Viime talvena hukkas ratin asentoanturin kalibroinnin kun oli ollut pitkään ajamatta ja sitä myöten akku varmaan vähän heikolla jäniksellä. Ei sen pitäisi olla moksiskaan liittimien irrottelusta jos et oo virrat päällä irrottanu mutta muistaakseni 5 astetta heittoa vetää vehkeet vikatilaan että jos sen slipringin paketin käyttää irti niin joko pitää saada ihan tasan tarkkaan samaan asentoon takaisin tai sit tehdä ne sadetanssit kalibroinnin kanssa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
C5 S6 ranetussaneeraus
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Joo se saatto olla et liitin oli irti ja käytin virrat kun halusin nähdä vcds:llä muuttuko bägin koodi että ollaan oikeassa paikassa vikaa hakemassa.
Mites muuten eikö tässä c5 korissa jo pitäs ajotietokoneen näyttää tyhjäkäynnillä kulutusta l/h? Nyt jää hölmösti ajon aikanen keskikulutus tauluun jos ei reippaammalla moottorijarrulla ole pysäyttänyt autoa. Vaikuttaa oudolle ainakin se että kaasun aikanen kulutus jää kollottamaan mittariin vaikka auto on pysähdyksissä.
Comment
-
Ei näytä l/h kulutusta ja ihan oikein se tyhjäkäynnillä sinänsä näyttää, ajetut kilometrit ei vaan kasva mutta bensaa kuluu joten l/100km keskikulutus nousee mittarin integrointivälillä.
Tuo l/h traktorikulutus oli erikoisuus lähinnä 2000-luvun puolivälin vehkeissä, uusista se on jätetty taas pois.
Comment
-
Siitähän sitten saapuikin mieleen että laskeekohan tämä kulutuksen mittaristoon ilmamassan vai ruiskutusmäärien mukaan. Sitä haen että mikäli syöttäs normaalia enemmän polttoainetta koneeseen esim. vikatilanteessa niin näkeekö sen suoraan ajotietokoneen hetkellisestä kulutusnäytöstä.
Comment
-
Tässä koko talven tuli ihmeteltyä että mikä palamista pätkii kun kone hieman tärräsi tyhjäkäynnillä ja kitkerä palamaton usva nousi putken päistä. Myös sellainen sivuääni ihan kuin moniura hieman kihnuttaisi alkoi kuulumaan talven mittaan kuskin puolen kannen suunnalta. Pannukakku hieman suhisi jonka vaihdoin uuteen. Ei auttanut. Tulpat vaihdoi uusiin boschilaisiin. Ei auttanut. Uutta puolaa käytin jokaisessa sylinterissä. Ei auttanut. Imuvuotoja etsin. Ei löytynyt. Puristupainemittauskin näytti 10-11 väliin joka pytyllä.
Viime viikonloppuna päätin sitten ottaa nokat pöydälle ja tarkastaa välyksensäätimien kunnon josko äänelle joku lähde löytyisi. Nokat ja säätimet kaikinpuolin kunnossa. Siinä samalla kun nokat oli irti, kaverilta lainattu ohivuotomittari kiinni ja sieltähän 5 sylinteri näytti 8%. 6, 7 ja 8 reilut 30%. Katin korvausputki sekä imusarja irti eikä kummatkaan venttiilit vuotaneet. No eihän siinä auttanut kun kone nippuun. Jaon hierominen kohdilleen ja lämpimäksi käyttö. Pyörittelin jokaisen sylinterin puristustahtiin ja mittasin uudestaan.
