Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C5 pohjapanssarin vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    C5 pohjapanssarin vaihto

    Projekti se on pienikin. Vanha pohjapanssari oli (taas) aika lailla päreinä. Fixuksella oli tarjouksessa KOY Sheriffin teräslevyt ja hain sellaisen. Sehän meni paikalleen melkein heittämällä.

    Etukinnityksen keskimmäinen kiinnitys menee isolla peltiruuvilla vanhaan vastakappaleeseen. Reunimmaiset vastapalat otetaan pois ja uusi panssari laitetaan mukana tulleilla 8 millin pulteilla kiinni. Takapäässä ruuvasin kokonaan irti sen raudan, johon vanhat moottorin ja vaihteiston muovit kiinnittyvät. Takareuna on nyt kiinni alkuperäisillä 6 millin ruuveilla, mutta jahka saan vaihteiston panssarin (tulee perjantaina, asennus varmaan välipäivinä), porataan sinne 8 millin reiät ja laitetaan isommilla pulteilla kiinni. Oletuksena kun vaihteiston panssari tulee edestä kiinni samaan kohtaan.

    Sheriffin panssarin mukana tulee muoviset sivukappaleet, joista kuskin puoleista puukotettiin hiukan, jotta ei ota kontaktia Eberin pakoputkeen, joka on siellä lokasuojan sisällä. Muutokset ei näy ulospäin, leikattiin vain pala pois sieltä sisäyläreunasta. Kuskin puolen sivupalan kuvista näkee Eberin putken pään, joka istuu paikalleen minusta loistavasti ilman mitään muutoksia. Se kyllä nojaa tuohon pohjapeltiin, mutta en usko, että se sitä liikoja kuumentaa.

    Vaihteiston panssarista lisään tarinaa kunhan saan senkin paikoilleen. Alla nippu kuvia, kyselkää jos jotain jää epäselväksi ja kiinnostaa. Uuden panssarin kuva edestäpäin on vähän tumma, otin sen ilman salamaa kun kuvausympäristö oli hiukan haastava. Auton kun sai vain metrin ylös, vähän matala halli, jolloin parimetriselle asentajalle ei liikaa tilaa jäänyt.

    Tuossa on myös kuva vanhasta panssarista, siitä voi halukkaat etsiä puuttuvat osat tai palat. :-p

    Ja liitetääs mukaan myös kuva puskurin thyynign-ritilöistä vaikkei ne varsinaisesti aiheeseen liitykään. Pahoittelen likaista autoa, mutta ei se näillä keleillä kauaa kuvauskunnossa pysy.
    Attached Files

    #2
    Onkos siinä uudessa panssarissa alkuperäistä vastaavat ilmanohjaimet öljypohjille? Paljonko se painaa? Hyvältähän se muuten näyttää.

    Comment


      #3
      Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
      Onkos siinä uudessa panssarissa alkuperäistä vastaavat ilmanohjaimet öljypohjille? Paljonko se painaa? Hyvältähän se muuten näyttää.
      Ei oo ilmanohjaimia ja painaa aika paljon... tosin kädessä pitäen paljon mutta suhteutettuna auton massaan ei kovinkaan paljoa. 3-4mm teräslevyähän noi on joten runsaasti alkuperäistä painavampi.

      Comment


        #4
        Ei oo ohjaimia, tarkoittanet noita kahta tossa toiseksi viimeisessä kuvassa. Tai siis sitä yhtä, joka oli jäljellä. Ajatuksissa oli josko sinne tekisi jonkun virityksen, vähän sahaa ja taivutusta, mutta mennään nyt talvi ainakin noin. Painoa on tietty reilustikin enemmän kuin alkuperäisissä, kahden millin teräs on _vähän_ raskaampaa kuin vastaava muovi. Vai mitä lasikuitua se orggis on. Ei tullut punnittua, mutta heitetään nyt hatusta 5-6 kiloa kun originaali jää varmaan jonnekin kiloon?

        Voin tuon originaalin, tai mitä siitä on jäljellä, punnita ja samoin sen vaihteiston alle tulevan. Niistä saanee vertailupohjaa.

        Comment


        • #5
          On muuten vittumaisia virityksiä nuo kun joskus duunissa vastaan tulee. Puol tuntia menee pelkän levyn kanssa painiessa, ja asiakastakaan ei sais rankasta "kun sehän on vaan pohjalevy"

          Comment


            #6
            No tässä ei kyllä mitään vittumaista pitäisi olla. Sanoisin, että tuon saa alle minuutin irti tuolta pohjasta. Senkin jälkeen jos siihen peltiin leikkaa tuuletusaukot.

            Comment


            • #7
              Just tollasella ajosiltanosturilla on aika hankala noita irrotella jos sattuu auto olemaan vähän reunassa/vinossa, siihen lisättynä ruostuneet pultit/mutterit mitkä ei lähte irti kuin rikkomalla. btdt


              Vielä jos sattuu olemaan sopivasti madallettu auto, niin soppa on valmis :)

              Alkuperäiset pohjalevythän on lähes aika jonkinsortin muovikiinnikkeillä kiinni, tai niillä pienillä torx ruuveilla, tai yleensäkkin semmosella mikä ei ruostu.
              Viimeksi muokannut juudas; 22.12.2011, 14:46.

