Jos katot tuota linkkaamaasi räjäytyskuvaa ja anturia kiinnipitävää pulttia osanumero 18A niin automaatin pultti on M6X18 ja manuaalin pultti M6X30. Manuaalin vauhtipyörä ja automaatin vetolevy eivät ole ihan presiis samalla etäisyydellä vaan tarvitaan eri mittaiset anturit. Miksi niitä alunperinkään olisi tehty eri osanumeroilla erilaisia jos olisivat keskenään vaihtokelpoisia vain spacerin vaihdolla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
C5 S6 ranetussaneeraus
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Tämä on Tahkon reissusta lähtien seissyt pihassa ajamatta ja nyt kun tuli ajankohtaiseksi siirtää niin akkuhan oli seisokin jälkeen melkein tyhjä. Aivan just ja just jaksoi käynnistyä mutta miljoona vikavaloa jäi mittaristoon. ABS-ohjain oli hukannut ratin kiertokulma-anturin sopeutuksen ja "control module incorrectly coded" vikakoodi oli myöskin muistissa. Molemmat varmaan jännitteen kyykkämisen seurauksena.
Viime vuonna vaihdettu Topranin tarvikepannukakku oli kanssa alkanut vuotamaan. Ei se juuri mitään maksanutkaan mutta olisi ehkä hiukan pidempään saanut kestää. Jotain toista sitten vaan seuraavaksi kokeiluun.
Comment
-
Kävimpä katsastaan taas tämänkin. Valojen suuntaus pielessä, toinen etuparkki pimeä ja peilinlasi samea kun tummennusaineet valuu pihalle. Kovaa ajoa vaan sano inssi ja löi leiman.
Sitä kovaa ajoa on viime katsastuksen 25.4.2017 jälkeen tullut ~7tkm. Tuosta kun siivoa Tahkon reissun pois niin alle 500km/kk näköjään tulee enää tähän autoon nykyään. Olis aika kai ottaa ero ja lykätä seuraavalle, auto tykkää kun sillä ajetaan.
En muista oonko laittanu kuvaa noilla 19" vanteilla ni laitetaan nyt. RS6 9x19 Oemit.
Comment
-
Olis aika kai ottaa ero ja lykätä seuraavalle, auto tykkää kun sillä ajetaan.
MR2 vm 1992:
10.08.2017 100665 km
05.08.2016 99966 km
04.08.2015 99586 km
26.05.2014 98928 km
30.07.2013 98578 km
Avensis vm 2000:
22.05.2017 42610 km
18.04.2016 42024 km
20.04.2015 41765 km
10.05.2014 41621 km
19.03.2013 41364 km
Tämä taitaa tarkoittaa sitä, että Audeilla on ollut vähän käyttökatkoja.
Comment
-
Tänäpä sitten Ahvenistolla painoin viitisentoista kierrosta ja varikolle saapuessa moottori kuulosti 80-luvun viispyttyseltä dieselkoneelta joka käy kolmella tai neljällä...
Eipä se vikakohde varikolla selvinnyt ja vaaroja uhmaten ajelin kone kolisten kotiin. Nyt nappasin venakopan tallissa irti koska rallatus selvästi kuuluu venttiilikoneistosta. Pelkän venakopan irrotus ei kerro yhtään mitään, kaikki näyttää silmämääräisesti olevan kunnossa ja endoskoopilla tulpanreiästä katsoen sylinterit ja männätkin aivan ok. Tätä puoltaa myös se, että moottori käy edelleen kaikilla kahdeksalla ja voimaa on ihan normaalisti.
Oma veikkaus näillä lähtötiedoilla on että joku nostaja on jumissa/paskana. Se on otettava keula huoltoasentoon ja jakopää auki että saa nokkapukit ja nokat pois edestä. Saattaa olla että ihan tänään ei tuu valmista. Katotaan jos jo huomenna.
Aina jotain.