Bank 1
1. 10%
2. 14%
3. 8%
4. 6%
Bank 2
1. 8%
2. 12%
3. 8%
4. 38%
Perjantaina on tarkotus kaverilta lainata endoskooppia ja tiirailla näkyykö mitään. Kyllä tuo ääni nyt sen verran paljon pelottaa että voiko se johtua muusta kuin huonosta voitelusta kun äänen pahentuessa myös pätkiminen on pahentunut... Eikai jumiutuneet männänrenkaat käydessään ääntä pidä? Ja jos nyt hypätään jo asiassa eteenpäin niin ymmärtääkseni ANK moottorissa ei ole eroa kuin ecussa sekä kattien jälkeiset lambat. Olisi siis suoraan vaihtokelpoinen tuohon AQJ:n tilalle.
Comment
-
ANK:ssa on erilainen ruiskun viuhka kuin AQJ:ssa mutta se tuskin vaikuttaa yhtään mihinkään ja jos ei skulaa niin sit vaan käyttää AQJ suuttimia.
Tuo ohivuotomittaus vaikuttaa kyllä hiukan hämmentävältä, niin tuo 38% tulos kuin nuo 6-8% tuloksetkin. Minäkin niitä aikanaan siitä koneesta mittailin mutta en ihan tuollaisia tuloksia saanut. Saattaa löytyä tästä ketjusta jostain jos olen aikanaan tänne postaillut.
Comment
-
Ei se venttiileistä puhaltanut eikä myöskään tuntunut kannen tiivisteen ympäristössä. Ja jos tiiviste vuotaisi niin saattas olla nesteet ja öljyt sekaisin. Ei tullut siinä tilanteessa mieleen että olisi tulpannut huohotukset ja öljytikun reiästä kokeillut. Tosin se ilmamäärä minkä mittari laskee pyttyyn on aika vaatimaton kun kokeilin ilman että letku oli kiinni autossa. Mittari tosin oli elämää nähnyt mutta lämpimällä koneella kun pari kertaa mittasi tulokset olivat samat. Täytyypä kahlata taaksepäin ne aikaisemmat lukemat.
Comment
-
Tilasin oman ohivuotomittarin juuri. Tutkitaan nyt perusteellisemmin. Tuo öljyn käyttöhän tosissaan kertoisi jotain. Eilen kuvailin endoskoopilla, mutta tarkkuus oli vähän heikkoa. Vertailuksi otin 6 sylinteristä videota. Kyllä siellä kummassakin näkyi jotain naarmun tapasta, mutta tuosta videosta ehkä huono päätellä itse ainakaan enempää. Eikai siellä käsittääkseni tarttisi olla yhtäkään naarmua. Mutta ei tuo varmaan sitä 38% ohivuotoa selitä. Kuhan mittari tulee niin katsotaan ajan kanssa.
6 sylinteri
8 sylinteri
Comment
-
Minulla on tuollainen ohivuotomittari. Se ei kestänyt kauaakaan, kunnes oikeanpuoleisen (eli se mikä näyttää ohivuotoprosentin) mittarin viisari alkoi liikkumaan miten sattuu. Todella epäluotettava laite. Tietty voihan minulla olla joku maanantaikappale, mutta toista samanlaista en uskalla ostaa.
Comment
-
No kyllä ei tullu paskaakaan tuolla mittarilla. Kumma ettei kotimaiseen tavarantoimittaan voi luottaa että myisivät edes toimivia laitteita. Näyttää ihan mitä sattuu...
Ohjeissa on että paineensäätö ääri vastapäivään. Kompuran letku kiinni ja paineensäätörullasta niin pitkään myötäpäivään kunnes prosenttimittari näyttää nollaa. Mittaria kun säätää kohti nollaa niin mittari tuntuu liikkuvan loputtomiin. Ihan milli 0 kohdalla vastapäivään ja mittari jämähtää 0%. Onko tuo nyt sit 0 vai ei. Tuntuu vähän epäilyttävältä. Painemittari näyttää tässä vaiheessa 0,7 bar. Kompuran letkupaine 5 Bar. No eihän siinä kun mittari kiinni autoon. Paineet 0,7 ja prosentit 18%. Toistan mittauksen että aloitan koko proseduurin alusta. Nyt näyttää prosentit 40%... vahvistuksen mittarin toimimattomuudelle sain kun kampuraa pyöräytin 45 astetta ja mittari näyttää edelleenkin samaa... Hienoja vehkeitä.
