autohan on siis vuosimallin -04 S4 Avant Imola Gelb värillä. Sisältä löytyy muunmuassa mustat nahka-alcantara sähkörecarot, RNS-E navigointi jälkiasennettuna ja tehdastummenteiset takalasit b-pilarista taakse. Sydämenä toimii 344 heppainen 4.2 V8 jatkeenaan tiptronic automaatti. Alla höpisee Milltekin resonoitu versio catbackista. Melko erikoinen varuste tässä on penkkibägit takana, mitä en tämänikäisissä nelkuissa edes tiennyt olevan.
TT lähti heinäkuussa seuraavalla omistajalle ja hieman sitä ennen Golffi sai uuden kaverin. Auton vaihto järkevämpään oli kytenyt ajatuksen tasolla jo vuoden verran, mutta oikeastaan vasta kun näin Jokisen Jussin ässän erittäin läheltä ja kuulin pakoäänet, havahduin että "hei, niitähän oli tuollaisiakin". Noh, TT lähti sitten myyntiin ja alkoi selvittely siitä mitä maksaa ässä ja mitä sen pitäminen maksaa, sillä varavaihtoehtona oli vanha kunnon 1.8T. Aikani pähkäiltyäni tulin siihen tulokseen että 1.8T Tarvitsee isomman ahtimen ja ohjelman ja sitä myöten uuden kytkinpaketin että alettaisiintehojen puolesta olla suunnilleen siellä missä TT:llä oltiin. Eihän sitä nyt tehottomampaan vaihdeta. Nuo muutokset ja turbokoneen vaatima erityishuomio (huohottimet sun muut letkut ja venttiilit) alkoi selventää ettei se kasikoneinen nyt niin kallis olekaan. Vielä varmistus varaosien hinnoittelusta ja moottorin luotettavuudesta sekä ominaisuuksista niin ässän metsästys sai alkaa.
No. Selvisikin sitten että näitähän on todella vähän myynnissä. Taktiikaksi otettiin vanha hyväksi todettu tiukka seulominen ja selvittely. Valitaan pari mielenkiintoista ja otetaan niistä selvää kaikki mikä irtoaa. Lahden lähistöltä löytyi yksi mielenkiintoinen, jo värinsä puolesta, eikä siinä kuvien tai historian eikä myyjän puolesta juuri moitittavaa löytynyt. Oli entinen historian tonkimisen perusteella maahantuojan esittely/koulutusauto, ilmeisesti q-tourinkin kalustoon kuulunut. Parin viikon päästä loman alettua lähdettiin vaimon kanssa ajelemaan etelään päin.
Paikan päälle päästyä ja myyjän saavuttua paikalle iski karu totuus. Autoa hieman katseltuani, aloin jo miettimään vakavasti että nyt jos lähden kerkeän vielä illaksi kotiin... Rempallaan vähän sieltä ja täältä, maalipinta huonossa kuosissa, ei mitenkään rakkaudella pidetyn oloinen. Toisaalta sitten mielenkiintoa piti yllä tekniikan hyvä ja ehjä kunto, Milltekin catback ja RNS-E navi ja sisusta siedettävissä määrin ehjä. Olin jo kerennyt asennoitua niin että nyt olisi viimein sellainen auto mitä ei tarvitsisi kuin ajaa. Ja paskat. Mietin kovasti koeajolla että mikäli hinta tippuisi kunnolla, voisin ehkä kuitenkin ottaa tästä projektin, kun nyt lomakin oli vielä alussa niin ehtisikin.
Tarjosin sitten kuitenkin autosta reilusti pyyntiä vähemmän ja perustelin tarjouksen vaadittavilla korjauksilla millä auton saisi sellaiseen kuntoon missä sen luvattiin olevan. Olin jo laskeskellut päässä karkean arvion korjausten vaatimasta summasta. Sopimukseen päästiin ja ajelin tyytyväisenä ässällä kotipaikalle tutkimaan ostosta ihan ajan kanssa. Kotimatkalla sattui talvirenkaiden kanssa vielä huumoria koetteleva episodi, kun paljastui puolimatkassa että kyydissä olleet talvirenkaat ei olleetkaan kyseisen auton. Ne ei olisi edes mahtuneet jarrujen ympärille. Oikeat renkaat sovittiin että vaihdetaan matkahuollon välityksellä. Oma vika tosin kun en älynnyt katsoa kuin kumin, en vanteita.
Seuraavana arkipäivänä Puhelimen toiseen päähän kiinni tuttu marmoritiskiltä ja osia tilaukseen.
Sitten lopulta kotiin ja pian siitä kemoraan. Siellä tuli todettua että ässä on melkoinen renkaantuhoaja hitaammallakin ajolla. Renkaista suli kätevästi muutamalla kierroksella pari näköjään ylimääräistä milliä pois. Nojoo, olihan siellä kyllä todella kuuma keli.
