Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 2.5 TDIQ Reborn.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 2.5 TDIQ Reborn.

    Harraste käyttistä olin ostamassa, Ihan toinen auto oli kiikarissa mutta tämä tuli loppujen lopuksi pihaan.

    Eli tarinaa vähän taustalta. Auto jota olin hommaamassa oli C4 S4 V8 manuaali Avantti. Auto oli ruotsissa ja kone vikainen. Todella hyväkuntoinen,
    vähillä kilometreilla jne... Kerkesin täält jo foorumin kautta koneenkin löytämään... niin meni ihan sitten ihan nenän edestä se auto, närästää vähän vieläkin. Halvemmaksi olisi tullu ku tää nykyinen :)

    No sitte piti auto löytää ja tällästä 2.5tdiq avantti manuaalia olen aina ajoittain kytänny. niin ko auto olikin sit nettiautossa aikasen edukkaasti tarjolla. No itellä ei ollu "lisenssiä" lähteä autoa katsomaan. Kun muksun laskettu aika oli samaan aikaan. Kaveri kävi sit auton hakemassa. Eli näkemättä tuli ostettua :)

    No henkisesti olin varautunu nokat/pumppu/ahdin. Se sitten jäi nokkiin. Ahdin oli vast ikään vaihdettu Finturbon hybridiin. Ja pumppu toimii. Toistaiseksi... :)

    No autolla olen ite ajanu n.40km Kone ihan hengetön, takapyörän laakeri ilmottaa olemassaolostaan ja etupää varret melkoisen väljät... Miten tuo on menny lokakuussa leimasta läpi... Ja käyntiin ku laitto niin ei ollu heikkohermoisen korville :) en nyt äkkiseltään osaa mihinkään verrata. Muutaku T5 portterii mistä ventiiliin paininkuppi kulunu puhki. Eli käynti ihan järkyttävää. No ilmamassa mittari uusiks, ni vähän henkeä. Sitten luonnollisesti se suutin missä johto niin rikki. Eli ei singaalia.

    Venakopat auki ni 5 keinuvipua sieltä kaivelin, egr vaihtu, vanha vuoti ulospäin. Nokkaremonttia tuhon koneeseen hetken harkitsin, Mutta jäi kyllä sille asteelle. Rakenne on kyllä jonkin sortin aivopieru tai ö luokan insinööripornoa. Sitten sopivasti sattui nokkaviallinen 220tkm ajettu -05 BAU kone vastaan. Se piti sitten käydä noutamassa. Siitä sitten kannet irti ja remonttiin, samalla ne portattiin. Vaikutus oli samaa luokkaa ku Diffaksen koneessa eli 24% parani. 8mm nostolla virtaa 195hp--> eli aivan säälittävä :). Nyt alkaa olla koneeseen hilut hankittuna. Männät, männänrenkaat, laakerointi jää vanhaa. Kaikki muu uutta. Sanoisinko että IHANAN kallista :(

    Aken suuttimet tuli hommattua, tarkoitus oli "kärjittää" ne uudelleen, Mutta oletettua enemmin ollut menoja tuohon autoon niin se saa odotella hetken. FK rosteritolpat, sitten eteen tietenkin tukivarsi setti, edukkaampi malli Ebaysta, samasta paikasta ku tilasin C4 satkuun ni tuli orggistukivarret, oli hieman yllättävää. Saas nähä millaiset nyt tulee. Sitte kaivelin aikani ni löysin kovat raidepäät. Eli ilman vulkanointia. Ja powerflexin puslat tulee taaempiin alempiin tukivarsiin. Tekniikkapuoli/alusta aina enemmin kiinnostanu niin niistä ensin liikkeelle.

    Tulihan tuohon hieman "tuninkia" hommattua... eli kiinanpojan kopio s4:n maskista, no ei se hullumman näköinen ole :)

    Tehotavotteita ei sen kummemin ole. Jos aikaa on riittävästi ja perstaskussa täytettä niin kyllä tuohon jotain 3:lla alkavaa vois haaveilla. Vnt tyyppinen ahdin tulee kyllä autossa säilymään kokoajan. Se on oikeestaan ainut ehto. Mutta nykyisillä setupeilla jos jotain 200 luokkaa...