Kokeilin tuossa nyt sillä tavalla että tulppasin pannukakulle tulevan huohottimen letkun ja öljytikku veks. Sain kompuran suoraan kiinni tulpanreikään ja säädin letkupaineen 1,5 bar. Näin testattuna 8 sylinteri vuoti kyllä eniten öljytikusta peukalo tulpalla mitattuna. Niinhän tuo yli viikon takainen mittauskin tosin näytti. Kyllähän tuo nyt lähes varma juttu on. Kismittää kun haluaisi kuitenkin mittarilukemaa tuosta. Pitää reklamoida tuosta mittarista rahat takaisin. Sillä ajattelin mittarin hommata että jos ja kun tässä joutuu konetta vaihtamaan niin todentaisi vaihtokoneen kunnon. Paljonko pitää budjetin olla että saa toimivan mittarin? Onko ehdottaa jotain?
Comment
-
Ohivirtausmittari osaa joskus olla hieman hankala käytettävä. Vika voi olla mittarissa tai se voi olla myös käyttäjässä, tiedän kokemuksesta. Mittarihan itse koostuu vain kuristimesta, säätimestä ja parista mittarista, ei siellä ole hirveän montaa rikkoontuvaa osaa. Tuo kuvauksesi kyllä muistuttaa sitä tilannetta, kun itse ensimmäistä kertaa yritin mitata ohivirtauksia. Ei onnistunut silloin, vasta seuraavalla kerralla kun asiaa pähkäili aikansa ja väänteli sääntöjä.
Kun käänsit kampuraa 45°, avautuivatko venttiilit? Jos eivät, mittari toimi oikein, sama tulos toistui. Mittausta ei ole pakko suorittaa yläkuolokohdassa, mäntä voi olla missä tahansa kunhan venttiilit ovat kiinni.
Olihan siinä mittavehkeessä kanavat auki niin, että ilma pääsi sylinteriin asti? Joskus tuli sellainen viritelmä vastaan, että ilma ei päässyt pyttyyn asti itse mittausvehkeestä johtuen ja siinä tuli hetken aikaa ihmeteltyä tuloksia vailla mitään järkeä.Viimeksi muokannut jipitkan; 5.4.2019, 19:25.
Comment
-
Se aikaisempi mittari mikä oli lainassa tuntui kalibroituvan paljon tarkemmin ja terävämmin, sekä laski myös korvakuulolta painetta enemmän sylinteriin kuin tuo 0,7:n baaria vaikkakaan siinä ei painemittaria ollut. Onko tuolla paineella kuinka suurta merkitystä sitten? Mittarin ohjeissa ei ainakaan mainittu mitään. Kone oli kuitenkin kuuma 20km ajettu kun talliin ajoin eikä mittauksen alkamiseen kulunut kuin 20min. Ihmetyttää vaan tuo mittaustuloksen heitto kun kaikki valmistelut teki samalla tavalla alusta mittauksien välissä.
Nythän mä olen tehnyt perustavanlaatuisen mokan tuon viimeisen arvion suhteen. Eihän pakoventtiili aukea ennen kuin mäntä on käynyt alhaalla puristuksen jälkeen. Ja sehän tapahtuu vasta kun kampiakseli on kääntynyt 180 astetta.
Kai se on vielä koitettava. Se on jännä kun luulee tietävänsä mutta sittenkin joku toinen kyseenalaistaa jonkun asian niin alkaakin aivot raksuttamaan eri tavalla.
