S4 (B5) Ebony Black Pearl vm. 2000
Tekniikasta jotain yleistä:
- BorgWarner k04 ahtimet
- CX-Racing FMIC
- XS Power –putkisto ilman katalysaattoreita
- Bosch 044 polttoainepumppu
- RS4 kytkin
- F5DP0R tulpat
- Bosch Ev14 550cc suuttimet
- S4 airbox + RS4 MAF
- Viper Tuning ohjelma
Sisusta perussiistissä vakiokunnossa: Mustaa nahkaa hopeanvärisin somistelistoin ja Recaron jakkarat. Varusteita ei ole listalta rastittu sen kummemmin - normaalit ässän perusvarusteet löytyy, mutta ei sen enempää. Soittimena Alpinen DVD-pyöritin, kaiuttimina edessä Rainbow SAX 230.20 ja takana toistaiseksi orggis-Bose.
Ulkokuori niin ikään on vakio ilman mallimerkintöjä. Lähes mustat lasit takana. Kesävanteina RS6 Replicat koossa 19, talvella alle pyöräytetään jotkut ex-Urssista periytyneet harmaat ja soikeat, joissa ympärillä mustat ja pyöreät.
Hankin nykyisen menopelini loppuvuodesta 2009 ja tarkoitus oli pitää auto jokapäiväisenä käyttöpelinä. Näppäilin jotain pientä, kuten vaihdoin rätisevät etukaiuttimet uusiin, mutta pääajatuksena oli vain ”pitää ja päästää”. Ilmeisesti talvella tapahtuneen huohottimen jäätymisen seurauksena toinen ahtimista päätti kuitenkin antautua…
Kevätpuoli ja alkukesä 2010 kuluivat osia haaliessa – kun kerran ahtimet joutuivat uusintalistalle, niin oli järkevämpää vaihtaa hieman isommat ja vain vähän kalliimmat k04:t. Samaan syssyyn hankin jakopään osat ja kasan tiivisteitä, jotta ei heti uudestaan tarvitsisi olla purkamassa autoa. Itsellä ei ole osaamista eikä etenkään uskallusta tehdä noin isoja huoltoja, joten onnekseni eräs harrastaja lupautui vaihtamaan nuo.
Tämän vuoden keväällä ajattelin, että itsekin voisi hieman harrastaa. Alun perin ajatuksena oli hommata pelkkä putkisto ja softauttaa auto jossain, sillä vastuksina on edelleen ollut vanha k03-ohjelma. Ensimmäisenä hankin suhteellisen hyvän hinta – laatusuhteen omaavan XS Power -putkiston. Koska pelkän putkiston hankkiminen tuli liian halvaksi, niin pitihän sitä alkaa selailemaan, mitä muuta olisi järkevää vaihtaa putkiston lisäksi.
Jenkkifoorumeilta bongasin, että melko moni on asennellut ässäänsä keulacoolerin. Ennen kuin huomasinkaan, olin ostanut itselleni samanlaisen. Tarkoituksena oli saada cooleri mahdutettua vakiopuskimen sisään, ja kyllähän se sinne viimein istahti. Kirjoitan tuosta vielä erikseen jotain.
Auton etupuskuri on törkeän huonossa kunnossa. Edellinen omistaja on luultavasti ajanut auton penkkaan, jonka seurauksena puskuri on haljennut alapuolelta. Lisäksi puskuri on hieman rivennyt lohkolämmitinpistokkeen lähellä olevasta kohdasta. Puskimen sovittelu uuden coolerin kanssa ei ainakaan parantanut tilannetta, joten jouduin hieman muovihitsaushommiin. Nyt puskuri on hieman rujon näköinen, mutta jokseenkin ehyt. Tarkoitus on joko korjata puskuri kunnolla tai ehkä jopa ostaa uusi, mutta tällä erää mennään pikakorjauksin.
Kehuttu XS Power –putkisto downpipeineen ei ollut aivan bolt-on. Putkistoa joutui hieman muokkaamaan yhden ylimääräisen joustopalan avulla, jotta putkiston sai taipumaan kiinnikekohtiin sopivaksi. Lisäksi putkistossa olevat supiste/laajennusosat ovat oikeasti melko kummalliset ja ne kannattaa ottaa pois.
Luullessani homman olevan aika hyvin hanskassa, menin vielä varmuuden vuoksi tilaamaan uuden polttoainepumpun (Bosch 044). Pumppu oli seuraavana päivänä Jyväskylässä ja viikonlopuksi pääsi asennuspuuhiin. Pahempi puolisko lupautui kytkemään pumpun ja asentamaan sen tankkiin. Samalla vaihtui polttoainesuodatin, koska se oli järkevää vaihtaa uuden pumpun myötä.
