Tämä nyt menee hieman tällaisena yhdistettynä projektikertomuksena/esittelynä, kun ei tämä pikku nysvääminen omaa projektitopikkia tarvitse. Toivottavasti ei haittaa..
Kyseinen auto on kolmas omistamani auto ja kolmas omistamani Audi :)
Ensimmäinen oli vm. -87 Audi 80 1,8S koneella ja olipahan hyvä auto.
Toinen auto oli vm. -97 A4 1,8T farkku 5-vaihteisella tiptronicilla ja olipahan sekin mukava auto.
Tällä hetkellä vuorossa on vm. -05 A4 B7 farmari, jossa tekniikkana 2,0TFSI 6-vaihteisella tiptronic lootalla, ja vedon tiehen siirtää torsen neliveto. Auto on kohtuullisen hyvin varusteltu saksan tuonti ja eipähän tuolla vielä ihan liikaa kilometrejäkään ole siirrtytty.
Vauvan odotus sai aikaan autokuumeen(kaikenlaisia syitä sitä pitää olla) ja vaimokin oli hommassa ihan mukana :) Tähtäimeen silloin osui B7 farkut ja varustetaso piti olla vähintään sama kuin edellisessä. Tämä yksilö löytyi Jyväskylästä ja meidän perheeseen auto tuli 2010 helmikuussa. Ensimmäinen lopputalvi meni nelikolla leikkiessä ja kesäkin meni pelkällä vanteiden vaihdolla autosta nauttien. Talvella 10/11 auto oli kovassa ajossa ja ensimmäiset pikkuviatkin pääsi korjaamaan.
Keväällä 2011 kyllästyin auton tavalliseen lookkiin ja lähdin miettimään kuinka sitä jalostaisi. Ensi hätään väänsin alle spacerit, ja siihen se jäikin taas joksikin aikaa.
Nyt loppukesästä auto joutui pajalle ruiskupumpun pettäessä (aiheesta toisaalla lisää) ja samalla pajalla seisoessa mielessä olleet muutokset pääsivät työn alle. Umpiot lähti purkuun, jotta sain vilkun kuvut pois ja sisuskalut maalatuksi. Maskin kromikehys sai päällensä mustan teipin. Puskimen alalaitaan vielä tälläsin cupran lipan ja peilien muovit maalasin myös mustaksi. Lisäksi vaihdoin keulan jousilautaset 10mm madaltaviin.
Yksi vanteista päätti ruveta vuotamaan alumiinin valuhuokosesta, joten vanteet on nyt sitten hionnan alla ja saanevat Sunilan oikaisun/huokosen hitsaamisen jälkeen puhalluksen ja new RS4 vanteen tumman L8AU sävyn pintaansa ja siirtyvät samalla talvivanteiksi, kun löytyi sopivasti 235/35-19 nastarenkaatkin tutulta foorumilaiselta.
Tällä hetkellä auto ei siis ole ihan paraatikunnossa rengastuksen takia, mutta lisäillään sitten kuvia, kun auto saa omat uudistetut tassut allensa.
Tekniikan yhteenveto:
FSI-suorasuihkutustekniikalla varustettu 200-hevosvoimainen nelisylinterinen 2.0 Turbo
147 kW (200 hv) @ 5100–6000 r/min
280 Nm @ 1800–5000 r/min
Huippunopeus: 230km/h
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8,0s
Kulutus yhd. EU: 9,5 l/100 km
Voimanjako etu- ja taka-akselien välillä on normaalitilanteessa 50/50, mutta tarvittaessa voima voidaan siirtää kokonaan vain toiseen päähän. EDL-järjestelmän avulla voimaa voidaan keskittää jopa vain yhteen renkaaseen kerrallaan.
Nelivetoisten mallien yhteydessä automaatti on 6-portainen Sport-ohjelmalla varustettu Tiptronic, joka on nähty aikaisemmin jo S4-mallissa.
Jousituksessa on edessä on four-link-tyyppinen tuenta ja takana poikittaistuella varustettu erillisjousitus (Trapezoidal-link). Kaikissa pyörissä on levyjarrut, edessä myös jäähdytetyt.