              Comment


                #8
                No tollasella nosturilla millä minä olin, sen alkuperäisen ja ehjän pohjamuovin poisottaminen olisi ollut huomattavasti hankalampaa kuin tämän. Tuo mun vanha tuli vähän helpommin kun palasia puuttui sieltä täältä.

                Comment


                • #9
                  Hannukin vaihtanut etupuskurin?

                  Comment


                    #10
                    Eikös tuo ole ihan vakio puskin? Poislukien nuo verkot.

                    Comment


                    • #11
                      No helevata, niihän se onkin. Äkkiseltään kahtoin, että rs:n puskuri, mutta nehän olikin vaan verkot. :)

                      Comment


                      • #12
                        Passako rs:n verkot suoraan tuohon C5 vakio puskuriin? Itelle haluais kans tuommoset verkot.

                        Comment


                        • #13
                          Äkkiseltään sanoisin, nyt kun tuota kuvaa toisen ja kolmannenkin kerran katson, että nuo on leikattu isommasta arkista sopiviksi koloihin. Hannu toki korjaa jos olen väärässä. :)

                          Comment


                          • #14
                            Off-topic ehkä pikkasen mutta mistä näitä pohjapanssareita kannattaisi katsella B4:een?

                            Comment


                              #15
                              Fixus varaosaliikkeet noita ainakin myy.

                              Comment


                                #16
                                Niin siis onko tuo aivan plug&play-asennus, vai täytyykö tuossa porata reikiä tai tehdä muuta ylimääräistä (jos laittaa molemmat panssarit)?

                                Comment


                                  #17
                                  Moottorin panssari oli käytännössä ihan bolt-on. Etupään keskimmäinen ruuvi vielä puuttuu (reunat on pulteilla, tähän tulee iso peltiruuvi) ja takapään 6 millin ruuvit vaihtunee 8:aan kun laitan vaihteiston panssarin myös. Se on tuossa jo odottamassa. Takapään ruuvien vaihto isompiin vaatii poraa. Nuo sivupalat kiinnittyvät vain sheriffiin.

                                  Puskurin ritilät on originaaleista muokattu sen verran, että sain isosta levystä leikatut palat sopimaan niihin. Toinen sivuritilä on tehty ohentamalla orignaalia ja toinen ohentamalla uuden ritilän palaa. Joku välimuoto taitaisi olla paras. Keskimmäinen on tehty leikkaamalla urat uuden palan pohjaan, jotta istuu vanhaan runkoon. Näin kiinnittyvät kuten originaalit. Ritilät näyttää kuvissa paremmilta kuin tarkalla silmällä läheltä katsottuna, mutta tällainen puolikädetön ei taida parempaan pystyä.

                                  Sumuvalot on tarpeettomina poistettu ja noihin reikiin mietin laitanko jotain vai en. Tuleepahan nyt paremmin ilmaa välijäähyille. Tosin tosta menee kyllä kaikki jänistä pienemmät läpi ja sitten ei ole kivaa siivota jäähyjä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ritilää vaan kokonaan niihin sumaripalasiin. Eli poistat ne sumarin reiäit ja pistät verkon koko alueelle. Tulee parhaimman näkönen jos ei kerta oo sumareita. Tosin joutuisit uusimaan verkot kokonaan että tulis fiksun näkönen. Ellei sitten jättäis pystypalkkia siihen missä on nytkin tuo pystypalkki ja sitten poistais tuon muun muovin siitä ja tilalle verkkoa. Tiedä sit miten sais parhaan tuloksen.

                                    Itekki askartelin nuo sumarin ritilät samaan tyyliin kun tuossa Hannun kuvassa, mutta ei oikeen sopinut, kun muut oli tuota tavallista ritilää. Ja kun tähän pre-faceliftiin ei taida saada tuota RS-maskia konepeltiin, niin jätin sitten koko projektin hautumaan.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kyllähän sen konepellin maskin modaa siinä kuin tuon puskurin keskimmäisenkin? Vähän puuhaa siinä toki on. Toisaalta silloin saa samanlaista ritilää joka reikään, tuo mun puskurin verkkohan on vähän erilaista maskiin verrattuna.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tuli laitettua Sheriffin panssari myös vaihteiston alle. Helppoa kuin heinänteko. Etureuna ruuvataan kiinni moottorin panssariin ja takareuna originaalin kiinnityspisteisiin. Sieltä vain pois ne liuskat, mihin alkuperäinen ruuvataan.

                                        Kuvat olis kivat, mutta valitettavasti ne jäi ottamatta kun öljynvaihdon yhteydessä tuo sinne ruuvattiin. Vaikka kamera oli mukana. Seuraavan kerran kun auto on nosturilla, otan kuvia.

                                        Moottorin panssarissa ei ole niitä tuuletusaukkoja (mitkä originaalista löytyy), mutta ne voisi olla sinne tehtävissä. Katsotaan näyttääkö siltä, että tarvitaan. Ei näitä voi kuin suositella vaikkei Fixukselta siitä provikkaa saakaan.

                                        Comment


                                          #21
                                          Tähänastisen kokemuksen perusteella nämä eivät aivan vastaa originaalin tuotenimeä sound deadener. Tuntuu siltä, että moottorin äänet kuuluvat sisälle kovemmin. Varmaan loogistakin kun noissa ei juuri mitään reikiä ole. Ei haittaa meikäläistä kun on tuohon jo tottunut. Urssissa oli BN-Pipes ja tässä bitukassa on Milltek. Ihan kivastihan tuo murisee kun polkaisee.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X