipisaroihin/kalkkijäämiin linnunpaskaan ym. toimii aika hyvin tämä http://www.polarautovaruste.com/shop...9#.U-Zhkfl_s54 + myllytyskoneella tehostettuna.
Comment
-
Olen tämän kanssa selvinnyt jo 11 vuotta ilman virityksiä mutta viime Alastaron reissun jälkeen jossain napsahti ja ohjelmointi alkoi kovasti kiinnostamaan. Yhteyttä itäsuomeen ja sieltähän softa löytyykin. ECU on vielä reissussa mutta varmaankin ensiviikolla pääsee testaileen.
Softassa on kuulemma vielä hieman hieromista. Seuraavaksi täytyy hommata ahtopaine- ja seosmittari. Haaveissa oli että löytyisi samalta valmistajalta molemmat 52mm versioina jotka saisin asennettua a-pilariin. Ahtomittarissa ei ole mitään ihmeellistä mutta mikähän olisi sellainen seosmittari joka soveltuisi hyvin softan viilaamiseen?
Kun auton saan takaisin ajoon ja mittarit pelittämään niin varailen ajan dynoon jossa voi sitten logeja ajella.
Puolapäivitys tuli tehtyä. Sytkävahvistin ohitettiin liittämällä johdot suoraan tinaamalla toisiinsa, ei jäänyt ylimääräisiä liitoksia. Puolilta vedettiin jokaiselta oma johto ecun maadoituspisteeseen sekä kannen päätyyn. Venttiilikoppa vaihtui painettaville puolille sopiva(mma)ksi. Ei tarvii adaptereita mutta ei ne kyllä ihan istu niin kuin kuvittelin. Aika ylös puolat jäävät. Laitoinko vääriä osia vai noinko ne oikeasti jäävät? Kesällä tehdään johtosarjat uusiksi niin ettei noita rumia irtojohtimia jäisi näkyville.
Ensiviikonlopun Alastaron ratapäiviä silmälläpitäen tulee jarruihin yellowstuff palat ja vanteiksi RH ZW1 joissa 235/45-17 R888 semit.
Comment
-
Muistatko Mika puolien osanumerot?
Paljon oli tehtävää ennen huomista Alastaroa mutta tulipahan tehtyä. Huomenna voikin sitten koittaa ajaa viat pihalle. Ainoa mikä jäi tekemättä oli katin vaihto suoraan osaan. Korvausputki on tehty kokonaan ruostumattomasta mutta muu putkisto mustasta putkesta eli se alkoi olemaan niin haperoa etten uskaltanu pultteja ruveta aukomaan. Pitää ruveta suunnittelemaan uutta putkistoa.
Alustaan tuli eteen tukivarsimodi jossa taaempi alatukivarsi siirrettiin ulompaan reikään. Napa siirtyi aika paljon eteenpäin ja jouduinkin tekemään renkaille tilaa kaarimankelilla. Renkaiden suuntauksessa kone sanoi casteriksi jotain 7 astetta jota en kyllä oikein uskoisi. Camber oli jotain 2,2 astetta ja auraus jätettiin 0,1 astetta aurauksen puolelle. Seuraava vaihe on se että hommaan uudet alatukivarret joiden sisäpäihin laitan laakerit niin saa pyöränkulmien muutoksia vähennettyä jarrutuksissa ja mutkissa. Iskarit ja jouset pitäisi kanssa vaihtaa johonkin muuhun, yli 100tkm ajettu FK coiloversetti ei enää ole ihan parhaassa vedossa..
Comment
-
Onnistuneesti meni ratapäivät, vika saatiin ajettua ulos. Lemminkäisen jälkeen kääntyvässä oikeassa kuului pamaus ja auto nytkähti sivuttain. Köyden perässä varikolle ja pyörä irti. Vetoakseli oli irronnut ulommasta vetonivelestä. Sokka oli hävinnyt jonnekkin mutta akseli asetettiin paikalleen ja nilkutettiin varovasti vähin äänin kotiin.
Tukivartta siirrettiin ulospäin ehkä 10mm, teen vetareiden sisäpäähän sen paksuiset spacerit. Toinen vaihtoehto olisi hommata C5 vetarit.
