Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

90 audin rojekteja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 90 audin rojekteja

    Eli tuo anden ja kurosen vanha audi jäi käsiin alkuvuodesta, kaikkea pientä on tullut tehtyä, ja piti jotain pientä kasata niistä tänne.

    Ulkopuolisia muutoksia juurikaan ei ole tullut, ainoastaan punaiset takavalot, ja kirkkaat sivuvilkut. Ainakin toistaiseksi ulkonäkö miellyttää tuollaisenaan, enkä sitä viitsi juuri muokkailla.

    Tänään auto sai konepellin alle uutta osaa, jakohihna, kaikki kiilahihnat, stefat jakopäästä, vesipumppu, vent ohjuri kumit, öljyt ja suodatin, yms pientä. Itse en vaihtoa suorittanut, vaan homma tehtiin pirkanmaan autopalvelussa, yhden päivän aikana (nopeaa toimintaa, peukut pystyssä) ja sopuhintaan, kaikki uudet osat ja työtunnit yhteensä hieman yli 600e.

    Oikeastaan ainoa viritys mitä on tullut tehtyä, on tuo että lukko pysyy päällä yli 25km/h vauhdissa, tuolla omasta virityksestä jotain tietoa:
    http://www.sci.fi/~razur/ohjeet/Keskikons.html

    Tuon lisäksi on tullut korjailtua erinäisiä pikkuvikoja, tuossa nyt jotain:

    -Sisäpuhallin uusittu
    -Mittaristo kolvailtu ja lämpösensori vaihdettu jotta saisi lämpömittarin toimimaan
    -ISV putsailtu tyhjäkäynnin kuntoon saamiseksi
    -Polttimoiden vaihto konsolin nappeihin ja lisämittareihin

    Kuvat noista fiksailuista löytyy tuolta:
    http://www.sci.fi/~razur/ohjeet/saad...orjaukset.html

    Tuolla kuitenkin jotain kuvaa miltä auto näyttää:
    http://www.sci.fi/~razur/kuvat/audi/

    #2
    Onkohan tää joku ysikympin "kirous" ku tuo konepellin etureunan kummi on aina tuollanen? :) Omaani vaihdoin aikoinaini sen kaks kertaa. Ite aattelin josko liian voimakas ajovalon pesuvesi tekis tuon..

    Comment


    • #3
      Jaa-a.. pitäis ilmeisesti olla ihan suora? :) Paljos makso tuollane uus kumi? oliko miten kiinni? En o huomannu ees katsoa tuollaista koskaan sen paremmin.

      Comment


        #4
        Vajaa viiskymppiä Suomessa. Pasi taisi ottaa autostaan pois kokonaan eikä se nyt pöllömmältä näytä silläkään lailla.

        Comment


          #5
          Suorahan se kumi pitäis olla. Kasikymppisessähän on ihan samajuttu, veikkaisin että lämpötilavaihtelulla on asiankans jotain tekemistä.

          Comment


          • #6
            Tuli asenneltua valoreleet tuonne nokalle, valoteho parani huomattavasti, yli voltti tuli lisää jännitettä valon kannalle, suosittelen kovasti kaikille kenellä ei vielä ole!

            Homma alko siitä että revin uudet johdot valoille, ja laitoin molempien puolien pitkille ja lyhyille omat sulakkeet / kaapelit / releet. Jos joku kilahtaa, ei ole ainakaan täysin mykkänä valot.

            Liitokset laitoin vielä kutistesukan avulla tiiviiksi, pitäisi pysyä :)

            EDIT
            Ja nyt tuosta pieni sivukin tehtynä:
            http://www.sci.fi/~razur/ohjeet/releet/Releasennus.html

            Comment


              #7
              Tuli täs mieleen et mikset vetäny suoraa laturilta virtaa releille? Sehän on sopivasti siinä syylärin edes ja releet olisit saanu nätisti kiinni siihen syylärin muoveihin. Itellä oli ysikympis niin. Mut eipä se huono noinkaa oo :)

              Comment


              • #8
                Niin ja laturiltahan tulee hiukan korkeampaa jännitettäkin kuin akulta.

                Comment


                • #9
                  Niin.. ei kaikki tule maallikolle mieleen :) Kuitenkin, parempaan suuntaan mentiin jo tuollakin.

