Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 2.0 T FSI 147 kW quattro tiptronic

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 2.0 T FSI 147 kW quattro tiptronic

    Tämä nyt menee hieman tällaisena yhdistettynä projektikertomuksena/esittelynä, kun ei tämä pikku nysvääminen omaa projektitopikkia tarvitse. Toivottavasti ei haittaa..

    Kyseinen auto on kolmas omistamani auto ja kolmas omistamani Audi :)

    Ensimmäinen oli vm. -87 Audi 80 1,8S koneella ja olipahan hyvä auto.
    Toinen auto oli vm. -97 A4 1,8T farkku 5-vaihteisella tiptronicilla ja olipahan sekin mukava auto.

    Tällä hetkellä vuorossa on vm. -05 A4 B7 farmari, jossa tekniikkana 2,0TFSI 6-vaihteisella tiptronic lootalla, ja vedon tiehen siirtää torsen neliveto. Auto on kohtuullisen hyvin varusteltu saksan tuonti ja eipähän tuolla vielä ihan liikaa kilometrejäkään ole siirrtytty.

    Vauvan odotus sai aikaan autokuumeen(kaikenlaisia syitä sitä pitää olla) ja vaimokin oli hommassa ihan mukana :) Tähtäimeen silloin osui B7 farkut ja varustetaso piti olla vähintään sama kuin edellisessä. Tämä yksilö löytyi Jyväskylästä ja meidän perheeseen auto tuli 2010 helmikuussa. Ensimmäinen lopputalvi meni nelikolla leikkiessä ja kesäkin meni pelkällä vanteiden vaihdolla autosta nauttien. Talvella 10/11 auto oli kovassa ajossa ja ensimmäiset pikkuviatkin pääsi korjaamaan.

    Keväällä 2011 kyllästyin auton tavalliseen lookkiin ja lähdin miettimään kuinka sitä jalostaisi. Ensi hätään väänsin alle spacerit, ja siihen se jäikin taas joksikin aikaa.

    Nyt loppukesästä auto joutui pajalle ruiskupumpun pettäessä (aiheesta toisaalla lisää) ja samalla pajalla seisoessa mielessä olleet muutokset pääsivät työn alle. Umpiot lähti purkuun, jotta sain vilkun kuvut pois ja sisuskalut maalatuksi. Maskin kromikehys sai päällensä mustan teipin. Puskimen alalaitaan vielä tälläsin cupran lipan ja peilien muovit maalasin myös mustaksi. Lisäksi vaihdoin keulan jousilautaset 10mm madaltaviin.

    Yksi vanteista päätti ruveta vuotamaan alumiinin valuhuokosesta, joten vanteet on nyt sitten hionnan alla ja saanevat Sunilan oikaisun/huokosen hitsaamisen jälkeen puhalluksen ja new RS4 vanteen tumman L8AU sävyn pintaansa ja siirtyvät samalla talvivanteiksi, kun löytyi sopivasti 235/35-19 nastarenkaatkin tutulta foorumilaiselta.

    Tällä hetkellä auto ei siis ole ihan paraatikunnossa rengastuksen takia, mutta lisäillään sitten kuvia, kun auto saa omat uudistetut tassut allensa.


    Tekniikan yhteenveto:
    FSI-suorasuihkutustekniikalla varustettu 200-hevosvoimainen nelisylinterinen 2.0 Turbo
    147 kW (200 hv) @ 5100–6000 r/min
    280 Nm @ 1800–5000 r/min
    Huippunopeus: 230km/h
    Kiihtyvyys 0-100km/h: 8,0s
    Kulutus yhd. EU: 9,5 l/100 km

    Voimanjako etu- ja taka-akselien välillä on normaalitilanteessa 50/50, mutta tarvittaessa voima voidaan siirtää kokonaan vain toiseen päähän. EDL-järjestelmän avulla voimaa voidaan keskittää jopa vain yhteen renkaaseen kerrallaan.