Comment
-
Purin tänään tuon etukulman ja yllätyin että ei siellä mitään sokkaa ole koskaan ollutkaan. Ässässä sellainen on ja siitä päättelin että tässäkin olisi sama systeemi. Laitan nyt kerralla niveliin uudet rasvat ja uudet suojakumit, toiselle puolelle sama.
Kokeilen alkuun vähän ohuemmalla 4-5mm spacerilla, riippuu kumpaa levyä nurkista löydän. Pidemmät pultit vaihtuu samalla.
Comment
-
Tästä porsi kone viimeisellä kerhon ratapäivällä Ahvenistolla ja sen jälkeen ei ole tullut tehtyä muuta kuin haettua talliin uusi kone. Meinasin vaihtaa koko voimapaketin kerrallaan ja nyt olis hakusessa vaihteisto joka olisi hieman tiheämmin välitetty. Olen koittanut etkasta vertailla eri vaihtoehtoja mutta mulle on epäselvää että mitä tarkoittaa kun pääakselin osanumeron jälkeen lisätietokohdassa on merkintä z=9+17, z=10+19 jne. Kertooko tuo pääakselin koosta jotain? Nykyisessä vaihteistossa (CTE) on merkintä z=10+17, täytyykö uuden vaihteiston olla samalla akselilla?
Edit. Laitan pari pdf:ää josta voi katsella noiden 012 askien tietoja.Viimeksi muokannut Noize; 23.10.2015, 14:05.
Comment
-
Vähän päivitystä kun auto saatettu taas liikenteeseen. Uusi kone haettiin viime syksynä Artolta Kotkasta eikä sille tehty juuri muuta kun öljynvaihto ja venakoppa uudempaan malliin jotta saatiin tfsi-puolat sopimaan sekä hieman uusia letkuja hapertuneiden tilalle. Hieman tiheämpi laatikko löytyi Lipposelta ja on ilmeisesti peräisin jostain 1.8 litraisen vaparin perästä.
Akku vaihtui pienempään ja majailee nykyisin varapyöräkotelossa pesunestesäiliön kaverina. Edestä siirtyi painoa varsin paljon taakse, noin 35kg pudonnut etuakselipaino.
Etuapurunkoon tuli alumiinipuslat ja alatukivarret on laitettu ulompiin reikiin. Alumiinipuslat oli aika työläät painaa paikalleen ilman prässiä mutta pari litraa hikeä kun valutti niin sinne ne vaan sujahtivat. Apurungon paikalleen asennus oli myös jännää kun pulttien reiät ei ihan kohdanneet. Tunkilla joutui hieman levittämään etuaisoja. Pyörien suuntauksessa yllätys oli suuri kun camberit osuivat molemmin puolin aivan kohdalleen. Hyvä näin ettei joudu tekemään mitään ylimääräistä säätöä.
Sisusta oli purettuna akun ja pesunestesäiliön kaapeleita ja letkuja varten niin samalla lähti vanhat hifikaapelitkin mäelle.
Kerhon ratapäivillä Botnialla tuli ajettua varmaankin reilu parikymmentä kierrosta märällä radalla joten mitään kunnollista aikaa ei saanut. Yllättävän hyvin nuo nykyiset R888 pitävät märälläkin vaikka niissä leimat onkin vuodelta 05. Leikki loppui kuitenkin lyhyeen kun tehot katosivat kesken päivän enkä sitä saanut radalla nopealla vilkaisulla ja läppärillä selvitettyä. Kotona tein painetestin ja tehottomuuden syyksi paljastui irronnut bypassin ohjausletku. Viikonloppu oli kuitenkin opettavainen kun tottui auton ohjaukseen sekä melko voimakkaaseen tärinään ja resonointiin. Jatkossa pitää keskittyä alustan parantamiseen, uusiin penkkeihin sekä vöihin ja painonpudotukseen keulasta.
Sormet syyhyäisi kovasti alkaa purkamaan porsinutta konetta ja katsoa saisiko siitä vielä kelpo viriaihion mutta jätetään se talveen tai kevääseen.