Suunnilleen heti aloitin ässän purkamisen. Kerralla mahdollisimman hyvään kuntoon niin on kivempi ajella.
Tämä pajoitus veikin sitten kivasti aivan koko päivän että sain valmisteltua auton maalamoa varten. Pyöränkaaret, kaikki, piti puhdistaa huonosta hilseilleestä maalista. Ovet oli maalattu joskus todella tökerösti ja alalistojen alla oli jo ruosteen alkua (ei jotenkin yllättänyt). Konepellissä oli muutama ikävän iso kiveniskemä. Siellä täällä pientä lommoa. Loppujen lopuksi maalamatta jäi vain katto, takaluukku ja puskurit jotka olivat vielä hyvässä tai riittävän hyvässä maalissa. Takaluukun pienet rystysillä tehdyt painumat hävisivät liimanapilla. Samalla olisi saanut alalistat korin väriin, mutta hetken mietinnän jälkeen halusin pitää ne mustina, jotta kyljessä olisi hieman kontrastia.
Auto kun oli nyt palasina, löytyi lisää vikoja. Pohjamuovi oli palasina moottorin ja laatikon alta, Vasen lisäjäähdytin vuotaa ja venttiilikopan tiivisteet on falskanneet. Ja taas osat tilaukseen. kennon vaihdoin samointein kun sen sain, pohjamuovit ja tiivisteet jätin myöhemmäksi.
Maalauksen jälkeen on nyt vaihdettu kaikkiaan hanskalokero, vasen takavalo, tuulilasi ja uudet pyyhkijät, vasen lisäjäähdytin, ledit sisävaloihin, navin johdotusta korjattu ja koodattu näyttämään ajoohjeet mittaristossa. Sisustasta on korjattu oviverhous joka ei ollut kunnolla paikallaan. Kuskin penkin ristiselän tuen syvyyssäätö ei toiminut, moottori jumissa. Onneksi lähti toimimaan ihan vaan kun heräteli hieman vasaralla. (Välillä jotain ilmaistakin siis =)) Penkkien alcantara osiot oli kivasti nukkaantuneet, mutta siitä selvittiin clas ohlssonilta löytyneellä nukanpoistokoneella.
Ässän orkkisvanteet lähti pikkuveljelle ja tilalle tuli samasta osoitteesta huomattavasti kevyemmät 18" team dynamics imolat. Laitoin myös saksasta Eibachin pro street-s satsin tilaukseen. Aluksi meinasin jättää sen vasta keväälle, mutta ajattelin sitten että sama kait se jo nyt.
Nykyhetken tilanne:Alusta saapuu pian ja lähipäivinä tippi saa uudet öljyt sisäänsä. Pian pitäisi vaihtaa ne venttilikopantiivisteet kun vielä tarkenee ja pohjamuovit pitää asentaa. Takaikkunan alareunan kromilistan liitos irvistää vähän ja se on alkanut häiritä jo niin pahasti että sille pitää pian tehdä jotain. Öljynvaihto alkaa lähestyä ja pitäisi alkaa miettimään mitä öljyä sinne laitetaan. Samalla tarkistetaan millä huoltovälillä tällä hetkellä mennään ja vaihdetaan kiinteään mikäli ei vielä ole. Ilmastointikin tuntuu tarvitsevan täyttöä. Viikko sitten tein autoon myös pikaisen viiden tunnin otsonoinnin, mikä sai ikävät hajut lähes häviämään. Sisällä kun tuoksui mielenkiintoinen tupakan ja vaniljawunderbaumin kombinaatio, mikä ei juuri kauhean paljon arvostusta ainakaan vaimolta saanut. onneksi sisällä ei ollut tupakkatahroja missään. Pitää varmaan tehdä uudelleen jossain vaiheessa jos ei luonnostaan ala pian häviämään kokonaan. Takalasin pyyhin lähtee kävelemään lähiaikoina, pitää varmaan sitä ennen vaihtaa pesurin pumppu sedanin malliin ettei työnnä takalasille enää vahingossakaan vettä. Mitäänhän se ei naarmuta kun on mennyt jo aikaa sitten jumiin.
Pitää muistaa ottaa tämänhetkinen kuva ennen alustasatsin asennusta.
Ässä alkaa viimeinkin olemaan arvoisessaan iskussa ja kunnossa. Jotain korjauskohteita unohdin tässä alussa varmasti mainita, mutta kyllä niistä täällä sitten kerron.
