Audi RS4 B5 Avant '01
2.7 BiTurbo V6
Vihdoin on tullut aika tulla kaapista ulos tämän laitoksen kanssa. Diesel B8 A4 sai lähteä vaihtoon vuoden mittaisten ajeluiden jälkeen, kun voimannälkä alkoi kasvaa. Päivittäin saatu RS-aivopesu JAP-3n seurassa sai sitten viimeinkin tulosta aikaan. Olin tiedustellut kyseistä yksilöä jo keväällä 2011, mutta silloin ajatus tuorekoppaisen A4sen vaihtamisesta vanhempaan oli vieras. Lopulta käytännöllisyys/taloudellisuus sai väistyä ja Risa löysi uuden kodin Kuopiosta 8.10.2011 (Täsmälleen sama päivä, kuin B8 saapui kotiin vuotta aiemmin).
Auto oli ikäänsä nähden ulkoisen ja sisäisen tarkastelun jälkeen erittäin hyvässä kunnossa.. toisin kuitenkin kävi. Kahden viikon rauhallisen ajelun jälkeen autosta alkoi kuulua kilkatusta ja kolkatusta. Ensin kosahti vesipumppu, jota ei ilmeisesti edellisen jakopääremontin yhteydessä jostain kumman syystä ollut vaihdettu. Jakopää huollettiin uudestaan ja samalla uusittiin myös kaikki apulaitteet/kiristimet.
Jakopäähuollosta huolimatta koneesta kuului edelleen kilinää, jonka takia päätettiin vaihtaa pajaa ja auto siirrettiin JP Autotuningin hoiviin. Tohtorin diagnoosi oli sydäntä raastava: "pakosarja siellä kilkattaa". Samoilla tutkimuksilla löydettiin tekniikasta muutakin tarkasteltavaa, jonka seurauksena päätettiin suorittaa autolle perusteellinen saneeraus.
Kirjaimellisesti nimetyn Risan "sydän" poistettiin keulalta ja pakosarjojen sisältä paljastui murtunut sisäputki, joka aiheutti kilinän. Samalla sisäputkesta irronnut metallimuru oli murjonut turbon imupuolen siivet uuteen uskoon. Tilalle päätettiin tilata KKDn järeämmät ja virtaavammat pakosarjat, sekä turbojakin päätettiin katsastaa uudelleen.
Loppujen lopuksi urakka paisui odotettua suuremmaksi ja kaikki edellä mainittu päätettiin unohtaa. Tilalle hankittiin saksasta tehdasuusi moottori, joka saa nyt palvella "vakiona". Vanhan kulahtaneen rosteriputkiston tilalle tuli Milltekin non-resonated malli, esikatit tyhjennettiin ja Richar Weir Viper Tuningilta vireisti autoon uuden remapin.
Kaikista alkutaipaleen murheenkryyneistä huolimatta en edelleenkään ole osannut katua päätöstäni RennSportin hankkimisesta.
Shit Happens!
Väri:
Moottori:
[COLOR=Black]Alusta:[/COLOR]
[COLOR=Black]Kori:[/COLOR]
[COLOR=Black]Sisusta:[/COLOR]
[COLOR=Black]Vanteet & renkaat:[/COLOR]
Tulevaisuuden hankinnat:
2.7 BiTurbo V6
Vihdoin on tullut aika tulla kaapista ulos tämän laitoksen kanssa. Diesel B8 A4 sai lähteä vaihtoon vuoden mittaisten ajeluiden jälkeen, kun voimannälkä alkoi kasvaa. Päivittäin saatu RS-aivopesu JAP-3n seurassa sai sitten viimeinkin tulosta aikaan. Olin tiedustellut kyseistä yksilöä jo keväällä 2011, mutta silloin ajatus tuorekoppaisen A4sen vaihtamisesta vanhempaan oli vieras. Lopulta käytännöllisyys/taloudellisuus sai väistyä ja Risa löysi uuden kodin Kuopiosta 8.10.2011 (Täsmälleen sama päivä, kuin B8 saapui kotiin vuotta aiemmin).
Auto oli ikäänsä nähden ulkoisen ja sisäisen tarkastelun jälkeen erittäin hyvässä kunnossa.. toisin kuitenkin kävi. Kahden viikon rauhallisen ajelun jälkeen autosta alkoi kuulua kilkatusta ja kolkatusta. Ensin kosahti vesipumppu, jota ei ilmeisesti edellisen jakopääremontin yhteydessä jostain kumman syystä ollut vaihdettu. Jakopää huollettiin uudestaan ja samalla uusittiin myös kaikki apulaitteet/kiristimet.
Jakopäähuollosta huolimatta koneesta kuului edelleen kilinää, jonka takia päätettiin vaihtaa pajaa ja auto siirrettiin JP Autotuningin hoiviin. Tohtorin diagnoosi oli sydäntä raastava: "pakosarja siellä kilkattaa". Samoilla tutkimuksilla löydettiin tekniikasta muutakin tarkasteltavaa, jonka seurauksena päätettiin suorittaa autolle perusteellinen saneeraus.
Kirjaimellisesti nimetyn Risan "sydän" poistettiin keulalta ja pakosarjojen sisältä paljastui murtunut sisäputki, joka aiheutti kilinän. Samalla sisäputkesta irronnut metallimuru oli murjonut turbon imupuolen siivet uuteen uskoon. Tilalle päätettiin tilata KKDn järeämmät ja virtaavammat pakosarjat, sekä turbojakin päätettiin katsastaa uudelleen.
Loppujen lopuksi urakka paisui odotettua suuremmaksi ja kaikki edellä mainittu päätettiin unohtaa. Tilalle hankittiin saksasta tehdasuusi moottori, joka saa nyt palvella "vakiona". Vanhan kulahtaneen rosteriputkiston tilalle tuli Milltekin non-resonated malli, esikatit tyhjennettiin ja Richar Weir Viper Tuningilta vireisti autoon uuden remapin.
Kaikista alkutaipaleen murheenkryyneistä huolimatta en edelleenkään ole osannut katua päätöstäni RennSportin hankkimisesta.
Shit Happens!
Väri:
- Avus Silver LY7J
Moottori:
- 2.7 BiTurbo V6 (AZR)
- Viper Tuning Stage 2 Remap
- Milltek (Resonated) catback-putkisto
[COLOR=Black]Alusta:[/COLOR]
- H&R Cup Kit Monotube Korkeussäädettävä
[COLOR=Black]Kori:[/COLOR]
- Xenon-ajovalot
- Led-parkki, rekkari ja pakkipolttimot
- Hiilikuituiset peilikotelot
- Aero Twin-pyyhkijät
[COLOR=Black]Sisusta:[/COLOR]
- OEM Audi Sport Flat Bottom- ohjauspyörä
- B8 S4 Vaihdekepinnuppi ja pussi
- Edessä nahka-alcantara Recarot (Onyx Valcona/Moon Silver Alcantara)
- Hiilikuitu-somistelistat
- Kaikki sisustan polttimot korvattu Ledeillä
- Bose Sound System 6-levyn vaihtajalla ja jälkiasennetulla AUX-IN- liitännällä (Kaiuttimet vaihdettu Rainbowin tuotteisiin)
- Mittari ahtopaineen tarkkailua varten
[COLOR=Black]Vanteet & renkaat:[/COLOR]
- Brabus Monoblock III 9,5" x 19" ET35
- 225/35-19 Continental ContiSportContact 5P
- Audi R8 OEM 10,5" x 18" ET52
- 245/40-18 Hakkapeliitta 8
Tulevaisuuden hankinnat:
- H&R Kallistuksenvakaajat
Comment