Comment
-
Joopajoo. Läksin konetta avaamaan ja apulaitehihnan kiristimen pultti katkesi avatessa. Se on taas muutama tunti lisää töitä kun siirtää keulapalan edestä kokonaan pois, poraa pultinjämät ja laittaa helicoilin.
Myydään tarjousten perusteella. Eikä oo edes vitsi.
Comment
-
Meni syteen tai saveen, huomenna poistuu profiilin autolaatikosta tämä rivi. Pidetään ketju lukottamatta, jotenkin Keijolla on nyt sellainen tunne että saaga ei ole ihan vielä lopussa. Seuraavakin omistaja vaikuttaa täällä ja tulee varmasti kaapista ulos kun kokee että sen aika on.
En edes uskalla laskea miten paljon tämä kokemus on tullut itelle maksamaan. Sen tiedän että pakkauuden Golfin olisin voinut tilata sillä rahalla mitä tämän hankinta ja 7 vuoden pito on tullut kustantamaan. Onhan sitä toki paljon hyviäkin kokemuksia jäänyt ja pääosin toimiessaan kyllä erittäin hyvä auto eikä nyt varsin harmittamaan jää koska se nyt vaan on sitä motorsporttia.
Nyt kuormittaa toista vuotta jatkuneet työ- ja opiskelukuviot ajallisesti ja rahallisesti niin paljon että viimeinen sinänsä pieni yksittäinen murhe katkaisi kamelin selän. Ei vaan yksinkertaisesti jaksa kaikkea ja vaihtoehto myymiselle olisi ollut jättää koko kasa mätänemään pihan perälle odottamaan parempia aikoja mikä sekään ei oikein tuntunut houkuttelevalta. Sama stressi olisi kalvanut takaraivossa koko ajan.
Sen voin sanoa että opettavainen 7 vuotta on ollut. Tuossa on ollut niin monta sellaista vikakohtaa joista ei aiemmin ollut mitään kokemusta. Kun on niin nuukajulli ettei viiti periaattesta mistään mitään vieraalle maksaa niin ompahan tullut harrastaessa sitten opeteltua ja nyt sitä satoa saa niittää kun remonttihommat sujuu. Enhän minä tätä ennen ollut mitään jakopääremppoja tehnyt saati moottorinvaihtoa tai jotain alustasarjan asennusta. Nyt niitä tekee ihan mielellään ilman paniikkia ja tallin työkaluarsenaalikin on kivasti vuosien varrella kasvanut ihan toimivaksi.
Toivon että tulevalla omistajalla on tämän kanssa edes vähän helpompaa. Parempi antaa mennä jollekin jolla on uutta intoa ja motivaatiota.
Comment
-
Joopajoo. Läksin konetta avaamaan ja apulaitehihnan kiristimen pultti katkesi avatessa. Se on taas muutama tunti lisää töitä kun siirtää keulapalan edestä kokonaan pois, poraa pultinjämät ja laittaa helicoilin.
Comment
-
No nyt se V8 tauti sitten iski minuunkin. Tosin se oli tässä hieman jo odotettavissa kun ajatukselle annoin sijaa jo viime syksynä. Mutta eihän sitä autoihin menevä ihminen järjen kanssa kaupoilla olekkaan. Viime syksynä tuli kuitenkin järjellä hommattua jo joskus yläasteikäisenä kuolattu -03 vuoden Seat Leon4 TopSport 1.8T mutta kyllä siitä jotain puuttu. Sellaista jämäkkyyttä ja ryhdikkyytä sekä viat. Ei ollut kuin tankata ja lisätä lasinpesunestettä. Nyt tuli sitten haalittua harrastusta viime talvenkin edestä.