                  Comment


                    #10
                    Olisko teillä viisaammilla aikaa/intoa vääntää jonkinlainen tarkempi selostus tai kytkentäkaavio tuosta rele-systeemistä? Itse en sähköstä ymmärrä paljoakaan, joten noitten releidenki toiminta on jääny vähä hämärän peittoon. Muuten väsään kyllä itsellekki tollasen systeemin, jos noin helpolla saa valoa lisää!

                    Comment


                      #11
                      No ajattele relettä katkaisijana, jota ohjataan virralla. Niin sen hahmotat helpoiten.

                      Tee näin:

                      Auton omista valosähköistä selvität mikä johto on mikä. Parkit jätä auton omilla johdoilla, mutta katkaise pitkät+lyhyet molemmilta puolin niin että voit vielä liittää umpion taakse ko. johtoihin toiset johdot.
                      Sitten otat releelle laturilta tai akulta syötön muistaakseni kanta 30:een. Ota auton omasta lyhyiden syötöstä releelle 85:een ns vetovirta, 86:een maa ja jäljelle jäävästä vedä johto molempien umpioiden katkaisemaasi lyhyiden johtoon kiinni. Käytännössä helpompi ostaa releet, joissa tuplaulostulot eli myös keskellä 87-nasta. Releiden kyljessä tapaa olla kaavio, josta selviää mikä kanta on mikäkin.
                      Sitten sama systeemi pitkille toisella releellä.

                      Sulakkeita väliin voi laittaa vähän oman maun mukaan. Itselläni ei laturin ja releiden välissä ole mitään, mutta releiltä lähtevissä 4 johdossa on jokaisessa sulake. Näinden lisäksi voisi vielä ennen releitä käyttää yhtä tai kahta pääsulaketta, jos haluaa pelata varman päälle.

                      Kaikki liitokset tulee tehdä hyvin eli esim puristusliitokset, joiden päälle kutistesukka ettei liitos pääse hapettumaan.

                      Sitten lopuksi vielä korvaat molempien umpioiden maajohdon jollakin paksummalla. Itselläni muistaakseni käytössä 2,5 neliön johto lyhyiden polttimoille per polttimo ja 4 neliön pitkille (lisäpitkät samoissa umpioissa) ja nelosella maat. Makuasia kuinka paksua haluat laittaa, mutta 2,5 on järkevä minimi mielestäni.

                      Eiköhän tällä?

                      Comment


                        #12
                        http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=21870

                        tuolta löytyy aiheesta aika "valaisevaa" informaatiota...

                        Comment


                        • #13
                          Johdotuksista sen verran, että tavoitteena on siis pitää kaikki "ison virran" johdot mahdollisimman lyhyinä. Ja johtojen paksuusia ei kannata turhaan kasvattaa liian suuriksi. Itse olen laittanut 2,5 neliöistä johtoa kun johdossa kulkee ainoastaan yhden polttimon sähköt ja 4 neliöistä kun johdossa menee kahden polttimon sähköt. Tuon yli ei ole mitään järkeä mennä, jopa pykälää pienemmät johdot toimivat vallan mainiosti (1,5 / 2,5neliötä), kunhan vaan pituudet pysyvät maltillisina.

                          Oikeastaan paljon tärkeämpää kuin johtojen paksuudet on tehdä KUNNON liitokset, KUNNON liittimillä ja liitoksia mahdollisimman vähän. Jokaisessa liitoksessa tulee tietty vastus, johon jää aina tietty jännitehäviö. Liitosten tinaamisesta ollaan montaa mieltä. Jos liitokset tinataan täytyy johdot tukea kunnolla mekaanisesti, ellei sitä tehdä johdot katkeavat ajan myötä liittimen vierestä.

                          Kuten porkkis sanoi niin myös maapuolesta täytyy pitää huolta, ketjuhan on niin vahva kuin sen heikoin lenkki. Sielläkin voi olla aika hurjia jännitehäviöitä. Omassa pirssissä oli maapuolella 0,5V häviö ja plussa puolella vajaa pari volttia. Tehoa on siis saatavissa ideaalitapauksessa lisää melkein 50%, käytönnössä hyöty jää kuitenkin 20-30%:iin, koska koko ketjuun jää häviöitä kuitenkin reilu 0,5V vaikka käytettäisiin millaisia johtoja.

                          Ohjauspuolella ei johtojen paksuuksilla ole mitään merkitystä, virtaa siellä ei kulje kuin max 200mA.

                          Comment


                            #14
                            Kiitos "valaisevista" vastauksista! Noilla ohjeilla jopa minä voin saada tuon tehtyä...

                            Comment

                            Working...
                            X