Tässä nyt tuli päihin sellanen kun lämpimänä kuskin puolen pyöränkaaresta kuunneltuna pitää sellasta säkätystä ja käy tyhjäkäyntiä hieman tupsutellen. Kylmänä taasen ääntä ei oikeestan kuulu ja tyhjäkäynti on tasaista. Saattaskohan tuo olla pelkkä pakovuoto niillä nurkilla. Mitään mustaa ei kyllä silmiin osu eikä pakokaasukaan liiemmin haise. Imuvuotoja kun ei ole ja lambdat VCDS äkkitarkasteltuna toimii.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
C5 S6 ranetussaneeraus
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Oiskohan täällä 01E tai ylipäätään vaihteistoasiantuntijoita. Mikko jo aikoinaan havaitsi 4 vaihteella vinkumista. Tässä vuoden aikana on lisäksi alkanut 3-6 vaihteilla kuulua (hieman matalampitaajuista kuin 4) ulinaa/ulvomista auton nopeuden mukaan. Pari kuukautta sitten vaihdoin öljyt (Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 1L GL-4+) ja kippasin samalla RVS T5 aineen sekaan. Ei vaikutusta. On voimistunut jo sen verran että olisi varmaan hyvä suunnitella jotain muita toimenpiteitä. Vaihteella ei ole merkitystä vaan ainoastaan auton nopeudella. Pintakaasulla sekä vakkarilla ja pienessä kuormituksessa kovimmillaan. Kuormittaessa enemmän ääni häipyy hieman. Kaasun nostaessa ja vapaalla rullatessa kaikkoaa ääni täysin. Vaihtolaatikoita näyttäs aika heikosti olevan. Ainakaan tuolla EEY koodilla. Nosturillahan tuota ois vaikka hyvä käyttää jos siinä jonkinlaista osviittaa saisi äänen suunnasta. Kesälomalla kun ei tietysti parempaakaan tekemistä ole niin voisi vaikka yleissivistävyyden merkeissä opiskella vaihdelaatikon purkamista :D Meneeköhän oletus input shaft on yhteydessä moottoriin ja output shaft välittää voiman pyörille kovin pahasti pieleen. Sillä oletuksella vikaa pitää alkaa etsimään output shaftin puolelta.
Comment
-
Sillä on ajettu jo sen verran paljon ja ainakin 6-7 vuotta sen verran säälimättä ja pontevasti että ei varmaan ihan hukkaan menisi vaikka painais uudet laakerit ja synkrot. Rattaista näkee ihan silmällään missä kunnossa ne on ja eipä sinne sitten enää montaa osaa jää yli. Minun aikana vaihdettiin kertaalleen öljyt ja kytkin mutta muuten sille askille ei ole varmaan ikinä tehty yhtään mitään.
Siinä kävi mulla vähän vahinko sen auton kanssa joskus kun siitä niitä ovia käsittelin vaimennusmatolla. Alkoi kaikki voimansiirron äänet kuulumaan paremmin kun ei enää ovista vuotanut ajomelua niin paljon.
Comment
-
Minulla vinkui vanhassa laatikossa nelonen ja kakkonen takkusi. Tilasin saksasta väitetysti vain 80 tkm ajetun EEY laatikon. Piti olla virheetön ja testattu. No, siinä vinkuu hiukan kolmonen ja kakkonen takkuilee vähemmän. Olisi pitänyt rempata vanha suosiolla. Tuon laatikon hinnalla olisi saanut JHM:n korjaussetin ja jokusen laakerin mukavasti hankittua.