Kun ässästä alustavasti kauppa sovittiin alkoikin logistinen suunnittelu, joka kaatui aika nopeasti riittävän ison vetoauton löytymiseen. Hommaa myös hankaloitti se ettei itsellä ole kuin B-kortti joten sopiva auto ja BE-kortillinen kuski olisi jostain pitänyt löytää parin päivän sisällä. Kerhotoveri Lipponen sitten muistutti että meillähän on Mikkelin audiporukoissa mukana pygmi (nimimerkki), jonka firman MAN-merkkinen kuorma-auto soveltuisi tehtävään vallan mainiosti. Eihän se auttanut kun kysyä ja autohan järjestyi lauantaiksi. Lipponen ehdottajana lupautui kuskiksi vänkärinä vaimonsa angra. Iso kiitos vielä matkaseurasta ja pygmille auton vuokrasta. Vahvasti epäilen että olisi jäänyt totetuttamatta tämä hankinta muuten.
Lastattiin sitten perjantai illan ratoksi jo Seatti lavalle, jonka hopsis vaihdossa kelpuutti. Muutaman kakkosnelosen pätkän kanssa kun temusi niin kyytiinhän se nousi perän kulman jyrkkyydestä huolimatta. Aamulla sitten käännettiin reilu 700tkm ajettu MANnin keula kohti Sastamalaa klo 8.05. Perille päästiin ja vaihdettiin upeahopea ässä kyytiin. Ässää kyytiin ajaessa sain välittävän "Älä nyt sit riko sitä siihen pihaan" kommentin =). Kaffet juotiin ja trafin varmennekoodit vaihdettiin. Ihmeteltiin pihalla muu autokalusto, puristettiin kättä ja aloitettiin matka kohti kotia.
Paluumatka sujui apukuskeilla mainiosti parin virvoikkeen kanssa ilman minkäänlaisia hämminkejä. Auto meni nyt seisomaan vanhempien ulkorakennuksen päätyyn toukokuun ajaksi kun itsellä kaupunkiasujana harrastetilat on olemattomat. Remonttiin ryhtymistä hidastaa töiden ohella monimuotoinen AMK-opiskelu kun toukokuun lopussa häämöttää tentit sekä lukuisien tehtävien palautukset. Kesäkuussa otetaan sitten keula esille, nokat irti ja tutkitaan mikä siellä naputtaa. 14h ja 697km siihen kaikkineen aikaa ja matkaa kulutettiin jotta kävin vaihtamassa ehjää autoa rikkinäiseen. Normaalia ihmistä saattaisi moinen kaupanteko ihmetyttää.
+ hopsikselle iso hatunnosto vuosien varrella kohdatuista ongelmista ja niiden ratkomisista.Viimeksi muokannut n0nn1; 8.5.2018, 21:32.
Comment
-
No nyt on näpit liattu. Se nostin tai oikealta nimeltään välyksensäädinvika osoittautui virhearvioksi. Kävin kaikki säätimet läpi ja vain yksi tuntui olevan jumissa että joutui enemmän voimaa käyttämään kuin muihin. Säätimiä irroittaessa joutui väkivalloin repimään 2/20 pihtien kanssa irti jolloin säätimen päässä venttiiliä painava keinulautanen ja istukka murskautui käyttökelvottomaksi. Loput lähti kuitenkin ihan sormin vetämällä. No 17,6 €/kpl savilahden autosta ei paha rasti uusia 3 kpl. Samalla tuli myös tilattua laakerikansien ja säätimen M6x40 pultit 26kl, kampiakselin pultti sekä stefa kun oli jo alkanut mehimään. Nekin n. 17 €/kpl. 200 Nm + 180° oli jo sellainen voima pultille että tartti käydä tuttavalta lainaamassa 3/4" väännin ja hylsy lainaan. Ihan ehkä aavistuksen vajaaksi jäi tuo 180° kun tuntui loppuvaiheessa että pulttii kääntyy helpommin ja löysemmin. Eikö se tuollein isommissa pulteissa kuitenkin kun venyminen alkaa. Tuskin se ainakaan alko olkapää lämpiämään siinä vaiheessa =) Kone läjään uudella contitechin hihnalla ja ebaysta tilatuilla kiristäjän laahainpinnoilla (mukana tuli myös kiristäjän työkalu nr. 3336) ja vehkeet tulille. Sama rallatus kuuluu niin kuin ennenkin. Tähän jo kyllä olinkin henkisesti valmistautunut että eikai tästä näin helpolla voisikaan selvitä.