    Nelivetoisten mallien yhteydessä automaatti on 6-portainen Sport-ohjelmalla varustettu Tiptronic, joka on nähty aikaisemmin jo S4-mallissa.

    Jousituksessa on edessä on four-link-tyyppinen tuenta ja takana poikittaistuella varustettu erillisjousitus (Trapezoidal-link). Kaikissa pyörissä on levyjarrut, edessä myös jäähdytetyt.


    Varusteita:
    Audi A4 Avant 2.0 T FSI quattro (147 kW) 2005
    Torsen-tekniikalla toteutettu quattro-neliveto
    Tiptronic automaatti
    Eibach -30mm alusta
    ESP 8.0 -ajonvakautusjärjestelmä jarrulevyjen kuivaustoiminnolla
    ABS/EBV-jarrut
    pääntuet edessä ja takana (edessä aktiiviset)
    sideguard-ikkunaturvaverhot
    sivuturvatyynyt etuistuimissa
    sivutörmäyssuojat
    sumuvalot
    ajonopeuden mukaan säätyvä Servotronic-ohjaustehostin
    Kaarreajovalot ja Xenon Plus-kaasupurkausvalot
    2-vaiheisesti laukeavat kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt
    Vakionopeudensäädin
    metalliväri
    APS-akustinen pysäköintijärjestelmä edessä ja takana
    urheilulliset etuistuimet
    sähköikkunat edessä ja takana
    täysautomaattinen ilmastointilaite
    keskuslukitus kauko-ohjauksella ja sisäkytkimellä
    navigointijärjestelmä Plus
    GSM-puhelinvalmius
    nelipuolainen singleframe-tyylinen monitoimiohjauspyörä
    ohjauspyörän korkeus- ja pituussäätö
    istuinlämmitykset etuistuimissa
    lämmitettävät ulkopeilit
    takaluukun Soft Touch –avaustoiminto
    lasinpyyhkimien ajonopeuteen mukautuva tihkukytkin
    12V-pistoke tavaratilassa
    tavaratilan peite ja väliverkko
    ajovaloautomatiikka
    kaistanvaihtovilkku
    hätäjarrutustehostin
    etuistuimien korkeussäätö
    valojen päällejäämisestä varoittava summeri
    jaettu taittuva takaistuimen selkänoja
    kattokaiteet
    kynnyslistat alumiinisomistein
    lukuvalot edessä ja takana
    mukiteline edessä
    kangasmatot edessä ja takana
    kannellinen keskikyynärnoja takana
    alumiinilistat kojelaudassa ja ovissa
    korinväriset kylkisuojalistat, puskurit, helmat, ulkopeilit ja kahvat
    lämpöeristelasit
    takalasinpyyhin ja pesulaite
    kaksoisäänitorvi
    ajovalojen pesurit ja korkeudensäätö
    lämmitettävät tuulilasin pesusuuttimet
    vararengas
    säilytyslokerollinen keskikyynärnoja edessä
    mukinpidike takana
    tavaraverkko etuistuimien selkänojissa
    etuistuinten alla säilytyslaatikot

    Tiedossa olevia puuttuvia varusteita ainakin:
    käsi- tai sähkökäyttöiset aurinkoverhot
    Rengaspaineen tarkkailutoiminto
    Attached Files

  • #2
    Lisää kuvia:
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Näyttää hyvältä kyllä. Millainen homma oli ottaa etuvilkuista toi oranssi kupu irti?

      Comment


      • #4
        Millainen homma oli ottaa etuvilkuista toi oranssi kupu irti?
        Aikaa siinä menee jokunen tunti mut ei se mikään mahdoton homma oo.. Puskuri pois ja umpio käteen. Kuumailmapuhaltimella umpio halki ja kupu irti.. Aiheesta löytyy ohjeet ainakin täältä kohdasta #57..