    No ensviikol on loma niin sitten pääsee vaihtaa konetta. Tai no vanhaa jo purettu jonkin matkaa irti. Toivottavasti noi tilatut työkalut kerkee tulee ja loput puuttuvat osat myöskin.
    Viimeksi muokannut arto s; 26.1.2012, 09:06. Perustelu: Rivitystä ja kappalejakoa hieman sipistelty.

    #2
    Tästä tulee vielä mielenkiintoinen rojekti. Ainakin fokus on oikeissa paikoissa.. =)

    Männän renkaat ja laakerointi jää vanhaa? Eikös ne ole tiivisteiden lisäksi yleensä ne, mitkä avattavasta koneesta vaihdetaan, kun se kerran auki on? Onhan nuo kellarit kohtuu kovaa tekoa, mutta kuitenkin. Olet ilmeisesti renkaiden katkovälin mitannut? Entäs laakerivälykset?

    Comment


      #3
      Ainakaan mulle ei löytynyt uusia männänrenkaita, vaikka kovasti koirien ja kissojen kanssa metsästettiin. No ainakin sen viikon, kun ei mahdottomasti ollut haluja seisottaa. Kaksi alinta rengasta löytyy sopivia, mut ylin, eli ehkä se tärkein , sitä ei sit löydy oikeeta. :|

      Pannaas kuvatodiste kaveriksi. http://evvk.1g.fi/kuvat/Diudi/kansir...110306_001.jpg

      Comment


      • #4
        Juu ja itellä ei ollut tarvetta uusia. Mitat oli liki uutta vastaavat renkaissa.
        Ja laakerit oli käytännössä kuin uudet.

        Ja yleesä mieluiten käytän alkuperäisiä osia, niin ei ollu halua oikeestaan senkään puolesta vaihtaa tarvike osiin. Kokemuksesta voin kertoa että eroa on :)

        Unohin tuossa aiemmin laittaa linkin mistä tilailin osia. Myyvät lähinnä laatuosia, Germaani firma ja englannin kieliset sivut.
        Ei se halvin mutta kun katsoo saman valmistajan osaa ebaystä niin tää on halvempi. Esim: V6 TDI:n hydraulit 120€ setti Febi/Bilstein valmistajana.

        Täältä muunmuassa löysin "kovat" raidepäät. osa nro:21840 Jos joku muu sellaisia haluaa. Febi:n tekemät, Muitakin oli tarjolla.

        Rahti oli 14€ kotia. tuli viikossa. No tässä se linkki:
        http://seekpart24.com/

        Ja sitten autosta vähän.... Tänään taas ostettu osia lisää...

        Ja talvirenkaat vanteineen. Unohtu tuossa aiemmin mainita että kesävanteet on passat W8 mallin 17" vanteet. Pitää vaan vaihtaa
        Audin merkit niihin :)

        Comment


        • #5
          Niin ja autosta itsestään kertoen.

          Eli Mallihan oli Avantti, väri musta... ilman metallia. Autossa jokseekin erikoinen yhdistelmä varusteita, On joku ihan tilaamalla auton tilannu.

          Eli sisusta on Royal Blue, ja sitten ihan kokonaan kojelautaa myöden. Hmmm sanoisinko erikoinen yhdistelmä. Ei olis itellä tullu ihan ekana mieleen uutta autoa tilatessa.

          Ei ole kattokaiteita (ihan hyvä) Tehtaan oma hälytin, sisätutkineen jne...
          4:llä Airbagillä. Muistaakseni nää vanhemmat on yleensä 2:lla?
          Aktiivikaijuttimet takana, ja edessä.
          Peruspenkeillä, Mutta sport ratti ja heppi... ei ku keppi :)
          Alumiinipanelointi
          Sisävalopaketti
          tuplaäänieristyksellä. On yllättävän hiljainen, hiljasempi ku tuo meijän sedan 3BG
          Automaatti-ilmastointi.
          Vakkari, jo tehtaalta lähtiessään.
          Penkinlämmittimet, mut ei lämmitettäviä suuttimia/oven lukkoa...

