Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

R'ompe - Audi 80 Competition quattro - 1.8t AEB swappi

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    R'ompe - Audi 80 Competition quattro - 1.8t AEB swappi

    Olipa kerran Competition, jonka ostin väliaikaisautoksi uutta odotellessa. Ajelin talven ja keväällä autolle koitti joko myynti tai projektin aloitus. Kauppaakin autosta hierottiin erään autouskovaisen kanssa, mutta projektipuoli voitti. Toveri Porkkis teki Typ98 Punaisesta urheiluautosta 1.8t swapin ja lopputulos oli niin maukas, että tälle lähdettiin tekemään samaa, samojen oppien mukaisesti. Toveri Olli keksi projektille osuvan nimen, R'ompe. Eli Romppasen Compe lausutaan R'ompe :) Lopputulemana pitäisi olla hauska vekotin, sekä jäälle, että radalle.

    Lähtötilanne oli siis vuoden '94 siistikuntoinen, Virontuonti 80 Competition quattro, 194tkm rullattuna, 103kw ACE -moottorilla varustettuna. 4x sähkölasit ja ilmastointi tärkeimpinä varusteina. Lisäksi oli asennettuna Webasto. Tällä paketilla ajelin reilut 5tkm, ennen seisomaan laittoa helmi/maaliskuussa. Hauska vehje, kun on tottunut painavilla tankeilla ajamaan. Voimaa olisi voinut olla enemmän ja siitä se sitten lähti.
    Talvella hommasin lievästi etukulmakolaroidun A4 B5 1.8tq:n, joka toimi projektin elimenluovuttajana ja rahoittajana. 110kw AEB:n upottaminen B4:n keulalle ei teknisesti ole iso homma verrattuna Typ89:n swappiin, jossa askarreltavaa on moottorin eri kiinnitystavasta johtuen enemmän. Lisäksi katsastuteknillistä nillitystä ei juurikaan ole, mm. jarrut menevät orggisosilla läpi, koska verrokkina käytettävässä B4 V6 ABC:n jarrut ovat samat ja akselimassa hieman isommat.

    Alla hieman kuvia lähtötilanteesta. Kiitos Japelle ja olisko tuo viimeinen Kermisen tai Miikan Joutsassa ottama?
    Attached Files
    Viimeksi muokannut SR; 28.10.2011, 21:38.

  • #2
    Hirmusen ison kuulonen homma kyllä 10 hevosvoiman takia. Noh kukin taplaa tyylillään.

    Comment


    • #3
      Eikai se tehonnälkä, vaan bensansäästö uuden nykyaikaisen moottorin turvin ;)

      Comment


      • #4
        Olikos tähän tarkoitus vaihtaa 5*112 navat B5sta, käykö ne ylipäätään compeen, vai pidätkö pulttijaon 4x108?
        Vauhdintappajat tulee ilmeisesti siis B4 V6sta?

        Tämän linkin takaa löytyy enemmänkin kuvia R´ompesta.

        Comment


          #5
          Tärkein kriteeri moottorin valinnassa oli päästöt, onhan uusi turboahdettumoottori paljon vähäpäästöisempi. Ja entäs jos sen laittaisi vaikka pyörimään RE85:llä, näin ollen vähentäen hiilijalanjälkeä entisestään...

          Navat oli tarkoitus vaihtaa, mutta etusessa tuli ongelmia. Näin ollen 4x108:lla mennään toistaiseksi, kunnes alustan kimppuun päästään. Compessa on V6 jarrut jo vakiona

          Comment


          • #6
            Ba-Dum-Tsihh. Villeen voi aina luottaa kun aletaan säästöistä puhumaan. Dieselöinti olisi varmaan vielä parempi ratkaisu? :)

            Comment


            • #7
              Mullon sellanen olo, et tätä projektia seuratessa kääntyy iiiiiso mora kyljessä vielä monta kertaa.

              Comment


              • #8
                Orkkissivulistamiehet huutavat apua, kun tällainen harvinainen luokitteluauto raiskataan turbomoottorilla :)

                Meitä voi tyynnyttää asentamalla takasiipeen ne alkuperäiset korokepalat, jotka superturismoa varten olivat tehtaalta lähtiessä takakontissa. Shopattuna kyllä vähän näyttää superturismolta: http://jtmedia.kuvat.fi/kuvat/Audi-P...MG_8233_lm.jpg

                Comment


                • #9
                  Uuh. Miksi eksyin tähän ketjuun. miksi....... :P

                  EDIT: Multa saa pelastaa harvinaisen luokitteluauton, ennekuin raiskaan sen.

                  Comment


                    #10
                    And the beat goes on...