Comment
-
Uudet mittaukset mittarin mukaan näyttivät ja korvan perusteella kuulostivat pihinän mukaan tasaisilta joka pytyssä. Nyt oli ihan täysin ajatus matkassa ja se että mitkä venttiilit aukeavat missäkin moottorin vaiheessa. Silti jäi tuosta alhaisesta mittaus paineesta sekä vaeltavasta mittarista hieman häiritsevä olo ja laitoin tavaran toimittajalle viestiä. Sieltä nyt tulee uusi mittari tilalle. Katsotaan nyt saisko sillä enemmän painetta sylinteriin ja viisaria täsmällisemmäksi.
Auto seisoi välissä viikon käyttämättä ja käynnistyksen jälkeen jäi venttiili naputtamaan. Kun auton ajoi 14km matkann lämpimäksi niin naputus oli poissaan ja sama säksähtävä ääni tilalla niinkuin ennenkin. Voiko tuollainen suhiseva/säksättävä ääni kuulua siitä välyksen säätimestä? Että säädin ei pidä painetta tyhjentää itseään öljystä yms. outoa. Tässä alkaa miettimään kaikenlaista teoriaa. Jos nyt sais luotettavaa mittausta aikaseksi ensin.
Comment
-
Voihan siellä olla joku paskakikkare mikä jääny jumittaan hytikan. Eihän sen muuten pitäisi olla mahdollista venttiileitään naputtaa kun kerran rakenne on sellainen että venttiilit ja nokka-akselit on koko ajan välyksettömästi toisissaan kiinni.
Comment
-
Kolmas kerta toden sanoo. Eli BGS/Kraftmann merkkinen tuote tuli ensimmäisen tilalle jonka mittari myös huojui sekä paineet alhaiset eikä sillä saanut tasalaatuisia mittauksia. Lopulta tilalle King merkkinen pykälää kalliimpi ja toimii. Mittaukset bank 2 15 - 20%. Eli mittausten puolesta kone kunnossa. Oireina kerrattakoon katkokset ja bank 2 takapään suunnalta kuuluva "sitkutus" ihan kuin vastaisi nokka-akselin pyörimisnopeutta. Ilmanputsarikotelosta kuunneltuna tupsauttelee. Tärisee tyhjäkäynnillä ikävästi. Selvimmin katkokset huomaa kun pitää kierroksia hieman yli 2000 auto paikallaan niin koko auto tärisee. Kun kierroksia nostaa 3000 ja yli niin perstuntumalla oireet katoavat.
Irtaallaan on kokeiltu että jokainen puola+tulppa antaa kipinän maata vasten. Tulpat myös vaihdettu etkan mukaisiin boschin nelikärkiin. Taisi olla nokkaketju rallattaa taas topicissa kun joku oli vaihtanut nokka-akselisäätimen ja sen jälkeen oli alkanut kuvatunlainen ääni kuulumaan niin oli johonkin öljykanavaan päässyt tiivisteliimaa ja ilmeisesti öljynkierto jostain kohdin estynyt. Kerran jo tässä välissä irroitin akselit ja kävin läpi kanavien paikat enkä silloin huomannut vastaavaa sekä konetta kampiakselista pyöritellessä jokaiselle nokkapukille työnsi öljyä. Nyt alkaa olemaan oma pää hieman ulapalla. Eikö tuo ilmanputsarikoteloon tupsauttelu kerro siitä että palo tapahtuu kun imuventtiili on auki? Kuuntelua en ole tehnyt tuolla 2000 kierrosnopeudella. Se hytkyminen taas aikaisempiin kokemuksiin peilaten tuntuu siltä että siellä on yksi tai mahdollisesti kaksi sylinteriä täysin pimeänä.
