Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.5tdi afb ylläpitoa ja pientä huoltoa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2.5tdi afb ylläpitoa ja pientä huoltoa

    Tälläinen aihe tälläkertaa. Toivottavasti tästä olisi edes jollekkin apua oman v6 koneen huollossa niin ei ihan hukkaan tämäkään vaiva mene tai sitten saa ilolla katsoa kun joku on koheltanut yrityksen ja erehdyksen opilla audin kanssa :)Tuli tosiaan tämmönen A6 hankittua parivuotta takaperin ja ongelmitta yhteiselo ei ole sujunut mutta muuten todella mukava peli ajella pitempääkin matkaa. Tulihan ensimmäisenä vuotena mukavasti 40tkm ajeltua ja nyt toisena vuonna auto on ollut vähemman ajossa remontin takia.
    Autona A6 2.5 afb tiptronic quattro -98 400tkm rulattu.

    Ostettaessa oli pientä maalivauriota ympäri autoa, jakohihnan vaihto oli edessä ja ne suuttimien väliset pienet paluuletkut vuoti dieseliä. Hienosti uusien letkujen vaihdon jälkeen auto toimi pitkän aikaa lukuunottamatta ilmestynyttä klonksuntaa etutukivarsista. Lähemmässä tarkastelussa selvisi että tukivarsien väljyyttä oli korjailtu sikamassalla myynninajaksi, pommiltahan se alkoi vaikuttamaan :)

    Hieman otti sydämmestä tuo jakohihna+rulla paketin hinta ja vielä mitä olisi työt maksaneet korjaamolla siihen päälle. olin tottunut hieman halvempiin hintoihin 80-luvun lopun japanilais- ja neuvostoliiton autoja omistaneena :)
    Päädyin sitten Gates merkin sarjaan ja tekemään itse koko homman. Purku oli kohtuu helppoa kun pääsi ensin jyvälle ruuvien sijainnista. Ongelmia tuotti pala laturinhihnan kiristysrulla oli kiinni. Sepä oli päässyt kulumaan kiinnityskohdasta ja ei pitänyt hihnaa enään linjassa vaan väännätti sitä ulos päin. Kesäloma aikana osaa en keksinyt muuta kuin virosta kohtuu nopealla toimitusajalla.
    Jakohihnan kiristysrullan kiinnitystä ihmettelin purkaessa kun se pääsi heilumaan hieman. Ajattelin sitten että kyllä kunnon kierreliima hoitaa asian kuntoon, ideana hyvä nopea korjaus mutta ei toimiva :)
    Kasaus onnistui sitten ongelmitta, mutta manaillen ahdasta tilaa koska en malttanut kuin raottaa nokkapalaa eteenpäin n 20cm.

    Hetken sai taas autolla ajella ja taistelin ilmakuplia vastaan joita näkyi syöttöpumpun tuloletkussa. Tiivistelin paikkoja kokeilunvuoksi tiivisteliimalla ja paikanselvittyä sitten tietyn paikan voi kunnostaa. vuotokohtaa ei löytynyt millään vaikka kävin linjat läpi tankin ja pumpun välillä.
    päädyin sitten vaihtamaan polttoaine suodattimen. Ei kun hakemaan ->
    Varaosaliikkeestä pois lähtiessä käynnistelin autoa sitten kuului tumahdus. Savua alkoi tulla ja avasin konepellin. Liekkejähän sieltä tuli ja sammutinta keksimään paikalle :) Syykin selvisi: jakohihnan kiristinrullan kiinnitys oli pettänyt ja hihna pääsi hankaamaan palaan jossa on laturinhihnan rullat. Hihnasilppua oli hihnakotelo ja laturi täynnä, josta seurasi luultavasti ylikuumentuminen. Menihän siinä hihnat,laturi, startti, moottorin tukityyny ja johtoja uusiksi. Olisi pitänyt reagoida heti kun laatikko rupesi menemään välillä vikasietotilaan. jos jos...
    Tapahtuneesta viisastuneena kiristinrullan pulttiin sovitettiin suurempi pultti ja lohkoon tehtiin suurempi reikä kierteineen.
    500km kesti taas ja dieselputki vuoti ainetta uuden laturin päälle. Laturi pimeäksi ja vaihtoon.