        Hyvän näkönen näyttäis Juhon nelkku olevan.. Kalvot vielä takalaseihin niin näyttää paremmalta.. ;)

        Comment


        • #5
          Kalvot vielä takalaseihin niin näyttää paremmalta.. ;)
          Yhdyn samaan ;)

          Comment


          • #6
            Säähän ne voitkin Marko laittaa, kun näytti vielä kalvoo olevan hyvin varastossa.. :)

            Comment


            • #7
              Kalvoja on kyllä tullu mietittyä, mutta harmittaa kun haluais sitten kaikki ikkunat samaan tummuuteen, mutta ei tämä Suomen laki oikein salli... Kai sen saisi tarpeeksi hyvän näköisesti asteittain keulaa kohti vaalenevasti?

              Comment


                #8
                Itsellä on vedetty 20:llä kontin lasit ja 35:lla takaoven lasit ja omasta mielestä on hyvän näkönen, ei ole selkeää kontrasti eroa.

                Comment


                • #9
                  Komee pirssi!S-linen ulkosarja tekisi vielä kummia...

                  Omassa kulkineessa on kaikki takalasit kalvotettu 20% ja etuovien lasit 50%, eikä ole vielä katsarilta tullut sanomista...Hämärällä kelillä näyttä tosin etuovien lasitkin melko tummilta...

                  Comment


                  • #10
                    On kyllä hillityn tyylikäs yleisilme, detaljien tummanpuhuvaan kirjoon sopisi myös mustat sivuvilkut kuin nenä päähän.

                    Comment


                    • #11
                      Tää tulikin bongattua tossa about tunti sitten onkkarin elixian / LMS:n pihalta. Oli kyllä fiksun näkönen livenä.

                      Comment


                      • #12
                        Vaimo se siellä kurvailee.

                        Vähän hönöhän se noilla lainatassuilla ilman spacereita on, mutta parempaa on toivottavasti luvassa kunhan saa omat kuntoon ja sopivasti spaceria väliin.

                        Comment


                        • #13
                          Noniin!

                          Auton omat pyörät on saatu sorvaamon, hionnan, puhalluksen ja jauhemaalauksen kautta alle...

                          Ihan ei aikaisempi visioni vanteiden tummuudesta toteutunut, mutta menee tuollasenakin ihan OK.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Tämä otti ja särkyi eilen.

                            Tällä kertaa auto jätti oman tallin eteen keskisuomeen, ja oireet ja vikakoodi täsmäsi 100% aikaisempaan ruiskupumpun "laukeamiseen"

                            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...t=ruiskupumppu

                            Vikakoodi P0089 "Fuel pressure regulator 1 performance", ja polttoainetta ei tuntunut riittävän tehoille, ainoastaan tyhjäkäynti pelasi. Tuli tunne, että mitään ei ole tehtävissä, kun aikaisemmin Laakkoselta vakuuttivat ettei ruiskupumppua pysty irroittamaan saati purkamaan/korjaamaan ilman erikoistyökaluja. Eli edessä olisi jotain kallista :(

                            No ei siinä mitään. Auto sisälle talliin ja purkamaan. Ja mitä ihmettä ihan perus torxin sarjallahan tuo ruiskupumppu irtoaa ja purkaantuu? Vikaa ei tarvinnut kauaa etsiä, kun pumpun sai käteen. Tuossa ekassa kuvassa näkyykin tuota paskaa, joka oli tukkinut tuon ruiskupumpun sisässä olevan muutaman millin kokoisen sihdin. Sen sai kyllä helposti puhtaaksi vastakarvaan paineilmalla puhaltamalla ja samalla purin koko pumpun ja puhdistelin kaikki pikkukikkuloita myöten yksitellen.