Speksi luetteloa vähäsen vielä:
-Värinä imola keltainen
-Alusta Eibach pro street s
-Etujarrut muutettu samanlaisiksi kuin B7 S4
-4.2L 40V V8 (BBK) ja 6v tiptronic rattilavoilla
-Mustat nahka alcantara sähkörecarot
-RNS-E
-Tehdastummennetut takalasit
-Milltek catback
-Bi-xenon ajovalot
TT lähti heinäkuussa seuraavalla omistajalle ja hieman sitä ennen Golffi sai uuden kaverin. Auton vaihto järkevämpään oli kytenyt ajatuksen tasolla jo vuoden verran, mutta oikeastaan vasta kun näin Jokisen Jussin ässän erittäin läheltä ja kuulin pakoäänet, havahduin että "hei, niitähän oli tuollaisiakin". Noh, TT lähti sitten myyntiin ja alkoi selvittely siitä mitä maksaa ässä ja mitä sen pitäminen maksaa, sillä varavaihtoehtona oli vanha kunnon 1.8T. Aikani pähkäiltyäni tulin siihen tulokseen että 1.8T Tarvitsee isomman ahtimen ja ohjelman ja sitä myöten uuden kytkinpaketin että alettaisiintehojen puolesta olla suunnilleen siellä missä TT:llä oltiin. Eihän sitä nyt tehottomampaan vaihdeta. Nuo muutokset ja turbokoneen vaatima erityishuomio (huohottimet sun muut letkut ja venttiilit) alkoi selventää ettei se kasikoneinen nyt niin kallis olekaan. Vielä varmistus varaosien hinnoittelusta ja moottorin luotettavuudesta sekä ominaisuuksista niin ässän metsästys sai alkaa.
No. Selvisikin sitten että näitähän on todella vähän myynnissä. Taktiikaksi otettiin vanha hyväksi todettu tiukka seulominen ja selvittely. Valitaan pari mielenkiintoista ja otetaan niistä selvää kaikki mikä irtoaa. Lahden lähistöltä löytyi yksi mielenkiintoinen, jo värinsä puolesta, eikä siinä kuvien tai historian eikä myyjän puolesta juuri moitittavaa löytynyt. Oli entinen historian tonkimisen perusteella maahantuojan esittely/koulutusauto, ilmeisesti q-tourinkin kalustoon kuulunut. Parin viikon päästä loman alettua lähdettiin vaimon kanssa ajelemaan etelään päin.
Paikan päälle päästyä ja myyjän saavuttua paikalle iski karu totuus. Autoa hieman katseltuani, aloin jo miettimään vakavasti että nyt jos lähden kerkeän vielä illaksi kotiin... Rempallaan vähän sieltä ja täältä, maalipinta huonossa kuosissa, ei mitenkään rakkaudella pidetyn oloinen. Toisaalta sitten mielenkiintoa piti yllä tekniikan hyvä ja ehjä kunto, Milltekin catback ja RNS-E navi ja sisusta siedettävissä määrin ehjä. Olin jo kerennyt asennoitua niin että nyt olisi viimein sellainen auto mitä ei tarvitsisi kuin ajaa. Ja paskat. Mietin kovasti koeajolla että mikäli hinta tippuisi kunnolla, voisin ehkä kuitenkin ottaa tästä projektin, kun nyt lomakin oli vielä alussa niin ehtisikin.
Tarjosin sitten kuitenkin autosta reilusti pyyntiä vähemmän ja perustelin tarjouksen vaadittavilla korjauksilla millä auton saisi sellaiseen kuntoon missä sen luvattiin olevan. Olin jo laskeskellut päässä karkean arvion korjausten vaatimasta summasta. Sopimukseen päästiin ja ajelin tyytyväisenä ässällä kotipaikalle tutkimaan ostosta ihan ajan kanssa. Kotimatkalla sattui talvirenkaiden kanssa vielä huumoria koetteleva episodi, kun paljastui puolimatkassa että kyydissä olleet talvirenkaat ei olleetkaan kyseisen auton. Ne ei olisi edes mahtuneet jarrujen ympärille. Oikeat renkaat sovittiin että vaihdetaan matkahuollon välityksellä. Oma vika tosin kun en älynnyt katsoa kuin kumin, en vanteita.
Seuraavana arkipäivänä Puhelimen toiseen päähän kiinni tuttu marmoritiskiltä ja osia tilaukseen.
Sitten lopulta kotiin ja pian siitä kemoraan. Siellä tuli todettua että ässä on melkoinen renkaantuhoaja hitaammallakin ajolla. Renkaista suli kätevästi muutamalla kierroksella pari näköjään ylimääräistä milliä pois. Nojoo, olihan siellä kyllä todella kuuma keli.
Suunnilleen heti aloitin ässän purkamisen. Kerralla mahdollisimman hyvään kuntoon niin on kivempi ajella.