Jäi sitten tuo rallatusvika myöhemmälle kun piti sitä apulaitehihnankiristäjän katkennutta pulttia kairata pois että veli pääsee montun päälle tilkitsemään 3bg passatin nestevuotoa. Hommahan lähti sinällään hyvin käyntiin ja porasin pultin jämää porakokoa suurentaen lyhyemmäksi. Mittailin että pulttia on enää 10mm jälellä ja annan napsua jämälle useamman kerran ja lopuksi lyön t30 torxin jolla käännän jämän pois. No siinähän kävi ihan perinteiset että se perkeleen torxi päätti katketa. Coboltilla koitin sitäkin sieltä porata mutta pakko oli luovuttaa. Hitsaaminen vielä yksi vaihtoehto puikolla kupariputki holkkina mutta päätin sitten laittaa helicoilin öljypumpun laippaan. Saatto se nyt mennä vähän ylikin että kun laippaa jos joskus irrottaa niin kattoo mitä käy.
Myöhemmin taas auton kimppuun ja tarkistin imusarjan alla olevat takaiskuventtiilit. Ei ne nyt ainakaan ihan horona olleet vuotaneet, joten laitoin samat takaisin uusilla o-renkailla. Se jäi nyt kuitenkin se kiristin vaivaamaan vaikka mikko ne kummatkin oli uusinut 5 vuotta sitten. Toinen orkkis ja toinen tarvike. Sehän se tarvike siinä bank2:ssa kiilteli joka oireili. Purin venttiilikopan pois ja kone käyntiin. Sehän selvisi sitten aika nopeasti vialliseksi kiristäjäksi. Alkuperänen tais olla sen 720€ tepon kautta ja eBaysta hinnat alkaen toimitettuna nevahööd kiristäjä 100€. Taitaa tuosta väliltäkin jotain löytyä. Aika niukka tuntuu tarjonta olevan. Onko välihintaiset sitten yhtään laadukkaampia halvimpiin verrattuna.
Niin ja tänään ois tarkotus hakea uusvanha konepelti autoon. Sen verran on lakkavikaa, puskevaa kuplaa ja kauhtunut maalipinta. Pitäsköhän tuo nykynen jemmata, hioa ja kiillottaa...
Lähtötilanne
https://1drv.ms/v/s!ArY2-Aszq1Z-hX8cvev0nZcIHNml
Tuossa vielä video ilman koppaa
https://1drv.ms/v/s!ArY2-Aszq1Z-hX4ZO0lUd2agD18B
Comment
-
Niin joo se tuossa jäi mainitsematta että kiristimen metalliverkkoinen sihti oli ottanut osumaa ja repeytynyt. Eiköhän siellä joku paska ole kanavassa mutta ei ainakaan paineilmalla tullut pihalle. Se taitaa ylempikin lesti lähteä irti. Nyt vasta jälkikäteen tajusin kun sillon pöydällä ollessani sen alemman kautta putsasin ja puhaltelin. Mene ja tiedä.
Comment
-
Eilissä päivin tuli tosissaan haettua uusivanha konepelti Joutsan nurkilta. Kiitoksia vaan vielä kerran jounirak03a. Tähän hätään nyt ei hyvää kuvaa ole mutta kuntoa voisi luonnehtia vähintäänkin hyväksi tämän ikäisessä autossa.