Comment
-
Eli se olis sillon ilmeisesti tämä sarja käypänen. Sen lisäksi vielä mahollisesti ääntä aiheuttava laakeri tms. Toisaalta kun tuo laatikko muuten toimii noita ääniä lukuunottamatta niin en tiiä onko se nyt ihan wörtti laittaa tonnia laatikkoon jos vian saisi muutaman kympin laakerilla hiljaseks. Tarttis varmaan ekana leväyttää se laatikko ennenku mitään tilaa niin saisi vähän käryä tilanteesta. Jos sais aikaseks niin laittas vikakuvauksen maililla tuonne JHM:lle jos osaisivat jo sillä perusteella jotain vastata. Cabriolla pärjää loistavasti kesän niin ässä voi maata ilman laatikkoa sen aikaa. Tosin siihenkin tarttis vihdoin tehä kansiremontti samalla kun pakosarjan tiivistää uusiks. Ja kennon vaihdostakaan ei haittaa olisi. Ja lupasinkohan itselle että olisi vielä teipannutkin sen... Kaikenlaista hommaa siis. Eiköhän noista joku jää tekemättä :D
Comment
-
Cabrioletin kansiremontin jälkeen pähkäilin tuota moottorin ääntä ja päätin samoilla lämpimillä ottaa kuskin puolen kannen irti ja varmistaa että kaikki sillä saralla on ok. Myös helpompi korjata nestevuoto samalla koneen takaa. Sylinterit kunnossa ilman mitään ylimääräisiä jälkiä. Eli äänen on pakko? tulla silloin kannesta. Muutama laakeripukki ja nokka-akselin kohta kulunut joten vahva epäilys niistä. Sekä myös äänen esiintymistaajuus vastaa nokka-akselin pyöräshdystä. Jokainen ventiili painui myös normaalista kun yksitellen puristimella kävin läpi. En kuitenkaan irroittanut kuin yhden pako ja imuventtiilin todetakseni että setipinnatkin olivat kiiltävät ja tasaiset. Kannen takaa löytyi myös vuotava letkuliitos. Alkuperäisestä kovamuioviliittimestä puuttui sokka, mutta liitin oli onneksi kuitenkin jotenkinn kestänyt paikallaan. Onneksi tuossa naapurissa Lipposella oli purku C5 josta sai nyppästä raudan liittimeen. Kansi meni paikalleen nyt original kiristimellä eikä viikon seisomisenkaan jälkeen rapinoita kuulunut.
Toinen urakka kun ei taannoisella ohjaustehostimen paluu puoleen letkunvaihdolla vuoto tyrehtynytkään. Nyt aikaisemmin tangolta jäähdyttimelle vaihdettu letku oli kuiva mutta tehostimelta tangolle oleva letku märkä. Päätin nyt sitten vaihtaa kaikki. Keulassa olevalta jäähdyttimeltä säiliölle palaavassa letkussa oli kaksi kuristinta jotka siirsin uuteen letkuun. Tehostimelta raidetangolle olevan letkun teetätin hydrauliikkaliikkeessä. MUTTA nyt kävi ilmeisesti sellanen alottelijan moka että tuo ei taidakkaan olla ihan käypänen ratkaisu. Ilmaus meni ihan normaalist ratin kääntelyineen mutta auton sisälle kuuluu kierrosten mukaan sellainen jännä jurina. Myöskin ratin kääntäminen vasemmalle on tehostetumpaa kuin oikealle. Eli ilmeisesti siinä letkussa on jotain tekniikkaa tai kuristinta sisällä mitä nykyisessä uudessa ei olekaan... Oiskohan jollain kokemusta asiasta vai meneekö nyt sittenkin OEM letku tilaukseen. Niitäkin näköjään saa vielä 300 - 400€ hinnalla ostopaikasta riippuen. Piti punnertaa nuo remontit ihan sillä että uskaltaa Kymiringille lähteä mutta ehkäpä se nyt ei olekaan viisasta jos tuo tehostin ei toimi niinkuin pitäisi.... Onneksi näyttää pukkaavan avokeliä vaikka sen ratasopivuus nyt ei kyllä kummoinen olekaan. Ei sillä että tuo 2 tonnia painava 6 korikaan nyt sen sopivampi olisi.
Edit. No kuristinhan se siellä eli pumppu kavitoi tällä hetkellä. Tarttee varmaan palastella se orkkisletku mikäli hytikkaliike ei oo vielä kerenny sitä hävittää ja tutkia minkä kokonen pilli siellä on jos sellasen teettäisi sisälle. Jälkiviisaana ois pitäny hommata orkkis suoraan mutta kerran tuohon jo 50€ (jopa) tuli sijoitettua niin katsotaan.Viimeksi muokannut n0nn1; 18.7.2020, 11:21.