Olisiko tässä nyt sitten suutintestien aika. Mikko taisi sellaisen jo kertaalleen toteuttaa. Äänen taas luulisi kuuluvan venttiilikoneistosta. Yksi nostaja hieman käynnistyksen jälkeen naputtaa mutta hiljenee viidessä sekunnissa. Aikaisemmin taisin heittää sellaisen teorian että jos joku nostin ei pidäkkään painetta kun nokka-akseli painaa venttiiliä vaan ruiskauttaakin öljyä pihalle kasaan painuessaan jolloin tuo ääni kuuluisi. Mutta noita nyt ei varmaan voi yhdistää samaksi viaksi koska palotapahtumaa ennen ja sen hetkellä mitään venttiiliä ei painella. Ajatuksena tässä on se että jos uusisi kannen takapäästä kummankin sylinterin nostimet/välyksen säätäjät. Vai mennäänkö metsään ja pitäisi yksinkertaistaa vianhakua.
Comment
-
Suutin kuulostaa aika epätodennäköiseltä noilla oireilla. En nyt tässä kohmeessa osaa oikein muuta sanoa kuin että nyt tarvis varmaan varmistaa jollain että mitkä sylinterit siellä missaa silloin kun alkaa kuulostamaan ja tuntumaan siltä. Ite tekisin tossa kohtaa niin että nostaisin unisettingsillä tyhjäkäynnin siihen nopeuteen jossa kone ei käy kunnolla ja nyppisin sitten suuttimien johtoja käsipelin konehuoneessa samalla kuulostellen että mikä muki ei vaikuta käyntiin. Tai sitten rakentaa siihenkin ecuun ne sylinterikohtaisen misfiren measuring blockit käyttöön. Tuliko sen auton mukana silloin kaksi ecua? Muistaakseni jompaan kumpaan tein jo softaan aikanaan ne muutokset. Tehtaan jäljiltä kun ei misfiretyksen mvb:t ole käytössä. Ecu näkee ne kyllä mutta vcds ei.
Comment
-
Tulipa taas harrastettua viikonloppu. Vaihtelin nostajat kuskin puolen kahteen takimmaiseen sylinteriin. Kesän aikana ilmaantunut naputus hävisi ja ehkä muutenkin koneiston ääni siistiytyi. Mutta varsinainen pätkiminen ja auton tärrääminen ei poistunut. Jako jäi kasaamisen jäljiltä tarpeeksi kohdilleen kun 093 kanava sanoo -1.0 ja +1.0.
Kaikki kun oli sopivasti purettuna niin pyörittelin joka sylinteristä tulpat pois ja mittailin ohivuodot vielä kertaalleen. Eriskummallista mutta tällä kertaa käyntilämpimällä koneella kaikki näyttivät 5-10% lukemia paitsi kuskin puolen takimmainen eli sylinteri nro 8 30%. Omituista myöskin se kun mittaus oli päällä niin pienikin pyöräytys kampiakselista konetta taakse tai eteen sai mittarin valahtamaan 10% tienoille. Toistin mittaukset eri kohdissa niin että mäntä oli juuri saavuttamassa lakipistettä sekä sen hieman ohittanut niin mittari käyttäytyi samalla tavalla. Alussa 30% mutta pienikin nykäisy kampiakselista pudotti viisarin 10% paikkeille. Eilissä päivänä oli katti sekä suuttimet irti eikä suhinoita kuulunut kumpaankaan suuntaan eli renkaista menee ja öljytikusta suhisee. Myös 8 sylinterin tulppa oli märkä ja muut kuivia sekä koneen takapäästä 8 sylinterin suunnalta kuuluu edelleenkin sellainen sitkuttava ääni.
Millä tavalla jumiutuneet männänrenkaat oireilevat? Pitääkö tuo sylinteri liottaa polttoöljyllä ja sen jälkeen vielä käytellä lämpimäksi ja öljyt vaihtoon. Vai onko siellä nyt naarmuja pytyssä kuitenkin. Outo on kyllä tuo miten alkaa pitämään painetta kun hieman konetta kääntää.