Tällä välin konetilan puolella kaikki alkoi olla valmista kasaamiselle. Anturit löysivät omat paikkansa ja oli aika vaihtaa tulpat. No, ennen sitä täytyi heittää ”pikainen” 330km reissu sopivien tulppien perässä, sillä olin hankkinut vahingossa väärät kynttilät. Kiireessä sitten kasaamaan, jotta auton saisi käyntiin ensimmäistä kertaa sitten elokuun alun.
Kuinka ollakaan, eipähän se lähtenyt käyntiin. Kaiken mahdollisen ihmettelyn jälkeen paljastui, että olin laittanut sytkäyksikön liittimistä kaksi väärin päin. :) Hiton noloa, mutta hienoa että vika oli kuitenkin tekijässä eikä autossa.
Tällä hetkellä auto on siinä pisteessä, että haen sen näillä näkymin keskiviikkona kotiin. Tämä niin sanottu projekti alkoi heinä-elokuun vaihteessa ja autoa on pystynyt tekemään vain viikonloppuisin - käytännössä maksimissaan puolitoista päivää kerrallaan, joten edistyminen on ollut välillä tuskallisenkin hidasta. Suurimpia ongelmia ovat aiheuttaneet tallin kaukainen sijainti ja sitä myötä osien tai tarvikkeiden saatavuus.
Lähiaikoina on suunnitelmissa vielä
-asentaa RS4 MAF ja muokata ilmanputsarikotelo sille sopivaksi DONE!
-asentaa suuttimet (Bosch EV14 750cc) sekä hankkia ohjelma (suuttimet vaihtuivat viime tingassa pienempiin) DONE!
-yrittää saada puskurin alareunoihin mahdutettua verkot
-korjata ja maalata rikkinäinen etupuskuri vähän paremman näköiseksi.
Tarkoitus on myös jossain vaiheessa korjauttaa mittariston pikselivika ja hankkia autoon paremmat takakaiuttimet. Lisäksi ajatuksissa on ollut kokeilla jotain pienikokoista aktiivisubbaria. Mahdollisesti myös maalaan tai maalautan jossain kärsineet talvivanteeni, jos budjetti antaa myöten ja jos ko. vanteista on vielä mahdollista saada kalua.
Tekniikasta jotain yleistä:
- BorgWarner k04 ahtimet
- CX-Racing FMIC
- XS Power –putkisto ilman katalysaattoreita
- Bosch 044 polttoainepumppu
- RS4 kytkin
- F5DP0R tulpat
- Bosch Ev14 550cc suuttimet
- S4 airbox + RS4 MAF
- Viper Tuning ohjelma
Sisusta perussiistissä vakiokunnossa: Mustaa nahkaa hopeanvärisin somistelistoin ja Recaron jakkarat. Varusteita ei ole listalta rastittu sen kummemmin - normaalit ässän perusvarusteet löytyy, mutta ei sen enempää. Soittimena Alpinen DVD-pyöritin, kaiuttimina edessä Rainbow SAX 230.20 ja takana toistaiseksi orggis-Bose.
Ulkokuori niin ikään on vakio ilman mallimerkintöjä. Lähes mustat lasit takana. Kesävanteina RS6 Replicat koossa 19, talvella alle pyöräytetään jotkut ex-Urssista periytyneet harmaat ja soikeat, joissa ympärillä mustat ja pyöreät.
Hankin nykyisen menopelini loppuvuodesta 2009 ja tarkoitus oli pitää auto jokapäiväisenä käyttöpelinä. Näppäilin jotain pientä, kuten vaihdoin rätisevät etukaiuttimet uusiin, mutta pääajatuksena oli vain ”pitää ja päästää”. Ilmeisesti talvella tapahtuneen huohottimen jäätymisen seurauksena toinen ahtimista päätti kuitenkin antautua…
Kevätpuoli ja alkukesä 2010 kuluivat osia haaliessa – kun kerran ahtimet joutuivat uusintalistalle, niin oli järkevämpää vaihtaa hieman isommat ja vain vähän kalliimmat k04:t. Samaan syssyyn hankin jakopään osat ja kasan tiivisteitä, jotta ei heti uudestaan tarvitsisi olla purkamassa autoa. Itsellä ei ole osaamista eikä etenkään uskallusta tehdä noin isoja huoltoja, joten onnekseni eräs harrastaja lupautui vaihtamaan nuo.