Comment
-
Tuli väännettyä vaikka minkä kokoista kuristinta 1,5mm, 2mm, 2,5mm, 3mm ja 3,5mm letkujatkeella tuohon hytikkaliikkeen letkuun. M8 sisäkierre syntyi näppärästi liittimeen. 4.8 pultista väsäsin kuvan mukasen adapterin. Tuo letku lämmittämällä meni hienosti nipan päälle ja jäähtyessään palautui ja kiristyi päälle. Letku myös ruuvautui kierteeseen koska ulkohalkaisija oli kierteen harjan mukainen. Eipä se vonkuminen hävinnyt mihinkään ja tilaukseen lähti orkkisletku.
Oikea takavalo vaihtui myös uuteen kun vanhasta oli pala painunut sisään. Ei ollut kallis sijoitus sparetolta n. 45€.
Peilien säätönupin katkaisin tuossa taannoin. En muista kirjoitinko siitä. No reilu vuosi ajeltiin peilit samassa asennossa kun varaosaksi tilaamassani käikäleessä en huomannut peilien käännön puutetta. Sain eilen inspiraation ja purin vanhan sekä "uuden" auki ja vaihdoin pelkän akselitapin sekä nupin. Tuo nuppi on akselissa ihan painamalla. Nyt taas pelittää ja peilitkin kääntyy ovia vasten käskettäessä.
Takapuskuri joskus taannoin maalattu ja parkkitutkien ympärillä olevat metalliholkit päässeet ruostumaan aika tökerön näköisesti. Kattelin hintoja ja jos en nyt paljoa valehtele niin sen muutaman gramman painosen holkin hinta oli n. 40€/kpl. Suht ehjänä sai nuo vanhat pois ja liottelin anitrolissa tuossa joutessani. 2 täysin ehjää jo maalissa ja kaks vähän enemmän syöpynyttä vielä kylvyssä. Puskurista ruostejäämät lähtin autoglymin magmalla. Lohkeilleen maalin hioin ympäriltä ja suhautin värikoodilla maalin ja 2k lakan päälle. Ei ole virheetön mutta ei pomppaa enää silmäänkään niin kuin ruskeat ympyrät.
Comment
-
Original letku paikallaan ja kaikki entisellää. Myös säiliön sisällä sijaitseva sihti oli sen verran höllästi kiinni että pullahti irti ja aloitti ääntelyn eikä painamalla paikallaan kestänyt. Lipponen nimimerkki naapurista pelasti onneksi omalla purku C5:lla ja nyt pelittää ohjaus taas normaalisti.
Parkkitutkat saapuivat myös samassa paketissa ja nyt on edes hieman siistimpi puskuri. Hieman oli maali lohkeillut antureiden ympäriltä. Irtonaiset rapsautin pois ja annoin hiekkapaperia ja värikoodilla maalia. Ei priimaa mutta siistinpi kuin ruosteen raiskaama.
Löytyipä myös jarrupalojen kulumisvaroitukseen syy. Hetken kuskin puolen liitintä käsissä pyörittäessäni toinen johdin jäi käteen ja olihan tuo jo vihreäksi hapettunut. Uudet pinnit sekä liitin paikalleen niin varoitusvalo katosi ja taas saa tervehtiä OK ilmoitusta.
Kävin maanantaina 17.8 hakemassa tuoreen leiman. Eipä ollut mitään moittimista inssillä mistään. Eroa oli taka-akselilla iskunvaimennintestissä mutta vielä pysyi kuitenkin raja-arvojen sisällä. Nyt ei ollut kostea mutta vasen takaiskari joskus jotain päästänyt hieman ulos kertyneestä mähmästä päätellen. Sattui siinä sitten kaveri kyselemään samana päivänä speksejä autosta että kiinnostaisi vastaava niin teimmä sitten kaupat seuraavana päivänä. Myynti oli kyllä ollut mielessä jo tämän kesän. Eli tarina loppui omalta kohdalta nyt tähän. Mutta auto jäi silti paikkakunnalle. Tätä ketjua tai kirjottelua tuskin uusi omistaja jatkaa. Kehoitin kyllä clubiin liittymään.
Comment
Comment