    Tuli katsastuksen aika ja vikalistan kävin hakemassa. Etutukivarret pistin kaikki uusiksi. Ja oli muuten yksi pitkä hoikka pultti tosi tiukalla, sai hakata ja lämmittää kauan aikaa.
    Valot oli suunnattava uusiksi ja jarrupalat olivat kuluneet. Eipä mitään kummempia ihmeteltäviä ollut kun savupäästöt jotka olivat vain 0,03 ja auto omastamielestä savuttaa ehkä normaalia enemmän.

    Talvella auto oli todella hankala saada käyntiin jos oli pakkasta enemmän kuin -10. hehkut tutkittiin ja todettiin toimiviksi. Syöttöpumppu todenäköisesti veti enemmän ilmaa kylmällä kelillä. Ilmaamalla aloittamalla ja moottoritilaan asennetulla lämpöpuhaltimella auto saatiin kuitenkin aina käyntiin. Laatikkoa käytettiin öljynvaihdossa ja muutenkin luettiin vikakoodeja autosta, koska kovemmassa ajossa (jääradalla ja järvellä umpihangessa) rupesi auto haisemaan asfalttityömaalle. Öljyt oli ok ja luultavasti äänieristeet ja massat sielä haisi kuumasta pakoputkesta :)

    Kaikkea muutakin rahanmenoa on ollut kaiken keskellä. kesärenkaat ja uudet vanteet piti hommata ym. pientä.
    Ei tämän auton pitäminen kovin halpaa ole kun vielä tulee dieselverot ja täyskaskot ja kaikki. Rahamiehet tälläsellä ajelee.. :)

    Päätti sitten kerran kauppareissulla alkaa Hehkun valo vilkkumaan ja auto sammuikin sitten vartin ajon jälkeen. Tankki täyteen ja polttoainejärjestelmän ilmaus ja taas toimii. Syynä voi olla tankin pumppu, mutta autolla on vain ajeltu tankki täynnä ja vähintään 3/4 takista täynnä.

    Ilmeni sellainen outo vika että automaattilaatikko menee vikatilaan aina kun kierroksia pitää n.3 sekuntia pitempään samana. Kierrosalue on tyhjäkäynniltä tasan 1800 kierrokseen. Muuten ei ole mitään normaalista poikkeavaa käytöstä. ajaminen onnistui helposti pakkovaihteilla pitäen kierrokset yli 1800 tai alle tuon kierrosmäärän piti vaihdella kierroksia ajaessa. Ärsyttävää kaupunkiajossa. Vika ei ihmekyllä muuttunut pahempaan vaikka autolla ajettiin tuhansia kilomerejä noin.

    Nyt alkuvuodesta audi laitettiin seisontaan ja alettiin hoitamaan syöttöpumpun ilmavikaa, kovaa öljynvuotoa ym. pikkuvikoja pois alta. Ainakin tankin pumppu pitäisi tutkia ja apukuskin sähkölasi ei tottele kytkimen käskyjä jne.

    Laatikon vikatilaa tutkiessa vikakoodeja on luettu moneen kertaan ja vaihteiston boksia on kuivateltu vaikka suurempaa kosteutta ei ole ollutkaan maton alla. ajoituksia on säädelty antureita tutkittu mutta vika on ja pysyy.
    vika koodiksi antoi ainakin että 00550 ennakonsäätöero on liian suuri.
    Korjaamo epäili että ennakonsäätö mäntä jumittaa koska tietokoneessa kinni ollessaan mäntä antoi aina hetken nolla arvoa.
    Kokeiltiin ensin 2t öljyä dieselin seassa ja muita aineita. Pehmentivät ainakin käyntiääntä hiukan.
    päädyttiin kuitenkin avaamaan pumppu ja tarkistamaan mäntä. mäntä oli kuitenkin ehjä ja pumpun pääakselin stefa oli mennyt vaihtokuntoon.