Varusteita:
Audi A4 Avant 2.0 T FSI quattro (147 kW) 2005
Torsen-tekniikalla toteutettu quattro-neliveto
Tiptronic automaatti
Eibach -30mm alusta
ESP 8.0 -ajonvakautusjärjestelmä jarrulevyjen kuivaustoiminnolla
ABS/EBV-jarrut
pääntuet edessä ja takana (edessä aktiiviset)
sideguard-ikkunaturvaverhot
sivuturvatyynyt etuistuimissa
sivutörmäyssuojat
sumuvalot
ajonopeuden mukaan säätyvä Servotronic-ohjaustehostin
Kaarreajovalot ja Xenon Plus-kaasupurkausvalot
2-vaiheisesti laukeavat kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt
Vakionopeudensäädin
metalliväri
APS-akustinen pysäköintijärjestelmä edessä ja takana
urheilulliset etuistuimet
sähköikkunat edessä ja takana
täysautomaattinen ilmastointilaite
keskuslukitus kauko-ohjauksella ja sisäkytkimellä
navigointijärjestelmä Plus
GSM-puhelinvalmius
nelipuolainen singleframe-tyylinen monitoimiohjauspyörä
ohjauspyörän korkeus- ja pituussäätö
istuinlämmitykset etuistuimissa
lämmitettävät ulkopeilit
takaluukun Soft Touch –avaustoiminto
lasinpyyhkimien ajonopeuteen mukautuva tihkukytkin
12V-pistoke tavaratilassa
tavaratilan peite ja väliverkko
ajovaloautomatiikka
kaistanvaihtovilkku
hätäjarrutustehostin
etuistuimien korkeussäätö
valojen päällejäämisestä varoittava summeri
jaettu taittuva takaistuimen selkänoja
kattokaiteet
kynnyslistat alumiinisomistein
lukuvalot edessä ja takana
mukiteline edessä
kangasmatot edessä ja takana
kannellinen keskikyynärnoja takana
alumiinilistat kojelaudassa ja ovissa
korinväriset kylkisuojalistat, puskurit, helmat, ulkopeilit ja kahvat
lämpöeristelasit
takalasinpyyhin ja pesulaite
kaksoisäänitorvi
ajovalojen pesurit ja korkeudensäätö
lämmitettävät tuulilasin pesusuuttimet
vararengas
säilytyslokerollinen keskikyynärnoja edessä
mukinpidike takana
tavaraverkko etuistuimien selkänojissa
etuistuinten alla säilytyslaatikot
Tiedossa olevia puuttuvia varusteita ainakin:
käsi- tai sähkökäyttöiset aurinkoverhot
Rengaspaineen tarkkailutoiminto
Kyseinen auto on kolmas omistamani auto ja kolmas omistamani Audi :)
Ensimmäinen oli vm. -87 Audi 80 1,8S koneella ja olipahan hyvä auto.
Toinen auto oli vm. -97 A4 1,8T farkku 5-vaihteisella tiptronicilla ja olipahan sekin mukava auto.
Tällä hetkellä vuorossa on vm. -05 A4 B7 farmari, jossa tekniikkana 2,0TFSI 6-vaihteisella tiptronic lootalla, ja vedon tiehen siirtää torsen neliveto. Auto on kohtuullisen hyvin varusteltu saksan tuonti ja eipähän tuolla vielä ihan liikaa kilometrejäkään ole siirrtytty.
Vauvan odotus sai aikaan autokuumeen(kaikenlaisia syitä sitä pitää olla) ja vaimokin oli hommassa ihan mukana :) Tähtäimeen silloin osui B7 farkut ja varustetaso piti olla vähintään sama kuin edellisessä. Tämä yksilö löytyi Jyväskylästä ja meidän perheeseen auto tuli 2010 helmikuussa. Ensimmäinen lopputalvi meni nelikolla leikkiessä ja kesäkin meni pelkällä vanteiden vaihdolla autosta nauttien. Talvella 10/11 auto oli kovassa ajossa ja ensimmäiset pikkuviatkin pääsi korjaamaan.
Keväällä 2011 kyllästyin auton tavalliseen lookkiin ja lähdin miettimään kuinka sitä jalostaisi. Ensi hätään väänsin alle spacerit, ja siihen se jäikin taas joksikin aikaa.
Nyt loppukesästä auto joutui pajalle ruiskupumpun pettäessä (aiheesta toisaalla lisää) ja samalla pajalla seisoessa mielessä olleet muutokset pääsivät työn alle. Umpiot lähti purkuun, jotta sain vilkun kuvut pois ja sisuskalut maalatuksi. Maskin kromikehys sai päällensä mustan teipin. Puskimen alalaitaan vielä tälläsin cupran lipan ja peilien muovit maalasin myös mustaksi. Lisäksi vaihdoin keulan jousilautaset 10mm madaltaviin.