Comment
-
Pari viikkoa kerhon ratakauden avajaisiin ja auto melko vaiheessa. Tälle kaudelle ei mitään isoa saanut aikaiseksi kun aina on jotain muuta. Etujarrut nyt vaihtuvat possun tekeleisiin eli Z18 satulat ja mersun 345 levyt. Hieman aiheuttaa jumppaa kun pitää tehdä kannakkeet satuloille, helpompi tie olisi ollut laittaa v-koneisen olkavarret eteen mutta kokeillaan nyt tätä lähestymistapaa ja pistetään palikat myyntiin kun ajokausi on ohi.
Takaluukkuun tiensä löysi ylläpitolaturi kiinteästi asennettuna kun ei tuo pikkuakku tahdo jaksaa käynnistää autoa viikon seisomisen jälkeen. En tiedä onko akku viallinen vai mistä johtuu että ei jännitteet pysy ylhäällä. Pyörittää konetta kyllä iloisesti mutta moottorin ohjaus ja sytkä ei ilmeisesti saa tarpeeksi että käynnistyisi.
Comment
-
Taas ollut paljon kaikkea juoksua enkä saanut satuloiden kannakkeita teetettyä ennen ratapäiviä. Ajellaan noi alkuperäiset jarrut loppuun ja katsotaan sitten uudestaan.
Vanhan koneen laitoin palasiksi ja kolinan syyksi paljastui odotettu kiertokangen laakeri. Kolmonen täysin sökönä. Voitelu ilmeisesti alunperin pettänyt ja siitä pikkuhiljaa täystuho. Nyt selvisi se että kauan ennen viimeisiä ratapäiviä esiintynyt naputus kierrosten noustessa oli sitä että mäntä oli ottanut kanteen kiinni. En vaan osannut yhdistää sitä koneen sisälle vaan ajattelin sen tulevan jostain ulkopuolelta letkun, johdon tai jonkun muun resonoinnista. Kanki on sökö, samoin taitaa olla kampiakseli. Mäntään ei ole tullut vaurioita eikä kanteen vaikka molemmissa selvät jäljet kosketuksista on. Kampuran vien koneistamoon ja katsotaan saadaanko siitä hiottua soiva peli ylikokolaakerilla jota epäilen kuitenkin vahvasti.
Muutama visio koneen tulevaisuudesta:
1. Kampuran hionta, ylikokolaakerit, käytetty kanki/mäntäyhdistelmä.
2. Käytetty kampura, käytetty kanki/mäntäyhdistelmä.
3. 2-litraisen kampura, siihen sopivat veivit ja männät.
Kaikkia vaihtoehtoja tulisi yhdistämään kuitenkin muutos E85:selle sekä ahtimeksi hyllystä löytyvä K04. Öljyn ja veden lämmitys/jäähdytyssysteemi poistuu ja öljyn jäähdytykselle tulee oma kenno. Tarvittaessa varastosta löytyy vielä vaparin nokat.
Mitäs itse tekisit?
Comment
-
Vaihtokoneen kampura meni kierrätykseen ja etsin uuden tilalle. Eli mennään vaihtoehto kakkosella.
Nykyinen kone alkoi naputtelemaan yläkerrasta, oletettavasti joku paininkuppi pitää ääntä. Nokat on jonkunverran kuluneet joten ne menee vaihtoon. Löytyy vaparin nokat jo valmiiksi, onko siitä mitään haittaa jos laitan ne tilalle? En odota saavani mitään hyötyä niistä mutta kiinnostaa vaan se että osaahan moottorinohjaus toimia turvallisesti niiden kanssa?
Comment
-
Nokat paikallaan ja naputus poissa. Ehkä ne siellä jotenkin toimivat.
Tänään vaihdoin polttoainepumpun siinä toivossa että käyntiongelmat loppuisivat. Vaikutus tasan nolla. Edelleenkin tyhjäkäynniltä kaasua polkaistessa tuntuu että kierrokset ensin vähän laskee ja sitten vasta lähtee nousemaan. Tämä tapahtuu ainoastaan nopeasti kaasua painaessa, hitaasti painaen ei mitään ongelmaa. Vaihdettu on koko moottori, maf, lambda, polttoainepumppu ja suodatin, ilmansuodatin.
Comment
Comment