          Eniten kaipaa ajotietokonetta ja kyynärnojaa.. Sininen kyynärnoja ei ole niitä helpoimpia löytää...
          Viimeksi muokannut arto s; 26.1.2012, 21:46. Perustelu: Foorumin softa osaa rivittää itse, eli entteri ei tarvi painaa aina ikkunan reunassa.

          Comment


            #6
            Mistä oot päätelly tuon tuplaäänieristyksen? Vai purkamalla sisustaa ja vertailemalla johonkin?
            Itelle pitäs kans hommata nuo "jäykät" raidetangonpäät. Huomaakohan sen kuinka selvästi mitä siellä on alla?

            Comment


            • #7
              Auton tuontatotiedoista näkyy. Kuin myöskin se että millo tullu linjalta ulos ja luovutettu. Minun auton tapauksessa seuraavana päivänä. Mutta tuosta tosiaan näkyy kaikki mitä autossa on ja mitä ei ole. Merkki liikkestä ko. lapun saa. Käytäntö voi toki vaihdella paikkakunnittain maksaako se vai ei. Mutta tuo äänieriste selviää myös auton valmistustarrasta Koodi on 2B1= additional sound damping. Tulee ilmeisesti jonkin varustepaketin yhteydessä.

              Muuten miten tapahtuu kuvien liittäminen tänne?

              Mitä tarkoitit tuolla viimeisellä lauseella mika? minkä alla?
              Viimeksi muokannut arto s; 27.1.2012, 12:11. Perustelu: No se rivitys ja kappalejako.

              Comment


                #8
                Että onko eroa ajettavuudessa niillä joustavilla raidepäillä vs jäykät?

                Comment


                • #9
                  Selviää tossa parin viikon sisään toivottavasti :) Mutta kaverin autossa ne on, Niin kyllä se ohjaus on terävempi ja ohjaustuntuma parempi.

                  Comment


                    #10
                    Mielenkiintoista, jännityksellä odotan tulevia raportteja. Nämä 2.5 V6 kuningasmoottoreihin tehdyt parannukset ovat aina kiinnostavia.

                    Comment


                      #11
                      Vastustan! Kuningas-status on varattu 5-syl. TDI:lle.

                      Sehän mulka tuli vielä mieleen, onko nokka-akselit vakiospeksein, vai onko niistä haettu piilevää potentiaalia esille?

                      Comment


                      • #12
                        Nokkien speksit nään kun ne tulee, en ole ihan varma. Mutta vakio profiililla uskkoisin niiden olevan.

                        Comment


                        • #13
                          Niin joo ja tilattuja osia saapui taas perjantaina.

                          Tällä kertaa paketista löytyi tukivarret x8 ja ilmastoinnin kuivain, etuiskarien yläpäät sekä etujarruletkut.

                          Tilasin tiistaina, kotona perjantaina. DHL on nopeampi kuin UPS.

                          Paketti makso 175,- plus toimitus 29,-.

                          Kerrotaan tuossa kevveemmällä miten tukivarret kestää.
                          Kilometrejä tulee jonkin verran ja ajotyyli on suht säälimätön :)

                          Nokatkin on tulossa, keskiviikkona pitäis olla täällä.

                          Ja tuli muuten tilattua Ebaysta myös "tyhjiä" avaimia siis kapula mallia.
                          Blanco avain. Onneks on vanhoja avaimia ni saa Transmitterin niistä.
                          ja sit jyrsityttää avaimeen urat. Voilá sitten on uusi avain :)

                          Juu vanhassa on toimiva kapula. Avain on auton alkuperäinen ja kyllä ihan sen näköinenkin... :) Sellainen itsestää purkautuva malli :)
                          Hyvin tuo on kestäny. Ihme että kapula toimii vielä...

                          Sitten odotellaan vielä paria työkalua. Eli kampuran lukitus ja tasapainoakselin lukitus työkalut.
                          -->toivottavasti ensviikol täällä.