    Nyt on syöttöpumppu kiinni ja koko kone on tiivistelty uudestaan. Öljyä ei tipu enään ollenkaan maahan ja pumppu ei vuoda enään ilmaa..

    Lisää päivittelen taas kun pääsen auton kimppuun ja lisään kuvia tännekkin niin niitä voi käyttää apuna osien hahmottamiseen ja paikantamiseen moottorista. Toivottavasti teksti ei ole kaurapuuroa luettavaksi. Yritän parhaani mukaan parantaa kirjoitustapaa :)


    Kuvia löytyy hiukan osoitteesta: kuvablogi.com nimimerkillä 4vwtonkii

  • #2
    http://kuvablogi.com/blog/36053/1/

    Comment


    • #3
      Auto saatiin kasattua juuri ennen lumentuloa ja testiajossa tuli taas huomattua se nelivedon mukavuus liukkaalla. :) Auto toimi niin kuin kuuluukin. Ainoastaan jäähdytysjärjestelmän ilmaaminen aiheutti miettimistä, mutta löytyihän se ilmausreikä sisätilankennon vesiletkua raottamalla.

      Koeajolla vielä tarkastelin syöttöpumpun ajoituksia VCDS ohjelmalla, mutta opettelua vaatii vielä ymmärtäminen että mikä liittyy mihinkin.
      Tälläkertaa tuli sitten vikakoodia tuli nokkien virheellisestä ajoituksesta, mutta mitenkään muuten ei tämä tunnu vaikuttavan moottorin käyntiääneen tai mihinkään kuin vikakoodin muodossa. Kokoamisessa käytin lukitustyökaluja ja noudatin gatesin ohjeita, mutta olisiko jokin mennyt sittenkin pieleen... Koodia nyt en muista ulkoa. Pitäisi tarkistaa ajoitus vielä uudelleen.

      Seuraavan kerran kun autoa pääsee laittamaan niin olisi hehkujen vaihto edessä. Laioin hehkuille jo irroitinöljyä vaikuttamaan jos se auttaisi yhtään asiaa. Luultavasti kannattaa yrittää irroittelua moottori lämpimänä, mutta pelkona on hehkun katkeaminen kanteen.
      Tarkoituksena olisi saada auto katsastettua ennen vuodenvaihdetta niin mitään suurempia takaiskuja en toivoisi hehkujen vaihdon kanssa tapahtuvan. Toivotaan nyt että tästäkin saataisiin auto ensvuodelle.
      Hidastahtinen remontti ainakin on ollut, mutta hyväksi selitykseksi voidaan kai lukea se että armeija on vienyt suuren osan ajasta viime tammikuusta lähtien.

      Mikään sähkömies en ole niin kysympä että olisiko jollain hyvä keino vanhojen hehkujen kunnon testaamiseen?

      Comment


      • #4
        Mikään sähkömies en ole niin kysympä että olisiko jollain hyvä keino vanhojen hehkujen kunnon testaamiseen?
        Hehkusta hattu pois ja mittaa yleismittarilla, ehjä hehku on n. 1 ohmin luokkaa.

        Jos taas nyppäät hehkut oikein irti, niin sittenhän voit syöttää niille 12V ja tutkailla hehkuuko.

        Comment


        • #5
          Hehkujen irroitus on sitten rauhallisen miehen puuhaa. Omaani vaihdettiin vastikään, viisi lähti täysin mukisematta, mutta yhtä joutui suostuttelemaan varmaan puoli tuntia edestakaisin pyöritellessä. Yhden pienen pienen napsahduksen sitä aina sai enemmän kääntymään. Välissä ruikkia irrotusöljyä väliin ja kerran käytettiin konettakin uudelleen lämpimämmäksi.

          Testattiin tosiaan akulla hehkujen kunto irroituksen jälkeen, kuusi pimeänä. Ilmankos oli hieman heikkoa käynnistyminen kovemmilla pakkasilla. Nähtävästi osasyynä on ollut viallinen lämpöanturi, niin tuo on voinut hehkutella kesäisinkin aivan turhaan. Tai mistäpä sen tietää vaikka olisivat olleet alkuperäiset kynttilät.

          Comment

          Working...
          X