                    Luovuttaja puretiin osiin ja myytiin palasina ympäri maata. Vain moottori oheislaitteineen jäi talliin. Sitten aloitettiin R'ompen purku. Eli moottori otettiin pois keulalta ja vuosikymmenten paskat pestiin pois. Tässä vaihessa viisas olisi heittänyt uuden moottorin tilalle, mutta ei. Koneelle päätin tehdä perushuollon, joka sisälti esimerkiksi :
                    - kannen täyshuollon, oli hieman väljät pako-ohjaimet. Inconel -pakovenat jäi vielä pöydälle.
                    - sylintereiden hoonauksen + uudet renkaat
                    - Rostenin h-profiili -veivit
                    - Uudet laakerit joka paikkaan
                    - Uusi öljypumppu

                    Kaikki liikkuvat osat mitattiin ja todettiin olevan toleransseissa.

                    Kytkinpaketiksi tuli 3B:n orkkisasetelma ja levy. Vauhtipyörä sorvattiin ACE:n pikkukiekosta käypäiseksi 3B:lle ja kevennettiin n. 6,5kg painoiseksi. Lopuksi paketti tasapainotettiin.

                    Sisusta purettiin kojetaulun osalta palasiksi, jo siksi, että ACE:n ecu saatiin pois puhallinkopan takaa. Samalla kuin puhallinkoppa oli käsissä, sinne vaihdettiin uusi Behrilänen kenno. Orkkismoottorijohtosarjan irroitus vaati vielä jarrutehostimen irroituksen, missä kojelaudattomuus on ISO etu.
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut SR; 24.8.2011, 12:07.

                    Comment


                    • #11
                      RE85 on kyllä ihanaa tavaraa. Naula loistaa poissaolollaan ja pakokaasutkin tuoksuu lähes ruusuilta :)

                      Comment


                        #12
                        Meitä voi tyynnyttää asentamalla takasiipeen ne alkuperäiset korokepalat, jotka superturismoa varten olivat tehtaalta lähtiessä takakontissa. Shopattuna kyllä vähän näyttää superturismolta: http://jtmedia.kuvat.fi/kuvat/Audi-P...MG_8233_lm.jpg
                        Tuon tyylistä lookkia haetaan, orkkiskorokepaloja metsästellään, kuten myös etu- ja takalippiä

                        Comment


                        • #13
                          Joko porkkis ja pasi_ alkaa ottaa vastaan swappi tilauksia? :)

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja SR Näytä viesti
                            Tuon tyylistä lookkia haetaan, orkkiskorokepaloja metsästellään, kuten myös etu- ja takalippiä
                            Halpaa kuin saippua. Tosin jos tuossa on ne lipitkin mukana, niin hinta on siedettävämpi. http://cgi.ebay.de/Spoilererhohung-A...item562965475b

                            Comment


                              #15
                              Joo, kyllä nuo on tullut huomattua, mutta eipä taida olla orkkisosia...

                              Comment


                              • #16
                                Parasta projektipornoa ikinä. Ekoteko vaihtaa se wanha moottori pois, minullekin päästöistä valittivat siitä.

                                Mä ilmottaudun tilaajaksi jos ACE->AEB swappeja aletaan tehtailemaan.
                                Oma auto on hellyyttävästi saman näköinen kuin tämäkin, joskin etupuskuri on kärsinyt mutta penkitkin kuluneet samalla tavalla :)

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja SR Näytä viesti
                                  Joo, kyllä nuo on tullut huomattua, mutta eipä taida olla orkkisosia...
                                  Ebayn sivuilta lainattu:
                                  Material: Glasfiber

                                  Comment


                                    #18
                                    Nii-ih. Orkkiksia tuskin on lasikuidusta tehty. Noitahan myytiin lisävarusteena compeen, en tiedä oliko tosiaan kaikissa olleet mukana? Ainakin joskus törmäsin original ersatzteile -esitteeseen noiden osien osalta.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Täällä [http://audi80competition.forumotion.net/] juttelee kaveri nimeltään Sküll , jolla on melko lailla epäilyttävä fetissi Compeen - ja tietää varmasti mistä nuo jatkeet saa ellei jopa pysty kauppaamaan niitä suoraan.