Tämä pajoitus veikin sitten kivasti aivan koko päivän että sain valmisteltua auton maalamoa varten. Pyöränkaaret, kaikki, piti puhdistaa huonosta hilseilleestä maalista. Ovet oli maalattu joskus todella tökerösti ja alalistojen alla oli jo ruosteen alkua (ei jotenkin yllättänyt). Konepellissä oli muutama ikävän iso kiveniskemä. Siellä täällä pientä lommoa. Loppujen lopuksi maalamatta jäi vain katto, takaluukku ja puskurit jotka olivat vielä hyvässä tai riittävän hyvässä maalissa. Takaluukun pienet rystysillä tehdyt painumat hävisivät liimanapilla. Samalla olisi saanut alalistat korin väriin, mutta hetken mietinnän jälkeen halusin pitää ne mustina, jotta kyljessä olisi hieman kontrastia.
Auto kun oli nyt palasina, löytyi lisää vikoja. Pohjamuovi oli palasina moottorin ja laatikon alta, Vasen lisäjäähdytin vuotaa ja venttiilikopan tiivisteet on falskanneet. Ja taas osat tilaukseen. kennon vaihdoin samointein kun sen sain, pohjamuovit ja tiivisteet jätin myöhemmäksi.
Maalauksen jälkeen on nyt vaihdettu kaikkiaan hanskalokero, vasen takavalo, tuulilasi ja uudet pyyhkijät, vasen lisäjäähdytin, ledit sisävaloihin, navin johdotusta korjattu ja koodattu näyttämään ajoohjeet mittaristossa. Sisustasta on korjattu oviverhous joka ei ollut kunnolla paikallaan. Kuskin penkin ristiselän tuen syvyyssäätö ei toiminut, moottori jumissa. Onneksi lähti toimimaan ihan vaan kun heräteli hieman vasaralla. (Välillä jotain ilmaistakin siis =)) Penkkien alcantara osiot oli kivasti nukkaantuneet, mutta siitä selvittiin clas ohlssonilta löytyneellä nukanpoistokoneella.
Ässän orkkisvanteet lähti pikkuveljelle ja tilalle tuli samasta osoitteesta huomattavasti kevyemmät 18" team dynamics imolat. Laitoin myös saksasta Eibachin pro street-s satsin tilaukseen. Aluksi meinasin jättää sen vasta keväälle, mutta ajattelin sitten että sama kait se jo nyt.
Nykyhetken tilanne:Alusta saapuu pian ja lähipäivinä tippi saa uudet öljyt sisäänsä. Pian pitäisi vaihtaa ne venttilikopantiivisteet kun vielä tarkenee ja pohjamuovit pitää asentaa. Takaikkunan alareunan kromilistan liitos irvistää vähän ja se on alkanut häiritä jo niin pahasti että sille pitää pian tehdä jotain. Öljynvaihto alkaa lähestyä ja pitäisi alkaa miettimään mitä öljyä sinne laitetaan. Samalla tarkistetaan millä huoltovälillä tällä hetkellä mennään ja vaihdetaan kiinteään mikäli ei vielä ole. Ilmastointikin tuntuu tarvitsevan täyttöä. Viikko sitten tein autoon myös pikaisen viiden tunnin otsonoinnin, mikä sai ikävät hajut lähes häviämään. Sisällä kun tuoksui mielenkiintoinen tupakan ja vaniljawunderbaumin kombinaatio, mikä ei juuri kauhean paljon arvostusta ainakaan vaimolta saanut. onneksi sisällä ei ollut tupakkatahroja missään. Pitää varmaan tehdä uudelleen jossain vaiheessa jos ei luonnostaan ala pian häviämään kokonaan. Takalasin pyyhin lähtee kävelemään lähiaikoina, pitää varmaan sitä ennen vaihtaa pesurin pumppu sedanin malliin ettei työnnä takalasille enää vahingossakaan vettä. Mitäänhän se ei naarmuta kun on mennyt jo aikaa sitten jumiin.
Pitää muistaa ottaa tämänhetkinen kuva ennen alustasatsin asennusta.
Ässä alkaa viimeinkin olemaan arvoisessaan iskussa ja kunnossa. Jotain korjauskohteita unohdin tässä alussa varmasti mainita, mutta kyllä niistä täällä sitten kerron.
Speksi luetteloa vähäsen vielä:
-Värinä imola keltainen
-Alusta Eibach pro street s
-Etujarrut muutettu samanlaisiksi kuin B7 S4
-4.2L 40V V8 (BBK) ja 6v tiptronic rattilavoilla
-Mustat nahka alcantara sähkörecarot
-RNS-E
-Tehdastummennetut takalasit
-Milltek catback
-Bi-xenon ajovalot
Comment