Yksi vanteista päätti ruveta vuotamaan alumiinin valuhuokosesta, joten vanteet on nyt sitten hionnan alla ja saanevat Sunilan oikaisun/huokosen hitsaamisen jälkeen puhalluksen ja new RS4 vanteen tumman L8AU sävyn pintaansa ja siirtyvät samalla talvivanteiksi, kun löytyi sopivasti 235/35-19 nastarenkaatkin tutulta foorumilaiselta.
Tällä hetkellä auto ei siis ole ihan paraatikunnossa rengastuksen takia, mutta lisäillään sitten kuvia, kun auto saa omat uudistetut tassut allensa.
Tekniikan yhteenveto:
FSI-suorasuihkutustekniikalla varustettu 200-hevosvoimainen nelisylinterinen 2.0 Turbo
147 kW (200 hv) @ 5100–6000 r/min
280 Nm @ 1800–5000 r/min
Huippunopeus: 230km/h
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8,0s
Kulutus yhd. EU: 9,5 l/100 km
Voimanjako etu- ja taka-akselien välillä on normaalitilanteessa 50/50, mutta tarvittaessa voima voidaan siirtää kokonaan vain toiseen päähän. EDL-järjestelmän avulla voimaa voidaan keskittää jopa vain yhteen renkaaseen kerrallaan.
Nelivetoisten mallien yhteydessä automaatti on 6-portainen Sport-ohjelmalla varustettu Tiptronic, joka on nähty aikaisemmin jo S4-mallissa.
Jousituksessa on edessä on four-link-tyyppinen tuenta ja takana poikittaistuella varustettu erillisjousitus (Trapezoidal-link). Kaikissa pyörissä on levyjarrut, edessä myös jäähdytetyt.
Varusteita:
Audi A4 Avant 2.0 T FSI quattro (147 kW) 2005
Torsen-tekniikalla toteutettu quattro-neliveto
Tiptronic automaatti
Eibach -30mm alusta
ESP 8.0 -ajonvakautusjärjestelmä jarrulevyjen kuivaustoiminnolla
ABS/EBV-jarrut
pääntuet edessä ja takana (edessä aktiiviset)
sideguard-ikkunaturvaverhot
sivuturvatyynyt etuistuimissa
sivutörmäyssuojat
sumuvalot
ajonopeuden mukaan säätyvä Servotronic-ohjaustehostin
Kaarreajovalot ja Xenon Plus-kaasupurkausvalot
2-vaiheisesti laukeavat kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt
Vakionopeudensäädin
metalliväri
APS-akustinen pysäköintijärjestelmä edessä ja takana
urheilulliset etuistuimet
sähköikkunat edessä ja takana
täysautomaattinen ilmastointilaite
keskuslukitus kauko-ohjauksella ja sisäkytkimellä
navigointijärjestelmä Plus
GSM-puhelinvalmius
nelipuolainen singleframe-tyylinen monitoimiohjauspyörä
ohjauspyörän korkeus- ja pituussäätö
istuinlämmitykset etuistuimissa
lämmitettävät ulkopeilit
takaluukun Soft Touch –avaustoiminto
lasinpyyhkimien ajonopeuteen mukautuva tihkukytkin
12V-pistoke tavaratilassa
tavaratilan peite ja väliverkko
ajovaloautomatiikka
kaistanvaihtovilkku
hätäjarrutustehostin
etuistuimien korkeussäätö
valojen päällejäämisestä varoittava summeri
jaettu taittuva takaistuimen selkänoja
kattokaiteet
kynnyslistat alumiinisomistein
lukuvalot edessä ja takana
mukiteline edessä
kangasmatot edessä ja takana
kannellinen keskikyynärnoja takana
alumiinilistat kojelaudassa ja ovissa
korinväriset kylkisuojalistat, puskurit, helmat, ulkopeilit ja kahvat
lämpöeristelasit
takalasinpyyhin ja pesulaite
kaksoisäänitorvi
ajovalojen pesurit ja korkeudensäätö
lämmitettävät tuulilasin pesusuuttimet
vararengas
säilytyslokerollinen keskikyynärnoja edessä
mukinpidike takana
tavaraverkko etuistuimien selkänojissa
etuistuinten alla säilytyslaatikot
Tiedossa olevia puuttuvia varusteita ainakin:
käsi- tai sähkökäyttöiset aurinkoverhot
Rengaspaineen tarkkailutoiminto
Comment