                          Vanha kone on tosiaan vielä paikallaan, Mutta enään kiinni laatikon pulteista ja koneen kannakeista...
                          ja toinen kone on ihan muttereina...
                          Huomenna Bau koneen kimppuun.
                          Jos kaikki osat vaan on niin ens viikoloppuna toivottavasti auto olisi käynnissä uudella koneella...

                          Comment


                            #14
                            On vaan kingdiisel v6 ja sit o jumaldiisel I5. :D Tietty voiha se toistepäinki laittaa ;)

                            Comment


                            • #15
                              Nii tää V6 vaatii ainakin Kingin varainnot jos tätä meinaa harrastaa :)

                              Comment


                              • #16
                                Nokat tulikin yllätäen tänään. Vaikka arvio oli keskiviikko. No ei tuo haittaa :)

                                Nokat oli ihan positiivinen yllätys. Koneistusjälki erittäin hyvää. Ja on näköjään Billet nokat.
                                Hieman painavemmat ku alkuperäiset...

                                Kannet nyt kasassa. Joten huomenna konetta kasaan. Ajoitustyökaluja vielä odotellessa.

                                Onko kellään havaintoa käykö Sedanin/avantin takatolpat ristiin? On näemmä sedanin tolpat mitkä tallilla makaa...

                                Comment


                                • #17
                                  Noniin.. Tänään tuli sitte päivän piristys. Sellainen pieni ahaa elämys että BAU lohko on halki kampuran suuntaisesti. Keskimmäiset runkolaakeri pukit halki. Sekä kampikammion katto myöskin. Ja koko koneen matkalta ;) siinä sitte hetken pohtimaan et mitäs nytte. No lohko ympäri ja kattoo et näkyykö halkeama yläpuolella... Näkyyhän se. Siinä huohotusaltaassa koko koneen matkalta. Katoin kampuran laakerit. Ok. Ei mitenkää epätasaisesti kulunu, tai liikkunu.

                                  No sitte tuli mieleen tarkistaa AFB koneesta sama juttu. Huohotin vekee ja putsaamaan. Sama halkeama ja aika prikullee samassa kohdassa.

                                  Herättää kummasti luottamusta ;)

                                  Ilmeisesti johtuu lohkon valujännityksistä?
                                  aika mielenkiintoinen ongelma kyllä noissa koneissa. Epäilen että nää ei ole ainoat koneet missä tuo ongelma on.

                                  Ne halkeamat kulkee porausten välissä. ja ei mietenkään helppoja huomata. Itekki huomasin vasta ku olin laakereita laittamassa. Ja pesin alakertaa vissii kolmatta kertaa.

                                  Mutta sen tiedän nyt että ei ehkä paras Superturbo aihio ;)

                                  Noh... Taidan sitte kasata tuon BAU lohkon. Jäi tänään vähän vaiheeseen sattuneesta syystä :)

                                  En kumminkaan törmänny aiheeseen vaik on tullu noita sakemnni forumeita tullu selailtua.
                                  Veikkaan kanssa et jos noita lohkoja menis kappaleiks niin siitäkin olisi jo kuultu. Ja tehdaskin olisi varmasti muuttanut rakennetta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Aika erikoista kyllä. En kyl omassa havainnut moista ku levällään oli, tosin eipä tullutkaan silläsilmällä kattottuakaan. Kampurahan ei mulla kyllä irti ollutkaan, ettei havaintoa mitä siel on piilossa ollut. :)
                                    Pistää toki miettimään. :D Mut hyvinhä toi tuntuis toimivan vaik halki oliski. Et kuvia ottanu?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Juu ei sitä näekkään jollei ole palasina, Tai sitten tiedä mistä katsoa.

                                      Kyllä sen näkee yläpuoleltakin ku ottaa sen suodattimenjalan pois.
                                      Silloki pitää aika tarkkaa tihrustaa, ku kyseessä on kumminkin hiushalkeama.

                                      Kovin kyllä kiinnostais onko sun koneessa sama juttu. Vähän vaan alkoi arveluttaa tuon koneen virittäminen.

                                      Juu pitää laittaa kuvia. Varmaankin tuossa viikonloppuna. Tänää ei ollu intoa napsia.