                            Kasaan tuo meni ihan yhtä helposti ja paikalleen muutamassa hetkessä myös. Varuiksi irroitin vielä polttoaineen suodattimen (vaihdoin viimeksi silloin elokuussa) eikä roskaa tuntunut löytyvän sieltä eikä polttoaineen linjoista, jotka puhaltelin paineilmalla tyhjiksi. Olisikohan edellisessä ropaamisessa Laakkonen ohittanut tyylikkäästi diagnoosin tärkeimmän vaiheen eli syyn hakemisen sille miksi edellinen pumppu ei tuottanut painetta? Kun luultavasti edellisen pumpun sihti on ollut ihan yhtä lailla tukossa eikä oikeasti pumpussa mitään vikaa!! Saatanan tunarit (ja morot mun kovalla työllä ansaitut 850€)! Tuskin myöskään puhdistivat polttoainelinjaa suodattimelta pumpulle ja siellä vanhat paskat pikkuhiljaa hakeutunut väärään paikkaan?

                            No mutta autohan rupesi pelaamaan. Ja tänään sillä on jo liikuttu toista sataa kilometriä ja hyvin tuntuu pelaavan toistaiseksi.

                            Vieläkään ei ole tosin selvinnyt mistä on tullut tuo musta silikonin tapainen mutu, joka liukenee sormissa? Nyt sitä tosin oli todella vähän edelliseen verrattuna, mutta kuitenkin riittävästi.

                            Tankkiin katsoin silloin elokuussa ja vaikutti puhtaalta. Ja nyt tämä vika ilmeni pitkän pakkaskäytön jälkeen yön yli sulateltua, olisiko lämpötilan vaihtelulla osaa asiaan?

                            Laakkosellekin on soitettava ja vaadittava selittämään miksi tuota aivan ilmiselvää sihdin tukkeutumista ei tutkittu tai edes epäilty syksyllä -tietääkö mekaanikko sellaisesta alkuunkaan? Vaihdattivat silloin ihan turhaan koko pumpun?!?
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              Pitäisi oikeasti lailla kieltää kaikki huollot merkkiliikkeessä jos itse joutuu maksaa.

                              Edellinen auto oli puskurin, konepellin ja umpion vaihdossa, niin ei olleet edes konepeltiä vaihtaneet vaan yrittäneet oikaista ja umpion takakansi ja liitin irti.
                              Varasimme silloin ajan uudelleen yritykseen, jolloin homma tehtiin niin kuin sovittiin.
                              Meni kyllä vähän ohi aiheesta, mutta ihme liike on audin huolto.

                              Comment


                              • #16
                                Kyllä ne taitaa kaikki merkkihuollot olla ihan samanlaisia vedättäjiä.. Päällikkö varasi mersulleen huollon ja jo aikaa varattaessa luetteli normaaliin tapaan viat. No kolmesti piti mersua käyttää "pikahuollossa" vain, jotta saivat korjattua kolme neljästä viasta eikä tööttiä vieläkään saanut pelaamaan -kuulemma joutuu koko ratin vaihtamaan!!!! Tätäkään en ihan usko todeksi, kun luulisi ratinkin koostuvan vähän pienemmistä osista kuin koko vitun kehä töötin takia :)

                                Comment


                                • #17
                                  Eipä tässä juuri muutoksia ole tullut, mutta otinpahan pari kuvaa puhtaasta autosta...
                                  Attached Files

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nyt olisi hakusessa vastaava C6 korinen A6. Tokihan tällä nyt oikeasti menisi vielä ihan hyvin, mutta jossain vaiheessa saattaa tulla eteen kolmannen lapsen hankinta, joten onhan siihen hyvä varautua jo etukäteen :)

                                    Tämä tosiaan alun alkaen hommattiin ensimmäistä lasta odotellessa, jotta esikoinen pääsisi turvalliseen kyytiin. Toinenkin poika on jo tehty ja harkinnassa josko sitä kokeilisi tehdä Selänteet ja tuottaa vielä yksi tyttö...

                                    Myynti-ilmoitus:
                                    http://www.nettiauto.com/audi/a4/6345381

                                    Tämänhetkinen huolto- ja vikalista:
                                    -yksi parkkitutka mykkänä.
                                    -hanskalokeron toinen sarana antautunut.

                                    Muuten auto tykittää kuten kuuluukin :)

                                    Comment

                                    Working...
                                    X