Tämän vuoden keväällä ajattelin, että itsekin voisi hieman harrastaa. Alun perin ajatuksena oli hommata pelkkä putkisto ja softauttaa auto jossain, sillä vastuksina on edelleen ollut vanha k03-ohjelma. Ensimmäisenä hankin suhteellisen hyvän hinta – laatusuhteen omaavan XS Power -putkiston. Koska pelkän putkiston hankkiminen tuli liian halvaksi, niin pitihän sitä alkaa selailemaan, mitä muuta olisi järkevää vaihtaa putkiston lisäksi.
Jenkkifoorumeilta bongasin, että melko moni on asennellut ässäänsä keulacoolerin. Ennen kuin huomasinkaan, olin ostanut itselleni samanlaisen. Tarkoituksena oli saada cooleri mahdutettua vakiopuskimen sisään, ja kyllähän se sinne viimein istahti. Kirjoitan tuosta vielä erikseen jotain.
Auton etupuskuri on törkeän huonossa kunnossa. Edellinen omistaja on luultavasti ajanut auton penkkaan, jonka seurauksena puskuri on haljennut alapuolelta. Lisäksi puskuri on hieman rivennyt lohkolämmitinpistokkeen lähellä olevasta kohdasta. Puskimen sovittelu uuden coolerin kanssa ei ainakaan parantanut tilannetta, joten jouduin hieman muovihitsaushommiin. Nyt puskuri on hieman rujon näköinen, mutta jokseenkin ehyt. Tarkoitus on joko korjata puskuri kunnolla tai ehkä jopa ostaa uusi, mutta tällä erää mennään pikakorjauksin.
Kehuttu XS Power –putkisto downpipeineen ei ollut aivan bolt-on. Putkistoa joutui hieman muokkaamaan yhden ylimääräisen joustopalan avulla, jotta putkiston sai taipumaan kiinnikekohtiin sopivaksi. Lisäksi putkistossa olevat supiste/laajennusosat ovat oikeasti melko kummalliset ja ne kannattaa ottaa pois.
Luullessani homman olevan aika hyvin hanskassa, menin vielä varmuuden vuoksi tilaamaan uuden polttoainepumpun (Bosch 044). Pumppu oli seuraavana päivänä Jyväskylässä ja viikonlopuksi pääsi asennuspuuhiin. Pahempi puolisko lupautui kytkemään pumpun ja asentamaan sen tankkiin. Samalla vaihtui polttoainesuodatin, koska se oli järkevää vaihtaa uuden pumpun myötä.
Tällä välin konetilan puolella kaikki alkoi olla valmista kasaamiselle. Anturit löysivät omat paikkansa ja oli aika vaihtaa tulpat. No, ennen sitä täytyi heittää ”pikainen” 330km reissu sopivien tulppien perässä, sillä olin hankkinut vahingossa väärät kynttilät. Kiireessä sitten kasaamaan, jotta auton saisi käyntiin ensimmäistä kertaa sitten elokuun alun.
Kuinka ollakaan, eipähän se lähtenyt käyntiin. Kaiken mahdollisen ihmettelyn jälkeen paljastui, että olin laittanut sytkäyksikön liittimistä kaksi väärin päin. :) Hiton noloa, mutta hienoa että vika oli kuitenkin tekijässä eikä autossa.
Tällä hetkellä auto on siinä pisteessä, että haen sen näillä näkymin keskiviikkona kotiin. Tämä niin sanottu projekti alkoi heinä-elokuun vaihteessa ja autoa on pystynyt tekemään vain viikonloppuisin - käytännössä maksimissaan puolitoista päivää kerrallaan, joten edistyminen on ollut välillä tuskallisenkin hidasta. Suurimpia ongelmia ovat aiheuttaneet tallin kaukainen sijainti ja sitä myötä osien tai tarvikkeiden saatavuus.
Lähiaikoina on suunnitelmissa vielä
-asentaa RS4 MAF ja muokata ilmanputsarikotelo sille sopivaksi DONE!
-asentaa suuttimet (Bosch EV14 750cc) sekä hankkia ohjelma (suuttimet vaihtuivat viime tingassa pienempiin) DONE!
-yrittää saada puskurin alareunoihin mahdutettua verkot
-korjata ja maalata rikkinäinen etupuskuri vähän paremman näköiseksi.
Tarkoitus on myös jossain vaiheessa korjauttaa mittariston pikselivika ja hankkia autoon paremmat takakaiuttimet. Lisäksi ajatuksissa on ollut kokeilla jotain pienikokoista aktiivisubbaria. Mahdollisesti myös maalaan tai maalautan jossain kärsineet talvivanteeni, jos budjetti antaa myöten ja jos ko. vanteista on vielä mahdollista saada kalua.
Comment