                                      Comment


                                        #20
                                        On tai ei, kunhan toimii. sehä riittää. :)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Juu Muutamia kuvia...

                                          Itse auto. keulan purku jo aloitettu



                                          Keulaa purettuna



                                          Ja sisältä



                                          Huomaa komea sininen sisusta :)
                                          "pieni" ongelma myös pyyhkijöiden kanssa niin sähköjä hiukan tutkittu...

                                          Alkuun ongelma oli etää pyyhkijät pyyhki kokoajan ku virrat tyrkkäs päälle.

                                          No laitoin uuden ohjausreleen, ja vaihdoin pyyhkijä koneiston. Ni nyt ku kääntää virrat päälle niin pyyhkäisee kaks kertaa ja thats it. Viiksellä ei mitään vaikutusta.

                                          No seuraavista kuvista selviää että on isompiakin murheita niin ei ole kerenny pyyhkijöihin perehtyy...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Bau projektikone mikä ei tuohon autoon tule. Asiasta enemmin kuvia tuolla Diesel osastolla...



                                            Eli tässä oli runkolaakeri pedit halki ja sitten kampikammion katossa lähes koko koneen pituudelta hiusmurtuma.



                                            Siinä vielä Öljynsuodattimen jalan alta kuva



                                            Ei hirveesti innosta alkaa ottaa tehoa jos lohko näyttää tuota...

                                            Tässä kuva vielä "Service Pack'sta" :)



                                            No pitää purkaa se kone mikä on autossa paikallaan. onkok siinä myöskin noi runkolaakeripedit halennu...

                                            Jos on niin sit pitää miettiä vähän uusiksi.

                                            Mielessä on käyny myydä noi kannet veks. Ja laittaa 1.9tdi tonne keulalle... Olis yks powerdiesel kone tiedossa...

                                            Mutta katsotaan nyt.

                                            Comment


                                              #23
                                              1.9 TDI:hin vaihtaminen on vähän isompi projekti, menee ainakin aski vaihtoon ellei takaperäkin.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ei pitäis mennä käsittääkseni, jos laittaa esim. 130pumpparin

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Samaa kamaa nuo laatikot on sylinterimäärästä riippumatta.

                                                  Tietty katsastuksessa voidaan vaatia 1.9 voimansiirtoa että g/km -päästöt olisivat sen 1.9 mukaiset... Tämä tietty pätee vain tarpeeksi uusiin autoihin.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Onko kytkinkopan jako siis sama kuutosissa ja nelosissa?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ei mutta nokkela insinööri on osannut laittaa laatikkoon monta jakoa. Unglaublich!

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        1.9 tdi.tä on 6 vaiheisella askilla. ei ongelma.

                                                        Laatikko käy. se auto jossa kone on niin siitä on menny laatikko V6 koneiseen
                                                        autoon. Ja hienosti kävi pulttaamalla kiinni.

                                                        Tänään just selvittelin ko konetta. -99 Tdi passat nelikko. ja pumppari koneella pitäis olla. kone rempattu 90tkm sitten.
                                                        Vissiin 115hp kone.

                                                        Hinta olis erittäin järkevä :) kaikkineen hilppeineen ilman turboa.

                                                        No pitää purkaa tuo AFB, jos siinä samalla tavalla pedit halki, Niin sitten
                                                        lähtee myyntiin nuo V6 tdi:n osat ja laitetaan neloskone tilalle.

                                                        Paitsi... Jos jollakin on tarjolla edullinen AEB moottori nin sekin saattaa kiinnostaa :)

                                                        Niin tuo 130hp pumppari on tullu käsittääkseni vasta 3BG koriin.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          AEB moottoreita pitää aina olla pari hyllyssä. :D

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            No nyt tuli pumppari sitten lisää... eli golf 5 bkd 4motion.

                                                            Eli audin kohtalo tulee olemaan myyminen kun on valmis.

                                                            Mutta kirjotellaan loppuun asti :) kunnes ajossa taasen :)

                                                            Alkuperäinen alakerta tsekattu, vaikuttas olevan ok.
                                                            Joten noi Bau kannet siihe kiinni ja sitten kasaanpäin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X