                                      Tyypin Compe kestää ihan nättiä tarkastelua muutenkin, paitsi se on väärän värinen :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eikös ne pussihousut ole jo viikattu kaappiin, kun kone vaihdettiin? No muista sitten, että vanteissakin pitää olla Audin osanumerot. :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Skullin projektit on kyllä luettu läpi, kunnioitettavalla asenteella on käyty vehje läpi, väri vaan on autossa väärä :)

                                          Pitää huomenissa purkaa toisesta kamerasta kuvia koneelle ja jatkaa kertomuksen tekoa, niin päästään realiaikaan... Vielä ollaan reilu kuukausi täällä jäljessä...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jos kaihiset silmäni vain oikein näkevät, niin kallomiehellä on väri juuri oikea, ainoa ja paras: LY3D, Tornadorot. Kuin punaviini, se vain paranee vanhetessaan.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tarkistappa vielä silmät.. Competitionin punainen on Laserrot (vissiin LY3H) ;)

                                              Vaikka pussihousumiehenä sieluni itkee ACE:n kampeamisesta pois konehuoneesta, niin täytyy Competitionin omistaneena sanoa että onhan se aika tuhnuisen oloinen mylly. Varsinkin alakierroksilla. Mielestäni moottori tuossa autossa se heikoin lenkki, joten 1.8T:llä R'ompesta tulee varmasti oikein mainio pirssi.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Onpas tämä kivannäköinen koppa tämä Competition :(vähempi vanhoista Audeista tietävänä) mikä on ero 'normiin' ?

                                                Ja lykkyä koneenvaihtoon, sillä saa kyllä 'uudenaikaisuutta' aikaiseksi.

                                                Väri on aina makuasia, Skull:in peli on kyllä ääreishieno !

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Available colours:
                                                  LaserRot H1
                                                  VulkanSchwartz Perlefekt W9
                                                  KristalSilber Metallic C6

                                                  Tontsa,
                                                  käytännössä Compe ulkoa on "S2 sedan", V6 B4:n etuvalot, S2:n etupuskuri ja pieni lintulauta kontin päälle. Sisällä on pienet lisämittarit ja joitan pieni yksityiskohtia eroa B4:een - jos sitäkään.
                                                  Näyttää hyvältä, mutta ei kulje mihinkään. Alusta tai jarrut ei ole mitään ihan uusinta hottia.
                                                  ainut moottorivaihtoehto on ACE R4 104KW ahtamaton perusmosa, joka ei edes väännä. Valmistettu vain vuonna '94 niin ei saa edes suuripäästöisenä

                                                  Autoa on periaatteessa vain kolmea yllämainittua väriä, vaihtoehtoiset varustetasot on jotakuinkin joko kattoluukulla ilman ilmastointia tai ilmastointi ilman kattoluukkua - hyvin hyvin harvassa on molemmat.

                                                  Täysin järjetön projektialusta siis, sekasikiö jota ei löydy ETKAstakaan - joten ihan passeli kelle tahansa klubilaiselle :)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Näyttää hyvältä, mutta ei kulje mihinkään
                                                    Onneksi tähän on lääkettä olemassa eri muodoissa. 10hp jo tuo hirveän eron kulkuun :)
                                                    Pääasia tehtaalta koko Compessa oli 2500kpl valmistusmäärällinen luokitteluauto, johon valittiin tuo moottori (lohko) ja kori. Muullahan ei motorsportissa ollutkaan väliä...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jos kaihiset silmäni vain oikein näkevät, niin kallomiehellä on väri juuri oikea, ainoa ja paras: LY3D, Tornadorot. Kuin punaviini, se vain paranee vanhetessaan.
                                                      Nyt Terho sinun analogia tuossa kohden vähän ontuu. Punaviini saa vanhetessaan syvempiä sävyjä, kun taas LY3D saa vanhetessaan haaleampia sävyjä :)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ite asias vanhemmat LY3D:t ei haalistu auringossa läheskään niin kovaa/helposti kuin noi Laser-sisaruksensa :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ja jottei tämä ketju täysin derailisi niin vaaditaanpa ketjun aloittajalta tarkempaa projektiselostusta ja lisäkuvia.

                                                          p.s. ostetaan Cabrion moottorin kannake :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja SR Näytä viesti
                                                            Onneksi tähän on lääkettä olemassa eri muodoissa. 10hp jo tuo hirveän eron kulkuun :)
                                                            Pääasia tehtaalta koko Compessa oli 2500kpl valmistusmäärällinen luokitteluauto, johon valittiin tuo moottori (lohko) ja kori. Muullahan ei motorsportissa ollutkaan väliä...
                                                            Ihan real laiffissa tuo (turbokoneen tuoma ) 10 lisäheppaa on kyllä 'ihan eri' asia.

                                                            Tuosta tehosta vielä, muistankin joskus 80/90-l vaihteessa koeajaneeni Audi 80 1.8 E Quattroa, oisko siinä ollut peräti 90 hv, no sen tietää mitä siinä tapahtui kun paino kaasua .....

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X