Melkein lähti jo europapartsilta tilaukseen OE-kiristin mutta tullimaksun suuruutta tutkiessani silmiin pisti maininta 22.6 alkaen yhdysvalloista tilattujen tuotteiden 25% lisätullista. Laskujen mukaan kiristinyksikkö 255,51€ posteineen + (lisä)25% + (normaali)2,7% ja kaikista noista kuluista vielä alv 24% kiristäjän hinnaksi tulee 404€. Alkaa olemaan jo aika paukku sellaisesta tuotteesta jonka käyttäjäkokemuksista löytyy kestoa laidasta laitaan. Kerhotoverien vinkkien perusteella laittelin sitten sparetolle ja ahw-shopille kyssäriä pystyvätkö toimittamaan OEM tuotetta ja mihinkä hintaan. Tepon kautta OEM 726€ joka tuntuu hieman suolaiselta tuon ikäiseen autoon vaikkakin on aika kriittinen osa. Se myös mielessä että jos nuo eBayn halpis tuotokset ei kestä niin mikä on kriittinen piste nokka-akselilla ketjulla hyppäämiseen. Vaatiiko se laahainpintojen hajoamisen sekä öljynpaineen katoamisen kiristäjästä ja kiristäjässä olevan esijännitysjousen hajoamisen. Omalle työlle kun ei laske hintaa niin kyllä kai sen 50tkm välein vaihtaa mikäli luonnollisesti väsyy. Mutta mahdollisella moottoririkon kustannuksella ei kyllä ole haluja alkaa pelleilemään. Odotellaan nyt vastaukset ja pohdiskellaan lisää.Viimeksi muokannut n0nn1; 11.7.2018, 07:54.
Comment
-
OT: Se kauppasotalisätulli ei ole Yhdysvalloista tilattaville vaan sieltä peräisin oleville tuotteille. Eli alkuperämaa ratkaisee tullikohtelun.
https://tulli.fi/artikkeli/-/asset_p...llit-22-6-2018
Asetuksen liitteessä I on nimikeluettelo niistä tavaroista, joihin aletaan heti soveltaa lisätulleja. Lisätulleja sovelletaan muun muassa seuraaviin tuotteisiin ja tuoteryhmiin: maissi, tarhapavut, riisi, maapähkinävoi, appelsiinimehu, karpalo- ja puolukkamehu, viski, savukkeet, kauneudenhoitotuotteet, neulospaidat, housut, vuodeliinavaatteet, miesten jalkineet, rauta ja teräs, rauta- ja terästavarat, alumiini, moottoripyörät, veneet sekä pelikortit.
Ja se liite I löytyy samalta sivulta PDF-muodossa.
Olisikohan taric koodi 8409910090 ja alkuperämaa != USA? Tuskin niiden alkuperämaa USA on, vai onko? Hyvällä tuurilla sellainen EU-maa kuin Germany :D
Comment
-
Tulipa hieman sunnuntaipäivän kunniaksi siivoiltua. Muutaman kerran todennut autoja imuroidessa ja pestessä että kyllä se on mukavampaa kun nakkaa penkit nurmikolle. Samalla tuli paineltua kuskin penkistä reisituen etuosan- ja sivutoppauksen nahka takaisin penkin alle urilleen. Kiristin homma on tässä nyt vähän auki että tuleeko kuitenkin tarvike. Selviää loppuviikommasta.
Comment
-
Tämähän se nyt on vähän jäänyt huonolle päivitykselle, mutta nyt auto kuitenkin liikkuu jälleen. Sattui aika hyvä yhteensattuma ja kouraan kulkeutui europapartsin kiristäjä. Laittohan meni kuin elokuvissa siihen asti kunnes aloin viimeistä laakerikannen pulttia kiristämään abs pumpun kohdalta. Tuntui että kiristyy normaalisti ja juuri ennen 90 astetta alkoi löystymään. No kirrataan hieman lisää. Hupiahan se m6 alkoi pyörimään ja nosti kierteen mukanaan pöydälle. Tästäkin selvittiin m6 irtokierteellä.
Ketjun jätin kuitenkin vanhan iwiksen kun motonetin inan ketju näytti rakenteeltaan hieman heiveröisemmälle. Stefat, puolikuu, umpitulppa ja kopan tiivistesarja meni uusiksi. Pannukakku menee vaihtoon tuntuu kuin joku sylinteri puuttuisi kun sen verran hytkyttää ja rytkyttää. Sormet kun survasin letkuihin ja kaveri polki kaasua kaikki kuulosti toimivan normaalisti.