Comment
-
Nostajat olivat kovia ja yhden pohjasta kokeilin työntömitan piikillä niin kirkasta öljyä siellä oli. Vajaana ja tyhjänähän se antaa sormissakin periksi. Ilmeisesti kuuluu tuotteen luonteeseen että on valmiiksi täytetty. En siis tyhjennellyt ja täyttänyt sen takia erikseen. Suuttimetkin tuli mitattua jokainen lämpimänä ja kaikki olivat 16,5 - 16,7 ohm tai mikä lie yksikkö nyt tarkemmin onkaan. Jostain jäi mieleen että pitäisi suuruusluokkaa 8 - 18 olla lämpötilasta riippuen mutta ainakin linjassaan olivat toisiinsa nähden.
Jälkikommenttina vielä se että konetta tuli kyllä pyöriteltyä muutama kierros käsin sekä startilla ilman pumpun sulaketta ennenkuin varsinainen käynnistys tapahtui nostajien vaihdon jälkeen. Ja aikaakin vaihdosta ennen pyörittelyä oli kulunut yli huoltokirjan suosituksen =)Viimeksi muokannut n0nn1; 2.9.2019, 08:05.
Comment
-
Ei se venttiileistä puhaltanut eikä myöskään tuntunut kannen tiivisteen ympäristössä. Ja jos tiiviste vuotaisi niin saattas olla nesteet ja öljyt sekaisin.
Comment
-
Lämpimäks tuota on tullut tässä käyteltyä eikä painetta ole kertynyt järjestelmään tai ainakaan huomattavasti. Taidanpa kokeilla mittausta vielä öljyn kanssa. Paljonkohan sinne tarttee öljyä laskea että tiivistäisi männänrenkaat? Jos renkaat vuotavat mutta venttiilit pitävät niin lukeman pitäisi ilmeisesti painua lähes nollaan öljyllä? Tai ainakin pienentyä. Riittääkö se jos tippakannusta lorauttaa. Sylinteri kuitenkin on kallellaan että kuinka se sitten leviää. Sen jälkeen sitten löpökylpyä ja jos ei auta niin kansi irti. Tarttee alkaa jotain konkreettista tekemään kun talvi painaa päälle.
Vielä lisävarmistuksena. Eikö se nyt ollut sillä tavalla että kun kanava 093 kahteen viimeiseen luukkuun näyttää 0 +-6 ja kiristimen vivun ja hydraulipatruunan väli on 5mm +-1 jako on silloin tarpeeksi kohdallaan toimiakseen oikealla tavalla.Viimeksi muokannut n0nn1; 2.9.2019, 18:02.
Comment
-
Eilen öljyn kanssa kokeilin mittausta eikä sillä vaikutusta ollut tuloksiin. Vaihtelin vielä kerran vanhemmat tulpat paikallee, Siirtelin puolia. Kierroksilla nypin puolan johtoja irti. Painetestin tein imusarjaan. Alipaineletkujen tulppauksia ja testauksia. Mikään ei anna parempaa tulosta tai muuta käyntiä suuntaan tai toiseen. Öljynpaineet on mitattu aikasemmin eikä niissäkään vikaa. Bensapuolen voisi vielä varmistaa vaikka auto ei ole täyskaasuvedossakaan aikaisemmin puutunut.
Aloin miettimään tuota männänrengas vaihtoehtoa. Jos renkaat olisi jumissa niin aiheuttaako se aina myös öljynsyöntiä? Kun tuo ei haise ollenkaan öljylle. 3 rengasta siellä on ja jokaisella kait oma tehtävänsä Ja onko tuo 30% liikaa ohivuotoa ettei jaksaisi puristuksessa tehdä tarpeeksi painetta? Puristusmittaus kuitenkin antaa samanlaisia lukemia kuin muutkin sylinterit. Jotain eroa tuossa 8 sylinterissä ohivuodon mukaan on verrattuna muihin. Kyllä se varmaan on avattava kansi ja tarvittaessa mäntäkin otettava pois jos ei muuten löydy mitään.
Comment
Comment