Toissapäivänä tuli tehtyä katsausta puuttuviin pisteosiin sekä tutkailtua ovien mikrokytkimien toimintaa VCDS:llä.
Kuskin penkin sekä sen kiskojen takasuojamuovit.
Apparin penkin oikean kiskon takasuojamuovi.
Tyhjä nappi keskikonsoliin.
Etutuhkakupin etulevy (lista) kadonnut.
Kuskin aurinkolipan kiinnityshakanen murtunut.
Webaston kellon johtojen jatkaminen ja asennus ratin vasemmalle puolelle.
Kuskin puolen umpion alla oleva kromilista puuttuu.
Kuskin sekä apparin oven mikrokytkimet kaput.
Vasen takaikkuna ei toimi mistään kytkimestä.
Takaikkunat voisi tummentaa uusiksi kun vanha kalvo alkanut hilseillä.
Onhan tuossa askaretta. Cabrion meinasin laitella talviunille tämän viikon loppuun mennessä joten siinäkin riittäisi työn sarkaa. Tehdään pikkuhiljaa.
Autosta muuten on joutilaan vanha konepelti mikäli jotakin kiinnostaa. Pelti suora mutta tartteee maalauksen mikäli hyvän haluaa. Saa noutaa ilmaiseksi.
Comment
-
Ensimmäisenä tuli mieleen saranan haitarikumissa johdot mutta tuskin tuo takaovi kovin kovassa käytössä on ollut. Tarttee akusta koittaa suoraan ekana niin välttää irtomoottorin hankintakustannukset. Ellei toiselta puolen kävis ristiin.
Keskikonsolin napin toisenpuolen hakasen löysin murtuneena keskinyynärnojasta ja illalla liimasin epoksilla yhteen. Aamulla paikalleen ja ainakin nyt 10km kestänyt =)
Comment
-
C5 S6 ranetussaneeraus
Webaston johdot jatkoin. Tuikkasin paneelin kiinni liittimeen eikä anna valoja paneeliin. Eikö tuo tarttis heti ottaa yhteyksiä ohjainyksinköön ilman mitään esileikkejä?
Vedin myös virtajohdon konttiin vahvarille. Humpat kuuluu mutta seuraavalla käynnistyksellä herjaa ratin bägiä koodilla 00588 - resistance too high. Sehän oli jo todettu että parempi kun ei puuttuisi mihinkään vaan pitäisi tasasesti pienen määrän vikoja ja puutteita...
Edit. Nyt kun intouduin tutkimaan niin 1amp sulake on palanut. Ilmeisesti ohjainpaneelin sulake.
Edit2. No sehän se oli. Mätänetistä 2 ampeerin sulake ja valot taulussa.
Comment
-
Eilen illalla tuli purettua rattiakselia ja mittailtua bägin ja liukurenkaan kunto että yhteyttä on. Irrotin samalla tietysti myös sen ratin asentoanturin piuhan. Yhteys löyty ja eikun komponentit läjään siltä illalta. Käynnistyksen ja pienen ratin käänön jälkeen mittaristo konsertin säestelemänä vilkutti jarrun punaista merkkivaloa sekä sytytti ABS ja ESP valot.
Töiden jälkeen tänään tutkin ja tajusin että koodi oli hävinnyt ABS ohjainlaitteelta. Ross Tech YouTube videolla https://youtu.be/G7YRiVYrLjo pienen harjottelun jälkeen sain taas vehkeet rokkaamaan. Asentoanturin sopeutusajoa piti ajella muutama kilometri ennenkuin kaikki valot hävis ja koodit poistu. Ja mikä parasta airbagin valo nollaantu samalla. Kohta on viaton auto (kopkop). Enää ajovalojen korkeussäädön ei ole rajoissaan. Tarttee hieman tunkata autoa ylöspäin jossain välissä.
Comment
Comment